Riskienottoa loppuunajetulla NG93 avolla: loppuelämän koeajo alkoi sekä tonnin Volvo

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
2.polvi
"Hölösuu"
Viestit: 1793
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2011 23:22

Re: Riskienottoa loppuunajetulla NG93 avolla: loppuelämän koeajo alkoi - Japanin patonki pelasti Rellulta

Viesti Kirjoittaja 2.polvi »

Kuva

Jees. Eli kyseessä on Segway Snarler AT6 S EPS Standard T3b, joka tahtoo sanoa, että kyseessä on 570-kuutioinen traktorimönkkäri lyhyenä versiona ohjaustehostimella. Erona karvalakkiin on lisäksi etulukot, "deluxessa" olisi ollut myös takalukot. No, tuossa käytössä tuskin on tarvetta etulukoillekaan. Laite on rekisteröity kahdelle (ei toki kahdelle aikuiselle kovin tilava), saa ajaa 60kmh (oletettavasti ei ihan sitä rajoitin anna ajaa vaan tyyliin 55kmh, näin kuulemma usein mönkkäreissä on) ja 390kg jarrutonta kärriä saa vetää.

Ohjaustehostin on kyllä ehdoton varuste, en olisi ehkä osannut tällaista itse esim. käytettyä etsiessä edellyttää. Tollasessa jatkuvassa pyörittelyssä nurkissa ja vekslaamisessa helpottaa todella paljon. Edelleen myös hämmästyttää miten helppoa toi ajaminen ja laitteen hallinta on (toki maastoajo tai ralli erikseen). Tänään ehkä tunnin ajoin, niin tuntui eilisen jäljiltä kuin olisi ikänsä mönkkärillä ajanut.

Rouva osti myös kärryn, se ei ole vielä tiluksilla, joten ei lle päässyt kokeilemaan, mutta tullee etenkin kesällä kovaan käyttöön, kun koko ajan on hevosaitauksien korjausta ja rakentelua ja tietty sitä paskaa. Sitä on meinaan toverit paljon. Reilusta 20 kaakista tulee paskaa kuin Siperiassa lunta.

Mutta kaiken kaikkiaan vaikuttaa kyllä juuri tollaselle hevostilalle passelilta laitteelta, jos Avantiin ei kivet riitä. Kokonsa puolesta mahtuu siis kulkemaan kulkuväylillä ja lumihommatkin sujuu, vaikka lääniä on aika paljon. Oletettavasti tuo on myös erittäin näppärä kentän ja maneesin lanauksessa, kun autoa kapeampana saa kaavittua ihan reunatkin.

https://www.segwaypowersports.fi/trakto ... andard-t3b

Edit. Ja onhan toi ainakin tälleen aiuks ollu tosi kivaakin päristellä. Pitkään aikaan ei ookkaan tullu ajeltua muuta kuin autoilla ja veneillä. Saapa nähdä onko vaino nyt löytänyt sellaisen vipuvarren, jolla se saa mut talliorjaksi :D

Edit2. Ensimmäinen "lisävaruste" on myös hankittu, eli 18l kanisteri. Katselin tuossa hieman jo myös kauhoja ja mukitelineitä :lol:

Kuva
Saab 93 CV 2.0T aut. Aero -05, MB GLA 200 CDI A -15, Volvo V70 Classic 2.5 10V -00, ex 93 SS 1.8t Vector -05
Avatar
Risto
"Hölösuu"
Viestit: 5169
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 21:53

Re: Riskienottoa loppuunajetulla NG93 avolla: loppuelämän koeajo alkoi - Japanin patonki pelasti Rellulta

Viesti Kirjoittaja Risto »

Käyttötarkoituksen huomioiden tuo Seppo-nimitys sopii laitteelle hyvin, sillä se tarkoittaa Australiassa septitankkia. :mrgreen:
2.polvi
"Hölösuu"
Viestit: 1793
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2011 23:22

Re: Riskienottoa loppuunajetulla NG93 avolla: loppuelämän koeajo alkoi - Japanin patonki pelasti Rellulta

Viesti Kirjoittaja 2.polvi »

:lol: Mitähän asiaa tällä foorumilla ei tiedettäisi, kun Australialaisten puhekieliset ilmaisut septitankeille tulee kuin apteekin hyllyltä.
Saab 93 CV 2.0T aut. Aero -05, MB GLA 200 CDI A -15, Volvo V70 Classic 2.5 10V -00, ex 93 SS 1.8t Vector -05
2.polvi
"Hölösuu"
Viestit: 1793
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2011 23:22

Re: Riskienottoa loppuunajetulla NG93 avolla: loppuelämän koeajo alkoi - Japanin patonki pelasti Rellulta

Viesti Kirjoittaja 2.polvi »

Sepon kanssa on vietetty jälleen viikonlopun aikana laatuaikaa.

