Riskienottoa loppuunajetulla NG93 avolla: loppuelämän koeajo alkoi - Japanin patonki pelasti Rellulta

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
2.polvi
"Hölösuu"
Viestit: 1090
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2011 23:22

Re: Riskienottoa loppuunajetulla NG93 avolla: loppuelämän koeajo alkoi - Japanin patonki pelasti Rellulta

Viesti Kirjoittaja 2.polvi »

Järvi-Berlingo, ei helvetti. Pisti pohtimaan ammeen myyntiä :D

Mustang on tosiaan lievä projekti. Kaikki alkuperäiset helat löytyy, perälauta ja moottorikaivo on jo rakennettu. Alkuperäiset pehmusteet uupuu. Tekemistä on:

- perän hionta ja maalaus
- hieman asennusreikien kittausta ja maalaus
- helojen putsaus ja asennus
- ohjauskaapelin hankinta ja asennus
- törmäyslistan hankinta ja asennus
- tuulilasin hankinta ja asennus
- moottorin hankinta ja asennus
- sähköjen rakentaminen

Ajatuksena olisi saada tämän vuoden puolella valmiiksi, tai viimeistään ensi kesäksi, riippuen Järvi-Berlingon työmaan laajuudesta. Oletus on, että on pieni työmaa, vähän usb-pistokkeiden asennuksia ja lisäknaapit keskelle venettä molemmin puolin.

Edit. Vähän vielä ajatus auki, että mikä kone Mustangiin. Ongelmana on, että isommat (40-60hp) trimmilliset koneet lyhyellä rikillä on melko kiven alla. Yksi vaihtoehto on tyytyä alkuun vaikkapa 20-heppaiseen Yamahan autolubeen, josta vähän virittämällä irtoaa 27hp. Sillä tuo jaksanee vielä nousta plaaniin just ja just neljän aikuisen kuormalla, jos kaikki ei paina sataa kiloa.
Saab 93 CV 2.0T aut. Aero -05, Mercedes-Benz CLA 180 Coupe Business Progressive -20, Citroen C-Crosser HDi 156 Exclusive Business 4wd TC SST aut -12, Hyundai i20 Active Cross 1.0 T-GDI 100 hv 7-DCT Comfort -20 (myynnissä), ex 93 SS 1.8t Vector -05
Avatar
AZP
"Hanki elämä"
Viestit: 11256
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Riskienottoa loppuunajetulla NG93 avolla: loppuelämän koeajo alkoi - Japanin patonki pelasti Rellulta

Viesti Kirjoittaja AZP »

Kuvia :!:

Sekä Mustangista että vesilinkosta :mrgreen:
2.polvi
"Hölösuu"
Viestit: 1090
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2011 23:22

Re: Riskienottoa loppuunajetulla NG93 avolla: loppuelämän koeajo alkoi - Japanin patonki pelasti Rellulta

Viesti Kirjoittaja 2.polvi »

Kovin kummoisia ei ole kummastakaan, Fodimarista vielä vähemmän.

Kuva

Kuva

Kuva
Saab 93 CV 2.0T aut. Aero -05, Mercedes-Benz CLA 180 Coupe Business Progressive -20, Citroen C-Crosser HDi 156 Exclusive Business 4wd TC SST aut -12, Hyundai i20 Active Cross 1.0 T-GDI 100 hv 7-DCT Comfort -20 (myynnissä), ex 93 SS 1.8t Vector -05
Cona
"Hölösuu"
Viestit: 2443
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: Riskienottoa loppuunajetulla NG93 avolla: loppuelämän koeajo alkoi - Japanin patonki pelasti Rellulta

Viesti Kirjoittaja Cona »

Noissa pikaliippareissa on jotain tosi sympaattista. 8)
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
2.polvi
"Hölösuu"
Viestit: 1090
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2011 23:22

Re: Riskienottoa loppuunajetulla NG93 avolla: loppuelämän koeajo alkoi - Japanin patonki pelasti Rellulta

Viesti Kirjoittaja 2.polvi »

Mustangillahan on mielenkiintoinen historia muutenkin kuin, että klassikkoasemassa ainakin Suomessa. Voi hyvin olla tunnetuin yksittäinen venemalli. Veneellähän on ylitetty jopa Atlantin valtameri.
Saab 93 CV 2.0T aut. Aero -05, Mercedes-Benz CLA 180 Coupe Business Progressive -20, Citroen C-Crosser HDi 156 Exclusive Business 4wd TC SST aut -12, Hyundai i20 Active Cross 1.0 T-GDI 100 hv 7-DCT Comfort -20 (myynnissä), ex 93 SS 1.8t Vector -05
Avatar
AZP
"Hanki elämä"
Viestit: 11256
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Riskienottoa loppuunajetulla NG93 avolla: loppuelämän koeajo alkoi - Japanin patonki pelasti Rellulta

