Riskienottoa loppuunajetulla NG93 avolla: loppuelämän koeajo alkoi sekä tonnin Volvo

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
2.polvi
"Hölösuu"
Viestit: 1793
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2011 23:22

Re: Riskienottoa loppuunajetulla NG93 avolla: loppuelämän koeajo alkoi - Japanin patonki pelasti Rellulta

Viesti Kirjoittaja 2.polvi »

Viime vuonna veneilykausi päättyi 3.11. Tuolloin Tuusulanmerestä nousi ylös Flipper 510 HT. Tänään vainon kanssa kiskottiin Four Winns 150 Freedom ylös. Viimeinen venereissu taisi olla 10.10.

Kuva

Saapa nähdä mikä vene on noin vuoden päästä, Winnsillä on kyllä mahdollisuus, mutta Buster XL ja Nautico 160 Picnic n. 10ke hintaluokassa vähän napostelisivat :roll:
Saab 93 CV 2.0T aut. Aero -05, MB GLA 200 CDI A -15, Volvo V70 Classic 2.5 10V -00, ex 93 SS 1.8t Vector -05
Cona
"Hölösuu"
Viestit: 2845
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: Riskienottoa loppuunajetulla NG93 avolla: loppuelämän koeajo alkoi - Japanin patonki pelasti Rellulta

Viesti Kirjoittaja Cona »

Olen aina ihmetellyt, että mikä niissä Bustereissa maksaa. Karuja laitteita... :roll:

20K sais jo kunnon DC:n... Veneen kohdalla kilpavarustelu on loputon. :mrgreen:
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13194
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Riskienottoa loppuunajetulla NG93 avolla: loppuelämän koeajo alkoi - Japanin patonki pelasti Rellulta

Viesti Kirjoittaja AZP »

Se karuus niissä just maksaa. Ne on merten (ja järvien) Land Cruisereita. Kestävät mitä vain.

Jos oikein muistan niin mutsilla on vuoden 86 Busteri mökin yhteys- ja kalastusveneenä, ja edelleen ihan koossa.

Sen sijaan muovisten Yamarinien hintoja on vaikea käsittää, kun vertaa samanikäisiin ja -kaltaisiin muoviveneisiin.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
2.polvi
"Hölösuu"
Viestit: 1793
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2011 23:22

Re: Riskienottoa loppuunajetulla NG93 avolla: loppuelämän koeajo alkoi - Japanin patonki pelasti Rellulta

Viesti Kirjoittaja 2.polvi »

Jep, brändin lisäksi, maksanee laatu, arvelisin niiden valmistuskustannusten olevan myös lasikuitu- tai muoviveneitä suuremmat.

Itsellänikin olisi varmasti hieman isompi kulkine, jos vain Tuusulanmeren aisojen väliin mahtuisi. Noissa vanhoissa koko ei merkittävällä tavalla vaikuta enää hintaan, eli joku n. 6m olisi passeli päiväristeilyyn Tuusiksellekin. Toki pärjään nykyiselläkin, mutta lisätila seurueelle ei olisi pahitteeksi.

Matkavenekuume on holdissa, koska faijalla on haussa Bella 9000, joka kattaisi nykyistä Seiskariaan paremmin perheveneilyn tarpeeni ja jota varmasti olisi mahdollisuus lainata sen mitä tarvitsee. Siinä on kyllä tilankäyttö poikkeuksellisen hyvä sekä leveät sivukannet.

Kuva
Saab 93 CV 2.0T aut. Aero -05, MB GLA 200 CDI A -15, Volvo V70 Classic 2.5 10V -00, ex 93 SS 1.8t Vector -05
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3346
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Riskienottoa loppuunajetulla NG93 avolla: loppuelämän koeajo alkoi - Japanin patonki pelasti Rellulta

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

Minä haaveilen lähinnä kelvosta retkikajakista, mitä veneilyyn tulee.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13194
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Riskienottoa loppuunajetulla NG93 avolla: loppuelämän koeajo alkoi - Japanin patonki pelasti Rellulta

Viesti Kirjoittaja AZP »

Mä haaveilen lähinnä että olisi enemmän vapaa-aikaa niin voisi hankkia purjeveneen.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Cona
"Hölösuu"
Viestit: 2845
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: Riskienottoa loppuunajetulla NG93 avolla: loppuelämän koeajo alkoi - Japanin patonki pelasti Rellulta

Viesti Kirjoittaja Cona »

Tuollainen "faijaleasing" olisi tosi jees. Veneet on yleensä suuren osan kaudesta tyhjän panttina.