Tuon kokoisen rajat kyllä alkoivat tänään tulemaan lumitöissä vastaan, kun kertymää oli se 20-40cm vähän paikasta riippuen. Sais siis kyllä tehtyä, mutta aika moneen kertaan sai paikkoja aurailla. Tuossa talliympäristössä kun on vielä se, että ne lumet pitää oikeasti työntää usein kauaskin eli sahaamista piisaa. Jotain pihatietä tekee tietty eri tahtiin, kun aura kuitenkin kohtuuhyvin puskee pientareen puolelle sitä valkosta paskaa.

No, toisaalta tällaisia määriä harvemmin tulee kerralla, joten voi todeta tuon kokoluokan laitteen olevan juuri passeli. Osin kulkuväylät ovat sen verran ahtaita, että isompi kokoluokka olisi jo liian hankala.

Mutta jestas tota Mersua. Maavaraa on 10,5cm, eli siis aivan helvetin vähän. Aivan kelvoton peli tällaisiin olosuhteisiin. Vertailun vuoksi uusimmassa 3-sarjan Bemarissa maavaraa on muistaakseni 15cm ja mukamaasturit ovat tyypillisesti 16-19cm. Eli Mersu on todella matala millä tahansa mittapuulla.

Edit. Kuvan Mersu liittyy vahvasti tapaukseen.

Kuva

Nooh, kyllähän tämä talvi tästä vielä asettuu, mutta vainokin, jonka Mersuhan tuo siis on, naureskeli että joutuu vielä ens talven ajaan vale-Citikalla enneku seuraava liisari tulee. Joka todellakin on neliveto. Toi ritsahan nimittäin ei hiekoituksesta huolimatta ilman kahden ihmisen työntöä lähtenyt tosta. Okei, vähän ylämäkeä, jää alla jne. mutta naapuri aika identtisistä olosuhteista lähti Corollalla komeasti. Mersu oli siis pohjastaankin osin kiinni, joka tietty vastusti myös.

Edit2 Eihän sitä Mersua toki tosta tilanteesta yritettykään, ennen yritystä oli jo 2h paskaa otettu auton takaa, sivuilta ja edestä pois. Ja tietty päältä ja alta sen minkä sai.
Saab 93 CV 2.0T aut. Aero -05, MB GLA 200 CDI A -15, Volvo V70 Classic 2.5 10V -00, ex 93 SS 1.8t Vector -05
Henkka #2283
"Hölösuu"
Viestit: 2832
Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
Paikkakunta: Helsinki

Re: Riskienottoa loppuunajetulla NG93 avolla: loppuelämän koeajo alkoi - Japanin patonki pelasti Rellulta

Viesti Kirjoittaja Henkka #2283 »

^Heh
Ei ole Mersut siskoja keskenään. Käytiin veljen synttäreillä parin kilsan päässä Töölössä eikä auraamaton kadunvarren vinoparkin noin 20 senttiä mössöä tuntunut juuri missään. Neliveto toki auttoi.
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
2.polvi
"Hölösuu"
Viestit: 1793
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2011 23:22

Re: Riskienottoa loppuunajetulla NG93 avolla: loppuelämän koeajo alkoi - Japanin patonki pelasti Rellulta

Viesti Kirjoittaja 2.polvi »

Toki tässä sykkeiden alennettua alkaa olemaan jo CLA:lle armollisempi ja eihän se auton vika ole, että sitä ei ole otettu nelivedolla.

Pikagooglauksella muuten W221 Mersussa 4.5cm enemmän maavaraa joka on toki ihan tuntuvasti, mutta nelivetohan se juttu on. Sen merkitystä ei tajuakaan, jos ei pääse vertaamaan jatkuvasti vajaavetoista moiseen, puhumattakaan, että vertaisi samaa autoyksilöä nelarilla ja takavedolla (niin, eipä taida juuri olla tarjolla autoja, joissa voisi valita etu- tai nelivedon väliltä, tuppaavat olemaan oikeiden maastureiden ominaisuuksia, joissa voi valita ja nehän toki takavetosia sitten).

