Saabeista Alfaan, ojasta allikkoon?

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Juha96
"Hölösuu"
Viestit: 2892
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 23:16
Paikkakunta: Helsinki

Saabeista Alfaan, ojasta allikkoon?

Viesti Kirjoittaja Juha96 »

Hei.

Reilut 25 vuotta on ajokortti ollut ja koko sen ajan on tullut ajettua Saabeilla. Jos laskin tässä ketjussa oikein, sinä aikana on tullut ostettua 19 Saabia, joista osa käyttöautoiksi, osa harrasteautoiksi, osa varaosiksi ja osa muuten vaan huvin vuoksi, kun halvalla sai. Nyt olen vuoden päivät ajellut heräteostos-tonnarilla, jonka laskin ostohetkellä kuuluvaksi tuohon viimeksi mainittuun ryhmään, mutta joka tuli parin vuoden varastoinnin jälkeen katsastettua ja otettua kokeeksi käyttöön - ja onkin osoittautunut oikein hyväksi käyttöautoksi. On tilava, varusteltu, huoleton, suhteellisen turvallinen ja suorituskykykin riittää minun tarpeisiini (räpeltämätön ’97 2,3 CSE täyspaineturbo automaatilla, 200 hv).

Tonnari (profiilikuvassa) meni taas marraskuussa ongelmitta läpi katsastuksessa, mutta pitkin syksyä on takaraivossa soinut ajatus, että ehkä 22 vuotta vanha ja 325 tkm ajettu tonnari ei enää ole optimaalinen pitkän tähtäimen valinta perheautoksi tilanteessa, jossa lapsimäärä kasvaa lensi keväänä kahteen ja jossa käytettävissä on kyllä tallipaikka isompia korjauksia varten, mutta sinne on matkaa 150 km suuntaansa.

Ysivitosilla on tullut aiemmin muutama vuosi ajeltua, mutta jostain syystä ne eivät tällä hetkellä oikein enää innosta, ainakaan B2x5-koneisina. Sinänsähän joku 2007 - 2010 Dame Edna farmarikorilla, automaattilaatikolla ja esim. 1,9TiD-koneella voisi olla ihan sopiva meidän tarpeisiin, mutta kun ei innosta niin ei innosta. Mikä lie allergia iskenyt erityisesti 9-5:ttä koskien.
9000:lla on paljon femmaa kivempi ajella, sopii käteen paremmin, koneet kestää paremmin, ruoste ei ehkä ihan yhtä pahasti iske jne. mutta ei 9000 ehkä ole perhekäyttöön ihan tätä päivää enää kun esim. etumatkustajan airbag ei ole helposti poiskytkettävissä.

Erilaisia vaihtoehtoja olen pohtinut pitkin syksyä, laajalla skaalalla erityyppisiä autoja. Peugeot 508 SW miellytti paljon ulkonäöltään ja muutenkin, erityisesti faceliftattu versio. Volvo V70 ei sellaisenaan sytytä, mutta XC70:n viimeinen sukupolvi (2007-16) herätti aika lailla mielenkiintoa ja niitä olen selaillut ja miettinyt lähes yhtä paljon kuin noita Pösöjäkin. Paljon inspiraatiota olen saanut täältä foorumilta, jossa moni muu jo kauan ennen minua on joutunut käyttöautossaan siirtymään muihin merkkeihin, kiitos kaikille. Paljon kaupunki- ja taajama-ajoa ajavana olen miettinyt mm. millaista olisi ajella vanhalla Priuksella (erityisesti se punaisilla nahkapenkeillä varustettu yksilö herätti ajattelemaan ettei se ehkä olekaan niin ankea auto kuin luulin). Lisäksi Insignia, Insignia CT, Astra, Avensis, V60 eri muodoissaan, MB C touring, BMW 3 touring ja Hyundai Ioniq ovat jossain vaiheessa, eri syistä, käyneet mielessä.

Sitten lucaf:n ketjussa oli linkki johonkin Alfa 159:iin. Siitä inspiroituneena lähdin etsimään 159:iä farmarikorilla, automaatilla ja dieselinä. Sopiva löytyikin, kävin tiistaina ajamassa, keskiviikkona sovin kaupat ja ensi tiistaina on tarkoitus hakea Alfa kotiin (katsastavat sen vielä).

