Sähköautoilua (Kona 64kWh)

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5616
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: Sähköautoilua eli kokemuksia >100tkm ajetusta Nissan Leafista

Viesti Kirjoittaja tturku »

Eikun lisäjännitystä peliin ja ens kerralla kokeilemaan samaa reissua kun lämpötila on - 5 :mrgreen:
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
lauriolio
"Aero"
Viestit: 490
Liittynyt: Ke Elo 12, 2015 21:24
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Sähköautoilua eli kokemuksia >100tkm ajetusta Nissan Leafista

Viesti Kirjoittaja lauriolio »

tturku kirjoitti:
Pe Loka 04, 2019 17:50
Eikun lisäjännitystä peliin ja ens kerralla kokeilemaan samaa reissua kun lämpötila on - 5 :mrgreen:
Veikkaan et jännitys on sama mut tarvii laittaa pitkät kalsarit :roll:
Harrastimena Saab 900i MY88 + Jonkun verran kokemusta sähköisestä etenemisestä autolla ja polkupyörällä.
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Sähköautoilua eli kokemuksia >100tkm ajetusta Nissan Leafista

Viesti Kirjoittaja AZP »

Ja mukaan vaihtokalsarit :mrgreen:
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7537
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Re: Sähköautoilua eli kokemuksia >100tkm ajetusta Nissan Leafista

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Odotellaan tässä talvea, ja raporttia missä mennään n.-25°C lämpötiloissa.
Onko toimintasäde kovinkin pitkä.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Sähköautoilua eli kokemuksia >100tkm ajetusta Nissan Leafista

Viesti Kirjoittaja AZP »

Siinä voi joutua odottelemaan montakin talvea, ennen kuin löytyy Varsinaisessa Suomessa se -25 asteen päivä :D
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7537
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Re: Sähköautoilua eli kokemuksia >100tkm ajetusta Nissan Leafista

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
McStadey
"Hölösuu"
Viestit: 1358
Liittynyt: Ti Maalis 24, 2015 11:59

Re: Sähköautoilua eli kokemuksia >100tkm ajetusta Nissan Leafista

Viesti Kirjoittaja McStadey »

Katselin ilmatieteenlaitoksen dataa Artukaisista. 2010 tammikuusta 2018 tähän päivään 25 tai yli pakkasta on ollut yhteensä 4 tuntia. Yli 20 astetta pakkasta on ollut 251 tuntia, eli kokonaista 28h vuodessa. Loimaan data voi toki hieman poiketa, mutta ei tosiaan läheskään joka talvi päästä tuonne 25 asti.

E:korjattu aikaväli
Nothing on earth comes close
Ex: 9-5 kombi 2,3t RE85 A 2004

Nyk: Citroen C5 Aircross Hÿbrid | ex:VW Touran 1.4TSI DSG MY16
lauriolio
"Aero"
Viestit: 490
Liittynyt: Ke Elo 12, 2015 21:24
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Sähköautoilua eli kokemuksia >100tkm ajetusta Nissan Leafista

Viesti Kirjoittaja lauriolio »

Onhan noita kovia pakkasia vähintään yhden viikon päiviksi joka talvi ollut. Leafin järkevä toimivuus taitaa olla myös rajoillaan siellä -25 toisella puolella.

Näitä tilanteita varten pidetään satku tieliikennekelpoisena :mrgreen: Toisaalta voisi myös harkita polttoaine-webaston asennusta, ainakin yhden vastaavan webasto-Leafin olen nähnyt Kittilässä yksityisen kauppaamana. Ei se ainakaan huonontaisi jälleenmyyntiarvoa.
Harrastimena Saab 900i MY88 + Jonkun verran kokemusta sähköisestä etenemisestä autolla ja polkupyörällä.
McStadey
"Hölösuu"
Viestit: 1358
Liittynyt: Ti Maalis 24, 2015 11:59

Re: Sähköautoilua eli kokemuksia >100tkm ajetusta Nissan Leafista

Viesti Kirjoittaja McStadey »

Loimaalta ei löytynyt mutta Jokioisissa näyttäisi olleen -25 tai yli 21h/vuosi keskimäärin ja yli kahden kympin pakkasia 4 vrk/vuosi. Aika paljon lauhempaa on tässä ihan rannikolla.

