Hyvästit Saabille

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
McStadey
"Hölösuu"
Viestit: 1358
Liittynyt: Ti Maalis 24, 2015 11:59

Hyvästit Saabille

Viesti Kirjoittaja McStadey »

Ensi viikolla on aika jättää hyvästit 3,5 vuoden jälkeen Saabismille. Tilalle tulee perheohjus Touran.

Pojalle (4v) kerroin iltapalalla, että :saab:iIle pitää nyt sanoa hyvästit. Poika alkoi lohduttomasti itkeä :cry: Jos on koko ikänsä matkannut Saabilla, ei Volkkari tietysti voikaan tuntua parannukselta nykytilaan :roll:

Viikonlopun ehtii vielä nauttia siitä tunteesta kun auto ihan oikeasti liikkuu oikean nilkan ojennuksella.

Viirusilmäkolkki oli pitkään harkinnassa, mutta takapenkille pitänee joskus saada kolmas turvaistuin :?
Nothing on earth comes close
Ex: 9-5 kombi 2,3t RE85 A 2004

Nyk: Citroen C5 Aircross Hÿbrid | ex:VW Touran 1.4TSI DSG MY16
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13190
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Hyvästit Saabille

Viesti Kirjoittaja AZP »

Sano näkemiin, ei hyvästi. Hetken vagginoimisen jälkeen voi olla saappikuume kunnon tasoilla ja oikeanmerkkinen taas pihassa :mrgreen:

Joku päivä se lienee meilläkin edessä, että pitää lapsille kertoa surullinen uutinen Saabin lähdöstä. Voi olla että joku tirautus tulee pojalta, vaikka periaatteessa monimerkkiperheessä eletäänkin. Noi kesäautot on vaan vähän eri juttu kuin käyttis.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
McStadey
"Hölösuu"
Viestit: 1358
Liittynyt: Ti Maalis 24, 2015 11:59

Re: Hyvästit Saabille

Viesti Kirjoittaja McStadey »

1.4 tsi dsg7 yhdistelmä voinee nostaa verenpainetta, joten aika näyttää :mrgreen:
Nothing on earth comes close
Ex: 9-5 kombi 2,3t RE85 A 2004

Nyk: Citroen C5 Aircross Hÿbrid | ex:VW Touran 1.4TSI DSG MY16
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13190
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Hyvästit Saabille

Viesti Kirjoittaja AZP »

Uusi (vaihda ennen takuun umpeutumista) vai käytetty (onnea jatkolle)? :mrgreen:
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
viggen
"Hölösuu"
Viestit: 3095
Liittynyt: Pe Huhti 24, 2009 23:24
Paikkakunta: Trollhättan

Re: Hyvästit Saabille

Viesti Kirjoittaja viggen »

McStadey kirjoitti:1.4 tsi dsg7 yhdistelmä voinee nostaa verenpainetta, joten aika näyttää :mrgreen:
Yhden mekaanikon toteamus yhdistelmästä, ¨kuin varmistamaton ase.¨
NG 9³ 2,0t Cab -05 M5 Silver met. Aero-Griffin Look. Nevs 9³ Aero -14 (-15) A6 Jet Black met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
McStadey
"Hölösuu"
Viestit: 1358
Liittynyt: Ti Maalis 24, 2015 11:59

Re: Hyvästit Saabille

Viesti Kirjoittaja McStadey »

Sellainen jonka joku on juuri takuun umpeuduttua vaihtanut uuteen 8O

Femmaa ostaessa totesin itselleni, että ei jokainen garretti kuitenkaan leviä. 2200 ehdin ajaa ennen kuin levisi.

Tuo Tourani on sentään hihnakoneella. 50 000 ajettu ja vaihtoi nätisti. Vaihdetaan pois ennen kuin tulee 100 000 mittariin tai jos alkaa oireilla :roll:
Nothing on earth comes close
Ex: 9-5 kombi 2,3t RE85 A 2004

Nyk: Citroen C5 Aircross Hÿbrid | ex:VW Touran 1.4TSI DSG MY16
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13190
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Hyvästit Saabille

Viesti Kirjoittaja AZP »

Ehdottomasti vaadimme projektitopicin avaamista. Saabistit pitää joko yllättää tuon kombon luotettavuudella tai niille pitää tarjota sylkykuppia, johon purkaa garretti-, sytkäkassu- ja yleiset T7-ahdistuksensa :mrgreen:
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
McStadey
"Hölösuu"
Viestit: 1358
Liittynyt: Ti Maalis 24, 2015 11:59

Re: Hyvästit Saabille

Viesti Kirjoittaja McStadey »

Listasin juuri Exceliin femman kaikki huollot.

