Riskienottoa loppuunajetulla NG93 avolla: loppuelämän koeajo alkoi sekä tonnin Volvo
Re: Riskienottoa loppuunajetulla NG93 avolla: loppuelämän koeajo alkoi - Japanin patonki pelasti Rellulta
Diesel on juu, tosiaan sitä en tainnut selvästi mainitakaan.
Pitää katsoa kierrokset vielä, en muista enää tarkalleen, mutta kyllähän ne siellä 1500-2000 välillä ovat.
Edit. Ja tuohan on siis joku yhteistyömoottori PSA:n kanssa. Tota uudempaa CLA:ta ei saanut kuin vuoden 2020 sillä. 2021 malleissa on isolohko 1.6-litrainen.
Edit 2. Moottori on Rellulta ja kyllähän siinä vääntöä pitäisi olla:
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Mercede ... 608_engine
Pitää katsoa kierrokset vielä, en muista enää tarkalleen, mutta kyllähän ne siellä 1500-2000 välillä ovat.
Edit. Ja tuohan on siis joku yhteistyömoottori PSA:n kanssa. Tota uudempaa CLA:ta ei saanut kuin vuoden 2020 sillä. 2021 malleissa on isolohko 1.6-litrainen.
Edit 2. Moottori on Rellulta ja kyllähän siinä vääntöä pitäisi olla:
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Mercede ... 608_engine
Saab 93 CV 2.0T aut. Aero -05, MB GLA 200 CDI A -15, Volvo V70 Classic 2.5 10V -00, ex 93 SS 1.8t Vector -05
Re: Riskienottoa loppuunajetulla NG93 avolla: loppuelämän koeajo alkoi - Japanin patonki pelasti Rellulta
Juu, vääntöä piisaa tuolta 1750 rpm:stä ylöspäin, siksi kyselinkin kierrosluvun perään. Noi pienet turbodieselit kun on sellasia, että muutama sata kierrosta alle vääntöhuipun sitä voimaa ei olekaan sitten oikein yhtään. En nyt löytänyt tuon rellun 1.5 dCi-moottorin vääntö- ja tehokäyriä mistään, mutta isomman 1.6 dCi:n (160 hv) käyrät näyttää tältä:
Tarkastellaan väännön sijasta tehoa, koska auto kiihtyy kuitenkin teholla, joka on vääntömomentin ja kierrosluvun yhteistulos. Kuvaajan resoluutio ei ole kauhean hyvä, mutta punaista käyrää kun katsoo, niin 2000 rpm kohdalla tehoa on vajaa 80 kW, kun 1000 rpm kohdalla noin 15 kW. Onneksi käyrä ei nouse tällä välillä lineaarisesti, jolloin 1500 rpm kohdalla (250 rpm alle vääntöhuipun) tehoa näyttäisi olevan tarjolla n. 55 kW, ja tämä siis täyskaasulla. 1300 rpm:llä tehoa on enimmillään tarjolla ehkä 40 kW. Nämä on ihan riittävästi tasaisella tasaisesti etenemiseen. Mutta kun lähdetään raskasta autoa kiihdyttämään ja vauhtia on valmiiksi jo enemmän kuin taajamanopeus, niin 40-55 kW on tosi vähän, ja tietokone haluaa varmasti välttää sitä täyskaasulla vedättämistä. Siksi arpoo kierrokset tuonne yli 2000 rpm:n, jossa teholukema on lähempänä 100 kW:ia.
116 hv pikkudieselissä nuo lukemat on tietenkin sitten vielä pienempiä, kun se vääntöhuippukin jää 100 Nm alemmas kuin mitä tuossa kuvaajan isommassa koneessa, eli ongelma korostuu lisää. Toisaalta käytänössä ongelmaa ei ole, koska monivaihteinen automaatti osaa kompensoida tilanteen hakemalla voimaa kierroksien kautta.
