Riskienottoa loppuunajetulla NG93 avolla: loppuelämän koeajo alkoi sekä tonnin Volvo
Re: Riskienottoa loppuunajetulla NG93 avolla: loppuelämän koeajo alkoi - Japanin patonki pelasti Rellulta
^korjaustöitä ainakin riittäisi
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2708
- Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 14:56
- Paikkakunta: Espoo
Re: Riskienottoa loppuunajetulla NG93 avolla: loppuelämän koeajo alkoi - Japanin patonki pelasti Rellulta
Kyllä niissä bemareissa riittää korjattavaa, joskus ihmettelin miksi bemarikorjaamoita on niin paljon, mutta en ihmettele enää. Viime vuosikymmenen vaihteen bemarit 2010-> on kyllä todella korjaamon unelmia, upeita laitteita toimiessaan mutta kun ei toimi niin ei toimi...Onnistuneitakin yksilöitä toki on, mutta meidänkin n. 600 auton vuosimyynnillä Bemarit johtaa korjauskuluissa ihan suvereenisti, on kilahtanutta ketjua, vuotavaa egr:ää, alakerran laakereita, nox-antureita, ad blue lämmittimiä, ecuja, johtosarjoja, sulavia imusarjoja ja ties mitä muuta ihan uskomatonta roskalaatua tullut kohdattua max 150tkm ajetuissa autoissa.
Just päästiin yhdestä 2010 X5:sta, jossa korjauskulut meni reippaasti päälle viiden tonnin ennen kuin pystyi edes laittamaan myyntiin. Kesästä asti ollut myös yksi 100tkm ajettu 750i 2010, josta on nyt vuoden sisältä korjaamokuitteja reilun 35000€ (meidän osuus onneksi vain ~10 000€) edestä pääasiassa merkkihuolloista ja auto ei ole edelleenkään ajokunnossa..hienoja laatupelejä ja 116i meni 80tkm ajettuna ketju, venttiilinvarren kumit ja ties mitä muuta siihenkin laitettiin.
Vertailuna voisi sanoa, että Toyotia on myyty kymmenkertainen määrä bemareihin verrattuna, ja jälkikuluisten autojen määrän voi laskea yhden käden sormilla...jokainen tehköön omat päätelmänsä
Tomppa & Saabit myyty :(
Re: Riskienottoa loppuunajetulla NG93 avolla: loppuelämän koeajo alkoi - Japanin patonki pelasti Rellulta
Älkäähän nyt. Kohta jää pian X5 kauppaan.
Korjattavaa varmasti riittää, mutta ovat kyllä monimutkaisia laitteita rakenteeltaan. Jotenkin esim. Audi tuntuu paljon loogisemmalta. Ja korostetaan, että en ole meksu.
Korjattavaa varmasti riittää, mutta ovat kyllä monimutkaisia laitteita rakenteeltaan. Jotenkin esim. Audi tuntuu paljon loogisemmalta. Ja korostetaan, että en ole meksu.
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
Re: Riskienottoa loppuunajetulla NG93 avolla: loppuelämän koeajo alkoi - Japanin patonki pelasti Rellulta
^^Nettiautosta on kiva selailla hienoja Bemuja yms., mutta uskalluksen sijaan tarttee sitten olla osaamista tai rahhoo, jos sellaisen meinaa pihaan laittaa. Seurataan mielenkiinnolla 2.polven kipuilua tämän asian kanssa ja kuinka sitten käykään. Missäs on mun popparit !
