Riskienottoa loppuunajetulla NG93 avolla: loppuelämän koeajo alkoi - Japanin patonki pelasti Rellulta

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
2.polvi
"Hölösuu"
Viestit: 1127
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2011 23:22

Re: Riskienottoa loppuunajetulla NG93 avolla: loppuelämän koeajo alkoi - Japanin patonki pelasti Rellulta

Viesti Kirjoittaja 2.polvi »

Kukahan foorumin keksijä ideoisi tuon niskalämmityksen tuotantovalmiiksi? Äkkiseltään ajatellen materiaalikustannukset olisivat aika pienet ja luulisin menekkiä olevan, jos saisi nätihkön lopputuloksen.

Vaikuttaisi siltä, että Captiva lähtee pihasta tänään trailerilla eli yksi murhe vähemmän. Lisäksi Citikan helikopteri-valo onneksi johtuikin huonosti kiinni olleesta liittimestä. Mutta rahan menoa piisaa silti, avoon varmaan tonni ja Citikan perushuoltoonkin viitisen sataa nyt ainakin :lol:
Saab 93 CV 2.0T aut. Aero -05, Mercedes-Benz CLA 180 Coupe Business Progressive -20, Citroen C-Crosser HDi 156 Exclusive Business 4wd TC SST aut -12, ex 93 SS 1.8t Vector -05
Cona
"Hölösuu"
Viestit: 2490
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: Riskienottoa loppuunajetulla NG93 avolla: loppuelämän koeajo alkoi - Japanin patonki pelasti Rellulta

Viesti Kirjoittaja Cona »

2.polvi kirjoitti:
Ti Syys 15, 2020 11:28
Kukahan foorumin keksijä ideoisi tuon niskalämmityksen tuotantovalmiiksi? Äkkiseltään ajatellen materiaalikustannukset olisivat aika pienet ja luulisin menekkiä olevan, jos saisi nätihkön lopputuloksen.

Vaikuttaisi siltä, että Captiva lähtee pihasta tänään trailerilla eli yksi murhe vähemmän. Lisäksi Citikan helikopteri-valo onneksi johtuikin huonosti kiinni olleesta liittimestä. Mutta rahan menoa piisaa silti, avoon varmaan tonni ja Citikan perushuoltoonkin viitisen sataa nyt ainakin :lol:
Tässä osin huumoria, mutta laittaa kaksi imurinletkua sopivin tekstiilisuulakkein penkkien niskatukiin keskikonsolista. :lol:

Lähteekö Captiva huutokaupattavaksi? :D
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
2.polvi
"Hölösuu"
Viestit: 1127
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2011 23:22

Re: Riskienottoa loppuunajetulla NG93 avolla: loppuelämän koeajo alkoi - Japanin patonki pelasti Rellulta

Viesti Kirjoittaja 2.polvi »

Huikee idis. Tervetuloa asentamaan Jäkeen :D Mutta olen kyllä ihan vakavissani. Jos etujakkaroiden alta saisi tuotua jollain letkusysteemillä ilmaa penkin verhoilujen sisällä, ni olis kova.

Captiva meni ihan inter netsin kautta löytyneen kontaktin kautta jollekin firmalle, joka ymmärtääkseni kunnostaa ja myy. Vaemo sen facebookista bongasi.

Kyllähän tossakin takkiin tuli ja paljon, monta hyvää asiaa oli autossa, huoltoja tehty jne, mutta nyt ei virta riittänyt saattaa kuntoon. Etenkin kun avo ja Citikka pitää huoltaa.

Ai niin. Vitsi. "Takkiin tuli, sano itsensä paljastaja."
Saab 93 CV 2.0T aut. Aero -05, Mercedes-Benz CLA 180 Coupe Business Progressive -20, Citroen C-Crosser HDi 156 Exclusive Business 4wd TC SST aut -12, ex 93 SS 1.8t Vector -05
Cona
"Hölösuu"
Viestit: 2490
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: Riskienottoa loppuunajetulla NG93 avolla: loppuelämän koeajo alkoi - Japanin patonki pelasti Rellulta

Viesti Kirjoittaja Cona »

No esteettisistä arvoistahan ei ollu puhetta?! :mrgreen:

Totta puhuen, kaikkihan on varmasti rakennettavissa, mietin tässä, että kun kerran se ilmavirta siellä ohjaamossa pörrää niin puhalluksen tarvii olla kohtuullisen voimakas, että oikeasti lämmittäisi niskaa.

