Riskienottoa loppuunajetulla NG93 avolla: loppuelämän koeajo alkoi sekä tonnin Volvo

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Henkka #2283
"Hölösuu"
Viestit: 2831
Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
Paikkakunta: Helsinki

Re: Riskienottoa loppuunajetulla NG93 avolla: loppuelämän koeajo alkoi - Japanin patonki pelasti Rellulta

Viesti Kirjoittaja Henkka #2283 »

^
Muutaman vuoden on nyt ollut -12 S 350 bluetec eli diesel. Näin vannoutunutta bensalenkkaria tuo ihan miellyttää, käytännön ajo on leppoisampaa ja jouhevampaa kuin 55:lla. Toki ovat eri mallisarjaakin. 400 hybridiä lähdin aikoinaan hakemaan ja tuo tarttui mukaan :D

Moottorina on perinteinen 3-litrainen kurahaara. Nyt jo toki aika hyvin lastentaudeista vapaana. Vielä -10:iin on jotain tiivisteitä parannettu.
Huollot voisi tekniikan puolesta tehdä itse, mutta huoltoleiman saaminen kustantaa sen alkaen 500€.
Ilmajousitus on jo korvakuulolta ihan eri maata kuin oireellisessa w220:ssä, jotka viimeistään nykyään vastaantullessaan enemmän tai vähemmän laahaavat maata. Ja tuo korvakuulolta, säätöventtiilin törähdys on tuttu ääni jostain teollisuuskoneesta. Kertonee kaliiberista.

Tekniikan ehkä heikoin lenkki on adblue. Ei mitään tonnien juttuja, mutta määräantureita, pakokaasuantureita ym muuta pikkunysväistä.

Voin ihan suositella.
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
2.polvi
"Hölösuu"
Viestit: 1793
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2011 23:22

Re: Riskienottoa loppuunajetulla NG93 avolla: loppuelämän koeajo alkoi - Japanin patonki pelasti Rellulta

Viesti Kirjoittaja 2.polvi »

No niin. Nyt on tehty raaka ja yllättävä peliliike, saatanan tylsä tosin. Samalla ratkaisu on toivottavasti järkevä ja kustannustehokas. Hynkyllä nimittäin alkaa melkoinen kestotesti.

Vaemon viime joulukuussa alkanut uusi duuni, joka sisältää reilusti ajoa sekä muuttunut siviilielämän tarve (kaakkien vetoa vähempi), aiheutti nyt muutaman päivän pähkimisellä sen, että tavallaan peruskuvio pysyy ennallaan, takuunalaisella ajetaan paljon, Citikalla (tai jollain muulla nelarilla) mun talvet ja molempien vetämiset.

Se mikä muuttui on, että leasing-sopimus katkesi n. 30 minuuttia sitten ja auto siirtyi normaalilla rahoituskuviolla nimiini. Tällä peliliikkeellä kilsarajoitus (25tkm/v) poistui ja autolla voi ajaa sen mitä huvittaa. Autossa on "poikkeuksellisesti" 7 vuoden takuu ilman kilometrirajaa, koska Hyundailla oli 9/2018-7/2020 ostettuihin autoihin normaalia vitosta pidempi kampanja tjsp.

On vielä vaikea ennustaa, paljonko kilsoja alkaa tulemaan, tähän vaikuttaa niin paljon vaemon työajot, mutta vaikka todennäköisesti korona niitä tänä vuonna vähensikin, niin 45tkm saattaa hällä hyvinkin tulla täyteen. Toisin sanoen 50tkm vuoteen voi olla Hynkyllä mahdollinen. Takuun loppuessa autossa olisi mittarissa siis 350tkm maltillinen sisäänajo 1.0-litraiselle bensaturbolle ja 7-vaihteiselle kaksoiskytkentävaihteistolle :roll: :lol:

Saapa nähdä millainen taival tuosta tulee, mutta JP Vetten (muistanko oikein) rajut suoritteet Astralla jonkin verran kannustivat tähän. Sehän oli huoleton laite ja vastaavassa maantieajossa.

Erityismaininta jälleen Autoverkkokaupan toiminnasta. Ei voi tämän helpompaa asiointi olla, viestintä selkeää ja nopeata. Kaikkiin kysymyksiin osattiin vastata hyvin jne. Varasin tällä viikolla Hynylle myös ekan huollon ja ai, että sekin oli näppärää. Chatissa kateltiin kalentereita ja löytyi heti ens sunnuntaille aika. Heillähän huolto tekee arkisin myös iltavuoroa, muistaakseni 23 asti. On kyllä helppoa työssäkäyvien sovitella tuollaisilla aukioloajoilla.

