Riskienottoa loppuunajetulla NG93 avolla: loppuelämän koeajo alkoi sekä tonnin Volvo

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
2.polvi
"Hölösuu"
Viestit: 1793
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2011 23:22

Re: Riskienottoa loppuunajetulla NG93 avolla: loppuelämän koeajo alkoi - Japanin patonki pelasti Rellulta

Viesti Kirjoittaja 2.polvi »

Neitsytpurjehdus tuli tehtyä satamasta lähisaareen. Oiva peli, mutta moottorin lämmöt nousee koviksi. Eli ei jäähdytä. Pitää huomenna alkaa myyjäliikkeen kanssa setvimään...

Saapa nähdä miten nopeasti saa kuntoon...
Saab 93 CV 2.0T aut. Aero -05, Toyota Yaris 1.5 Hybrid Active -23, Volvo V70 Classic 2.5 10V -00, ex 93 SS 1.8t Vector -05
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Riskienottoa loppuunajetulla NG93 avolla: loppuelämän koeajo alkoi - Japanin patonki pelasti Rellulta

Viesti Kirjoittaja AZP »

Onko purkki seissyt pitkään? Jos on niin impelleri eli raakavesipumpun siipipyörä voinut kovettua ja murentua nyt moottorin käydessä. Jos sen vaihtamisajankohdasta ei ole tietoa niin kannattaa joka tapauksessa vaihtaa. Monessa koneessa vaihto kuuluu vuosittaiseen huoltoon, mutta usein jää tekemättä. Vähän kuin raikkari autossa, mutta vaihtamattomuuden seuraukset voi olla vähän vakavammat.

Ja sitten on omakohtaisia kokemuksia erilaisista vierasesineistä raakaveden otossa, eli siinä reijässä josta jäähdytysvesi veneen pohjasta otetaan. Siellä on ollut esim pieni kala tai levää tukkimasa vedenottoa.

Näissä yhteistä on toki se, että pakoputkesta tulee joko hyvin vähän tai ei ollenkaan vettä, eli oireena ei ole pelkästään lämpöjen nousu. Veden tyrehtyminen aiheuttaa myös pakoäänissä selvän muutoksen, tollanen nelipyttynen meridiesel saattaa kuulostaa pakoputki kuivana erehdyttävän paljon bensa-V8:lta :mrgreen:

Jos raakaveden kierto ei ole ongelma ja kone on makeavesijäähdytteinen (no, järvellähän ne on periaatteessa kaikki sellaisia :D ) niin sitten tutkimaan onko lämmönvaihdin tukossa. Ja jos se on ok, niin makeavesipumpun kimppuun. Ja toki termostaattikin voi olla syypäänä.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
2.polvi
"Hölösuu"
Viestit: 1793
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2011 23:22

Re: Riskienottoa loppuunajetulla NG93 avolla: loppuelämän koeajo alkoi - Japanin patonki pelasti Rellulta

Viesti Kirjoittaja 2.polvi »

Hyvä arvauksia Turun suunnalta, vastaavia tullut facessakin.

Omasta mielestäni vettä tulee rööristä ulos ihan mukavasti, mutta ei toisaalta ole vertailukohtaa, kun en ole toimivana nähnyt.

Mutta tosiaan, mosaan on tehty 2v sitten 6.5ke remppa ja on ollut ajossa joka kesä, joten mielenkiintoista nähdä mikä on syynä.

Muuten paatti on kyllä aivan unelma. Kahdelle isollekin aikuiselle hyvin tilava. Ja ei juuri kummoista työ tarvitse. Vähän pitää ompeluttaa kuomua, asentaa usb-pistokkeita ja plotteri.

Syksymmällä sitten sähköjen uusinta vähän siistimmiksi asennuksiksi, aurinkopaneelisysteemin kytkentä kiinteämmäksi ja 2x pilssipumppuja. Nyt siis vain manuaalipumppu, kaveriksi automaatti ja kytkimellä olevat...

