Riskienhallintaa Capturilla: 36kk koeajo alkoi

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Avatar
AZP
"Hölösuu"
Viestit: 8749
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Riskienhallintaa Capturilla: 36kk koeajo alkoi

Viesti Kirjoittaja AZP » Su Tammi 13, 2019 17:07

Joo sori, ajatus lenteli jo väljemmissä Relluissa :mrgreen:

Avatar
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 1453
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Riskienhallintaa Capturilla: 36kk koeajo alkoi

Viesti Kirjoittaja IC1970 » Su Tammi 13, 2019 17:08

^Muista, että "yllyttäjää rankaistaan, kuten tekijää"...
Ford Focus Ecoboost 1.0 Wagon-16, Toyota Hiace D4D 117 4wd-08, Toyota Auris Touring Sports 1.8 Hybrid Active-16
Ex: 8 x og Saab 900, 1 x Saab 9000, 1 x ng Saab 900 / jäsen #4634

Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 5057
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Riskienhallintaa Capturilla: 36kk koeajo alkoi

Viesti Kirjoittaja tetammi » Su Tammi 13, 2019 21:45

Jos yhtää lohduttaa niin viime vuoden corsassa on myös rumpujarrut takana :D
Toistaseks kyllä toimineet, vaikka oon mä pari kertaa sen painepessy nyt kun ollu plussakelejä pakkasten välis.

Lämppärin puhaltimen joutusin viime viikolla käydä vaihdattaas.. :evil:

Avatar
aero
-
Viestit: 5907
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Riskienhallintaa Capturilla: 36kk koeajo alkoi

Viesti Kirjoittaja aero » Su Tammi 13, 2019 21:54

2.polvi kirjoitti:
Su Tammi 13, 2019 16:07
Voikohan tota ilmiötä estää jotenkin muuten kuin vaihtamalla sellaiseen 2000-luvun autoon, jonka jarrutkin ovat samalta aikakaudelta?
Jäätyykö siinä jollain ihmeellä käyttöjarru, vai onko kyse yleisemmästä seisontajarrun jäätymisestä? Jos jälkimmäisestä, niin jätä pesun jälkeen seisontajaaru auki, niin saatat päästä helpommalla. Tai hinkkaa pesun jälkeisellä ajolla ne jarrut niin kuumaksi, että kosteus haihtuu pois - tuskin tarttee levyä edes kovin kirkkaaseen punahehkuun saattaa.

2.polvi kirjoitti:
Su Tammi 13, 2019 16:07
Edit. En muistanutkaan aiemmin valittaa. Tossa Capturissa on todella onneton peruutusvalo, sekin oli perkele Saabissa paremmin. Itse asiassa NG93:n peruutusvalot olivat mielestäni poikkeuksellisen hyvät. Capturissa on vain yksi valo toisessa takakulmassa. Täytynee perehtyä, saisiko sinne lisää watteja jollain keinolla.
9-3SC:n pakkivalot olivat mullakin jotain ennennäkemätöntä, vain penarit on mulla päässeet lähellekään. Jos siellä on vanhanmallinen hehkulankapolttimo, niin siihen saanee pirusti kirkkaampaa lediä tilalle siltä samalta kiinanpojalta, kuin muunkin tuuningin. Jos siellä taas on jo nykyaikainen LED-viritelmä onnettomalla laadulla, voi tunettaminen olla vähän ikävämpää.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla

2.polvi
"Aero"
Viestit: 424
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2011 23:22

Re: Riskienhallintaa Capturilla: 36kk koeajo alkoi

Viesti Kirjoittaja 2.polvi » Su Tammi 13, 2019 22:04

Itse asiassa en tiedä kummat jarrut jäätyy. Täytyypä seuraavan pesun jälkeen kokeilla jättää käkkäri pois, niin sillähän se selviää.

Tossa vähän googlailin, niin ongelma oli ihan yleisesti tiedossa eri foorumeilla. Niissä ei kyllä pikaluvulla tullut esiin, että kummat jarrut siellä jäätyy...

