Raskaan kaluston dieselmoottoriöljyt.
Raskaan kaluston dieselmoottoriöljyt.
Mitä olette mieltä jos bensiinikoneissa käyttää dieselkoneiden öljyä?
Näin olen ymmärtänyt että di-öljy käy bensiinikoneeseen mutta ei toiste päin. Sellainen mielikuva on jäänyt että raskaan kaluston öljy sopii lähes kaikille, varauksella nämä uudet autot jota käyttää vain ohuita ja polttoainetta säästäviä öljyjä. Öljyn viskositeetit olisivat luokkaa esim 15w-40 10w-40 jota nyt ainakin käytetään ja API CI-4 joka on vuodesta 2002 käytössä ollut luokitus nopeakäyntisissä moottoreissa ja egr sopiva. Nämä esimerkkejä.
Eniten mietityttää jos öljyllä on esim ACEA E6. E7. E9 luokat eli kattaa nykyaikaiset egr/dpf poltot mutta mitään muuta ei mainita.
Nyt siis haen sitä että jos pönttöjen kyljessä ei ole soveltuvuuksia bensa/diesel autoille "kevyelle kalustolle" esim ACEA A3/B4. Kevyellä kalustolla tarkoitan niitä autoja jota meillä on pihassa, kaikki Saabit, Hiace ym -90 luvun varmat käyttöautot.
Eli ideana on ostaa isompia eriä öljyä jolloin litrahinta ei päätä huomaa esim 20l pyttyjä tms. Sopisi bensa ja diesel peleille.
Myös se kannujen kanssa leikkiminen jäisi vähemmälle eikä syntyisi sitä roskaa.
Näkisin että mineraaliöljyt /puolisynteettiset soveltuu hienosti tehokkaille koneille varsinkin jos ei aja öljyn ominaisuuksia "loppuun" tällä tarkoitan öljyfilmin heikkenemistä metallin liukupinnalla. Nykyiset öljy kuitenkin kattaa pitkän vaihtovälin ja sitä raskaassa ajoneuvossa halutaan.
Nythän siis en kaipaa mitään professionaali luokitusten/lisäaineistusten selontekoa tai oppituntia vaan ihan selkeitä mielipiteitä koska kukaan ei jaksa hakea Googlesta "mitä tarkoittaa" jokin tietty luokitus jos sitä ei ole samassa yhteydessä mainittu. Nämä jokainen voi halutessa itse etsiä jos jotain tiettyä öljyä tarkastelee. Puuduttavaa lukea sellaista tekstiä mitä öljypöntöt ovat pullollaan.
Mielipiteitä ja kokemuksia, kiitos.
Näin olen ymmärtänyt että di-öljy käy bensiinikoneeseen mutta ei toiste päin. Sellainen mielikuva on jäänyt että raskaan kaluston öljy sopii lähes kaikille, varauksella nämä uudet autot jota käyttää vain ohuita ja polttoainetta säästäviä öljyjä. Öljyn viskositeetit olisivat luokkaa esim 15w-40 10w-40 jota nyt ainakin käytetään ja API CI-4 joka on vuodesta 2002 käytössä ollut luokitus nopeakäyntisissä moottoreissa ja egr sopiva. Nämä esimerkkejä.
Eniten mietityttää jos öljyllä on esim ACEA E6. E7. E9 luokat eli kattaa nykyaikaiset egr/dpf poltot mutta mitään muuta ei mainita.
Nyt siis haen sitä että jos pönttöjen kyljessä ei ole soveltuvuuksia bensa/diesel autoille "kevyelle kalustolle" esim ACEA A3/B4. Kevyellä kalustolla tarkoitan niitä autoja jota meillä on pihassa, kaikki Saabit, Hiace ym -90 luvun varmat käyttöautot.
Eli ideana on ostaa isompia eriä öljyä jolloin litrahinta ei päätä huomaa esim 20l pyttyjä tms. Sopisi bensa ja diesel peleille.