Eli perusongelma on sen ala-alaväännön puute, kun tasaisessa ajossa nykyautot haluaa taloudellisuussyistä pitää kierrokset tosi alhaalla. Niillä kierroksilla ei kuitenkaan voima riitä enää kiihdytyksiin tai jyrkempiin ylämäkiin.
Että kyllä se niin vain on miten amerikan Joe se on todennut: nothing beats cubic inches
Tarkastellaan väännön sijasta tehoa, koska auto kiihtyy kuitenkin teholla, joka on vääntömomentin ja kierrosluvun yhteistulos. Kuvaajan resoluutio ei ole kauhean hyvä, mutta punaista käyrää kun katsoo, niin 2000 rpm kohdalla tehoa on vajaa 80 kW, kun 1000 rpm kohdalla noin 15 kW. Onneksi käyrä ei nouse tällä välillä lineaarisesti, jolloin 1500 rpm kohdalla (250 rpm alle vääntöhuipun) tehoa näyttäisi olevan tarjolla n. 55 kW, ja tämä siis täyskaasulla. 1300 rpm:llä tehoa on enimmillään tarjolla ehkä 40 kW. Nämä on ihan riittävästi tasaisella tasaisesti etenemiseen. Mutta kun lähdetään raskasta autoa kiihdyttämään ja vauhtia on valmiiksi jo enemmän kuin taajamanopeus, niin 40-55 kW on tosi vähän, ja tietokone haluaa varmasti välttää sitä täyskaasulla vedättämistä. Siksi arpoo kierrokset tuonne yli 2000 rpm:n, jossa teholukema on lähempänä 100 kW:ia.
116 hv pikkudieselissä nuo lukemat on tietenkin sitten vielä pienempiä, kun se vääntöhuippukin jää 100 Nm alemmas kuin mitä tuossa kuvaajan isommassa koneessa, eli ongelma korostuu lisää. Toisaalta käytänössä ongelmaa ei ole, koska monivaihteinen automaatti osaa kompensoida tilanteen hakemalla voimaa kierroksien kautta.
Eli perusongelma on sen ala-alaväännön puute, kun tasaisessa ajossa nykyautot haluaa taloudellisuussyistä pitää kierrokset tosi alhaalla. Niillä kierroksilla ei kuitenkaan voima riitä enää kiihdytyksiin tai jyrkempiin ylämäkiin.
Että kyllä se niin vain on miten amerikan Joe se on todennut: nothing beats cubic inches
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Riskienottoa loppuunajetulla NG93 avolla: loppuelämän koeajo alkoi - Japanin patonki pelasti Rellulta
Kiitos AZP hieman tieteellisemmästä lähestymiskulmasta.
Ymmärrän toki hyvin tuon peruspointin enkä olisi niin tatti otsassa, jos laatikko vaihtaisi pykälän pienemmälle. Mutta kun se vaihtaa kaksi tai jopa kolme. Tällöin moottorin huutaa todella sivistymättömästi ja kierrokset menevät varmasti 3000 kieppeille. Tarkastan asian kunhan vaino palauttaa Mersunsa mulle
Tavallaan pieni asia eikä välttämättä tule kaikilla esiin. Oma ajotapani on sellainen, että ajan vakkari päällä käytännössä koko ajan ja nopeuden nostot ja laskut hoidan sillä. Toki ohitukset ja pysähtymiset tai ruuhkassa ajo on sitten erikseen.
En koe olevani mikään erityisen herkkä tälle asialle, mutta jos vm. 2020 premium-auto on tuossa asiassa ylivoimaisesti huonoin kokemani (mukaan lukien 80-luvun Nissan Sunny automaatti), niin onhan se kummallista.
Luulin, että Rellun Captur oli tuossa paska, vähänpä tiesin.
Edit. Millähän hakusanoilla tuota kannattaisi lontooksi etsiä? Yritin jo muutamaan otteeseen, mutta en päässyt lähellekään oikeansuuntaisia tuloksia.
