Hiekkapuhallus & puhalluslaitteet

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
frost
"Turbo"
Viestit: 222
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 15:45
Paikkakunta: Jyväskylä

Hiekkapuhallus & puhalluslaitteet

Viesti Kirjoittaja frost »

Jatketaanpas työkaluista jauhamista uuden topicin myötä.
Avoprojetki on siinä vaiheessa että kori pitäisi saada kääntöpukkiin kiinni ja alkaa hiekkapuhaltamaan. Tallille on eksynyt vanha, mutta melko lujaa tekoa oleva hiekkapuhalluslaite --> http://www.eikiinnosta.net/hiekkapuhallusvehkeet/ Isäukko on laitetta kerran kokeillut n.600l/min tuottavalla kompuralla ja tulos oli se että ilma loppui auttamattomasti kesken. Niin kauan meni hyvin kun säiliössä riitti paine. Kuvissa näkyy puhallussuutin ja ainakin äkkiseltään se näyttää melko kookkaalta tämmöiseen auton korin puhaltamiseen, mahtaakohan 99:stä jäädä enää jälkipolville kerrottavaa jos tuolla alkaa heilua? Ensimmäinen kysymys kuuluukin että saako tuollaiseen laitteeseen pienempiä vaihtosuuttimia? Tai pystyykö suuttimen koon perusteella kuinka tarkasti arvioimaan kuinka paljon kompuralta vaaditaan tuottoa? Tallilla olisi muutakin puhallettavaa ja ideoinkin että haen vuokraamosta 1.5m3/min tuottavan kompuran viikonlopuksi (ei ole kovin pahan hintainen) ja puhaltelen kerralla enemmän. Myös hiekan kulutus kiinnostaa. Mahtaako hiekkoja olla usempaa eri laatua, millaista tähän tarvitaan?

Pieni työturvallisuuteen liittyvä puute tuossa laitteessa ainakin on. Nimittäin itse puhallusletkussa ei ole minkäänlaista sulkuventtiiliä jolla puhalluksen saa päälle/pois. Jos sattuu vaikka letku karkaamaan käsistä, letku menee poikki tai tulee jokin muu ongelma niin pitää melkoista kiirettä kipittää laitteen luokse ja sulkea ilman tulo. Ajattelin hommata (tai ainakin varovasti tiedustella hintaa) sähköiselle magneettiventtiilille jonka voisi asentaa laitteen ja kompuran välille tulevaan ilmaletkuun. Sitten vain puhallusletkun päähän, käden ulottuville, nappula josta saa venttiiliin kiinni/auki. Mitäs sanotte?

Nyt on mahdollisuus avata sanallista arkkuaan jos sattuu olemaan muita aiheeseen liittyviä ohjeita/niksejä/vinkkejä tuon aparaatin käyttämiseen ja säätämiseen(?) Suoraa peltiä (ulkopellit, ovet, luukut) en ajatellut edes puhaltaa koska kauhutarinoiden mukaan pelti ei ole suoraa enää puhalluksen jälkeen, eipä tuossa avossa tosin ole tarvettakaan pintapeltejä puhallella.
-Kimmo- "Motivoitunut saabisti"
tevisu
"Hölösuu"
Viestit: 1880
Liittynyt: Ma Syys 22, 2003 19:47
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja tevisu »

Kerran olen puhaltanut sellaisella vehkeellä, jonka "käyttökytkin" oli eräänlainen poljin. Kun talla oli pohjassa hiekkaa tuli ja päinvastoin. Jäi kädet vapaaksi puhaltaa.
saabracing
"Hölösuu"
Viestit: 4093
Liittynyt: Ma Heinä 14, 2003 15:26
Paikkakunta: jkl, laukaa

Viesti Kirjoittaja saabracing »

rakenna väliin heleve#in iso välisäiliö, niin riittää ilma vähäksi aikaa puhallella :D
Avatar
Juho80
"Hirsch"
Viestit: 751
Liittynyt: La Touko 24, 2003 11:39

Viesti Kirjoittaja Juho80 »