Myös se kannujen kanssa leikkiminen jäisi vähemmälle eikä syntyisi sitä roskaa.
Näkisin että mineraaliöljyt /puolisynteettiset soveltuu hienosti tehokkaille koneille varsinkin jos ei aja öljyn ominaisuuksia "loppuun" tällä tarkoitan öljyfilmin heikkenemistä metallin liukupinnalla. Nykyiset öljy kuitenkin kattaa pitkän vaihtovälin ja sitä raskaassa ajoneuvossa halutaan.
Nythän siis en kaipaa mitään professionaali luokitusten/lisäaineistusten selontekoa tai oppituntia vaan ihan selkeitä mielipiteitä koska kukaan ei jaksa hakea Googlesta "mitä tarkoittaa" jokin tietty luokitus jos sitä ei ole samassa yhteydessä mainittu. Nämä jokainen voi halutessa itse etsiä jos jotain tiettyä öljyä tarkastelee. Puuduttavaa lukea sellaista tekstiä mitä öljypöntöt ovat pullollaan.
Mielipiteitä ja kokemuksia, kiitos.
Re: Raskaan kaluston dieselmoottoriöljyt.
Kyllähän ne asiansa ajaa ja voitelee. 15W on vaan tarpeettoman paksua öljyä etenkin talvikäyttöön, helpommin pyörii joku paikka kylmästartin jälkeen kuivana. Raskaassa kalustossa niitä kylmästartteja ilman esilämmitystä tulee vähän verrattuna käyntilämpöisenä pyörimiseen. DPF-yhteensopivat öljyt on vähätuhkaisia ettei pönttö tukkeentuisi, bensakoneissa ja pöntöttömissä dieseleissä ei niin väliä.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Raskaan kaluston dieselmoottoriöljyt.
Esimerkiksi Teboil power plussaa saa 10w-30 ja löytyy myös pikkuautojen luokat API SJ; ACEA B3, A3. 3,15€/l 20l kannuissa.
5w-40 pikkuautoöljyjäkin saa alta 3,50/l (Eurol/Belco ym.) ja Gm 5w30 4€/l, niin ei noilla taida paljon säästää.
Muok.
Motox SemiSyn 10W-40 20l kannussa näyttäisi olevan saman hintaista power plussan kanssa.
5w-40 pikkuautoöljyjäkin saa alta 3,50/l (Eurol/Belco ym.) ja Gm 5w30 4€/l, niin ei noilla taida paljon säästää.
Muok.
Motox SemiSyn 10W-40 20l kannussa näyttäisi olevan saman hintaista power plussan kanssa.
og900/9-3/9-5 vm.-88-05
Tech 2 china
Tech 2 china
Re: Raskaan kaluston dieselmoottoriöljyt.
Olisiko topiikki saanut enemmän vastauksia tuolla yleisellä puolella kuin mallikohtaisesti 9000 sarjan alla?
VW Touran II -16, Avensis T25 -07 Exät: Volvo V40 2.0T Classic, Saab 9000 CSE 2.3TA, Volvo S80 2.5T, Volvo S80 D5, Toyota Auris Hybrid Touring Sports Premium, BMW F11
Re: Raskaan kaluston dieselmoottoriöljyt.
Siirretty yleiselle alueelle.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Re: Raskaan kaluston dieselmoottoriöljyt.
Pakarille kiitokset, isommilla nappuloilla homma hoituu
Re: Raskaan kaluston dieselmoottoriöljyt.
Onko isommissa moottoreissa myös isommat välykset, jolloin paksumpikin öljy lähtee helpommin kiertämään?jcarlson kirjoitti: ↑Su Tammi 06, 2019 13:25Kyllähän ne asiansa ajaa ja voitelee. 15W on vaan tarpeettoman paksua öljyä etenkin talvikäyttöön, helpommin pyörii joku paikka kylmästartin jälkeen kuivana. Raskaassa kalustossa niitä kylmästartteja ilman esilämmitystä tulee vähän verrattuna käyntilämpöisenä pyörimiseen. DPF-yhteensopivat öljyt on vähätuhkaisia ettei pönttö tukkeentuisi, bensakoneissa ja pöntöttömissä dieseleissä ei niin väliä.