Menee se tollaisenakin, mutta pienellä lisävarustelulla ja kohtuukustannuksin saa sekä mukavuutta, että turvallisuutta.

Kuva
Saab 93 CV 2.0T aut. Aero -05, Toyota Yaris 1.5 Hybrid Active -23, Volvo V70 Classic 2.5 10V -00, ex 93 SS 1.8t Vector -05
aero
-
Viestit: 8651
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Riskienottoa loppuunajetulla NG93 avolla: loppuelämän koeajo alkoi - Japanin patonki pelasti Rellulta

Viesti Kirjoittaja aero »

2.polvi kirjoitti:
Su Touko 30, 2021 10:01
Omasta mielestäni vettä tulee rööristä ulos ihan mukavasti, mutta ei toisaalta ole vertailukohtaa, kun en ole toimivana nähnyt.
Äkkiseltään vois kuvitella, että jostain (ehkä varmasti ehjän omistajalta) löytyisi vaikkapa tieto, että kuinka nopeasti 10l ämpärin pitää täyttyä kun starttaa koneen tyhjäkäynnille, jos sellainen on järkivaivalla viriteltävissä ulostuloa koristamaan. Siitä voisi saada osviittaa vesikierron toimivuudesta.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Riskienottoa loppuunajetulla NG93 avolla: loppuelämän koeajo alkoi - Japanin patonki pelasti Rellulta

Viesti Kirjoittaja AZP »

Voi muuten myös kokeilla että miten lämmintä se pakoputkesta tuleva vesi on, kun kone on kuuma. Siitä saa vähän osviittaa siitä miten hyvin lämpö koneessa siirtyy sinne minne pitäisi.

Terveellä impellerillä ja ilman tukoksia tuon kokoine dieseli kyllä yleensä sylkee aika iloisesti sitä vettä putkesta. Eli suihkun ei pitäisi olla mikään eturauhasvaivasen ikämiehen yöpissa.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
2.polvi
"Hölösuu"
Viestit: 1793
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2011 23:22

Re: Riskienottoa loppuunajetulla NG93 avolla: loppuelämän koeajo alkoi - Japanin patonki pelasti Rellulta

Viesti Kirjoittaja 2.polvi »

Kuva

Tollasella tulee varmaan satunnaisesti kurvailtua arkiajoja jatkossa. Aika käteen sopiva peli, ei tarvinnut juuri totutella, vaan ajaminen oli heti alusta helppoa.

Hynkky tars pestä ja laittaa myyntiin, ajoa sillä ehti kertyä 1v ja 5kk aikana aika tarkkaan 50tkm...

Avo pitäisi käyttää huollossa, joku alustassa naksuu ja naksuilu on voimistunut. Kumma juttu, katsastuksessa ei löytänyt mitään ongelmaa eikä Holmberg viime kesänä...
Saab 93 CV 2.0T aut. Aero -05, Toyota Yaris 1.5 Hybrid Active -23, Volvo V70 Classic 2.5 10V -00, ex 93 SS 1.8t Vector -05
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7333
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Riskienottoa loppuunajetulla NG93 avolla: loppuelämän koeajo alkoi - Japanin patonki pelasti Rellulta

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Pikku loikka hynkystä :mrgreen:
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7333
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Riskienottoa loppuunajetulla NG93 avolla: loppuelämän koeajo alkoi - Japanin patonki pelasti Rellulta

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Kuuluuko naksuminen kääntäessä jolloin yläpään tukilaakeri vai kuopissa jolloin yleisin on koiranluu.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Riskienottoa loppuunajetulla NG93 avolla: loppuelämän koeajo alkoi - Japanin patonki pelasti Rellulta

Viesti Kirjoittaja AZP »

Selkeesti elintaso nousussa auton ja veneen vaihtamisesta päätellen :mrgreen:
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
2.polvi
"Hölösuu"
Viestit: 1793
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2011 23:22

Re: Riskienottoa loppuunajetulla NG93 avolla: loppuelämän koeajo alkoi - Japanin patonki pelasti Rellulta

Viesti Kirjoittaja 2.polvi »

Minusta naksuna ei tule mielestäni tukilaakerista. Ja kai se katsastuksessa olisi koiranluista pompannut.

