Riskienottoa loppuunajetulla NG93 avolla: loppuelämän koeajo alkoi sekä tonnin Volvo

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
torque
"Hölösuu"
Viestit: 2076
Liittynyt: La Loka 01, 2005 10:30
Paikkakunta: Esbo

Re: Riskienottoa loppuunajetulla NG93 avolla: loppuelämän koeajo alkoi - Japanin patonki pelasti Rellulta

Viesti Kirjoittaja torque »

helppo, eleetön, tylsä, suorituskykyinen, muovinen, ensivaikutelmaltaan hieman kankea, napakahko alusta, kiva ohjaus kaupungissa, tuulisella motarilla aika levoton
vrt femmaan löydän tuosta ainakin kolme osumaa. :mrgreen:
9-5 2.0t A bp+ ´07
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
2.polvi
"Hölösuu"
Viestit: 1793
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2011 23:22

Re: Riskienottoa loppuunajetulla NG93 avolla: loppuelämän koeajo alkoi - Japanin patonki pelasti Rellulta

Viesti Kirjoittaja 2.polvi »

Noniin. Lunastukseenhan se auto sitten meni. Eikä ihme, vahinkotarkastaja kertoi korjausarvioksi 9300e. Mm. pelkän ajovalon hinta olisi ollut 2500e :roll: Olivat tsekanneet myös osien saatavuutta käytettynä, myös ulkomailta, ja ei kuulemma löydy.

Kaikkinensa propsit kyllä erittäin hyvästä toiminnasta ko. vakuutusyhtiölle. Kaikki on toiminut näppärästi, selkeästi jne.

Lunastuskorvaus peloista huolimatta oli oikein hyvä eli hyvinkin se, mitä tuollaisesta autosta joutuisi rajusti tinkimällä liikkeessäkin maksamaan, eli reilu kymppi. Siihen suhteutettuna, ja itsekin osien saatavuuden heikoksi todenneena, kertakorvaus (eli rahaa ja auto jäis itelle) 6500e oli sellainen, etten edes harkinnut asiaa.

Ajatus tällä hetkellä on hankkia 2-5ke vetokoukullinen ja mielellään nelivetoinen kiesi tilalle. Jo aiemmin olen katsellut mm. Outlander I -malleja bensa-automaattina.

Miksi downgreidaus? No siksi, että rouvan työsuhdeauto vaihtuu 3/2023 ja se tulee olemaan katumaasturi. Eli siihen asti pitäisi pärjätä jollakin ja sen jälkeen itse voisi alkaa sitten miettimään autoilun tarpeita 2023-2024 talvesta alkaen. Eli sähkö, yksityisliisari, työsuhdeliisari, halpa nelari, NG93 Saappi jne. Hitto, kun se JPVeten nelari meni jo!

Ajatuksia halvasta nelarista, mieluusti automaattivaihteistolla, otetaan vastaan!

Edit. Ai niin. Tässähän pääsee laskemaan aika hyvin käyttökulut vale-Citikasta arvonalenemineen, kun myin just suoralla kaupalla ilman vaihtoautoa sen vakuutusyhtiölle :lol: Ellen väärin muista, auton pyyntihinta 12/2019 oli liikkeessä 13900e, mutta meni toki vaihdossa se Rellu. Mutta jos sen olisi ilman vaihtoautoa saanut tingittyä vaikkapa 13000e, niin ei mahdottomasta arvonalenemasta puhuta.
Saab 93 CV 2.0T aut. Aero -05, Toyota Yaris 1.5 Hybrid Active -23, Volvo V70 Classic 2.5 10V -00, ex 93 SS 1.8t Vector -05
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7333
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Riskienottoa loppuunajetulla NG93 avolla: loppuelämän koeajo alkoi - Japanin patonki pelasti Rellulta

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Aika yllättävää et meni lunnaiks noinki pienillä vaurioilla, toki noista rajuista osahinnoista se tietty johtuu.

Alle viiden et kyl saa muuta nelivetoo ku vanhoi ja hitsattavii. Ennemmin keskittyisin etsimään sellaisen mikä on helppo myydä.

Edit. Korealaisii voi löytyy, jopa automaattina
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
2.polvi
"Hölösuu"
Viestit: 1793
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2011 23:22

Re: Riskienottoa loppuunajetulla NG93 avolla: loppuelämän koeajo alkoi - Japanin patonki pelasti Rellulta

Viesti Kirjoittaja 2.polvi »

Ja ei se budjetti niin nöpönuukaa ole, voi se olla 2-7ke myös. Mutta pointti on juuri se, täältäkin osin omaksuttu, että ne on kaikki paskoja. Jos sijoittaa 7ke autoon ja se porsii pahasti, takkiin tulee 7ke. Mutta jos sijoittaa vain 4ke, niin takkiin ei voi tulla 7ke. Ja toki halvemmissa arvonalenemakaan ei näyttele samalla tavalla osuutta.