Viesti Kirjoittaja AZP »

On ylitetty, mutta ei toki ilman purjetta :D

Kuva

Täällä lisää Seppo Murajasta: https://juhasiro.fi/blogi/?tag=seppo-muraja

Isommalla Finmarilla maailman ympäri lähdettyään Seppo ei sitten Atlantin yli hengissä päässytkään.

Se meidän Suju oli aika samanlainen kuin Mustang. Isoisä vaihtoi sen Yamarin 435S:ään joskus kun olin noin kymmenvuotias. Aika ohuet muistot jäi Sujusta, kun olin niin pieni silloin. Mutta se punavalkoinen väritys ja jotenkin suloiset mittasuhteet on jääneet mieleen, ja joitain vuosia sitten aloin hiljalleen himoitsemaan samankaltaista venettä mökkirantaan. Mustangiahan saa taas uutenakin, eli ei välttämättä tarttis edes harrastaa, mutta kyllä aito klassikko on aina aito klassikko.

Suju on siis tämän näköinen, tämä ei ole siis meidän vanha vene, vaan netistä löytynyt otos samanlaisesta:

Kuva

Kuten kuvia vertaamalla voi todeta, ulkonäölliset erot Mustangin ja GTK:n välillä on aika pieniä. En tiedä sitten kuka on kopioinut ja ketä.
Viimeksi muokannut AZP, Su Touko 30, 2021 10:48. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
2.polvi
"Hölösuu"
Viestit: 1090
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2011 23:22

Re: Riskienottoa loppuunajetulla NG93 avolla: loppuelämän koeajo alkoi - Japanin patonki pelasti Rellulta

Viesti Kirjoittaja 2.polvi »

Mustangin taustahan on Marino Sportissa. Se oli ensin sellainen aika tasapohjainen ja sai moitteita kilpaveneilijöiltä ja kilpailevilta veneveistämöiltä.

Marino teki uuden pohjan ja nimesi veneen muistaakseni Sport V:ksi. Tästä huolimatta maine jäi ja Marino brändäsi veneen sitten Mustangiksi. Samassa yhteydessä takapenkeistä tehtiin pitkittäismalliset, osin brändäyksen vuoksi ja osin siksi, että vene on aika kiikkerä, jolloin reunalla ei tule edes kuljettua, kun penkit ovat laidoilla.

Hieman myöhemmin tuli kuitenkin kysyntää myös poikittaistakapenkki-versiolle, joka oli myös edullisempi valmistaa, jolloin syntyi tuon mallinen laite kuin mulla on. Näitä tehtiin molempia samaan, mutta mun version tarina jäi lyhyemmäksi.

Edit. Kopioinnista en tiedä, aika samannnäköisiä tuohon aikaan nuo pulkat oli kaikki, mutta arvelisin, että Sujun valmistus on alkanut myöhempään, kuin Marino Sportin (1963).
Saab 93 CV 2.0T aut. Aero -05, Mercedes-Benz CLA 180 Coupe Business Progressive -20, Citroen C-Crosser HDi 156 Exclusive Business 4wd TC SST aut -12, Hyundai i20 Active Cross 1.0 T-GDI 100 hv 7-DCT Comfort -20 (myynnissä), ex 93 SS 1.8t Vector -05
aero
-
Viestit: 7089
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Riskienottoa loppuunajetulla NG93 avolla: loppuelämän koeajo alkoi - Japanin patonki pelasti Rellulta

Viesti Kirjoittaja aero »

AZP kirjoitti:
To Touko 20, 2021 17:14
Suju on siis tämän näköinen, tämä ei ole siis meidän vanha vene, vaan netistä löytynyt otos samanlaisesta:
Kuva ei muuten näy :D
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Avatar
AZP
"Hanki elämä"
Viestit: 11256
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Riskienottoa loppuunajetulla NG93 avolla: loppuelämän koeajo alkoi - Japanin patonki pelasti Rellulta

Viesti Kirjoittaja AZP »

Josko nyt taas näkyis?

