Riskienottoa loppuunajetulla NG93 avolla: loppuelämän koeajo alkoi sekä tonnin Volvo

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
2.polvi
"Hölösuu"
Viestit: 1793
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2011 23:22

Re: Riskienottoa loppuunajetulla NG93 avolla: loppuelämän koeajo alkoi - Japanin patonki pelasti Rellulta

Viesti Kirjoittaja 2.polvi »

Haha. Sitä Hynkkyä ennen vaimo ajoi vuoden pari Captivalla hintaluokassa 5ke ja sitä ennen Pajerolla hintaluokassa 3ke, että joo, on se alkanut upgreidaamaan. Sanoinkin sille tossa taannoin, että on ilmeisesti mun ansiota, että sen käyttöauton arvo on pomppaamassa tosta 3ke -> 63ke. Ja silloin kun me alettiin pane...siis tapailemaan viis vuotta sitten, sillä oli toi Pajero :D
Saab 93 CV 2.0T aut. Aero -05, Toyota Yaris 1.5 Hybrid Active -23, Volvo V70 Classic 2.5 10V -00, ex 93 SS 1.8t Vector -05
aero
-
Viestit: 8651
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Riskienottoa loppuunajetulla NG93 avolla: loppuelämän koeajo alkoi - Japanin patonki pelasti Rellulta

Viesti Kirjoittaja aero »

JP_Vette kirjoitti:
Su Maalis 13, 2022 21:53
Entä täyssähkön käyttöetu? Kun sähkö on nyt ainaki toistaiseksi vielä melko halpaa...
Mun mielestä vapaa etu pitäisi vaan poistaa valikoimista valtiovallan toimesta. Se tekisi vielä enemmän ihmeitä kulutus- ja ajokustannuskiinnostukselle etuautoa valitessa kuin verotusarvojen erot.
2.polvi kirjoitti:
Su Maalis 13, 2022 22:01
Tähän vielä, että en oikein tajua tätä logiikkaa valtiovallalla, että alle 50ke sähköautoon saa 2ke hankintatuen. Sehän on aivan näpertelyä. Esim. 40ke täyssähkön verotusarvo on aika sama kuin 20ke bensa-auton. Miettikääpä, jos autoa ostaessa hankintatuki olisi lähelläkään samaa luokkaa...
20k€ Konan (1.0 T-GDI 120hv manuaali) arvioutu autovero on 2594€. 46k€ eKonan (64kWhj 204hv Style) autovero on 0€. Eikö tuossa siis ole verot vielä tuplasti houkuttelevammat kuin verotusarvossa?

Kyllä, se 2k€ hankintatuki on aivan näpertelyä hinnan puolesta, lopulta se on vain mielikuvia ja markkinointia. Ei 50k€, tai edes 30k€ auton ostaminen jää siitä kahdesta tonnista oikeasti kiinni kenelläkään, mutta aika paljon sitä tukea himoitaan sähkäreitä ostaessa - varusteita viilataan viimeiseen asti ja mm. talvirenkaat voi ostaa erikseen, jotta autokaupan loppulasku on alle 50k€ (mikä nyt sinänsä on ihan järkevää, koska ne talvirenkaat saa halvemmalla kuin 2k€, mutta semmosta näpertelyä kuitenkin).

Itse haluaisin siitäkin näpertelystä eroon. Koska hankintatuen kanssakin luokkaa 30-50k€ auton hankintaan tarvitaan ihan kohtuulliset tulot, niin kyllä mua hiukan sylettää maksaa ihan kohtuullisten tulojen hankkijien autoja osaltani. Sen, että auton hankinnasta ei rankaista autoverolla sekä ainakin toistaiseksi halpojen kilometrien pitäisi kyllä toimia houkuttimena excel-ostajalle siinä missä hankintatuenkin. Mutta markkinointina se toimii, siitä ei pääse mihinkään.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
koistha
"Hölösuu"
Viestit: 1344
Liittynyt: Ke Heinä 28, 2004 13:45
Paikkakunta: Epsoo

Re: Riskienottoa loppuunajetulla NG93 avolla: loppuelämän koeajo alkoi - Japanin patonki pelasti Rellulta

Viesti Kirjoittaja koistha »

aero kirjoitti:
Su Maalis 13, 2022 23:16
JP_Vette kirjoitti:
Su Maalis 13, 2022 21:53
Entä täyssähkön käyttöetu? Kun sähkö on nyt ainaki toistaiseksi vielä melko halpaa...
Mun mielestä vapaa etu pitäisi vaan poistaa valikoimista valtiovallan toimesta. Se tekisi vielä enemmän ihmeitä kulutus- ja ajokustannuskiinnostukselle etuautoa valitessa kuin verotusarvojen erot.
Kannatan. Vielä tuon lisäksi pitäisi saada joku mekanismi,jossa vakuutukset olisivat henk. koht. vastuulla, jolloin tötöilyt näkyisivät autoilijan maksamissa kuukausimaksuissa.
#2332
Isompi idän ihme Skoda Superb Combi 2.0 TDI -19
ex. Skoda Octavia Combi -17, 9-5 2.3t wagon -03, 9-3 -01,Opel Vectra -98,VW Vento -96,Volvo 440 -91, 900i -88, 90 -85, 99 -79
2.polvi
"Hölösuu"
Viestit: 1793
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2011 23:22

