Saab - Tavisauto?

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
SuoTimo
"Viggen"
Viestit: 547
Liittynyt: Ke Elo 31, 2005 19:00
Paikkakunta: Kangasala

Saab - Tavisauto?

Viesti Kirjoittaja SuoTimo »

Jeps,,, journalismi kukkii:

Niin sanotuille tavisautoille kuten Renaultille, Fiatille, Saabille, Toytalle ja Fordille ilkivaltaa tehdään vähiten.

https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/ ... 40a922466f
9-5 2.3t WVA vm.-08 ex. 9k 2.0-16 CDTA vm.-89 - Saabisti since -86
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13191
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Saab - Tavisauto?

Viesti Kirjoittaja AZP »

Höhöhöö, viimeisen kymmenen vuoden uusien autojen myyntilukuja kun katsoo, niin ei ole Saappi, Fiiatti eikä Rellu ihan tavistien ostoslistoille päätyneet :mrgreen:
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3489
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Saab - Tavisauto?

Viesti Kirjoittaja SS »

Mielenkiintoinen luonnehdinta, ei tainnut Saab aikoinaan ihan tuohon segmenttiin pyrkiä :D
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5630
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: Saab - Tavisauto?

Viesti Kirjoittaja tturku »

Tainnut toimitajalle porautua mielikuviin Saab maine tavista-autona 70- ja 80- luvuilta, jolloin Ukista puskettiin Saabeja Suomen teille...
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
aero
-
Viestit: 8670
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Saab - Tavisauto?

Viesti Kirjoittaja aero »

Noniinno, kyllähän Saabit hyvin pitkälti ovat olleet ns. tavisautoja.

Vaii meinaatteko, että yleisimmillä korimalleilla (sedan/farkku), järkevillä, melko kustannustehokkailla moottoreilla (pääosin ~2l ahdettuja rivinelosia asiallisilla kulutuslukemilla) hyvillä, mutta kohtuu tavanomaisilla varusteilla ihmisen maksettavissa olevaan hintaan olisi varsinaisesti jotain ihmeellistä, vaikka onkin luonteikkaamman merkin valikoimista?

Sonett ei koskaan ollut tavisauto, TurboX ei koskaan ollut tavisauto. Eikä Viggen. Cabbet ei oikeastaan ole tavisautoja. NG9-5:sta ei ehtinyt tulla tavisautoa, mutta tavallisten autojen markkinoille sekin tähdättiin. Kyllä ne yleisimmät (9-3 SS/SC 1.8-2.0t esim.) on melko tavallisia autoja, eli kyllä ainakin minä lasken ne taviautoiksi. Joku loppupään sedan-Aero on minusta vähän siinä ja siinä - olevinaan erikoinen ja kantaa kunniakasta nimeä, mutta ei lopulta poikkea kovinkaan vahvasti Vector-serkustaan.

Sen sijaan artikkeli erehtyy vahvasti siinä, että listan saksalainen kärkikolmikko olisi suurelta osin jotain ihan muuta. Kyllä ne 318d:t, C200CDI:t, A3 TDI:t yms mitä täällä eniten näkyy - etenkin ns. suomivarusteltuna - on varsin tavisautoja. M3, RS4, SLS ja muut harvinaisemmat ja kummalliset vehkeet ei ole tavisautoja, mutta mitä ihmeellistä on C200CDI:ssä? Tai etuvetoisessa, parilitraisessa A4:ssa? Eikä sitä ilkivaltaa ole tuosta kärkikolmikosta vastaanottamassa ne M3, RS4, SLS ja kumppanit, vaan juurikin ne tavismallit, joita siellä tiellä on eniten.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5643
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Saab - Tavisauto?

Viesti Kirjoittaja Pakari »

aero kirjoitti:Sonett ei koskaan ollut tavisauto, TurboX ei koskaan ollut tavisauto. Eikä Viggen. Cabbet ei oikeastaan ole tavisautoja. NG9-5:sta ei ehtinyt tulla tavisautoa, mutta tavallisten autojen markkinoille sekin tähdättiin. Kyllä ne yleisimmät (9-3 SS/SC 1.8-2.0t esim.) on melko tavallisia autoja, eli kyllä ainakin minä lasken ne taviautoiksi. Joku loppupään sedan-Aero on minusta vähän siinä ja siinä - olevinaan erikoinen ja kantaa kunniakasta nimeä, mutta ei lopulta poikkea kovinkaan vahvasti Vector-serkustaan.
Sonettista voidaan olla montaakin mieltä, mutta ei nyt mennä tässä siihen... Mielestäni Saab on aina ollut premium-luokan auto, ainakin GM-ajalla. Ja kyllä tonnarikin premium-luokkaan mielestäni kuuluu.

