French affair - Renault Megane 2011

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Cona
"Hölösuu"
Viestit: 1747
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 17:37
Paikkakunta: Vantaa

French affair - Renault Megane 2011

Viesti Kirjoittaja Cona » Ke Huhti 18, 2018 21:25

Joku meni täällä rohkaisemaan kirjoittamaan kokemuksia uudesta hankinnastani, joten katsotaan kiinnostaako tarina ketään. :mrgreen:

Pienessä mielenhäiriössä tuli hankittua lievästi projektikuntoinen Rellu, tarkemmin Megane 1.4 tce sport tourer 2011. Näitä III-korin Meganeja on Suomessa varsin vähän liikenteessä ja aikaisemmista laatuongelmista johtuen hinnat ovat useita tonneja halvempia kuin esim. vastaavilla Golfeilla jne. Tarkoitus onkin selvittää, onko Rellun laatu parantunut aiemmasta.

Pienten korjausten jälkeen tämä auto on nyt kunnossa ja tänään ajelin autolla ekaa kertaa kunnon koeajon. Autossa on vielä nastat alla, mutta Rellu tuntuu käteen varsin mukavalta ja pikkuturbo vääntää varsin pirteästi alhaalta. :D

Palaan aiheeseen, kun minulla on lisää kokemusta autosta (Rellusta) :lol:
9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja NG 900 2.0t Cabriolet -95 ex: 9-5 Aero Wagon -04 ja 9-3 Sport Business 2.0t -00

Avatar
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 1448
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: French affair - Renault Megane 2011

Viesti Kirjoittaja IC1970 » Ke Huhti 18, 2018 21:49

Vm. 2011 ja lievästi projektikuntoinen !? Voitko vähän avata, mitä piti rempata, että pääsi ajelut aloittamaan ? Huonolla pidolla ollut, vai pirusti ajettu, vai, niin no, Rellu :D
Ford Focus Ecoboost 1.0 Wagon-16, Toyota Hiace D4D 117 4wd-08, Toyota Auris Touring Sports 1.8 Hybrid Active-16
Ex: 8 x og Saab 900, 1 x Saab 9000, 1 x ng Saab 900 / jäsen #4634

Cona
"Hölösuu"
Viestit: 1747
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: French affair - Renault Megane 2011

Viesti Kirjoittaja Cona » To Huhti 19, 2018 06:40

No avataan sen verran, että autoon tehtiin vähän peltikorjausta jne. Kyse oli kuitenkin loppuen lopuksi aika rajatusta projektista, joten en mene sen syvemmälle aiheeseen. :)

Seuraavaksi vaihdan tähän alle kesärenkaat ja teetän tuohon perushuollon. Tämä Tcen mylly on ketjukone, joten hihnan vaihtoa ei ole tiedossa. Eli normaalisti öljyt, suodattimet jne menee uusiksi.
9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja NG 900 2.0t Cabriolet -95 ex: 9-5 Aero Wagon -04 ja 9-3 Sport Business 2.0t -00

Rommitommi
"Hölösuu"
Viestit: 2430
Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 14:56
Paikkakunta: Espoo

Re: French affair - Renault Megane 2011

Viesti Kirjoittaja Rommitommi » To Huhti 19, 2018 08:45

Suosittelen videon "projektia", ennen kuin alkaa vettä tulemaan jaloille sateella, ei ollut kovin mairitteleva kokemus 4-vuotiaalle autolle. Väittivät tosin, että oli tuulilasi huonosti asennettu, että johtui siitä, mutta näyttäisihän toi olevan yleinen vika muutenkin. Oli kivaa kun käännöksessä sieltä oikein ryöppysi vettä jaloille, kun satoi kunnolla.

https://www.youtube.com/watch?v=sUQ3za-8oDQ

Meni sitten niin turaamiseksi toi veden kuivatus ja kaikki siihen liittyvä väittely. Ensin aloittivat kuivattamisen sillä, että pitivät autoa ikkuna raollaan pihalla viikonlopun yli, eihän se mitään auttanut ja lattia oli läpimärkä, lopulta sitten suostuivat ottamaan verhoilun irti, totesivat, että auto lainehtii vettä pohjastaan ja tekivät homman "kunnolla", eli naarmuttivat sisustaa monesta kohtaa ja väittivät, että meidän tekemiä naarmuja ja kun sitten lopulta vaihtoivat sisustan osia, tuli väärää väriä, väärää kaiuttimen ritilää ja ties mitään ja ei kuulemma yhtään huomanneet mitään eroa koskaan kun vaihtoivat. Varmaan noin kymmenen käynnin reissu tuli tostakin ja lopulta sitkeän tappelemisen johdosta meni sitten huoltoliikkeen piikkiin, ja vielä noiden kymmenen kerrankin jälkeen oviverhoilu repsotti. Jotenkin jäi sen verran hatuttamaan koko touhu, että auto meni vaihtoon.

