Ylläpitolaturi?

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Julle
"Hölösuu"
Viestit: 2036
Liittynyt: Pe Huhti 23, 2004 09:56

Ylläpitolaturi?

Viesti Kirjoittaja Julle »

Minkähänlainen systeemi olisi hyvä, kun on auto jossa webasto, muttei lohkolämmitintä? Vai pitääkö asentaa lohkolämmitin, että saa fiksusti ladattua?
9-5 Aero - 00
Tuha
"Hölösuu"
Viestit: 4953
Liittynyt: La Elo 02, 2003 10:09
Paikkakunta: Säkylä

Re: Ylläpitolaturi?

Viesti Kirjoittaja Tuha »

Julle kirjoitti:Minkähänlainen systeemi olisi hyvä, kun on auto jossa webasto, muttei lohkolämmitintä? Vai pitääkö asentaa lohkolämmitin, että saa fiksusti ladattua?
Vaihtoehtoja on useita esimerkeiksi muutama alla:

1. CTEK Ylläpitolaturi ja siihen laturijohto akkuun kiinnitettäväksi. Tässä täytyy vetää se jatkojohto aina pistorasialta autolle, tai lämmitystolpan täytyy olla todella lähellä.
https://m.motonet.fi/fi/tuote/455589/CT ... S-50-12V5A
https://m.motonet.fi/fi/tuote/455531/CT ... sliittimet

2. Defa Chargerkit sisältää kaiken. Autoon jonnekin vaan normaali piuha joka menisi pistorasialta muutenkin lohkolämppärin pistokkeelle jos lohkolämppäri olisi.
https://m.motonet.fi/fi/tuote/454986/De ... rja-450034

3. Calix akkulaturi. Vastaava kuin Defa, mutta tässä ei taida tulla johtoja mukana ja kuten Defassa auki jää yksi ylimääräinen liitin joka normaalisti menisi lohkolämppärille tai voihan siihen kytkeä sisätilan lämmittimelle menevän johdon.
https://m.motonet.fi/fi/tuote/454956/Ca ... turi-2A12V

4. Aurinkokennolaturi. :mrgreen:
https://m.motonet.fi/fi/tuote/4500202/T ... lahde-12-V

5. Tori.fi ja hakusana: akkulaturi
https://www.tori.fi/pirkanmaa/Calix_BC_ ... ?ca=18&w=3
https://www.tori.fi/pirkanmaa/Defa_akku ... ?ca=18&w=3
Saabit: 9000 CS 2.3t -97, 9000 CSE 2.3T -98, 9-5 2.3t Sedan -02, 9-5 2.0T Biopower Wagon -07, 9-5 1.9TiD Wagon Vector Griffin -09, 9-3 1.9TiD Sedan, Saab Sonett II vm. -68

Paljon Saab 9000 osaa myynnissä! Kyselyt yv:nä.
Julle
"Hölösuu"
Viestit: 2036
Liittynyt: Pe Huhti 23, 2004 09:56

Re: Ylläpitolaturi?

Viesti Kirjoittaja Julle »

No kele, onhan noita.
9-5 Aero - 00
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6437
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Ylläpitolaturi?

Viesti Kirjoittaja Eski »

Ctekistä suosittelen lämpimästi oranssia polar-mallia, joka toimii myös pakkasessa. Ainakin omat kokemukset tavallisesta xs-versiosta olivat sen suuntaiset, että pakkaskelissä laturi ei toiminut ja ainakin itse olen käyttänyt tuota vehjettä enimmäkseen pakkasella...

Eski
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3489
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Ylläpitolaturi?

Viesti Kirjoittaja SS »

Ääni Defan setille, onnistuu siististi laillinen asennus konehuoneeseen. Tuommoinen oli ostaessa autossani valmiiksi asennettuna, satunnaisesti tulee pidettyä yön yli laturissa kun ajoa on vähän ja eberöintiä paljon.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
aero
-
Viestit: 8670
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Ylläpitolaturi?

Viesti Kirjoittaja aero »

Satunnaiseen lataamiseen C-tek tai vastaava on ihan kelpo härpäke (toisin kuin Eskin, mun XS:t toimii pakkasessa, mutten lupaa että muilla toimii), mutta toistuvaan tarpeeseen Defan tai Calixin kiinteäasennuksinen on aivan kuningas.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13191
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Ylläpitolaturi?

