Riskienottoa loppuunajetulla NG93 avolla: loppuelämän koeajo alkoi sekä tonnin Volvo

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8087
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Riskienottoa loppuunajetulla NG93 avolla: loppuelämän koeajo alkoi - Japanin patonki pelasti Rellulta

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Ei ole p*skoja kelejä, on vain p*skoja varusteita :D
Ens talveksi nelivetotraktori lumilingolla ja kunnon jyystöterillä, sekä ahtaampiin rakoihin joku näppärä 5k€ lumilinko, niin avot. Noihin kun palkkaa vielä työvoiman 24/7 päivystysvelvollisuudella, niin ei pal lumityöt enää rasita (muuta kuin lompakkoa) :mrgreen:
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
2.polvi
"Hölösuu"
Viestit: 1793
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2011 23:22

Re: Riskienottoa loppuunajetulla NG93 avolla: loppuelämän koeajo alkoi - Japanin patonki pelasti Rellulta

Viesti Kirjoittaja 2.polvi »

Heh. Joo. Jos Sepolla olisi päässyt aloittamaan tässä kotipihalla lumityöt heti, kun sitä ihanaa valkosta alkoi tulemaan, niin hienosti olisi pärjännyt. Nyt tosiaan oli kaikki tämän talven lumet pihassa, joten se vaikeutti asiaa. Jos puhutaan normaalitontista niin vaikuttaa siltä, että mönkkärillä pärjää kyllä komeasti lumitöissä.

Tuolla vaimon kaakkitallilla tietysti tilukset ovat aivan eri luokkaa kooltaan ja muultakin hankaluudeltaan. Toki on myös erikoistontteja, kuten @IC1970:lla, jonka kirjoituksesta ymmärsin, ettei esimerkiksi eilen riittänyt edes pieni traktori.

Sepossahan isoissa lumimäärissä tulee vastaan pito ja maavara. Voima ei tunnu loppuvan millään, vaikka on vain tuollainen keskikokoinen 600-kuutioinen ja 44-heppainen.
Saab 93 CV 2.0T aut. Aero -05, MB GLA 200 CDI A -15, Volvo V70 Classic 2.5 10V -00, ex 93 SS 1.8t Vector -05
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7348
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Riskienottoa loppuunajetulla NG93 avolla: loppuelämän koeajo alkoi - Japanin patonki pelasti Rellulta

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Noissa täytyy ottaa maltilla, ei se iso traktorikaan syvässä lumessa montaa metrii lykkää kerrallaan.

Joko höylää vähän pinnasta pois tai sitten vaan osalla levyy. Saako levyä vähän vinottain?
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
2.polvi
"Hölösuu"
Viestit: 1793
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2011 23:22

Re: Riskienottoa loppuunajetulla NG93 avolla: loppuelämän koeajo alkoi - Japanin patonki pelasti Rellulta

Viesti Kirjoittaja 2.polvi »

Sepossa saa tosiaan vinoon kahdella eri asteella. Vastusta, eli valkoista, kun on tarpeeksi, niin se taas alkaa kampeamaan mönkkäriä poikittain, jolloin taas pito ja suunta menetetään.

Jos on joku pihatie, niin vinossa olevalla auralla saa kyllä todella nopeasti aurailtua. Toki kun se lumi ei minnekään varsinaisesti lennä, niin ojat molemmin puolin tietä on kova juttu. Nyt lunta on kuitenkin tosiaan poikkeuksellisen paljon etelässäkin, niin ongelmaksi alkaa tulemaan näillä vehkeillä se, että mihin sen saa tungettua. Mönkkärillä kun lumen siirtäminen aasta beehen on melko vaikeata ja erittäin hidasta.
Saab 93 CV 2.0T aut. Aero -05, MB GLA 200 CDI A -15, Volvo V70 Classic 2.5 10V -00, ex 93 SS 1.8t Vector -05
aero
-
Viestit: 8682
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Riskienottoa loppuunajetulla NG93 avolla: loppuelämän koeajo alkoi - Japanin patonki pelasti Rellulta

Viesti Kirjoittaja aero »

Sehän mönkkäreissä se isoin ongelma on, ettei niillä tyypillisesti oikein voi kuin työntää. Levyä nostamalla voi alkaa tekemään ramppia kohti kasan päällystää, mutta siellä voi sitten taas upota, jos alkaa ajamaan montaa kerrosta päällekäin, niin sille kasalle on vaan onnistuttava varaamaan tilaa tarpeeksi heti alkutalvesta asti. Lopputalvesta kasan siirto on helposti lapiohommia, mikä tuskin on kenenkään mielestä kivaa.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
2.polvi
"Hölösuu"
Viestit: 1793
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2011 23:22

Re: Riskienottoa loppuunajetulla NG93 avolla: loppuelämän koeajo alkoi - Japanin patonki pelasti Rellulta

Viesti Kirjoittaja 2.polvi »

Kuva

Siinäpä olisi tämän hetkinen kattaus, josta kesällä pitäisi vainon valita.

