Riskienottoa loppuunajetulla NG93 avolla: loppuelämän koeajo alkoi - Japanin patonki pelasti Rellulta

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
2.polvi
"Hirsch"
Viestit: 783
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2011 23:22

Re: Riskienhallintaa Capturilla: 36kk koeajo alkoi

Viesti Kirjoittaja 2.polvi »

Käytän google-kuvia ja ihan samalla taktiikalla laitoin tuon viimeisimmänkin kuin aiemmat. Poistin nyt kuvat googlesta ja laitoin uudelleen. Hmm. Näkyyköhän aiemmatkaan kuvat enää?
Saab 93 CV 2.0T aut. Aero -05, Hyundai i20 Active Cross 1.0 T-GDI 100 hv 7-DCT Comfort -20, Citroen C-Crosser HDi 156 Exclusive Business 4wd TC SST aut -12 (vaemon), ex 93 SS 1.8t Vector -05, ex Renault Captur Tce 120 EDC-aut Dynamique -17

JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 3541
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55
Paikkakunta: Nokia

Re: Riskienhallintaa Capturilla: 36kk koeajo alkoi

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Sivuilla 2 ja 4 näkyy kuvia.
9-3 2.0t '01
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17

AZP
"Hanki elämä"
Viestit: 10012
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Riskienhallintaa Capturilla: 36kk koeajo alkoi

Viesti Kirjoittaja AZP »

Joo nyt näkyy tän ketjun kaikki kuvat.

Itse olen oppinut sen, että Googlekuvia käyttäessä pitää olla hidas. Tallennan kuvat kansioon (joka on asetuksissa jaettu), sitten avaan kuvan näkyviin kansiosta ja odotan... luokkaa 10-30 sekuntia... ennen kuin klikkaan kuvaa hiiren oikealla ja valitsen ”näytä kuva”. Aukeavan kuvanäkymän osoitteen laitan kuvan osoitteeksi foorumille.

Tuon turhalta tuntuvan odotuksen jos jättää pois, niin usein käy niin, että kuva näkyy ensin foorumilla ok, mutta häviää vähän myöhemmin. Taikka sitten joillain käyttäjillä tai laitteilla näkyy ja toisilla ei.

IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 1909
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Riskienhallintaa Capturilla: 36kk koeajo alkoi

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Ihmeellistä on tietotekniikan maailma, mun laitteilla Capturin tuunaus jää mielikuvituksen varaan, mutta se on varmasti hyvä, koska näin kerran kehutaan !
Skoda Superb 1.5 Combi -20, Honda Accord 2.4 A-08, Chevrolet Cruze LT 2.0D-11, Saab 9000 CS 2.0 -97
Ex: 8 x og Saab 900, 1 x Saab 96, 1 x Saab 9000, 1 x ng Saab 900 / jäsen #4634

2.polvi
"Hirsch"
Viestit: 783
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2011 23:22

Re: Riskienhallintaa Capturilla: 36kk koeajo alkoi

Viesti Kirjoittaja 2.polvi »

I´m in love with my car

phpBB [video]


Kokemuksia talviautoilusta on kertynyt nyt kiitettävästi. Muutama negatiivinenkin havainto on tullut, mutta lievä sellainen. Oven kahvat jäätyvät herkästi, mutta tähän asti maksimihaitta on ollut se, että on joutunut kädellä painamaan kahvan takaisin. Lisäksi lasit tuntuvat jäätyvän kiinni helpohkosti, tai ainakin helpommin kuin Saabissa. Eli silloin harvoin kun ajan autolla töihin, niin parkkihalliin mennessä voi joutua avaamaan oven, että saa kulkulätkää vilautettua lukijalle.

Mutta sitten niitä positiivisia.

Kuva

Auto seisoi ulkona koko yön ja pakkasta oli aamullakin tuo kuvan lukema. Käsittämätöntä kyllä, mutta auto käynnistyi kuin kesällä, mitään eroa en huomannut startin pyörityksessä tai käynnistymisen nopeudessa. Ainoat havainnot kovasta kelistä oli se, että kuvan näyttö heräsi vasta n. 10 minuutin ajelun jälkeen ja vaihteen valitsin oli aika jähmeä. Mutta kaksoiskytkinvaihteisto vaihtoi minusta kuten lämpimälläkin. Onkohan noi kaksoiskytkinhärvelit immuuneja pakkaselle, momentinmuunninautomaatithan kyllä kylmällä ovat kankeita ja vaihtavat töksähdellen?