Sinänsä mahdoton yhtälö, eli halpa, suht luotettava ja lisäks et sais myydä myydä kalliilla vuoden päästä pois.
Saab 93 CV 2.0T aut. Aero -05, Toyota Yaris 1.5 Hybrid Active -23, Volvo V70 Classic 2.5 10V -00, ex 93 SS 1.8t Vector -05
McStadey
"Hölösuu"
Viestit: 1358
Liittynyt: Ti Maalis 24, 2015 11:59

Re: Riskienottoa loppuunajetulla NG93 avolla: loppuelämän koeajo alkoi - Japanin patonki pelasti Rellulta

Viesti Kirjoittaja McStadey »

Kallista on Citikan korjaaminen :roll:

Nopealla vilkasulla nettiautohan on täynnä alle 2,5k€ nelivetoja, mutta... :mrgreen:
Nothing on earth comes close
Ex: 9-5 kombi 2,3t RE85 A 2004

Nyk: Citroen C5 Aircross Hÿbrid | ex:VW Touran 1.4TSI DSG MY16
Avatar
torque
"Hölösuu"
Viestit: 2076
Liittynyt: La Loka 01, 2005 10:30
Paikkakunta: Esbo

Re: Riskienottoa loppuunajetulla NG93 avolla: loppuelämän koeajo alkoi - Japanin patonki pelasti Rellulta

Viesti Kirjoittaja torque »

Kallista on Citikan korjaaminen
tuosta tulikin mieleen, oli jokin dokumenttiohjelma, Saksan suunnalla tehty,
joku hieman tönäissy 5v vanhaa pugia parkissa ollutta/kanttariin osunut ja ei tainnut olla pahasti vaan keräykseen meni,
auton hakijahemmo siellä kertoi että ei "tehokasta" fiksata.
Vaan nykyään on "uusi normaali" päällä niin tiedä onko yhä sama tahti.
9-5 2.0t A bp+ ´07
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Riskienottoa loppuunajetulla NG93 avolla: loppuelämän koeajo alkoi - Japanin patonki pelasti Rellulta

Viesti Kirjoittaja AZP »

Jesarilla valesitikan etukulma kasaan ja ruuvaa katsastuksen edellyttämät Talmut puskuriin, niin siitä saa halvan tieliikennekelposen nelivedon :mrgreen:
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
2.polvi
"Hölösuu"
Viestit: 1793
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2011 23:22

Re: Riskienottoa loppuunajetulla NG93 avolla: loppuelämän koeajo alkoi - Japanin patonki pelasti Rellulta

Viesti Kirjoittaja 2.polvi »

No tota. Jos lunastuskorvaus olisi ollut selvästi alhaisempi tai kertakorvaus suurempi, niin olisi voinut harkita. Kerroinkin vahinkotarkastajalle, että mullakin sama ongelma kuin heillä; osia on hankala saada. Totesin, että jos ne olisi maksaneet n. 9ke siten, että auto jää mulle olisin voinut harkita, koska riski olisi silloin ollut vain tonnin luokkaa ja voishan lapset (ja mä) tarvita peltoautoakin :lol:

Mutta. Loppu hyvin, paremmin kuin hyvin.

Nyt alkaa loma ja Palma de Mallorcassa 8) on ens viikko aikaa selailla nettiautoa ja kokemuksia eri pommeista. Tällä hetkellä, ja jo aiemminkin, se Outlanderin I -malli napostelisi. Hinnat kohtuullisia, kompakti koko, ihan ajattoman näköinen yms. IC1970 innoittamana tietysti CR-V olisi myös, mutta niiden hinnat on sitten jo siellä 8-10ke luokassa, jota on tarkoitus vältellä.

Niin ja 9-7X:n osalta budjetti hankinta- ja ylläpitokuluissa joustaa kyllä :saab: :heart_eyes: :lol:
Saab 93 CV 2.0T aut. Aero -05, Toyota Yaris 1.5 Hybrid Active -23, Volvo V70 Classic 2.5 10V -00, ex 93 SS 1.8t Vector -05
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3346
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Riskienottoa loppuunajetulla NG93 avolla: loppuelämän koeajo alkoi - Japanin patonki pelasti Rellulta

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

Missäs hinnoissa Suzukin Isot Itarat pyörii? SX4:ää saisi varmaan järkihinnalla, mutta onko liian köykäinen/tehoton veturiksi?

Tuossa yksi esimerkki. https://www.nettiauto.com/suzuki/grand-vitara/12859204
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Riskienottoa loppuunajetulla NG93 avolla: loppuelämän koeajo alkoi - Japanin patonki pelasti Rellulta

Viesti Kirjoittaja AZP »

Jos ite hakisin muutaman tonnin nelivetokatiskaa, niin katsanto kääntyis varmaan kahteen suuntaan: jenkit ja vanhat Pajerot. Jenkkien etu on halvat osat, Pajeroiden yleinen kestävyys ja niistä päässee myös järkevästi eroon kun haluaa.