Öljyn, suodattimien ja tolppien lisäksi on mennyt:
Turbo
Moniurahihna + vesipumppu
Oikean puolen laakerit
peräpään isot puslat 1,5 kertaa
Oik. Vetari

Turboa lukuunottamatta aika pieniä remontteja jotka olen teettänyt pääasiassa opiskelijatyövoimalla amiksella.

Auton arvo putosi 3,5 vuoden pitoajalla 2500€, huoltokulut kaikkinensa about saman verran (Turbo 1450€ marmorilla)

Vaihtoa puolsi kylmänä rapisteleva jakoketju ja loppuun ajetut iskarit. Lisäksi etupää narahteli siihen malliin että jotain puslajumppaa pitäisi tehdä kohta eteenkin. Eli joko autoa olisi pidettävä seuraavatkin 3,5 vuotta ja laitettava em asiat kuntoon, tai sitten siirryttävä eteenpäin.

Koeajoimme uusista autoista GrandlandX:n, Seat Atecan ja Kia optima hybridin. Seatin koeajon jälkeen totesimme, että takapenkille ei sovi keskikokoista käsilaukkua enempää, kun molemmat isofixpaikat on täytetty turvaistuimia. Ajoimme samalla reissulla pikaisesti Touranin. Neuvottelut hallituksen kanssa pitkän tähtäimen perhesuunnittelusta johdattelivat valinnan lopulta Touraniin. Oma preferenssini olisi pysyä edelleen farmarissa, vaimon mielestä korkeammalta näkee kuulemma paremmin. Järkisyyt johtivat tila-autoon, joka ulkoisesti ei kumpaakaan erityisesti puhutellut.

Touran on siitä harvinainen, että siinä on 3x isofix vierekkäin. Grand C4 olisi tällä perusteella ollut myös vaihtoehto, mutta se ei miellyttänyt allekirjoittanutta, etenkään sisustaltaan. Sitä emme käyneet edes katsomassa tarkemmin. Kävimme ihmettelemässä myös minin perheversiota, eli BMW 2-sarjalaisia. Bemarin myyjä oli kuitenkin vakuuttunut, että takapenkille ei tule mahtumaan kolmea jakkaraa vierekkäin. Isofix siitä keskeltä ainakin puuttuu, joten bemari jäi taka-alalle. 3 tuolia sopisi kuitenkin kuulemma uuteen 5-sarjan farkkuun. Pääsimme hetkessä yhteisymmärrykseen että se voisi olla meille täydellisin valinta. Vahinko vain että karvalakkinokivasaran hinta asettuu hieman liian korkealle, 51k€. Sopivilla varusteilla bensakoneella tuon hinta olisi todennäköisesti 70 hujakoilla, eli ei ihan meidän budjetissa :lol:
Viimeksi muokannut McStadey, Ma Joulu 10, 2018 16:43. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Nothing on earth comes close
Ex: 9-5 kombi 2,3t RE85 A 2004

Nyk: Citroen C5 Aircross Hÿbrid | ex:VW Touran 1.4TSI DSG MY16
McStadey
"Hölösuu"
Viestit: 1358
Liittynyt: Ti Maalis 24, 2015 11:59

Re: Hyvästit Saabille

Viesti Kirjoittaja McStadey »

Huolloista unohtui bonarina tullut vetari, joka piti vaihtaa oikealle puolelle. Loppujen lopuksi aika vähän ns. Tyyppivikoja jouduin korjaamaan :roll:

Fiilispohjalta olisin arvioinut enemmänkin murheita olleen matkalla, mutta melko huolettomia kilometrejä :saab: tarjosi. Joskin ehdin käyttää hinausvakuutusta kolmeen otteeseen. :mrgreen:
Nothing on earth comes close
Ex: 9-5 kombi 2,3t RE85 A 2004

Nyk: Citroen C5 Aircross Hÿbrid | ex:VW Touran 1.4TSI DSG MY16
Avatar
Kupari
"Hölösuu"
Viestit: 3881
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 19:55
Paikkakunta: Imatra

Re: Hyvästit Saabille

Viesti Kirjoittaja Kupari »

Toi onneksi uudempi hihnaversio niin jotain positiivista on tsi koneessakin..
Sattumaa mutta kuullu tässä kuussa jo kaksi 1.4 tsi konetta joissa jakopään ketju hajonnut ja kone myös entinen. Oli 07 197tkm ja 08 134tkm ja malli golf. Lankomies vw merkkiliikkeessä hommissa niin mainitsi noista ettei kannata koskea ketjullisiin ellei jakopää takuuna uusittu tai uusittava heti kun ostanut.

Onnea vaan ja toivotaan huolettomia ajoja ja tilakäytöltähän hyvä vehje on tuo Touran.

