Riskienottoa loppuunajetulla NG93 avolla: loppuelämän koeajo alkoi sekä tonnin Volvo

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
2.polvi
"Hölösuu"
Viestit: 1793
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2011 23:22

Re: Riskienottoa loppuunajetulla NG93 avolla: loppuelämän koeajo alkoi - Japanin patonki pelasti Rellulta

Viesti Kirjoittaja 2.polvi »

Hmm. Kyllä tuossa F48 X1 takapenkillä minusta oli aivan hyvin tilaa, kun olin säätänyt etupenkin suurinpiirtein itselleni sopivaksi. Se edellinen X1 (E83?) on selvästi ahtaampi muistikuvieni mukaan.

Mutta aikuisia aika harvoin auton takapenkillä tulisi istumaan, toki auto palautetaan vuonna 2026, jona lapset täyttävät 19 (poika), 2x18 (tyttö), 16 (poika) sekä 15 (tyttö). Istukoot kumarassa tai menkööt polkupyörillä :lol:
Saab 93 CV 2.0T aut. Aero -05, Toyota Yaris 1.5 Hybrid Active -23, Volvo V70 Classic 2.5 10V -00, ex 93 SS 1.8t Vector -05
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8084
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Riskienottoa loppuunajetulla NG93 avolla: loppuelämän koeajo alkoi - Japanin patonki pelasti Rellulta

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

2.polvi kirjoitti:
Ke Joulu 29, 2021 21:43
Hmm. Kyllä tuossa F48 X1 takapenkillä minusta oli aivan hyvin tilaa, kun olin säätänyt etupenkin suurinpiirtein itselleni sopivaksi. Se edellinen X1 (E83?) on selvästi ahtaampi muistikuvieni mukaan.
Oli muuten tosiaan tuo vanhempi äksygöne, josta nuo omat kokemukseni. Jok.tap. nuo testihäviäjä foordit, korealaiset yms. tarjoaa paljon enemmän tilaa ja varusteita samassa hintaluokassa.
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Riskienottoa loppuunajetulla NG93 avolla: loppuelämän koeajo alkoi - Japanin patonki pelasti Rellulta

Viesti Kirjoittaja AZP »

2.polvi kirjoitti:
Ke Joulu 29, 2021 18:03
...toveri AZP aka Berlingo-pervo ihastuisi moiseen ensi-istumalta.
Berlingo sulla on pöksyissäs :mrgreen:

Ei sinänsä, oot varmaan ihan oikeassa siinä että noi nykyajan kaupunkiautot ihastuttaa no-nonsensellä siinä missä kirahvinkuljettimetkin. Pervoahan on maksaa kaikenlaisesta tingeltangelista ja imagojutuista niin kuin suurimman osan autoja kanssa joutuu tekemään :D
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
2.polvi
"Hölösuu"
Viestit: 1793
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2011 23:22

Re: Riskienottoa loppuunajetulla NG93 avolla: loppuelämän koeajo alkoi - Japanin patonki pelasti Rellulta

Viesti Kirjoittaja 2.polvi »

AZP kirjoitti:
To Joulu 30, 2021 17:30
2.polvi kirjoitti:
Ke Joulu 29, 2021 18:03
...toveri AZP aka Berlingo-pervo ihastuisi moiseen ensi-istumalta.
Berlingo sulla on pöksyissäs :mrgreen:

Ei sinänsä, oot varmaan ihan oikeassa siinä että noi nykyajan kaupunkiautot ihastuttaa no-nonsensellä siinä missä kirahvinkuljettimetkin. Pervoahan on maksaa kaikenlaisesta tingeltangelista ja imagojutuista niin kuin suurimman osan autoja kanssa joutuu tekemään :D
Kia Picanto ennemminkin :D