Itse en ole avoillessa tollasta patenttia kaivannut, kuitenkin viimasuoja blokkaa kylmyyttä tehokkaasti + voi vetäistä takin kauluksen ylös kaulan suojaksi ja toisaalta ainakin tossa NG900 on tehokas lämmityslaite, jonka saa suunnattua suoraan kasvoillekin.

Jännityksellä odotamme, mistä Captiva putkahtaa myyntiin ja millaisella hintalapulla... Vai onko tosiaan huutokauppakamaa. :D
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
2.polvi
"Hölösuu"
Viestit: 1127
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2011 23:22

Re: Riskienottoa loppuunajetulla NG93 avolla: loppuelämän koeajo alkoi - Japanin patonki pelasti Rellulta

Viesti Kirjoittaja 2.polvi »

Käväistiin tuossa hakemassa Saimaalta faijan vene pois. Vetoautona oli vm. 2016 Tiguan, ensimmäistä korimallia. Yllättävän eleettömästi tuli paketti perässä, vaikka vene varusteineen ja traileri painoivat varmaan hyvin lähelle 2500kg, eli auton sallittu maksimi.

Saimaalla en ollutkaan aiemmin veneillyt, kyllä on komeat maisemat! Savonlinnasta ajeltiin Järvisydämeen ja Oraviin. Molemmat hyvin erilaisia, mutta hienoja paikkoja.

Kuvassa Oravin kanava.

Kuva
Saab 93 CV 2.0T aut. Aero -05, Mercedes-Benz CLA 180 Coupe Business Progressive -20, Citroen C-Crosser HDi 156 Exclusive Business 4wd TC SST aut -12, ex 93 SS 1.8t Vector -05
Avatar
AZP
"Hanki elämä"
Viestit: 11584
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Riskienottoa loppuunajetulla NG93 avolla: loppuelämän koeajo alkoi - Japanin patonki pelasti Rellulta

Viesti Kirjoittaja AZP »

Aika komea ruska! Kyllä kelpaa veneillä näillä keleillä, hätäisimmät on jo vetäneet veneensä ylös.
2.polvi
"Hölösuu"
Viestit: 1127
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2011 23:22

Re: Riskienottoa loppuunajetulla NG93 avolla: loppuelämän koeajo alkoi - Japanin patonki pelasti Rellulta

Viesti Kirjoittaja 2.polvi »

No niin. Nyt olisi avo käytetty Holmbergilla.

Tilauksessa oli ns. iso määräaikaishuolto, laatikon öljynvaihto ja takajarrulevyt- ja palat. Lisäksi pieni naksahdus kuului vasemmalta edestä, epäilin jousen katkeamista, mutta näin ei ollut.

Tutkimuksissa kuitenkin selvisi, että takana jarrusatulat olivat aivan haperoa, vaihtoon. Lisäksi edestä meni vaihtoon raidetangot ja jotkut vakaajat, en mä noista tajua. Loppulasku oli 1267,10e. Kyllä se vähän kirpaisi.

Muuten eivät olleet löytäneet mitään kovin hälyttävää. Muutamaan juttuun tuli vinkki, että tulevaisuudessa voi vaatia huomiota, yksi taisi olla puolat. Palvelu oli erinomaista, todennäköisesti sinne menee Saab nyt jatkossakin.

Lisäksi koeajot oli suoritettu selvästikin kunnolla. Lähtiessäni range näytti 40 kilsaa, mutta kun ajelin kehä kolmosta ja tuusulanmotaria ihan rivakasti kiihdytellen, range nousi 60 kilsaan ekan 20km matkalla, jonka jälkeen tankkasin :lol:

Mutta joo, tän päiväisen lisäksi autoon on upotettu 395e tammikuussa, että olishan niillä rahoilla ajellut Autoverkkokaupan karvalakki Cliolla koko vuoden, onnettomana, mutta ilman huolia.

Toivotaan nyt, että auto pysyy hyvin läjässä, vaikka eihän noista kulungeista mikään ole ollut vika, vaan kuluvia osia ja normaaleja huoltotoimenpiteitä.

Toivomuksena toki olisi, että pysyisikin suht viattomana, niin ei tää harraste älyttömän kalliiksi tulisi. Moni osa tai harvemmin tehtävä huolto (kuten laatikon öljynvaihto) on nyt hoidettu eikä niitä tartte hetkeen miettiä etenkin, kun autolle ei varmaan vuodessa kilsoja ala kertymään kuin enintään 5tkm. Renkaatkin on molemmat sarjat melkein uusia. Josta tulikin mieleen, että pitää tsekata auton mukana tulleet nastat orkkisvanteineen ja harkita vakavasti niiden myyntiin laittamista.

