Saab - Tavisauto?

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
SuoTimo
"Viggen"
Viestit: 547
Liittynyt: Ke Elo 31, 2005 19:00
Paikkakunta: Kangasala

Re: Saab - Tavisauto?

Viesti Kirjoittaja SuoTimo »

Pakari kirjoitti: Porrasperäisten autojen luvatussa maassa eli Suomessa CD-tonnari on kyllä mielestäni kaikkein tavallisimpiin kuuluva. Ei edes Aero :twisted:
Mun pihalla seisova tonnari on vuonna 89 maksanut nykyrahassa lähemmäs 80 000 euroa... mitä tuolla saa tänä päivänä?... Eli ei hintansa puolesta tonnari kylläkään ole ollut tavisauto... Tuolloin 80 - 90 luvun alussa tuolla mallilla ajettiin tehtaan johtajia, ministereitä ja muita isokenkäisiä... Allekirjoituksenkin suurlähetystönsininen tonnari on entinen Enso-Gutzeitin johtotason auto, jolla on kuljettajakaarti kärrännyt ties mitä isokenkäisiä :lol:
9-5 2.3t WVA vm.-08 ex. 9k 2.0-16 CDTA vm.-89 - Saabisti since -86
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13191
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Saab - Tavisauto?

Viesti Kirjoittaja AZP »

HEV kirjoitti: Toisen puolen edustajana - kylläkin vähän aikaisemmin - (VW Kupla silloin) siirryin Saabiin vasta aktiiviajan päättymisen tienoilla :mrgreen:
Kuplalla tuli lähes koko opiskeluaika itsekin kurvailtua kesät talvet. Saabismiin sairastuin vasta muutama vuosi valmistumisen jälkeen. Jollain sitä fiksuutta pitää koittaa korostaa, kun ei nupissa lahjat riitä :mrgreen:
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
aero
-
Viestit: 8670
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Saab - Tavisauto?

Viesti Kirjoittaja aero »

Sori, olin viikonlopun pois, kun kävin vaihtamassa ökybemarin vähemmän vanhaan ja tekemässä töitä.

OG900 ei ollutkaan aikalaisenansa tavallinen (eikä ole nykyäänkään), vaan varsin poikkeava tuote, pääosin hyvässä mielessä. Vahvasti talveen suunniteltuna, ryhdikkäänä ja tilavana, todella omalaatuisena mutta toimivana konseptina toteutettuna sitä on vaikea hahmottaa tavisautona, vaikka olikin kansanauto - osin toki veroteknisistä syistä, kun niitä Suomessa tehtiin.

Sittemmin kuitenkin tavisautot ovat kasvaneet ja parantuneet ja väli niiden ja "premiumien" välissä on kutistunut. Samaan aikaan Saabin valikoima muuttui vähitellen tavanomaisemmaksi, kun moottori kääntyi poikittain, ovien alareunat siirtyivät helmojen yläpuolelle, myöhemmin hallintalaitteita ei enää tarvinnut voida käyttää rukkaset kädessä jne. Yleisesti hyväksytyt rakennetavat valtasivat suunnittelupöytää tuoden edullisempia ja kompaktimpia rakenteita, myös Saabille. Väli 2000-vuosimallisen 9-3:n, Vectran ja Avensiksen välillä on huomattavasti pienempi, kuin 1984-mallisen 99:n, Kadettin ja Corollan väli ja kapenee vielä seuraavissa generaatioissa - etenkin kun puhutaan perusmalleista. Minun on vaikea olla huomaamatta Saabissa aikain mittaan tietynkaltaista tavainomaistumista, mikä on ollut järkevä linja tuotantokustannusten, myyntimäärien ja hengissäpysymisen kannalta.

Samaan aikaan vastaavaa kehitystä on tapahtunut muillakin omalaatuisemmilla, erikoisemmilla ja luonteikkaammilla merkeillä, ihan samoista syistä. Monet tuotteet ovat tavanomaistuneet ja samaan aikaan kehityksen ja talouskasvun myötä tavallisuuden taso on noussut. Tavisauto tänä päivänä on ainakin minun näkymässäni jotain ihan muuta kuin 25 vuotta sitten.
Pakari kirjoitti:Yli 200 hevosvoimaista turboahdettua autoa ei kyllä 1990-luvullakaan eikä 2000-luvun alkuvuosinakaan lueta tavalliseksi autoksi. Silloin tavalliset autot olivat 1,6i 100hv katiskoja korimallista riippumatta.
Niin, tai edes lähes 200-heppaista - siksi ne CD-tonnarit ovatkin tuntuneet vähiten tavallisilta meikäläisen saabeista. Ei 80-luvun puolella lähes 200-heppainen turbosaappi kattoluukulla, ilmastoinnilla ja muutenkin hyvillä hilppeillä varustettuna ole ollut kovinkaan tavallinen. Mutta se 150-heppainen, kaikin puolin järkevä ja hyvä 9-3 vuodelta 2009 oli tehoiltaan, rakenteeltaan, hinnaltaan ja olemukseltaan melko tavanomainen auto. Ja taisi olla myös mm. viisiovinen 9000i vähän suomihenkisemmällä varustelulla, kun niitä näkyi käytettynä myynnissä paljon enempi kuin turboja.
Pakari kirjoitti: Nykyään enää 200hv autolla ei yllätä ketään, nykyään ne ovat tavallisia autoja.
Nimenomaan. Miksi siis 116-184hv peruspenari on toimittajan mielestä jotain ihmeellistä? Tai se satakasikymppinen mersu? Toki, ne ovat kaupassa kalliita ja siksi niitä raahataankin tänne ulkomailta käytettynäkin, mutta lähemmin tarkasteltuna ne ovat edelleen aika tavallisia autoja. Niinkuin se Toyotakin, joka olisi minulle maksanut 10ke enemmän kuin mainittu 9-3.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13191
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Saab - Tavisauto?

