Riskienottoa loppuunajetulla NG93 avolla: loppuelämän koeajo alkoi sekä tonnin Volvo

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
viggen
"Hölösuu"
Viestit: 3092
Liittynyt: Pe Huhti 24, 2009 23:24
Paikkakunta: Trollhättan

Re: Riskienottoa loppuunajetulla NG93 avolla: loppuelämän koeajo alkoi sekä tonnin Volvo

Viesti Kirjoittaja viggen »

Olen aina, jos vain mahdollista valinnut niin paljon varustusta autoihin kuin vain on saanut. Ei ole ollut haitaksi koskaan, monesti jäänyt vain kaipaamaan, kun ajanut toisilla autoilla.
NG 9³ 2,0t Cab -05 M5 Silver met. Aero-Griffin Look. Nevs 9³ Aero -14 (-15) A6 Jet Black met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
2.polvi
"Hölösuu"
Viestit: 1793
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2011 23:22

Re: Riskienottoa loppuunajetulla NG93 avolla: loppuelämän koeajo alkoi sekä tonnin Volvo

Viesti Kirjoittaja 2.polvi »

torque kirjoitti:
Ke Joulu 21, 2022 23:40
Hudi sen sijaan on aivan loistava. Sehän nimenomaisesti tarkoittaa sitä, että ei tarvitse vilkuilla mihinkään,
Se on ihan hyvä asia, vaan kun porukka ruuhkaliikeenteessä tottuu siihen ettei tarvii vilkuilla mihinkään kun HUDissa tiedot esillä.
Ajappa jossain Kairon ruuhkassa ja HUDi kertoo miten etenee.
No ei niistä temppareita taida pystyä katsomaan, ihan ajamiseen olennaisesti liittyviä tietojahan siinä esitetään. Samaa mitä mittaristossa ja auton telkkarissa, mutta vain olennaisimmat ja suoraan näkökentässä. Kas näin:

Kuva
Saab 93 CV 2.0T aut. Aero -05, Toyota Yaris 1.5 Hybrid Active -23, Volvo V70 Classic 2.5 10V -00, ex 93 SS 1.8t Vector -05
2.polvi
"Hölösuu"
Viestit: 1793
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2011 23:22

Re: Riskienottoa loppuunajetulla NG93 avolla: loppuelämän koeajo alkoi sekä tonnin Volvo

Viesti Kirjoittaja 2.polvi »

viggen kirjoitti:
Ke Joulu 21, 2022 23:43
Olen aina, jos vain mahdollista valinnut niin paljon varustusta autoihin kuin vain on saanut. Ei ole ollut haitaksi koskaan, monesti jäänyt vain kaipaamaan, kun ajanut toisilla autoilla.
Näinhän se menee, jos on mahdollisuus. Itselle ei tule mieleen kovinkaan montaa varustetta, joita en haluaisi (ellei lasketa esim. epätarkoituksenmukaisia erittäin matalia ja kovia alustoja jne.). Toki osa ns. turvallisuusvarusteista voi olla vielä niin typeriä, yliherkät kaistavahdit ja jarrutusavustimet esimerkiksi, jotka voisi jättää valitsematta. Tai esim. allekirjoituksen avon sadetunnistiminen, joka on ihan silkkaa vittuilua. Josta tulikin mieleen, että voisi aktivoitua etsimään tihkuviikseä siihen ja koodauttaa vaikka Napella sen sadetta tunnistamattoman paskan techillä pois ja tihkun tilalle.
Saab 93 CV 2.0T aut. Aero -05, Toyota Yaris 1.5 Hybrid Active -23, Volvo V70 Classic 2.5 10V -00, ex 93 SS 1.8t Vector -05
Avatar
viggen
"Hölösuu"
Viestit: 3092
Liittynyt: Pe Huhti 24, 2009 23:24
Paikkakunta: Trollhättan

Re: Riskienottoa loppuunajetulla NG93 avolla: loppuelämän koeajo alkoi sekä tonnin Volvo

Viesti Kirjoittaja viggen »

