Riskienottoa loppuunajetulla NG93 avolla: loppuelämän koeajo alkoi sekä tonnin Volvo

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
torque
"Hölösuu"
Viestit: 2076
Liittynyt: La Loka 01, 2005 10:30
Paikkakunta: Esbo

Re: Riskienottoa loppuunajetulla NG93 avolla: loppuelämän koeajo alkoi - Japanin patonki pelasti Rellulta

Viesti Kirjoittaja torque »

Pari uutta mitsua vuosien takaa kokeneena, paistoi kyllä hieman läpi "slit o släng" korin osalta,
Toisessa oli teho/painosuhde ok, toisessa pari kertaa livenä tilanne et ei taida matsata.
Toki nykyään ovat suunniteltu vankemmiksi vrt siihen aikaan.
9-5 2.0t A bp+ ´07
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
2.polvi
"Hölösuu"
Viestit: 1793
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2011 23:22

Re: Riskienottoa loppuunajetulla NG93 avolla: loppuelämän koeajo alkoi - Japanin patonki pelasti Rellulta

Viesti Kirjoittaja 2.polvi »

Mitäs raati tuumaa tällaisesta vm. 2006 Hyundai Santa Fe 2.7V6 automaatti bensasyöpöstä:

https://m.nettiauto.com/hyundai/santa-f ... 2&vifNav=Y

Katsastuksessa tullut seuraavat korjauskehotukset, omaan silmään ei pahoja (tiedossa ei ole, että onko jo fiksattu):

Kuva

Eli tuossa siis saisi katsastus olla voimassa pidempään, mutta mitäs luulette yleisen autoelämänkokemuksen perusteella, suostuuko liikkeet katsastamaan tollasia ennen kauppoja? Tai, että millaista tai minkä hintaluokan pajoitusta tuollainen voi joulukuussa vaatia, jos tavoitteena on saada se vain katsastuksesta läpi ja pistää vuoden päästä kiertoon?
Saab 93 CV 2.0T aut. Aero -05, Toyota Yaris 1.5 Hybrid Active -23, Volvo V70 Classic 2.5 10V -00, ex 93 SS 1.8t Vector -05
Avatar
torque
"Hölösuu"
Viestit: 2076
Liittynyt: La Loka 01, 2005 10:30
Paikkakunta: Esbo

Re: Riskienottoa loppuunajetulla NG93 avolla: loppuelämän koeajo alkoi - Japanin patonki pelasti Rellulta

Viesti Kirjoittaja torque »

^ kalvo takalasin ulkopuolella ja peittää jarruvalon vai onko jarruvalo katossa?
Mikähän polttimosysteemi tuon lähivaloissa on?
9-5 2.0t A bp+ ´07
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
2.polvi
"Hölösuu"
Viestit: 1793
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2011 23:22

Re: Riskienottoa loppuunajetulla NG93 avolla: loppuelämän koeajo alkoi - Japanin patonki pelasti Rellulta

Viesti Kirjoittaja 2.polvi »

Entäs mitä raati sanoo tällaisesta vm. 2000 Grand Voyagerista? Ihan pommin maineessahan nuo ovat, mutta juuri katsastettu jne...

https://m.nettiauto.com/chrysler/grand- ... 1&vifNav=Y
Saab 93 CV 2.0T aut. Aero -05, Toyota Yaris 1.5 Hybrid Active -23, Volvo V70 Classic 2.5 10V -00, ex 93 SS 1.8t Vector -05
Avatar
torque
"Hölösuu"
Viestit: 2076
Liittynyt: La Loka 01, 2005 10:30
Paikkakunta: Esbo

Re: Riskienottoa loppuunajetulla NG93 avolla: loppuelämän koeajo alkoi - Japanin patonki pelasti Rellulta

Viesti Kirjoittaja torque »