Seuraavaksi onkin sitten rahanmenoa luvassa rajusti. Avossa etupää naputtaa, vaihteistoöljyt pitäisi vaihtaa, takajarrulevyt ainakin loppu ja siihen "iso" määräaikaishuolto päälle. Citikkakin kaipaisi huoltoa, öljyjen vaihtoa joka paikkaan, jakohihnaa ja taas joku v*tun moottorivalo palaa. En vielä kerennyt tsekkaamaan koodeja.

Ehanaa.

Edit. Citikasta täytyy selvittää tarkemmin mitä on huolloissa tehty aiemmin. Huoltokirjassa vain leimat, mutta Veholta selvinnee. Toivoa sopii, että jakohihna ja vähän muutakin harvemmin huollettavaa olisi tehty ainakin kertaalleen, sitten niillä ei olisi hoppu tänä eikä välttis ensi vuonnakaan.
Saab 93 CV 2.0T aut. Aero -05, Toyota Yaris 1.5 Hybrid Active -23, Volvo V70 Classic 2.5 10V -00, ex 93 SS 1.8t Vector -05
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3522
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Riskienottoa loppuunajetulla NG93 avolla: loppuelämän koeajo alkoi - Japanin patonki pelasti Rellulta

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

^Aina jossain jytisee. Mielenkiintoisia peliliikkeitä. Päivittele Hynyn kuulumisia tarpeen vaatiessa, mielenkiintoinen skenaario edessä, jos tosiaan 50 tkm vuoteen sillä meinaatte ajella :lol: Pääseepä joskus parjattu takuukin kunnon testiin. Luulisi, että sille jopa tulee tarvettakin...
Hyundai i20 1.0T-GDI Comfort-23 , Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
2.polvi
"Hölösuu"
Viestit: 1793
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2011 23:22

Re: Riskienottoa loppuunajetulla NG93 avolla: loppuelämän koeajo alkoi - Japanin patonki pelasti Rellulta

Viesti Kirjoittaja 2.polvi »

Lueskelin aika tarkkaan takuuehtoja. Aiemmin ei paljon tarvetta ole ollutkaan ja kokemuksia takuun hyödyntämisestä ei ole kuin sen kerran, kun Rellu porsi. Mutta ehdoista en löytänyt mitään ihmeellistä, toki sitten voi käytäntö vaihdella merkeittäin, viittasitko lähinnä IC1970 siihen?

Auto käynee määräaikaishuollossa 3 kertaa vuodessa. Pitää perehtyä onko joltain pajalta saatavissa noita edullisemmin kuin vaikkapa Autoverkkokaupan tai Mäkelän Auton kautta. 12 vuoden puhkiruostumattomuustakuu ja 5 vuoden maalitakuu edellyttää merkkihuollon vuosittaista tarkastusta, loput kaksi voi sitten teettää missä huvittaa, jos oikein ymmärsin.

Huoltoväli on siis 15tkm tai yksi vuosi. Ensimmäinen huolto on tosiaan varattu ja hinta on 250e. Ei minusta mahdoton.

Piti oikein tarkistaa tästä vitjasta ja hyvä niin, koska muistin Rellun ekan huollon olleen 280e ja tokan 300e, mutta todellisuudessa huollatin sen vain kerran hintaan 305e.
Saab 93 CV 2.0T aut. Aero -05, Toyota Yaris 1.5 Hybrid Active -23, Volvo V70 Classic 2.5 10V -00, ex 93 SS 1.8t Vector -05
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Riskienottoa loppuunajetulla NG93 avolla: loppuelämän koeajo alkoi - Japanin patonki pelasti Rellulta

Viesti Kirjoittaja AZP »

Mä en ihmettelisi vaikka 7v ja 350 tkm maantieajoa menis Hynärisellä ilman takuukäyntejä. En tiedä onko kyseisessä mallissa jotain tyyppiongelmia, mutta kyllähän tuollaisessa käytössä auto kuluu paljon, mutta ei välttämättä altistu osien ennenaikaisille hajoamisille paljoa sen enempää kuin vähemmilläkään kilsoilla. Nykymoottorit ja vaihteistot kestää yleensä tollasen maantieajomäärän porsimatta jos ne huoltaa oikein.