Toki näyttäis niitä ekan polven Outlandereitakin saavan aika sopuhintaan. Onhan se astetta modernimpi ja mukavampi auto Pajeroon ja johonkin Blazeriin verrattuna ja kai nekin ihan luotettavia vehkeitä on, kun timantit on kuitenkin ikuisia :mrgreen:
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
2.polvi
"Hölösuu"
Viestit: 1793
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2011 23:22

Re: Riskienottoa loppuunajetulla NG93 avolla: loppuelämän koeajo alkoi - Japanin patonki pelasti Rellulta

Viesti Kirjoittaja 2.polvi »

Hyviä vinkkejä, kiitos!

Jostain syystä Outlander gen1 miellyttää silmää. Kotimaisista lähteistä löytyy vain aika vähänlaisesti kokemuksia.

Esim. tätä katselin sillä silmällä.

Kuva

https://www.nettiauto.com/mitsubishi/outlander/12826064
Saab 93 CV 2.0T aut. Aero -05, Toyota Yaris 1.5 Hybrid Active -23, Volvo V70 Classic 2.5 10V -00, ex 93 SS 1.8t Vector -05
Henri S
"Hölösuu"
Viestit: 1059
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 01:15
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Riskienottoa loppuunajetulla NG93 avolla: loppuelämän koeajo alkoi - Japanin patonki pelasti Rellulta

Viesti Kirjoittaja Henri S »

Miten olis ML Mersu? Eivät ole bensa/E85-koneisina kovin kalliitakaan.
Just nyt: 9-5 Wagon, NG900, OG900x2. Aiemmin muutama OG900, 99, varaosiksi purettu noppa ja HB Viva
2.polvi
"Hölösuu"
Viestit: 1793
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2011 23:22

Re: Riskienottoa loppuunajetulla NG93 avolla: loppuelämän koeajo alkoi - Japanin patonki pelasti Rellulta

Viesti Kirjoittaja 2.polvi »

Noita ML Mersujahan olen kuolannut iän kaiken, erityisesti W164-versiota eli 2005 vuosimallista alkaen.

Niillä vielä ehkä hintaa liikaa ja ymmärtääkseni aika kalliita ylläpitää. Edellisen sukupolven vehkeet tosiaan on halpoja, niissä ilmeisesti ruosteen kanssa tekemistä.

Mutta kyllähän tällaiset kelpaisi

https://m.nettiauto.com/mercedes-benz/m ... 9&vifNav=Y

Kuva

https://m.nettiauto.com/mercedes-benz/m ... 6&vifNav=Y

Kuva

Sitten Suzukeita kun selaisin, niin löytyi aivan mahtava laite. Olis vetokoukku, lasikatto, alennusvaihteet yms. herkkua :D

https://m.nettiauto.com/suzuki/x-90/128 ... 5&vifNav=Y

Kuva
Saab 93 CV 2.0T aut. Aero -05, Toyota Yaris 1.5 Hybrid Active -23, Volvo V70 Classic 2.5 10V -00, ex 93 SS 1.8t Vector -05
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3522
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Riskienottoa loppuunajetulla NG93 avolla: loppuelämän koeajo alkoi - Japanin patonki pelasti Rellulta

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Täähän lähtee ihan laukalle. Mutta, hyvä että meni korvaushommat noinkin kivuttomasti ja mallikkaasti ! Edelleen autot maksaa tällä hetkellä ihan poskettomasti, mitä vähemmän laitat pääomaa kiinni, sitä parempi. Nyt on ylihintaa ilmassa, rajusti. Toki kaikki on suhteessa yhtä kallista, mutta ns. vastinetta rahalle on tällä hetkellä poikkeuksellisen vähän tarjolla. V70 alle vaan nelarina, kiva auto, toki vähän syö bensaa, mutta se ei liene tässä kriteerinä. Jos et sopivaa :saab: ia tähän hätään löydä.
Hyundai i20 1.0T-GDI Comfort-23 , Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
McStadey
"Hölösuu"
Viestit: 1358
Liittynyt: Ti Maalis 24, 2015 11:59

Re: Riskienottoa loppuunajetulla NG93 avolla: loppuelämän koeajo alkoi - Japanin patonki pelasti Rellulta

Viesti Kirjoittaja McStadey »

Huomasin tämän pari kk sitten mutta en oo muistanut laittaa tänne. Nyt on viimeinen hetki ennen kuin muisto Citikasta kylmenee...

Ei nimittäin niin harvinaista automallia etteikö siitä voisi paikallisesta citymarketista löytää pikkuautoa :mrgreen:
Kuva

Joskus lasten leikkejä siivotessa tajusin että tämä alekorista poimittu random katumaasturi on ehta Vale-Citikka :lol:
Nothing on earth comes close
Ex: 9-5 kombi 2,3t RE85 A 2004

Nyk: Citroen C5 Aircross Hÿbrid | ex:VW Touran 1.4TSI DSG MY16
Vastaa Viestiin