Viesti Kirjoittaja AZP »

Harvemmassa autossa sitä akkua tarvii joka päivä latailla. Itse vetänyt muutaman viikon välein laturin kiinni akkuun jos on ilmennyt tarvetta. Aika heviä alkaa kiinteitä laturijärjestelmiä asentelemaan moista tarvetta varten.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3543
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ylläpitolaturi?

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Minusta sen webaston idea on just se, ettei tartte vedellä kaapeleita mihinkään, joten lohkon asentaminen webaston kaveriksi on outo ajatus ylläpitolaturin takia. Defan älylaturi kiinni akunnapoihin muutaman kerran vuodessa huoltolatauksen merkeissä, sillä tavalla on menty Hiacessa näillä akuilla jo yli neljä vuotta. Ja kyllä on webasto puhissut, edellisellä omistajalla työmatka oli 1½ km ja käytti mennen tullen, mulla sentään 18 km suuntaansa. No, se on mun mielipide/kokemus, jokainen tehköön mielenrauhansa eteen mitä lystää :D
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
aero
-
Viestit: 8670
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Ylläpitolaturi?

Viesti Kirjoittaja aero »

^^ & ^ Nuo on minusta sitä satunnaista lataamista. Johonkin viikottaiseen tai tiheämpään käyttöön alkaisin itse miettimään kiinteätä laturia.

Eikä sinne lohkolämppäriä tartte asentaa jos pelkän laturin laittaa. Oikeastaan jos siellä on pelkkä laturi, sen voi huoletta jättää kiinni vaikka vuorokaudeksi, lämppäri söisi ihan turhaan sähköä samaan aikaan.

Lataustarpeeseen kuitenkin vaikuttaa moni muukin asia kuin se webasto. Hiacessa on muistaakseni kaksi aika isoa akkua ja lienevätkö jopa lämpimästi sijoitettuna, joten ottavat kivasti virtaa vastaan lämpöpöhnöttimen sitä syötyä. Vastaverrokkina vaikkapa ekologinen pikkubemari, jossa on pienehkö akku takakulmassa lämpöeristeiden ulkopuolella ja hyvinkin helposti talvella hädissään ilmankin webastoa pätkäajossa.

Joten lepuutan salkkuani: jos lataa vaikka kuukauden välein, on se C-tekin roudaaminen konetilaan ja johdon vetäminen nakinpala. Jos taas auton käyttötapa saa aikaan viikottaista lataamistarvetta, palkitsee kiinteä laturi keulatökkelin kanssa kun ei tarvi "viritellä" vaan voi vain tökätä piuhan kiinni.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Tuha
"Hölösuu"
Viestit: 4953
Liittynyt: La Elo 02, 2003 10:09
Paikkakunta: Säkylä

Re: Ylläpitolaturi?

Viesti Kirjoittaja Tuha »

Ääni täältä myös Calixin kiinteälle laiturille... Griffin femmassa eberi, Calix:in lohkolämppäri ja sisätilanpistoke sisälämmittimelle sekä kiinteä Calix:in laturi.

Griffin tonnariin tulossa ainakin laturi ja sisätilan pistoke jos ei sitten lohkolämppäriä myös, kun on siinä Webasto, mutta en ole ehtinyt perehtymään miksi se ei lähde päälle. Ja tähänkin tulossa Calix.

Kuorma-autossa käytössä myös Calix:in 24v laturi ja toimii.
Saabit: 9000 CS 2.3t -97, 9000 CSE 2.3T -98, 9-5 2.3t Sedan -02, 9-5 2.0T Biopower Wagon -07, 9-5 1.9TiD Wagon Vector Griffin -09, 9-3 1.9TiD Sedan, Saab Sonett II vm. -68

Paljon Saab 9000 osaa myynnissä! Kyselyt yv:nä.
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13191
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Ylläpitolaturi?

Viesti Kirjoittaja AZP »

aero kirjoitti:^^ & ^ Nuo on minusta sitä satunnaista lataamista. Johonkin viikottaiseen tai tiheämpään käyttöön alkaisin itse miettimään kiinteätä laturia.
Nii-i, mutta pointti olikin se että harvempi sitä viikottaista tai tiheämpää latausta oikeasti tarvitsee. Tai tarvitsee toki, jos akku ei ole enää kunnossa, mutta mielestäni silloin kannattaa vaihtaa akku mieluummin kuin asentaa kiinteää laturia. Jos ajelee paljon pätkäajoa ja asennuttaa lohkolämppärin ja sisähaaran, on ihan järkevää ottaa samaan pakettiin se laturi jos hinta on järkevä, mutta pelkän laturin takia kiinteiden asennusten tekeminen on mielestäni vähän turha toimepide, kun suunnilleen kuukausittaisella huoltolatauksella pärjää suurin osa autoista, vaikka miten tohottaisi Eberiä ja ajelisi kilsan pätkiä.