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Re: Riskienottoa loppuunajetulla NG93 avolla: loppuelämän koeajo alkoi - Japanin patonki pelasti Rellulta
Joo. Kyllähän se järki aina pistää vastaan, onneksi. Jos sattuu sopiva yksilö ihan kotikulmille, niin silloin voi olla menoa. Onneksi tämä nyt harkinnassa oleva sijaitsee parin sadan kilsan päässä
Saab 93 CV 2.0T aut. Aero -05, MB GLA 200 CDI A -15, Volvo V70 Classic 2.5 10V -00, ex 93 SS 1.8t Vector -05
Re: Riskienottoa loppuunajetulla NG93 avolla: loppuelämän koeajo alkoi - Japanin patonki pelasti Rellulta
Sehän noissa tosiaan on, että niissä on isoja ja ärsyttäviä tyyppivikoja, jotka on myös kalliita korjata. Oikeasti kannattaa kartoittaa malli, josta tykkää ja etsiä se versio, jossa on joko pienimmät/halvimmat ongelmat tai sellaiset, joille itse uskoo voivansa tehdä jotain. Esim. noi jakopäävammat on pääosin keskittyneet 4-sylinterisiin moottoreihin, kutoset on sen suhteen huolettomampia. EGR-ongelmat keskittyy yllättäen dieseleihin, niissäkin yleistyneet jonkun tuotantovuoden jälkeen. Imusarjan sulaminen (ja auton palaminen) tietääkseni yleensä liittyy myös EGR -vaivoihin. Alakerran laakerivaivoja on ainakin V-koneissa, onko Tommi kohdannut niitä jonokoneissakin?
Eli: jos meinaa ostaa bemarin, kannattaa tosiaan tehdä kotiläksyt ensin, niin todennäköisyys nyrpeään ilmeeseen pysyy vähän paremmin kurissa. Tällä kaavalla olen itse mennyt, eikä vielä ole isoja katastrofeja kohdalle osunut.
Toyotan ongelmatiheys on myös onneksi suurella todennäköisyydellä korjattu uudessa Suprassa
Eli: jos meinaa ostaa bemarin, kannattaa tosiaan tehdä kotiläksyt ensin, niin todennäköisyys nyrpeään ilmeeseen pysyy vähän paremmin kurissa. Tällä kaavalla olen itse mennyt, eikä vielä ole isoja katastrofeja kohdalle osunut.
Toyotan ongelmatiheys on myös onneksi suurella todennäköisyydellä korjattu uudessa Suprassa
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2708
- Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 14:56
- Paikkakunta: Espoo
Re: Riskienottoa loppuunajetulla NG93 avolla: loppuelämän koeajo alkoi - Japanin patonki pelasti Rellulta
N57 alakerran laakerit olleet myös ongelmallisia, kyseessä "onneksi" tutun auto ja kun tutki nettiä, niin näytti olevan aika yleinen vika. En tiedä, mutta itselläni on jotenkin sellainen tunne, että näitä yhdistää autojen softaaminen, ilmeisesti se 360hp+ on liikaa auton palikoille, jos kunnolla repii, ja varsinkin, jos polttaa kumia.aero kirjoitti: ↑Su Joulu 13, 2020 00:41Sehän noissa tosiaan on, että niissä on isoja ja ärsyttäviä tyyppivikoja, jotka on myös kalliita korjata. Oikeasti kannattaa kartoittaa malli, josta tykkää ja etsiä se versio, jossa on joko pienimmät/halvimmat ongelmat tai sellaiset, joille itse uskoo voivansa tehdä jotain. Esim. noi jakopäävammat on pääosin keskittyneet 4-sylinterisiin moottoreihin, kutoset on sen suhteen huolettomampia. EGR-ongelmat keskittyy yllättäen dieseleihin, niissäkin yleistyneet jonkun tuotantovuoden jälkeen. Imusarjan sulaminen (ja auton palaminen) tietääkseni yleensä liittyy myös EGR -vaivoihin. Alakerran laakerivaivoja on ainakin V-koneissa, onko Tommi kohdannut niitä jonokoneissakin?
Eli: jos meinaa ostaa bemarin, kannattaa tosiaan tehdä kotiläksyt ensin, niin todennäköisyys nyrpeään ilmeeseen pysyy vähän paremmin kurissa. Tällä kaavalla olen itse mennyt, eikä vielä ole isoja katastrofeja kohdalle osunut.
Toyotan ongelmatiheys on myös onneksi suurella todennäköisyydellä korjattu uudessa Suprassa
Eli osa näistä bemarien vioista johtuu kyllä myös siitä, että millaista käyttäjäkuntaa ne vetävät puoleensa..
Itsekin tapellut omien N57 kanssa kaikenlaisten ongelmien parissa, mutta siltikin hyvin tyytyväinen bemuihin omassa käytössä, varsinkin 5GT on vaan loistava auto imho..
