Polttoaineen hinta

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Avatar
9000 automaatilla
"Hölösuu"
Viestit: 2717
Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 20:55
Paikkakunta: Sipoo

Re: Polttoaineen hinta

Viesti Kirjoittaja 9000 automaatilla » Ma Marras 05, 2018 09:28

Toki polttoaineen tulee olla julkisen liikenteen tarjoajille ja välttämättömyyksien kuskaajille halvempaa, sillä sitä ihmisten käytöstä ohjataan. Näin pysyy myös julkisen liikenteen hinta halvempana, kuin se oman kiesin tallista kaivaminen.

Kai sitä voidaan vähän valtion toimesta ohjata myös bussiyhtiöiden hinnoittelua? vai onko ne niin vellihousuja, että sitä ei tehdä, kun joku suurituloinen pahoittaa mielensä osakekurssin ollessa paikoillaan eikä nousussa :lol: ?

Mitä tuohon ikuiseen kasvuun tulee, niin ei tartte olla ihan hirmuinen ajattelija, kun ymmärtää, että se ei toimi. Toki joku eurojen pyörittäjä voi olla toista mieltä, mutta se on väärässä :lol: :mrgreen:.
9-5 wagon 2.0t -04, "Femma"
Sitikka C4 Picasso -07, "Popi". RE85 by eFlexFuel

Jäsen #1858

Avatar
aero
-
Viestit: 5906
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Polttoaineen hinta

Viesti Kirjoittaja aero » Ma Marras 05, 2018 10:14

Juurihan se taksienkin hinnoittelu vapautettiin, koska valtiojohtoinen kilpailunrajoittaminen on paha asia. Tai voisihan valtio järjestää valtion bussikyydit työmatkoille. Valtion terästehtaalle takomaan rautaa klo 08:00 alkavassa vuorossa bussi lähtee kello 06:00 ja matka maksaa vain 50e verrattuna yksityisen toimijan 100e versioon, jolla tosin pääsee muuallekin.

Mitä enemmän sitä bisnespuolta rajoitetaan, sitä vähemmän syntyy kilpailua ja kehittävää innovointia, kun aivoenergia keskitetään niiden rajoitusten kiertämiseen, jotta saadaan tehtyä bisnestä eli voittoa.

Kyllä siihen on syy, ettei se bensa vielä maksa neljää euroa litralta, vaikka se voi äkkiseltään vaikuttaa parhaalta ohjaukselta päästöjen rajoittamiseen. Toki se voi sitä olla, mutta se rajoittaa niin paljon muutakin, mikä ei ole yhteiskunnan kannalta hyvä asia, että niin ei vaan kannata tehdä.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla

Henkka #2283
"Hölösuu"
Viestit: 2496
Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
Paikkakunta: Helsinki

Re: Polttoaineen hinta

Viesti Kirjoittaja Henkka #2283 » Ma Marras 05, 2018 12:10

Asui maalla tai keskustassa. Miksi yksityisautoilua tarvitsisi vähentää. Tämä ei ole kysymys, vain toteamus.
SS-K Jäsen #2283
Nyt:
Mercedes S 350 Bluetec (arkeen)
Mercedes S 55 AMG L charged V8 (juhlaan)
Menneet: Mercedes S 500 L V8, 9000 Aero man stage1, 9000 turbo automatic red box, Saab 900i combi

Avatar
9000 automaatilla
"Hölösuu"
Viestit: 2717
Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 20:55
Paikkakunta: Sipoo

Re: Polttoaineen hinta

Viesti Kirjoittaja 9000 automaatilla » Ma Marras 05, 2018 12:22

Faktahan on se, että pallo ei kestä jos kaikki toimii samalla lailla kuin me. Jostain täytyy aloittaa muutos. Sitä vastaan on hyvin usein kovin paljon taistelua; kuka sitä nyt omasta edustaan luopuisi?

Kohta vaan on pakko; niin miksi ei voisi jo vähän harjoitella? Tunnettu asia lienee myös se, että ihminen harvoin muuttuu muutoin kuin pakon edessä. Etenkin jos joutuu omastaan luopumaan.

Ei kai bisnes mene kaiken muun edelle? Tai mulla ei mene, mutta muilla saattaa mennäkin.

Vähän karkaa offtopic alkuperäisestä. Mutta yhtä kaikki, minusta yksityisautoilun hintaa voisi vaikka vähän nostaa. Kyllä siihen tilalle tulee sitten muita ratkaisuja tai vaihtoehtoja.
9-5 wagon 2.0t -04, "Femma"
Sitikka C4 Picasso -07, "Popi". RE85 by eFlexFuel

Jäsen #1858

Avatar
aero
-
Viestit: 5906
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Polttoaineen hinta

Viesti Kirjoittaja aero » Ma Marras 05, 2018 15:21

9000 automaatilla kirjoitti:Faktahan on se, että pallo ei kestä jos kaikki toimii samalla lailla kuin me. Jostain täytyy aloittaa muutos. Sitä vastaan on hyvin usein kovin paljon taistelua; kuka sitä nyt omasta edustaan luopuisi?
Tässä on muuten yksi paha, jatkuvasti julkisuudessa toistuva aivopieru. Muutos on monellakin taholla aloitettu jo, mutta sitä ei jostain syystä voi laskea eikä ymmärtää, kun tilanne ei ole vielä 100% täydellinen. Jatkuvasti ollaan aloittamassa muutosta, mikä mitätöi kaiken, mitä tilanteen eteen on jo tehty. Ei ole mikään ihme, että ihmisten päitä kiristää, kun asiaa ei tarkastella realistisesti. Jos tähän asti tehdyt toimenpiteet ja muutokset on 0, niin miksi seuraavien 5 vuoden aikana tehtävät olisivat vastavassa kontekstissa muuta kuin 0? Kauanko pitää aloittaa, että saadaan aloitettua, että voidaan myöntää että on aloitettu?