Ei kokemusta kuin pari kertaa kyydissä ollut samankaltaisessa.
Onhan tuossa paljon autoa vähällä rahalla, tosin 22v jo rullannut, ihan hyvä tarkistaa huoltokirja.
Yllättävän alhainen tuon jarruton vetomassa.
Viimeksi muokannut torque, Su Touko 15, 2022 20:16. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
9-5 2.0t A bp+ ´07
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
Haza
"Hölösuu"
Viestit: 1288
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:59
Paikkakunta: Merimasku

Re: Riskienottoa loppuunajetulla NG93 avolla: loppuelämän koeajo alkoi - Japanin patonki pelasti Rellulta

Viesti Kirjoittaja Haza »

Korealaiset on kertakäyttöisiä kodinkoneita siinä missä leivänpaahdin, eli hae kaupasta uusi jos se hajoaa. Olen siihen paskaan työntänyt käteni liian monta kertaa ennenkuin opin tämän.
Takuuaikana teoriassa ok, mutta se 7v takuukin on vain mainosta kun 3v vanhan auton jarrusatuloita esim ei mee takuisiin..

Tuosta kyseisestä paskaläjästä kannattaa ihan vähintään varmistaa ettei katsastaja ole ollut silmät kiinni taka-apurungon kohdalla, noissa kun tuppaa olemaan ne aivan mätiä.
#1655 9000 Aero M96, 9-5 Aero M05, 2x 9000turbo M86, 9-3 Cabriolet 2,0t M00
Chevrolet Captiva -07 Skoda Enyaq 80x sportline -23
Turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, charged.
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13167
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Riskienottoa loppuunajetulla NG93 avolla: loppuelämän koeajo alkoi - Japanin patonki pelasti Rellulta

Viesti Kirjoittaja AZP »

torque kirjoitti:
Su Touko 15, 2022 14:24
Yllättävän alhainen tuon jarruton vetomassa.
Jenkeissä aika tavanomainen vetomassa jarruttomana, tulee paikallisesta tasaluvusta 1000 lbs.

Jarrullinen massa jopa yllättävän korkea jenkiksi, siellä kun perinteisesti ajatellaan että koukkuauton pitää olla SUVi tai pickuppi. Suomalaistyylinen peräkärrykulttuuri kun on jenkeissä korvattu kuormurikulttuurilla muutenkin, eli risujen jäteasemalle kuskaamista varten joka omakotitalon pihalla ei olekaan kevytkärryä vaan lava-auto.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3522
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Riskienottoa loppuunajetulla NG93 avolla: loppuelämän koeajo alkoi - Japanin patonki pelasti Rellulta

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Aika lailla samoja "romuja" siellä katsellaan, kuin mitä on itse tullut nelivetotuskailuissa tsekkailtua. Yksilöitä ovat jo tuon ikäisinä ja hintaisina. Ei putoa korkealta, mutta noi Kreislerit on aika kauheita, jos joku Amerikoihin viittaava pitää laittaa, niin laita ny sitten ehta maasturi. Ota kriteeriksi mahdollisimman tuore leima, siis todellinen sellainen. Tuossa hintaluokassahan on erittäin yleisenä vaivana "just leimattu"-mainos ja todellisuus on, että korjauskehotukset päällä milloin mistäkin ja kaikki tekemättä. Vuodeksi ajoaikaa ja autossa maltilliset huomautukset korjattu tai puhdas paperi. Se on jo hyvä alku. Renkaat kunnossa, ettei tarvitse vuoden aikana rengaskauppaan ja kelpaa niillä vielä seuraavalle. Ne on tärkeimmät. Mekaaninen toimivuus kriittisten komponenttien suhteen sitten koeajolla ja pellien kunto. Onhan tuossa savottaa, onhan tuota tullut tehtyä, nyt seuraan mielelläni vierestä.
Hyundai i20 1.0T-GDI Comfort-23 , Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
2.polvi
"Hölösuu"
Viestit: 1793
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2011 23:22

Re: Riskienottoa loppuunajetulla NG93 avolla: loppuelämän koeajo alkoi - Japanin patonki pelasti Rellulta

Viesti Kirjoittaja 2.polvi »

^Siis tarkoitatko, "vahingoniloisena vierestä" :lol:

Mutta joo. Nyt tehtiin tuossa tänään vahvaa iterointia rouvan kanssa aiheesta. Akuuttiin hätään tietysti saadaan tuttavilta nelareita ja katsomme rauhassa.