Sadetunnistimen voi säätää itse. :idea:
Amg alustaiset autot olen jättänyt taakse, nuorempi sukupolvi ajaa niillä. Itse valitsin ilmajousituksen.
NG 9³ 2,0t Cab -05 M5 Silver met. Aero-Griffin Look. Nevs 9³ Aero -14 (-15) A6 Jet Black met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
Avatar
torque
"Hölösuu"
Viestit: 2076
Liittynyt: La Loka 01, 2005 10:30
Paikkakunta: Esbo

Re: Riskienottoa loppuunajetulla NG93 avolla: loppuelämän koeajo alkoi sekä tonnin Volvo

Viesti Kirjoittaja torque »

^^Meidän viirufemmassa sadetunnistin &säätö toiminut hyvin. Tosin ohjaus toimii hieman eri tavalla kuin vollessa. Se hieman kehitttää sekunnin mietintää että suljetaanko vai mihin suuntaan säätö tuo nyt piti pyörittää. :lol:
9-5 2.0t A bp+ ´07
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
2.polvi
"Hölösuu"
Viestit: 1793
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2011 23:22

Re: Riskienottoa loppuunajetulla NG93 avolla: loppuelämän koeajo alkoi sekä tonnin Volvo

Viesti Kirjoittaja 2.polvi »

viggen kirjoitti:
To Joulu 22, 2022 00:07
Sadetunnistimen voi säätää itse. :idea:
Amg alustaiset autot olen jättänyt taakse, nuorempi sukupolvi ajaa niillä. Itse valitsin ilmajousituksen.
Siinä on tosiaan kolme eri herkkyyttä, jotka ovat vieläpä aika hankalan valikkohässäkän takana. Mutta ongelma on se, että 95% sadetyypeistä/-määristä herkin asento ei ole riittävän herkkä. Sitten on 4% joissa tunnistin toimii välttävästi ja 1% joissa se on matalimmallakin herkkyydellä liian herkkä.

Vaikea uskoa, että kyseessä olisi varsinaisesti vika. Ja jos olisikin, niin missähän se vika olisi? Ainakaan tällä foorumilla moista ei ole raportoitu kertaakaan ja valtaosa Suomen NG93:sta noin perstuntumalta on joskus olleet tätä foorumia käyttävien omistuksessa. Tosin kun olen aiemmin asiasta natkuttanut, on kommentoitu, että toimisi paremmin muissa yksilöissä. Mutta muistaakseni ne ovat olleet my2007 tai 2008 alkaen olevia malleja. Ja en natkuta turhasta todellakaan. Käytännössä siis sadekelillä vedenheittimiä ohjataan 70-luvun tyyliin, eli ns. katkeamattomana kolmivuorotyönä.

Lunastukseen menneessä vale-Citikassa tuo oli rakennettu todella hienosti. Se toimi lähes kuin ajatus ja oikeassa viiksessä oli n. 5-asentoinen herkkyyssäädin, jolla se alkoi toimimaan kuin ajatus. CLA:ssa tunnistin on mallia ok, Penarin F10 ja MB GLC on parempi, mutta ei Citikan veroisia nekään.
Saab 93 CV 2.0T aut. Aero -05, Toyota Yaris 1.5 Hybrid Active -23, Volvo V70 Classic 2.5 10V -00, ex 93 SS 1.8t Vector -05
Numba
"Viggen"
Viestit: 667
Liittynyt: To Helmi 05, 2004 20:22

Re: Riskienottoa loppuunajetulla NG93 avolla: loppuelämän koeajo alkoi sekä tonnin Volvo

Viesti Kirjoittaja Numba »

Oisko sadetunnistin irronnut tms. Sehän myös ratkaisee, missä pisaramäärässä tihkun kytkee päälle
2.polvi
"Hölösuu"
Viestit: 1793
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2011 23:22

Re: Riskienottoa loppuunajetulla NG93 avolla: loppuelämän koeajo alkoi sekä tonnin Volvo

Viesti Kirjoittaja 2.polvi »

Numba kirjoitti:
To Joulu 22, 2022 00:39
Oisko sadetunnistin irronnut tms. Sehän myös ratkaisee, missä pisaramäärässä tihkun kytkee päälle
En tunne tätä(kään) teknistä ratkaisua, eli mitä sieltä voisi olla irronnut, kun se vehje kuitenkin olevinaan jotain yrittää? Ja tarkoitatko, että härvelissä olisi jotakin älyä, että jos kytkisin nolla-asennosta automaatin päälle itselleni sopivassa kohdassa, se osaisi siitä jotenkin päätellä, että mitähän mä haluan? Siis sen kolmen herkkyysasetuksen lisäksi.