Mielenkiintoisimpana vaihtoehtona tällä hetkellä nousee esiin ylärivi. Vasemmalla on juuri esitelty Mazda CX-60, jossa jarrullista vetomassaa 2500kg ja joka hinnoittelultaan ja muilta ominaisuuksiltaan vaikuttaa erittäin kiinnostavalta. Ulkomitoiltaan auto saisi olla toki pienempikin.

Ylärivin oikealla on Alfa Romeo Tonale, joka olisi ulkonäöltään melkoinen herkku ja muita kollaasin autoja 15-20cm lyhyempi. Pieni epäilys sen kohdalla on, että riittääkö vetokyky (jota ei vielä ole siis missään ilmoitettu) jota tulisi olla aivan minimissään 1500kg, mutta mieluummin 1800kg. Toinen juttu Tonalessa on, että joidenkin ulkolaisten lähteiden mukaan nelivetoplugari tulisi markkinoille vasta myöhemmin, eli ei nyt kesän ekassa aallossa ja se tietysti sitten torpedoisi sen laskuista.

Kaikkinensa varmasti hyviä autoja. Mersun, Bemarin ja Volvon "ongelma" on, että ovat jo varsin vanhoja malleja, eli kaikkien seuraavat versiot esiteltäneen ensi vuonna. Tämä vanhuus näkyy erityisesti Mersun ulkonäössä, Bemarissakin vähän. Volvo on noista vanhoista ehkä moderneimman näköinen, mutta se on myös jonkin verran kalliimpi ja erityisesti, niitä on liikenteessä tylsyyteen asti jo teillämme.

Yksi mahdollinen voisi olla myös BMW X1, mutta uuden mallin markkinoille tulosta ei ole vieläkään muuta tietoa, kuin että ensimmäiset autot luovutettaisiin joskus 2023, oletettavasti lopulla, jolloin se ei ehtisi tähän autobingoon mukaan.

Kun kriteerinä on vähintään 1800kg vetokyky, neliveto, plugari (veroedun vuoksi) korkea maavara ja enintään ~4.7m pituus sekä tietty hintakin, 60ke +- 5ke, niin eipä tarjokkaita loputtomiin ole.

Pienemmistä autoista esim. uusi Tucson vaikutti todella mielenkiintoiselta, mutta etälämmityksen puuttuminen ja viimeistään 1350kg vetomassa latisti tunnelman. Volvon XC40 olisi tosi kiva monessakin mielessä kuten myös Mersun GLA, mutta niiden plugarit ovat etuvetoisia.

Kaikkinensa tämä vainon seuraava auto on mulle huono juttu. Se tulee täyttämään hänen autoilutarpeensa, eli maavara ja pito riittää huonommillekin teille ja pihoille, ja vetokyky riittää parin kaakin kiskomiseen traikulla. Tämä siis tarkoittaa, että palannen loppuunajettujen autojen pariin omakustanteisilla polttoaineilla, eli elämä jatkuu tietysti Saabilla, mutta myös vale-Citikalla. Hyvä kombohan se, ei siinä. Tykkään Citikastakin kyllä, mutta onhan se nyt kuitenkin 15v vanhaa suunnittelua, että ei se nyt ehkä aivan vertaidu johonkin Tonaleen :mrgreen:

Yksi pieni optio tosiaan voisi olla työsuhdeauto itsellenikin, mutta kun mitään selkeätä liisaripolitiikkaa ei meidän firmassa ole, menisi homma varmaan mankumisen puolelle. Toinen pieni optio on, että vaihdetaan vainon kanssa yhden asunnon taktiikkaan, jolloin tietty autot olisi vielä enemmän yhteiskäyttöisiä kuin nyt.
Saab 93 CV 2.0T aut. Aero -05, MB GLA 200 CDI A -15, Volvo V70 Classic 2.5 10V -00, ex 93 SS 1.8t Vector -05
aero
-
Viestit: 8682
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Riskienottoa loppuunajetulla NG93 avolla: loppuelämän koeajo alkoi - Japanin patonki pelasti Rellulta

Viesti Kirjoittaja aero »

^Ja nyt sitten viipymättä koeajolle, kun on vielä lunta maassa, jotta pääset kokeilemaan voimalinjoissa pieniä fundamentaalisia eroja.