Mietin oikeastaan myös jos kysyisi asiasta Mersulta. Ymmärtääkseni tuolla moottorilla ja laatikolla on Suomessakin pilvin pimein A-, B- ja CLA-sarjan autoja. Tokko minä ainoa olen, jonka mielestä tuo on vika.
Ymmärrän toki hyvin tuon peruspointin enkä olisi niin tatti otsassa, jos laatikko vaihtaisi pykälän pienemmälle. Mutta kun se vaihtaa kaksi tai jopa kolme. Tällöin moottorin huutaa todella sivistymättömästi ja kierrokset menevät varmasti 3000 kieppeille. Tarkastan asian kunhan vaino palauttaa Mersunsa mulle
Tavallaan pieni asia eikä välttämättä tule kaikilla esiin. Oma ajotapani on sellainen, että ajan vakkari päällä käytännössä koko ajan ja nopeuden nostot ja laskut hoidan sillä. Toki ohitukset ja pysähtymiset tai ruuhkassa ajo on sitten erikseen.
En koe olevani mikään erityisen herkkä tälle asialle, mutta jos vm. 2020 premium-auto on tuossa asiassa ylivoimaisesti huonoin kokemani (mukaan lukien 80-luvun Nissan Sunny automaatti), niin onhan se kummallista.
Luulin, että Rellun Captur oli tuossa paska, vähänpä tiesin.
Edit. Millähän hakusanoilla tuota kannattaisi lontooksi etsiä? Yritin jo muutamaan otteeseen, mutta en päässyt lähellekään oikeansuuntaisia tuloksia.
Mietin oikeastaan myös jos kysyisi asiasta Mersulta. Ymmärtääkseni tuolla moottorilla ja laatikolla on Suomessakin pilvin pimein A-, B- ja CLA-sarjan autoja. Tokko minä ainoa olen, jonka mielestä tuo on vika.
Saab 93 CV 2.0T aut. Aero -05, MB GLA 200 CDI A -15, Volvo V70 Classic 2.5 10V -00, ex 93 SS 1.8t Vector -05
Re: Riskienottoa loppuunajetulla NG93 avolla: loppuelämän koeajo alkoi - Japanin patonki pelasti Rellulta
Päinvastoin: lyhyen vääntökäyrän moottori hyötyy eniten automaatista, kun vaihteita saa vispata jatkuvasti. Jos taas kone vetää tonnista seittemään tai edes kahdesta kuuteen, niin pykältää tarttee sen verran harvoin edes pumppaavassa ajossa että on taivahan sama, onko sen käytettävän pykälän nakkonut sisään kuski vai aski.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: Riskienottoa loppuunajetulla NG93 avolla: loppuelämän koeajo alkoi - Japanin patonki pelasti Rellulta
Hyvä kone se on, perusmosa lainattu dusterista K9K
Kierrosherkkä ja kokoisekseen reipas kulkee mut ei tosiaan ihan pienillä kierroksilla herää.
Kierrosherkkä ja kokoisekseen reipas kulkee mut ei tosiaan ihan pienillä kierroksilla herää.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Re: Riskienottoa loppuunajetulla NG93 avolla: loppuelämän koeajo alkoi - Japanin patonki pelasti Rellulta
Puhut asiaa, mutta se että kapean vääntöalueen koneella autoileva hyötyy automaatista, kun ei tarvitse itse vispata tattia koko ajan, ei tee siitä automaatin ja kaposen vääntöalueen koneen yhdistelmästä mitenkään miellyttävää. Se edelleen on usein kauhea kökötys, jos kuski on luonteeltaan sellainen, että inhoaa tilannetta jossa tomaatti arpoo sisään vaihteen jota itse ei olisi valinnut.
Lopputulema on tietenkin se, että kapean vääntöalueen moottori aiheuttaa sen kamaluuden, koska sitä on ikävä ajaa vaihtelevassa ajossa manuaalina sekä automaattina.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Riskienottoa loppuunajetulla NG93 avolla: loppuelämän koeajo alkoi - Japanin patonki pelasti Rellulta
Eikö tuossa Märssussa voi itse valita erilaisia ajo-ohjelmia Dynamic select -nappulalla? Unohdat vain kaikki eco- ja comfort-vaihtoehdot.