Minä voin olla etunenässä luopumassa omasta edustani ja kannattaa työmatkavähennysten porrastettua kutistamista ja poistoa. Se on iso tekijä henkilökohtaisessa verotuksessani ja sitä myöten henkilökohtaisessa taloudessa, mutta tuo myös haittapuolia yhteiskunnalle ja ympäristölle, sekä työllistävien kustannusten että ympäristöä kuormittavan toimistopäivän kannattavuudessa.
9000 automaatilla kirjoitti: Kohta vaan on pakko; niin miksi ei voisi jo vähän harjoitella? Tunnettu asia lienee myös se, että ihminen harvoin muuttuu muutoin kuin pakon edessä. Etenkin jos joutuu omastaan luopumaan.
Edelliseen viitaten: kuka meistä ei harjoittele? Kuka täällä lämmittää taloa ikkunat auki? Kuka täällä käyttelee autoa tyhjäkäynnillä turhaan? Kuka buustaa kämppänsä lämpötilan niin että voi kasvattaa ananaksia kotonansa? Kuka on se pahis, joka jatkuvasti lisää omaa energiankulutustaan siitä huolimatta, että joka tuutista toitotetaan muuta ja hinnat nousee jatkuvasti?

Me ei olla täydellisiä, ei nyt eikä koskaan. Mutta harjoiteltu on jo vuosikausia ja aloittaminenkin on vaan viivästynyt, kun mitään jo tapahtunutta ei voi laskea mukaan. Parantaa pitää ja sitä jatkuvasti tehdään, mutta huomenna sen arvo on 0. Ei olisi, jos herättäisiin ajattelemaan oikeasti.
9000 automaatilla kirjoitti: Ei kai bisnes mene kaiken muun edelle? Tai mulla ei mene, mutta muilla saattaa mennäkin.
Ei, mutta nyky-yhteiskunnassa se mahdollistaa yhteiskunnan olemassaolon, pystyssäpysymisen sekä innovoinnin ja kehittymisen. Ei sitä pidä estää, koska innovointi ja kehittyminen vie kohti parempaa ja puhtaampaa tulevaisuutta. Ilman bisnestä ei Saab olisi kehittänyt kolmitoimikatalysaattoria tai hukkaporttia, jotka molemmat ovat puhdistaneet maailmaa enemmän kuin äkkiseltään arvaakaan. Saatika Biopoweria, joka ryydittää teikäläisenkin femmaa puhtaammin etiäppäin. Monet muutkin innovaatiot ja kehitykset ovat parantaneet maailmaa ja sen puhtautta, vaikka taustalla on ollut tavoite tehdä kovempia voittoja minimoimalla kustannuksia ja olemalla kilpailijoita edellä.
9000 automaatilla kirjoitti: Vähän karkaa offtopic alkuperäisestä. Mutta yhtä kaikki, minusta yksityisautoilun hintaa voisi vaikka vähän nostaa. Kyllä siihen tilalle tulee sitten muita ratkaisuja tai vaihtoehtoja.
Sitähän jatkuvasti nostetaan. Polttoaineen hinta on pitkällä kaavalla nousujohteinen, joka kannustaa vähäkulutuksisempaan menoon. Ajoneuvovero päästöporrastuksineen on historiansa aikana puhtaasti nousujohteinen (pl. käyttövoimaosuus Dieselin osalta, siihen taisi tulla pieni kevennys). Autoveroa valtio on käytännössä pakosta joutunut himmaamaan, mutta aika vähän se näkyy sillä kansalaisella, joka panostaa sen legendaarisen 15ke (sis. vaihtoahto) käytettyyn autoon. Sama kaava jatkuu tulevaisuuteen niin, että yhteiskunta pystyy reagoimaan ja adaptoitumaan kustannuksiin ja tavoitteisiin järkevästi. Isoilla rykäyksillä se ei siihen pysty ja niillä lopputulos olisi jotain ihan muuta, kuin toimiva ja vähäpäästöinen yhteiskunta
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla

Avatar
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 3151
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55
Paikkakunta: Nokia

Re: Polttoaineen hinta

Viesti Kirjoittaja JP_Vette » Ma Marras 05, 2018 16:03

Ei mua edes se 4 €/l bensa sais käyttään julkisia pk-seudun matkoihin. Raaka, mutta realistinen esimerkki junasta:
-15 min pelivara lähtöön, koska uhmaikäinen lapsi
-10 min Nokia juna-asemalle
-15 min ennakkovara parkkeerauksen ja kulkemisen takia, Tampereen asemalle tarttis viä isomman
-Junamatka 149 min VR:n nettisivujen mukaan nopeimmas vaihtoehdos, ei toki kaikis...
-10 min asemalta kävelyä

Eli junalla meni 199 minuuttia mennes, paluuna 15 min vähemmän, koska kävelles ei tarvi parkkipaikkaa. Menopaluu siis 383 min.