Jos mä mietin mun loppuunajettua Saabia jolla oli lähes 300 tkm mittarissa kun se mulle tuli, niin viiden vuoden ja vajaan 50 tkm kestotestin aikana ei tainnut osua kohdalle mitään hajoamista joka olisi mennyt takuuseen ehtojen mukaisesti jos siinä olisi ollut takuu voimassa. Ahdinhan siitä hajosi mutta luulenpa että jos olisin mennyt takuukorjausta vaatimaan ja rehellisesti kertonut harjoittaneeni autolla ajoharjoittelua Alastaron moottoriradalla vasemman jalan jarrutuksella silloin kun ahdin lopetti ahtamisen, niin ihan itse olisin saanut maksaa ahtimen.

ESP/ABS-vikavalon vilkkuminen yhdessä vaiheessa olisi varmaan aiheuttanut takuuhuoltokäynnin, mutta se vika hävisi itsestään.

Muuten kaikki puuhat auton kanssa oli muistaakseni jossain määrin kuluvia osia takuun näkökulmasta taikka omistajan mokailua. Takajousien katkeamisesta en tiedä laskettaisiinko kuluviksi osiksi vai saisko takuuseen. Ja muistetaan kuitenkin että auto oli seitsemänvuotias mulle tullesaan eli Hynärisen takuu olisi mennyt umpeen hetki ennen auton mulle tuloa.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7333
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Riskienottoa loppuunajetulla NG93 avolla: loppuelämän koeajo alkoi - Japanin patonki pelasti Rellulta

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Kuulostaa varsin järkiratkaisulta tuo et yks hinaaja riittää ja jos vaan puoliso viihtyy hynyn ratissa niin suht edukasta ajooki pitäis olla.

Heh. JP:n piikissä kohta monta litrasta :lol:

Ei taida meidänkää litrane selvitä vuosihuollolla, 12tkm on mittarissa ja öljylaatu 30%. Corsan soppari ois loppunu ihan kohta mutta kyllä astra on sopinu meidän ajoihin huomattavasti paremmin.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3522
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Riskienottoa loppuunajetulla NG93 avolla: loppuelämän koeajo alkoi - Japanin patonki pelasti Rellulta

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

^^^Joo, tarkoitin just sitä, että takuun toimivuus paljastuu sitten, kun joku oikeasti kallis komponentti porsii ja aletaan miettiä, että meneekö vaiko eikö. Kaksoiskytkin jossain 150 tkm paikkeilla, mitä siitä sanotaan jne. Tosin en hetkeäkään usko, ettäkö Hynyllä poljettaisiin 350 tkm täyteen teidän perheessä :lol:
Hyundai i20 1.0T-GDI Comfort-23 , Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
2.polvi
"Hölösuu"
Viestit: 1793
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2011 23:22

Re: Riskienottoa loppuunajetulla NG93 avolla: loppuelämän koeajo alkoi - Japanin patonki pelasti Rellulta

Viesti Kirjoittaja 2.polvi »

Luulen, että vaemo se alkaa ensimmäisenä puhelemaan Hynkyn vaihtoa. Mutta ajoa tulee niin sikana, että vaikka molempia premiumit napostelee, niin kyllähän tuon nyt melko huoleton ja turvallinen vaihtoehto pitäisi olla.

Jos ja kun ennustukset kuviosta pätee, on kyllä mielenkiintoista nähdä miten liikkeet arvottavat tuollaista vaihdossa esim. 150tkm ajettuna ja reilu 3 vuotta vanhana, jolloin takuuta on vielä reilusti jäljellä. Verrokkeja ei nimittäin tuosta kokoluokasta varmaankaan löydy nyt tai sittenkään.
Saab 93 CV 2.0T aut. Aero -05, Toyota Yaris 1.5 Hybrid Active -23, Volvo V70 Classic 2.5 10V -00, ex 93 SS 1.8t Vector -05
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Riskienottoa loppuunajetulla NG93 avolla: loppuelämän koeajo alkoi - Japanin patonki pelasti Rellulta

Viesti Kirjoittaja AZP »

Tuosta liikkeiden arvostamisesta ja takuun voimassaolosta tuli mieleen, että se Hyundain pitkä takuu katkeaa siinä kohtaa jos auton omistajaksi tulee autokauppa, joka ei ole valtuutettu Hyundai-liike. Ei siis vaikuta sinuun, mutta seuraavaan omistajaan voi vaikuttaakin, ja asian tietävä autoliike ei tällöin myöskään voi laskea arvoa sille että takuu on voimassa.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
2.polvi
"Hölösuu"
Viestit: 1793
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2011 23:22

Re: Riskienottoa loppuunajetulla NG93 avolla: loppuelämän koeajo alkoi - Japanin patonki pelasti Rellulta

Viesti Kirjoittaja 2.polvi »

Aivan totta. Takuuehdoissahan tuo on sanottu selvästi.