Nyt muuten tulee just 5tkm täyteen, ennen jouluahan sen hain. Toki ensi talvena tuskin kilsoja tulee sitäkään vähää mitä viime talvena...

Hynkky sen sijaan kerää kilometrejä rajulla tavalla. Vaemo just tuossa raportoi, että 23tkm meni rikki. Auto kävi huollossa 13.9, eli 3.5viikkoa sitten ja tuolloin mittarissa oli 17588km. Toki, nyt on osunut tälle aikavälille poikkeuksellisen pitkiä reissuja, on käynyt Kemissä, Oulussa ja nyt on menossa Joensuuhun. Taitaa tulla kyllä naamavippi Autoverkkokaupan huoltotiskille tällä menolla pelkästään määräaikaishuolloista :roll: Pikalaskutoimituksella tuolla tahdilla takuun loppuessa mittarissa on n. 450tkm :facepalm_man:

Edit. Edellisen tankillisen keskikulutus oli muuten 9.9l/100km tankkauksesta mitattuna. En yhtään muista missä olen ajellut, oisinkohan käynyt Hyvinkäällä ja pari kertaa Pasilassa, siksi noinkin maltillinen lukema, arvelen.
Saab 93 CV 2.0T aut. Aero -05, Mercedes-Benz CLA 180 Coupe Business Progressive -20, Citroen C-Crosser HDi 156 Exclusive Business 4wd TC SST aut -12, ex 93 SS 1.8t Vector -05
lauriolio
"Aero"
Viestit: 372
Liittynyt: Ke Elo 12, 2015 21:24
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Riskienottoa loppuunajetulla NG93 avolla: loppuelämän koeajo alkoi - Japanin patonki pelasti Rellulta

Viesti Kirjoittaja lauriolio »

2.polvi kirjoitti:
Ke Loka 07, 2020 19:15
Lisäksi koeajot oli suoritettu selvästikin kunnolla. Lähtiessäni range näytti 40 kilsaa, mutta kun ajelin kehä kolmosta ja tuusulanmotaria ihan rivakasti kiihdytellen, range nousi 60 kilsaan ekan 20km matkalla, jonka jälkeen tankkasin :lol:
...
Renkaatkin on molemmat sarjat melkein uusia. Josta tulikin mieleen, että pitää tsekata auton mukana tulleet nastat orkkisvanteineen ja harkita vakavasti niiden myyntiin laittamista.
Tai sitten on pidetty lämpimänä tyhjäkäynnillä pitkiä aikoja, niin ajotietokone on mennyt sekaisin kun kulutus on ollut pitkään ÄÄRETÖN ;)

Mulla on hakusessa Aeroon 17” vanteelle talvirenkaat ja ylipäätään parempikuntoiset 17-vanteet pitkän aikavälin suunnittemassa, eli tänne saa tarjota ja katsotaan mihin asia etenee! 16” ei vaan tunnu oikealta tuossa autossa, vaikka juuri vaihdatin vanteille tuoreehkot mutta tuntematonta merkkiä olevat nastarenkaat.
Kuljettimet: Hyundai Kona Electric 64kWh MY19 & Saab 9-5 Aero wagon MY03 ”Superi”
Harrastimet: Pari polkupyörää ja Saab 900i MY88
aero
-
Viestit: 7303
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Riskienottoa loppuunajetulla NG93 avolla: loppuelämän koeajo alkoi - Japanin patonki pelasti Rellulta

Viesti Kirjoittaja aero »

2.polvi kirjoitti:
Ke Loka 07, 2020 19:15
Josta tulikin mieleen, että pitää tsekata auton mukana tulleet nastat orkkisvanteineen ja harkita vakavasti niiden myyntiin laittamista.
Elä hyvä mies hättääle.

Ruuvaat ne alle kun ajat auton talliin talviteloille, niin ehkäiset kesärenkaiden painumisen yhdeltä kohtaa. Lisäksi kauniina helmikuisena päivänä, kun on parikymppiä pakkasta eikä vedestä tai suolasta tietoakaan, avaat katon lämpimässä tallissa, pakittelet auton ulos ja käyt pipo päässä fiilistelemässä kirpeätä, mutta komeaa talvikeliä. Se on meinaan oikeasti hienoa - ilma on raikasta, keli kaunis ja fiilis katossa. Eikä varmaan epäilystäkään, etteikö saappi hönkis lämmintä ilmaa hengitysteitä kohti niin pyytäessä. Eikä se autokaan tykkää kyttyrää, kunhan tosiaan on kunnon talvikeli eikä mikään räntäloskapaska-ahdinko.

