Riskienottoa loppuunajetulla NG93 avolla: loppuelämän koeajo alkoi sekä tonnin Volvo

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
2.polvi
"Hölösuu"
Viestit: 1793
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2011 23:22

Re: Riskienottoa loppuunajetulla NG93 avolla: loppuelämän koeajo alkoi sekä tonnin Volvo

Viesti Kirjoittaja 2.polvi »

McStadey kirjoitti:
Ke Joulu 14, 2022 12:01
Onhan se komia! En oo ikinä ymmärtänyt manuaalia tollasessa autossa mutta onhan tuossa joka tapauksessa sellaista menneiden aikojen charmia. Nahkapenkit, jalopuukoristeet, 5 mukisen omaleimainen mörinä ja ferrarinpunainen väri... Melkein yhtä hyvä kuin ikäisensä :saab: :P
Jep. Mulla oli pohdinnassa talviautoksi halpa NG93, jotenkin niihin on sellaista luottoa autona ja itseeni siinä, että ymmärrän mallin sudenkuopat ja osaan ne jopa tunnistaa. Tein sitten päätöksen ostaa talvirenkaat avoon ja ajella sillä, mutta sitten tuo Ruotsin Fefe tulikin tyrkylle.

Toki olen kuolannut myös 9000CS ja OG95 nuoresta asti ja nekin menisivät, mutta ehkä sitten ensi talveksi.

Mutta onhan se vaan komeeta, kun on sademetsää kajuutassa ja Abbaa rammarissa. Kasetti tuli kaupan päälle :D

phpBB [video]
Saab 93 CV 2.0T aut. Aero -05, Toyota Yaris 1.5 Hybrid Active -23, Volvo V70 Classic 2.5 10V -00, ex 93 SS 1.8t Vector -05
Avatar
torque
"Hölösuu"
Viestit: 2076
Liittynyt: La Loka 01, 2005 10:30
Paikkakunta: Esbo

Re: Riskienottoa loppuunajetulla NG93 avolla: loppuelämän koeajo alkoi sekä tonnin Volvo

Viesti Kirjoittaja torque »

Perstuntumalta sanoisin, että automaattilaatikoiden osuus on yksi suurimmista kun eri merkkejä alkaisi vertailemaan.
pitänee paikkaansa. Minulta loppui into noihin manuaaleihin, kun olin siellä rapakon takana ja sain toviksi lainata Tauruksen ehkä oli mk4, kutoskoneella tosin, rengaskoko oli hieman silleen että ohjaustuntumaa hieman häiritsi.
Oli hieman tämän näköinen liikutin, väriä myöten. Kuvassa näkyy ehkä sille sopiva rengastus, ei ollut samaa kokoa mitä tuolla Cali'ssa käyttivät(oli aika "läskit").
https://en.wikipedia.org/wiki/File:Ford ... 006%29.jpg
Vaan kun ei tarvinnut joka risteyksessä enää vispata sitä keppiä. Sitten meni kotona mitsuwagoni vaihtoon ja OG 93 aut. tilalle.
Viimeksi muokannut torque, Ma Joulu 19, 2022 19:14. Yhteensä muokattu 4 kertaa.
9-5 2.0t A bp+ ´07
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
2.polvi
"Hölösuu"
Viestit: 1793
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2011 23:22

Re: Riskienottoa loppuunajetulla NG93 avolla: loppuelämän koeajo alkoi sekä tonnin Volvo

Viesti Kirjoittaja 2.polvi »

Noniin. Volvon lisävarustelu ja mieletön rahanmeno on nyt alkanut.
  • Puuilosta rammari Prego PA3233B 34.90e
  • Motonetista Radiojohto Volvo 94- ISO 14.90e
  • Motonetista AIV 1 DIN lokerikko yleismalli 95 mm 9.99e
Asennus oli ihan plug and play ja ihan asiallisesti striimaa Spotifytä ja pikatestillä sisäänrakennettu mikrofonikin poimii puheäänen ihan ok. Eli tavoite on siis saavutettu. 8e olisi säästänyt, kun olisi hakenut Biltemasta tuon Iso-adapterin, mutta en jaksanut ajaa 30min lisää sen edestä. Toisaalta, Motonetin varastosaldot oli pielessä, jonka ansiosta säästin 15e, koska olin jo sieltä päättänyt ostaa 50e Four Mobile -ökyradion, mutta koska moista ei Järvenpäästä löytynytkään, innostuin etsimään muualtakin.