Mönkkärillä kun tuli vähän leikittyä myös eli sladiteltua, niin samassa yhteydessä huomasi, ettei ero takavetoisesta nelivetoon vetopidossa ole kaksinkertainen vaan jotain paaaaljon enemmän.
Saab 93 CV 2.0T aut. Aero -05, MB GLA 200 CDI A -15, Volvo V70 Classic 2.5 10V -00, ex 93 SS 1.8t Vector -05
Henkka #2283
"Hölösuu"
Viestit: 2832
Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
Paikkakunta: Helsinki

Re: Riskienottoa loppuunajetulla NG93 avolla: loppuelämän koeajo alkoi - Japanin patonki pelasti Rellulta

Viesti Kirjoittaja Henkka #2283 »

^
Just noin. Onhan maavara ja 18" orkkispyörät koteloissaan w221 nelivedossa sivulta katsottuna luokkaa traktori. Tähän ikään olen jo niin TM:n tehtaan linjat -asenteella eli käytännöllisyys yli muodon. Ehtaa :saab: siis "function over form"

Mutta jos ei nelivetoa, niin näillä keleillä edes etuveto ennen takatyöntyöä. Ei edellisellä bluetecillä ollut mitään asiaa ylös vajaa kymmensenttisestä Hämeentien sohjosta muutama vuosi sitten. Tarvi kolmen maustekauppiaan avut ennen kuin irtosi.
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
aero
-
Viestit: 8667
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Riskienottoa loppuunajetulla NG93 avolla: loppuelämän koeajo alkoi - Japanin patonki pelasti Rellulta

Viesti Kirjoittaja aero »

2.polvi kirjoitti:
Su Tammi 30, 2022 23:52
Mönkkärillä kun tuli vähän leikittyä myös eli sladiteltua, niin samassa yhteydessä huomasi, ettei ero takavetoisesta nelivetoon vetopidossa ole kaksinkertainen vaan jotain paaaaljon enemmän.
Vanha viisaus tietää kertoa, että jos pyörä ei vedä, se jarruttaa. 2WD -> 4WD vaihdossa ei siis ainoa efekti ole kahden vetävän pyörän lisääntyminen, vaan myös kahden jarruttavan pyörän vähentyminen. Tämä korostuu ehkä parhaiten sohjossa, jossa sitä vetämätöntä pyörää pitäisi työntää läpi sohjon, eikä vaan pyörittää maata pitkin.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
2.polvi
"Hölösuu"
Viestit: 1793
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2011 23:22

Re: Riskienottoa loppuunajetulla NG93 avolla: loppuelämän koeajo alkoi - Japanin patonki pelasti Rellulta

Viesti Kirjoittaja 2.polvi »

Toki näin ja sittenhän se on sekin, että pito on erilaista eri kohdissa alustaa (toki ajoneuvon painonjakaumakin vaikuttaa), jolloin todennäköisyys sille kasvaa, että pitoa löytyy jonkun vetävän renkaan alta edes sen verran, että pitoa alkaa löytymään muualtakin.

Monesti mietin jo ennen nelareiden yleistymistä ja miksei nykypäivänäkin, että miten ihmeessä erityisesti stadissa taksikuskit ovat selviytyneet takaveto-mersuillaan jo vuosikymmeniä. Ja vaikka olisivat selviytyneetkin, niin juuri tämä mukavuus-varuste näkökulmahan on myös keskeinen. Jo pitkään nelivedon lisähinta monilla premium-merkeillä on ollut niin pieni, että en ymmärrä miksi vajaavetoisia on niin paljon takseina.
Saab 93 CV 2.0T aut. Aero -05, MB GLA 200 CDI A -15, Volvo V70 Classic 2.5 10V -00, ex 93 SS 1.8t Vector -05
2.polvi
"Hölösuu"
Viestit: 1793
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2011 23:22

Re: Riskienottoa loppuunajetulla NG93 avolla: loppuelämän koeajo alkoi - Japanin patonki pelasti Rellulta

Viesti Kirjoittaja 2.polvi »

Ei kovin uutta, Mersu on edelleen paska talviauto ja edes nuo kulutuslukemat eivät paljon vapaan autoedun autossa lohduta. Rouva kävi siis Jyväskylässä tänään ja ylemmät lukemat siltä reissulta. Nämä säät eivät ainakaan kulutusta laske, joten pienellä se menee. Alempana kokonaisluvut 1.6.2021 alkaen (noh, 100-200km tuli ajettua ennen nollausta.

Kuva

Seuraavan liisarin hankinnassa on nyt pieni luova tauko. Eli odottelua olisi kesään asti, jolloin maahan tulee ainakin Alfa Romeo Tonale, joka plugarina voisi olla todella maukas peli. Kaunis se ainakin on. Myös Bemarin X1 ilmeisesti tulisi myyntiin kesällä.