Autot kulkee bensalla ja raktorit diisselillä.
Re: Raskaan kaluston dieselmoottoriöljyt.
Kuinka merkittävän säästön näillä moottoriöljyillä voi saavuttaa autoilussa, kun useimpiin saappeihin sopivaa GM 5W-30 -litkua saa marketista noin 20e/5l, eli noin 4e/litra? GM-saapeista tuo ei sovi DTR-koneisiin, mutta itse olen raaskinut käyttää suositeltua 0W-40-rasvaa, josta on joutunut maksamaan jopa 30-50e/purkki
Eski
Eski
Re: Raskaan kaluston dieselmoottoriöljyt.
Mielestäni riittävän. Isompia eriä ostettaessa esimerkkinä kaveriporukalla 208l tynnyrit sekä henkilöt jotka ovat työssä raskaan kaluston kanssa, voivat käyttää kyseisiä öljyjä.
Öljyä on aina saatavilla eikä tarvitse joka autoon hankkia omaa öljyä. Riippuu tietysti kalustosta. Eniten nakertaa niiden purkkien määrä kotosalla, montaa erilaista sekä jokaisessa tilkka pohjalla.
Tietysti eriasia jos tykkää valita aina erilaisen öljyn jossa on myyvät tekstit ja kuvat, kiva siis hakea se tonkka höpönetin tiskiltä. Pari kolme autoa taloudessa omaavat varmasti tykkäisi sen öljyn ottaa samasta pöntöstä jos mahdollista.
Re: Raskaan kaluston dieselmoottoriöljyt.
Voi ne purkkien pohjat käyttää samaan vaihtoon, jos luokitukset ovat yhteneväiset.
Ja jossain rottelossa parempi käyttää ne pohjat mitä sattuu olemaan, kun jättää kokonaan vaihtamatta.
Jos haluaa vähän halvemalla päästä, mutta ei halua ostaa sitä tynnyrillistä, seurailee tarjouksia ja ostaa sitten varastoon.
Ja jossain rottelossa parempi käyttää ne pohjat mitä sattuu olemaan, kun jättää kokonaan vaihtamatta.
Jos haluaa vähän halvemalla päästä, mutta ei halua ostaa sitä tynnyrillistä, seurailee tarjouksia ja ostaa sitten varastoon.
Autot kulkee bensalla ja raktorit diisselillä.
Re: Raskaan kaluston dieselmoottoriöljyt.
No joo, ideana/aiheena on se sopivan öljyn löytäminen joka sopii bensa ja dieselkoneelle sekä roskan vähentäminen sekä kaupan päälle hieman edullisempi litrahinta. Laskekaapa joskus kuinka monta vajaata ja erilaista pönikkää lattialla makaa... Vanhoihin romuihin kelpaa se Saabin vanha öljy joka valutetaan astiaan. Itse en innostu haukkana seuraamaan öljy tarjouksia mutta kukin tavallaan.
Aloin miettimään kuinka nämä raskaansarjan öljyt kestää kierrätystä, onko sen suhteen mitään eroa. Koneen käyntikierrokset ovat kuitenkin varsin maltilliset. Äkkiä voisin kuvitella että ei ole sen suhteen rajoittava asia tai että 7000rpm olisi jotenkin likaa öljylle. Tässäkin taitaa ratkaista se onko paljon ajetut öljyt vai ei.
Aloin miettimään kuinka nämä raskaansarjan öljyt kestää kierrätystä, onko sen suhteen mitään eroa. Koneen käyntikierrokset ovat kuitenkin varsin maltilliset. Äkkiä voisin kuvitella että ei ole sen suhteen rajoittava asia tai että 7000rpm olisi jotenkin likaa öljylle. Tässäkin taitaa ratkaista se onko paljon ajetut öljyt vai ei.
Re: Raskaan kaluston dieselmoottoriöljyt.
