Riskienottoa loppuunajetulla NG93 avolla: loppuelämän koeajo alkoi sekä tonnin Volvo

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
2.polvi
"Hölösuu"
Viestit: 1793
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2011 23:22

Re: Riskienottoa loppuunajetulla NG93 avolla: loppuelämän koeajo alkoi - Japanin patonki pelasti Rellulta

Viesti Kirjoittaja 2.polvi »

No niin. Tarina jatkuu.

Tämä toisen osapuolen vakuutusyhtiö lupasi sijaisauton, kun kerroin mihin tota vale-Citikkaa käytetään. Oli nimittäin itselleni ylläri, että liikennevakuutuksesta korvattavat sijaisautot vaativat käytännössä jonkin työmatkoihin tai elinkeinonharjoittamiseen liittyvän perusteen. Ja sekin oli ylläri, että lähtökohtaisesti maksetaan rahallista korvausta, luokkaa 10e/päivä :roll:

Vielä ei autovuokraamosta ole tullut yhteydenottoa, mutta tieto sinne pitäisi olla välittynyt, että koukku tarvitaan ja vetokykyä.

Kiesi kuskattiin lavetilla paikalliselle Autoklinikalle. On vaan melkoiset ruuhkat. Kaveri mielestäni mainitsi, että ajokuntoisten osalta jono on Juhannukseen ja ajokelvottomien osalta kuukauden pituinen. Tsiisus.

Tiedä sitten lasketaanko nuo sijaisautokustannukset mukaan, kun pohtivat että korjaavatko vai lunastavatko. Olen nyt internetsistä ja täältäkin tehnyt hakuja miten näissä tilanteissa pitäisi toimia ja miten niitä lunastusarvoja, aka käypä arvo, määritellään. Ei kyllä hyvältä näytä, tässä voi tulla takkiin epämiellyttävällä tavalla. Perkele.

Mutta kaikki vinkit miten tässä kannattaa omia oikeuksiaan puolustaa otetaan kiitollisuudella vastaan.

Avon otin tulille, uusi akku paikalleen ja kone käyntiin. Vähän jouduin omatuntoa venyttämään, kun pienen lenkin ajoin tossa kotinurkalla, että suurinpiirtein jarrut olemassa jne. Huomenna katsastukseen, leimahan meni umpeen 1.4.2022.
Saab 93 CV 2.0T aut. Aero -05, Toyota Yaris 1.5 Hybrid Active -23, Volvo V70 Classic 2.5 10V -00, ex 93 SS 1.8t Vector -05
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3521
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Riskienottoa loppuunajetulla NG93 avolla: loppuelämän koeajo alkoi - Japanin patonki pelasti Rellulta

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

^Ei oikeastaan muuta neuvoa vakuutusyhtiön kanssa muuta kuin että älä anna periksi, älä hyväksy ensimmäistä ehdotusta jne jne. Valitettavan usein yrittävät sieltä mistä aita on matalin. Jos menee lunastukseen, korvauksen tulee olla sellainen, että saat tilalle täysin vastaavan kiesin, vastaavaan tarkoitukseen. Ei enempää, ei vähempää. Joudun aika paljon työn puolesta ihmisiä näissä asioissa valistamaan ja aikamoisia tarinoita saa välillä kuulla. Vaativat sinulta maksut ajallaan, sinun on vaadittava silloin, kun ottamasi vakuutus täyttää tarkoitustaan :)
Hyundai i20 1.0T-GDI Comfort-23 , Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
aero
-
Viestit: 8651
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Riskienottoa loppuunajetulla NG93 avolla: loppuelämän koeajo alkoi - Japanin patonki pelasti Rellulta

Viesti Kirjoittaja aero »

Tingi hyvä lunastuskorvaus ja tuu ostaan multa Jaguaari tilalle ;). Tai sitä ei tartte ees tulla hakemaan, voin vaikka tuoda sen kotiin :D.

