Riskienottoa loppuunajetulla NG93 avolla: loppuelämän koeajo alkoi sekä tonnin Volvo

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
2.polvi
"Hölösuu"
Viestit: 1793
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2011 23:22

Re: Riskienhallintaa Capturilla: 36kk koeajo alkoi - Riskienottoa loppuunajetulla NG93 avolla: loppuelämän koeajo alkoi

Viesti Kirjoittaja 2.polvi »

Auton speksit

MODEL : 9-3 (9440), code=F
MODEL YEAR : 2005, code=5
MODEL SERIES : Series VI, code=H
MARKET : Europe, code=EU
BODY TYPE : 2-door Convertible, code=CV
BODY COLOR : Steel Grey, code= 279
EXTERIOR : Roof, standard, code= N
INTERIOR COLOR : Slate grey sport leather with black accents in slate grey cabin & leather look door inserts, code= K06
DOORS : 2 side doors, code=2 STEERING : Left-hand steering, code=L
GEAR BOX : 5-speed automatic / Front wheel drive, code=A
ENGINE : B207R 4-inline, Turbo, code=B207R

Major applicability options

Whel Drive (fwd)
16 Brake Disc
Theft Security Locking
Door Trim Material, Leather Tay
Manually Manoeuvered Driver Seat
Manually Foldable Rear View Mirrors
Xenon Light
Interior Trim Colour, Grey
13 Loudspeakers
6 Disc Cd-changer In Dash
Gps Navigation System
Outer Rear View Mirrors, Basic
Outer Rear View Mirrors, Manual Dimming
Parking Assistance
Manually Manoeuvered Passenger Seat
Rain Sensor
Black Cv Top
Front/rear Seat, Black Accent
Speedometer, Km

Additional applicability options

With 12-volts Connection
Without Comfort Opening
Without Additional Heater
Driver And Passenger Airbag
Alarm, Siren & Horn Sound Indication
Diversity Antenna
With Anti Theft Cover
Adjustable Drivers Armrest
With Front & Rear Ashtray
With Audio Steering Wheel Control
Aux Connection
Body Color Stalgra
Sport Chassis
Automatic Climate System
Cold Climate Zone
Without Clutch Interlock
Control Panel With Color Display
Belgium Package
Without Cruise Control
Cupholder
Door Latch Sensor
Door Trim, Black Arm Rest
Without Lumbar Support
Electronic Stabilization System
European Obd Diagnostic System
Entrance Light
Exterior Color Matched Sport Package
Floor Illumination
Front Foglights
Fuel Tank, Volume 58l
Without Garage Door Opener
Gearbox, Fa57 253-380
Gearknob Leather Knob
Headlamp Washer
Heated Front Seats
Inner Rear View Mirror, Auto Dimming
Interior, Matt Chrome
Without Key Warning
Without Knee Protection
Without Lashing Eye
Market Performance Europe Specification 003-030
Without Mediamodule Trunk
Model Aero
With Coin Holder Centre Console
Without Partical Filter
Programming, Bi-xenon Headlamp Insert
Rear Foglight, Left Side
Without Neckrest (takaniskatuet kyllä on)
Without Seat Ventilation
Inner Sill Covers, Text Aero
Spare Wheel, 4.0 Inch
Front Spring Chassis, No 12
Rear Chassi Spring Nr 6
Integrated Telephone
Tilt Sensor
Without Tire Pressure Monitoring
Ultrasonic Sensor
Low-end Voice Control
Wheel Design Alu Rim, 10-spoke, 17 Inch

Aika jäätävän pitkä lista tuli https://www.thesaabsite.com/ VIN-haulla. Osa tiedoista, kuten takaniskatukien puuttuminen, eivät pidä paikkansa. Mistä lie johtuukaan. Karsin listausta aika reilusti, mutta pyrin jättämään kiinnostavimma varusteet ja varustepuutteet esille.

Yllä mainittujen lisäksi kiesissä oli yllätyksekseni lohkolämmitin ja sisätilanpistoke, jotka edellinen omistaja oli hiljattain asentanut. Lisäksi löytyy irroitettava vetokoukku.

Eilisen reilun 400km maantieajon 80-100kmh nopeudella keskikulutus oli SIDin mukaan 8.2l/100km. Voisin kuvitella tuon melko hyvin pitävän paikkansa. Aiemmassa Sport Sedanissa SID näytti usein liian vähän, mutta se saattoi johtua tuosta jatkuvasta nurkkapyörityksestäkin. Tuskin tuo Aero-automaatti paljoa ainakaan tuon enempää voi viedä tasaisella ja varsin rauhallisella ajotyylillä maantiellä? Tosin, aivan sama mitä vie, se ei tässä kustannusrakenteessa näyttele minkäänlaista osaa.