Kuva

Tripistä puuttuu n. 40km, eli olen ajanut autolla nyt n. 250km ja kyllä aika hyvältä vaikuttaa. Ei siitä vain mihinkään pääse, että vanhakin laatukiesi on hyvä ajaa.

Kuva

Vielä on haussa tavaratilan suojaverho (voisi auttaa lämpenemiseen ja rengasmeluun) sekä pölykapselit. Yhdet jo löysinkin, mutta ovat Savossa, joten katsotaan josko myyjällä olisi ajoa etelään lähitulevaisuudessa.

Ensi kesäksi täytyy vielä hankkia aluvanteet kesärenkaineen. Turussa olisi 90e asialliset tarvikevanteet melkein uusilla BF Goodrich 15" renkailla, mutta enpä jaksa alkaa lähteä hakemaan sieltä asti.

Jakopääremonttia pitää myös alkaa suunnittelemaan.
Saab 93 CV 2.0T aut. Aero -05, Toyota Yaris 1.5 Hybrid Active -23, Volvo V70 Classic 2.5 10V -00, ex 93 SS 1.8t Vector -05
aero
-
Viestit: 8651
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Riskienottoa loppuunajetulla NG93 avolla: loppuelämän koeajo alkoi sekä tonnin Volvo

Viesti Kirjoittaja aero »

2.polvi kirjoitti:
Su Joulu 18, 2022 14:33
Tripistä puuttuu n. 40km, eli olen ajanut autolla nyt n. 250km ja kyllä aika hyvältä vaikuttaa. Ei siitä vain mihinkään pääse, että vanhakin laatukiesi on hyvä ajaa.
Eiks oo jopa vähän rentouttava fiilis, kun auto ei piippaile ja plingaile kaikesta mahdollisesta, telkkari ei loista sisällä ja sisävalaistus on muutenkin varsin maltillinen (pl. tuo Pregon rammari) ja pimeällä silmä lepää. Sellasta yksinkertaista rehellisyyttä, jonka tarkoituksena on ajaminen eikä mikään etäisesti siihen liittyvä tingeltangeli.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Avatar
viggen
"Hölösuu"
Viestit: 3092
Liittynyt: Pe Huhti 24, 2009 23:24
Paikkakunta: Trollhättan

Re: Riskienottoa loppuunajetulla NG93 avolla: loppuelämän koeajo alkoi sekä tonnin Volvo

Viesti Kirjoittaja viggen »

Et kai meinaa laittaa 15¨ kiekkoja Volvoon. Minusta jo 16¨ kapeammalla talvirenkaalla on aika raja tapaus lasti päällä ajaessa. Tavallisesti Volvo S-V70 käytetään 225/55r16, 225/50r17 och 245/40r18 kokoja tai jos haluaa niin vielä suurempia.
NG 9³ 2,0t Cab -05 M5 Silver met. Aero-Griffin Look. Nevs 9³ Aero -14 (-15) A6 Jet Black met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
2.polvi
"Hölösuu"
Viestit: 1793
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2011 23:22

Re: Riskienottoa loppuunajetulla NG93 avolla: loppuelämän koeajo alkoi sekä tonnin Volvo