Ihan ok oli Grand Scenic muuten autona, yhtenä parhaista jäi mieleen kaikkinen helppous, ratti oli kevyt käännellä, vaihteet menivät erittäin sulavasti paikalleen jne
Tomppa & BMW 530d GT - 12

Cona
"Hölösuu"
Viestit: 1747
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: French affair - Renault Megane 2011

Viesti Kirjoittaja Cona » To Huhti 19, 2018 14:40

Joo, tuo rintapellin vesireikien tukkoutuminen on tiedossa, aiheuttaa ongelmia myös lämppärin puhaltimen moottorille. Erikoiset nuo videollakin näkyvät säilytylokerot jalkatilan alla. En ole nähnyt moisia ikinä missään autossa. :)
9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja NG 900 2.0t Cabriolet -95 ex: 9-5 Aero Wagon -04 ja 9-3 Sport Business 2.0t -00

Cona
"Hölösuu"
Viestit: 1747
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: French affair - Renault Megane 2011

Viesti Kirjoittaja Cona » Su Huhti 29, 2018 18:00

Rellun käyttöönotto perhekäyttöön on nyt lopultakin suoritettu. Lähes pakkauusi Linglong antautui täysin n.5 km ajon jälkeen. Ottihan tuo hetkellisesti päähän, varsinkin kun vararengas puuttui ja korvaavan talvikumin vaihto osui vilkkaan valtatien kaarteeseen. :evil: Korvaavan samanlaisen renkaan (1kpl) olikin sitten oma jumppansa.

Korostettakoon, että itse en tuollaisia kiinakumeja olisi ostanut, mutta näillä mennään tämän auton osalta, kun tulivat auton mukana.

Jos vertaa sigun 9-5:ta ja Meganea, niin kyllä Femma tuplasti ajettunakin on hyvin monessa asiassa parempi. Tämä nyt ei varmasti tule kenellekään yllätyksenä, mutta kertoo siitä, että alemman perheluokan autot ovat aina tietyllä tavalla kompromisseja. Eniten niissä ärsyttää rengasmelun taso. Samaa ongelmaa ei varmasti ole keski-euroopan sileillä teillä.

Positiivisiakin huomioita olen jo tehnyt. 1.4 Tce on varsin notkea moottori jo n. 2000rpm alkaen. Sadetunnistin toimii myös hienosti. Ja tavaratila on sopivan suuri lastenrattaille. Pohjan alla on myös käteviä koteloita erilaisille esineille. :D

Jatketaan, kun taas tulee jotain mieleen.
9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja NG 900 2.0t Cabriolet -95 ex: 9-5 Aero Wagon -04 ja 9-3 Sport Business 2.0t -00

Cona
"Hölösuu"
Viestit: 1747
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: French affair - Renault Megane 2011

Viesti Kirjoittaja Cona » To Touko 10, 2018 13:52

Rellulla on nyt ajettu, lähinnä lyhyttä ajoa, mutta kuitenkin. Edellisestä huollosta oli jo aikaa, joten Megane käväisi ihan merkkihuollossa Kujalalla, jolla on pitkä kokemus Relluista. Normaalien öljyjen, suodattimien ja tulppien lisäksi vaihdettiin toinen takajousi, joka oli poikki.

Edessä olisi vielä takajarruremppa, jolloin levyt ja palat menee uusiksi. Sitten tällä voi toivottavasti päästellä pitempään ilman huoltotoimenpiteitä.