Lueskelin myös jotain rellufoorumia ja sieltä sattui silmään kommentti, jossa auton eco-mode ei kuulemma anna täysiä tehoja lämmitykselle. Lisäksi kävi ilmi, että siellähän on sähkövastukset, jotka paikkaavat sitä, että kylmästä koneesta ei hukkalämpöä riitä alkuun. Lopputulos: auto alkaa puskemaan haaleata ilmaa suuttimista 15 asteen pakkasessa 2 minuuttia startista ja selkeästi lämmintä 5 minuutissa. Oli pakko lukea uudelleen Tekniikan Maailman talviautovertailu (4/2014), jossa on mun ymmärtääkseni tekniikaltaan vastaava auto, toki muutaman vuoden vanhempi ja kevyemmällä varustetasolla. Mutta moottori ja vaihteisto lienevät samat. Ja kyllä, lämmityslaitetta oli haukuttu. Tässä saattaa olla sellainen juttu, että vaikka Rellu alkaa puskemaan lämmintä hyvinkin nopeasti, niin lämmön tasaisuus ja esim. tehojen riittävyys pitämään auton 20 astetta plussalla voi olla heikkous. Toisaalta, mä en käsitä miten se voisi olla niin tärkeätä, talvella kuitenkin on aina päällä lämpimästi, vaikka takin ottaisikin ajon ajaksi pois. Itselleni tärkempää, varsinkin ajaessani lyhyitä matkoja ja kun autossa ei ole lohkaria, sisätilanlämppäriä eikä minulla lämmintä tallia, on se, että auton saa plussan puolelle nopeasti ja tuulilasin sulamaan ja huurteettomaksi.

Mutta onhan tuo pikkuauto, nitisee, paukkuu ja kolisee milloin mistäkin sisustasta jääkylmänä, mutta aika harva auto taitaa olla tämän suhteen täysin ongelmaton. Alusta sen sijaan ei minusta pauku jäisenäkään.

Lisäksi sain vihdoin ja viimein tehtyä tuohon kylmään talliin sen verran raivausta, että olen nyt pitänyt autoa siellä. On kyllä luksusta, kun ei tartte lumia ja jäitä poistella.

Alla vielä kuva vaimon Captivasta, on nimittäin hintalaatusuhteeltaan aika etevä laite. Erittäin siistissä kunnossa oli sisältä, ulkoa ok. Kesärenkaat Nokianin käytännössä uudet, talvirenkaat huonot. On lohkari, vetokoukku, 7 paikkaa, neliveto, automaatti ja 2-litrainen diesel. Letukka on myös erittäin säntillisesti huollettu. Nyt seurannassa kevättarjouksista uudet nastarenkaat, kesällä jakopään ja "iso" huolto mahdollisesti lahden eteläpuolella ja toivottavasti sen jälkeen vain lisää kovaa ajoa. Auto on vm. 08 ja ostettaessa ajettu muistaakseni 240tkm. Herrasmieheltä ostettaessa hintana tasaraha 5ke. Halpaa kuin saippua.
Saab 93 CV 2.0T aut. Aero -05, Hyundai i20 Active Cross 1.0 T-GDI 100 hv 7-DCT Comfort -20, Citroen C-Crosser HDi 156 Exclusive Business 4wd TC SST aut -12 (vaemon), ex 93 SS 1.8t Vector -05, ex Renault Captur Tce 120 EDC-aut Dynamique -17

McStadey
"Hirsch"
Viestit: 814
Liittynyt: Ti Maalis 24, 2015 11:59

Re: Riskienhallintaa Capturilla: 36kk koeajo alkoi

Viesti Kirjoittaja McStadey »

Ei näy kuvaa tuuningista tai Chevystä :(
Muut kuvat kyllä näkyy, paitsi padillä chrome-selaimella. Mystistä :?
Nothing on earth comes close
Ex: 9-5 kombi 2,3t RE85 A 2004

Nyk: VW Touran 1.4TSI DSG MY16

2.polvi
"Hirsch"
Viestit: 783
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2011 23:22

Re: Riskienhallintaa Capturilla: 36kk koeajo alkoi

Viesti Kirjoittaja 2.polvi »

On tää ihmehommaa noiden kuvien kanssa. Pitäisköhän ne kertaalleen poistaa kaikki ja palauttaa maltilla, AZP:n vinkein.

Tiedoksi, että tämä legendaarinen tuning = takalasitarra tekstillä "Ajaisin.Mieluummin.Saabilla."
Saab 93 CV 2.0T aut. Aero -05, Hyundai i20 Active Cross 1.0 T-GDI 100 hv 7-DCT Comfort -20, Citroen C-Crosser HDi 156 Exclusive Business 4wd TC SST aut -12 (vaemon), ex 93 SS 1.8t Vector -05, ex Renault Captur Tce 120 EDC-aut Dynamique -17

AZP
"Hanki elämä"
Viestit: 10012
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Riskienhallintaa Capturilla: 36kk koeajo alkoi

Viesti Kirjoittaja AZP »

Mulla näkyi kuva ensin mutta nyt on kielletty ajosuunta.

