NG-femman serkku. [Oli: XC90 Tunkio Edition. (Oli: NG-kolkin serkku: Vectra C 1.9 riisseli)]

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 3261
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55
Paikkakunta: Nokia

Re: NG-femman serkku. [Oli: XC90 Tunkio Edition. (Oli: NG-kolkin serkku: Vectra C 1.9 riisseli)]

Viesti Kirjoittaja JP_Vette » Ke Elo 28, 2019 12:28

A20DTH eli 2.0 diesel 160 hv.
Opel Astra ST 1.0T MY17.5
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92

Avatar
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 3261
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55
Paikkakunta: Nokia

Re: NG-femman serkku. [Oli: XC90 Tunkio Edition. (Oli: NG-kolkin serkku: Vectra C 1.9 riisseli)]

Viesti Kirjoittaja JP_Vette » La Syys 28, 2019 09:44

Jarrujen kitinä paljastui (taas mukamas yllätyksenä) jarrupalojen kulumisvaroittimeksi. Ulkopuolen paloissa on kyllä puoli senttiä pintaa, mutta krohina sen paljastaa... Talvi kun on tulossa ja jarrupalojen vaihto yleensä kestää sen viidestä kymmeneen minuuttia per nurkka, niin ajelin landelle tekemään täsmäiskun sopivasti ilta-aikaan. Aeron jarrupaloja kun ei ollut Motonetissä saatavilla, niin piti tyytyä Vectoriin :D

Kuva

Rengas irti ja aika pianhan se selvisi, miksi jarrut on loppu vaikka palassa on pintaa... Huomaa myös toispuoleisesti kulunut levy.

Kuva

Alempi liuku jumissa. Tuollainen pienen pieni reikä kumissa.

Kuva

Kuva

Ja kuten arvata saattaa, niin eihän mulla tietenkään ole uusia liukujen kumeja :twisted: Noh, putsailin mömmöt pois ja laitoin vesivaseliiniä. Jos se sit siä auttais kesärengaskauteen saakka :roll:

Toista puolta avatessa siellä oli samaa vaivaa.

Kuva

Ensin tietty hellästi naputtelin ja kääntelin.

Kuva

Lopulta piti hakea isä avuksi. Hän hakkasi parin kilon pikkulekalla ja mä pyöritin mutterimopolla samaan aikaan. Peruspaskaa autoremonttia, eihän tässä mitään uutta ja ihmeellistä, tai edes yllättävää, ole.

Kuva

Noih.

Kuva

Jos pelkääjän puolella oli pieni reikä ja alkava jumitus, niin tällä puolella oli kumi käytännössä poikki ja totaalijumi.

Kuva

Pakko oli tehdä tällekin puolelle sama ranetus eli vesivaseliinilla kohti talvea ja keväällä sitten uusi yritys. Toki noiden kumituttien vaihto on aika pieni homma vaikka parkkiksella hoitaa, mutta kun tuntuu, että edes sille pikkuhommalle ei ole enää nykyisin aikaa :(

Sillain operaatio oli aika kivuton, että hallista halliin paloi aikaa n. 1 h 45 min, vaikka puoleen tuntiin tähtäsin.

Sitten vain auto alas ja kohti talvea. Jotta keväällä saa avata paikat levyjen ja kumien uusimiseksi.

Kuva

Illan päätteeksi oli melkonen tatti ottas, mutta ehkä Karvian yötaivaalla nähdyt revontulet hieman kompensoivat.

Kuva
Opel Astra ST 1.0T MY17.5
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92

Avatar
AZP
"Hölösuu"
Viestit: 9086
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: NG-femman serkku. [Oli: XC90 Tunkio Edition. (Oli: NG-kolkin serkku: Vectra C 1.9 riisseli)]

Viesti Kirjoittaja AZP » La Syys 28, 2019 09:56

JP_Vette kirjoitti:
La Syys 28, 2019 09:44
...mutta kun tuntuu, että edes sille pikkuhommalle ei ole enää nykyisin aikaa :(
Sama tilanne. Tästä syystä alkanut itse kattella aikaisempia käyttökiesejä uudempaa ja arvokkaampaa käyttöautoa, sitten kun se vaihdon hetki tulee. Ei silleen että kaipais uudempaa ajokokemusta tai fiinimpää autoa, mutta se ajankäyttö. Vapaa-ajan rahallinen arvo on omassa psykologiassa noussut aika monta sataa prosenttia lasten ilmaantumisen jälkeen.

Tää Ooppeli on kuitenkin ilmeisesti osoittautunut melko epäpommiksi noinniinkuin ikään ja kilsoihin suhteutettuihin odotuksiin nähden? Ainakaan kauheasti ei tunnu olevan raportoitavaa.