Ja ei hyvästi vaan näkemiin :D
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Henri S
"Hölösuu"
Viestit: 1060
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 01:15
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Hyvästit Saabille

Viesti Kirjoittaja Henri S »

McStadey kirjoitti: 3 tuolia sopisi kuitenkin kuulemma uuteen 5-sarjan farkkuun. Pääsimme hetkessä yhteisymmärrykseen että se voisi olla meille täydellisin valinta. Vahinko vain että karvalakkinokivasaran hinta asettuu hieman liian korkealle, 51k€. Sopivilla varusteilla bensakoneella tuon hinta olisi todennäköisesti 70 hujakoilla, eli ei ihan meidän budjetissa :lol:
Enemmän epäilen että ei sovi. Ehkä kolme kaposta turvakaukaloa mutta ei rehellisiä turvaistuimia. Muutenkin ahdas auto sisältä se vitos bemari.
Just nyt: 9-5 Wagon, NG900, OG900x2. Aiemmin muutama OG900, 99, varaosiksi purettu noppa ja HB Viva
aero
-
Viestit: 8669
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Hyvästit Saabille

Viesti Kirjoittaja aero »

Jos uutta farkkuviitospenaria haaveilee, niin ensi vuoden lopulla (joo, pitkä odotus kyllä) pitäisi kai olla tulossa 530e touring. Alhainen päästölukema tuo autoveroa sen verran alaspäin, että on varsin varteenotettava vaihtoehto pelkän polttomoottorin tilalle. Kaukana halvasta se silti toki autona on...
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
jusaab
"Kaasari"
Viestit: 41
Liittynyt: Ti Touko 05, 2009 12:23
Paikkakunta: Joensuu

Re: Hyvästit Saabille

Viesti Kirjoittaja jusaab »

Moi, No sitten kun mahdollista, hommaat Saapin vaikka harrasteautoksi... T. Jusa
Saab 9-5 Aero autom. 2003, Saab 9000: 2.3TA CDE -97, 2.0t CD -96 RE85;
Exät: Saab 9000: 2.0i CD vm.1988,2.0 CDTA vm.1990,2.0tA CSE vm.1997, sekä Saab 900 2.1 Classic -93.
Hondat: VFR 800 fi vm.2000 (ex), Seven Fifty 750 vm.1995 (ex ja nyx.) Jäsen 3131
McStadey
"Hölösuu"
Viestit: 1358
Liittynyt: Ti Maalis 24, 2015 11:59

Re: Hyvästit Saabille

Viesti Kirjoittaja McStadey »

aero kirjoitti:Jos uutta farkkuviitospenaria haaveilee, niin ensi vuoden lopulla (joo, pitkä odotus kyllä) pitäisi kai olla tulossa 530e touring. Alhainen päästölukema tuo autoveroa sen verran alaspäin, että on varsin varteenotettava vaihtoehto pelkän polttomoottorin tilalle. Kaukana halvasta se silti toki autona on...
Epäilemättä olis mielenkiintoinen kombo. G31 ei nyt ihan hetkeen tuu olemaan meidän budjetissa ja myöhemmin ei oo kuitenkaan varaa ylläpitää, joten kansanauto saa nyt näyttää kyntensä :mrgreen:

Ehtiihän sitä :saab: ia miettiä vaikka kakkosautoksi jos sellaiselle joskus tulisi tarvetta :wink: Toistaiseksi kuitenkin mennään utan Saab
Nothing on earth comes close
Ex: 9-5 kombi 2,3t RE85 A 2004

Nyk: Citroen C5 Aircross Hÿbrid | ex:VW Touran 1.4TSI DSG MY16
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7550
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Re: Hyvästit Saabille

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Kaikki uudet vaggineet mitä minulla on ollut hallussa ( 3kpl )
Vaativat aina korjaamolla käynnin.
Lisäksi taloudessa yksi polotin.
Jetta ( Kompura kilahti 3pv takuun päättymisen jälkeen ) 1 vko korjaamolla.
5 koppa kolopallo farmari, lämmityslaitteen askelmoottori kilahti. 1 vko korjaamolla.
-Virtalukko antautui,hinurin lavalla korjaamolle.
6 koppa kolopallo farmari, Lasinpesunesteen letku katkesi kun erhdyin avaamaan konepellin pakkasella.
- takaoven pikkuikkunan tiivisteen välistä vedet kabiiniin painepesuria käytettäessä, ei voi korjata on ominaisuus.
tehtaalta ilmoitettiin että älä käytä painepesuria.
- n.15tkm kohdalla lisättiin 1L moottoriöljyä,vaikka piti päästä se 30tkm.
- Ajonesto rupesi toimimaan nimensä mukaisesti, hinurin lavalla korjaamolle.
6 koppa Polo
- Öljyvuoto moottorissa tehtaan jäljiltä 1pv pajalla.
- Ilmastointi herkesi toimimasta, 4 pv pajalla.

No nuo on varmaan "lastentauteja", tai sitten oli kyseessä "Maanantai" kappaleet.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Vastaa Viestiin