Mun Aeron kori oli hiekkapuhallettavana ja puhaltaja kertoi käyttäneensä 0,5.1,2mm raekokoa, joka oli mulle vähän yllätys kun kuvittelin että pellille olis parempi 0,1-0,6.. hyvä tuli eikä pellit venynyt, eikä maksanut kuin muistaakseni 700mk ja siihen hintaan oli jo epoksipohjamaali harsotettu päälle ettei ruostu...
Itellä on "Strong line" 5,5kw kompura ja motonetin pikkunen hiekkapuhallin ja meinaa ilma loppua jatkuvassa puhalluksessa, oliskohan suutin 3mm.. kuitenkin tuotto kompurassa vastapaineella 680l/min.
Kyllähän tuolla pieniä puhaltelee muttei kyllä koko koria, joten jätin ammattilaiselle.. Voin anataa yhteystietoja ja firman nimen jos kiinnostaa.
Mulla siis puhallettiin konehuone ja pohja molemmin puolin. Hitsailujen jälkeen puhalsin noilla omilla vehkeillä vielä hitsatut paikat.
Vielä hiekasta sen verran että 0,1-0,6 tekee sileän hienon pinnan mutta 0,5-1,2 syö paljon paremmin.. Ja ei sitten kannata niitä pintapeltejä ainakaan kohtisuoraan puhallella..
og900/9-3/9-5 vm.-88-05
Tech 2 china
frost
"Turbo"
Viestit: 222
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 15:45
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja frost »

Hiekkapuhallusvehkeiden suuttimia olen yrittänyt metsästää mutta Jyväskylästä niitä ei näköjään löydy _mistään_. Sähköllä pelaava magneettiventtiili sentään löytyy, 59e hintaan. Tallin vuokraisännällä on myös vanha lamellikompura joutavana ja sen saattaisi saada tuohon käyttöön. Tuottoa löytyy maahantuojan mukaan n. 1.2m3/min. Pitääkin siis aluksi viritellä nuo olemassa olevat laitteet kuntoon ja kokeilla tuolla kompuralla ja puhallusvehkeessä olevalla jättisuuttimella. Pitänee tuota hiekkaa ostaa kumpaakin ed. mainittua kokoa näin aluksi että näkee kuinka iso ero noilla on.
-Kimmo- "Motivoitunut saabisti"
saabt8
"Ruisku"
Viestit: 121
Liittynyt: La Elo 23, 2003 19:31
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja saabt8 »

Moikka!
Kyllä toi "tykki" tuntuu aika rajulta. Ite ton Triumphini puhaltelin omatekemälläni laitteilla jossa on 2mm reikä ja kompura puskee n550l/min 6bar paineella. Silläkään ei voi puhaltaa korin peltejä,,, tulee kuin perunasäkki. Runkopalkit ja pohjalevyt kyllä sekä ne pellit varovasti, jotka jäävät piiloon. Koripellit kyllä tuli hiottua ja maalinpoistoainetta yms. joilla tulee hiki pintaan.
Saabismi on sairaus,,, mutta yx parhaimmista taudeista mitä olen kärsinyt.
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7574
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Hiekkapuhalluksesta vielä

Viesti Kirjoittaja mestari »

eli viisas puhaltaja ei puhalla ulospäin näkyviä,siis korin ulkopuolisia peltejä,jotka pintamaalataan niin suoraan vaan erittäin loivalla kulmalla jolloin pellin eläminen minimoituu.

eihän yleensä suorassa pellissä ole ruostetta vaan sehän kerääntyy kulmiin ja taitoksiin joissa on jo jäykstettä tarpeeksi.

sit suuttimiin.: jos sulla on irotettava suutinosa siinä puhaltimessa niin niitä olen itse sorvannut moc-aineesta ja hapostakin. kestää jonkin aikaa hyvin.
eli uudella suuttimella aloitetaan hienommalla hiekalla ja suuttimen kuluessa isommaksi sallii se raa emman hiekan käytön.

Mulla olisi muuten sellanen Altas-copo merkkinen säiliö jouten.
mitat n 1m korkea halkaisia n.700mm.
siitä saa paineenkeräyssäiliön. vm muistaakseni 1974 tai 1964 eli tod hyvä
tälläseen käyttöön.
sit löytyy öljynerottajakin/vedenerottaja jos tarvii + miljoona muuta kikotinta aiheeseen.
Suppari
"Hölösuu"
Viestit: 2178
Liittynyt: Su Tammi 25, 2004 20:02

Viesti Kirjoittaja Suppari »

Missäs tämä säiliö sijaitsee?Ja hintapolitiikka?
frost
"Turbo"
Viestit: 222
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 15:45
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja frost »

Kyselin suuttimien hintoja laitteen maahantuojalta. 100e+alv /kpl :o Eli todellakin jää ostamatta ainakin tuosta kaupasta. Pitää tarkastella lähemmin tuota suutinta ja katsoa josko vaikka sorvauttaisi jollain tutulla usemman noita.
-Kimmo- "Motivoitunut saabisti"
juuso
"Viggen"
Viestit: 653
Liittynyt: Su Heinä 13, 2003 17:56
Paikkakunta: Pirkkala

Viesti Kirjoittaja juuso »

rakentelin tällaisen hiekkapuhalluskopin. voi kaikkea pientä puhallella...