-Autolla mennes uhmaikäpelivara 0 min
-Autolle matkaa kolme askelta ovelta eli 0 min
-Matkaa 184 km, josta jotain muuta kuin nelikaistaista ehkä 8 km eli kesällä iisisti 90 min suuntaansa
-Parkkikselta idylliseen lähiötaloon 5 min

Autolla matka kesti 95 min, menopaluu 190 min. 193 min yksityisautoilun eduks. Tunteina yli kolme (3).

Kolmen tunnin säästöön kun vielä yhdistää lapsen päiväunet toiseen suuntaan, niin en keksi miks pitäs kykkiä junan leikkivaunus.

Sama vika avopuolison työmatkas, kun autolla menee se 30 min suuntaansa vähemmän Nokialta Tampereelle. Tunti päiväs, ja päivä on muutenki lyhyt.
Opel Astra ST 1.0T MY17.5
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92

Avatar
AZP
"Hölösuu"
Viestit: 8741
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Polttoaineen hinta

Viesti Kirjoittaja AZP » Ma Marras 05, 2018 17:02

^toi on nopeasti korjattu: motarilta yks kaista suuntaansa pois käytöstä ja rajoitus kuuteenkymppiin. Laskee samalla cå2-päästöjä ja parantaa turvallisuutta :mrgreen:

Ei kai, vakavasti puhuen jaan tuon näkemyksen uhmaikäisen ja konttausikäisen vanhempana. Kesällä mentiin ilman lapsia rouvan ja toisen pariskunnan kanssa stadiin. Juna oli helppo vaikkakaan ei 4 hlölle halvin valinta, koska asumme alle 10 min kävelymatkan päässä asemasta ja menomatkalta löytyi myös olutvaunu. Lisäksi kellään ei ollut vuorokauden tarpeita enempää tavaraa kannossa. Oli vihreää ja iisiä.

Sen sijaan kun tässä kuussa suuntaamme kaverin luo Vantaalle koko perhe, ei taida juna voittaa. Kaikki lasten kamat ja varsinkin Vantaan päässä liityntäsiirtymiset sitä luokkaa, että oma auto on looginen valinta. Lähijunalla pääsee yhdellä vaihdolla oikeaan lähiöön, mutta siitä vielä joku parin kilsan bussikyyti, tai kaveri hakemaan, jolloin pitäisikin ottaa Turusta turvaistuimet mukaan että lakipykälät täyttyy.

Kyllä yksityisauto puolustaa tuollaisille reissuille paikkaansa. Toisaalta loppuunajettuun ei viimeiseen 1,5 vuoteen ole tankattu kuin biodieseliä, niin ainakin omassa päässä reissu on viherpesty.

Tuolta mun projektiketjusta voi vakoilla millaisilla tavaramäärillä me mennään kesäisin mökille, mainittujen perheenjäsenten lisäksi mukana koira. Sitten voi jatkaa pohdintaa sillä, tulisiko käytyä mökillä linjabussilla ja käveltyä viimeinen kilsa (tavallaan luksusta, että kilsan päähän mökistä tulee bussi, mutta en ole koskaan tätä luksusta käyttänyt).

Kyllä meidän talous voisi luopua auto(i)sta, mutta sitten luovuttaisiin isosta osasta sosiaalista elämää (Vantaa ym.) ja laitettaisiin mökki myyntiin. No se on ok jos ei tykkää mökkeilystä eikä vantaalaisista, mutta osalle se tuntuisi isolta menetykseltä.

Ei se auto mitään, vaan se mitä se mahdollistaa.

Avatar
9000 automaatilla
"Hölösuu"
Viestit: 2717
Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 20:55
Paikkakunta: Sipoo

Re: Polttoaineen hinta

Viesti Kirjoittaja 9000 automaatilla » Ma Marras 05, 2018 17:30

Oman energiakulutuksen laskeminen on kanssa yksi aivopieru. Sehän ei ole vain sähkölasku plus polttoaine kulut. Oikeampi lähestymistapa olisi hiili- ja vesijalanjälki, vieläpä pitkällä aikajänteellä. Länsimaissa, missä miltei kaiken saa rahalla, ihminen ei aina tiedosta tai ei tule miettineeksi omien hankintojen kokonaisvaikutuksia. Oli kyse ruuasta, teknisistä mööpeleistä, vaatteista, taloista tai miltei mistä vaan.

Paljon on tehty ja paljon on tehtävä. Olet Aero oikeassa siinä, että jo tehtyihin asioihin tulee myös kiinnittää huomiota; oikeaan aikaan saatu kiitos on todella hyvä motivaattori.

