Taisin lupailla kaikenlaista joten aloitetaan aatamista.
Tosiaan. Alla lyhyet näkemykset noista muista vaihtoehdoista sekä aavistus tarinaa jo Capturista. Tässä vielä linkki tuon diilin esittelyyn
Melkein uusi
X5 E70 vm. 08
Erittäin hyvä ajaa noin isoksi autoksi. Lisäksi miellyttävää oli se, että keulan näki hyvin, joka ainakin minulle on aina hankala hahmottaa. Erittäin laadukas tunnelma kaikkinensa, vaikka koeajamani oli jo 10 vuotta vanha ja 240tkm ajettu. Koeajamani oli 3.0D, vakionakin liikkuu aivan riittävästi. Automaatti vaihtaa hienosti, vaikka ei ollutkaan vielä sitä uusinta 8-pykäläistä, joka lienee yksi parhaista vaihteistoista maailmassa. Tätä olen päässyt ajamaan jonkin verran F11 530XD-mallissa. Kolmas rivi ei aikuiselle 185cm/+90kg sovellu, mutta omat kuljetustarpeet ovatkin siellä ala-asteikäisille. Tähän jäi edelleen himo, mutta n. 20ke sijoitus ja pelko kalliista vioista jätti tämän toistaiseksi holdiin. Tavoitteena on ostattaa tällainen joskus puolisolla, jonka pitää vetää säännöllisesti myös kaakkeja
XC90 vm. 05
Maantieauto, melkoinen lulla. Kankea. Kolmannen rivin penkit soveltuvat jo normaalikokoisille aikuisillekin. 2.5T moottorilla ihan ok laite, kuluttaa toki paljon. Vaihteisto ei Bemarin luokkaa, mutta aivan ok ja mukava. Omiin ajoihini siis aivan liian möhkö, ajan pääasiassa Järvenpään keskustassa. Plussaa se, että näitä saa kohtuuhintaan sekä bensana, että dieselinä. Noin 10ke saa siistin ja huolletun auton. Jos tarvitsee todellista vetokykyä sen pari tonnia ja paljon tilaa, tämä lienee hinta-kyytisuhteeltaan ylivoimainen muihin verrattuna. Tässä myös hieman jo premiumin henkeä.
Toyota Yaris Hybrid vm. 2018
Tämä oli
Metroauton kampanjassa vuoden diilillä 229e/kk. Menin koeajolle 1.8. ja ikäväkseni kuulin, että hinta oli pompsahtanut 269e/kk ko. päivänä. Palvelu oli erinomaista Metroauto Airportissa, harvoin koen noin hyvää ja omaan pirtaani sopivaa vastaanottoa. Auto oli tietenkin erittäin näppärä ja ensikokemukseni noin pieniin autoihin sitten satunnaisen Ford KA-ajelun 2000-luvun alussa ja n. 30tkm suoritteeseen vm. 73 Kuplalla 90-luvulla. Auto oli erittäin laadukkaan oloinen mm. sisustaltaan. Hybrid-systeemi tuntui toimivan hienosti ja yhdessä CVT-vaihteiston kanssa ajaminen oli kyllä erinomaisen helppoa. Lisäksi pidin voimakkaasta moottori- vai pitäisikö sanoa generaattori-jarrutuksesta. CVT-vaihteisto on toki omituinen ainakin alkuun, kun korkeampiin nopeukseen kiihdytettäessä moottori ulisee jatkuvasti siellä kierrosalueen yläpäässä. Tämähän on toki tottumiskysymys. Auto lähti kadunkulmista todella liukkaan oloisesti, ei varmasti jää jalkoihin alle 80km/h nopeuksissa. Sen jälkeen ei kyllä juuri mitään enää tapahtunut.
Freelander 2 vm. 2008
Erinomainen auto, kaiken kaikkiaan. Moottori ja 6-vaihteinen automaatti toimii yhteen loistavasti. Ulkomitoiltaan pieni, silti sisältä ihan tilava. Peruskatumaasturiin verrattuna korkeampi ja maasturimaisempi, vaikka ajettavuus maantiellä erittäin hyvä ja kaupungissa käsittämättömän näppärä. Tätä autoa voi varauksetta suositella kyllä melkein kenelle vain. Foorumi-tietojen perusteella myös autossa käytettävä diesel on erittäin luotettava ja nelivetoon liittyvät systeemit moniin muihin verrattuna halpoja korjata ja huoltaa.
