Riskienottoa loppuunajetulla NG93 avolla: loppuelämän koeajo alkoi - Japanin patonki pelasti Rellulta

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Julle
"Hölösuu"
Viestit: 1842
Liittynyt: Pe Huhti 23, 2004 09:56

Re: Riskienottoa loppuunajetulla NG93 avolla: loppuelämän koeajo alkoi - Japanin patonki pelasti Rellulta

Viesti Kirjoittaja Julle »

No laskee vaikka 5 vuotta kaskoa. Mitä sillä olisi tehnyt ja onhan niissä omavastuu. Tietysti molemilla vaihtoehdoilla puolensa.
9-5 Aero - 00
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 6641
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Riskienottoa loppuunajetulla NG93 avolla: loppuelämän koeajo alkoi - Japanin patonki pelasti Rellulta

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

2.polvi kirjoitti:
Ma Joulu 21, 2020 19:42
Tilinpäätöksen aika. Vietän avon kanssa pumpulihäitä. Autolla on ajettu nyt 278361km, eli yhteistä taivalta on takana 5096km. Olenko mustasukkainen edellisille koeajajilleen? Varmaan pitäisi, olenhan entisen tyttöystäväni, nykyisen vainoni, entisille koeajajille sitä myös. Tätä puolta itsestäni toki yritän peitellä ja juttelen siitä hyvin hiljaisesti vain itsekseni itselleni.

Rahaa tähän on palanut sen verran, että foorumin oman elämänsä taskulaskimet tullevat järkyttymään (ehkä itsekin, en tätä kirjoittaessani vielä tiedä kustannusta, lasken samalla kun proosa sitä vaatii). Pääomakulua en laske, koska se olisi varsin kompleksista. Autoon ei kohdistu lainaa, mutta jos autoa mulla ei olisi, johonkin muuhun lainaan kohdistuisi sitä vähemmän.

Vakuutukset
  • Olisiko superkasko, jonka sain juuri loppumetreillä hankittua (saa maksimissaan 15 vuotta vanhaan autoon OP:ssa) 600e
Verot
  • Olisiko 400e
Pesut
  • Olisiko 200e (tähän ei toki lasketa kaikkien mahdollisten härpättimien Motonetista hankintaa omaehtoiseen pesuun, joita en kuitenkaan käyttänyt)
Huollot
  • 1/2020 - Bensapumpun vaihtoa ja varmaan joku alustan osa, 395e Vähämaalla
  • Typerien keskuslukitustoimintojen ja stage 1 asennus, olisiko ollut 200e
  • Isompi huolto, jarruja ja muuta tekemistä, 1267e, Holmberg
Katsastus
  • Olisiko 90e jälkikatsastuksineen?
Polttoaine
  • 5000km, 10l satkulla ja 1,3e/l joten olisko 650e?
Varmaan jotain unohtui, mutta tulisko tuosta nyt sitten 3800e?

Aivan ei vielä päästy euroon per kilsa, joka on minusta kohtuullinen kokonaiskustannus taksilla ajelemiselle :lol:

:heart_eyes: :saab:

Elämä ei ole rahaa, vaan rakkautta. En kadu ensimmäistäkään avon kanssa viettämääni kilometriä tai euroa. Pitkäaikainen haave on toteutunut ja se jatkuu niin kauan, kuin on työ josta saa rahaa ja terveyttä jolla saa ajaa.
Lainasin tuon kokonaan, vaikka on pitkä lainaus.

Meillä ajettu avolla 267 000 km, kohta 268 000 km. Hankittu lokakuun 18. päivä 2019, jolloin mittarissa oli 246 921 km. Joo, on tullut ajettua sillä, koska on niin hauska auto :D

Täysin samaa mieltä kuin sinäkin: oli minun ja vaimon unelma-auto, ja silloin kun minulla oli vielä työsuhdeautoja, tuo unelma oli melko saavuttamaton :roll: Auton verotusarvoon meni niin paljon rahaa, ja taloyhtiössämme ei ole paikkaa kolmelle autolle. Mökin autotalli on taas niin täynnä muuta roinaa, että siellä ei ole tainnut enää 30 vuoteen olla yhtään autoa :lol:

Meillä on tavallaan myös menossa kokeilu, jota monikaan klubilainen ei ymmärrä: miten tuo NG9-3CV toimii ja kestää ympärivuotisessa ajossa. Saabin mainoksessahan sanottiin, että "easily mistaken for a summer car". Auto ei vietä taivasalla yhtään yötä, vaan on katoksessa suojassa pahimmalta lumi- ja vesisateelta. Se on saman ikäinen kuin esikoistyttäremme, eli "syntynyt" 7/2007. Tavoite olisi, että kestäisi siihen saakka, että hän kortin saatuaan saisi fiilistellä avoautolla ajoa 8) Nähtäväksi jää, toteutuuko se :wink:
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
2.polvi
"Hölösuu"
Viestit: 1071
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2011 23:22

Re: Riskienottoa loppuunajetulla NG93 avolla: loppuelämän koeajo alkoi - Japanin patonki pelasti Rellulta

Viesti Kirjoittaja 2.polvi »

^Katsotaan täälläkin mihin elämä kuljettaa, voihan se olla, että omakin avo vielä talvikilometrejä kokee, mutta ei ennen, kuin on lämmin talli.

Keskiviikkona kuitenkin starttasin avon, en tarkkaan muista milloin se käynnissä viimeksi oli, ehkä joskus joulukuun alussa, mutta niin vain lähti laakista, vaikka akkua en ole lataillut, enkä lohkolämmitintäkään käyttänyt. Hieman se haeskeli tyhjäkäyntiä ensimmäiset sekunnit, mutta se nyt on aivan normaalia. Käytin lämpimäksi ja ajoin tossa kotipihassa n. 200m. Ei kesärenkailla kyllä lumellakaan kovin kummoinen pito ole...

Kuva

Vale-Citikka sen sijaan aiheutti yllärin torstaina. Vaimo lähti duuniin ja raportoi kuvalla. Iltapäivällä sitten takaisin päin lähtiessä moottorin suunnalta kuului omituista ääntä, työkaverinsa epäili vesipumppua. Rouva lähti kuitenkin kotiin päin tulemaan ja jossain kohtaa oli ollut kojetaulu kuin joulukuusi. Kaikki mahdolliset ilmoitukset, kuten abs, airbag, ajonvakautus you name it! Valot kuitenkin sammuivat melkein heti, jäljelle jäi toki alla oleva.

Soitto Järvenpään Carpojille ja laite suoraan sinne. Oli kyllä kaikkinensa taas hyvää palvelua. Viaksi diagnosoitiin laturin vapaakytkin ja/tai koko laturi, ei siis vesipumppu. Suosittelivat, että vaihdetaan koko paketti missä laturi ja tuo vapaakytkin, kyseisessä laitteessa ilmeisesti vain aika hankalassa paikassa. Kolmen tunnin homma ja loppulasku 515e.

Noh. Autoilu maksaa, ei siinä, mutta onhan tuohon autoon jo jonkin verran mennyt ja kun tiedossa on tälle vuodelle vielä jakohihnan vaihto. Ja varmaan pitäisi öljyjä vaihdella laatikkoon ja peräänkin. Hmph.

Kuva
Saab 93 CV 2.0T aut. Aero -05, Hyundai i20 Active Cross 1.0 T-GDI 100 hv 7-DCT Comfort -20 (vaemon), Citroen C-Crosser HDi 156 Exclusive Business 4wd TC SST aut -12 (yhteiskäyttöauto), ex 93 SS 1.8t Vector -05
aero
-
Viestit: 6969
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Riskienottoa loppuunajetulla NG93 avolla: loppuelämän koeajo alkoi - Japanin patonki pelasti Rellulta

Viesti Kirjoittaja aero »

Hankalaan paikkaan kyl helposti parempi idea vaihtaa koko möykky kuin vaan vapari.

Paljonko olis maksanu lisää jos sen jakopään olis vetäny samalla? Todennäkösesti kuitenkin hihnapäässä konetta on pitäny touhuta. Toki ei välttis olisi samaan tapaann kiireellä onnistunut.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
2.polvi
"Hölösuu"
Viestit: 1071
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2011 23:22

Re: Riskienottoa loppuunajetulla NG93 avolla: loppuelämän koeajo alkoi - Japanin patonki pelasti Rellulta

Viesti Kirjoittaja 2.polvi »

Mä kyllä kysyin siitä, mut mielestäni ne sanoi, että ei juuri synergiaa. Mut oli vähän tilanne päällä, kun piti siinä samalla hoitaa työ- ja autoasioita.

