2.polvi kirjoitti: ↑Su Joulu 18, 2022 15:36
viggen kirjoitti: ↑Su Joulu 18, 2022 15:10
Et kai meinaa laittaa 15¨ kiekkoja Volvoon. Minusta jo 16¨ kapeammalla talvirenkaalla on aika raja tapaus lasti päällä ajaessa. Tavallisesti Volvo S-V70 käytetään 225/55r16, 225/50r17 och 245/40r18 kokoja tai jos haluaa niin vielä suurempia.
No toki ensisijaisesti haussa on 16" tai 17" (talvikiekot on vissiin 205/55/16), mutta jos sillä kesäkeleillä ajetaan 500km, niin lienee aika sama mitkä pyörät on. Mutta kiitos vinkistä, yritän siis vältellä alle 16" mustia pyöreitä.
Minulla on vielä sangen vaatimaton talviajokokemus S70 versiolla. Yhteinen taival alkoi 90-luvun lopulla ja jatkuu jossain määrin edelleen. Kilometrejä on kertynyt vasta 400 000. Autoni on tietenkin T-5 ja automaatti, siihen aikaan meni vähän paremmin maailmassa
. Autossa oli tehtaan suosituksen mukaiset 15" teräsvanteet ja pölykapselit talvipyörissä, ei luistonestoa. Alkupään turboihin mahtui vielä 15". Umpinainen rakenne suojeli jarruja suolakylvyltä ja kapea rengas isohkon auton alla on melko tunteeton lumipöperöille. Alkuaikoina hiihtolomareissut tehtiin keskinopeuksilla, mitä enää voi vain lähinnä kauhistella
. Vaimo sai työkaverinsa vihat päälleen, kun oli kertonut matka-ajan Pyhälle. Olivat sitten yrittäneet samalla aikataululla, Pelkosenniemen sijaan olivat vasta Oulun tienoilla, kun päivä kääntyi iltaan...
Nyt ovat ruosteen raiskaamat teräsvanteet vaihtuneet alkuperäisiin valupyöriin, kun sellaiset satuin Copartilta löytämään. Edelleen 15" ja hyvin toimii. Ainoa ongelma on, että sopivien rankaiden tarjonta alkaa vähenemään, uusimmista testivoittajista ei enää löydy näitä kokoja, mutta vuosien varrella pienempi rengaskoko on tuonut runsain mitoin silkkaa säästöä. Varastossa on muuten kierros alkuperäisiä pölykapseleita, käyttämättömiä, tehtaan pakkauksessa...
Olen melko varma, että Volvon insinöörit ovat perehtyneet auton ajettavuuteen ja ominaisuuksin paremmin, kuin tämän palstan asiantuntijat. Leveys ja matala profiili ei anna mitään lisäetua Suomen talvessa. Miinuksena hinta, sohjoliirron jatkuva vaara ja epämukavuus.