Vaikkei korotettu olekaan, niin on siinä 1800kg vetomassaa, oikeasti yksi markkinoiden parhaista automaattilaatikoista (ZF 8HP) sekä nelivetototeutuksista (Magna Actimax) ja varsin taloudellinen tekniikka. Sekä tyyliä enemmän kuin suurimmassa osassa autokantaa yhteensä.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Avatar
torque
"Hölösuu"
Viestit: 2076
Liittynyt: La Loka 01, 2005 10:30
Paikkakunta: Esbo

Re: Riskienottoa loppuunajetulla NG93 avolla: loppuelämän koeajo alkoi - Japanin patonki pelasti Rellulta

Viesti Kirjoittaja torque »

^^^Tänään tuli katsottua miten nuo korvaukset oikein menee ja löyty tälläinen sivu :
https://www.liipo.fi/liikennevahingot/k ... lukko.html

Ja ym sivun vasemmalla laidassa hieman lisää aiheesta.
On vaan melkoiset ruuhkat. Kaveri mielestäni mainitsi, että ajokuntoisten osalta jono on Juhannukseen ja ajokelvottomien osalta kuukauden pituinen. Tsiisus.
Samantyyppistä settiä kuulin lähi korjaamolta, eivät ole vielä kertoneet milloin voin tuoda femmaa fiksaukseen.
Viimeksi muokannut torque, To Touko 05, 2022 00:55. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
9-5 2.0t A bp+ ´07
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
2.polvi
"Hölösuu"
Viestit: 1793
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2011 23:22

Re: Riskienottoa loppuunajetulla NG93 avolla: loppuelämän koeajo alkoi - Japanin patonki pelasti Rellulta

Viesti Kirjoittaja 2.polvi »

^^Jos citikka menee lunariin, ni sitten ajelen kesän avolla ja kattelen jonku tonnin pommin, eli varmaan Saabin, talviautoks. Rouvalle kun on tulossa vetokykyinen liisari joskus helmikuussa, niin tässä on oiva hetki downshiftata autokuluissa, vaikka ei tuo Citikka tietty mikään kallis auto ole sekään.

^Mä kans päädyin googlailuissani mm. tolle sivulle. On noi seisonta-ajan korvaukset kyllä vitsikkäitä. Mutta lakisääteisen vakuutuksen hintaa yritetään pitää alhaisena tuollakin tavalla. Toki sitten sijaisauto on mahdollinen, mutta esim. henkilö, joka asuu pääkaupunkiseudulla hyvien joukkoliikenneyhteyksien päässä, ei sijaisautoa saa. Ilmeisesti esim. lasten harrastukset tai muut "ei-pakolliset" yms. eivät virallisesti oikeuta sijaisautoon. Toki jollain somella uhkailulla varmaan ehkä onnistuisi, koska harkinnanvaraa on jätetty käsittämättömän paljon.

Mutta siis. Tavallaan käsittämätöntä, että itse mälläämällä kaskolla "edut" on paremmat, kuin että on syytön osapuoli. Tiedä sitten voisiko esim. hakea jollain siviilikanteella vahingonkorvauksia aiheuttajalta.

Sinänsä homma on vakuutusyhtiön kanssa edennyt ihan mallikkaasti. Tuo rouvan talli ihan tosiasiallisesti edellyttää koukullista autoa ajossa, siis moneen muuhunkin kuin niiden kaakkien kuskaamiseen. Se vähän yksilöidymmin perustein meni läpi ja huomenna pitäisi tulla Tiguan tai vastaava Avikselta.
Saab 93 CV 2.0T aut. Aero -05, Toyota Yaris 1.5 Hybrid Active -23, Volvo V70 Classic 2.5 10V -00, ex 93 SS 1.8t Vector -05
2.polvi
"Hölösuu"
Viestit: 1793
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2011 23:22

Re: Riskienottoa loppuunajetulla NG93 avolla: loppuelämän koeajo alkoi - Japanin patonki pelasti Rellulta

Viesti Kirjoittaja 2.polvi »

Mutta jes! Avo meni tänään katsastuksesta läpi :saab: :heart_eyes:

Sama huomautus mikä vuosi sitten, eli jostain tipottaa hieman öljyä. Se jäi korjaamatta viime kaudella, kun oli kaikenlaista kesällä ja sitten juuri sopivasti avokauden päätteeksi tulin kipeeksi (mm. parin viikon keikka sairaalaan) ja jäi avo kunnolla laittamatta talviteloille.
Saab 93 CV 2.0T aut. Aero -05, Toyota Yaris 1.5 Hybrid Active -23, Volvo V70 Classic 2.5 10V -00, ex 93 SS 1.8t Vector -05
Avatar
torque
"Hölösuu"
Viestit: 2076
Liittynyt: La Loka 01, 2005 10:30
Paikkakunta: Esbo