Mutta joo. Taas nettiauto laulaa.
Saab 93 CV 2.0T aut. Aero -05, Hyundai i20 Active Cross 1.0 T-GDI 100 hv 7-DCT Comfort -20 (vaemon), Citroen C-Crosser HDi 156 Exclusive Business 4wd TC SST aut -12 (yhteiskäyttöauto), ex 93 SS 1.8t Vector -05
Cona
"Hölösuu"
Viestit: 2399
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: Riskienottoa loppuunajetulla NG93 avolla: loppuelämän koeajo alkoi - Japanin patonki pelasti Rellulta

Viesti Kirjoittaja Cona »

Suht inhimillisellä kululla pääsi Ranskiksessa, olisi voinut kuvitella, että pelkkä laturi olis maksanut sen 500-600€.. 8O

Mutta joo, noita samanlaisia investointeja kun tulee monta lyhyen aikavälin sisään niin alkaa puhuri lompakossa käymään.

Jos sitä nyt innostutaan vaihtamaan, niin mitä tulee tilalle? :)
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
McStadey
"Hölösuu"
Viestit: 1032
Liittynyt: Ti Maalis 24, 2015 11:59

Re: Riskienottoa loppuunajetulla NG93 avolla: loppuelämän koeajo alkoi - Japanin patonki pelasti Rellulta

Viesti Kirjoittaja McStadey »

Pitkään siellä on tilanne pysynyt staattisena, joten e70 4.8i päivitystä odotellessa 8)
Nothing on earth comes close
Ex: 9-5 kombi 2,3t RE85 A 2004

Nyk: VW Touran 1.4TSI DSG MY16
Cona
"Hölösuu"
Viestit: 2399
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: Riskienottoa loppuunajetulla NG93 avolla: loppuelämän koeajo alkoi - Japanin patonki pelasti Rellulta

Viesti Kirjoittaja Cona »

Joo, odotellaan ääninäytettä isolohkon käynnistystilanteesta. :D
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
2.polvi
"Hölösuu"
Viestit: 1071
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2011 23:22

Re: Riskienottoa loppuunajetulla NG93 avolla: loppuelämän koeajo alkoi - Japanin patonki pelasti Rellulta

Viesti Kirjoittaja 2.polvi »

Kyllä, yli vuosi jo menty samalla konseptilla!

Siinä olette oikeassa, että V8-hyrinää mielessäni kuuntelin, kun rouvalle näytin eilen kuvaa Mersun ML W163 500 -mallista :D

Mutta se on ojasta allikkoon, sekin. Eli ei tätä asiaa ratkaise kuin takuunalaiset kiesit ja sellaisia rahoja ei nyt kyllä upotella autoihin.

Toivotaan nyt, että Citikka palvelisi suunnitteilla olevien toimenpiteiden jälkeen pienillä kustannuksilla esim. 4 vuotta ja 60tkm.

Ja kunhan kevät koittaa ja saa avon taas alle, niin mieli rauhoittuu tämänkin suhteen.
Saab 93 CV 2.0T aut. Aero -05, Hyundai i20 Active Cross 1.0 T-GDI 100 hv 7-DCT Comfort -20 (vaemon), Citroen C-Crosser HDi 156 Exclusive Business 4wd TC SST aut -12 (yhteiskäyttöauto), ex 93 SS 1.8t Vector -05
McStadey
"Hölösuu"
Viestit: 1032
Liittynyt: Ti Maalis 24, 2015 11:59

Re: Riskienottoa loppuunajetulla NG93 avolla: loppuelämän koeajo alkoi - Japanin patonki pelasti Rellulta

Viesti Kirjoittaja McStadey »