Elintaso kyllä on noussut, mutta aika pienellä taloudellisella panostuksella. Putput ei ollut juurikaan kalliimpi mitä sain Four Winnsistä ja Mersu on vaemon liisari. Jälleen yksi hyvä syy olla eroamatta :lol:
Saab 93 CV 2.0T aut. Aero -05, Toyota Yaris 1.5 Hybrid Active -23, Volvo V70 Classic 2.5 10V -00, ex 93 SS 1.8t Vector -05
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Riskienottoa loppuunajetulla NG93 avolla: loppuelämän koeajo alkoi - Japanin patonki pelasti Rellulta

Viesti Kirjoittaja AZP »

On se hyvä että on itellä selkeesti tiedossa avioliitossa pysymisen syyt :mrgreen:

Mulla NG-kolkissa kolisi alusta selvästi kuopissa. Katsuri ei löytänyt huomautettavaa mutta kun kysyin että mikä siellä sitten mahtaa napsua, niin riuhtoi koiranluita vähän kovemmin ja totesi että nämä ne kolisee, mutta ei aiheuta edes korjaamokehoitusta.

Vaihdoin sitten Meylen HD-luut alle ja kalina loppui.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3346
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Riskienottoa loppuunajetulla NG93 avolla: loppuelämän koeajo alkoi - Japanin patonki pelasti Rellulta

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

Itselläni oli Mohikaanista menneet molemmat etujouset poikki. Vaihtamalla loppui napsuminen.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
2.polvi
"Hölösuu"
Viestit: 1793
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2011 23:22

Re: Riskienottoa loppuunajetulla NG93 avolla: loppuelämän koeajo alkoi - Japanin patonki pelasti Rellulta

Viesti Kirjoittaja 2.polvi »

Alan taipumaan jousien suuntaan. Pitänee viedä pajalle.

Vaimo on työreissulla Tanskassa, kovia päätöksiä olen joutunut tässä helteillä tekemään, kun pihassa pääsee valitsemaan avon ja Mersun väliltä :D

Ei taida vaimo suostua, että laittaisin Ajaisin.Mieluummin.Saabilla -tarran Mersuun. Toisaalta, jos en kysy lupaa :lol:

Edit. Fodimarin moottoria on nyt tutkittu, sellainen kömmähdys kävi, ettei heti tarkastettu jäähdysnesteen määrää :roll: Mutta siis joku vuoto siellä on pakko olla, toivottavasti ei iso, mutta asiaa pitää tosiaan alkaa seuraamaan koko ajan. Vähän vie fiilistä, hmph, mutta pääseepähän vesille.
Saab 93 CV 2.0T aut. Aero -05, Toyota Yaris 1.5 Hybrid Active -23, Volvo V70 Classic 2.5 10V -00, ex 93 SS 1.8t Vector -05
2.polvi
"Hölösuu"
Viestit: 1793
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2011 23:22

Re: Riskienottoa loppuunajetulla NG93 avolla: loppuelämän koeajo alkoi - Japanin patonki pelasti Rellulta

Viesti Kirjoittaja 2.polvi »

Kuva
Saab 93 CV 2.0T aut. Aero -05, Toyota Yaris 1.5 Hybrid Active -23, Volvo V70 Classic 2.5 10V -00, ex 93 SS 1.8t Vector -05
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Riskienottoa loppuunajetulla NG93 avolla: loppuelämän koeajo alkoi - Japanin patonki pelasti Rellulta

Viesti Kirjoittaja AZP »

No, kysyitkö luvan? :D
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Vastaa Viestiin