Re: Riskienottoa loppuunajetulla NG93 avolla: loppuelämän koeajo alkoi - Japanin patonki pelasti Rellulta
Voi valita. Jotenkin olin ajatellut, että eco- ja comfort-asetukset pitäisivät kierrokset mahdollisimman matalina ja vaihteet suurina, mutta asetusten kolmella (vai peräti neljällä) eri valinnalla ei tunnu olevan vaihteiston käytökseen tässä asiassa mitään vaikutusta enkä oikein ole huomannut muussakaan käytöksessä.
Ainakin muissa ajamissani autoissa sport-moodit vaihtavat hanakammin pienempää. Mutta kuten todettu, olen testaillut noita kaikkia ja täsmälleen samalla ajoreitillä ja ajotavalla.
Ainakin muissa ajamissani autoissa sport-moodit vaihtavat hanakammin pienempää. Mutta kuten todettu, olen testaillut noita kaikkia ja täsmälleen samalla ajoreitillä ja ajotavalla.
Saab 93 CV 2.0T aut. Aero -05, MB GLA 200 CDI A -15, Volvo V70 Classic 2.5 10V -00, ex 93 SS 1.8t Vector -05
Re: Riskienottoa loppuunajetulla NG93 avolla: loppuelämän koeajo alkoi - Japanin patonki pelasti Rellulta
https://m.nettiauto.com/saab/9-5/12446497
Todella vähän foorumilla on tarinaa 9-7X -mallista. Osaakos joku sanoa tuosta laitteesta mitään? Onko huoltokulut pilvissä vaikkapa perinteisesti kuluvien osien osalta tai onko tuo kutoskone tai 5.3 V8 pahoja rasteja?
En nyt osaa sanoa miten tosissani tuollaista harkitsisin, varmaan samalla vakavuudella kuin bensiinikäyttöisiä X5:a, ML:ä ja Grand Cherokeita.
Auto olisi sen verran lähellä, että voisi jopa käydä katsomassa. Hintaa on mielestäni kyllä reilusti lisää.
Saab 93 CV 2.0T aut. Aero -05, MB GLA 200 CDI A -15, Volvo V70 Classic 2.5 10V -00, ex 93 SS 1.8t Vector -05
Re: Riskienottoa loppuunajetulla NG93 avolla: loppuelämän koeajo alkoi - Japanin patonki pelasti Rellulta
Rockauto.comista voi tiirailla huolto-osia moiseen. Kun on samat osat kuin Trailblazerissa niin taitavat olla puoli-ilmaisia totuttuun suomalaiseen hintatasoon nähden. Rockauto toimittaa Suomeen suunnilleen yhtä nopeasti kuin tavara liikkuu Suomen sisällän postilla tai Matkahuollolla, eli sen puoleen ei mikään ongelma.
Raskaammat osat kuten jarrulevyt voi tulma rahdin takia kalliiksi Rockautosta, mutta jokaisessa Suomem pikkukylässähän on joku jenkkiautopaja joka välittää osia, niin sellaisen kautta voi löytyä järkevään hintaam.
Jos mälläät tuosta vaikka keulan niin korinosien saanti voi olla sitten hankalampaa, mutta tuskin mahdotonta.
Raskaammat osat kuten jarrulevyt voi tulma rahdin takia kalliiksi Rockautosta, mutta jokaisessa Suomem pikkukylässähän on joku jenkkiautopaja joka välittää osia, niin sellaisen kautta voi löytyä järkevään hintaam.
Jos mälläät tuosta vaikka keulan niin korinosien saanti voi olla sitten hankalampaa, mutta tuskin mahdotonta.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Riskienottoa loppuunajetulla NG93 avolla: loppuelämän koeajo alkoi - Japanin patonki pelasti Rellulta
Kun marmatin Mersun vaihteistosta, niin alla linkki videoon, joka havainnollistanee asiaa. Video on kuvattu tasaisella joku aika sitten. Automaatti on comfort-asetuksella (sama vaiva myös ecossa ja sportissa).