Kuva

Kuva

pitkävartiset hanskat täytyy vielä kiinnittää noihin reikiin. ja vähän tiivistellä paikkoja. :wink:
frost
"Turbo"
Viestit: 222
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 15:45
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja frost »

Ohoh. Tuo Juuson mööpeli näyttä varsin kätevältä, joskaan minun 99 ei ihan mahdu tommoseen :) Tuo puhallin näyttää semmoiselta joka imee säkistä suoraan. Eli imeekö se tuolta laarin pohjalta hiekat suoraan uudelleen käytöön vai kuinka?

Oma homma eteni sen verran että naapuri lupasi sorvata pari kappaletta noita suuttimia, 2mm ja 4mm reiällä. Meinasi että tekee tavallisesta raudasta ja karkaisee ne sen jälkeen. Saas nähdä kuinka kestävät.
-Kimmo- "Motivoitunut saabisti"
juuso
"Viggen"
Viestit: 653
Liittynyt: Su Heinä 13, 2003 17:56
Paikkakunta: Pirkkala

Viesti Kirjoittaja juuso »

frost kirjoitti:Ohoh. Tuo Juuson mööpeli näyttä varsin kätevältä, joskaan minun 99 ei ihan mahdu tommoseen :) Tuo puhallin näyttää semmoiselta joka imee säkistä suoraan. Eli imeekö se tuolta laarin pohjalta hiekat suoraan uudelleen käytöön vai kuinka?

Oma homma eteni sen verran että naapuri lupasi sorvata pari kappaletta noita suuttimia, 2mm ja 4mm reiällä. Meinasi että tekee tavallisesta raudasta ja karkaisee ne sen jälkeen. Saas nähdä kuinka kestävät.
kyllä, eli kierrättää hiekkaa. saas nähdä kuinka kauan tavallista puhallushiekkaa pystyy kierrättään. täytyisi varmaan ostaa alumiinisilikaattia puhallukseen.

eihän tohon koppiin ihan auto mahdu, mutta vaikka mahtuiskin niin tolla puhaltimella auton puhaltaminen olis aika tuskaa... :wink:
ode
"Ruisku"
Viestit: 117
Liittynyt: Ke Elo 25, 2004 07:22
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja ode »

Omakohtaisista kokemuksista kehottaisin käyttämään kvartsia ja puhaltamaan vain sen, mikä on pakko. Puhallettu pinta on ropelöinen ja imaisee ilman kosteuden hetkessä, eli se pitäisi saada heti kuumaksi ja oksidi pintaan(ulkona puhallettaessa). Ja kvartsi hiekan sijasta siksi, että hiekka hajoaa pölyksi ja sitä kyllä pöllähtää aina sopivasti esiin maalatessa autoa.
jamala
"Turbo"
Viestit: 266
Liittynyt: Ke Heinä 07, 2004 14:54
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jamala »

Minkäslaista maalia kannattaisi laittaa kun alusta on hiekkapuhallettu? Onko jokin sinkkimaali hyvää ja jääkö siihen alustamassa kiinni?
Jaakko #2077
9-5 Aero Wagon -09 KA
OG900S Cabriolet -94 HA
2x96 -75, Toinen ajossa, toinen museoprojekti
frost
"Turbo"
Viestit: 222
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 15:45
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja frost »

jamala kirjoitti:Minkäslaista maalia kannattaisi laittaa kun alusta on hiekkapuhallettu? Onko jokin sinkkimaali hyvää ja jääkö siihen alustamassa kiinni?
Minä meinasin ruiskuttaa tommoisen PPG:n happomaalin. Kaksikomponenttinen, todella juokseva litku joka imeytyy rautaan ja sitoo ruosteen jos semmoista on vielä jäänyt (puhalluksen jälkeen tuskin on). Tuota löytyy ihan automaalikaupasta, ei mitään ihmekamaa. Hioin satkun ovien helmat pellille ja vedin tuon hapon pintaan --> http://www.eikiinnosta.net/kuvat/Saab/r ... age25.html Aika näyttää et kuinka kovaa kamaa toi on. Tasan vuosi sitten tein saman operaation mutta maalasin pohjan sinkkimaalilla (Zink 182 tjsp.. luki purkin kyljessä) ja vedin päälle alustamassan. Noh... Kuten arvata saattaa, niin talven aikana tuli kaikki ruosteet läpi :roll: Tällä kertaa kokeillaan reseptillä; happpoa 2 kerrosta + paksu kerros futura 90:stä + pistoolilla Dinitrolin kiveniskumassa pintaan. [/img]
-Kimmo- "Motivoitunut saabisti"
Vastaa Viestiin