Viesti Kirjoittaja 2.polvi »

aero kirjoitti:
Su Joulu 18, 2022 15:07

Eiks oo jopa vähän rentouttava fiilis, kun auto ei piippaile ja plingaile kaikesta mahdollisesta, telkkari ei loista sisällä ja sisävalaistus on muutenkin varsin maltillinen (pl. tuo Pregon rammari) ja pimeällä silmä lepää. Sellasta yksinkertaista rehellisyyttä, jonka tarkoituksena on ajaminen eikä mikään etäisesti siihen liittyvä tingeltangeli.
Nyt kun sanoit, niin tajusin, että toden totta, piippailut loistavat poissaolollaan. Vale-Citikkakaan ei nyt aivan mieletön piippailija ollut sittenkään, mutta halusihan se piippailla alle 5 asteen lämpötiloista bluetoothin yhdistymisestä nyt ainakin.

Siitä kyllä pidän Saabeissa, että saa Black/Night Panelilla loimotusta hillittyä. Capturissa taisi muuten saada koodattua ihan fyysiseen pikanäppäimeen toiminnon, joka pimensi sen television. Toki muut valot jäivät, mutta parempi kuin ei mitään.
Saab 93 CV 2.0T aut. Aero -05, Toyota Yaris 1.5 Hybrid Active -23, Volvo V70 Classic 2.5 10V -00, ex 93 SS 1.8t Vector -05
2.polvi
"Hölösuu"
Viestit: 1793
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2011 23:22

Re: Riskienottoa loppuunajetulla NG93 avolla: loppuelämän koeajo alkoi sekä tonnin Volvo

Viesti Kirjoittaja 2.polvi »

viggen kirjoitti:
Su Joulu 18, 2022 15:10
Et kai meinaa laittaa 15¨ kiekkoja Volvoon. Minusta jo 16¨ kapeammalla talvirenkaalla on aika raja tapaus lasti päällä ajaessa. Tavallisesti Volvo S-V70 käytetään 225/55r16, 225/50r17 och 245/40r18 kokoja tai jos haluaa niin vielä suurempia.
No toki ensisijaisesti haussa on 16" tai 17" (talvikiekot on vissiin 205/55/16), mutta jos sillä kesäkeleillä ajetaan 500km, niin lienee aika sama mitkä pyörät on. Mutta kiitos vinkistä, yritän siis vältellä alle 16" mustia pyöreitä.
Saab 93 CV 2.0T aut. Aero -05, Toyota Yaris 1.5 Hybrid Active -23, Volvo V70 Classic 2.5 10V -00, ex 93 SS 1.8t Vector -05
2.polvi
"Hölösuu"
Viestit: 1793
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2011 23:22

Re: Riskienottoa loppuunajetulla NG93 avolla: loppuelämän koeajo alkoi sekä tonnin Volvo

Viesti Kirjoittaja 2.polvi »

Ennen vanhaan toki oli pyöräkoot maltillisempia, mutta ainakin tuossa vertailussa S70 on ollut 15" renkailla.

Kuva
Saab 93 CV 2.0T aut. Aero -05, Toyota Yaris 1.5 Hybrid Active -23, Volvo V70 Classic 2.5 10V -00, ex 93 SS 1.8t Vector -05
Scraab
"Ruisku"
Viestit: 120
Liittynyt: Ma Kesä 11, 2018 13:03

Re: Riskienottoa loppuunajetulla NG93 avolla: loppuelämän koeajo alkoi sekä tonnin Volvo

Viesti Kirjoittaja Scraab »