Renault Captur Tce 120 EDC-aut Dynamique - kylmät tyypit
Joidenkin mielestä, kuten tyttärieni, auto on hyvän näköinen. Mielestäni se on jotenkin outo mittasuhteiltaan, pieneen autoon ei ole saatu samalla tavalla sopusuhtaisuutta ja menevyyttä kuten esim. Opel Mokkaan. Tässä omassani on sentään 205/55/17 renkaat aluvanteilla, jotka hieman tuovat ryhtiä autoon. Väriyhdistelmä on myös tuohon autoon sen oranssihkon jälkeen paras. Tummanharmaa metalliväri ja musta katto.
Kävin ajamassa myös vastaavalla koneella ja vaihteistolla olevan Clio Sports Tourerin. Jokin siinä ei sytyttänyt oikein, mutta yleisenä havaintona se, että tavaratila on iso (samaa kokoluokkaa kuin Sport Sedanissa) ja takapenkille ei minun taakseni mahdu kuin arviolta maksimissaan 170cm ihminen. Capturissa tilanne on toinen. Tavaratila on pienempi, mutta sen sijaan neljä kokoistani mahtuu matkustamaan mm. polvitilojen näkökulmasta mainiosti. Polvitilaa on aavistuksen enemmän kuin Sport Sedanissa. Itselläni ajoasento on selkänojan osalta normaalin pysty eli jos pitää makuuasennosta, em. arviot eivät päde. Tavaratila on käyttööni täysin riittävä ja lisäksi välipohjan alla on erittäin suuri tila, olisiko ollut peräti 80l. Lisäksi jos takapenkillä matkustaa vain natiaisia, voi takapenkkiä siirtää eteenpäin joitakin senttejä, jolloin tavaratilaan tulee lisää tilaa. Itselleni en usko tällaista tarvetta tulevan kertaakaan. Jos mun tarvii roudata isoja määriä tavaraa, liikkeelle lähdetään puolison
aitomaasturi/hevostraileri-yhdistelmällä
Capturin sisusta on toki pikkuautosta, mutta muovisuudesta huolimatta pahinta mahdollista fiilistä siitä ei tule. Ilmeisesti varustetasosta johtuen siellä on muutamia pieniä yksityiskohtia tuomassa arjen luksusta

kuten ledivalaistus hansikaslokeron eli vetolaatikon kahvasyvennyksessä ja kiiltomuovisia listoja. Tässä mallissa erikoisuutena on irrotettavat ja vesipestävät penkin päälliset. Kaikkea ne keksii, mutta ehkä tuo on hyväkin idea. Ajoasennon saa kohtuulliseksi jo kylmillä tyypeillä, etenkin ratti liikkuu joka suuntaan todella laajoilla säätövaroilla. Mitään ristiselän tuen, reisituen, istuimen etu- tai takaosan erillisiä säätöjä tässä ei ole. Istuimen korkeutta voi säätää, selkänojan kaltevuutta (rulla vittumaisessa paikassa, jos istuu takana) ja istuimen pituussuuntaa, that´s it. Ei tällä mitään tekemistä ole esim. Bemarin Sport- tai Sport Sedanin Vector-jakkaroiden kanssa, mutta istun niin vähän ja lyhyitä matkoja autossa, että uskon selviytyväni.
Joitain erikoisuuksia löytyy hallintalaitteista, osa katkaisimista näyttää ostetun biltemasta, mutta yleiskäsitys näistä on ihan ok. Ratti on mukavan pieni halkaisijaltaan ja riittävän paksu. Vakioylinopeudensäätimen katkaisimet ovat hyvässä kohtaa, kuten vilkku- ja pyyhinviiksetkin. Sen sijaan Media Nav -järjestelmän kaukosäädin on kyllä melkoinen kötöstys. Toisaalta samat säädöt voi aivan hyvin tehdä suoraan laitteesta.
Jestas mikä vuodatus, enkä ole vielä käynnistänyt edes konetta
Seuraava kirjoitus taitaakin käsitellä Sport Sedanin myynti-ilmoitusta vikalistoineen. Laitan
linkin tähänkin, voitte vaikka tässä ketjussa kommentoida, jos käsitykseni hinnasta on aivan epärealistinen.