^Mihinkäs tuon webaston pa-säiliö tulee/mistä sitä tankataan?
Nothing on earth comes close
Ex: 9-5 kombi 2,3t RE85 A 2004

Nyk: Citroen C5 Aircross Hÿbrid | ex:VW Touran 1.4TSI DSG MY16
lauriolio
"Aero"
Viestit: 490
Liittynyt: Ke Elo 12, 2015 21:24
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Sähköautoilua eli kokemuksia >100tkm ajetusta Nissan Leafista

Viesti Kirjoittaja lauriolio »

McStadey kirjoitti:
Ma Loka 07, 2019 11:52
^Mihinkäs tuon webaston pa-säiliö tulee/mistä sitä tankataan?
En osaa sanoa, mutta pikagooglaus löysi ainakin yhden "tutkimuksen" sekä asennusvideota aiheeseen liittyen :) https://www.theseus.fi/bitstream/handle ... sAllowed=y
https://www.youtube.com/watch?v=O6roQ6IRoNA

Katsomatta parhaat linkit!
Harrastimena Saab 900i MY88 + Jonkun verran kokemusta sähköisestä etenemisestä autolla ja polkupyörällä.
jyyrä
"Hölösuu"
Viestit: 1104
Liittynyt: Ti Tammi 15, 2008 19:46
Paikkakunta: Uurainen

Re: Sähköautoilua eli kokemuksia >100tkm ajetusta Nissan Leafista

Viesti Kirjoittaja jyyrä »

Meille tuli eilen Mersun B electric drive 2015.. Ajoin sen eilen helsingistä hirvaskankaalle ja oli kohtuu urakka lyhyen toiminta säteen ja hitaan latauksen takia. Mutta muuten auto on kyllä loistavan tuntuinen peli :-) Tarttee vaan ostaa latauskaapeli missä on toisessa päässä 3x16A voimavirta töpseli ja toisessa Type2, niin saa kotona ja työpaikallakin nopeammin virtaa. Auton mukana tuli vain 1x16A perus suko laturi sekä matkalla kävin hakemassa motonet:stä Type2-Type2 johdon joka käy lähes kaikkiin yleisiin latauspisteisiin.
Mercedes-Benz B Electric Drive 2015
Saab 9-3 Aero SC TTID 2008, 230Hv 480Nm Turbotec
Saab 9-3 Turbo jubilee 2002
lauriolio
"Aero"
Viestit: 490
Liittynyt: Ke Elo 12, 2015 21:24
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Sähköautoilua eli kokemuksia >100tkm ajetusta Nissan Leafista

Viesti Kirjoittaja lauriolio »

jyyrä kirjoitti:
Ma Loka 14, 2019 08:15
Meille tuli eilen Mersun B electric drive 2015.. Ajoin sen eilen helsingistä hirvaskankaalle ja oli kohtuu urakka lyhyen toiminta säteen ja hitaan latauksen takia. Mutta muuten auto on kyllä loistavan tuntuinen peli :-) Tarttee vaan ostaa latauskaapeli missä on toisessa päässä 3x16A voimavirta töpseli ja toisessa Type2, niin saa kotona ja työpaikallakin nopeammin virtaa. Auton mukana tuli vain 1x16A perus suko laturi sekä matkalla kävin hakemassa motonet:stä Type2-Type2 johdon joka käy lähes kaikkiin yleisiin latauspisteisiin.
Onnea hankinnan johdosta! Ja johdon hankinnasta :mrgreen:

Paljonko B-mersussa on tosielämän range näillä keleillä maantieajossa?
Harrastimena Saab 900i MY88 + Jonkun verran kokemusta sähköisestä etenemisestä autolla ja polkupyörällä.
jyyrä
"Hölösuu"
Viestit: 1104
Liittynyt: Ti Tammi 15, 2008 19:46
Paikkakunta: Uurainen