2.polvi kirjoitti:
Su Joulu 18, 2022 15:36
viggen kirjoitti:
Su Joulu 18, 2022 15:10
Et kai meinaa laittaa 15¨ kiekkoja Volvoon. Minusta jo 16¨ kapeammalla talvirenkaalla on aika raja tapaus lasti päällä ajaessa. Tavallisesti Volvo S-V70 käytetään 225/55r16, 225/50r17 och 245/40r18 kokoja tai jos haluaa niin vielä suurempia.
No toki ensisijaisesti haussa on 16" tai 17" (talvikiekot on vissiin 205/55/16), mutta jos sillä kesäkeleillä ajetaan 500km, niin lienee aika sama mitkä pyörät on. Mutta kiitos vinkistä, yritän siis vältellä alle 16" mustia pyöreitä.
Minulla on vielä sangen vaatimaton talviajokokemus S70 versiolla. Yhteinen taival alkoi 90-luvun lopulla ja jatkuu jossain määrin edelleen. Kilometrejä on kertynyt vasta 400 000. Autoni on tietenkin T-5 ja automaatti, siihen aikaan meni vähän paremmin maailmassa :D . Autossa oli tehtaan suosituksen mukaiset 15" teräsvanteet ja pölykapselit talvipyörissä, ei luistonestoa. Alkupään turboihin mahtui vielä 15". Umpinainen rakenne suojeli jarruja suolakylvyltä ja kapea rengas isohkon auton alla on melko tunteeton lumipöperöille. Alkuaikoina hiihtolomareissut tehtiin keskinopeuksilla, mitä enää voi vain lähinnä kauhistella :mrgreen: . Vaimo sai työkaverinsa vihat päälleen, kun oli kertonut matka-ajan Pyhälle. Olivat sitten yrittäneet samalla aikataululla, Pelkosenniemen sijaan olivat vasta Oulun tienoilla, kun päivä kääntyi iltaan...

Nyt ovat ruosteen raiskaamat teräsvanteet vaihtuneet alkuperäisiin valupyöriin, kun sellaiset satuin Copartilta löytämään. Edelleen 15" ja hyvin toimii. Ainoa ongelma on, että sopivien rankaiden tarjonta alkaa vähenemään, uusimmista testivoittajista ei enää löydy näitä kokoja, mutta vuosien varrella pienempi rengaskoko on tuonut runsain mitoin silkkaa säästöä. Varastossa on muuten kierros alkuperäisiä pölykapseleita, käyttämättömiä, tehtaan pakkauksessa... 8)

Olen melko varma, että Volvon insinöörit ovat perehtyneet auton ajettavuuteen ja ominaisuuksin paremmin, kuin tämän palstan asiantuntijat. Leveys ja matala profiili ei anna mitään lisäetua Suomen talvessa. Miinuksena hinta, sohjoliirron jatkuva vaara ja epämukavuus.
Avatar
torque
"Hölösuu"
Viestit: 2076
Liittynyt: La Loka 01, 2005 10:30
Paikkakunta: Esbo

Re: Riskienottoa loppuunajetulla NG93 avolla: loppuelämän koeajo alkoi sekä tonnin Volvo

Viesti Kirjoittaja torque »

Siitä kyllä pidän Saabeissa, että saa Black/Night Panelilla loimotusta hillittyä.
Minun yöajot vähentyneet, vaan juu kyllähän se on ihan fiksu toiminne. Hieman yllätti että jotkut mittariviisarit putosi nolla asentoon.
Toinen hyvä juttu noissa on, mittariston liitetty valon tunnistus. Ei rävähdä täysille kun ajaa jonkun esim tunnelin kautta, vaan miedosti säätyy kun valo olosuhteet muuttuu.
9-5 2.0t A bp+ ´07
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3522
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Riskienottoa loppuunajetulla NG93 avolla: loppuelämän koeajo alkoi sekä tonnin Volvo

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Komppia Scraabin ansiokkaaseen kirjoitukseen. Meilläkin kasipuolikkaassa oli koko 90 tkm ajan 15-tuumaiset ja oikein hyvät renkaat siihen olivatkin, sama auto toi 2.polven Volvo on käytännössä. Taisi olla 195/60/15 koko, mukavasti ja hiljaisesti meni niillä pitkät reissut mitä silloin koko perheen kanssa ajeltiin. Vasta seuraava sukupolvi V70 alkoi kasvattamaan tuumakokoa renkaissa.
Hyundai i20 1.0T-GDI Comfort-23 , Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
2.polvi
"Hölösuu"
Viestit: 1793
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2011 23:22