Mutta kyllä tuolla Skodalla 60km kohtuu heikossa kelissä ajeltuani ja asiaa pohdittuani tulin innostuneeksi yleisestikin pikkuautoista. On niissä vaan järkeä. Hynkkyhän oli siitä hyvä esimerkki, toki sehän nyt on valtamerilaivan kokoinen verrattuna tuohon. Mutta Porvoon automyynnillähän oli joskus myös vale-Citikka C1, josta tarinaa lukiessani pohdin, että miksipä ei. Olihan mulla hetken pohdinnassa se sähkö-Mi myös.
Saab 93 CV 2.0T aut. Aero -05, Toyota Yaris 1.5 Hybrid Active -23, Volvo V70 Classic 2.5 10V -00, ex 93 SS 1.8t Vector -05
2.polvi
"Hölösuu"
Viestit: 1793
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2011 23:22

Re: Riskienottoa loppuunajetulla NG93 avolla: loppuelämän koeajo alkoi - Japanin patonki pelasti

Viesti Kirjoittaja 2.polvi »

2.polvi kirjoitti:
Ke Joulu 29, 2021 18:03

Avon kulungit tälle vuodelle ovat mitättömät, en sillä ajanutkaan kuin n. 4tkm ja paria pesetystä lukuunottamatta autoon ei pakollisten lisäksi mennyt euroakaan.

On se avoautoilu kyllä hienoa puuhaa, vaikka toki tänä toisena yhteisenä kesänä ei nyt enää aivan sellaista pikkupoikamaista innostusta ollut kuin ensimmäisenä. Tulipa sekin koettua, että tässä paskaisessa maassa voi olla useita päiviä kesässä, kun ei pysty ajamaan katto auki...koska oli niin saatanan kuuma :roll: :saab:
Tulipa tuossa vihdoin saatua talli sen verran tyhjäksi, että avo mahtui sisään. Ei siellä paljoa roinaa ole, mutta mitoitus on ehtaa Kekkosenaikaa, eli ihan ok talli varmasti esim. Kuplalle tai Sladillaceille.

Venähti homma aika pitkäksi, avo seisoi käytännössä kolme kuukautta ajamatta. Osin sen vuoksi, että pari vajaan viikon sairaalakeikkaa leikkauksineen yms. kairauksineen ja toipumisineen otti omat aikansa ja ajatuksensa. Joten eipä lähtenyt kylmiltäänkäyntiin, akku kai vähän sitten jo huono. Muutenkin on ollut mielessä asia, joten panostin 99e apukäynnistimeen. Sillä lähti komeasti ja pikkasen ajelin tossa 100m matkaa edestakas ja annoin lämmetä kunnolla.

Mutta tarkastuslaskennan jälkeen en ajanut avolla viimeisen 12 kuukauden aikana lähimainkaan 4000km vaan 2854km.

Apukäynnistin on muuten ihan fiksun oloinen peli, AX4 apukäynnistin 12V 600/1200Ah IP67 16000mA varavirtalähteellä. Piti ostaa ensin vastaava Motonetin 60e kalliimpi testivoittaja, mutta a) laiskuus iski (olisi pitänyt ajaa Keravalle tai Hyvinkäälle b) nuukuus iski.

Kuva

https://www.puuilo.fi/ax4-apukaynnistin ... alahteella
Saab 93 CV 2.0T aut. Aero -05, Toyota Yaris 1.5 Hybrid Active -23, Volvo V70 Classic 2.5 10V -00, ex 93 SS 1.8t Vector -05
2.polvi
"Hölösuu"
Viestit: 1793
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2011 23:22

Re: Riskienottoa loppuunajetulla NG93 avolla: loppuelämän koeajo alkoi - Japanin patonki pelasti Rellulta

Viesti Kirjoittaja 2.polvi »

Ikävä avoa ja kesäkelejä. Niiskis.
Saab 93 CV 2.0T aut. Aero -05, Toyota Yaris 1.5 Hybrid Active -23, Volvo V70 Classic 2.5 10V -00, ex 93 SS 1.8t Vector -05
2.polvi
"Hölösuu"
Viestit: 1793
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2011 23:22

Re: Riskienottoa loppuunajetulla NG93 avolla: loppuelämän koeajo alkoi - Japanin patonki pelasti Rellulta

Viesti Kirjoittaja 2.polvi »

Kuva

Vaino hommas mönkkärin, huomenna testiin. Itsellä eikä rouvalla moisista juuri mitään kokemuksia. Toisessa kuvassa vale-Citikka ja CLA. Se mukana syystä, että livenä värit näyttivät aika jännältä ja näyttävät ne imho kuvassakin.