Luvatusta Captivasta ei näkynyt missään vaiheessa sitäkään :roll:

edit: korjataan sen verran, että androidpuhelimessa Chromella tuo ruudun kuva ei näy, mutta iPadilla Chromella näkyy. Sen sijaan tietokoneella (win 10) ei näy Firefoxilla eikä Chromella :|

2.polvi
"Hirsch"
Viestit: 783
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2011 23:22

Re: Riskienhallintaa Capturilla: 36kk koeajo alkoi

Viesti Kirjoittaja 2.polvi »

Pärkkeleen pärkkele. Taidan napsia kaikki kuvat pois ja ladata uudestaan varustettuna suoralla linkillä kuvaan. Eihän tästä mitään tule, jos saabisteilla ei käyttöautona ole kaikilla premiumia.
Saab 93 CV 2.0T aut. Aero -05, Hyundai i20 Active Cross 1.0 T-GDI 100 hv 7-DCT Comfort -20, Citroen C-Crosser HDi 156 Exclusive Business 4wd TC SST aut -12 (vaemon), ex 93 SS 1.8t Vector -05, ex Renault Captur Tce 120 EDC-aut Dynamique -17

2.polvi
"Hirsch"
Viestit: 783
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2011 23:22

Re: Riskienhallintaa Capturilla: 36kk koeajo alkoi

Viesti Kirjoittaja 2.polvi »

Aika hintsusti on mitään raportoitavaa. Tänään tuli startatessa ajotietokoneeseen teksti "power steering fault". Kokeilin kääntää rattia auton ollessa vielä pysähdyksissä ja selvästi tehostin oli pois pelistä. Lähdin peruuttamaan ja tehostin toimi normaalisti eikä teksti jäänyt näytölle. Kaikenlaista.

Auto on palvellut hyvin, kulutus hieman ehkä yllättänyt, mutta ei kai mikään auto pelkässä kaupunkipyörityksessa kovin vähällä mene näillä keleillä? Sen lisäksi, että toi nyt ei mikään kovin kaunis ole, ainoat puutteet ovat neliveto, gsm-ohjattu webasto ja heikohko äänentoisto sterkoissa. Kuunneltava materiaa ratkaisee aika paljon, kokoonpano ei oikein meinaa selviytyä raskaammasta musasta jossa paljon tavaraa kuten Nightwish.

Aiemmin raportoimani räminät vähenivät n. 90 prosenttia, kun notkea tyttäreni kaivoi kolme tyhjää virvoitusjuomatölkkiä apukuskin penkin alta :lol:
Saab 93 CV 2.0T aut. Aero -05, Hyundai i20 Active Cross 1.0 T-GDI 100 hv 7-DCT Comfort -20, Citroen C-Crosser HDi 156 Exclusive Business 4wd TC SST aut -12 (vaemon), ex 93 SS 1.8t Vector -05, ex Renault Captur Tce 120 EDC-aut Dynamique -17

2.polvi
"Hirsch"
Viestit: 783
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2011 23:22

Re: Riskienhallintaa Capturilla: 36kk koeajo alkoi

Viesti Kirjoittaja 2.polvi »

Noniin, nyt on kysely päällä NG93 avosta :roll:

https://www.rinta-jouppi.com/vaihtoauto ... 9-3/251245

Saapa nähdä mitä vastaavat ja miten Rellun arvottavat. Mitähän tollasesta avosta pitäisi ottaa huomioon? Täytyy varmaan kahlata vähän foorumia.
Saab 93 CV 2.0T aut. Aero -05, Hyundai i20 Active Cross 1.0 T-GDI 100 hv 7-DCT Comfort -20, Citroen C-Crosser HDi 156 Exclusive Business 4wd TC SST aut -12 (vaemon), ex 93 SS 1.8t Vector -05, ex Renault Captur Tce 120 EDC-aut Dynamique -17

Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 5662
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Riskienhallintaa Capturilla: 36kk koeajo alkoi

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Toi on tosiaan ollu Tomil ennen niin luulisi olevan aika iskus jossei oo kauheesti poljettu välis. Trollpartsin sivuilt löytyy yhteystiedot.
Eipä nois oikein mitää ihmeellistä ole.
Kato et katto toimii nätiste eikä herjaa mitään.
Ja kaikki sivulasit.

Muutenhan toi on perus kolkki.