Re: Riskienottoa loppuunajetulla NG93 avolla: loppuelämän koeajo alkoi - Japanin patonki pelasti Rellulta

Viesti Kirjoittaja torque »

Toki sitten sijaisauto on mahdollinen, mutta esim. henkilö, joka asuu pääkaupunkiseudulla hyvien joukkoliikenneyhteyksien päässä, ei sijaisautoa saa.
Täällä nyt ollut pohdintaa saman asian kanssa.
vaino tekee välillä jotain ympäri pk seutua vaan matka ajat julkisilla on pitkiä eikä koronakaan vielä osunut vaan näillä vuosirenkailla yhä syytä olla hereillä tän suhteen.
Hän ei halua ajaa tuota toista tankkia ja se myös meillä veto auto joten se vaihtoehto ei käy.
9-5 2.0t A bp+ ´07
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
2.polvi
"Hölösuu"
Viestit: 1793
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2011 23:22

Re: Riskienottoa loppuunajetulla NG93 avolla: loppuelämän koeajo alkoi - Japanin patonki pelasti Rellulta

Viesti Kirjoittaja 2.polvi »

torque kirjoitti:
Ke Touko 04, 2022 19:06
Toki sitten sijaisauto on mahdollinen, mutta esim. henkilö, joka asuu pääkaupunkiseudulla hyvien joukkoliikenneyhteyksien päässä, ei sijaisautoa saa.
Täällä nyt ollut pohdintaa saman asian kanssa.
vaino tekee välillä jotain ympäri pk seutua vaan matka ajat julkisilla on pitkiä eikä koronakaan vielä osunut vaan näillä vuosirenkailla yhä syytä olla hereillä tän suhteen.
Hän ei halua ajaa tuota toista tankkia ja se myös meillä veto auto joten se vaihtoehto ei käy.

Toihan perustuu hatarasti lakiin @IC1970 osannee kertoa paremmin, mutta ne ohjeet on tosi väljät ja harkinnanvaraa lienee paljon. Eli asiallinen ja asiakeskeinen perustelu voi riittää (arvaus), että sijaisauton saa. Ja tietysti jos on lihaksia/aikaa/kostonhimoa/osaamista itsellä tai tuttavapiirissä, voi toki ottaa myös uhkailun käyttöön iltapäivälehdistä virallisempien instanssien valituskierteistä alkaen.
Saab 93 CV 2.0T aut. Aero -05, Toyota Yaris 1.5 Hybrid Active -23, Volvo V70 Classic 2.5 10V -00, ex 93 SS 1.8t Vector -05
2.polvi
"Hölösuu"
Viestit: 1793
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2011 23:22

Re: Riskienottoa loppuunajetulla NG93 avolla: loppuelämän koeajo alkoi - Japanin patonki pelasti Rellulta

Viesti Kirjoittaja 2.polvi »

Noniin. Nyt olisi sijaisauto pihassa eli Toyota RAV4 Plug in hybrid.

Pitääpä kerätä hieman kokemuksia ja täälläkin raportoida, mutta 2km lenkin perusteella aika vaivaton laite.

Kuva

Vale-Citikasta ei ole vielä kuulunut. Olisi mukava vaikka huomenna saada tieto korjauksen aika- ja kustannusarvioista.
Saab 93 CV 2.0T aut. Aero -05, Toyota Yaris 1.5 Hybrid Active -23, Volvo V70 Classic 2.5 10V -00, ex 93 SS 1.8t Vector -05
Avatar
torque
"Hölösuu"
Viestit: 2076
Liittynyt: La Loka 01, 2005 10:30
Paikkakunta: Esbo

Re: Riskienottoa loppuunajetulla NG93 avolla: loppuelämän koeajo alkoi - Japanin patonki pelasti Rellulta

Viesti Kirjoittaja torque »

Nyt olisi sijaisauto pihassa eli Toyota RAV4 Plug in hybrid.
Tuohan näyttää kuin olisi juuri pakasta vedetty, onkohan "sisäänajo" jo tehty :)
9-5 2.0t A bp+ ´07
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
2.polvi
"Hölösuu"
Viestit: 1793
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2011 23:22

Re: Riskienottoa loppuunajetulla NG93 avolla: loppuelämän koeajo alkoi - Japanin patonki pelasti Rellulta