Tästä pohdinnasta tulee mieleen vanha Top Gear jakso kymmenen(?) vuoden takaa

Ei noita vanhoja premiumeja oo yleensä varaa ylläpitää jos ei ole varaa ostaa uudehkona :mrgreen: Harrastukset tietysti erikseen, niihinhän on aina varaa :lol:
Nothing on earth comes close
Ex: 9-5 kombi 2,3t RE85 A 2004

Nyk: VW Touran 1.4TSI DSG MY16
Avatar
pjv
"Hölösuu"
Viestit: 1968
Liittynyt: To Helmi 12, 2004 11:57
Paikkakunta: Paimio

Re: Riskienottoa loppuunajetulla NG93 avolla: loppuelämän koeajo alkoi - Japanin patonki pelasti Rellulta

Viesti Kirjoittaja pjv »

2.polvi kirjoitti:
To Tammi 21, 2021 08:42
Autohan otettiin Autoverkkokaupasta Uusi vuodeksi -diilillä ... liisaridiili päättyi auton ostoon normaalirahoituksella syyskuun alussa.
Jaa siinä kävikin näin. Olisin tullut tänne utelemaan miten palautus sujui.

Ilmeisesti diili oli muutenkin erilainen kuin se, jota Autoverkkokauppa nyt tarjoaa esim. sähkö-Konalle. Nykyinen diili on ihan normi rahoituskauppa + takaisinostositoumus vuoden päästä jäljellä olevaa velkapääomaa vastaavaan hintaan. Vähän huolestuttaa auton palautuskunnon tarkastukseen liittyvät pykälät takaisinoston ehdoissa. Esim:
1. Ajoneuvon tulee olla lain vaatimassa, turvallisessa sekä ikäänsä ja ajokilometrimääräänsä nähden normaalia kulumista vastaavassa kunnossa.
ja
3. Ajoneuvon tulee olla pesty, jotta mahdolliset ulkoiset vauriot pystytään palautustarkastuksessa toteamaan. Palautuksen yhteydessä ajoneuvoon tehdään palautustarkastus, jossa todetaan ajoneuvon kunto ja siinä mahdollisesti havaitut virheet ja puutteellisuudet.
Asiahan on nimittäin niin, että 15 tkm ajettu auto on ulkoisesti uuden veroinen, jos sillä on ajettu päivittäin pikku lenkki Paimiossa. Jos sillä sen sijaan ajetaan kerran viikossa motaria Helsinkiin ja takaisin, sen keula ja peilit ovat yhden talven jälkeen täynnä kiveniskemiä.

Mitähän se sitten on se ajokilometrimäärään nähden normaali kuluminen. :?
Petteri #507 | Klubin puhis 1.1.2018 - | IT- ja tiedotusvastaava 1.1.2016 -
9-3 Griffin TTID '12 | 9-3 Aero '01 | 9000T CC '88 | 99 EMS '73
Cona
"Hölösuu"
Viestit: 2399
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: Riskienottoa loppuunajetulla NG93 avolla: loppuelämän koeajo alkoi - Japanin patonki pelasti Rellulta

Viesti Kirjoittaja Cona »

Tohon normaaliin kulumiseen löytyy hyvät referenssit esim. ALD:n sivuilta. Ei ne huoltoleasing-autot ole palautuessaan yleensä ihan priimakunnossa, mutta käytönjälkiä niissä sallitaan olevan.
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
Avatar
pjv
"Hölösuu"
Viestit: 1968
Liittynyt: To Helmi 12, 2004 11:57
Paikkakunta: Paimio

Re: Riskienottoa loppuunajetulla NG93 avolla: loppuelämän koeajo alkoi - Japanin patonki pelasti Rellulta

Viesti Kirjoittaja pjv »

Ok, aika rytökunnossa saa näköjään olla ALD:lle palautettavat autot. :)

ALD:n esimerkkien taso koskee kuitenkin pidempään käytössä ollutta autoa. Yhden vuoden / 15 tkm jälkeen lienee oltava palautuskunnon osalta aivan eri vaatimukset kuin esim. neljän vuoden / 100 tkm jälkeen.
Petteri #507 | Klubin puhis 1.1.2018 - | IT- ja tiedotusvastaava 1.1.2016 -
9-3 Griffin TTID '12 | 9-3 Aero '01 | 9000T CC '88 | 99 EMS '73
Vastaa Viestiin