Edellinen omistaja on puheidensa (ja mitä niistä vielä muistan) tehnyt tai teettänyt autoon seuraavaa n. 30tkm ja 3,5 vuoden omistuksen aikana):
  • vaihteistoöljyt vaihdettu reilu 3v sitten (tuolloin kilometrejä arviolta 240tkm)
  • moottoriöljyt vaihdettu säännöllisesti, oletettavasti vähintään kerran vuodessa
  • ilmastoinnin säädinpaneeli uusittu
  • etuistuimien keskiosan ratkenneiden tikkauksien uusinta
  • uusi etulippa
  • lohkolämmittimen ja sisäpistokkeen asennus
  • uusi virtalukko
Seuraavan n. kuukauden aikana tulossa tekemistä
  • katsastus
  • sisätilalämppärin osto
  • katon pesu ja kyllästys
  • auton pesu ja jonkinlainen vaha, lyhyt- tai pitkäkestoinen (saa suositella mitä kannattaisi tehdä)
  • pesujen yhteydessä kartoitus, kannattaisiko ruostesuojata
  • vakionopeuden säätöön soveltuvan viiksen asennus
  • uusi softa, etanolilla tai ilman (mitäs etanolisofta nykyään vaatikaan tuon ikäisessä Aerossa?)
  • softauksen yhteydessä lukituksen uudelleen koodaus "normaaliksi" (nyt lukitsee ovet ajossa ja lisäksi avaus vaatii kaksi painallista, jotta aukeaa myös luukku ja ovet) sekä vakkarin käyttöönotto
  • soveltuvan puhelintelineen etsintä, tämä Sport Sedaniinkaan ollut kovin helppoa
  • aux-bt sovittimen hankinta
Kaiken kaikkiaan auto on erittäin siistissä kunnossa. Etenkin ulkopuolelta mielestäni virheetön. Tämän hetkinen luksi-tilanne ei toki mahdollista kaikista tarkinta syynäystä, mutta vaikea uskoa, että autolla on 273tkm. Sisällä kuskin penkin sivutuessa on tikkaukset hieman revenneet, ne täytyy jossakin korjauttaa.

Sen verran on nyt autolla tullut ajettua, että voi todeta sellaisenkin positiivisen asian, että alusta eikä sisusta kolise tai nitise. AIka yllättävää, koska yleensähän noissa puhutaan alustan jollakin tavalla kolisevan (vaikka ei mun SS alusta kolistellut).

Tuli myös kokeiltua miten takapenkille mahtuu. Kun siirsin apukuljettajan penkin siten, että itselläni oli siinä ihan kohtuulliset oltavat, mahduin vielä takapenkille oikein mainiosti. Kuskin penkin on toki oltava edempänä, joten selvää on, ettei 185cm pitkän kuljettajan taakse mahdu toista samanlaista fiksusti, mutta nuoriso ja normaalimittaiset muikkelit varmasti.

Kuva

Tuosta voi päätellä, että autolla oli ostohetkellä ajettu melko tarkkaan 273 265km (trippi nollattu parin kilometrin päästä noutopaikasta).

Kuva

Likaisena etuviistosta.

Kuva

LIkaisena takaviistosta.

Kuva

Kohtuullisen puhtaana ohjaamon puolelta.

Kuva

Omalla arvosteluasteikolla erittäin puhtaana takapenkin puolelta.

Edit. Se unohtui mainita, että autossa tuli kahdet renkaat samanlaisilla vanteilla. Talvirenkaat reilu talven ajetut, kesärenkaat käytännössä uudet Linglongit muistaakseni. Kesärenkaista myyjä kertoi, että ei pitänyt niistä yhtään. Vetelevät ja ovat uraherkät. Aika jyrkkäkulmaisilta kyllä näyttivätkin. Pitää itse todeta asia ennen peliliikkeitä. Talvirenkailla auto menee kuin juna.
Saab 93 CV 2.0T aut. Aero -05, MB GLA 200 CDI A -15, Volvo V70 Classic 2.5 10V -00, ex 93 SS 1.8t Vector -05
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3542
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Riskienhallintaa Capturilla: 36kk koeajo alkoi - Riskienottoa loppuunajetulla NG93 avolla: loppuelämän koeajo alkoi