Eiku vaihtamaan niin odotetaan kevättä yhdes :mrgreen:

2.polvi
"Hirsch"
Viestit: 783
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2011 23:22

Re: Riskienhallintaa Capturilla: 36kk koeajo alkoi

Viesti Kirjoittaja 2.polvi »

Jees. Katotaan mitä Rinta-Jouppi vastaa. Takkiin en ajatellut Rellun kanssa ottaa, koska tarvitsen joka tapauksessa talviauton erikseen, niin olkoon se sitten Rellu, jos siitä ei saa miellyttävää hyvitystä. Jos Rellu menee, niin sitten kesän jälkeen alan katselemaan mahdollisimman pientä nelaria talviautoksi hintaluokassa alle 10ke. Esim. Freelander 2 tai Suzuki Swift.
Saab 93 CV 2.0T aut. Aero -05, Hyundai i20 Active Cross 1.0 T-GDI 100 hv 7-DCT Comfort -20, Citroen C-Crosser HDi 156 Exclusive Business 4wd TC SST aut -12 (vaemon), ex 93 SS 1.8t Vector -05, ex Renault Captur Tce 120 EDC-aut Dynamique -17

2.polvi
"Hirsch"
Viestit: 783
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2011 23:22

Re: Riskienhallintaa Capturilla: 36kk koeajo alkoi

Viesti Kirjoittaja 2.polvi »

Mitähän tänne nyt raportoisi. Auton kanssa elo on puuduttavan tylsää. Kitkat pitäisi vaihtaa kesärenkaisiin ja pestä kiesi sisältä sekä ulkoa.

Pahin avokuume on laantunut, mutta tokihan tässä lähes päivittäin tulee tsekattua, josko joku mielenkiintoinen 93 aeroautomaattiavo tulis tyrkylle. Tuo ylempänä kuolaamanihan meni sivu suun.

Parit plingpongit tullut taas ohjaustehostimesta, mutta katoavat kuin pieru saharaan. Yks renaultismi tuli löydettyä, kun sattui olemaan radio päällä (99,9% ajasta bluetooth -> spotify), kun pesin takalasia. Pissapojan moottorin äänet on näemmä/kuulemma kytketty viihdejärjestelmään. Vähän niinkuin joissain mukamas premium-merkkien mukamas sport-versioissa, kun pakoääniä toistetaan kaiuttimista :roll:

Edelleen auto ihmeellisesti nypyttää etupäästä puolittaisessa ja kovemmassa kiihdytyksessä. Ensin huomasin tämän lievässä kaarteessa, mutta tekee samaa kyllä renkaat suorinakin. Vaikea uskoa, että molemmat rengassarjat olisivat vialliset. Liekkö tollaisen pikkukipon ominaisuus vai vika? Saavat parin kk kuluttua huollossa katsoa, kun tulee pakollisten tuninkien ja polttoaineiden ja verojen yms. kulujen lisäksi ensimmäinen huoltokulu.

Olen sen verran maltillinen kuski, että aloin myös pohtimaan, josko voisi säästää satkun pari vuodessa ottamalla ajotapaan perustuvan vakuutuksen. Pitänee ottaa toi appsi pariksi kuukaudeksi ja katsoa alkavatko tekemään hyvää tarjousta.

https://www.smartdrive.fi
Saab 93 CV 2.0T aut. Aero -05, Hyundai i20 Active Cross 1.0 T-GDI 100 hv 7-DCT Comfort -20, Citroen C-Crosser HDi 156 Exclusive Business 4wd TC SST aut -12 (vaemon), ex 93 SS 1.8t Vector -05, ex Renault Captur Tce 120 EDC-aut Dynamique -17

IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 1909
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Riskienhallintaa Capturilla: 36kk koeajo alkoi

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

^Kaikkea sitä keksitään. Mutta tuohon voisi olla hauska, jos ei alennuksia saa, niin ainakin hassunhauskaa dataa omasta ajokäyttäytymisestä.

Mitä Relluun tulee, niin puet sanoiksi juuri sen, miksi minä en pysty liisinkipeliä laittamaan. Liian tylsää. Vaikka tylsä on periaatteessa kivaa, mitä tulee autoiluun, kun se on yleensä halvempaa kuin jännä, niin jotain puuhaa noitten ropposten kanssa pitää olla. Joku juju, kuten itsellä Hiacen pitäminen hämmästyttävän edustavana vs. ikäluokka ja kilometrit ja sitä rataa.

Sitten kun en enää jaksa touhuta, olen virallisesti vanha ja väsynyt.
Skoda Superb 1.5 Combi -20, Honda Accord 2.4 A-08, Chevrolet Cruze LT 2.0D-11, Saab 9000 CS 2.0 -97
Ex: 8 x og Saab 900, 1 x Saab 96, 1 x Saab 9000, 1 x ng Saab 900 / jäsen #4634

Vastaa Viestiin