Tomppa & Saabit myyty :(
Re: Riskienottoa loppuunajetulla NG93 avolla: loppuelämän koeajo alkoi - Japanin patonki pelasti Rellulta
Uskon, että tää sama pätee T7-koneisiin. Niistä saa helpolla irti paljon tehoa ja tähän päälle revittäminen - lopputuloksena ”huonon tekniikan maine”. Käyttäjällä ja käyttötavoilla on iso vaikutus käyttöikään. Normaalikäyttöön suunnitellut vehkeet kestävät oikein huollettuna hyvin normaalikäyttöä, myös näissä Pohjolan poikkeusoloissaRommitommi kirjoitti: ↑Su Joulu 13, 2020 08:15En tiedä, mutta itselläni on jotenkin sellainen tunne, että näitä yhdistää autojen softaaminen, ilmeisesti se 360hp+ on liikaa auton palikoille, jos kunnolla repii, ja varsinkin, jos polttaa kumia.
Eli osa näistä bemarien vioista johtuu kyllä myös siitä, että millaista käyttäjäkuntaa ne vetävät puoleensa..
Harrastimena Saab 900i MY88 + Jonkun verran kokemusta sähköisestä etenemisestä autolla ja polkupyörällä.
Re: Riskienottoa loppuunajetulla NG93 avolla: loppuelämän koeajo alkoi - Japanin patonki pelasti Rellulta
Kyllähän nämä varsin asiantuntevat kommentit kuumetta laskevat kummasti, kiitos siitä.
Olen tuosta 3-litraisesta dieselistä lueskellut vuosien varrella paljonkin ja lähipiirissä on (ymmärtääkseni) samalla mosalla varustettuja 5-sarjalaisia ollut kolme. Toki autot ovat olleet uusia ja niillä ajettu n. 0-70tkm. Toisaalta yhdellä sukulaismiehellä laukesi X6:sta sama mosa jossain 150tkm paikkeilla, taisi maksaa 15ke se nautiskelu.
Itse perustan varsin vähäistä todellista asiantuntemusta omaavia arvioitani tietysti eri keskustelupalstoihin, mutta myös siihen, millaisilla kilsoilla varustettuja on myynnissä. Jos jokaisessa yli 200tkm ajetun kiesin ilmoituksessa lukee "moottori vaihdettu" tai jotain muuta vastaavaa, niin herättäähän se ajatuksia.
Perse ei mitenkään kestä tuollaisten premiumien hankintaa vuoden pari vanhoina, siksi noita vanhoja romuja tulee kuolattua. Vale-Citikalla on ajettu nyt 185tkm, ihan fiksu ja kustannustehokas vaihtoehto se on ja täyttää veto- ja kuljetuskapasiteetiltaan tarpeet.
Eihän siitäkään ikinä tiedä mikä laukee seuraavaksi, menihän siitä kaasuläppäkotelo tässä syksyllä, 600e. Toisaalta katsastuksen tuomio oli ihan lohdullinen, jarrut, päästöt, alusta (pl. se raidetangon pää) jne. katsurin mukaan hyvässä kunnossa. Moottorin pitäisi olla ihan luotettava, TC SST -vaihteistoja on kai laukeillut jossain 200-300tkm paikkeilla, mutta ei tuo mikään toivottomin laatikko taida olla. Ja mistä automallista ei koskaan olisi laatikko lauennut noilla kilsoilla?
Olen tuosta 3-litraisesta dieselistä lueskellut vuosien varrella paljonkin ja lähipiirissä on (ymmärtääkseni) samalla mosalla varustettuja 5-sarjalaisia ollut kolme. Toki autot ovat olleet uusia ja niillä ajettu n. 0-70tkm. Toisaalta yhdellä sukulaismiehellä laukesi X6:sta sama mosa jossain 150tkm paikkeilla, taisi maksaa 15ke se nautiskelu.
Itse perustan varsin vähäistä todellista asiantuntemusta omaavia arvioitani tietysti eri keskustelupalstoihin, mutta myös siihen, millaisilla kilsoilla varustettuja on myynnissä. Jos jokaisessa yli 200tkm ajetun kiesin ilmoituksessa lukee "moottori vaihdettu" tai jotain muuta vastaavaa, niin herättäähän se ajatuksia.
