Riskienottoa loppuunajetulla NG93 avolla: loppuelämän koeajo alkoi sekä tonnin Volvo

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Riskienottoa loppuunajetulla NG93 avolla: loppuelämän koeajo alkoi - Japanin patonki pelasti Rellulta

Viesti Kirjoittaja AZP »

Kun aiemmin mainitsin että tuossa nelivetojen budjettiluokassa katsoisin jenkkejä, niin en tarkoittanut noita tilapuikuloita. Niissäkin toki osat yleensä halpoja, mutta kyllä mä katsoisin ennemmin jotain tällaista:

https://www.nettiauto.com/12821566
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
2.polvi
"Hölösuu"
Viestit: 1793
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2011 23:22

Re: Riskienottoa loppuunajetulla NG93 avolla: loppuelämän koeajo alkoi - Japanin patonki pelasti Rellulta

Viesti Kirjoittaja 2.polvi »

AZP kirjoitti:
Su Touko 15, 2022 20:48
Kun aiemmin mainitsin että tuossa nelivetojen budjettiluokassa katsoisin jenkkejä, niin en tarkoittanut noita tilapuikuloita. Niissäkin toki osat yleensä halpoja, mutta kyllä mä katsoisin ennemmin jotain tällaista:

https://www.nettiauto.com/12821566
Juu, kattelinkin tollasia ja osasin tulkita, että et tarkoittanut jenkillä Voyageria ja Captivaa.

Tollaissa vois olla kyllä käyttöauton virkaa, mutta itselleni ne ovat aina tuntamattomia laitteita ja siten tunne markkinaakaan. Hmm.

Iän kaiken Mersun ML lisäksi olen kuolannut Jeepin Grand Cherokeita vm. 2005 alkaen. Ovat toki kalliimpia kuin vanhemmat, mutta myös komeampia.
Viimeksi muokannut 2.polvi, Su Touko 15, 2022 21:32. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 93 CV 2.0T aut. Aero -05, Toyota Yaris 1.5 Hybrid Active -23, Volvo V70 Classic 2.5 10V -00, ex 93 SS 1.8t Vector -05
aero
-
Viestit: 8651
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Riskienottoa loppuunajetulla NG93 avolla: loppuelämän koeajo alkoi - Japanin patonki pelasti Rellulta

Viesti Kirjoittaja aero »

Saabistille oikea jänkki olisi kyllä tietysti tällänen:
https://www.nettiauto.com/12477030
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
2.polvi
"Hölösuu"
Viestit: 1793
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2011 23:22

Re: Riskienottoa loppuunajetulla NG93 avolla: loppuelämän koeajo alkoi - Japanin patonki pelasti Rellulta

Viesti Kirjoittaja 2.polvi »

Ihan totta! Mutta kun hinnan pitäisi olla puolet vastaavasta NG93:sta eikä kaksinkertainen, niin joo. Vähän sama ku ettis Pösön 4007:aa :D
Saab 93 CV 2.0T aut. Aero -05, Toyota Yaris 1.5 Hybrid Active -23, Volvo V70 Classic 2.5 10V -00, ex 93 SS 1.8t Vector -05
Avatar
torque
"Hölösuu"
Viestit: 2076
Liittynyt: La Loka 01, 2005 10:30
Paikkakunta: Esbo

Re: Riskienottoa loppuunajetulla NG93 avolla: loppuelämän koeajo alkoi - Japanin patonki pelasti Rellulta

Viesti Kirjoittaja torque »

^^hyvä ehdotus, melkein unohtanut BLSn, joku vuosi sitten katsonut netissä hieman sillä silmällä nuita. Tarjonta be/aut oli hyvin niukka.
Nettiautossa näkyi olevan 2.8l AWD tarjolla myös, tällä hetkellä.
9-5 2.0t A bp+ ´07
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
2.polvi
"Hölösuu"
Viestit: 1793
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2011 23:22

Re: Riskienottoa loppuunajetulla NG93 avolla: loppuelämän koeajo alkoi - Japanin patonki pelasti Rellulta

Viesti Kirjoittaja 2.polvi »

Jännä nähdä mitä tapahtuu. Tänään ajatukset ja taskulaskin on pyörineet Outlander PHEVin äärellä.