Esmes X1 ja Tonale-plugari on tehty sillai kaksijakoisella voimalinjalla, että etupää vetää bensalla ja takapää sähköllä. Todennäköisesti normaalioloissa ihan jees, mutta silloin kun sitä nelivetoa kaipaa, ollaan kysymysten äärellä. Etuvedolta nelivedolle todennäköisesti pääsee kohtuu ripeästi ja on softasta kiinni, miten pehmeästi. Mutta pelkällä sähköllä ajaessa ne on sitten takavetoja. Ja jos se takaveto lähtee työntämään perää rinnalle, niin etupää ei hyppää mukaan ennenkö dinopoltin on saatu käynnistettyä ja tällä voi parhaimmillaan saada varsin jänniä kokemuksia aikaiseksi. Jos/kun liukkaille keleillä haluaa pitää nelivedon varmasti mukana pelissä, niin se hybridin säästöilo kulutuksen osalta heikkenee melkoisesti, kun dinoa on pakko käryttää.

Sitten taas esmes X3 ja X5 on toteutettu "perinteisellä" voimalinjalla, jossa sähkömoottori on jopa ennen vaihteistoa ja neliveto toimii omanaan riippumatta siitä, työntääkö linjaan voimaa sähkö, bensa vai molemmat. Näissä neliveto siis reagoi vetovoimasta riippumatta samalla tavoin (ja Bemarin tapauksessa proaktiivisesti, eli etupäätä kytketään jo kaasua painaessa, eikä vasta takapään sutiessa) ja mahdollisuus yllätysmomentteihin on pienempi.

Vanha saabistin totuus kertoo, että millä vaan ajaa kauniilla kesäasfaltilla (avolla tietty mieluiten), mutta käytännön erot tulee esiin kun on tarjolla jäätä ja loskaa. Kun vainosi haluaa vieläpä kiskoa autolla isoa kärryä jopa siellä loskan seassa, niin hän (vaikkei sitä vielä huomaisikaan) haluaa koeajaa niitä autoja nyt eikä kesälä.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
2.polvi
"Hölösuu"
Viestit: 1793
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2011 23:22

Re: Riskienottoa loppuunajetulla NG93 avolla: loppuelämän koeajo alkoi - Japanin patonki pelasti Rellulta

Viesti Kirjoittaja 2.polvi »

Hyvää pohdintaa tuosta nelivedon toteutuksesta ja kiitos vinkeistä. Tarkoitus tosiaan on koeajaa nuo jo myynnissä olevat mallit aika pian. Vaikka nykyinen X1 ei ole vaihtoehto vetokykynsä ja vanhahtavuutensa vuoksi vaihtoehto, sen voisi silti koeajaa niin saisi käsitystä tuosta nelarin toteutuksesta.

Tonale on aika railakkaasti muokattu versio Jeep Compassista, mutta tekninen toteutus lienee perusrakenteiltaan sama, se voisi olla myös ehkä paikallaan sitten ajaa.

Edit. Tosiaan sähköajoon ei ole säästömielessä tarvetta, koska leasing-maksu sisältää polttoaineet.
Saab 93 CV 2.0T aut. Aero -05, MB GLA 200 CDI A -15, Volvo V70 Classic 2.5 10V -00, ex 93 SS 1.8t Vector -05
Avatar
willbst
Matalapaineturbo
Viestit: 184
Liittynyt: To Tammi 15, 2004 07:52
Paikkakunta: Turku

Re: Riskienottoa loppuunajetulla NG93 avolla: loppuelämän koeajo alkoi - Japanin patonki pelasti Rellulta

Viesti Kirjoittaja willbst »

Esimerkiksi RAV4 4WD plugin?
Jäsen #2500; Saab 9-5 STW BioPower 2000, Saab 9-5 STW 2,3t Vector 2003, Saab 9-5 Aero TS A5 sedan 2004, 9-3X 2010, ng9-5 Turbo6 2011, Dodge Challenger R/T 440 cid SE Sixpack 1970, VW Kupla 1969
Avatar
viggen
"Hölösuu"
Viestit: 3104
Liittynyt: Pe Huhti 24, 2009 23:24
Paikkakunta: Trollhättan

Re: Riskienottoa loppuunajetulla NG93 avolla: loppuelämän koeajo alkoi - Japanin patonki pelasti Rellulta

Viesti Kirjoittaja viggen »