En tiedä, kuka täällä ei harjoittele. Kaikki siihen kai syyllistyy. Se, että kuulee klassiset "Ei mun tartte muuttaa mitään, kun Kiinassa kippaavat jätteet suoraan..." kertoo aika paljon ihmisestä. Pitää löytää ulkopuolelta joku syy ja oikeutus toimia eikä uskalleta katsoa peiliin.

Jos kukaan ei olisi koskaan ensimmäinen, niin ei merestä tarttis muovia keräillä ja siitä kalsareita tehdä. Hyvä, että tekevät, mutta tuskin nekään kaverit olis työttömiä, jos meressä ei roskaa olis.

Yhtä lailla joku on se ensimmäinen hallitus, kun tekee isolla kädellä remppaa vaikkapa polttoaine hintoihin. Syteen tai saveen, mutta tekevät tekoja. Maailman sivu on tehty päätöksiä, joskus pitää sitten peruuttaa ja tehdä uusiksi.
9-5 wagon 2.0t -04, "Femma"
Sitikka C4 Picasso -07, "Popi". RE85 by eFlexFuel

Jäsen #1858

Avatar
aero
-
Viestit: 5906
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Polttoaineen hinta

Viesti Kirjoittaja aero » Ma Marras 05, 2018 22:06

9000 automaatilla kirjoitti:Oman energiakulutuksen laskeminen on kanssa yksi aivopieru. Sehän ei ole vain sähkölasku plus polttoaine kulut. Oikeampi lähestymistapa olisi hiili- ja vesijalanjälki, vieläpä pitkällä aikajänteellä. Länsimaissa, missä miltei kaiken saa rahalla, ihminen ei aina tiedosta tai ei tule miettineeksi omien hankintojen kokonaisvaikutuksia. Oli kyse ruuasta, teknisistä mööpeleistä, vaatteista, taloista tai miltei mistä vaan.
Totta. Mutta jo se oma energiankulutuskin auttaa, vaikkei kaikkea tajuakaan laskea - jos säästää kilowattitunnin sähköstä, säästää myöskin sen tuotannosta. Jos säästää litran bensaa, säästää myöskin sen jalostamisesta ja kuljettamisesta. Ne, mitä näkyy itselle, on pähkinöitä, mutta sentään kertautuvia sellaisia.

Tässä vaiheessa muuten ymmärtämistä auttaa, kun asuu omakotitalossa ja kaikki laskut tulee lyhentämättöminä, jakamattomina ja rehellisen raakoina suoraan omaan kouraan. Se talvella auki unohtunut ikkuna tai ovi näkyy heti seuraavassa sähkölaskussa rahana, kun taloyhtiössä se katoaisi hoitovastikkeeseen. Tänä kesänä tuli taas lisättyä tämänkin talon lämpöeristystä tiettyihin helppoihin ja heikkoihin paikkoihin - itselle se näkyy suoraan sähkölaskussa, mutta tieto (vähän) keventyneestä ympäristökuormastakin lämmittää mieltä.
9000 automaatilla kirjoitti: Paljon on tehty ja paljon on tehtävä. Olet Aero oikeassa siinä, että jo tehtyihin asioihin tulee myös kiinnittää huomiota; oikeaan aikaan saatu kiitos on todella hyvä motivaattori.
Jep - ja samaan aikaan saatu vesitys aiemman työn arvosta taas on tehokas motivaation heikentäjä. Se "jonkun pitää aloittaa, muut seuraa perässä" -jauhaminen on lähinnä tappiollista, kun töitä asian eteen on tehty jo useampi vuosikymmen. Jos muut eivät vielä olisi tulleet perässä 30-40v tai pidemmän aikavälin jälkeen, ei kukaan hereilläoleva uskoisi tuota. Onneksi kuitenkin ne vähemmänkin kehittyneet maat ovat alkaneet kiinnittää asioihin huomiota, vaikka sitä ikävän vähän täällä uutisoidaan.
9000 automaatilla kirjoitti: En tiedä, kuka täällä ei harjoittele. Kaikki siihen kai syyllistyy. Se, että kuulee klassiset "Ei mun tartte muuttaa mitään, kun Kiinassa kippaavat jätteet suoraan..." kertoo aika paljon ihmisestä. Pitää löytää ulkopuolelta joku syy ja oikeutus toimia eikä uskalleta katsoa peiliin.
Sepä se, täällä harjoitellaan jo kovasti, jopa niin kovasti ettei kaikkea itse tajuakaan. Toki parantamiseen ja kehitykseen on aihetta, mutta jos meillä ei olisi katalysaattoreita, dpf:iä, egr:iä, kierrätysjärjestelmiä, kehittyneitä jätteenkäsittelyitä, edistyneitä lämmitystekniikoita yms, niin oltaisiin aika pirusti ankeammassa tilanteessa. Ja kokoaika kehitys jyrää eteenpäin, viimeisimpinä isoina ja näkyvinä tekijöinä vähitellen yleistyvät aurinkoenergia ja sähköautot - molemmat vielä melko marginaalisia, mutta jo vahvalla jalansijalla eikä todellakaan vähenemään päin.