Ajoprofiili on sellainen, että energiakustannuksissa tulisi kyllä säästöä, vaikka kotona en saisikaan ladattua (ja varmaan sen taloyhtiön kanssa saisi sovittua jotenkin senkin). Kun miettii, että C-Crosserin ja vastaavien ajoneuvoverot dieselinä on luokkaa 800e/v ja kulutus mun ajoilla keskimäärin ehkä 8l/100km, niin tota tota.

Merkittävän osan ajoistani pääsisin pelkällä sähköllä ja lopuistakin matkoista (tyypillisesti Jäke-Hyvinkää-Jäke) puolet. Pyörittelin tuossa, että jos n. 8-10tkm ajoista puolet menisi sähköllä, niin säästö vale-Citikkaan luokkaa 1ke/v.

Hmm.
Saab 93 CV 2.0T aut. Aero -05, Toyota Yaris 1.5 Hybrid Active -23, Volvo V70 Classic 2.5 10V -00, ex 93 SS 1.8t Vector -05
lauriolio
"Aero"
Viestit: 490
Liittynyt: Ke Elo 12, 2015 21:24
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Riskienottoa loppuunajetulla NG93 avolla: loppuelämän koeajo alkoi - Japanin patonki pelasti Rellulta

Viesti Kirjoittaja lauriolio »

^ Puhumattakaan PHEVin jälleenmyyntiarvosta (tai siis arvon säilymisestä). Ovat ilmeisesti vieläkin ihan kysyttyä tavaraa markkinassa, sinänsä aika yksisarvisen asemassa kun "järkevä" hankintahinta, alhainen vero ja kevyessä päivittäisajossa järkevät kulut (se max. 30km kerrallaan). Luotettavuuskin käsittääkseni ihan hyvä sillai isossa kuvassa.

Tohon meidän tuoreeseen hankintaan ollaan oltu toistaiseksi tyytyväisiä, keskiviikkona mennään merkkikorjaamolle mittaamaan akkua. Watchdog sanoi <70% ja takuuta on jäljellä vielä reilu vuosi tai 30tkm, niin näyttää ihan hyvältä (tai siis pahalta) sen suhteen, että uusintaan menee. Sähkörangekin noussee siinä tapauksessa ihan mukavasti, nyt pääsee juuri ja juuri kylille ja takaisin (30km yhteensä) yhdellä latauksella, joskin erittäin vaikea välttyä maantielle kiihdyttäessä polttomoottorin käynnistymiseltä eli bensaakin palaa vähän päivittäin.

Niin ja tarjolla on säännöllisesti niitä yksilöitä, joihin on jo akun takuuvaihto tehty eli siinä mielessä huolettomia kilsoja edessä.
Harrastimena Saab 900i MY88 + Jonkun verran kokemusta sähköisestä etenemisestä autolla ja polkupyörällä.
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Riskienottoa loppuunajetulla NG93 avolla: loppuelämän koeajo alkoi - Japanin patonki pelasti Rellulta

Viesti Kirjoittaja AZP »

Tuntuis viime syksystä Outlander PHEVien hinnat jopa nousseen. Ja siitä kun omani ostin syksyllä 2019, niin hinnat näyttäisi olevan suunnilleen samalla tasolla vaikka autot ne vaan vanhenee. Silloin kävin koeajamassa useampaa ja halvimmat max 150 tkm ajetut MY2014 töpselikärsät oli siinä 19-20 t€ hinnoissa. Nyt kun iskee samat kriteerit Nättiautoon niin aika samat hinnat on listan ekoissa eli halvimmissa edelleen.

Omalla kokemuksellani uskaltaisin sanoa Outlander PHEVin olevan ihan luotettava laite. Mulla on 2,5v aikana mennyt parkkivalon polttimo eikä muuta. Naapurilla nyt samanlaisella mutta vuotta vanhemmalla ja enemmän ajetulla (n. 200 tkm vs. Mun 145 tkm) autolla takana n. 1,5 vuotta ja tuossa eräänä päivänä kyselin onko ollut huoletonta matkaa, niin vastaus oli että on.