Re: Riskienottoa loppuunajetulla NG93 avolla: loppuelämän koeajo alkoi - Japanin patonki pelasti Rellulta

Viesti Kirjoittaja 2.polvi »

Itsekin sen verran vähän joutunut käyttämään ylipäätään mitään vakuutuksiani, että kannatettava ajatus autovakuutuksissa olisi rahastaa niiltä enemmän, jotka enemmän palvelua tarvitsevat.

Vähän kärjistäen olen muuten sitä mieltä, että kaksi keskeistä syytä melko holtittomaan ajokäytökseen ihan tavallisilla kansalaisilla (päihtyneet ja hullut ovat asia erikseen) ovat se, että kaikki maksimissaan 20 vuotta vanhat autot ihan uusimmista puhumattakaan, ovat niin turvallisia, että itsesuojeluvaisto ei ohjaa ajokäyttäytymistä mitenkään. Ja toisekseen vakuutukset, joilla aivan idioottimaisetkin kolaroinnit kovine kustannuksineen ei aiheuttajalleen maksa kuin satasia tai maksimissaan tonnin pari.
Saab 93 CV 2.0T aut. Aero -05, Toyota Yaris 1.5 Hybrid Active -23, Volvo V70 Classic 2.5 10V -00, ex 93 SS 1.8t Vector -05
2.polvi
"Hölösuu"
Viestit: 1793
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2011 23:22

Re: Riskienottoa loppuunajetulla NG93 avolla: loppuelämän koeajo alkoi - Japanin patonki pelasti Rellulta

Viesti Kirjoittaja 2.polvi »

Mitäs raati tuumaa, joko tässä pääsee tosissaan selailemaan nettiautosta uutta autoa alle? Toisin sanoen, meneekö tollanen n. kympin kiesi tollasesta lunastukseen ja mitä siinä pitäisi huomioida? Jos vaikkapa vähän jopa toivoisin, että se menisi lunastukseen...

Kuva

Kuva

Joku oli siis parkkiksella taiteillut sen verran, että vale-Citikan vauriot olis tossa.
Saab 93 CV 2.0T aut. Aero -05, Toyota Yaris 1.5 Hybrid Active -23, Volvo V70 Classic 2.5 10V -00, ex 93 SS 1.8t Vector -05
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Riskienottoa loppuunajetulla NG93 avolla: loppuelämän koeajo alkoi - Japanin patonki pelasti Rellulta

Viesti Kirjoittaja AZP »

Oliko tää joku siis tuntematon henkilö ja auto tuossa kunnossa kun palasit autolle? Vai onko joku oman perheen jäsen?

Jos toi on parkkipaikkavauhdeissa saatu aikaan, eli bagit ei lauennut eikä todennäköisesti pintaosien alla rakenteellisia vaurioita, niin eiköhän tuollainen vielä kokoon parsita.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
2.polvi
"Hölösuu"
Viestit: 1793
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2011 23:22

Re: Riskienottoa loppuunajetulla NG93 avolla: loppuelämän koeajo alkoi - Japanin patonki pelasti Rellulta

Viesti Kirjoittaja 2.polvi »

Joo. Eli vale-Citikka oli pysäköitynä ja joku tuntematon sitten peruuttanut päin. En oo ite nähny vasta ku noi kuvat, et tarkempaa tietoa ei ole vaurioista. Luulen kyllä, että vaimo olis maininnut, jos turvatyynyt olis lauennu.

Törmääjällä kyllä reilua menoa, oli jättänyt lappuun yhteystiedot ja mä sain tosta tietää, kun heidän vakuutusyhtiö otti yhteyttä.
Saab 93 CV 2.0T aut. Aero -05, Toyota Yaris 1.5 Hybrid Active -23, Volvo V70 Classic 2.5 10V -00, ex 93 SS 1.8t Vector -05
Cona
"Hölösuu"
Viestit: 2836
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: Riskienottoa loppuunajetulla NG93 avolla: loppuelämän koeajo alkoi - Japanin patonki pelasti Rellulta

Viesti Kirjoittaja Cona »

Kyllähän tosta saa suht nopeasti laskettua 5000€ arvion uusilla osilla.
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Riskienottoa loppuunajetulla NG93 avolla: loppuelämän koeajo alkoi - Japanin patonki pelasti Rellulta

Viesti Kirjoittaja AZP »

^^no hyvä, olis ollu aika törkeä jättää uhri tuon näköiseen kuntoon ja poistua paikalta jättämättä yhteystietojaan. Hyvä esimerkki kuitenkin siitä että vakuutuksessa kannattaa olla pysäköintiturva siltä varalta että se joku ei olekaan niin reima.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
2.polvi
"Hölösuu"
Viestit: 1793
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2011 23:22

Re: Riskienottoa loppuunajetulla NG93 avolla: loppuelämän koeajo alkoi - Japanin patonki pelasti Rellulta

Viesti Kirjoittaja 2.polvi »

^^Mä kans laskeskelin, että kyllä useampi tonni menee. Toihan on Suomessa ja muutenkin aila harvinainen laite. Onko sillä sitten vaikutusta umpioiden tai puskureiden hintaan laskevasti tai korottavasti, mahdoton sanoa. Yritin huvikseni tässä junassa istuessani vähän lontooksi googletella hintoja, mutta ei sieltä mitään suurta viisautta vielä löytynyt.