Tuon toimintahan on nyt sellaista, että kesän valaistusolosuhteissa keskellä päivää tutulla tiellä joutuu käskemään pyyhkijät päälle, jos haluaa ajaa muuallekin kuin lepikkoon.

Edit. Aikoinaan kun oli se Captur ja tuskailin sen peruutusvalojen tehottomuuden kanssa niin löysin brittifoorumilta itselleni aiemmin tuntemattoman kuvauksen:

"It is next to useless." Toi mun avon härveli on kauniisti sanottuna "It is next to next to useless."
Saab 93 CV 2.0T aut. Aero -05, Toyota Yaris 1.5 Hybrid Active -23, Volvo V70 Classic 2.5 10V -00, ex 93 SS 1.8t Vector -05
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13167
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Riskienottoa loppuunajetulla NG93 avolla: loppuelämän koeajo alkoi sekä tonnin Volvo

Viesti Kirjoittaja AZP »

torque kirjoitti:
Ke Joulu 21, 2022 23:40
...kun porukka ruuhkaliikeenteessä tottuu siihen ettei tarvii vilkuilla mihinkään kun HUDissa tiedot esillä.
Ajappa jossain Kairon ruuhkassa ja HUDi kertoo miten etenee. Lento ohjaamossa aivan eri olosuhteet. vrt maaliikenne.
OT: ihan kauheata, kun tuolla gyptissä kävin työmatkalla, jengi säntäili ihan randomina, sekä moni kuski ei ajossa vilkuillu vaikka oli muita liikkujia lähellä, setti oli se jos havaitsi jos siellä toinen liikkuja lähellä niin älä katso, vaan menee itse ensin :facepalm_man:
Jotenkin musta tuntuu että Kairon liikennekulttuurilla ja HUDilla on aika vähän tekemistä keskenään :mrgreen:
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
VKe
"Hölösuu"
Viestit: 5349
Liittynyt: Ke Elo 15, 2007 20:37
Paikkakunta: Monipaikkakuntalainen

Re: Riskienottoa loppuunajetulla NG93 avolla: loppuelämän koeajo alkoi sekä tonnin Volvo

Viesti Kirjoittaja VKe »

Kiva toi otsikko :D

Tonnin Volvo eli Tonnari-Volvo, eli lyhyesti vaan Tonnari. Punainen Tonnari, ai Aero ? :lol:
Sininen Saab 9-3, '99
Numba
"Viggen"
Viestit: 667
Liittynyt: To Helmi 05, 2004 20:22

Re: Riskienottoa loppuunajetulla NG93 avolla: loppuelämän koeajo alkoi sekä tonnin Volvo

Viesti Kirjoittaja Numba »

2.polvi kirjoitti:
To Joulu 22, 2022 00:57
En tunne tätä(kään) teknistä ratkaisua
Niin tuttu tunne :wink:

Ääh, runoilin jo tuos melkoisesti, kunnes tuli muuta, ja onnistuin hävittämään viestin. Ehkä se on hyvä, niin tiivistyy teksti vähäsen.

Dieselissa on automaaginen sateentunnistin, tutustuin valikoihin yli 11 v. sitten ja en muista oliko siellä valintoja, kun niihin ei ole tarvinnut puuttua. Tunnistin on lasin yläosassa peilin takana, ja siinä on kotelo lasia vasten. En tiedä saako sitä avattua, mutta sen tiedän, että tunnistin pitää ottaa huomioon lasin vaihdossa. Mustassa kohdassa lasia on aukko, minkä yli sulka pyyhkäisee ja pisaroiden odotus alkaa alusta. Jos pisarat loppuvat voi viiksi jäädä helposti tihku asentoon, mutta ei hätä :saab: huolehtii siitä, ettei kuivaa lasia pyyhkäistä seuraavassa käynnistyksessä :D Se aukko lasissa voi puuttua, jos lasi on vaihdettu.
Tihku toimii niin hienosti, että sateen yltyessä pyyhkimien liike muuttuu yhtenäiseksi, ja mielestäni on tainnut joskun mennä jopa nopeampaan moodiin.