Edit. Brittifoorumillakin on Capturin peruutusvalo herättänyt keskustelua laajasti. Tähän kiteytynee koko hoito: "Oh yes and it is next to useless" :(
Renault Captur Tce 120 EDC-aut Dynamique -17, ex 93 SS 1.8t Vector -05

Avatar
AZP
"Hölösuu"
Viestit: 8749
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Riskienhallintaa Capturilla: 36kk koeajo alkoi

Viesti Kirjoittaja AZP » Su Tammi 13, 2019 22:20

tetammi kirjoitti:
Su Tammi 13, 2019 21:45
Jos yhtaää lohduttaa niin viime vuoden corsassa on myös rumpujarrut takana :D
Viimevuotiset Opelithan onkin jo ranskiksia :mrgreen:

Cona
"Hölösuu"
Viestit: 1753
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: Riskienhallintaa Capturilla: 36kk koeajo alkoi

Viesti Kirjoittaja Cona » Ma Tammi 14, 2019 09:46

Jännä nähdä, mikä on tämän ketjun loppupäätelmä Capturin kelvollisuudesta laadun ja taloudellisen mielekkyyden suhteen.

Onneksi tuossa mun III-korisessa Meganessa ei ole rumpujarruja takana. :D
9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja NG 900 2.0t Cabriolet -95 ex: 9-5 Aero Wagon -04 ja 9-3 Sport Business 2.0t -00

Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 5057
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Riskienhallintaa Capturilla: 36kk koeajo alkoi

Viesti Kirjoittaja tetammi » Ma Tammi 14, 2019 11:43

AZP kirjoitti:
Su Tammi 13, 2019 22:20
tetammi kirjoitti:
Su Tammi 13, 2019 21:45
Jos yhtaää lohduttaa niin viime vuoden corsassa on myös rumpujarrut takana :D
Viimevuotiset Opelithan onkin jo ranskiksia :mrgreen:
Ai niin.. osu ja uppos :oops:
Lieneekö aika kullannut muistot mut harvemmin vanhois rumpupeleis tuota jäätymistä oli jossei käppärivaijerit jäätynyt mut se on sama myös levyjarruis.

Tasapainoon noiden säätäminen olikin kuluneilla rummuilla sitten toinen juttu...

2.polvi
"Aero"
Viestit: 424
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2011 23:22

Re: Riskienhallintaa Capturilla: 36kk koeajo alkoi

Viesti Kirjoittaja 2.polvi » Ma Tammi 14, 2019 14:37

Cona kirjoitti:
Ma Tammi 14, 2019 09:46
Jännä nähdä, mikä on tämän ketjun loppupäätelmä Capturin kelvollisuudesta laadun ja taloudellisen mielekkyyden suhteen.

Onneksi tuossa mun III-korisessa Meganessa ei ole rumpujarruja takana. :D
Oon jo salaa funtsinut sellaistakin, että jos toi osoittautuisi hyväksi yksilöksi, sen voisi lunastaa 31kk kuluttua itselleen, lunastushinta reilu 10ke, ja rekisteröidä kevytautoksi lasten käyttöön. Ensimmäinen täyttää 15 v. 2022, kaksi natiaista v. 2023 ja sitten 2025 ja 2026. Sit tietty tarvitaan muutama clio 99e/kk diilillä pihaan lisäksi. Itse voisin ajella NG93 avolla auringonlaskuun :roll:
Renault Captur Tce 120 EDC-aut Dynamique -17, ex 93 SS 1.8t Vector -05

Avatar
AZP
"Hölösuu"
Viestit: 8749
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Riskienhallintaa Capturilla: 36kk koeajo alkoi

Viesti Kirjoittaja AZP » Ma Tammi 14, 2019 15:24

Nyt on pakko kysyä, että onko teillä siis viisi kappaletta jälkikasvua ja perheen ajot sujuu Kapturilla?

2.polvi
"Aero"
Viestit: 424
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2011 23:22

Re: Riskienhallintaa Capturilla: 36kk koeajo alkoi

Viesti Kirjoittaja 2.polvi » Ma Tammi 14, 2019 15:50

Tää on tällainen uusperhekuvio, jossa lapset ovat vuoroviikoin toisilla vanhemmillaan. Ja lisäksi vaimolla on oma talonsa, joten koko köörillä ei olla koossa kuin satunnaisesti, johtuen jo eri paikkakunnista ja lasten kouluista. Toi kevytautokuvio tulee kyllä helpottamaan tätä logistista pähkinää melkoisesti. Rouvalla on tosin 7-paikkainen Chevrolet Captiva. Siitäkin voisi jotain kirjoittaa joskus, on nimittäin hintalaatusuhde aika pitelemätön noissa.
Renault Captur Tce 120 EDC-aut Dynamique -17, ex 93 SS 1.8t Vector -05

Avatar
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 1453
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Riskienhallintaa Capturilla: 36kk koeajo alkoi