4.2 Kun omistus- ja/tai hallintaoikeus siirtyy elinkeinonharjoittajalle, joka pää- ja sivutoimisesti harjoittaa autokauppaa, mutta ei ole Hyundai Motor Finland Oy:n vähimmäisvaatimukset täyttävä Hyundai-liike.

Onko tämä näiden erikoisuus vai yleinenkin tapa?

4.5 Autoon on tehty sellainen rakenne- tai ohjelmistomuutos tai se on siten varusteltu, että se ei vastaa enää tyyppihyväksymisessä todettua erittelyä.

Hynyssä ei ole kovin laadukkaat ajovalot. Katselin jo H4 led-polttimoita. Laittomiahan ne, mutta saa antaa suosituksia ja arvion päättyykö moiset asentamalla kiesistä takuu :roll:
Saab 93 CV 2.0T aut. Aero -05, Toyota Yaris 1.5 Hybrid Active -23, Volvo V70 Classic 2.5 10V -00, ex 93 SS 1.8t Vector -05
2.polvi
"Hölösuu"
Viestit: 1793
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2011 23:22

Re: Riskienottoa loppuunajetulla NG93 avolla: loppuelämän koeajo alkoi - Japanin patonki pelasti Rellulta

Viesti Kirjoittaja 2.polvi »

Nyt niitä taas saisi:

Kuva

https://webshop-fi.saabparts.com/9-3-ge ... ector-6001

Mutta on toi hinta, lähes 600e, aika suolainen. Tarvikkeen saa alle parilla sadalla, mutta ne ovat kaksiosaisia eivätkä kuulemma mahdu takakonttiin. Mikä ihme siinä on, että tarvikkeena ei saa tuollaista pienempään tilaan taiteltavaa, hmph! Mullakin on takapenkillä säännöllisesti matkustajia, niin pitäis säädä ketterästi poistettuakin.

Mietiskelin tuossa, että olisipa komeata, jos joku pellepeloton rakentaisi tuohon niskatuen alle lämmitysjärjestelmästä suuttimet.
Saab 93 CV 2.0T aut. Aero -05, Toyota Yaris 1.5 Hybrid Active -23, Volvo V70 Classic 2.5 10V -00, ex 93 SS 1.8t Vector -05
McStadey
"Hölösuu"
Viestit: 1358
Liittynyt: Ti Maalis 24, 2015 11:59

Re: Riskienottoa loppuunajetulla NG93 avolla: loppuelämän koeajo alkoi - Japanin patonki pelasti Rellulta

Viesti Kirjoittaja McStadey »

Onko penkin alla suuttimet takapenkkiläisten jaloille? Siitähän kätevä isäntä yhdistäisi letkun jonka roilottaisi penkin sisään ja suutin niskatuen alle :D
Nothing on earth comes close
Ex: 9-5 kombi 2,3t RE85 A 2004

Nyk: Citroen C5 Aircross Hÿbrid | ex:VW Touran 1.4TSI DSG MY16
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7333
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Riskienottoa loppuunajetulla NG93 avolla: loppuelämän koeajo alkoi - Japanin patonki pelasti Rellulta

Viesti Kirjoittaja tetammi »

On siellä takajalkatilan suuttimet, pari kertaa tullu mielee et vetäis letkun niskatuelle.
Mut vaatii toki tuon tuulisuojanki.

Toi taitettava ois näppärä, oma kiintee oli keväällä jonku aikaa käytös mut tallii on enempi koristanu :roll:
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3346
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Riskienottoa loppuunajetulla NG93 avolla: loppuelämän koeajo alkoi - Japanin patonki pelasti Rellulta

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

Tuollainen neljään osaan taitettava olisi kyllä hyvä. OG-Kolkissa tuo kaksiosainen tarvikemallikin kyllä mahtuu konttiin, mutta sitten sinne ei kyllä paljoa muuta laiteta.

Monissa kaksipaikkaisissa avoissa tuo tuulisuojahan on lähinnä vain sellainen kaistale penkkien välissä. Kuinka olennainen tuo takapenkin peittävä osa on ajoviiman blokkauksen kannalta? Olisiko mahdollista tehdä sellaiset, jotka integroituisivat etupenkin selkänojin? Tarvittaessa niistä voisi vielä taittaa alas ne takapenkin peittävät osat.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7333
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Riskienottoa loppuunajetulla NG93 avolla: loppuelämän koeajo alkoi - Japanin patonki pelasti Rellulta

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Sanoisin et sillä penkin peittävällä osuudella on isompi merkitys.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Vastaa Viestiin