On muuten ensimmäinen kerta kun ostan muunmerkkisen auton kuin Saabin (yhden Mersun olen kyllä saanut perintönä ja yhden Corsan ennakkoperintönä, en siis ole ostanut niitä). Ja ensimmäinen kerta kun ostan auton autoliikkeestä (vaikka autoliikkeissä on muuten paljon tullut pyörittyä ihan vauvaiästä lähtien). Ja eka kerta kun käytän auton ostoon näin paljon rahaa… Saabien kanssa touhutessa on muutaman kerran tullut ostettua ”vähän kalliimpi” (esim. kolmen tonnin) auto ja yleensä nämä ovat ajan kanssa osoittautunut enemmän tai vähemmän pettymyksiksi.
Parhaat löydöt (erityisesti hinta-laatu-suhteeltaan mutta joskus muutenkin) on tullut tehtyä 50-200 euron hintaluokasta. Erityisesti tonnareista löytyi vuosikymmenen alkupuoliskolla monta todella hyvää ja hienoa yksilöä tuosta hintaluokasta, jotka sitten päätyivät parin pikkuvian korjauksen ja katsastuksen jälkeen käyttöön itselle tai lähipiirille.

Ehkä tässä oli tarpeeksi jaaritusta yhteen kertaan. Hankittu Alfa 159 on siis mallia Sportwagon 2,4 20V JTDm Q-tronic. Etuveto siis. Ensi viikolla pyrin päivittämään ensikokemuksia Alfasta.
9-5, 96, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7437
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Saabeista Alfaan, ojasta allikkoon?

Viesti Kirjoittaja mestari »

olisko kuitenkin viritellä se lastenistuin taakse
ja ajella vaan vahvalla tontulla :D
mutta jos tallipaikka olisi lähempänä niin ehkä femmakin voi si olla optio
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 2927
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

Re: Saabeista Alfaan, ojasta allikkoon?

Viesti Kirjoittaja ristos »

Sinulla on kyllä hyvin mielenkiintoinen otsikko kertomuksellesi? :D

Toivon todellakin, ettei otsikosi viesti lähde toteutumaan. Kaikki autohan ovat omia yksilöitä, jopa italialaiset. Tuon hankkimasi auton moottorihan lienee ”lähisukulainen” 9-3:sen dieseleihin, mutta taitaa olla hiukan tiukemmalle kiristetty. Kannattanee olla tuon kanssa sen ylläpidossa hyvin huolellinen! Menestystä uudelle autoilukaudellesi, vaihteluihin aina virkistää! :D

Minun on pakko kyllä sanoa, että itselläni ei tämän arkiauton merkin vaihto ei ole kai vieläkään kunnolla ohi! Kun vuosia sitten vaihdoin ”pikkumustan” Mersuun, niin kaukokaipuu Saabista on hengissä edelleen. Onneksi on vanhoja Saabeja hieman tuota tautia lieventämässä. :lol:
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Avatar
Mawerick
"Hölösuu"
Viestit: 4204
Liittynyt: Pe Loka 31, 2003 13:30
Paikkakunta: Yläne

Re: Saabeista Alfaan, ojasta allikkoon?

Viesti Kirjoittaja Mawerick »

Eikös 159 perustu siihen GM:n ja Fiatin yhteistyössä kehittelemään "premium platformiin" johon ng-femmankin piti alunperin rakentua? Saab sen kehitystyöstä taisi pääasiassa vastata.
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Nissan Maxima 3.0 V6 A.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
aero
-
Viestit: 8651
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Saabeista Alfaan, ojasta allikkoon?

Viesti Kirjoittaja aero »

Ei se nyt niin kauheesti kiristetty ole - tuo viispyttyinen versio pukkaa 400Nm ja 200 tai 210hv, kun pienempi, Saabissa käytetty nelipytty tarjoaa sen 320Nm ja 150hv. Askikin on Aisinin 6-vaihteinen (olikohan AW6jotain), ainakin lähisukulaista on ollut Saabissa ja muistaakseni Volvossakin. Paljon on tosiaan GM-yhteistyötä tehty 939-sarjan (159, Brera ja Spider) synnyttämisessä.

Pakollinen mainos Juhalle: muista myös alfabbs.fi, sieltä löytyy infoa Alfoista enempikin.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Avatar
Juha96
"Hölösuu"
Viestit: 2892
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 23:16
Paikkakunta: Helsinki

Re: Saabeista Alfaan, ojasta allikkoon?

Viesti Kirjoittaja Juha96 »

mestari kirjoitti:olisko kuitenkin viritellä se lastenistuin taakse
ja ajella vaan vahvalla tontulla :D
mutta jos tallipaikka olisi lähempänä niin ehkä femmakin voi si olla optio
Niin, ehkä tässä vähän autokuumekin vaikutti asiaan. Mutta siellä takana siis on se yksi lastenistuin nytkin ja seuraavan vauvan syntyessä tuntuisi loogiselta sijoittaa uusi vauva sinne ja siirtää aiempi vauva (siinä vaiheessa n. 3v.) eteen. Mutta tosiaan, ei ollut mitään ihan pakottavaa syytä etteikö olisi voinut nykyisellä tonnarilla jatkaakin.