Varmaan on Suju GTK:n valmistus alkanut vasta vuoden 1963 jälkeen. TM koeajoi GTK:n vuonna 1968, jutussa ei mainita kauanko vene on ollut valmistuksessa, mutta en usko että yli viittä vuotta ennen tuota koeajoa. Ennemminkin voisi olla vuoden 1968 uutuus.

Mutta ei Mustangin ja GTK:n muotoilu mitenkään yksilöllistä ole tuolloin ollut, eli Mussekin voi olla kopio jostain veneestä maailmalta.

Sujusta muistan just noi pitkittäiset takapenkit, päällyste oli ruskeaa tekonahkaa. Poltti pakaroita aina kun aurinkoisena päivänä meni veneeseen istumaan, ja eihän sillä purkilla pörrätty kuin aurinkoisina päivinä. Pienelle pojalle ne pitkittäiset penkit vaikutti tosi pitkiltä ja mielikuva oli että niihin mahtui varmaan kolme istumaan vierekkäin molemmille sivuille, mutta ei ehkä kuitenkaan kolmea aikuista. Vene oli hyväksytty viidelle hengelle, eli etupenkkiläisten lisäksi sai ottaa toiselle takapenkille yhden ja toiselle kaksi matkustajaa.

23-heppasella se kulki silleen lepposasti plaanaten, ei se mikään pikavene ollut. Mutta 50-heppaseen saakka sen saisi moottoroida ja TM sai huippuja lasiin 27 solmua 40-heppasella Evinrudella, eli kyllä sillä tyynellä säällä suoraa ajamalla nykyveneiden perässä pysyisi. Kaarre- ja aallokko-ominaisuuksista en sitten tiedä mitään :D
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 2415
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Riskienottoa loppuunajetulla NG93 avolla: loppuelämän koeajo alkoi - Japanin patonki pelasti Rellulta

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Nyt kannattaa niitten veneitten kanssa puuhailla. Uudet on myyty loppuun Suomesta ja kauppiaat myyvät ei oota, vanhat käyvät kaupaksi. Jotain pikku Terhiä sun muuta saa, mutta ei isompaa. Isompia koneitakaan ei saa uusina, jos haluaa vaikkapa 115-heppaisen Yamahan, niin Yamahaa saa uutena sitten vasta vuonna 2023. Tämä kaverin suusta, joka ostaa, kunnostaa, myy jne., veneitä ja moottoreita.

Automarkkinoilla olen havainnut ilmiön, että niitä pari vuotta sitten tonnin maksaneita romuja myydään nyt kahden tonnin helminä. Selkeästi hintataso on noussut. Venemarkkinoilla ilmiö on vielä paljon rajumpi, jos ostit kolme vuotta sitten uuden isomman veneen, niin tänä päivänä sellaisen kun hyväkuntoisena laitat myyntiin, niin voitto on todella huomattava. Isokoneiset ja isommat veneet viedään vähän käytettyinä nyt käsistä, kun ei uutta saa.

Ennustan myös, että tulevana kesänä venemoottoreita katoaa ennätysmäärä varkaiden mukaan. Markkinaa on.
Skoda Superb 1.5 Combi -20, Honda Accord 2.4 A sedan Executive-08 (harmaa), Honda Accord 2.4 A sedan Executive X-08 (musta)
Ex: 10 x og Saab 900, 1 x Saab 96, 2 x Saab 9000, 1 x ng Saab 900 / jäsen #4634
2.polvi
"Hölösuu"
Viestit: 1090
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2011 23:22

Re: Riskienottoa loppuunajetulla NG93 avolla: loppuelämän koeajo alkoi - Japanin patonki pelasti Rellulta

Viesti Kirjoittaja 2.polvi »

Kyllä juu liukkaasti menee veneet ja hinnat on kovat. Olin ensi alkuun kovasti ostamassa Flipper 620 -mallia. Viime vuonna vielä sai asiallisia n. 7ke hintaluokassa, halvimmillaan toimivia 5ke. Nyt tullut tän vuoden puolella jokusia myyntiin ja hinnat nousseet n. 3ke ja jos pyynti on tyyliin 8ke, niin menee parissa päivässä.