Kuitenkin tää munkin peli on 5v vanhana ja n. 125 tkm ajettuna ostettu auto, niin odotukset ei ollu että auto olis vikaisuudeltaan kuin uusi. Tai itse asiassa parempi, uusissahan on aina lastentauteja ja kaiken maailman takaisinkutsuja :mrgreen: Mut japanilaiset nyt vain osaa tuon laadun tekemisen.

Mites 2.polvi on ajatellut hoitaa lataukset jos kotona ei pysty? Onko duunissa töpseli autopaikalla? Hieman hukkaanhan tuo voimalinja menee jos ei pääse lataamaan, mutta kokoonsa ja ominaisuuksiinsa nähden Outlander PHEV ei nyt ole mikään älyttömän janoisa lataamattomanakaan, kunhan ei paahda 130 km/h motarilla. Veroissa säästää kuitenkin ne sataset, eli dieselillä on aika paljon kirittävää polttoainekuluissa että pääsee edes tasoihin.

Ja näyttää noi samankokoiset ja -ikäiset dieselnelivedot olevan edelleen aika samoissa hinnoissa vastaavien töpselikärsien kanssa, eli säästöä tuskin syntyisi näiden välillä hankintahinnassakaan. Ja vaikka dieseli olis karvan halvempi hankkia, voi pitoajalla sen toteutuva arvonalenema ohittaa PHEVin helposti, jos dieseleitä päin sylkeminen ja töpseliautojen himoaminen jatkuu nykyiseen tahtiin.

Toki 20k€ töpselikärsä ei ole reilu verrokki aikaisemmin pohdituille parin tonnin nelivedoille. Ei omistamisen ihanuuden, käyttökulujen eikä arvonaleneman kannalta.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Cona
"Hölösuu"
Viestit: 2836
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: Riskienottoa loppuunajetulla NG93 avolla: loppuelämän koeajo alkoi - Japanin patonki pelasti Rellulta

Viesti Kirjoittaja Cona »

Tässä on paljon jo spekuloitu, mutta eikös +-5000€ luokassa CR-V olisi kuitenkin luotettava ja hintansa pitävä vaihtoehto? Noilla on monesti ajettu se 300-350tkm, joten kielisi, että kestää? Jos jostain löytäis suht ruosteettoman, missä olis huoltokirja tallella? :roll:

Esim jotain tällaista?

https://m.nettiauto.com/honda/cr-v/12870586
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7333
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Riskienottoa loppuunajetulla NG93 avolla: loppuelämän koeajo alkoi - Japanin patonki pelasti Rellulta

Viesti Kirjoittaja tetammi »

AZP kirjoitti:
Ti Touko 17, 2022 08:08
Tuntuis viime syksystä Outlander PHEVien hinnat jopa nousseen.
No niin mäki olevinani kattelin ennenkuin dusterin tilasin. Sekin kun ois sopinu nykysee käyttöön mut laiskuus ja hyvä rahoitustarjous kallisti tuttuun :mrgreen:

Mut tuo tosiaan vois olla sellane et ens keväänä saa vielä omansa pois, toki pääomaa joutuu laittaa enempi kuin just johonki CRV:hen.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
2.polvi
"Hölösuu"
Viestit: 1793
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2011 23:22

Re: Riskienottoa loppuunajetulla NG93 avolla: loppuelämän koeajo alkoi - Japanin patonki pelasti Rellulta

Viesti Kirjoittaja 2.polvi »

Joo. Sehän tässä korpeaa, että toisaalta jos satsais sen kolme tonnia ni olis vaan kolme tonnia kiinni pommissa. Sitten taas budjetin tuplaamalla kiikariin osuisi juurikin CRV ja myös vale-Citikan siskot eli Outlander ja 4007. Nämä on luotettavassa maineessa jne, eli ehkä voisi välttyä pommilta aika paljon luotettavammin kuin halvemmassa vaihtoehdossa.

Toisaalta sitten Outlander PHEV olisi sellainen auto, joka täydellisesti sopisi ajoprofiiliin ja ymmärtääkseni on hyvin luotettava. Mutta korpeaa pistää kiinni se ~17ke rahaa autoon rahoituksineen. Tollasta summaa kun ei joutilaana nyt ole. Ja sitten tietty on nää yksityisliisarit.

