MODEL : 9-3 (9440), code=F
MODEL YEAR : 2005, code=5
MODEL SERIES : Series VI, code=H
MARKET : Europe, code=EU
BODY TYPE : 2-door Convertible, code=CV
BODY COLOR : Steel Grey, code= 279
EXTERIOR : Roof, standard, code= N
INTERIOR COLOR : Slate grey sport leather with black accents in slate grey cabin & leather look door inserts, code= K06
DOORS : 2 side doors, code=2 STEERING : Left-hand steering, code=L
GEAR BOX : 5-speed automatic / Front wheel drive, code=A
ENGINE : B207R 4-inline, Turbo, code=B207R
Major applicability options
Whel Drive (fwd)
16 Brake Disc
Theft Security Locking
Door Trim Material, Leather Tay
Manually Manoeuvered Driver Seat
Manually Foldable Rear View Mirrors
Xenon Light
Interior Trim Colour, Grey
13 Loudspeakers
6 Disc Cd-changer In Dash
Gps Navigation System
Outer Rear View Mirrors, Basic
Outer Rear View Mirrors, Manual Dimming
Parking Assistance
Manually Manoeuvered Passenger Seat
Rain Sensor
Black Cv Top
Front/rear Seat, Black Accent
Speedometer, Km
Additional applicability options
With 12-volts Connection
Without Comfort Opening
Without Additional Heater
Driver And Passenger Airbag
Alarm, Siren & Horn Sound Indication
Diversity Antenna
With Anti Theft Cover
Adjustable Drivers Armrest
With Front & Rear Ashtray
With Audio Steering Wheel Control
Aux Connection
Body Color Stalgra
Sport Chassis
Automatic Climate System
Cold Climate Zone
Without Clutch Interlock
Control Panel With Color Display
Belgium Package
Without Cruise Control
Cupholder
Door Latch Sensor
Door Trim, Black Arm Rest
Without Lumbar Support
Electronic Stabilization System
European Obd Diagnostic System
Entrance Light
Exterior Color Matched Sport Package
Floor Illumination
Front Foglights
Fuel Tank, Volume 58l
Without Garage Door Opener
Gearbox, Fa57 253-380
Gearknob Leather Knob
Headlamp Washer
Heated Front Seats
Inner Rear View Mirror, Auto Dimming
Interior, Matt Chrome
Without Key Warning
Without Knee Protection
Without Lashing Eye
Market Performance Europe Specification 003-030
Without Mediamodule Trunk
Model Aero
With Coin Holder Centre Console
Without Partical Filter
Programming, Bi-xenon Headlamp Insert
Rear Foglight, Left Side
Without Neckrest (takaniskatuet kyllä on)
Without Seat Ventilation
Inner Sill Covers, Text Aero
Spare Wheel, 4.0 Inch
Front Spring Chassis, No 12
Rear Chassi Spring Nr 6
Integrated Telephone
Tilt Sensor
Without Tire Pressure Monitoring
Ultrasonic Sensor
Low-end Voice Control
Wheel Design Alu Rim, 10-spoke, 17 Inch
Aika jäätävän pitkä lista tuli https://www.thesaabsite.com/ VIN-haulla. Osa tiedoista, kuten takaniskatukien puuttuminen, eivät pidä paikkansa. Mistä lie johtuukaan. Karsin listausta aika reilusti, mutta pyrin jättämään kiinnostavimma varusteet ja varustepuutteet esille.
Yllä mainittujen lisäksi kiesissä oli yllätyksekseni lohkolämmitin ja sisätilanpistoke, jotka edellinen omistaja oli hiljattain asentanut. Lisäksi löytyy irroitettava vetokoukku.
Eilisen reilun 400km maantieajon 80-100kmh nopeudella keskikulutus oli SIDin mukaan 8.2l/100km. Voisin kuvitella tuon melko hyvin pitävän paikkansa. Aiemmassa Sport Sedanissa SID näytti usein liian vähän, mutta se saattoi johtua tuosta jatkuvasta nurkkapyörityksestäkin. Tuskin tuo Aero-automaatti paljoa ainakaan tuon enempää voi viedä tasaisella ja varsin rauhallisella ajotyylillä maantiellä? Tosin, aivan sama mitä vie, se ei tässä kustannusrakenteessa näyttele minkäänlaista osaa.
Edellinen omistaja on puheidensa (ja mitä niistä vielä muistan) tehnyt tai teettänyt autoon seuraavaa n. 30tkm ja 3,5 vuoden omistuksen aikana):
- vaihteistoöljyt vaihdettu reilu 3v sitten (tuolloin kilometrejä arviolta 240tkm)
- moottoriöljyt vaihdettu säännöllisesti, oletettavasti vähintään kerran vuodessa
- ilmastoinnin säädinpaneeli uusittu
- etuistuimien keskiosan ratkenneiden tikkauksien uusinta
- uusi etulippa
- lohkolämmittimen ja sisäpistokkeen asennus
- uusi virtalukko
- katsastus
- sisätilalämppärin osto
- katon pesu ja kyllästys
- auton pesu ja jonkinlainen vaha, lyhyt- tai pitkäkestoinen (saa suositella mitä kannattaisi tehdä)
- pesujen yhteydessä kartoitus, kannattaisiko ruostesuojata
- vakionopeuden säätöön soveltuvan viiksen asennus
- uusi softa, etanolilla tai ilman (mitäs etanolisofta nykyään vaatikaan tuon ikäisessä Aerossa?)
- softauksen yhteydessä lukituksen uudelleen koodaus "normaaliksi" (nyt lukitsee ovet ajossa ja lisäksi avaus vaatii kaksi painallista, jotta aukeaa myös luukku ja ovet) sekä vakkarin käyttöönotto
- soveltuvan puhelintelineen etsintä, tämä Sport Sedaniinkaan ollut kovin helppoa
- aux-bt sovittimen hankinta
Sen verran on nyt autolla tullut ajettua, että voi todeta sellaisenkin positiivisen asian, että alusta eikä sisusta kolise tai nitise. AIka yllättävää, koska yleensähän noissa puhutaan alustan jollakin tavalla kolisevan (vaikka ei mun SS alusta kolistellut).
Tuli myös kokeiltua miten takapenkille mahtuu. Kun siirsin apukuljettajan penkin siten, että itselläni oli siinä ihan kohtuulliset oltavat, mahduin vielä takapenkille oikein mainiosti. Kuskin penkin on toki oltava edempänä, joten selvää on, ettei 185cm pitkän kuljettajan taakse mahdu toista samanlaista fiksusti, mutta nuoriso ja normaalimittaiset muikkelit varmasti.
Tuosta voi päätellä, että autolla oli ostohetkellä ajettu melko tarkkaan 273 265km (trippi nollattu parin kilometrin päästä noutopaikasta).
Likaisena etuviistosta.
LIkaisena takaviistosta.
Kohtuullisen puhtaana ohjaamon puolelta.
Omalla arvosteluasteikolla erittäin puhtaana takapenkin puolelta.
Edit. Se unohtui mainita, että autossa tuli kahdet renkaat samanlaisilla vanteilla. Talvirenkaat reilu talven ajetut, kesärenkaat käytännössä uudet Linglongit muistaakseni. Kesärenkaista myyjä kertoi, että ei pitänyt niistä yhtään. Vetelevät ja ovat uraherkät. Aika jyrkkäkulmaisilta kyllä näyttivätkin. Pitää itse todeta asia ennen peliliikkeitä. Talvirenkailla auto menee kuin juna.