Avatar
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 3261
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55
Paikkakunta: Nokia

Re: NG-femman serkku. [Oli: XC90 Tunkio Edition. (Oli: NG-kolkin serkku: Vectra C 1.9 riisseli)]

Viesti Kirjoittaja JP_Vette » La Syys 28, 2019 15:08

Joo on tää sen verran epäpommi, et on ylittäny kaikki odotukset. Hehkuja menee kun menee, liukutappien kumejakaa en nyt Opelin paskuuteen laske... Ainut vika on, et olin liian nuuka ja/tai varovainen eli en ostanu kerrasta nelivetona :|

Jos totaaliporsimiset unohdetaan, niin onko uudempi sen kummempi ajankäytöllisesti? Sama aika niiden huoltamises menee. Ja toisaalta saman niiden huolto myös maksaa.
Opel Astra ST 1.0T MY17.5
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92

Avatar
viggen
"Hölösuu"
Viestit: 2235
Liittynyt: Pe Huhti 24, 2009 23:24
Paikkakunta: Trollhättan
Viesti:

Re: NG-femman serkku. [Oli: XC90 Tunkio Edition. (Oli: NG-kolkin serkku: Vectra C 1.9 riisseli)]

Viesti Kirjoittaja viggen » La Syys 28, 2019 15:40

Onko Suomessa tyyliä sisältää kolmen vuoden huollot auton hintaa, kun auto ostetaan uutena? Minulla oli se sopimus Nevs Aerossa, tuntui huolettomalta auton pidolta silloin, kun ei tarvitse ajatella huoltokustannuksia. Nyt täällä ostetaan monia autoja huolto sopimuksella, kiinteä kuukausimaksu niin tietää kustannukset. Mersun kohdalla tulee ainakin aika paljon edullisemmaksi tehdä niin.
NG 9³ 2,0t Cab -05 M5 Silver Aero-Griffin Look. Nevs 9³ Aero -14 (-15) A6 Jet Black.
Saabisti vuodesta -75. http://www.saaben.se #6700

Avatar
McStadey
"Viggen"
Viestit: 518
Liittynyt: Ti Maalis 24, 2015 11:59

Re: NG-femman serkku. [Oli: XC90 Tunkio Edition. (Oli: NG-kolkin serkku: Vectra C 1.9 riisseli)]

Viesti Kirjoittaja McStadey » Su Syys 29, 2019 09:56

Onhan noita huoltosoppareita uusiin ja käytettyihin. Halvasta en tiedä mutta huoletonta toki :roll:
Nothing on earth comes close
Ex: 9-5 kombi 2,3t RE85 A 2004

Nyk: VW Touran 1.4TSI DSG MY16

Avatar
AZP
"Hölösuu"
Viestit: 9086
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: NG-femman serkku. [Oli: XC90 Tunkio Edition. (Oli: NG-kolkin serkku: Vectra C 1.9 riisseli)]

Viesti Kirjoittaja AZP » Su Syys 29, 2019 16:09

Kerran Opelin tiskillä tarjousta uuden auton yksityisliisurista hakiessani tarjottiin siihen päälle kiinteällä kk-maksulla huoltosopparia, joka kattaisi määräaikaishuollot. En muista sisältyikö siihen polttimonvaihtoja yms pieniä juttuja myös. Varsinaiset viathan taas on takuun piirissä.

Matikka meni muistaakseni jotakuinkin niin, että huoltosoppari olisi lisännyt kk-erää 30 oiroa kuussa, eli 360 oiroa vuodessa, ja liisuriajan eli kahden vuoden huollot olisi normihinnaston mukaan olleet tyyliin 250+350 euroa. Mun laskupäällä en saanut tuosta järkevää pakettia, kun maksaisin vielä vähän etupainotteisesti kuudensadan huolloista 720 euroa.
JP_Vette kirjoitti:
La Syys 28, 2019 15:08
Jos totaaliporsimiset unohdetaan, niin onko uudempi sen kummempi ajankäytöllisesti? Sama aika niiden huoltamises menee. Ja toisaalta saman niiden huolto myös maksaa.
Perushuoltojen puuhaamiseen menee uudemmillakin sama aika, mutta se kaikki muu hierominen mitä loppuunajettu ritsa vaatii, vähenisi huomattavasti. Tietty riippuu siitä miten paljon uudempaan ja minkälaiseen autoyksilöön sitä vaihtaa.

tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 4815
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: NG-femman serkku. [Oli: XC90 Tunkio Edition. (Oli: NG-kolkin serkku: Vectra C 1.9 riisseli)]

Viesti Kirjoittaja tturku » Ma Syys 30, 2019 08:12

Samanlaisia kokomuksia noista takasatuloiden jumeista on muuten omasta NG-femmasta. Ja kyllä, kun on pari tenavaa niin ei sitä aikaa oikein ole autojen kanssa puuhasteluun ja jos olis niin sitten on yleensä takki sen verran tyhjä ettei sitä jaksa aloittaa...
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
NG9-5 2.0Tid M6 Vector MY10 (KA), NG9-3 1.9Tid M6 Vector Hirsch Cab MY06 (HA), Volvo V60 D6 MY14 (paremmalla puoliskolla)
Ex: NG900 2.0T Cab by Rinspeed, OG9-3 2.2Tid, OG9-3 Aero, OG9-5 3.0Tid, parit OG900 ja 96

Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 2506
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: NG-femman serkku. [Oli: XC90 Tunkio Edition. (Oli: NG-kolkin serkku: Vectra C 1.9 riisseli)]

Viesti Kirjoittaja tsaarela » Ma Syys 30, 2019 11:14

Huoltosopparissa on järkeä esimerkiksi käytetyn TSI/DSG -auton hankinnan yhteydessä.
9-3 SS 1,9 TTiD Linear -11, 9-3 Cabriolet SE -00
Peugeot 206 1,4 XR -02
#621

Avatar
McStadey
"Viggen"
Viestit: 518
Liittynyt: Ti Maalis 24, 2015 11:59

Re: NG-femman serkku. [Oli: XC90 Tunkio Edition. (Oli: NG-kolkin serkku: Vectra C 1.9 riisseli)]

Viesti Kirjoittaja McStadey » Ma Syys 30, 2019 13:29

tsaarela kirjoitti:
Ma Syys 30, 2019 11:14
Huoltosopparissa on järkeä esimerkiksi käytetyn TSI/DSG -auton hankinnan yhteydessä.
:roll:
Nothing on earth comes close
Ex: 9-5 kombi 2,3t RE85 A 2004

Nyk: VW Touran 1.4TSI DSG MY16

Avatar
AZP
"Hölösuu"
Viestit: 9086
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: NG-femman serkku. [Oli: XC90 Tunkio Edition. (Oli: NG-kolkin serkku: Vectra C 1.9 riisseli)]

Viesti Kirjoittaja AZP » Ma Syys 30, 2019 13:35

^^jos sellaiseen suostuu joku sopimuksen myymään :mrgreen:

Avatar
aero
-
Viestit: 6014
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: NG-femman serkku. [Oli: XC90 Tunkio Edition. (Oli: NG-kolkin serkku: Vectra C 1.9 riisseli)]

Viesti Kirjoittaja aero » Ma Syys 30, 2019 16:43

Riippunee sopparin sisällöstä. Ei kai nekään kaikki mitään "kaikki maksetaan mitä autosta hajoaa" -tyyppisiä ole.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla

Avatar
McStadey
"Viggen"
Viestit: 518
Liittynyt: Ti Maalis 24, 2015 11:59

Re: NG-femman serkku. [Oli: XC90 Tunkio Edition. (Oli: NG-kolkin serkku: Vectra C 1.9 riisseli)]

Viesti Kirjoittaja McStadey » Ma Syys 30, 2019 19:06

Omaan ei kyllä Laakkosella aktiivisesti myyty huoltosopparia, vaikka hinnasto olikin pöydällä. Laitoin sen naiivisti perjantain ja sulkemisajan piikkiin :mrgreen:
Nothing on earth comes close
Ex: 9-5 kombi 2,3t RE85 A 2004

Nyk: VW Touran 1.4TSI DSG MY16

2.polvi
"Viggen"
Viestit: 508
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2011 23:22

Re: NG-femman serkku. [Oli: XC90 Tunkio Edition. (Oli: NG-kolkin serkku: Vectra C 1.9 riisseli)]

Viesti Kirjoittaja 2.polvi » Ma Syys 30, 2019 21:39

Itelleni erittäin laimeasti yritettiin myydä Relluun huoltosopparia. Hinta taisi olla 29e/kk. Luulen, että takuunalaisessa kiesissä toi on niin huono diili, etteivät jaksaneet alkaa myymään enemmän. Hiljattain käytin määräaikaishuollossa hintaan 305e, joten jos ei pahasti vuosihuollot tuosta kallistu, säästöä tulee muutamia kymppejä vuodessa.

Sinänsä aika erikoista, että aika pienellä silmänlumeella saisivat varmaan soppareita menemään paremminkin. Esim. jos vaikka pyyhkijät ja polttimot sisältyisivät, jotka tuskin takuuseen menevät, niin sopparin tekijöitä voisi olla enemmänkin. Nyt toi on turhan helppo laskea kenen tahansa kannattamattomaksi. Saisivat ainakin sidottua asiakkaan oman huoltonsa asiakkaiksi. Nyt käytin tosin ostoliikkeessä eli Autoverkkokaupassa, koska se oli halvin.
Renault Captur Tce 120 EDC-aut Dynamique -17, ex 93 SS 1.8t Vector -05

Avatar
McStadey
"Viggen"
Viestit: 518
Liittynyt: Ti Maalis 24, 2015 11:59

Re: NG-femman serkku. [Oli: XC90 Tunkio Edition. (Oli: NG-kolkin serkku: Vectra C 1.9 riisseli)]

Viesti Kirjoittaja McStadey » Ma Syys 30, 2019 23:06

Delta-autohan myy käytettyihin autoihin samaan rahoitukseen ”huoltorahaa”. Vähän sama idea mutta vähän eri tavalla pyöriteltynä.
Nothing on earth comes close
Ex: 9-5 kombi 2,3t RE85 A 2004

Nyk: VW Touran 1.4TSI DSG MY16

Vastaa Viestiin