Kokeile, ihan oikeesti. Talviavoilu on ehkä parasta, mitä voi tehdä housut jalassa. Ilman housuja voi olla vähän turhankin raikasta.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
2.polvi
"Hölösuu"
Viestit: 1127
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2011 23:22

Re: Riskienottoa loppuunajetulla NG93 avolla: loppuelämän koeajo alkoi - Japanin patonki pelasti Rellulta

Viesti Kirjoittaja 2.polvi »

^^Juu, voi se noinkin olla, mutta parit havainnot mitä herra teki, ovat vaatineet suoraa nilkkaa ja hyvä niin. Eli ei siis ollut missään tapauksessa kritiikkiä osin kieli poskessa kirjoittamani.

Täytyykin tsekata ne fillarit, itse en tuolla tule talvikeleillä varmaankaan ajelemaan, niin ihan turha (muistaakseni) tuoreiden ja vähän ajettujen nastojen on antaa hapertua ja arvonsa menettää. Vanteet on mallia ALU 50.

^Juu. Siis kyllä mä viime talvenakin ajoin ja voin ajella ensi talvenakin, että pysyy kiesi vetreänä, mutta vain silloin kun on kesärengaskelit. Autohan ei lähde talviteloille minnekään pöndelle latoon, vaan ihan tohon omaan, valitettavasti kylmään, talliin.
Saab 93 CV 2.0T aut. Aero -05, Mercedes-Benz CLA 180 Coupe Business Progressive -20, Citroen C-Crosser HDi 156 Exclusive Business 4wd TC SST aut -12, ex 93 SS 1.8t Vector -05
aero
-
Viestit: 7303
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Riskienottoa loppuunajetulla NG93 avolla: loppuelämän koeajo alkoi - Japanin patonki pelasti Rellulta

Viesti Kirjoittaja aero »

No siitähän se on helppo ottaa ajoon. Kattokankaan saa kyllä vetreäksi tallissa ihan lämpöpuhaltimellakin, vaikka talli normaalisti kylmä olisikin.

Totta tosiaan, meillähän on tosiaan uusi tieliikennelaki kehissä eli jos vaan asfaltti paistaa niin kesäkumeilla saa ajaa pakkasillakin.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
2.polvi
"Hölösuu"
Viestit: 1127
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2011 23:22

Re: Riskienottoa loppuunajetulla NG93 avolla: loppuelämän koeajo alkoi - Japanin patonki pelasti Rellulta

Viesti Kirjoittaja 2.polvi »

Olipa tuossa loppukesästä vielä sellainenkin ajatus, että voisi päivittää mm. suuttimet ja downpipen, niillä kun saisi hieman lisää tehoja pelkän softan lisäksi.

Avo oli tuossa ennen huoltoa ajamatta pari viikkoa, ihan tarkoituksella, kun jarrut olivat ihan finaalissa ja pitivät melkoista rohinaa. Vale-Citikalla sai kyllä nollattua persdynon mukavasti, avo tuntuu nyt mielettömältä raketilta! Eli Citikka säästi multa yli 1000e 😍
Saab 93 CV 2.0T aut. Aero -05, Mercedes-Benz CLA 180 Coupe Business Progressive -20, Citroen C-Crosser HDi 156 Exclusive Business 4wd TC SST aut -12, ex 93 SS 1.8t Vector -05
2.polvi
"Hölösuu"
Viestit: 1127
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2011 23:22

Re: Riskienottoa loppuunajetulla NG93 avolla: loppuelämän koeajo alkoi - Japanin patonki pelasti Rellulta

Viesti Kirjoittaja 2.polvi »

Tällä viikolla pitäisi alkaa katselemaan tallia tyhjäksi avoa varten, kerrankin olisin hyvissä ajoin jossain näihin liittyvissä.

Hynkky nielee kilometrejä edelleen rajulla tavalla. Nastat meni alle 1.5 viikkoa sitten, tavallaan turhaan, mutta toisaalta vaemo joutuu ajelemaan ympäri Suomea ja usein myös aika aikaisin aamulla, joten lienee perusteltua.