Eli kun naksuttelen vakkarilla tuosta 67kmh -> 90kmh, niin se perkele vaihtaa kutoselta kolmoselle ja kuten näkyy, sillä kolmosella ei viihdytä eikä kiihdytä kuin pieni käytännössä. Ja tätä samaa se paska tekee, kun on vakkari tuo 66kmh, ajellaan vitosella tai kutosella, niin pienehkö notkelma ensin alas ja sitten ylös aiheuttaa usein vaihdon samalla tavalla.
https://imgur.com/0gkBDhl
No mitäpä muuta. Tallia pitäisi hieman tyhjentää (vainon) kamppeista, että saisi avon sisään.
Olin myös noin 10 talvea kypsytellyt ajatusta GSM-ohjatusta pistorasiasta. Nyt vihdoin sain aikaiseksi hankkia, eli laite maksoi reilu 50e ja lisäksi Elisan laitenetti 3.9e/kk. Tuntuu toimivan todella näppärästi. Simpalilla on sovellus, joka generoi noi tekstiviestikoodit, jolloin ei tarvitse niitä muistella.
Lisäksi vainon tiluksille hommasin tollasen jollain muulla radiotekniikalla varustetun härvelin, jossa tuntuu range riittävän oikein hyvin siihen käyttöön, eli n. 20m.
Eli kun naksuttelen vakkarilla tuosta 67kmh -> 90kmh, niin se perkele vaihtaa kutoselta kolmoselle ja kuten näkyy, sillä kolmosella ei viihdytä eikä kiihdytä kuin pieni käytännössä. Ja tätä samaa se paska tekee, kun on vakkari tuo 66kmh, ajellaan vitosella tai kutosella, niin pienehkö notkelma ensin alas ja sitten ylös aiheuttaa usein vaihdon samalla tavalla.
https://imgur.com/0gkBDhl
No mitäpä muuta. Tallia pitäisi hieman tyhjentää (vainon) kamppeista, että saisi avon sisään.
Olin myös noin 10 talvea kypsytellyt ajatusta GSM-ohjatusta pistorasiasta. Nyt vihdoin sain aikaiseksi hankkia, eli laite maksoi reilu 50e ja lisäksi Elisan laitenetti 3.9e/kk. Tuntuu toimivan todella näppärästi. Simpalilla on sovellus, joka generoi noi tekstiviestikoodit, jolloin ei tarvitse niitä muistella.
Lisäksi vainon tiluksille hommasin tollasen jollain muulla radiotekniikalla varustetun härvelin, jossa tuntuu range riittävän oikein hyvin siihen käyttöön, eli n. 20m.
Viimeksi muokannut 2.polvi, La Joulu 04, 2021 18:16. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 93 CV 2.0T aut. Aero -05, MB GLA 200 CDI A -15, Volvo V70 Classic 2.5 10V -00, ex 93 SS 1.8t Vector -05
Re: Riskienottoa loppuunajetulla NG93 avolla: loppuelämän koeajo alkoi - Japanin patonki pelasti Rellulta
^Joskus tommosia pyörittelin käsissä, mutta ei tullut ostettua. Perinteisiä raksuttavia on laatikollinen, taitaa about 4 kpl olla tällä hetkellä hommissa.
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Re: Riskienottoa loppuunajetulla NG93 avolla: loppuelämän koeajo alkoi - Japanin patonki pelasti Rellulta
Niin, tuo motonetin laitehan ei maksanut kuin 12.90e tjsp, että kannattaa ottaa testiin. Onhan se ääreisen kätevää vain kaukkarilla napsauttaa päälle.
Yritin etsiskellä laitetta, jossa olisi ollut myös järkevä ajastus on/off säädön lisäksi, sellaista ei kuitenkaan löytynyt tai ainakin hinta meni jo lähelle tuollaista Simpal T4:sta.