Re: Sähköautoilua eli kokemuksia >100tkm ajetusta Nissan Leafista

Viesti Kirjoittaja jyyrä »

:lol: Ajettiin n.100km per lataus ja vielä olisi päässyt aina n.30km lisää. Akkuja ei ladattu ihan täyteen, matkanopeus n.80-100km/h sekä nyt kotona huomasin että renkaiden paineet oli aivan liian pienet n.2-2,2bar.. Auton kyydissä minä+11vuotias poika sekä 2kpl 18" talvirenkaita. Tuossa mesessä on vielä lisäksi range plus toiminto jolla pystyisi lataamaan akkuja täydemmäksi, jolloin matkaa saa lisää kait jotain 20-30km.. Energian kulutus on ehkä kohtuu iso, toki onhan tuo aika iso autokin ja varmaan noi vajaat rengaspaineet vaikuttaa myös äkkiä sähköautossa.
Mercedes-Benz B Electric Drive 2015
Saab 9-3 Aero SC TTID 2008, 230Hv 480Nm Turbotec
Saab 9-3 Turbo jubilee 2002
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7537
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Re: Sähköautoilua eli kokemuksia >100tkm ajetusta Nissan Leafista

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Pienehkön sähköauton 30 kWh akun ja ison 100 kWh akun valmistamisen yhteydessä pääsee ilmaan 5,3 tonnista 17,5 tonniin hiilidioksidia.
Esimerkiksi uudella Nissan Qashqain bensiiniversiolla (CO2 156 g/km) voisi ajaa 42 400 km ennen kuin Nissan Leafin 30 kWh:n akun valmistuksen aiheuttama päästö olisi kuitattu.

Teslan ison 100 kWh akun valmistuksesta syntyvät hiilidioksidipäästöt vastaavat dieselauton 9 vuoden ajojen hiilidioksidipäästöjä.
Lähde:
https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/ ... 54c75b8959
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Fakiiri
"Hölösuu"
Viestit: 1851
Liittynyt: Ke Helmi 03, 2010 07:31
Paikkakunta: Kemi

Re: Sähköautoilua eli kokemuksia >100tkm ajetusta Nissan Leafista

Viesti Kirjoittaja Fakiiri »

^Ja tuossakin epäilyttää vielä, että onko oikeasti KAIKKI päästöt laskettu, siis siitä asti kun pieni kiinalaislapsi syö aamuriisit , pyöräilee kaivoksen pohjalle , lyö hakun kallioon ja sitten varmasti ilman DPFffiä ja adpluu systeemejä varustetuilla polttomoottorivehkeillä aletaan nostamaan maa aines kuopasta ylös ja lähdetään vasta kuljettamaan sinne missä akun raakaineet rikastetaan ja käsitellään siihen muotoon että niistä voi akun muovata?

Ei minulla varsinaisesti mitään sähkövekittimia vastaan ole, mutta asioiden yksinkertaistaminen aiheuttaa melkoisia aivopieruja ja laskuvirheitä.

Joku oululainen energiantuotto yksikkö ilmoitti , että eivät polta kivihiiltä, ja että jo voimalaitoksen tontilla oleva kivihiilikasa jätetään käyttämättä ja siirretään muualle, siis luultavsti myytiin johonkin. Eli ylimääräisiä päästöja kuljetuksesta, ja tiedosshan ei ole minkälaisessa voimalaitoksessa kyseinen kivihiili sen jälkeen käytettiin. Melkoinen ympäristöteko jättää jo kertaalleen paikalle kuljetettu polttoaine käyttämättä :facepalm_man:
# 4816
Mersedes-Benz 200CDI -06 (A5)
Mitsubishi Galant 1.8 GLi -94 (M5) FFV
Ex-Saab 9-5 2.3t Wagon -01 (M5) BP by JC
Vastaa Viestiin