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Nyt kelpaa. Onhan siinä jonkin verran enemmän fiilistä kuin Capturissa ? Vai :lol:
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
McStadey
"Hölösuu"
Viestit: 1358
Liittynyt: Ti Maalis 24, 2015 11:59

Re: Riskienhallintaa Capturilla: 36kk koeajo alkoi - Riskienottoa loppuunajetulla NG93 avolla: loppuelämän koeajo alkoi

Viesti Kirjoittaja McStadey »

Se on nätti kuin sika pienenä!
Nothing on earth comes close
Ex: 9-5 kombi 2,3t RE85 A 2004

Nyk: Citroen C5 Aircross Hÿbrid | ex:VW Touran 1.4TSI DSG MY16
Cona
"Hölösuu"
Viestit: 2844
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: Riskienhallintaa Capturilla: 36kk koeajo alkoi - Riskienottoa loppuunajetulla NG93 avolla: loppuelämän koeajo alkoi

Viesti Kirjoittaja Cona »

Onnea uudelle omistajalle. :saab:

Noin pitkän koeajon aikana luulis jo saaneen käsityksen mitä tuli ostettua. Onko peli sellainen, kuin olit kuvitellut?! :)
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7334
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Riskienhallintaa Capturilla: 36kk koeajo alkoi - Riskienottoa loppuunajetulla NG93 avolla: loppuelämän koeajo alkoi

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Siisti sikahan se säkistä paljastui :mrgreen:

Kyllä noi pienet muotoilut helmoissa tekee vaan kummia ulkonäölle. :D

Itellä ei oo etanolia ollu käytössä mut mitä tuttujen juttuja kuunnellu niin automaatti ja pätkäajo ei välttämättä ole sille ominta aluetta.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
2.polvi
"Hölösuu"
Viestit: 1793
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2011 23:22

Re: Riskienhallintaa Capturilla: 36kk koeajo alkoi - Riskienottoa loppuunajetulla NG93 avolla: loppuelämän koeajo alkoi

Viesti Kirjoittaja 2.polvi »

Kiitos ansaituista onnitteluista! :mrgreen: :saab:
  • Nyt on fiilistä.
  • Auto on vähintäänkin mitä odotin ja odotukset olivat kovat.
  • En ole avoautoilla ylipäätään ajellut paljoa. Hiljaisuus yllätti.
  • Laitoin työkavereillekin viestiä, että pitäisi ostaa avo-Saabeja useammin, koska pelkkä sen ajatteleminen saa hymyn huulille.
  • Vaemolle tarjosin puolitosissani kesäautoksi Volvon C70 kovakattoista kesäautoksi. Otti tosissaan.
  • Vaemolle sanoin äsken, että rakastan sitä enemmän kuin perjantaina. En pitänyt hullua jännityksessä kovin pitkään ja kerroin syyn: Saab tekee mut niin onnelliseksi, että nyt on enemmän kapasiteettia rakastaa.
Huomenna katsastus klo 1220. Jos ja kun menee läpi, niin taidan olla aika sekasin :D
Saab 93 CV 2.0T aut. Aero -05, MB GLA 200 CDI A -15, Volvo V70 Classic 2.5 10V -00, ex 93 SS 1.8t Vector -05
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13191
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Riskienhallintaa Capturilla: 36kk koeajo alkoi - Riskienottoa loppuunajetulla NG93 avolla: loppuelämän koeajo alkoi

Viesti Kirjoittaja AZP »

Hyvältä näyttää, onnea unelman toteuttamisesta! Antaa varmaan mukavaa lisävipua kevään odotukseen :D
tetammi kirjoitti:
Su Joulu 22, 2019 22:28
Itellä ei oo etanolia ollu käytössä mut mitä tuttujen juttuja kuunnellu niin automaatti ja pätkäajo ei välttämättä ole sille ominta aluetta.
Hyvin se etanoli pätkäajossa automaattisaabissa palaa. Ehkä vähän liiankin hyvin :mrgreen:
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7334
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Riskienhallintaa Capturilla: 36kk koeajo alkoi - Riskienottoa loppuunajetulla NG93 avolla: loppuelämän koeajo alkoi

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Pakko liittää tähä vielä keskusteluu vuoden takaata

Kuva

Vielä linkkinäki..
viewtopic.php?f=29&t=157120&p=1211019&h ... u#p1211019
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
2.polvi
"Hölösuu"
Viestit: 1793
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2011 23:22

Re: Riskienhallintaa Capturilla: 36kk koeajo alkoi - Riskienottoa loppuunajetulla NG93 avolla: loppuelämän koeajo alkoi

Viesti Kirjoittaja 2.polvi »

Harmi, ettei täällä ole sydänhymiöitä tai muuta sentimentaalista paskaa tarjolla.