Tähän liittyen, muutkin lienee huomanneet jokavuotiset energiansäästövinkit (netti-)lehdissä, kun joka vuosi toistetaan samat mantrat. Jos niitä uskollisesti toteuttaisi, olisi sisälämpö jo pakkasen puolella kun joka vuosi pitäisi pudottaa 2 astetta. Pääsääntöisesti vinkit ovat sellaisia, jotka oman energialaskunsa näkevä tajuaa jo polvellakin ajatellen. Aina ne vähän hihityttää, mutta ehkä niistäkin jotain hyötyä on.
9000 automaatilla kirjoitti: Yhtä lailla joku on se ensimmäinen hallitus, kun tekee isolla kädellä remppaa vaikkapa polttoaine hintoihin. Syteen tai saveen, mutta tekevät tekoja. Maailman sivu on tehty päätöksiä, joskus pitää sitten peruuttaa ja tehdä uusiksi.
Totta. Toisaalta aikain saatossa on myös opittu mallintamaan ja laskemaan asioita etukäteen, jotta kaikkia virheitä ei tarvitsisi manuaalisesti kokeilla. Valtion kokoisessa virheessä ne haitat aika helposti on kuitenkin siinä määrin massiiviset, että korjaaminen on hidasta ja kallista - sekä rahallisesti että ympäristöllisesti.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla

Avatar
P.Y-J. Kannisto
"Hirsch"
Viestit: 828
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 08:04
Paikkakunta: Huittinen / Ypäjä

Re: Polttoaineen hinta

Viesti Kirjoittaja P.Y-J. Kannisto » Ma Marras 05, 2018 22:35

Taas säästetään kallista polttoainetta, kun meni rautakanki äsken läpi yhdestä dpffästä :mrgreen:
Saab 9-5 Vector -03 280 tkm ja Llama In My Garage !
puh.040 538 0231

Avatar
9000 automaatilla
"Hölösuu"
Viestit: 2717
Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 20:55
Paikkakunta: Sipoo

Re: Polttoaineen hinta

Viesti Kirjoittaja 9000 automaatilla » Ti Marras 06, 2018 08:07

aero kirjoitti:
9000 automaatilla kirjoitti: Vähän karkaa offtopic alkuperäisestä. Mutta yhtä kaikki, minusta yksityisautoilun hintaa voisi vaikka vähän nostaa. Kyllä siihen tilalle tulee sitten muita ratkaisuja tai vaihtoehtoja.
Sitähän jatkuvasti nostetaan. Polttoaineen hinta on pitkällä kaavalla nousujohteinen, joka kannustaa vähäkulutuksisempaan menoon. Ajoneuvovero päästöporrastuksineen on historiansa aikana puhtaasti nousujohteinen (pl. käyttövoimaosuus Dieselin osalta, siihen taisi tulla pieni kevennys). Autoveroa valtio on käytännössä pakosta joutunut himmaamaan, mutta aika vähän se näkyy sillä kansalaisella, joka panostaa sen legendaarisen 15ke (sis. vaihtoahto) käytettyyn autoon. Sama kaava jatkuu tulevaisuuteen niin, että yhteiskunta pystyy reagoimaan ja adaptoitumaan kustannuksiin ja tavoitteisiin järkevästi. Isoilla rykäyksillä se ei siihen pysty ja niillä lopputulos olisi jotain ihan muuta, kuin toimiva ja vähäpäästöinen yhteiskunta
https://yle.fi/uutiset/3-9951476

Tuolta löytyi mielenkiintoista dataa bensan hinnasta vuodesta 1986 lähtien. Äkkiä katottuna vain tupakka ja sairaanhoitopalvelut ovat selkeästi nousseet suhteessa palkkatasoon. Tilastokeskuksen sivuilta löytynee lisää dataa aiheesta. Että ei se autoilun hinta ainakaan tuota taustaa vasten ole mihinkään noussut palkkoihin verrattuna. Jos palkkaan ei verrata, niin sitten toki; mutta sittenhän se tuntuu, että omakin palkka on kohtuullisen paljon kohonnut ajan saatossa, mutta mihin lien rahat menneet :roll: :mrgreen: ?

On totta, että esim. CO2 päästöt ovat pienentyneet esim. vuodesta 1990 merkittävästi. Kuitenkin vuoden 2017 tilaston mukaan kotimaan liikenteen hiilidioksidi päästöt ovat suuremmat, kuin esim. rakentamisen, teollisuuden ja rakennusten lämmitys yhteensä. Että aika paljon palaa tavaraa mäntien päällä...

http://tilastokeskus.fi/static/media/up ... 35_net.pdf

Vuonna 2017 polttoaineiden polton fossiiliset CO2 päästöt on about 1970 luvun tasolla. Siis kokonaisuutena. Liikenteen osalta ollaan about samalla tasolla, kuin 1990 luvulla. Toki se on ollut välillä korkeampi ja taasen hieman laskenut.