Viesti Kirjoittaja AZP »

Tavisautolla tuskin viitataan tavalliseen autoon, ei tekniikaltaan tavanomaiseen tai esiintyvyydeltään yleiseen. Eiköhän sillä tarkoiteta autoa, jonka omistaja tai kuski ei herätä muissa kansalaisissa ennakkoluuloja suuntaan eikä toiseen, mitä ennakkoluuloja automerkki nyt yleensä porukassa herättääkään (köyhä, rikas, juppi, duunari, öky, kaahari, nutaaja, muIkku, leuhka...)

Tavisauto on sellainen, joka ei kiinnitä huomiota ja jonka omistamista ei tarvitse perustella edes tutulle automiehelle, koska sille automiehelle ei tule edes mieleen kysyä miksi kaveri ajaa sillä tavisautolla. Iso osa tavisautoista on teillämme yleisiä, mutta se ei tee kaikista teillämme yleisistä autoista tavisautoja.

Sellainen kriteeri yllämainitusta kuitenkin syntyy, että tavisauto ei voi olla erityisen kallis. Audi ei oikein voi olla tavisauto, kun vastaavalla tekniikalla saa Volkkarin tai Skodan edullisemmin. Premiummerkkien ja niiden ostajien tavoitteena on olla ei-tavis, ja tästä ostajat ovat valmiita maksamaan hieman ekstraa, tai jotkut enemmänkin. Tähän sakkiin Saabkin yritettiin positioida, teknisesti autot alkoivat olla aika perustekniikkaa, mutta yksilöllisiäkään autoja ei nykyisin enää myydä yksilöllisellä tekniikalla, vaan mielikuvilla. Merkkipuristeja tämä sylettää, mutta taloudelliset realiteetit on autonvalmistajienkin kohdattava, kun liian harvat ostajat ovat valmiita maksamaan merkittävää lisähintaa eksoottisesta teknologiasta, jos siitä ei ole konkreettista jokapojan etua.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Georges27
"Hirsch"
Viestit: 873
Liittynyt: Ma Huhti 20, 2009 11:27
Paikkakunta: Kylmäkoski

Re: Saab - Tavisauto?

Viesti Kirjoittaja Georges27 »

AZP:n perustelu ontuu saabin kohdalla pahasti siinä kohtaa että tavis autoa ei tarvitse perustella tutuille. Saabismista sairautena kuulee edelleen työmailla todella paljon. Vain toinen saabisti ymmärtää.
ng900T 3d SE -94 (kr), ng9-3 sedan 1.8t A Linear -07 (vaimon), Jumpy l2h1 2.0Hdi -07 (vaihdetaan leveämpään pakuun)
Serkku: Insignia 2.0 ttid 4wd combi
#2742 (muistaakseni)
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13191
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Saab - Tavisauto?

Viesti Kirjoittaja AZP »

Aivan, ja sen takia Saab ei mielestäni olekaan tavisauto. Saan vastailla Saabismikyselyihin itsekin kavereille, jotka eivät edes ole mitään autoihmisiä. Koitapa vääntää kaverille jotain autojuttuja takaisin, kun se ajelee Octavialla tai Focuksella, eikä ymmärrä siitä mitään muuta kuin että kumpaa (sic) polttoainetta siihen kuuluu tankata.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3489
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Saab - Tavisauto?

Viesti Kirjoittaja SS »

Samaa huomannut, jostain syystä mikään muu merkki työmaan parkkiksella ei saa herätä keskustelua.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
HEV
"Hölösuu"
Viestit: 1426
Liittynyt: Ti Elo 18, 2009 10:07
Paikkakunta: Hki

Re: Saab - Tavisauto?

Viesti Kirjoittaja HEV »

Juu - rouvaa informoidaan työpaikalla nuorempien pankkiirien toimesta uusien Saab-videoiden (viimeksi Jay Lenon 93) julkaisusta suunnilleen samaan tahtiin, kun ne tulevat tuonne "Saabeja telkkarissa ja ..." osioon. Ja kun olen ollut avecina asiakastilaisuuksissa, vieraista useammat on kyselleet viimeisen tuonnin onnistumisia ja muistelleet omia Saab-kokemuksiaan. Tässä on käynyt mielessä, ettei ole hänkään tainnut peitellä Saabilla ajeluaan. :mrgreen:
--Hannu H #1020
9-3AeroA-01 BPS1, 9-5AeroWA-05 BPS1, 9-3AeroCab-02 BPS1, 9-5VectorA-11 BPH
Vastaa Viestiin