Perse ei mitenkään kestä tuollaisten premiumien hankintaa vuoden pari vanhoina, siksi noita vanhoja romuja tulee kuolattua. Vale-Citikalla on ajettu nyt 185tkm, ihan fiksu ja kustannustehokas vaihtoehto se on ja täyttää veto- ja kuljetuskapasiteetiltaan tarpeet.
Eihän siitäkään ikinä tiedä mikä laukee seuraavaksi, menihän siitä kaasuläppäkotelo tässä syksyllä, 600e. Toisaalta katsastuksen tuomio oli ihan lohdullinen, jarrut, päästöt, alusta (pl. se raidetangon pää) jne. katsurin mukaan hyvässä kunnossa. Moottorin pitäisi olla ihan luotettava, TC SST -vaihteistoja on kai laukeillut jossain 200-300tkm paikkeilla, mutta ei tuo mikään toivottomin laatikko taida olla. Ja mistä automallista ei koskaan olisi laatikko lauennut noilla kilsoilla?
Saab 93 CV 2.0T aut. Aero -05, MB GLA 200 CDI A -15, Volvo V70 Classic 2.5 10V -00, ex 93 SS 1.8t Vector -05
Re: Riskienottoa loppuunajetulla NG93 avolla: loppuelämän koeajo alkoi - Japanin patonki pelasti Rellulta
^Liikaa ei kannata jännittää, muuten ei koskaan saa mitään kivaa ostettua, toisaalta, onhan sulla jo pihassa valmiiksi kalustoa, joka ei ole ihan jokapojan heiniä. Samaa mieltä kirjoittajien kanssa yllä, kotiläksyt on syytä tehdä ennen kuin laittaa edes ostopikkareita jalkaan. Tämä tosin pätee ihan samalla tavalla myös tavan Yarikseen. Joka autossa on mahdollisuus lyödä kätensä pashaan, jos menee liikaa tunteella Nykyäänhän tämä on helppoa kiitos interwebin tietojen runsaudensarven. Suodatin toki on syytä pitää päällä, että löytää kuonan seasta sen infon, jossa on muutakin kuin mutua.
Varmaan se merkitsevä tekijä on pääomakustannus. Jonkun 15-20000 euron parisataa työnnetyn huippubemun kun ostaa, lyö siihen omat ja lainatut ja siihen pukkaa kahden kuukauden päästä kymppitonnin vika, niin suurimmalla osalla normikansalaisista ei ole enää hauskaa siinä vaiheessa. Eikä kyllä rahaakaan.
Oma filosofia on ollut, että jos haluaa jotain jännempää kokeilla, niin pääomakulun on paras olla pieni tai ainakin lompakon mukainen. Se ajatus oli takana vaikkapa tuon Volvoni ostossa, vaikka kuinka koeajaa ja tsekkaa, voi noin paljon ajetun kanssa käydä huonosti. Vaan kun hankintahinta on <3000 euroa, niin ei kaadu talous jos tulisi joku fataali vika. Toki harmittaisi, mutta ei olisi katastrofi. Noitakin kun katsoin, niin 100-150 tkm pois mittarista ja hinnat olivat 6-8000 euron luokkaa. Kauhea raha kiinni ja ei takeita, että pelaisivat yhtään sen paremmin kuin tuo kohta 425000 km työnnetty, ei kiitos.
No, jos olisin fiksu, kulkisin polkupyörällä ja ottaisin taksin silloin, kun on pakko käyttää autoa, tahi vuokraisin tarvittaessa. Saattaisi jäädä rahaa muuhunkin !
Varmaan se merkitsevä tekijä on pääomakustannus. Jonkun 15-20000 euron parisataa työnnetyn huippubemun kun ostaa, lyö siihen omat ja lainatut ja siihen pukkaa kahden kuukauden päästä kymppitonnin vika, niin suurimmalla osalla normikansalaisista ei ole enää hauskaa siinä vaiheessa. Eikä kyllä rahaakaan.