Ainahan Saabia on autotesteissä vertailtu muihin premium-luokan autoihin.. BMW, Audi, Volvo jne.. En henkilökohtaisesti pidä Saabia "tavisautona"..
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Avatar
Juha96
"Hölösuu"
Viestit: 2892
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 23:16
Paikkakunta: Helsinki

Re: Saab - Tavisauto?

Viesti Kirjoittaja Juha96 »

Kyllä jopa 96 oli 1970-luvulla varsin kallis suhteessa sen ajan "tavisautoihin", Kallis erityisesti suhteessa tarjoamiinsa sisätiloihin, mutta asiakkaat halusivat maksaa laadusta, jämäkkyydestä, kotimaisuudesta, jälleenmyyntiarvosta ja hyvistä talviominaisuuksista.

Ja 99 ja 900 olivat 1970-1980-luvun Suomessa isoja autoja niin hintansa kuin korin ja moottorinkin koon suhteen. Tavisautot ovat olleet tyypillisimmillään 1,3-litraisia 1970-luvulla ja pitkälle 1980-luvunkin puolelle.

Esim. vuonna 1982 viisi myydyintä autoa Suomessa olivat
1. Lada 1200-1600 (alk. 1,2-koneella 28990 mk)
2. Datsun Cherry N10 (1,0-1,4-koneilla, hintaa en löydä)
3. Opel Kadett (1,2 -1,6-koneilla,hinta alk. 48400 mk)
4. Toyota Corolla 1,3-1,6 bensa, 1,8 D, hinta alk. 47870 mk)
5. Mazda 323 (1,1-1,5-koneilla, hinnat alk. 45900)

Saab 99 moottorikoko oli 2,0 litraa ja hinta alkaen 69900.
Saab 900 moottorikoko oli 2,0 litraa ja hinta alkaen 84500 mk.
9-5, 96, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
aero
-
Viestit: 8670
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Saab - Tavisauto?

Viesti Kirjoittaja aero »

Niin, samaa luokkaa kuin nuo mainitut. Sinänsä hienompia kuin pieni Kia tai Hyundai, mutta kuitenkin lopunviimeen aika tavallisia autoja. Myöskään niistä kolhittavista bemareista ja olympiavolkkareista lonkka-arviolta joku 90% ei tosiaan ole mitenkään ihmeellisiä, vaan ovat aika tavallisia autoja. Niitä tulee vastaan ja menee ohi joka työmatkalla yks, kaks, monta, useita (näistä merkeistä Saab taitaa olla jopa vähemmistössä tässä), koska ne on aika tavallisia autoja. Niillä myös pääsääntöisesti ajaa aika tavalliset ihmiset - kuten monesti Saabeillakin. Minusta aika tavallinen auto, jota ajaa aika tavallinen ihminen, jos joku, on tavisauto.

Voi toki olla, että maailmani on vinoutunut. Olen viimeiset n. 190tkm käyttöautoajoa tykittänyt kolmossarjan bemareilla - niillä legendaarisilla kuutoismoottorisilla - ja tullut siihen tulokseen, että ne ovat aika tavallisia autoja. Napista käyntiin, pykälä sisään, brömm töihin. Olen aiempina vuosina tykittänyt pidemmän matkan erinäköisillä Saabeilla käyttöautoajoa ja niistä minusta CD-tonnarit ovat olleet vähiten tavisautoja, mutta etenkin nokipolttoinen 9-3 SC oli minusta aika tavallinen auto. Kuten todettu, etenkin hintaisekseen kivasti varusteltu (paremmin siinä oli hilpettä kuin 10ke kalliimmassa Toyotassa olisi ollut - mihin luokkaan Avensis lasketaan? Voiko Toyotaa taviksempaa tavisautoa ollakaan?), mutta normaalin ihmisen ostettavissa, ylläpidettävissä ja tarjotessaan hyvin vastinetta rahalle oli tuohon aikaan aika tavallinen auto.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3542
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Saab - Tavisauto?

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Sanoisin, että Saab oli kunnian päivinään kansanauto. Kansa otti kotimaassa valmistetun auton omakseen tunnetuin seurauksin. Tavisauto se ei ollut, siitä piti hinta huolen.
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5643
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Saab - Tavisauto?

Viesti Kirjoittaja Pakari »

aero kirjoitti:Olen aiempina vuosina tykittänyt pidemmän matkan erinäköisillä Saabeilla käyttöautoajoa ja niistä minusta CD-tonnarit ovat olleet vähiten tavisautoja...
Porrasperäisten autojen luvatussa maassa eli Suomessa CD-tonnari on kyllä mielestäni kaikkein tavallisimpiin kuuluva. Ei edes Aero :twisted:

Yli 200 hevosvoimaista turboahdettua autoa ei kyllä 1990-luvullakaan eikä 2000-luvun alkuvuosinakaan lueta tavalliseksi autoksi. Silloin tavalliset autot olivat 1,6i 100hv katiskoja korimallista riippumatta.