Saab 93 CV 2.0T aut. Aero -05, MB GLA 200 CDI A -15, Volvo V70 Classic 2.5 10V -00, ex 93 SS 1.8t Vector -05
Re: Riskienottoa loppuunajetulla NG93 avolla: loppuelämän koeajo alkoi - Japanin patonki pelasti Rellulta
Taas olisi vuosi menty lisää sekä avolla, että Citikalla.
viewtopic.php?p=1266550#p1266550
viewtopic.php?p=1266699#p1266699
Avon kulungit tälle vuodelle ovat mitättömät, en sillä ajanutkaan kuin n. 4tkm ja paria pesetystä lukuunottamatta autoon ei pakollisten lisäksi mennyt euroakaan.
On se avoautoilu kyllä hienoa puuhaa, vaikka toki tänä toisena yhteisenä kesänä ei nyt enää aivan sellaista pikkupoikamaista innostusta ollut kuin ensimmäisenä. Tulipa sekin koettua, että tässä paskaisessa maassa voi olla useita päiviä kesässä, kun ei pysty ajamaan katto auki...koska oli niin saatanan kuuma
Citikkakin on ollut huoleton laite, ajoa tuli reilu 20tkm, joten ennusteeni n. 10tkm suoritteesta osoittautui virheelliseksi. Rahaa autoon kyllä paloi. Muutama päivä sitten käytin laitteen huollossa, jossa normikausihuollon lisäksi vaihdettiin jakohihna hiluineen sekä asennettiin lohkolämmitin ja sisätilanpistoke. Koko setti maksoi 1255e, joka on tietysti sikana rahaa, mutta kun autosta tykätään, niin jos seuraavat kolme vuotta ja 60tkm menisi kausihuolloilla, niin se olisi hienoa. Kilpailutin huollon Autojerryn kautta, onpa näppärä palvelu. En valinnut halvinta, mutta hinta oli kilpailukykyinen ja sijaisauto kuului hintaan. Tuusulan Mekonomenia voin suositella varauksetta, palvelu oli alusta loppuun kaikilla viestintävälineillä erinomaista ja en tiedä onko yleinenkin käytäntö, mutta tuntuihan se mukavalta, kun sijaisauton avaimia antaessa saatesanat olivat "auto on tuo valkoinen pihalla ja se on valmiiksi lämmitetty ". Lähes liikutuin.
Aika näppärä laite, yllättävän hyvä ajaa ollakseen tuollainen mopoauto. Auto on kaikkinensa niin tarkoituksenmukaisen karu, että ihmettelen ellei toveri AZP aka Berlingo-pervo ihastuisi moiseen ensi-istumalta.
Vale-Citikkaan hankittiin myös uudet nastat, hintaa en muista, mutta lankomiehen liikkeestä jotku halppikset. Ihan ok tuntuvat olevan tämän talven kokemusten perusteella. Ensi vuonna citikkaan on tiedossa myös kesärenkaiden hankinta, mutta muuten auto lupailee melko huolettomia kilsoja. Rouva kävi sen tänään katsastamassa eikä ollut huomautettavaa eikä katsurin mukaan mitään näköpiirissä olevaakaan.
Hyundain osaltakaan ei ennustus käynyt toteen, koska sehän tuli myydyksi. Hyvä pikkuauto, edelleen voin i20 suositella ainakin tuolla litraisella bensaturbolla ja automaattivaihteistolla.
Mersulla olemme ajaneet nyt 7 kuukautta ja reilu 14tkm. Aiemmin haukkumani vaihteisto on edelleen silkkaa vittuilua ja eilen kun kävin hypelöitsemässä ja koeistumassa kymmenkunta Audia ja Bemaria, niin kyllähän se baijerilaisen insinöörin AV-järjestelmä on todella paljon intuitiivisempi.