Mönkkäri on siis Segway (aurasta huolimatta), Seppo nimeltään. Pitää laitella tarkempaa speksiä kun joutaa, mutta pohdinnoissa on jo lievää Saab-tuuninkia.
Saab 93 CV 2.0T aut. Aero -05, Toyota Yaris 1.5 Hybrid Active -23, Volvo V70 Classic 2.5 10V -00, ex 93 SS 1.8t Vector -05
aero
-
Viestit: 8651
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Riskienottoa loppuunajetulla NG93 avolla: loppuelämän koeajo alkoi - Japanin patonki pelasti Rellulta

Viesti Kirjoittaja aero »

Onko Segway-mönkkäri dinokoneella, vai onko kevyistä kehonliikuttimista lähtenyt firma törkännyt mönkäinrunkoon akkupäristimen?
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
2.polvi
"Hölösuu"
Viestit: 1793
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2011 23:22

Re: Riskienottoa loppuunajetulla NG93 avolla: loppuelämän koeajo alkoi - Japanin patonki pelasti Rellulta

Viesti Kirjoittaja 2.polvi »

Juu, kyllä tämä ihan muinaismoottorilla on varustettu. Jostain sivusilmällä olin huomaavinani, että olisi lataushybridi pian tulossa Segwaylta.

Onhan noi uudet komeita pelejä. Itsellä kokemusta on mönkkärillä ajosta ehkä 1km hiekkatiellä n. 20 vuotta sitten ja kyllähän ne sen aikaiset, kuten autotkin, aika ankeita olivat.

Rouvalla tuo tulossa ihan talvikäyttöön eli lumitöitä, paskan kärräystä, vesien ja heinien vientiä, kentän ja maneesin lanausta jne. Eli tavallaan aika kevyeen käyttöön, kun maastossa ei mennä, mutta suoritteita voi tulla paljonkin.
Saab 93 CV 2.0T aut. Aero -05, Toyota Yaris 1.5 Hybrid Active -23, Volvo V70 Classic 2.5 10V -00, ex 93 SS 1.8t Vector -05
aero
-
Viestit: 8651
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Riskienottoa loppuunajetulla NG93 avolla: loppuelämän koeajo alkoi - Japanin patonki pelasti Rellulta

Viesti Kirjoittaja aero »

S'ois tuommosessa ns. kotihääräyksessä, jossa ei normaalin liikkumisen puitteissa ajellabensapumpun ohitse, sähkö aika bueno kulkuvoima, kun sitä saa yleensä siitä viereisestä seinästä. Tämmösten päästöjä ei niin tarkkaan kytätä niin siitä ei tule sähködriveriä, mutta tuommosesta käytännön seikasta moiseksi olisi hyvinkin.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
2.polvi
"Hölösuu"
Viestit: 1793
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2011 23:22

Re: Riskienottoa loppuunajetulla NG93 avolla: loppuelämän koeajo alkoi - Japanin patonki pelasti Rellulta

Viesti Kirjoittaja 2.polvi »

Vähän googlailin lisää, niin yksi malli ilmeisesti olisi jo lataushybridinä, jolla n. 40km pääsisi "rauhallista" ajoa pelkällä sähköllä.

https://www.segwaypowersports.fi/tietoa ... imoottorit

Rouvan käytössä täyssähköinen mönkkärikin voisi olla kova sana kyllä.