Se tihkun herkkyys valitaan minulla siten, että odotetaan sopiva pisaroiden määrä lasissa ja sitten kytketään tihku viiksestä. Sen kanssa olen hifistellyt joskus löytääkseni sopivan kohdan, mutta ei se yleensä sitä tarvitse. Silloin olen pyyhkäissyt lasin ensin puhtaaksi kerta pyyhäisyllä ja kytkenyt vasta sitten tihkun sopivassa vaiheessa.

Etanolissa on normi tihku ja se toimiin niin kuin kuuluukin. Viiksen päässä oleva toimintavälin kytkin toimii kömpelösti, kuin se olisi saranoitu väärästä kohtaa. Silloin tulee ikävä sateen tunnistinta. Minulla olisi siinä mahdollisuus käyttää eSidin tihkutoimintoa, mutta koin senkin tempukkaaksi käyttää, ja varsinkin neuvoa sen käyttö muille satunnaisille käyttäjille.

Minusta tuo ongelmallinen tihkun toiminta johtuu tunnistimen väärästä asennosta tai sitten se on peitetty. Tulisikohan vikakoodia, jos tunnistin rikki tai piuha irtipoikki?
tids -08 | biopower -11
Henkka #2283
"Hölösuu"
Viestit: 2831
Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
Paikkakunta: Helsinki

Re: Riskienottoa loppuunajetulla NG93 avolla: loppuelämän koeajo alkoi sekä tonnin Volvo

Viesti Kirjoittaja Henkka #2283 »

2.polvi kirjoitti:
Ke Joulu 21, 2022 23:02
Alla halvimman varustetason kaikki varusteet. Boldasin (ulkomuistista) sellaiset olennaiset, joista voi joutua premiumeissa maksamaan lisähintaa. On tietysti makuasia, että mitä mitenkin arvottaa. Lisävarusteita rouvan kiesiin ei tule kuin se iiiihana punainen Soul red crystal ja vetokoukku. Adaptiivinen vakkari olisi ollut kiva, mutta se oli osana parin tonnin pakettia ja jossain piti pitää rajaa, että mihin asti huumori riittää työnantajallaan.

EXCLUSIVE-LINE

Vakiovarusteet
....

....
Varmaankin aika oiva näkemys noista boldatuista. Tulossa olevan EQE:n vakiovarustus suhteessa lisävarustuksena hankittavaan tuntuu harvinaisen ankealta. Jopa keskikonsolin säilytystila tulee tilata erikseen. Ja se on saatavissa vain kahdessa loppupään varustepaketissa neljästä.
Ja mitä ei saa edes rahalla :idea: Piti tulla punaisena, mutta myyjä ilmoitti myöhemmin, ettei tehtaalta saa. Tulee sinisenä, mustana en enää halunnut.
Hitsi tuo CX-60 näyttää hienolta punaisena :!:
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Henkka #2283
"Hölösuu"
Viestit: 2831
Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
Paikkakunta: Helsinki

Re: Riskienottoa loppuunajetulla NG93 avolla: loppuelämän koeajo alkoi sekä tonnin Volvo

Viesti Kirjoittaja Henkka #2283 »

viggen kirjoitti:
To Joulu 22, 2022 00:07
Sadetunnistimen voi säätää itse. :idea:
Amg alustaiset autot olen jättänyt taakse, nuorempi sukupolvi ajaa niillä. Itse valitsin ilmajousituksen.
Uusista en tiedä, koska ei rahan rajallisuuden takia viitsi itseä kiusata. Mutta ainakin taannoin AMG-alustan sai myös perussitikoista tutulla nestealustalla, sellainen tuossa -04:ssa on ja säätövara on aika hyvä. Toki varustepakettien passiivialustat ovat toista maata, pikkuveljen CLA 250 on tuollaisella ja omaan makuun turhan se kuuluisa kivireki.
Tuohon tulevaan taksimalliin tuli venytettyä listalle ilma-alusta.
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Avatar
torque
"Hölösuu"
Viestit: 2076
Liittynyt: La Loka 01, 2005 10:30
Paikkakunta: Esbo