Noi vinkit noista katsastuksista ja todellisesta kunnosta on kyllä hyviä. Ne saattavat kiimassa unohtua kyllä.

Sellaistakin tässä jo pohdimme, että jos tinkisi automaattilaatikosta, C-Crossereita ja etenkin Pösön 4007:ja saisi kohtuuhintaan. Ja ovat varsin luotettavia pelejä. Olisi myös käyttämätön kangasmattosarja sekä karjapuskuri ja talven ajetut nastat 18" aluvanteilla valmiina!
Saab 93 CV 2.0T aut. Aero -05, Toyota Yaris 1.5 Hybrid Active -23, Volvo V70 Classic 2.5 10V -00, ex 93 SS 1.8t Vector -05
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3522
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Riskienottoa loppuunajetulla NG93 avolla: loppuelämän koeajo alkoi - Japanin patonki pelasti Rellulta

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

^Ei, en ole vahingoniloinen, kun siellä ikävän kolarin takia joudutaan säätämään. Miettikää tosiaan rauhassa, jos kerran on tutuilta autoa saatavissa lainaan. Pahinta mitä voi tehdä, on kauheassa kiireessä työntää muutama tonni johonkin jätteeseen. Ei varmaan yhtään tyhmempää ole katsella noita ranskalaisia, aika monta kertaa on todistettu, että koska niitä noin yleisesti ylenkatsotaan, niin saattaa löytyä ihan asiallista käyttistä, asialliseen hintaan.
Hyundai i20 1.0T-GDI Comfort-23 , Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
2.polvi
"Hölösuu"
Viestit: 1793
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2011 23:22

Re: Riskienottoa loppuunajetulla NG93 avolla: loppuelämän koeajo alkoi - Japanin patonki pelasti Rellulta

Viesti Kirjoittaja 2.polvi »

Ja siis. Lunastuskorvaus oli sellainen, että ei harmita yhtään. Toki yhden viikon aikana sai soitella ympäriinsä, kysellä täältä ja opetella asioita muualta int ter nezistä. Mutta sehän oli vain sivistävää. Totuus on, että vaikka vale-Citikka oli kaikkinensa erinomainen auto ja sain siitä sen mitä liikkeessä olisi joutunut maksamaan, niin hankalasti eroon päästävä automallihan se on. Eli jonkun mielenhäiriön iskiessä sitä vaihtaessa olisi joutunut ottamaan takkiin suhteessa lunastuskorvaukseen itse myymällä 2.5-3ke ja vaihdossa liikkeessä yli tonnin enemmän.

Tällä hetkellä olen siis sitä mieltä 80/20, että hyvä kun näin kävi.

Nythän uutta autoa katsoessa ei ole kyse siitä, etteikö voisi hankkia samanhintaista tai vaikka kalliimpaakin. Mutta kun rouva saa tosiaan n. 3/2023 vetokykyisen liisarin, niin pitää ajatella kokonaisuutta. Kahta möhköä ei kannata pitää, vaikka kahden eri osoitteen taktiikasta johtuen itsekin tarvitsen avon lisäksi jonkun. Jos elettäisiin nyt ajankohtaa 5/2023, se Pösön sähkökampanja olisi ollut saletti, niin halpa se oli.

Sitä paitsi. Vaikka lunarin kanssa olis tullut takkiin tonneja tai mitä vaan niin kuvan positiosta, josta tätäkin nyt kirjoitan, harmitus saattaisi olla lievempi.