Toki jollakulla käyttö on paljon vielä raskaampaa, esimerkiksi jos autossa on muitakin virransyöjiä, harrastaa autohifiä, autossa istutaan kytiksessä radio ja lämmitin päällä jne. Mutta noin yleensä esim pelkkä polttoainekäyttöinen lisälämmitin ei vie sähköä mitään jatkuvaa 20A, jolloin jo muutaman 1/2 tunnin lämmittelykerran jälkeen alettaisiin olla merkittävän latauksen tarpeessa.

Mutta kuten haisumieskin yllä totesi, jokainen toki varustelee autonsa oman makunsa mukaan.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3346
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Ylläpitolaturi?

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

Ääni Ctek Polarille ja akunnapoihin tulevalle liitosjohdolle. Parin viikon välein tulee ladattua. Siihen tuo on aivan nokko. Kannattaa harkita sellaista liitosjohtoa, joka ledeillä ilmaisee sen lataustarpeen.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Avatar
Kupari
"Hölösuu"
Viestit: 3881
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 19:55
Paikkakunta: Imatra

Re: Ylläpitolaturi?

Viesti Kirjoittaja Kupari »

Tonnarissa calixin integroitu ja on hyvä. Akku ollu kiinni autossa yli 4v kokoajan vaikkei talvella ajoa kuin 2-3 x kk eikä muuten (edes ctech joka myös löytyy) ole ladattu kertaakaan.
Tuota lämmittänyt kyllä piuhassa talvella kerran viikossa vaikkei ajoon lähde ja lataa siis samalla akkuakin. Kesällä ottanut lohkolämmittimen piuhan sekä sisälämppärin irti niin lataa vain akun.
Tuo otettu omaan toisesta kone ja vetari porsineesta tontusta joka meni eteenpäin projektiksi ja jossa oli myös peruskorjattu webasto mitä en halunnut.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 2927
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

Re: Ylläpitolaturi?

Viesti Kirjoittaja ristos »

Minun ääneni menee Defan kiinteästi asennettavan 10A:rin laturille! Minulla on on ollut käytössä tuollainen mm. ”Pikkumustassa” ja sen jälkeen kaikissa autoissani. Tuo on oikeasti ylläpitävä akkulaturi, eikä kuulu mihinkään ”leikkikaluihin”. Tuo 10A takaa laitteen tehollisen toimimisen. Ei ratkaisu halvin ole, mutta se toimii! :D

Varmasti löytynee muitakin vastaavan tehoisia ratkaisuja, mutta omat kokemukset asiasta ovat sen verran hyviä, että kaverillekin uskaltaa kertoa ilman, että kaverista tulee ”entinen kaveri”. :lol:
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
jukkasaint
"Tuplakaasari"
Viestit: 99
Liittynyt: To Marras 03, 2005 17:29
Paikkakunta: rauma

Re: Ylläpitolaturi?

Viesti Kirjoittaja jukkasaint »

Smart laturi tokmannista 20e oli tarjous. .Kokeilin kun paketissa mainitaan mm.jo sulfatoituneen elvytys. 6&12V..Oli talven ja vähän syksynkin ajan akut 3ssa autossa osa uusia. Ei ladannut kuin 6V:lla. .eihän se mihinkään 2pv.ssä yltänyt ehkä 10V oli paras lukema.Käytetty akku normi laturilla päiväsä kuntoon ja sain auton siirrettyy..Smartilla olkoon mikä merkki onkin kun en nyt kuittia löydä. .niin turhaa painaa valikoita.Ohje sanoo montakin näyttöä ja symbolia mut tää ei käy järkeen. Moottoripyörän tai skootterin pikkuakun ehkä pystyy? ONKO muilla tästä kokemusta? ?
Pakko viedä takas.
Sain sakot parkkiksella eikä vain yhtä tän pelleilylelun takia. Ajoa asennusta turhaan ja tulipa kallis laturi.
Sillä saatesanat..Valmistaja suomalainen kusetusfirma?
Vastaa Viestiin