Nykyään enää 200hv autolla ei yllätä ketään, nykyään ne ovat tavallisia autoja.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7461
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Saab - Tavisauto?

Viesti Kirjoittaja mestari »

Esim. vuonna 1982 viisi myydyintä autoa Suomessa olivat
1. Lada 1200-1600 (alk. 1,2-koneella 28990 mk)
2. Datsun Cherry N10 (1,0-1,4-koneilla, hintaa en löydä)
3. Opel Kadett (1,2 -1,6-koneilla,hinta alk. 48400 mk)
4. Toyota Corolla 1,3-1,6 bensa, 1,8 D, hinta alk. 47870 mk)
5. Mazda 323 (1,1-1,5-koneilla, hinnat alk. 45900)

mielenkiintoista luettavaa
80 l lopulla kun kaarsi myrkynvihreällä kajakilla nakkikiskan pihaan siellä kavereilla oli juuri noita merkkejä pihassa ja sätkä suussa jukersivat kun veltto nelosen rouskutus loppui että tollasella paskalla viittii joku ajaa
kerroin että se on niin hyvä auto että voi kävellä auton yli milloin tahansa ja kävelin puskurin päältä konepellille siitä katon kautta takaluukun päälle astuen maahan ja sanoin että tehkää pojat perässä. ilman lommoja :mrgreen:
kukaan ei noussut autonsa päälle vaan räkimien yltyi ja kehuminen.
nautin ansaitun lihapiirakan kahdella nakilla naama nakerilla :D
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Henkka #2283
"Hölösuu"
Viestit: 2832
Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
Paikkakunta: Helsinki

Re: Saab - Tavisauto?

Viesti Kirjoittaja Henkka #2283 »

Upinniemen merivoimien varusmiesten parkkipaikka joskus kevättalvella 2001.
Yhdellä Citroen kiinteällä suksilaatikolla, toisella munakadetti, kolmannella "edustusmallin" Ooppeli. Eräällä valkea combisaabi. Eritoten mieleen jäi yhden rääväsuun tämmöinen https://fi.wikipedia.org/wiki/Toyota_Co ... -Sedan.jpg (nenänkaivajille huom, tuon euromalli kuitenkin).
Naureskelua ja räkimistä Saabin ympärillä. Milloin oli hassunvärinen penkkien väri, voi sentään kun käsijarru ottaa eteen (hih hih ottaa eteen). Eipä siinä, kavereiden kesken ja itsetuntohan tuosta vain saabistilla kehittyy. Etuoven ollessa auki laitoin polven alapeltiä vasten, sormet yläkarmille ja nykäisin niin että rusahti. Muodossaan kuitenkin pysyi. Sanoin rääväsuulle että avaas riisikupin ovin niin kokeillaan. En saanut kokeilla. Menimme munkkikahville. Kovin erottui tuosta porukasta tuo tavisssaabi.
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13191
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Saab - Tavisauto?

Viesti Kirjoittaja AZP »

Saappi onkin aina ollut fiksumman väen auto. Teekkarien Autokerhon aktiiviaikoina jaksoin ihmetellä kun puolella väestä oli Saappi. Siinä viitekehyksessä Saappi oli aika tavisauto, mutta ei taida Otaniemen tavisporukka olla ihan läpileikkaus koko kansasta. Paremmin siihen sopii tuo otos varuskunnan parkkikselta, vaikka sekin hieman sukupuolen osalta vääristynyt otanta.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
HEV
"Hölösuu"
Viestit: 1426
Liittynyt: Ti Elo 18, 2009 10:07
Paikkakunta: Hki

Re: Saab - Tavisauto?

Viesti Kirjoittaja HEV »

AZP kirjoitti:Saappi onkin aina ollut fiksumman väen auto. Teekkarien Autokerhon aktiiviaikoina jaksoin ihmetellä kun puolella väestä oli Saappi...
Toisen puolen edustajana - kylläkin vähän aikaisemmin - (VW Kupla silloin) siirryin Saabiin vasta aktiiviajan päättymisen tienoilla :mrgreen:
--Hannu H #1020
9-3AeroA-01 BPS1, 9-5AeroWA-05 BPS1, 9-3AeroCab-02 BPS1, 9-5VectorA-11 BPH
Henkka #2283
"Hölösuu"
Viestit: 2832
Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
Paikkakunta: Helsinki

Re: Saab - Tavisauto?

Viesti Kirjoittaja Henkka #2283 »

^^Noinhan se menee.
Kultaisella 80-luvulla faija suunnisti Otaniemeen töihin kahden muun samoilla suunnilla asuneen työkaverinsa kanssa. Kimppakyyti kunniassa ja käytössä 3 Saabia.
Harmillisesti tuo fiksuus ei alenevassa polvessa näköjään ole täysin periytyvää :D :?
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Vastaa Viestiin