Kiitos kannustuksesta ja omistautuneisuudesta *tähän Saablogo pinkkinä sydämin*.
Viimeksi muokannut 2.polvi, Su Joulu 22, 2019 22:58. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 93 CV 2.0T aut. Aero -05, MB GLA 200 CDI A -15, Volvo V70 Classic 2.5 10V -00, ex 93 SS 1.8t Vector -05
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3346
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Riskienhallintaa Capturilla: 36kk koeajo alkoi - Riskienottoa loppuunajetulla NG93 avolla: loppuelämän koeajo alkoi

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

Onnittelut vain uudelle avon omistajalle! On se vain nätti tuo NG, ja nimenomaan tuo pre-facelift.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
2.polvi
"Hölösuu"
Viestit: 1793
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2011 23:22

Re: Riskienhallintaa Capturilla: 36kk koeajo alkoi - Riskienottoa loppuunajetulla NG93 avolla: loppuelämän koeajo alkoi

Viesti Kirjoittaja 2.polvi »

Omaankin silmään avo ja sedan on parempia ilman faceliftiä, farkku toimii hyvin uudellakin keulalla.

Uusi keulahan on helvetin hieno, mutta jollain tavalla rikkoo muuta muotoilua.
Saab 93 CV 2.0T aut. Aero -05, MB GLA 200 CDI A -15, Volvo V70 Classic 2.5 10V -00, ex 93 SS 1.8t Vector -05
2.polvi
"Hölösuu"
Viestit: 1793
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2011 23:22

Re: Riskienhallintaa Capturilla: 36kk koeajo alkoi - Riskienottoa loppuunajetulla NG93 avolla: loppuelämän koeajo alkoi

Viesti Kirjoittaja 2.polvi »

https://www.jmtuonti.fi/suuttimet/11156 ... -ev14.html

Olenkos ymmärtänyt oikein, että Aeroon noi asentamalla saisi perussoftasta tiristettyä viimeisetkin mehut irti?

En tajua autojen ropaamisesta juuri mitään, ellei 70-luvun Fiat 124 Specialia Ladan moottorilla lasketa, joten jos isommilla suuttimilla tekee jotakin ns. Stage 1-kuviossa, niin onko iso homma vaihdattaa?
Saab 93 CV 2.0T aut. Aero -05, MB GLA 200 CDI A -15, Volvo V70 Classic 2.5 10V -00, ex 93 SS 1.8t Vector -05
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3346
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Riskienhallintaa Capturilla: 36kk koeajo alkoi - Riskienottoa loppuunajetulla NG93 avolla: loppuelämän koeajo alkoi

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

https://saabwisonline.com/b2/9-3/2005/2 ... remove-81/
Tuo on siis imusarjan irroitus, mutta siinä on myös nuo suuttimet.
Kuva
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
2.polvi
"Hölösuu"
Viestit: 1793
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2011 23:22

Re: Riskienhallintaa Capturilla: 36kk koeajo alkoi - Riskienottoa loppuunajetulla NG93 avolla: loppuelämän koeajo alkoi

Viesti Kirjoittaja 2.polvi »

Kehujen saattelemana hylsy tuli!

Kuva

Öljyisestä moottorista myyjä kertoikin. En muista minkä vuotaneen osan se sanoi vaihtaneensa. Näytti sitä kyllä konehuoneen puolelta.

Polttoainesuodatin kuulemma vuotaa vain hieman, suositteli vaihtamaan, kuten myös jarrunesteet.

Mites tuo aurauksen säätötanko?

Onko kyseessä tämä osa?

https://m.motonet.fi/fi/tuote/177279?aj ... malli=2005

ja toisena vaihtoehtona tämä

https://m.motonet.fi/fi/tuote/177493?aj ... malli=2005

Täytyy kaivella tuota mallin omaa osiota paremmin vielä, mutta joop.

Ei oikeastaan edes vituta. Vähän harmittaa.
Saab 93 CV 2.0T aut. Aero -05, MB GLA 200 CDI A -15, Volvo V70 Classic 2.5 10V -00, ex 93 SS 1.8t Vector -05
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13191
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Riskienhallintaa Capturilla: 36kk koeajo alkoi - Riskienottoa loppuunajetulla NG93 avolla: loppuelämän koeajo alkoi

Viesti Kirjoittaja AZP »

Oikea osa. Helpohko vaihtaa mutta kulmat pitäis säätää vaihdon jälkeen.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Vastaa Viestiin