Ei oo helppoo. No, toisaalta nyt kun rauhassa miettii niin saa nauttia :saab: avosta. Tosin. Kun on tottunut korkeampaan Citikkaan ja toisaalta hyvin moderniin ja helppoon CLA:han niin hetki menee totutellessa 2x raskaapaan oveen ja ohjaukseen sekä melkoiseen uraherkkyyteen verrattuna noihin muihin. Ja kovempaan alustaan. Ja siihen, että pää saa pyöriä kuin pöllöllä, koska näkyvyys on taakse ja takaviistoon olematon enkä halua muutenkaan sitä kolhia mihinkään. Stressaavaa ajaa parkkipaikoilla ja kaupunnissa.
Saab 93 CV 2.0T aut. Aero -05, Toyota Yaris 1.5 Hybrid Active -23, Volvo V70 Classic 2.5 10V -00, ex 93 SS 1.8t Vector -05
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7333
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Riskienottoa loppuunajetulla NG93 avolla: loppuelämän koeajo alkoi - Japanin patonki pelasti Rellulta

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Onko kulmat säädetty? Ng kolkki ei oo kunnossa ollessaan kovin uraherkkä. Toki renkaat vaikuttaa paljon.

Katto alas niin johan näkyy takaviistoon :lol:
Ei vaan, katto ylhäällä näkyy tosi huonosti takaviistoon ja peileistäkin on vaikee kattoo misä perä menee. Kameraa kaipaa.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
2.polvi
"Hölösuu"
Viestit: 1793
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2011 23:22

Re: Riskienottoa loppuunajetulla NG93 avolla: loppuelämän koeajo alkoi - Japanin patonki pelasti Rellulta

Viesti Kirjoittaja 2.polvi »

No nyt on toki aivan jäätävät urat joka paikassa. Ja tämähän oli verrattuna Citikkaan ja Mersuun.

Tais olla niin, että tuohon jonkun operaation jälkeen tarkoitus oli kulmat vielä säädättää, mutta on jäänyt. Mutta suurin vaikutus kokemukseen tulee nyt noista verrokeista.

Kyllähän tuossa saisi olla juu kamerat ja ne viereisen kaistan auton varoittimet, mitä nyt nimeltään ovatkaan.
Saab 93 CV 2.0T aut. Aero -05, Toyota Yaris 1.5 Hybrid Active -23, Volvo V70 Classic 2.5 10V -00, ex 93 SS 1.8t Vector -05
2.polvi
"Hölösuu"
Viestit: 1793
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2011 23:22

Re: Riskienottoa loppuunajetulla NG93 avolla: loppuelämän koeajo alkoi - Japanin patonki pelasti Rellulta

Viesti Kirjoittaja 2.polvi »

Kah, vale-Citikka olis myynnissä...

https://www.vaurioajoneuvo.fi/tuote/cit ... a-lzt-659/

Pikkasen muuten Aero pätkii, pitänee viedä jonnekin tsekatavaksi, mutta arvelen ongelman olevan puolissa. Olikos noissa niin, että pitää/kannattaa vaihtaa kaikki kerralla vai riittääkö viallisten vaihto?

Mulla on torque ja obd-pulikka, näkeekös sillä vian lähteen jos se on puolissa tai tulpissa?
Saab 93 CV 2.0T aut. Aero -05, Toyota Yaris 1.5 Hybrid Active -23, Volvo V70 Classic 2.5 10V -00, ex 93 SS 1.8t Vector -05
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Riskienottoa loppuunajetulla NG93 avolla: loppuelämän koeajo alkoi - Japanin patonki pelasti Rellulta

Viesti Kirjoittaja AZP »

^”Pyöräntuenta tai ohjauslaitteisto vaurioitunut”

Eli vaurioita siis syntyi myös pintaa syvemmältä? Miten lujaa tuohon on pitänyt osua että noin on käynyt vai kävikö niin että osuma tuli myös eturenkaaseen joka väänsi sitten jonkun raidetangon käyräksi?
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Vastaa Viestiin