Four Winnsillä olisi varmaan tehnyt 2ke tilin, ellen olisi päivittänyt siihen moottoria viime kesänä, mutta kyseessä on harrastus, joten jos sen veneen vajaan vuoden omistuksen kulut oli tankkiin ostetut bensat, niin ihan ok.
Saab 93 CV 2.0T aut. Aero -05, Mercedes-Benz CLA 180 Coupe Business Progressive -20, Citroen C-Crosser HDi 156 Exclusive Business 4wd TC SST aut -12, Hyundai i20 Active Cross 1.0 T-GDI 100 hv 7-DCT Comfort -20 (myynnissä), ex 93 SS 1.8t Vector -05
VKe
"Hölösuu"
Viestit: 4550
Liittynyt: Ke Elo 15, 2007 20:37
Paikkakunta: Monipaikkakuntalainen

Re: Riskienottoa loppuunajetulla NG93 avolla: loppuelämän koeajo alkoi - Japanin patonki pelasti Rellulta

Viesti Kirjoittaja VKe »

Ai että tulee mukavia vene-muistoja vuosilta 1985..1992... Marinoista, Flippereistä ja Bustereista, Finnsporteista jne 8)

Olin tona aikana kesäisin ja kaikilla vapailla veneliikkeessä töissä opiskelujen lomassa. Ai että on jääny makoisia muistoja :D Meillä ollut myös Marino suunnilleen 1975...1985. Marino oli mallia Sport V. Perässä Merten Musta Mersu 40 hp. Jäi lähtemättömästi ja lämmöllä pikkupojan mieleen.

Lisäksi Busterit ja Starcraft uistelussa koettu :) Mutta Marino oli kova juttu 8)

Tosiaan venekauppa ylikuumentunut. Kaikki menee ja lähtee ja riistetään kuulemma käsistä ja vieläpä ihan tolkuttomalla hinnalla. Ihmiset sairastuneet koronan vuoksi vene-tai mökkikuumeeseen :?
Sininen 9-3 '99 ja Harmaa 9-3 '02
Saabismi ei ole sairaus, Saabismi on elämäntapa
Julle
"Hölösuu"
Viestit: 1872
Liittynyt: Pe Huhti 23, 2004 09:56

Re: Riskienottoa loppuunajetulla NG93 avolla: loppuelämän koeajo alkoi - Japanin patonki pelasti Rellulta

Viesti Kirjoittaja Julle »

IC1970 kirjoitti:
To Touko 20, 2021 19:43
Nyt kannattaa niitten veneitten kanssa puuhailla. Uudet on myyty loppuun Suomesta ja kauppiaat myyvät ei oota, vanhat käyvät kaupaksi. Jotain pikku Terhiä sun muuta saa, mutta ei isompaa. Isompia koneitakaan ei saa uusina, jos haluaa vaikkapa 115-heppaisen Yamahan, niin Yamahaa saa uutena sitten vasta vuonna 2023. Tämä kaverin suusta, joka ostaa, kunnostaa, myy jne., veneitä ja moottoreita.

https://www.venepori.fi/yamaha-peramoot ... ri-4t.html
9-5 Aero - 00
2.polvi
"Hölösuu"
Viestit: 1090
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2011 23:22

Re: Riskienottoa loppuunajetulla NG93 avolla: loppuelämän koeajo alkoi - Japanin patonki pelasti Rellulta

Viesti Kirjoittaja 2.polvi »

Noniin. Tänään näin ammeen livenä ja olipa siistissä kunnossa. Huomenna aamupäivällä laite saapuu Lahteen ja pääsee alkaa perehtymään tarkemmin mm. "komentosiltaan"

Kuva

Googlailin hieman tuota FNM:n 120-heppaista konetta. Saattaapi olla, että on läheistäkin sukua :saab: nokalla oleville diesel-moottoreille :roll:
Saab 93 CV 2.0T aut. Aero -05, Mercedes-Benz CLA 180 Coupe Business Progressive -20, Citroen C-Crosser HDi 156 Exclusive Business 4wd TC SST aut -12, Hyundai i20 Active Cross 1.0 T-GDI 100 hv 7-DCT Comfort -20 (myynnissä), ex 93 SS 1.8t Vector -05
VKe
"Hölösuu"
Viestit: 4550
Liittynyt: Ke Elo 15, 2007 20:37
Paikkakunta: Monipaikkakuntalainen

Re: Riskienottoa loppuunajetulla NG93 avolla: loppuelämän koeajo alkoi - Japanin patonki pelasti Rellulta

Viesti Kirjoittaja VKe »

Aijaijai... Upeaa retroa 8) !!

Tuo retro on siitä oiva malli että arvoa on, aina ja ikuisesti. Tosi hienolta näyttää.
Sininen 9-3 '99 ja Harmaa 9-3 '02
Saabismi ei ole sairaus, Saabismi on elämäntapa
Vastaa Viestiin