Viesti Kirjoittaja 2.polvi »

Aika tuore peli se taitaa olla, 13500km ajettu. Muutamia ensihavaintoja. Auto on hiljainen, helppo, eleetön, tylsä, suorituskykyinen, muovinen, ensivaikutelmaltaan hieman kankea, napakahko alusta, kiva ohjaus kaupungissa, tuulisella motarilla aika levoton. Muuten hyvää laatuvaikutelmaa heikentää tosiaan aika muovinen sisusta ja namiskuukkelit. Esim. ikkunoiden kytkimet on kuin 20 vuotta vanhasta Corollasta.

On vaikea uskoa, etteikö parempaa laatuvaikutelmaa saisi saman hintaluokan (~60ke) Bemareista, Fordeista, Mazdoista ja melkeinpä mistä vain.
Saab 93 CV 2.0T aut. Aero -05, Toyota Yaris 1.5 Hybrid Active -23, Volvo V70 Classic 2.5 10V -00, ex 93 SS 1.8t Vector -05
McStadey
"Hölösuu"
Viestit: 1358
Liittynyt: Ti Maalis 24, 2015 11:59

Re: Riskienottoa loppuunajetulla NG93 avolla: loppuelämän koeajo alkoi - Japanin patonki pelasti Rellulta

Viesti Kirjoittaja McStadey »

Mutta noiden muiden arvo laskee nopeammin :wink:

Hyvää vastinetta vakuutusrahoille tuossa, ei ihan halvin vuokrapeli kuitenkaan 8)
Nothing on earth comes close
Ex: 9-5 kombi 2,3t RE85 A 2004

Nyk: Citroen C5 Aircross Hÿbrid | ex:VW Touran 1.4TSI DSG MY16
2.polvi
"Hölösuu"
Viestit: 1793
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2011 23:22

Re: Riskienottoa loppuunajetulla NG93 avolla: loppuelämän koeajo alkoi - Japanin patonki pelasti Rellulta

Viesti Kirjoittaja 2.polvi »

Joo. Eli täähän menee vastapuolen liikennevakuutuksesta joten diili on sellainen, että mä maksan 6% vuokrakulusta. Laskussa näytti 14vrk vuokra olevan n. 1000e eli mun osuus siis on reilu 4e/vrk. Kun laittaa Citikan seisontaan ja huomioi edullisemmat energiakulut (jos jaksaa latailla autoa), niin varmaan aika ilmanen tost tulee, ajomääristä riippuen voi tehdä jopa "voittoa".

Edelleen kyllä eniten jännittää se Citikan kohtalo, että korjaavatko vai lunastavatko.
Saab 93 CV 2.0T aut. Aero -05, Toyota Yaris 1.5 Hybrid Active -23, Volvo V70 Classic 2.5 10V -00, ex 93 SS 1.8t Vector -05
McStadey
"Hölösuu"
Viestit: 1358
Liittynyt: Ti Maalis 24, 2015 11:59

Re: Riskienottoa loppuunajetulla NG93 avolla: loppuelämän koeajo alkoi - Japanin patonki pelasti Rellulta

Viesti Kirjoittaja McStadey »

No maksathan säkin liikennevakuutusta...
Nothing on earth comes close
Ex: 9-5 kombi 2,3t RE85 A 2004

Nyk: Citroen C5 Aircross Hÿbrid | ex:VW Touran 1.4TSI DSG MY16
2.polvi
"Hölösuu"
Viestit: 1793
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2011 23:22

Re: Riskienottoa loppuunajetulla NG93 avolla: loppuelämän koeajo alkoi - Japanin patonki pelasti Rellulta

Viesti Kirjoittaja 2.polvi »

Juu totta kyllä noinkin kun sitä ajattelee veroluonteisena, pakollinen kun on, niin siinä mielessä toki maksan itsekin osaa tästä oman liikennevakuutukseni kautta. Sama periaate toki pätee kaskoihinkin, kun ei ne korvausrahat mistään taivaasta tipahtele, vaan kollektiivisesti kerätään asiakkailta.
Saab 93 CV 2.0T aut. Aero -05, Toyota Yaris 1.5 Hybrid Active -23, Volvo V70 Classic 2.5 10V -00, ex 93 SS 1.8t Vector -05
Vastaa Viestiin