Kuva

On muuten uskomaton tämä sviitti Palma de Mallorcalla. Ja (about Helsingin hintatasoon hotelleissa) verrattuna ilmainen, reilu 200e/yö.
Saab 93 CV 2.0T aut. Aero -05, Toyota Yaris 1.5 Hybrid Active -23, Volvo V70 Classic 2.5 10V -00, ex 93 SS 1.8t Vector -05
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3522
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Riskienottoa loppuunajetulla NG93 avolla: loppuelämän koeajo alkoi - Japanin patonki pelasti Rellulta

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

^Hah haa, kelpaahan sieltä huudella ja tuon meriselityksen perusteella ei hirveästi tosiaan harmittele. Hyvä kun vakuutukset toimii kuten pitää.
Hyundai i20 1.0T-GDI Comfort-23 , Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
tomiix
"Tuplakaasari"
Viestit: 67
Liittynyt: Ke Heinä 15, 2020 13:15
Paikkakunta: JNS

Re: Riskienottoa loppuunajetulla NG93 avolla: loppuelämän koeajo alkoi - Japanin patonki pelasti Rellulta

Viesti Kirjoittaja tomiix »

2.polvi kirjoitti:
Su Touko 15, 2022 14:09
Entäs mitä raati sanoo tällaisesta vm. 2000 Grand Voyagerista? Ihan pommin maineessahan nuo ovat, mutta juuri katsastettu jne...

https://m.nettiauto.com/chrysler/grand- ... 1&vifNav=Y
Ihan hyvä ajettava, mutta ikäähän tuolla jo on - kannattaa siis suhtautua kuten harrasteautoon mikäli tuonikäisen haluaa. Kannattaa kurkata pohjan alle, että löytyy vetarit myös takaa. Yksi tuollainen tuli vastaan, jossa otteella oli 4wd, muttei autosta muuta nelivetoon viittaavaa löytynytkään. Tuossa 3,8:ssa on ihan mukavasti vääntöä.
9-5 -07 2.3T STW
9-5 -06 2.3T STW Aero
ex 9-5 -07 2.0T STW A
ex 9-5 -08 2.3T STW
ex 9-5 -09 (-10) 1.9 TiD STW A
Avatar
viggen
"Hölösuu"
Viestit: 3092
Liittynyt: Pe Huhti 24, 2009 23:24
Paikkakunta: Trollhättan

Re: Riskienottoa loppuunajetulla NG93 avolla: loppuelämän koeajo alkoi - Japanin patonki pelasti Rellulta

Viesti Kirjoittaja viggen »

On kai syykin maineeseen...
NG 9³ 2,0t Cab -05 M5 Silver met. Aero-Griffin Look. Nevs 9³ Aero -14 (-15) A6 Jet Black met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
Avatar
torque
"Hölösuu"
Viestit: 2076
Liittynyt: La Loka 01, 2005 10:30
Paikkakunta: Esbo

Re: Riskienottoa loppuunajetulla NG93 avolla: loppuelämän koeajo alkoi - Japanin patonki pelasti Rellulta

Viesti Kirjoittaja torque »

Sellaistakin tässä jo pohdimme, että jos tinkisi automaattilaatikosta
Nykyään manuaalilaatikon käyttö tuntuisi kun olisi työssä kun on ratin takana.
Pari vuosikymmentä kun manuaalivipua tullut vispattua, en halua omalle kohdalle arkiajoon enää.

Viime vuosina välillä muutamia pakuja tullut liikuteltua manuaaliaskin avulla ja sit on nuo mäkilähtöavustimet jne, huh.
Manuaalivaihteen käyttö käy vaikka unessa, tosin vaino ei enää halua sellaisella ajaa.
9-5 2.0t A bp+ ´07
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
Vastaa Viestiin