Ja Edit. Pitäähän tässä olla jotain Ranskalaisten kädenjälkeä. Takajarrulevyt on paketoitu pyöränlaakerien ja Abs-kehän kanssa yhteen. Tosi kätevä ratkaisu! :twisted:
9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja NG 900 2.0t Cabriolet -95 ex: 9-5 Aero Wagon -04 ja 9-3 Sport Business 2.0t -00

Avatar
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 1448
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: French affair - Renault Megane 2011

Viesti Kirjoittaja IC1970 » To Touko 10, 2018 17:30

^Sama oli jo taannoisessa -04 Meganessani, katsastuksen yhteyteen vaihdettiin levyt ja palat taakse, ei ole koskaan tullut vastaan kalliimpaa perusremppaa takajarruille, eikä varmaan koskaan enää tulekaan...
Ford Focus Ecoboost 1.0 Wagon-16, Toyota Hiace D4D 117 4wd-08, Toyota Auris Touring Sports 1.8 Hybrid Active-16
Ex: 8 x og Saab 900, 1 x Saab 9000, 1 x ng Saab 900 / jäsen #4634

Cona
"Hölösuu"
Viestit: 1747
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: French affair - Renault Megane 2011

Viesti Kirjoittaja Cona » To Touko 10, 2018 18:34

Näinpä. Kallistahan tuo on vrt. Esim taannoisen - 07 Focuksen takajarruremppaan, mutta Brembon levyt ja palat maksoi n. 200€ Motonetissä. Jos noilla sen 100tkm ajelee niin kustannus on vielä inhimillinen. Toki täytyy samalla voidella liu'ut ja putsailla satulat, että eivät ala jumittelemaan turhaa.
9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja NG 900 2.0t Cabriolet -95 ex: 9-5 Aero Wagon -04 ja 9-3 Sport Business 2.0t -00

Cona
"Hölösuu"
Viestit: 1747
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: French affair - Renault Megane 2011

Viesti Kirjoittaja Cona » La Touko 12, 2018 19:13

Tänään tuli punnerrettua Meganen takajarruremppa. Kuten jo arvasin niin palat oli aivan valmiit, sisemmistä paloista puuttui kitkapinta käytännössä kokonaan eli metallipinnat oli vastakkain. Myös levyt oli melko valmiit ja ruosteessa. Jumissahan nuo olivat olleet ja laahanneet.

Erikoistyökalut on hifistelyä, joten männät tuli pyöriteltyä sisään sopivilla kärkipihdeillä. Putsasin ja voitelin kaikki tarpeelliset pinnat ja poistin ylimääräiset jarrunesteet säiliöstä. Brembon tuotteet oli kaikin puolin laadukkaan oloisia.

Nyt kelpaa ajella. Auto rullaa kevyesti ja pysähtyy myös.
9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja NG 900 2.0t Cabriolet -95 ex: 9-5 Aero Wagon -04 ja 9-3 Sport Business 2.0t -00

Cona
"Hölösuu"
Viestit: 1747
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: French affair - Renault Megane 2011

Viesti Kirjoittaja Cona » Su Touko 27, 2018 17:34

Täällä ei mitään raportoitavaa, muuta kuin, että Rellulle meno maistuu. Auto ja varusteet mm. automaattinen ilmastointi toimii hienosti ja tilat riittää perhekäyttöön hienosti, jos takana ei ole kolmea ihmistä.

Näissä pikku-turboissa ilmoitetut kulutusarvot on monesti ihan humppaa, niin tässäkin tapauksessa. Kyllä tämä on nurkkapyörityksessä ihan yhtä janoinen, kun joku 1.6-1.8l ahtamaton vanhempi perheauto. Tällekin on ilmoitettu yhdistetyksi 6,3l/100km. En usko, että Megane menee noin vähällä kuin tasaisella 80km/h nopeudella myötätuulessa ja AC pois päältä tms :twisted:
9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja NG 900 2.0t Cabriolet -95 ex: 9-5 Aero Wagon -04 ja 9-3 Sport Business 2.0t -00

Cona
"Hölösuu"
Viestit: 1747
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: French affair - Renault Megane 2011

Viesti Kirjoittaja Cona » Ti Elo 07, 2018 16:40

Päivitetääs tämän vääränmerkkisen kokemuksia välillä.

Rellu on ollut päivittäisessä lapsiperhekäytössä ja välillä tavaratila on ollut mökkireissulla käytännössä ihan täynnä. Kilsoja on tullut aloituksesta n. 4500km ja mitään varsinaista ongelmaa ei varsinaisesti ole tullut eteen.