Re: Riskienottoa loppuunajetulla NG93 avolla: loppuelämän koeajo alkoi sekä tonnin Volvo

Viesti Kirjoittaja 2.polvi »

Nyt katselin vähän koeajoja ja muita artikkeleita TM arkistosta ja voi todeta, että 850/V70 olivat tehoversioita lukuunottamatta 15" kumeilla vakiona. Seuraavan sukupolven V70 (vm 2000->) oli mopoimpien versioiden (diesel ja vapari 2.4) osalta vielä 15" ainakin alkuun.

Kun olen lyhyehköt koeajot aikanaan tehnyt XC90 mk1 ja V70 mk2, niin tuo omani tuntui kovastikin ketterältä eikä ihme, sillä samaiset arkistot sen sitten paljasti kääntöympyröiden osalta:

850/V70 10,70m
V70mk2 11,80m
XC90MK1 12,50m

Vertailun vuoksi:

C-Crosser 10,75m
OG95 10,95m
E39 11,20m
Saab 93 CV 2.0T aut. Aero -05, Toyota Yaris 1.5 Hybrid Active -23, Volvo V70 Classic 2.5 10V -00, ex 93 SS 1.8t Vector -05
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7333
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Riskienottoa loppuunajetulla NG93 avolla: loppuelämän koeajo alkoi sekä tonnin Volvo

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Toi peruskartano on sen verran lepposa kulkija et korkeaprofiiliset 15-tuumaiset sopii hyvin kuvaan.

Isän V70:lla mitä oon ajanut niin hyvin ne pyörii alla.
Mut sanoisin et jos pitää miettii suojaverhoo lämpenemisen kannalta niin sieltä on jotain rikki, kyllä toi isän bensavapari ainaki lykkää lämmintä kuten og satkut aikanaan. :mrgreen:
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
2.polvi
"Hölösuu"
Viestit: 1793
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2011 23:22

Re: Riskienottoa loppuunajetulla NG93 avolla: loppuelämän koeajo alkoi sekä tonnin Volvo

Viesti Kirjoittaja 2.polvi »

tetammi kirjoitti:
Ma Joulu 19, 2022 22:29
Toi peruskartano on sen verran lepposa kulkija et korkeaprofiiliset 15-tuumaiset sopii hyvin kuvaan.

Isän V70:lla mitä oon ajanut niin hyvin ne pyörii alla.
Mut sanoisin et jos pitää miettii suojaverhoo lämpenemisen kannalta niin sieltä on jotain rikki, kyllä toi isän bensavapari ainaki lykkää lämmintä kuten og satkut aikanaan. :mrgreen:
Juu siis, ei siellä kylmä tule, lämpenee kyllä oikein hyvin ja nopeasti, mutta sen suojaverhon yksi lisäetu on tuo, vaikuttaa myös minusta takasivulasien auki pysymiseen.
Saab 93 CV 2.0T aut. Aero -05, Toyota Yaris 1.5 Hybrid Active -23, Volvo V70 Classic 2.5 10V -00, ex 93 SS 1.8t Vector -05
Avatar
torque
"Hölösuu"
Viestit: 2076
Liittynyt: La Loka 01, 2005 10:30
Paikkakunta: Esbo

Re: Riskienottoa loppuunajetulla NG93 avolla: loppuelämän koeajo alkoi sekä tonnin Volvo

Viesti Kirjoittaja torque »

tuo takakontin verho tuo myös hieman tie/rengas meluvaimennusta, ja hieman näkösuojaa jos sinne jotain arvokkaampaa laittaa. Oma mk3 niin siinä kyllä tosin lasienlämmitys toimii todella hyvin. Onhan se 2.5 5syl melkoinen "murisija". :)
9-5 2.0t A bp+ ´07
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
Vastaa Viestiin