Jos tonnaritarjonta olisi yhtä hyvää kuin vielä muutama vuosi sitten, niin toki voisi helposti etsiä hyvän bägittömän / yksibägisen tontun siitä 50-200 e hintaluokasta, korjata pikkuviat, katsastaa ja ottaa käyttöön. Kovasti vaan näyttää tonnarikanta muutamassa vuodessa heikentyneen, nyt hyvät ovat harvassa ja hinnoissaan ja ehkä ne parhaat jo kuuluvatkin vähän muualle kuin kuluttavaan arkikäyttöön.
9-5, 96, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
Avatar
Juha96
"Hölösuu"
Viestit: 2892
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 23:16
Paikkakunta: Helsinki

Re: Saabeista Alfaan, ojasta allikkoon?

Viesti Kirjoittaja Juha96 »

ristos kirjoitti:Sinulla on kyllä hyvin mielenkiintoinen otsikko kertomuksellesi? :D

Toivon todellakin, ettei otsikosi viesti lähde toteutumaan. Kaikki autohan ovat omia yksilöitä, jopa italialaiset. Tuon hankkimasi auton moottorihan lienee ”lähisukulainen” 9-3:sen dieseleihin, mutta taitaa olla hiukan tiukemmalle kiristetty. Kannattanee olla tuon kanssa sen ylläpidossa hyvin huolellinen! Menestystä uudelle autoilukaudellesi, vaihteluihin aina virkistää! :D

Minun on pakko kyllä sanoa, että itselläni ei tämän arkiauton merkin vaihto ei ole kai vieläkään kunnolla ohi! Kun vuosia sitten vaihdoin ”pikkumustan” Mersuun, niin kaukokaipuu Saabista on hengissä edelleen. Onneksi on vanhoja Saabeja hieman tuota tautia lieventämässä. :lol:
Kiitos, kyllähän se vaihtelu jo virkistää ja Saabeihinhan voi kai heti halutessaan palata jos siltä tuntuu.

Toki tällä hetkellä Saabeja on edelleen omistuksessani 7 kpl joista kaksi 96:ia (2T Sport -65 ja V4 -71) ja ne ainakin olisi tarkoitus pitää. Samoin lienee varminta olla luopumatta tuosta käyttö-tonnarista ainakaan ihan vielä (vaikka nyt juuri katsastettuna se ehkä kävisi kätevimmin) vaan pitää se vara-autona kaiken varalta.
9-5, 96, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
Avatar
Juha96
"Hölösuu"
Viestit: 2892
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 23:16
Paikkakunta: Helsinki

Re: Saabeista Alfaan, ojasta allikkoon?

Viesti Kirjoittaja Juha96 »

Mawerick kirjoitti:Eikös 159 perustu siihen GM:n ja Fiatin yhteistyössä kehittelemään "premium platformiin" johon ng-femmankin piti alunperin rakentua? Saab sen kehitystyöstä taisi pääasiassa vastata.
Juu, näin olen käsittänyt. Vaikka tämä 159 taitaa jäädä kooltaan ja tiloiltaan hieman pienemmäksi kuin 9000, 9-5 ja varsinkin NG9-5.
aero kirjoitti:Ei se nyt niin kauheesti kiristetty ole - tuo viispyttyinen versio pukkaa 400Nm ja 200 tai 210hv, kun pienempi, Saabissa käytetty nelipytty tarjoaa sen 320Nm ja 150hv. Askikin on Aisinin 6-vaihteinen (olikohan AW6jotain), ainakin lähisukulaista on ollut Saabissa ja muistaakseni Volvossakin. Paljon on tosiaan GM-yhteistyötä tehty 939-sarjan (159, Brera ja Spider) synnyttämisessä.

Pakollinen mainos Juhalle: muista myös alfabbs.fi, sieltä löytyy infoa Alfoista enempikin.
Niin ei tuo ole erityisemmin kiristetty, mutta yksi pytty lisätty samoilla sylinterimitoilla kuin NG9-3:ssa ja OG9-5:ssa olleessa 1,9:ssä. Voisi kai ajatella, että läheisin sukulainen Saabissa olisi 9-3 TiDS:ssä ja 9-5 Tid:ssä ollut 150hv 16-v yksiturboinen kone. Litratehona mitattuna vastaisi 160 hv nelipyttyisessä.
Kiitos mainoksesta, pitää tutustua siihenkin foorumiin :)
9-5, 96, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
Vastaa Viestiin