Kyllä tuo silti tuntuu Femman jälkeen varsin "eloisalta", varsinkin matka-ajossa. Automaattiin tottuneelle 6-lovisen askin veivaaminen ei ole mitenkään erityisen mielekästä puuhaa, vaikka kytkin ja vaihteensiirto varsin kevyesti toimiikin.

Eli Rellu on toimiva peli, mutta tuskin jää pitemmäksi aikaa meikäläiselle, joka kaipaa jämäkkää Ruotsalaista isompaa autoa alle.
9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja NG 900 2.0t Cabriolet -95 ex: 9-5 Aero Wagon -04 ja 9-3 Sport Business 2.0t -00

Cona
"Hölösuu"
Viestit: 1747
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: French affair - Renault Megane 2011

Viesti Kirjoittaja Cona » La Marras 24, 2018 21:09

Nostellaas tätä aihetta. Relluun on tullut kilsoja tuplat edellisestä päivityksestä eli nyt on jo 9000km ajettu minun aikana.

Nokian talvirenkaat paransivat auton ajettavuutta eli Linglongit eivät ole kovinkaan kummoiset renkaat (yllätys sinänsä). Jotenkin voimalinjakin on notkistunut, joten ihan pirteä veivattava tuo on.

Eka vikakin ilmaantui. Pesussa takaluukku alkoi oikuttelemaan ja jumiutui pakkasessa kiinni. No mikrokytkin irti ja auki + puhdistus. Taas toimii.

Saab on kyllä lämpimämpi talviauto ja lämpenee nopeammin. Lasikin sulaa hetkessä, vaikka kone olisi kylmä. On noissa toki eroa kulutuksessakin.

Megane on ollut myytävänä, mutta taitaa ostajat olla harvassa. Täytyy ajaa tuolla ja katsella, tuleeko liikkeisiin jotain mielenkiintoista, mihin vaihtaa.

Edelleen Rellu on minusta hintalaatusuhteeltaan ihan Ok peli. Jos ei huomioda yhtä Sitikkaa ja Pösöä, halvin vastaava Astra maksaa 4t€ enemmän ja muut tuosta ylöspäin.
9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja NG 900 2.0t Cabriolet -95 ex: 9-5 Aero Wagon -04 ja 9-3 Sport Business 2.0t -00

Cona
"Hölösuu"
Viestit: 1747
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: French affair - Renault Megane 2011

Viesti Kirjoittaja Cona » La Tammi 26, 2019 10:10

Rellulla ajettu nyt meidän aikana aika tasan 10tkm ja isoin murhe oli tuo takaluukun katkaisija, joka otti kosteutta ja jäätyi rikki. En tiedä, mitä uusi orggis olisi maksanut, mutta käytetty olis ollu 25€.. :roll: Tilasin sitten briteistä n. 10€ tarvikkeen.

Talvikäytössä letkulämppäri häviää Saabin lohkolle ja konepellin suojassa olevien pyyhkimien putsaus jäästä ärsyttää. Saab on myös "yllätys yllätys", nopeammin lämpiävä, mutta kyllä Rellullakin on pärjätty palelematta, kunhan matkaa on vähintään se 10-15km.

Muuten esim. ajettavuus ja vetopito on talvella mainio.
9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja NG 900 2.0t Cabriolet -95 ex: 9-5 Aero Wagon -04 ja 9-3 Sport Business 2.0t -00

Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6370
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: French affair - Renault Megane 2011

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde » La Tammi 26, 2019 12:59

Cona kirjoitti:
La Tammi 26, 2019 10:10
konepellin suojassa olevien pyyhkimien putsaus jäästä ärsyttää.
Eikö niitä saa nostettua pystyyn? Citikassa pyyhkijäviiksen painallus virran poiskytkemisen jälkeen nostaa pyyhkijät pystyasentoon. En kyllä käytä tuota toimintoa kuin sulkia vaihtaessa, kun pyyhkijät ovat muutenkin kohtalaisen hyvin saatavilla putsausta varten.
#5168 ∣ SAAB 900c Combi Coupé '89Citroën C5 HDi 136 A Exclusive Sedan '08 | Citroën C4 HDi 110 BMP Exclusive Berline '07

Vastaa Viestiin