No nyt luin aloituksen uudestaan, jos kyse on tosiaan 90-luvun laitteista, niin eiköhän ihan mikä vaan laadukas diesel moottoriöljy kelpaa siihen bensavehkeeseenkin. En nyt kuitenkaan talvella käyttäisi 15W öljyä.. Diesel öljyissä saattaa olla mm. enemmän happoja(?) neutralisoivia lisäaineistusta, se ei bensakoneessa haittaa, mutta toisin päin saattaa haitatakin.
Uudemmat on nirsompia, erityisesti suorasuihkutteiset bensat.
Uudemmat on nirsompia, erityisesti suorasuihkutteiset bensat.
Autot kulkee bensalla ja raktorit diisselillä.
Re: Raskaan kaluston dieselmoottoriöljyt.
Niin jos on diesel ja bensa vehkeitä niin noita purnukoita tulisi kyllä vähemmän.
Meillä pihassa 3 bensavehjettä vm -93, -00 ja -01 joissa käytetään samaa 5W-40 öljylaatua joten varapurnukoita tarviaa myös tällöin vain yhden.
Meillä pihassa 3 bensavehjettä vm -93, -00 ja -01 joissa käytetään samaa 5W-40 öljylaatua joten varapurnukoita tarviaa myös tällöin vain yhden.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Re: Raskaan kaluston dieselmoottoriöljyt.
Kyllä, tätä tarkoitin.
Helpottaa kummasti jos menee sama ja yksi kaikkiin, ei tarvitse blendailla öljyjä ja todennäköisesti aina varalla. Vanhan auton edut, ei tarvi olla 0w-0 tai muita höpö höpö polttoainetta säästäviä öljyjä. Toisaalta, köyhät kikkailee ja yrittää säästää vanhoilla kulkineilla
Yhdessä hallissa kun kaikki vaihtaa öljyt ja pelejä on di/be luokissa sekä merkit kirjavia kuten, Saab, Mitsu, Toyota ja muita en mainosta.
Onneksi kuitenkin omalle ajokille voi öljyä jäädä tutussa porukassa.
Aina parempi jos muitakin saa mukaan isompia eriä ostamaan, tai tästä haaveilen. Mikä sen hienompaa kuin omasta tynnyristä ja omalla pumpulla... Pitäisin kirjaa menekistä siten että vihko ja kynä roikkuu kyljessä jolloin tarvitseva merkkaa aina käyttämänsä, helppoa
Jokainen tietää sen tunteen kun öljyt pitäisi vaihtaa ja öljyt loppu tai sitten hölskyttelee ja arpoo onko tarpeeksi. Öljyn vaihto tapahtuu yleensä hetken mielijohteesta, ainakin mulla.
Helpottaa kummasti jos menee sama ja yksi kaikkiin, ei tarvitse blendailla öljyjä ja todennäköisesti aina varalla. Vanhan auton edut, ei tarvi olla 0w-0 tai muita höpö höpö polttoainetta säästäviä öljyjä. Toisaalta, köyhät kikkailee ja yrittää säästää vanhoilla kulkineilla
Yhdessä hallissa kun kaikki vaihtaa öljyt ja pelejä on di/be luokissa sekä merkit kirjavia kuten, Saab, Mitsu, Toyota ja muita en mainosta.
Onneksi kuitenkin omalle ajokille voi öljyä jäädä tutussa porukassa.
Aina parempi jos muitakin saa mukaan isompia eriä ostamaan, tai tästä haaveilen. Mikä sen hienompaa kuin omasta tynnyristä ja omalla pumpulla... Pitäisin kirjaa menekistä siten että vihko ja kynä roikkuu kyljessä jolloin tarvitseva merkkaa aina käyttämänsä, helppoa
Jokainen tietää sen tunteen kun öljyt pitäisi vaihtaa ja öljyt loppu tai sitten hölskyttelee ja arpoo onko tarpeeksi. Öljyn vaihto tapahtuu yleensä hetken mielijohteesta, ainakin mulla.