Kuvassa C Coupe, joka on mielestäni erittäin tyylikäs laite, mutta kuva lähinnä siksi, että näemmä siinäkin sekä kyljet, että peppu keräävät rapaa rajulla tavalla, ei ole CLA:n yksinoikeus.
Seuraava peliliike autorintamalla onkin käytännössä sataprosenttisella varmuudella valita rouvalle uusi liisari. Vielä ei ole tarkkaa tietoa, että onko 800e raja miten justiinsa, mutta joka tapauksessa plugareihin tuleva 85e alennus tulee kuin tilauksesta. Vaihtoehtoja on tällä hetkellä vielä todella paljon ja kartoitus käynnissä. Haaveissa olisi joku premium nelarina, mutta jos tuo 800e on tiukka, ei siihen kovin moni auto mene. Katsotaan mihin suuntaan vaino ajatuksissaan kääntyy, mutta tapetille olen piirrellyt mm. BMW 2 Gran Coupe, X1 ja X2, Mersun A Sedan ja CLA, Audin A3 Sedan, Cupra Formentor, DS4, Hyundai Tucson, Volvo S60 ja mitähän vielä...
Valinta lienee aika vaikea, koska Cupran, DS:n ja Hyundain saisi melko täydellisesti varustettuna, mutta esim. CLA:n nelarina suurinpiirtein veivi-ikkunoin. Toivottavasti 800e ei olisi ihan tiukka, niin olisi vähän enemmän valinnanvapautta.
Pitää kirjoitella jossain kohtaa havaintoja noista vempeleistä enemmänkin, mutta hauska havainto on, että en mahdu (185cm) istumaan takapenkillä muuten kuin leuka rinnassa mm. A3 Sedanissa, X2:ssa enkä MB A Sedanissa
viewtopic.php?p=1266550#p1266550
viewtopic.php?p=1266699#p1266699
Avon kulungit tälle vuodelle ovat mitättömät, en sillä ajanutkaan kuin n. 4tkm ja paria pesetystä lukuunottamatta autoon ei pakollisten lisäksi mennyt euroakaan.
On se avoautoilu kyllä hienoa puuhaa, vaikka toki tänä toisena yhteisenä kesänä ei nyt enää aivan sellaista pikkupoikamaista innostusta ollut kuin ensimmäisenä. Tulipa sekin koettua, että tässä paskaisessa maassa voi olla useita päiviä kesässä, kun ei pysty ajamaan katto auki...koska oli niin saatanan kuuma
Citikkakin on ollut huoleton laite, ajoa tuli reilu 20tkm, joten ennusteeni n. 10tkm suoritteesta osoittautui virheelliseksi. Rahaa autoon kyllä paloi. Muutama päivä sitten käytin laitteen huollossa, jossa normikausihuollon lisäksi vaihdettiin jakohihna hiluineen sekä asennettiin lohkolämmitin ja sisätilanpistoke. Koko setti maksoi 1255e, joka on tietysti sikana rahaa, mutta kun autosta tykätään, niin jos seuraavat kolme vuotta ja 60tkm menisi kausihuolloilla, niin se olisi hienoa. Kilpailutin huollon Autojerryn kautta, onpa näppärä palvelu. En valinnut halvinta, mutta hinta oli kilpailukykyinen ja sijaisauto kuului hintaan. Tuusulan Mekonomenia voin suositella varauksetta, palvelu oli alusta loppuun kaikilla viestintävälineillä erinomaista ja en tiedä onko yleinenkin käytäntö, mutta tuntuihan se mukavalta, kun sijaisauton avaimia antaessa saatesanat olivat "auto on tuo valkoinen pihalla ja se on valmiiksi lämmitetty ". Lähes liikutuin.
Aika näppärä laite, yllättävän hyvä ajaa ollakseen tuollainen mopoauto. Auto on kaikkinensa niin tarkoituksenmukaisen karu, että ihmettelen ellei toveri AZP aka Berlingo-pervo ihastuisi moiseen ensi-istumalta.