Jännä nähdä miten lähtee tänään mönkkärillä ajelun totuttelu käyntiin :roll:
Saab 93 CV 2.0T aut. Aero -05, Toyota Yaris 1.5 Hybrid Active -23, Volvo V70 Classic 2.5 10V -00, ex 93 SS 1.8t Vector -05
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7333
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Riskienottoa loppuunajetulla NG93 avolla: loppuelämän koeajo alkoi - Japanin patonki pelasti Rellulta

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Kyl mun mielestä noi askareet kuulostaa koneen kannalta ihan yhtä vaativilta kuin suohon upottaminen :mrgreen:
Paljo edestakaisin veivausta, aina jotain perässä yms.
Saattaa äkkii tulla apuvirtahärvelillekin tarvetta..

Mut ois tuollane komee, kyllä äkkii keksii kaikkee pikku puuhaa :D
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
2.polvi
"Hölösuu"
Viestit: 1793
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2011 23:22

Re: Riskienottoa loppuunajetulla NG93 avolla: loppuelämän koeajo alkoi - Japanin patonki pelasti Rellulta

Viesti Kirjoittaja 2.polvi »

Noniin. Vajaa kolme tuntia tehokasta lumenaurailua on takana. Yllätti, että miten helppoa tuolla on ajaa ja miten nopeasti omaksui myös lumenaurauksen. Tuli sellainen 15cm lumikerros mm. aurailtua 30x40m ratsastuskentältä ja sitten kulkuväyliä osastoa 200m.

Ihan hauskaa oli, mutta kämmenet ja sormet kyllä jäätyy ja puutuu aika herkästi kahvoista pidellessä ja kaasua painaessa.

Varmaan osin tottumiskysymyskin, mutta jossain 20 asteen pakkasessa en kyllä tiedä millaisilla rukkasilla tuota hommaa pitäisi tehdä, noh. Varmaan sitten just rukkasilla. Oli kuitenkin nyt vain muutama aste pakkasta ja sellaiset talvihanskat, joilla on kyllä tarennut selvästi kovemmissakin pakkasissa muissa hommissa.

Nyt oli varmaan aika otollinen keli mönkkärille eli lunta maassa eikä jäätä alla, joten pitoa riitti yllättävänkin hyvin.
Saab 93 CV 2.0T aut. Aero -05, Toyota Yaris 1.5 Hybrid Active -23, Volvo V70 Classic 2.5 10V -00, ex 93 SS 1.8t Vector -05
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7333
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Riskienottoa loppuunajetulla NG93 avolla: loppuelämän koeajo alkoi - Japanin patonki pelasti Rellulta

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Kuulostaa et tuli iha tarpeeseen :mrgreen:

Hommaat tankopussit ja kahvalämppärit niin saa kesähanskoilla tehä, paljo mukavampaa niin.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
2.polvi
"Hölösuu"
Viestit: 1793
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2011 23:22

Re: Riskienottoa loppuunajetulla NG93 avolla: loppuelämän koeajo alkoi - Japanin patonki pelasti Rellulta

Viesti Kirjoittaja 2.polvi »

Toi tankopussi oli hyvä vinkki, en moisista ollut kuullutkaan. Pitääpä laittaa harkintaan. Tossa on toki se juttu, että lumitöissä jatkuvasti pitää käsiä sieltä ottaa pois eli vasuria vinssin säätimille ja oikeata vaihteille.

Tulipa katseltua kahvanlämmittimistäkin asennusvideo, ei mahdoton homma olisi tehdä itsekään. Katsotaan, josko rouva kysyisi asennustarjousta, ensimmäinen huolto, 25h, tullee aika nopeasti, jos lumihommat jatkuu.

Edit. Huomenna pitäisi vissiin asennella sitten tämä:

phpBB [video]


Jos appi ei ole mikään buginen paska, voi osoittautua kyllä todella hyödylliseksi.

Erityisesti polttoaineen määrä, akun varaus ja avaimeton käynnistys voivat olla hyvinkin hyödyllisiä.

https://www.segwaypowersports.fi/tietoa ... segway-app
Saab 93 CV 2.0T aut. Aero -05, Toyota Yaris 1.5 Hybrid Active -23, Volvo V70 Classic 2.5 10V -00, ex 93 SS 1.8t Vector -05
Vastaa Viestiin