No ei autaa kuin seurata, mitä päättäjät seuraavaksi tekee. Meidän kylällä paikallinen päättäjä (ABC :lol:) oli laskenut E85:n hintaa; pitänee ajaa Patonki täytölle :mrgreen:.
9-5 wagon 2.0t -04, "Femma"
Sitikka C4 Picasso -07, "Popi". RE85 by eFlexFuel

Jäsen #1858

Avatar
aero
-
Viestit: 5906
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Polttoaineen hinta

Viesti Kirjoittaja aero » Ti Marras 06, 2018 12:40

Totta, samasta dokumentista kuitenkin paljastuu, että ostovoima ja ne palkat ovat nousseet kovasti. Monessa muussa kohteessa palkkataso on kirinyt reilusti hintoja kovempaa ylöspäin, mikä lisää sitä bensan kalleuden tuntumista. Aiemmin tankillisen sai samalla hintaa kuin viikon ruoat, nykyään ei - ja vaikka nettopalkalla saisikin ostettua yhtä monta litraa kuin vuonna '86, niin käytännössä alati nouseva hinta (heiluu se lyhyellä aikavälillä, mutta nousee silti pitkällä tähtäimellä jatkuvasti) kannustaa ostamaan sitä vähemmän. Kuten myös tieto siitä, että bensan hinta on hyvin vahvasti veroa eikä itse polttoainetta.

Sinällään yksityisautoilun ohjaaviksi kuluiksi pitäisi laskea myös ajoneuvovero sekä nykyinen porrastettu autovero. Molemmat ohjaavat ostamaan joko pienipäästöisiä henkilöautoja tai bensiinimoottorisia kuorma-autoja.

Kyllä mäntien päällä tavaraa palaa ja parantamista on, en minä sitä vastaan väitä. Edelleen väitän, että äkillinen ja korkea bensan hinnan korotus iskisi paljon pahemman backfiren kuin mitä se toisi hyötyä liikenteen päästöistä ja että iso osa nykyisestä päästökeskustelusta käydään nuotilla, joka on kaukana kannustavasta ja asiaa edistävästä. Ihmisillä kun on tapana keksiä luovia ratkaisuja helpottamaan kovia kustannuksia, niin se säästö ei todennäköisesti tulekaan siitä töihin ajamisesta (jolla kuitenkin haetaan kotiin rahaa), vaan muualta, eikä kaikki välttämättä kestä päivänvaloa. Voittoa - myös ympäristöllistä - saadaan paljon vahvemmin aidon kehityksen kautta kuin siirtämällä ongelmia väelle, jolla niitä ei ole rahaa/kykyä ratkaista.

Poliitikot ihmettelevät kun sähköautot eivät olekaan vallanneet vielä maata ja samaan aikaan uutisoidaan näyttävästi, kuinka keskimääräinen suomalainen käyttää auton ostoon jopa 15ke. Jos nyt vähän avaa silmiä, niin 15ke hintaluokan sähköautotarjonta on aika pirun suppea, mutta kyllä se siitä laajenee ja ne yleistyy, kun aika kuluu. Jos bensan hinta vedetään tappiin, niin ei ihmisillä ole yhtäkkiä nostaa 15ke hankintasummaa 35-40ke nurkille, missä sähköautotarjontaa on enemmän. Ehei, siinä tehdään uusia ja luovia ratkaisuja. Jos vaikka ammattiajoon saa polttoainetta merkittävästi halvemmalla, niin kyllä minä ainakin voin käydä iltakursseilta hakemassa ammattiajoluvan ja perustaa taksi, bussi- tai kuljetusfirman. Olkoonkin, että se bussi tupruttaa enemmän kuin nykyinen käyttöauto ja on muutenkin monella tapaa rasittavampi, mutta jos hintaero on riittävä, niin "pakkohan" se on. Samalla voi nyhtää törkyhintaa, jos joku erehtyy pyytämään kyytiä. Tai paketinkin saa kuskata perille asti vallan rahaa vastaan. Win-win?

Edelleen itse yrittäisin enemmän miettiä tapoja kannustaa polttomoottoriliikkumisen vähentämistä kuin sen muuttamista toiseen muotoon. Joo, jos samalla reitillä menee bussi, niin on (vähintään tilastollisesti) parempi saada matkustaja henkilöautosta bussiin, mutta vielä parempi on, jos se matkustaja voi jättää matkan tekemättä. Keskimääräisten matkojen lyhentäminen ja vähentäminen tukemalla etätöitä, paikallista kaupassakäyntiä yms olisi myös oikeata asiaa, mitä voitaisiin toteuttaa mm. vähentämällä niitä työmatkavähennyksiä ja/tai sovittamalla niitä myös etätyöhön.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla

Avatar
AZP
"Hölösuu"
Viestit: 8741
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Polttoaineen hinta

Viesti Kirjoittaja AZP » Ti Marras 06, 2018 13:27

Mitä tulee noihin yhteiskunnallisiin toimenpiteisiin, jolla saataisiin mm. yksityisautoilua vähennettyä, niin toimia pitäisi tehdä todella laajalla alalla. Paljon on jo tehty sellaisia päätöksiä, jotka ovat johtaneet siihen, että esim. lapsiperheet eivät koe pärjäävänsä ilman autoa, tai jotkut edes ilman kahta autoa. Kun kaavoitetaan asuinalueita etäälle nopeista joukkoliikenneyhteyksistä, kun avataan aukioloaikasääntelyä, joka suosii isoja (auto)marketteja ja tappaa pieniä paikallisempia kauppoja, kun tehdään kaikenlaisia tällaisia pitkävaikutteisia päätöksiä, ollaan tekemisissä yksityisautoilun lisäämisen tai vähentämisen kanssa.