Oma filosofia on ollut, että jos haluaa jotain jännempää kokeilla, niin pääomakulun on paras olla pieni tai ainakin lompakon mukainen. Se ajatus oli takana vaikkapa tuon Volvoni ostossa, vaikka kuinka koeajaa ja tsekkaa, voi noin paljon ajetun kanssa käydä huonosti. Vaan kun hankintahinta on <3000 euroa, niin ei kaadu talous jos tulisi joku fataali vika. Toki harmittaisi, mutta ei olisi katastrofi. Noitakin kun katsoin, niin 100-150 tkm pois mittarista ja hinnat olivat 6-8000 euron luokkaa. Kauhea raha kiinni ja ei takeita, että pelaisivat yhtään sen paremmin kuin tuo kohta 425000 km työnnetty, ei kiitos.
No, jos olisin fiksu, kulkisin polkupyörällä ja ottaisin taksin silloin, kun on pakko käyttää autoa, tahi vuokraisin tarvittaessa. Saattaisi jäädä rahaa muuhunkin !
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Re: Riskienottoa loppuunajetulla NG93 avolla: loppuelämän koeajo alkoi - Japanin patonki pelasti Rellulta
Hankalinta auto/prätkä/venekuumeessa on, jos lääke on spesifi ja sitä myöten hintakin.
Itsehän tyydytin juuri lelu/puuhastelutarvetta hommaamalla pienen kaksipyöräisen, jossa oli pientä riskiä huutokaupan muodossa, mutta vaikka koko ostohinta olis menny hukkaan niin ei olis vielä talous kaatunut.
Itsehän tyydytin juuri lelu/puuhastelutarvetta hommaamalla pienen kaksipyöräisen, jossa oli pientä riskiä huutokaupan muodossa, mutta vaikka koko ostohinta olis menny hukkaan niin ei olis vielä talous kaatunut.
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
Re: Riskienottoa loppuunajetulla NG93 avolla: loppuelämän koeajo alkoi - Japanin patonki pelasti Rellulta
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
Re: Riskienottoa loppuunajetulla NG93 avolla: loppuelämän koeajo alkoi - Japanin patonki pelasti Rellulta
Vale, emävale, tilasto.
Muiden kuin premiumien omistajilla ei ole varaa hinauspalveluun
Muiden kuin premiumien omistajilla ei ole varaa hinauspalveluun
Saab 93 CV 2.0T aut. Aero -05, MB GLA 200 CDI A -15, Volvo V70 Classic 2.5 10V -00, ex 93 SS 1.8t Vector -05
Re: Riskienottoa loppuunajetulla NG93 avolla: loppuelämän koeajo alkoi - Japanin patonki pelasti Rellulta
^joo mutta kun tuo oli vakuutusyhtiön tilasto, niin hinaukset on maksettu vakuutusyhtiön piikkiin. Eli kaikkein köyhimmät ja rikkaimmat suodattuu pois: köyhimmillä ei ole varaa vakuutukseen ja rikkaimmat ei sitä tarvitse
Mun oma mutu on että premiumautot ei ole tänä päivänä yhtään sen luotettavampia kuin peruskiesit. Laatuerot on kaventuneet, toisaalta uusi tekniikka, jota usein premiumautoissa ekana lanseerataan, altistaa tietyille ongelmille. Mutta se VAGin öljykrematorio polttaa öljyä ihan samaan tapaan Audin kuin Skodankin nokalla. Tosin ne ei paljoa näy hinaustilastoissa, kun ehkäpä tuo vika ei juurikaan aiheuta tielle jäämistä.
Mun oma mutu on että premiumautot ei ole tänä päivänä yhtään sen luotettavampia kuin peruskiesit. Laatuerot on kaventuneet, toisaalta uusi tekniikka, jota usein premiumautoissa ekana lanseerataan, altistaa tietyille ongelmille. Mutta se VAGin öljykrematorio polttaa öljyä ihan samaan tapaan Audin kuin Skodankin nokalla. Tosin ne ei paljoa näy hinaustilastoissa, kun ehkäpä tuo vika ei juurikaan aiheuta tielle jäämistä.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Riskienottoa loppuunajetulla NG93 avolla: loppuelämän koeajo alkoi - Japanin patonki pelasti Rellulta
Älkää nyt viitsikö. Useimmiten osakaskossakin on se tiepalvelu, joka korvaa hinauksen lähimpään korjaamoon. Ne autot, joissa ei edes osakaskoa ole tai hinausvakuutusta ei enää ajoneuvon iän vuoksi saa eivät minusta kuulukaan tällaiseen otantaan...
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00