Kuva
Saab 93 CV 2.0T aut. Aero -05, MB GLA 200 CDI A -15, Volvo V70 Classic 2.5 10V -00, ex 93 SS 1.8t Vector -05
McStadey
"Hölösuu"
Viestit: 1358
Liittynyt: Ti Maalis 24, 2015 11:59

Re: Riskienottoa loppuunajetulla NG93 avolla: loppuelämän koeajo alkoi - Japanin patonki pelasti Rellulta

Viesti Kirjoittaja McStadey »

Hyvä että alfassa on hinauslenkin paikka merkitty selkeästi :lol:
Nothing on earth comes close
Ex: 9-5 kombi 2,3t RE85 A 2004

Nyk: Citroen C5 Aircross Hÿbrid | ex:VW Touran 1.4TSI DSG MY16
2.polvi
"Hölösuu"
Viestit: 1793
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2011 23:22

Re: Riskienottoa loppuunajetulla NG93 avolla: loppuelämän koeajo alkoi - Japanin patonki pelasti Rellulta

Viesti Kirjoittaja 2.polvi »

Haha, erinomainen nosto :lol:

Ylempänä kun on kuva Mersusta hangen keskellä ja valitusta sen paskuudesta, niin olin tyystin tunnekuohussani unohtanut raportoida seuraavasta.

Siinä autoa pois yrittäessäni tuli mieleen, että vaimohan voisi vale-Citikalla nykäistä sen verran, että irtoaa. Melko isojen lumitöiden ja hiekoituksen sekä naapurin työntöavulla kun ei irronnut. No, minä sitten tutkimaan peräpeiliä, että missäs siellä olisi hinauskoukku. No ei näy missään. Sitten putsailin helmaa jäästä ja lumesta, josko sieltä löytyisi luukku, jonka takaa moinen lenkki, tai edes kierteet moiselle löytyisi. Noh. Luukku löytyi ja kampesin sen irti. Arvatkaapa mitä. Sen takana oli vain tyhjää. Siis mitä helvettiä, onkohan se lisävaruste?

Vain sähköisessä muodossa löytyvää manuaalia en alkanut siinä tatti otsassa lueskelemaan peläten, että se interaktiivinen kokemus olisi kasvattanut tatin räjähdyspisteeseensä. Ja lopulta se ritsa irtosi, kun sekä naapurin hessu, että vaimo työnsivät.

:evil:
Saab 93 CV 2.0T aut. Aero -05, MB GLA 200 CDI A -15, Volvo V70 Classic 2.5 10V -00, ex 93 SS 1.8t Vector -05
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7334
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Riskienottoa loppuunajetulla NG93 avolla: loppuelämän koeajo alkoi - Japanin patonki pelasti Rellulta

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Se jenka voi olla tosi syvällä... Kontista ei vissiin löytynyt koukkuu?
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
2.polvi
"Hölösuu"
Viestit: 1793
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2011 23:22

Re: Riskienottoa loppuunajetulla NG93 avolla: loppuelämän koeajo alkoi - Japanin patonki pelasti Rellulta

Viesti Kirjoittaja 2.polvi »

Totta, yritin kyllä kyllä kuikuilla ja valoakin oli ihan hyvin. Konttiin en alkanut kurkkimaan, mielessä kävi, mutta sen verran rojua kontissa siinä kohtaa ja se tatti, joten jäi väliin.

Mutta joo. On siinä autossa monia hyviäkin puolia, kuten ulkonäkö, alusta, peruutusvalot ja -kamera, ajettavuus yleensäkin sekä vahva premiumin tunne ollakseen noinkin halpa.

Kääntöpuolella sitten tehoton ja epämiellyttävä voimalinja, ärsyttävä AV-järjestelmän käyttöliittymä, vitusti kaikkia varoituksia milloin mistäkin, paska sadetunnistin, pidon puute ja maavara.

Nyt toki on aika runsasluminen talvi, mikä tekee täällä etelässä kaupungeista aivan mahdottomia perunapeltoja. 9kk vuodesta tehokkaammalla voimalinjalla ajaisin tuolla ihan mielikseni.
Saab 93 CV 2.0T aut. Aero -05, MB GLA 200 CDI A -15, Volvo V70 Classic 2.5 10V -00, ex 93 SS 1.8t Vector -05
2.polvi
"Hölösuu"
Viestit: 1793
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2011 23:22

Re: Riskienottoa loppuunajetulla NG93 avolla: loppuelämän koeajo alkoi - Japanin patonki pelasti Rellulta

Viesti Kirjoittaja 2.polvi »

On tää vaan paska maa, ei siitä mihinkään pääse.

Ajelin mönkkärin tallilta vainon kotipihaan lumitöihin. Sen verran oli kertymää, että sinnehän se kuvan uran päähän upposi ensin viimisistä lumista sisään ja sitten alla olleen kantohangen läpi.

Vale-Citikalla sitten hinattiin pois, josta tuo urakin toki vasta tuli.

Kuva
Saab 93 CV 2.0T aut. Aero -05, MB GLA 200 CDI A -15, Volvo V70 Classic 2.5 10V -00, ex 93 SS 1.8t Vector -05
Vastaa Viestiin