Aikanaan kun ei ollut autoja eikä joukkoliikennettä, kaupungit olivat sekaisin asuntoja, työpaikkoja ja palveluja. Joka asuinalueella piti olla välttämättömyystarvikkeet saatavilla, koska ei ne ihmiset silloinkaan halunneet roudata päivittäistavaroita jostain 5 km päästä kävellen. Nykyisin enää harvasta lähiöstä löytyy omaa ruokakauppaa, vaan etäisyydet voi olla kilometritolkulla. PK-seudulla eism. Espoossa kaavoitetaan uusia pientaloalueita kehä3:n ulkopuolelle, sinne kulkee bussit pari kertaa tunnissa (koska niitä ei käytä kukaan) ja matka Helsingin keskustaan tai Leppävaaraan kestää kolmesta vartista yli tuntiin (minkä vuoksi niitä ei käytä kukaan). Autolla pääsee ruuhka-aikaankin puolet nopeammin.

Mitä enemmän meidän fyysinen elintasomme eli käytännössä BKT perustuu ihmisten osaamiseen ja tehokkaaseen ajankäyttöön, ja mitä enemmän koetaan että vapaa-aika, harrastukset ja muu mukava on maallisen materian lisäksi sitä oikeaa elintasoa, jota kannattaa tavoitella, sitä tärkeämmäksi ihmisille tulee se, miten aikansa käyttää. Käyttääkö sen istumassa julkisissa joka päivä puoli tuntia tai tunnin pidempään vai ostaako auton ja säästää mainitun ajan. Aivokirurgi, joka käyttää työmatkoihinsa tunnin sijaan kaksi, maksaa yhteiskunnalle päivittäin tunnin aivokirurgin työaikaa, eli muutaman vaativan leikkauksan kuussa. Sitä voi ajatella, että se on sen kirurgin oma asia, mutta kyllä se on koko yhteiskunnan asia montako aivoa kirurgi ehtii leikata. Meidän jokaisen työstä valuu iso osa tuotosta yhteiskunnalle verojen ja välillisten vaikutusten seurauksena, joten ei ole ihan yhdentekevää miten tehokkaasti me aikaamme käytämme, eli miten tehokkaasti liikumme paikasta toiseen silloin, kun on pakko liikkua. Kirurgi esimerkiksi ei toistaiseksi vielä leikkaa ketään etänä.

Ajankäytön optimoinnista on tullut elintasomme ja hyvinvointiyhteiskunnan edellytys, ja yksityisautoilun vähentäminen on helposti ristiriidassa ajankäytön optimoinnin kanssa. Siinä on se iso yhteiskunnallinen ongelma, kun pohditaan että haluttaisiin sekä säilyttää hyvinvointiyhteiskunta että välttää ilmastonmuutosta.

Elintasoa on myös se, että on vapaus ja mahdollisuus liikkua, kun haluaa. Meille se kesämökkeily on elintasoa, ja mökkeily olisi todella vaikeaa ilman liikkumista autolla. Jollekulle elintasoa on vaikkapa golfaaminen, korvessa vaeltelu marjoja poimien, jollekin käydä pelaamassa jääkiekkoa. Suuressa osassa näitä puuhia tarvitaan jossain määrin yksityistä liikkumista, ellei satu asumaan golfkentän tai jäähallin vieressä tai bussi vie sopivasti oikeaan paikkaan (itse olen sitä mieltä että jos sinne pääsee bussilla, se ei ole korpea). Lisäksi pitäisi vielä jaksaa roudata ne golf/jääkiekkokamat tai ämpäritolkulla marjoja bussissa kotiin.

Elintasoa on se, että voi käydä tapaamassa ystäviään ja sukulaisiaan vähän kauempanakin useamman kerran vuodessa, vaikka olisi työn perässä (taas ne yhteiset ja omat hyödyt maksimoiden) muuttanut 200 km päähän kotikonnuiltaan. Tämä on sitä elintasoa, josta meidän pitäisi karsia, jos karsimme yksityisautoilua. Mutta olepa demokraattisessa valtiossa poliitikko, joka koittaa voittaa vaalit vaaliohjelmalla "vähemmän harrastuksia, vähemmän mökkeilyä, vähemmän liikkumista sinne minne haluat silloin kun haluat".