Johonkin www.autoklinikka.fi ketjun toimipisteeseen toi pitäis toimitella, mutta kuvien perusteella varmaan siinä ja siinä, pystyykö sillä ajamaan.

^Joo. Tossa on vaan kevytkasko ilman varsinaista pysäköintiturvaa, mutta näemmä nykyään siinäkin on joku vastaava, mutta siinä palaa sitten omia bonuksia.
Saab 93 CV 2.0T aut. Aero -05, Toyota Yaris 1.5 Hybrid Active -23, Volvo V70 Classic 2.5 10V -00, ex 93 SS 1.8t Vector -05
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Riskienottoa loppuunajetulla NG93 avolla: loppuelämän koeajo alkoi - Japanin patonki pelasti Rellulta

Viesti Kirjoittaja AZP »

Bägit ei muuten varmaan pamahda parkissa olevasta autosta kun on virrat pois päältä. Ja kun vielä auto on tyhjä eli yhdelläkään paikalla ei istuta.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
torque
"Hölösuu"
Viestit: 2076
Liittynyt: La Loka 01, 2005 10:30
Paikkakunta: Esbo

Re: Riskienottoa loppuunajetulla NG93 avolla: loppuelämän koeajo alkoi - Japanin patonki pelasti Rellulta

Viesti Kirjoittaja torque »

^+Samantyyppiseen tilanteeseen kuin meillä femma joutui(Teslan kookkampi versio tönäisi). Tänään tuli viesti vakuutusyhtiöltä että auto korjataan. Vaan kyllä tässä tovi menee ennenkuin valmista. Täällä ajovaloumpio säilyi niin voi yhä ajella. Kevytkasko myös, kun autolla jo ikää.
Viimeksi muokannut torque, Ma Touko 02, 2022 18:47. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
9-5 2.0t A bp+ ´07
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
2.polvi
"Hölösuu"
Viestit: 1793
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2011 23:22

Re: Riskienottoa loppuunajetulla NG93 avolla: loppuelämän koeajo alkoi - Japanin patonki pelasti Rellulta

Viesti Kirjoittaja 2.polvi »

Se tässä on myös kökkö tilanne, että liikennevakuutuksesta tuleva keskeytyskorvaus on aivan olematon ja pitäisi vielä perustella sijaisautoa työn kannalta, mutta kun tuo on myös vetoauto.
Saab 93 CV 2.0T aut. Aero -05, Toyota Yaris 1.5 Hybrid Active -23, Volvo V70 Classic 2.5 10V -00, ex 93 SS 1.8t Vector -05
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7333
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Riskienottoa loppuunajetulla NG93 avolla: loppuelämän koeajo alkoi - Japanin patonki pelasti Rellulta

Viesti Kirjoittaja tetammi »

On tainnu olla joku vähän isompi vastapuolena..

Otsikon autossako ei riitä heppakuskauksiin vetomassat?
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
2.polvi
"Hölösuu"
Viestit: 1793
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2011 23:22

Re: Riskienottoa loppuunajetulla NG93 avolla: loppuelämän koeajo alkoi - Japanin patonki pelasti Rellulta

Viesti Kirjoittaja 2.polvi »

Vuoden vanha Superb oli alla vastapuolella (jätti lapulla yhteystietonsa, niin stalkkasin Traficomin sivuilta). Sitä en tiedä millaista vauriota siihen tuli, mutta kyllä maassa oli sirua ja palasta jonkunkin verran ja punaisia myös, josta päättelin peppu edellä törmänneen.

Avossa kai periaatteessa olisi se 1600kg, mutta rekisteriotteessa se ei näy, eli pitäisi varmaan päivittää tietoihin. Enkä nyt ehkä ajatellut, että varsinkaan kaakkeja vetämällä alettaisiin avoa kiusaamaan. Plus, että sieltä mistä niitä kiskotaan on sellanen nousu isommalle tielle, että ei välttämättä etuvetoisella pidot riitä. Vauhdilla ei voi tulla, koska näkyvyys on sitä luokkaa, että käytännössä on pysähdyttävä siihen rinteeseen.
Saab 93 CV 2.0T aut. Aero -05, Toyota Yaris 1.5 Hybrid Active -23, Volvo V70 Classic 2.5 10V -00, ex 93 SS 1.8t Vector -05
Vastaa Viestiin