Viesti Kirjoittaja IC1970 » Ma Tammi 14, 2019 18:49

Pääsääntöisesti itse olen vannonut rumpujarrujen nimeen takajarrujen osalta ja kironnut levyjarrut alimpaan hemmettiin. Vanhemmiten jatkuvaa satula yms. jumppaa, rumpujarruista riittää kun pyyhkäsee pölyt muutaman vuoden välein. Nyt sattuu olemaan pihassa taas kaksi autoa rumpujarruilla, Focuksessa vaan joka kulmassa levyt. Hiacessa kun avaa rummut 4-5v välein niin riittää, ensiasennus jarrukengät kestävät yleensä n. 400 tkm. Yleisimpänä vikana on se, ettei niitä rumpuja avata kun jarrut vaan toimivat ja jumittavat sitten kiinni niin ettei aukea rikkomatta, uudet rummut maksavatkin sitten maltaita.

No se niistä, työkaveri kyseli tänään olisko mulla tonnin-parin autoa tiedossa, ohjeistin soittamaan Autoverkkokauppaan ja tekemään 99e/kk diilin Rellusta tai Hynystä ennemmin, kuin ottamaan taas niskoilleen jotain halpista. Hieman innostui, kun pidin pienen luennon :)
Ford Focus Ecoboost 1.0 Wagon-16, Toyota Hiace D4D 117 4wd-08, Toyota Auris Touring Sports 1.8 Hybrid Active-16
Ex: 8 x og Saab 900, 1 x Saab 9000, 1 x ng Saab 900 / jäsen #4634

Avatar
aero
-
Viestit: 5907
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Riskienhallintaa Capturilla: 36kk koeajo alkoi

Viesti Kirjoittaja aero » Ma Tammi 14, 2019 20:58

^Mihin autoon sulla on viimeksi ehtinyt osua kaksi jarrujumppaa matkalle jarrujen tyypistä riippumatta? :D

Kai sitä hyviäkin rumpujarruja on, ehkä sellaisia missä käyttöjarrukin on rummulla? Nuo viritelmät, joissa rumpujarru on sekoitettu seisontajarrufunktiona levytoimiseen käyttöjarruun, on kaikista pahimpia. Yhtään sellaista toteutusta ei ole mulle osunut, jota olisi voinut hyväksi sanoa - eniten kiroilua aiheuttanut moinen jarru tähän mennessä löytyi... *tamdamdamdam* Toyotasta! Vähiten huono tuollainen tähän mennessä on nykyisen ökybemarin (10v ikäinen ykkönen, siis) jarru.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla

Avatar
AZP
"Hölösuu"
Viestit: 8749
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Riskienhallintaa Capturilla: 36kk koeajo alkoi

Viesti Kirjoittaja AZP » Ma Tammi 14, 2019 21:12

Mulla ei kyllä ollut OG-kolkin takalevykäyttö+rumpuseisontajarrun kanssa kumempia ongelmia yli viiden vuoden omistusaikana.

Kuplan nelipyörärumpujarrut on hyvät. Aina on pysähtynyt riittävän hyvin. Sama kuin moottoriteho on kuplassa hyvä. Aina on perille ehditty :mrgreen:

Avatar
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 1453
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Riskienhallintaa Capturilla: 36kk koeajo alkoi

Viesti Kirjoittaja IC1970 » Ma Tammi 14, 2019 22:57

aero kirjoitti:
Ma Tammi 14, 2019 20:58
^Mihin autoon sulla on viimeksi ehtinyt osua kaksi jarrujumppaa matkalle jarrujen tyypistä riippumatta? :D
No emmää kahdesta jumpasta autokohtaisesti puhunut, mutta takajarrujen kanssa sai puuhastella yllinkyllin emännän -01 Mondeossa joka itse asiassa meni vaihtoon juurikin noiden jarruongelmien takia kun kuudeskaan kerta ei saanut asioita kuntoon vaan levyt olivat kierot taas 5000 km ajon jälkeen, jonkun verran niinikään emännän -05 Accordissa ja takasatulat vaihdoin -07 Accordiin. Samaten jarruhommia oli -97 Camryn ja -05 Corollan kanssa, nimenomaan kyseessä siis levyjarrut ja iän ja kilometrien mukanaan tuomat kulumat. Kulutusosia, joo, mutta Suomen ilmasto ja levyjarrut ovat surkea yhdistelmä. Hiacessa on kyllä ollut ongelmattomat jarrut, kop kop.
Ford Focus Ecoboost 1.0 Wagon-16, Toyota Hiace D4D 117 4wd-08, Toyota Auris Touring Sports 1.8 Hybrid Active-16
Ex: 8 x og Saab 900, 1 x Saab 9000, 1 x ng Saab 900 / jäsen #4634

Vastaa Viestiin