Re: Riskienottoa loppuunajetulla NG93 avolla: loppuelämän koeajo alkoi sekä tonnin Volvo

Viesti Kirjoittaja torque »

jotenkin musta tuntuu että Kairon liikennekulttuurilla ja HUDilla on aika vähän tekemistä keskenään
tottahan tuo, pointti oli se että HUDi ei pelasta seuraamasta muuta liikennettä ja oman auton liikkumista. Vaan juu onhan nämä nykyautot silleen kehittyneet ettei tarvii kojelautaa bongata koko ajon ajan, vaan kyllä se on sellainen taito joka ihan hyvä olla muistissa.
Tosin moni sähköautoilja pitää sitä akun varaustilaa katsoa kun matkaan lähtee.

Onkohan linja&rekoissa autoissa jo sitä HUDia käytössä?

OT: Aina arvostanut Saabin ja Volvon mittaristo&kojelaudan selkeyttä. Muutakin tullut nähtyä, ja ei aina ihan hyvä kokemus.
9-5 2.0t A bp+ ´07
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
2.polvi
"Hölösuu"
Viestit: 1793
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2011 23:22

Re: Riskienottoa loppuunajetulla NG93 avolla: loppuelämän koeajo alkoi sekä tonnin Volvo

Viesti Kirjoittaja 2.polvi »

Volvon ökyilevä lisävarustelukierre sai jatkoa tuossa reilu kuukausi sitten. Ostin nimittäin sen tavaratilan verhon 40 eurolla :D

Kuva

Eikä se ole lainkaan jäämässä siihen. Suunnittelin nimittäin uusien tuulilasinpyyhkimien ja pesunesteen hankintaa ja jopa autopesussa käyntiä. Niinhän se on, että autot vievät kaikki rahat. Viimeksi mainittujen jälkeen menee jo mahdollisesti 100e rikki. Haussa olisi vielä pölykapset ja (ehkä) aluvannesarja kesärenkaineen.

Edelleen auto tuntuu ihan mukavalta peliltä ja pöperökeleissä oikeinkin hyvältä ajaa. Ajonvakautusta on vähän ikävä, mutta kaikkea ei voi saada 1200 eurolla. Lämmityslaite autossa on muuten todella hyvä. Automaatti toimii lähes yhtä hyvin kuin NG93:ssa, mikä tarkoittaa että se on toiseksi paras kohtaamani. Auto alkaa tuottamaan lämmintä myös hämmästyttävän nopeasti. Mietin jo, että voisiko siellä olla jotkut sähkövastuksetkin? Auto edelleen vähän hanakasti jäätyy, mutta ilmiö on selvästi lieventynyt, kun autolla on ajettu vähän pidempääkin matkaa ja yhden päivän seisoi lämpimässä hallissa.

Pientä murhettakin on eli auto sammuu satunnaisesti ajossa. Tämä tapahtuu tyypillisesti nopeuksissa 30-50kmh, kun lähestyy vaikkapa liikenneympyrää ja vaihtaa vaihdetta 4->3 tai 3->2. Eli kierrokset niiaavat vaihteen vaihtamisen yhteydessä niin alas, että sammuu. Ideoita syyksi ja kannattaako välittää?

Kilsoja autoon on mun mittapuulla tullut ihan mukavasti.

Tripistä voi siis päätellä, että niitä on siunaantunut n. 2.5 kuukaudessa 1328.

Kuva
Saab 93 CV 2.0T aut. Aero -05, Toyota Yaris 1.5 Hybrid Active -23, Volvo V70 Classic 2.5 10V -00, ex 93 SS 1.8t Vector -05
Vastaa Viestiin