Mutta kyllä muikkelilla on melkoinen tahti, kun 13.9. oli kilsoja 17588 ja nyt n. 26500km.
Saab 93 CV 2.0T aut. Aero -05, Mercedes-Benz CLA 180 Coupe Business Progressive -20, Citroen C-Crosser HDi 156 Exclusive Business 4wd TC SST aut -12, ex 93 SS 1.8t Vector -05
McStadey
"Hölösuu"
Viestit: 1110
Liittynyt: Ti Maalis 24, 2015 11:59

Re: Riskienottoa loppuunajetulla NG93 avolla: loppuelämän koeajo alkoi - Japanin patonki pelasti Rellulta

Viesti Kirjoittaja McStadey »

No siinä on kyllä pikku-hyny kovassa ajossa. Miltäs tuollainen kippo tuntuu matka-ajossa? Onko pakkopullaa vai meneekö hymy huulilla?
Nothing on earth comes close
Ex: 9-5 kombi 2,3t RE85 A 2004

Nyk: VW Touran 1.4TSI DSG MY16
2.polvi
"Hölösuu"
Viestit: 1127
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2011 23:22

Re: Riskienottoa loppuunajetulla NG93 avolla: loppuelämän koeajo alkoi - Japanin patonki pelasti Rellulta

Viesti Kirjoittaja 2.polvi »

Aika hyvä se on, erittäin positiivinen yllätys ja tuntuu sopivan vaemon lapaseen erityisen hyvin. Kaupungissa tietysti erittäin näppärä, mutta toimiva maantielläkin. Alusta on sopivan napakka olematta epämukava, auto on myös melko suuntavakaa sivutuulessakin. Vaemo arvostaa näppeineen myös ratinlämmitintä.

Moottori on oikein pirteä sataseen asti, sitten vähän alkaa meno hyytymään, selvähän se. 7-vaihteiden laatikko vaihtaa aika mukavasti kaikessa käytössä ja ohjaus on tarkka, vaikka tuntuma noissa sähköisissä ei niin hyvin välitykään. Kulutus on koko ajalta nyt 5.6l/100km ajotietokoneen mukaan, joka vaikuttaa suht hyvin pitävän paikkansa. Kesärenkailla menee maantieajossa vitosen pintaan, nastat hieman yllättäen vaikuttavat lyhyen kokemuksen perusteella nostavan kulutusta reilut 0,5l/100km. Pitää paineet kyllä tarkastaa asap.

Jos huonoja puolia etsii, niin ajovaloja pitää tuunata ledeillä ja rengasmelua on vähän liikaa. Toki huomioiden auton koko- ja hintaluokka.

Mutta vaikuttaa siltä, että 50tkm/v voi mennä hyvinkin rikki ja se on kyllä paljon se. Juuri tuossa juteltiin, että millonkohan vaihtaminen olisi järkevää. Takuuta piisaa ilman kilsarajaa vielä reilu 6 vuotta, toisaalta tuosta ei varmaan esim. 4 vuotta vanhana ja 200tkm ajettuna enää vaihdossa saisi mitään. Eli olisiko viisainta vaihtaa jossain reilussa satkussa? Visainen kysymys ja varmaan JP Veten kokemukset Astrasta pitää ottaa haltuun.

Edit. Onko se nyt omaa vai auton huonoutta, mutta etupenkkien muotoilu ei oikein omalle kropalle sovi. Selkänojan sivutukien väli on liian ahdas ja kokemus vähän epämiellyttävä. Olen mä tolla itsekin useamman tunnin matkoja ajanut eli, on se mahdollista, mutta ei mukavaa. Pienemmälle ruholle, kuten ainakin toistaiseksi vainolla on, varmasti oikein hyvä. Mutta jos joskus pitäisi alkaa ajamaan paljon, istuimeen pitäisi kiinnittää kyllä reilusti huomiota, viiden minuutin koeistunto liikkeessä ei riitä.

Saabien jakkarat ovat minulle lähes kuin luotuja, OG900 jakkara oli minulle täysin luotu, ainakin kun massaa oli se kymppi vähemmän eli 85kg.
Saab 93 CV 2.0T aut. Aero -05, Mercedes-Benz CLA 180 Coupe Business Progressive -20, Citroen C-Crosser HDi 156 Exclusive Business 4wd TC SST aut -12, ex 93 SS 1.8t Vector -05
Vastaa Viestiin