Jos auton ei tarvitse olla kovin korkea, niin vaihtoehtona uuden mallin C-luokan All-Terrain malli vetopaino 1800kg.
NG 9³ 2,0t Cab -05 M5 Silver met. Aero-Griffin Look. Nevs 9³ Aero -14 (-15) A6 Jet Black met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
2.polvi
"Hölösuu"
Viestit: 1793
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2011 23:22

Re: Riskienottoa loppuunajetulla NG93 avolla: loppuelämän koeajo alkoi - Japanin patonki pelasti Rellulta

Viesti Kirjoittaja 2.polvi »

^^Uusi Toyota menisi kyllä spekseihin, mutta tota tota. Varmasti hyvä auto, mutta se on kuitenkin Toyota. Eli aika arkinen, tylsä ja vailla fiilistä. Vaikka olisi Bemarin badget, niin silti probleemana on, ettei muotoilu miellytä vaimon (eikä kyllä omaakaan) silmää.

^Mersun C All terrain varmaan maavaraltaan riittäisi, mutta siinä on yksi iso ongelma, se on farkku ja ne ovat vaimolle nounou. Lisäksi se ei ole plugari, joten veroetua ei ole, jolloin joutuisi tyytymään ihan karvalakkiin.

Tämä siis ilman lisävarusteita, joiden laskennassa vähän jotain omaa kaavaa, mutta antaa mittakaavan eli
esimerkki.
  • Bensa- tai dieselmoottorisen 50ke auton täysedun verotusarvo on 920e.
  • Plug in hybridin (sähkö + bensa/diesel) 60ke auton täysedun verotusarvo on 915e
  • Täyssähköisen 70ke auton täysedun verotusarvo on 910e
Eli nykyään ei ole oikein mitään järkeä ottaa liisaria muuna kuin plugarina tai täyssähköisenä.
Saab 93 CV 2.0T aut. Aero -05, MB GLA 200 CDI A -15, Volvo V70 Classic 2.5 10V -00, ex 93 SS 1.8t Vector -05
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5314
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: Riskienottoa loppuunajetulla NG93 avolla: loppuelämän koeajo alkoi - Japanin patonki pelasti Rellulta

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Entä täyssähkön käyttöetu? Kun sähkö on nyt ainaki toistaiseksi vielä melko halpaa...
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
2.polvi
"Hölösuu"
Viestit: 1793
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2011 23:22

Re: Riskienottoa loppuunajetulla NG93 avolla: loppuelämän koeajo alkoi - Japanin patonki pelasti Rellulta

Viesti Kirjoittaja 2.polvi »

https://www.vero.fi/henkiloasiakkaat/ve ... tulaskuri/

Tolla mä noita olen pyöritellyt ja käyttöetuversiossa esimerkin 70ke täyssähkön verotusarvo laskee 865 euroon, ero on siis aika pieni.
Saab 93 CV 2.0T aut. Aero -05, MB GLA 200 CDI A -15, Volvo V70 Classic 2.5 10V -00, ex 93 SS 1.8t Vector -05
2.polvi
"Hölösuu"
Viestit: 1793
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2011 23:22

Re: Riskienottoa loppuunajetulla NG93 avolla: loppuelämän koeajo alkoi - Japanin patonki pelasti Rellulta

Viesti Kirjoittaja 2.polvi »

Tähän vielä, että en oikein tajua tätä logiikkaa valtiovallalla, että alle 50ke sähköautoon saa 2ke hankintatuen. Sehän on aivan näpertelyä. Esim. 40ke täyssähkön verotusarvo on aika sama kuin 20ke bensa-auton. Miettikääpä, jos autoa ostaessa hankintatuki olisi lähelläkään samaa luokkaa...
Saab 93 CV 2.0T aut. Aero -05, MB GLA 200 CDI A -15, Volvo V70 Classic 2.5 10V -00, ex 93 SS 1.8t Vector -05
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7348
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Riskienottoa loppuunajetulla NG93 avolla: loppuelämän koeajo alkoi - Japanin patonki pelasti Rellulta

Viesti Kirjoittaja tetammi »

2.polvi kirjoitti:
Su Maalis 13, 2022 21:28
^^Uusi Toyota menisi kyllä spekseihin, mutta tota tota. Varmasti hyvä auto, mutta se on kuitenkin Toyota. Eli aika arkinen, tylsä ja vailla fiilistä.
Mitään kuvakavalkaadin autoa en ole ajanut mutta ainoat mitkä ei näytä pullataikinasta leivotuilta niin on tuo alfa ja sitten Rav.

Aika pitkälle on kyl ajauduttu siitä i20:sta :mrgreen:
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Vastaa Viestiin