Omalla kohdalla haaveilen jostain kelvollisesta HT-veneestä, mutta haaveeksi jää ja eipä toisaalta aikakaan tunnu riittävän. :twisted:
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
2.polvi
"Hölösuu"
Viestit: 1793
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2011 23:22

Re: Riskienottoa loppuunajetulla NG93 avolla: loppuelämän koeajo alkoi - Japanin patonki pelasti Rellulta

Viesti Kirjoittaja 2.polvi »

Veneily on parasta, kun joku muu maksaa, ylläpitää ja tarvittaessa toimii aluksen päällikkönä :lol:

Käytettyä HT-venettä jos harkitsee, niin monistakin syistä kannattaa harkita Flipperin 510/570/575 -malleja. Eivät ole kalliita, tarjontaa on hyvin ja ovat laadukkaammin rakennettuja kuin monet kilpailijansa. Menevät tarvittaessa myös jarruttoman trailerin kyydissä, vaikka 750/825kg meneekin aika tiukille noiden kahden isomman mallin kanssa.
Saab 93 CV 2.0T aut. Aero -05, MB GLA 200 CDI A -15, Volvo V70 Classic 2.5 10V -00, ex 93 SS 1.8t Vector -05
Cona
"Hölösuu"
Viestit: 2845
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: Riskienottoa loppuunajetulla NG93 avolla: loppuelämän koeajo alkoi - Japanin patonki pelasti Rellulta

Viesti Kirjoittaja Cona »

Flipperi joo, mutta siihen pitäis saada sitten joku järkevä ja suht tuore nelarikone ja sitten alkaa maksamaan...
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13194
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Riskienottoa loppuunajetulla NG93 avolla: loppuelämän koeajo alkoi - Japanin patonki pelasti Rellulta

Viesti Kirjoittaja AZP »

Mä tykkään veneilyssä kyllä siitä hieromisestakin. Vähän niin kuin autoharrastamisessakin, eli se kaikki puuha sen laitteen ympärillä on kiinnostavaa ja suurin osa hauskaakin. Itse veneellä tai autolla ajelu on vain pieni osa harrastamista.

Purjeveneessä vielä hyvä puoli se että vaikka harrastuksella on kallis maine, niin pienellä veneellä pääsee oikeasti harrastamaan aika pienellä rahalla. Viisi tonnia veneeseen, niin saa jo kohtuukuntoisen ja järkevästi varustellun purkin jossa yöpyy neljä. Polttoainetta ei mene käytännössä ollenkaan, ja purjeidenkin uusiminen on melko harvakseltaan tapahtuvaa hommaa, jos ei viimeisiä kisakevlareita tarvitse hankkia ja muuten seilaa tolkulla.

Niin ja onhan se purjehtiminen sata kertaa mukavampaa puuhaa kuin ryskivässä meluämpärissä matkustaminen, mutta sehän on tietenkin makuasia, josta ei sovi alkaa kiistelemään :mrgreen:
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
2.polvi
"Hölösuu"
Viestit: 1793
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2011 23:22

Re: Riskienottoa loppuunajetulla NG93 avolla: loppuelämän koeajo alkoi - Japanin patonki pelasti Rellulta

Viesti Kirjoittaja 2.polvi »

^^

Nelarikone juu, vaikka kaksitahtisetkin ok jos ei paljoa ajele tyhjäkäynnillä, mutta ei sen tartte tuore olla. Itse myin just ennen korona-sulkuja varsin siistikuntoisen Flipper 510:n 50-heppasella vm. 96 Mercuryllä ja hyvällä traikulla muistaakseni reilulla viidellä tonnilla.