Vale-Citikkaan hankittiin myös uudet nastat, hintaa en muista, mutta lankomiehen liikkeestä jotku halppikset. Ihan ok tuntuvat olevan tämän talven kokemusten perusteella. Ensi vuonna citikkaan on tiedossa myös kesärenkaiden hankinta, mutta muuten auto lupailee melko huolettomia kilsoja. Rouva kävi sen tänään katsastamassa eikä ollut huomautettavaa eikä katsurin mukaan mitään näköpiirissä olevaakaan.
Hyundain osaltakaan ei ennustus käynyt toteen, koska sehän tuli myydyksi. Hyvä pikkuauto, edelleen voin i20 suositella ainakin tuolla litraisella bensaturbolla ja automaattivaihteistolla.
Mersulla olemme ajaneet nyt 7 kuukautta ja reilu 14tkm. Aiemmin haukkumani vaihteisto on edelleen silkkaa vittuilua ja eilen kun kävin hypelöitsemässä ja koeistumassa kymmenkunta Audia ja Bemaria, niin kyllähän se baijerilaisen insinöörin AV-järjestelmä on todella paljon intuitiivisempi.
Kuvassa C Coupe, joka on mielestäni erittäin tyylikäs laite, mutta kuva lähinnä siksi, että näemmä siinäkin sekä kyljet, että peppu keräävät rapaa rajulla tavalla, ei ole CLA:n yksinoikeus.
Seuraava peliliike autorintamalla onkin käytännössä sataprosenttisella varmuudella valita rouvalle uusi liisari. Vielä ei ole tarkkaa tietoa, että onko 800e raja miten justiinsa, mutta joka tapauksessa plugareihin tuleva 85e alennus tulee kuin tilauksesta. Vaihtoehtoja on tällä hetkellä vielä todella paljon ja kartoitus käynnissä. Haaveissa olisi joku premium nelarina, mutta jos tuo 800e on tiukka, ei siihen kovin moni auto mene. Katsotaan mihin suuntaan vaino ajatuksissaan kääntyy, mutta tapetille olen piirrellyt mm. BMW 2 Gran Coupe, X1 ja X2, Mersun A Sedan ja CLA, Audin A3 Sedan, Cupra Formentor, DS4, Hyundai Tucson, Volvo S60 ja mitähän vielä...
Valinta lienee aika vaikea, koska Cupran, DS:n ja Hyundain saisi melko täydellisesti varustettuna, mutta esim. CLA:n nelarina suurinpiirtein veivi-ikkunoin. Toivottavasti 800e ei olisi ihan tiukka, niin olisi vähän enemmän valinnanvapautta.
Pitää kirjoitella jossain kohtaa havaintoja noista vempeleistä enemmänkin, mutta hauska havainto on, että en mahdu (185cm) istumaan takapenkillä muuten kuin leuka rinnassa mm. A3 Sedanissa, X2:ssa enkä MB A Sedanissa
Saab 93 CV 2.0T aut. Aero -05, MB GLA 200 CDI A -15, Volvo V70 Classic 2.5 10V -00, ex 93 SS 1.8t Vector -05
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 8088
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
Re: Riskienottoa loppuunajetulla NG93 avolla: loppuelämän koeajo alkoi - Japanin patonki pelasti Rellulta
Noissa saksanseisojissa jos ei mallinimi ala E:llä tai vähintään numerolla 5, on takapenkille turha lähteä edes yrittämään tunkea yli 140cm pitkää henkilöä.
2-sarjan bemaria (oliko se nyt se 225x e plugari) koeistuttiin, ja on kyllä mahdoton koirankoppi. X1:n kyydissä olleena, se takapenkki tuntuu jopa turhalta, ainakin ihmiskuljetukseen.
2-sarjan bemaria (oliko se nyt se 225x e plugari) koeistuttiin, ja on kyllä mahdoton koirankoppi. X1:n kyydissä olleena, se takapenkki tuntuu jopa turhalta, ainakin ihmiskuljetukseen.
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84