Avatar
9000 automaatilla
"Hölösuu"
Viestit: 2717
Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 20:55
Paikkakunta: Sipoo

Re: Polttoaineen hinta

Viesti Kirjoittaja 9000 automaatilla » Ti Marras 06, 2018 15:51

AZP kirjoitti:Elintasoa on se, että voi käydä tapaamassa ystäviään ja sukulaisiaan vähän kauempanakin useamman kerran vuodessa, vaikka olisi työn perässä (taas ne yhteiset ja omat hyödyt maksimoiden) muuttanut 200 km päähän kotikonnuiltaan. Tämä on sitä elintasoa, josta meidän pitäisi karsia, jos karsimme yksityisautoilua. Mutta olepa demokraattisessa valtiossa poliitikko, joka koittaa voittaa vaalit vaaliohjelmalla "vähemmän harrastuksia, vähemmän mökkeilyä, vähemmän liikkumista sinne minne haluat silloin kun haluat".
Edelleen hyvää pohdintaa! Juuri tuo on se, mitä odottelen. Ensimmäinen poliitikko, joka voittaa vaalit tolla, "Käytä vähemmän, ole enemmän" -teemalla. Se, miten se tehdään, on sitten toinen juttu... Tallinnan tyylillä, joukkoliikenne natiiveille ilmainen? Kai tähän maailmalla keinoja olisi, kun jaksaisi kaivella.

Onko kiire vain mielikuva, jota haluamme pitää yllä? Jotta näytämme tärkeiltä? Tai mikä lie kenelläkin se syy on. Onko maailma parempi paikka, kun olemme kiireisiä? Miksi sinne korpeen, golffaamaan, mökille mennään, jos ei kiirettä pakoon? Miksi sitten on oltava auto? Kun muuten ei kerkiä? Kuka meidän aikataulut tekee, kun meillä on "aina" kiire? Ai niin, itse... :roll: :lol:

Että hoidetaanko tässä nyt oiretta vai ongelmaa? Vai tekikö joku oireesta itse ongelman :mrgreen: ?

Kyläkauppojen ja palvelujen puute rassaa varmasti montaa pitäjää. Eihän siitä kukaan maitoa osta, kun se maksaa 1,30 € litra. Saman saa 10 km:n päästä hypermarketista alle eurolla. Ja pankki siellä ostarissa. Ja kellokauppa. Ja Alko. Ja... Sama hinnoittelu kaikessa muussakin. Harva haluaa maksaa ylimääräistä. Ongelma on osin siinä, että ei osata katsoa sitä ylimääräistä. Mistä se menekki koostuu? Itsellä oli hyvin avaavaa, kun kuukauden keräsi kaikki kauppakuitit ja teki niistä ryhmittäin Excelin. Vielä jos samaan taulukkoon tällää kaiken muunkin kulutuksen ja puntaroi omia toimiaan, niin alkaa huomaamaan, mihin se rahavirta menee. Uskaltaako niin tehdä? Joutuuko siinä kyseenalaistamaan oman toimintansa, itsensä?

:mrgreen:
9-5 wagon 2.0t -04, "Femma"
Sitikka C4 Picasso -07, "Popi". RE85 by eFlexFuel

Jäsen #1858

Avatar
AZP
"Hölösuu"
Viestit: 8741
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Polttoaineen hinta

Viesti Kirjoittaja AZP » Ti Marras 06, 2018 19:29

Uskaltaa. Olen jonkin sortin talousnatsi, jonka johdosta mulla on excelöitynä ja kategorisoituna kaikki meidän talouden yhteiset ostokset alkaen 8.11.2008. 10 vuoden ajalta pyöreä 160 000 oiroa ostoksia jaettuna mm. ruokaostoksiin (53 t€), koirakuluihin (5 t€), remonttikuluihin (40 t€), ravintoloihin (6 t€) jne. Varmaan dorkaa touhua mutta tiedänpähän tarkkaan mihin rahaa meillä menee.

Tuossa excelissä on tosin vain korttiostokset. Laskuilla maksetut kulut puuttuu joten esim asumiskustannukset (202 €) näyttää yllättävän pieneltä. Sähköt, öljyt, jätehuolto, vesi, kerrostalossa asuessa vastike, lainakorot ym. kun ei korttiostoksia yleensä ole. Myös remonttikuluja on laskuilla maksettu kymppitonneja, toisaalta ne ei ole oikeastaan kuluja vaan investointeja. Samoin lista ei sisällä kummankaan aikuisen omia ostoksia, joita ei makseta yhteiseltä tililtä, kuten vaatteita, suurinta osaa autoilukuluja ym. Eli varmaan saa yli tuplata tuon kokonaissumman jos kotitalouden kokonaiskulutusta laskee.

Tuplasumma, eli 320 t€ tekis 10 vuoden ajalla reilut 2600 €/kk. Eihän se ole aikuisen ylläpitämälle taloudelle kovin ihmeellinen kokonaiskulutussumma.

En ole kyllä tuosta mitään ilmastovaikutusanalyysiä koskaan tehnyt.

Tuohon kiireen syntyyn, olen samaa mieltä, että kiire usein tehdään itse. Kaikenlaiset kesämökit, harrasteautot ja muut itse valitut harrastukset aiheuttaa kiirettä. Mutta niin aiheuttaa vaikka lasten hankkiminenkin, kun on päiväkotia retkineen, koulua läksyineen ja harrastuksia treeneineen. Lasten tekemättä jättäminenhän se ilmastoteko olisikin, ja taas hyvä esimerkki siitä että ilmastoteko on usein ristiriidassa sen hyvinvoinnin ylläpitämisen kanssa. Suomen taloushan tulee nykymenolla kaatumaan ennemmin väestön vanhenemiseen ja sen määrän vähenemiseen kuin ilmastonmuutokseen.

Vastaa Viestiin