Jos mosa on huollettu, niin iällä ei ole ymmärtääkseni juuri merkitystä, niillä ajetaan hyvin vähän (etenkin verrattuna autoihin) ja matalaviritteisiäkin usein ovat. Esim. tossa Mercuryssä oli kuutioita vajaa tuhat.

Toisin sanoen, hyvän Flipperin saa viidellä tonnilla ja käytettyjä nelareitakin on tarjolla ihan mukavasti. Itsekin Winssiin vaihdatin kaksitahtisen mosan tilalle käytetyn nelarin kesällä.

^

Kyllä mustakin se puunaus on ihan palkitsevaa ja mukavaa, mutta sekin on kivempaa, jos ei ole kymmeniä tuhansia kiinni kulkineessa.

Purjehdus on tosiaan moottoriveneilyyn verrattuna hyvin edullista. Asuttavan purkkarin saa ns. mökkiveneen hinnalla.

Purjehtiminenkin on mukavaa, vaikka kokemusta on hyvin ohuesti. Ei vaan huvita opetella ja onhan se aika hidasta ja vaivalloistakin.
Saab 93 CV 2.0T aut. Aero -05, MB GLA 200 CDI A -15, Volvo V70 Classic 2.5 10V -00, ex 93 SS 1.8t Vector -05
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13194
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Riskienottoa loppuunajetulla NG93 avolla: loppuelämän koeajo alkoi - Japanin patonki pelasti Rellulta

Viesti Kirjoittaja AZP »

Kyllä purjehtiminen on nopeampaa kuin koneveneily. Perillä ollaan siinä kohtaa kun köydet irtoaa laiturista :D
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
2.polvi
"Hölösuu"
Viestit: 1793
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2011 23:22

Re: Riskienottoa loppuunajetulla NG93 avolla: loppuelämän koeajo alkoi - Japanin patonki pelasti Rellulta

Viesti Kirjoittaja 2.polvi »

Ei me ollakaan sitten niin samanlaisia. Mulla vastaava tunne tulee moottoriveneessä :D

Vähän sama kuin patteriautoissa, miksi ei vain voi antaa hyvin pelaavan polttomoottorin hoitaa hommaa alusta loppuun. Ihme kikkailua sähkön ja purjeiden kanssa, niillä kun ei pitkälle pötkitä :lol:
Saab 93 CV 2.0T aut. Aero -05, MB GLA 200 CDI A -15, Volvo V70 Classic 2.5 10V -00, ex 93 SS 1.8t Vector -05
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13194
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Riskienottoa loppuunajetulla NG93 avolla: loppuelämän koeajo alkoi - Japanin patonki pelasti Rellulta

Viesti Kirjoittaja AZP »

Googlaappa maailmanympäripurjehdus ja kerro sen jälkeen montako moottorivenettä ajaa tankkaamatta pallon ympäri :mrgreen:
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
2.polvi
"Hölösuu"
Viestit: 1793
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2011 23:22

Re: Riskienottoa loppuunajetulla NG93 avolla: loppuelämän koeajo alkoi - Japanin patonki pelasti Rellulta

Viesti Kirjoittaja 2.polvi »

Ajattelitko purjehtia ilman moottorin käynnistämistä maailman ympäri vai pitäydytäänkö lähempänä asiayhteyttä :D

Mutta juu. Purjehduksessa on puolensa, mutta kyllä juuri se perillä olo ja ajamisen helppous vie itsellä voiton. Ehtii seuraamaan maisemia eikä tarvitse koko ajan arpoa purjeiden, väylän riittävyyden jne. kanssa.

Varmaan jossain helpommassa ympäristössä kuin Suomen vesillä itsekin saattaisin taipua purjehdukseen.

Järvenpäässä on varsin vireä purjehduseura ja olen kyllä miettinyt, josko menisi niiden järjestämälle purjehduskurssille ensi keväänä.
Saab 93 CV 2.0T aut. Aero -05, MB GLA 200 CDI A -15, Volvo V70 Classic 2.5 10V -00, ex 93 SS 1.8t Vector -05
Vastaa Viestiin