Sähköautoilua (Kona 64kWh)

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
lauriolio
"Aero"
Viestit: 490
Liittynyt: Ke Elo 12, 2015 21:24
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Sähköautoilua eli kokemuksia >100tkm ajetusta Nissan Leafista

Viesti Kirjoittaja lauriolio »

Näissä laskelmissa on/olisi vähintään kohtuullista myös laskea muut autojen valmistuksen sekä polttoaineen ja sähkön tuotannon (ja niin edelleen) ympäristökuormitus kokonaisuutena, jotta luvuista saadaan aidosti verrannollisia keskenään. Ongelma näissä asioissa on se, että lopulta käsitellään niin monimutkaista järjestelmää, että kovinkaan moni porukka saati yksilö maailmassa ei pysty kaikkea hahmottamaan. Siksi nämä ovat myös yksinkertaistuneet. Yksinkertaistetuista asioista on sitten kiva repiä argumentteja, kun ottaa sinne yhden kulman lisää ja samaa keskustelua voi jatkaa todella pitkälle, tosin harvoin näkee tämän keskustelun menevän kahta porrasta pidemmälle. Nettikeskusteluissa se päättyy yleensä siihen, kun kumpi tahansa osapuoli toteaa, että "ihminenkin tuottaa hiilidioksidia <tämmöisen määrä tässä ajassa>".

Lopultahan ympäristökuormitusta tulee sitä vähemmän, mitä vähemmän yleisesti kulutetaan. Tämä tarkoittaa sitä, että jos ympäristöasia aidosti kiinnostaa, niin kannattaa suosia käytettyä (lue: kierrätystä) ja siinäkin miettiä se kaikken energiatehokkain vaihtoehto. Ja sitä ajattelua tämä ketju edustaa: "loppuunajettu" sähköauto, ja sähköauto kulkee samalla energiamäärällä (yksikkönä kWh) jonnin verran enemmän kuin (uusi tai käytetty) polttomoottoriauto. Ja vielä sekin, että maailma ei enää pelastu säästämällä, maailma pelastuu ehkä co2:sta ilmakehästä sitomalla mahdollisimman pysyvästi ilman, että sitä samaakaan kaasua enää päästetään takaisin ilmakehään. Ei siis ole lopullinen ratkaisu, että ilmasta pystyttäisiin sitomaan hiiltä ja tekemään siitä polttoainetta.

Wikipedian mukaan: "Yksi litra bensiiniä tai dieselöljyä sisältää noin 8,6 kWh energiaa". Tästä voidaan laskea yksinkertaistetusti: 5l/100km = 8,6kWh * 100km = 43kWh. Ketjun sähköauto alle 20kWh/100km, eli toisen hyötysuhde on paikallisesti melko paljon parempi. Kummassakaan laskussa ei oteta huomioon polttoaineen tuotantokuormitusta. (Dieselille voi laskea myös: "Kevyen polttoöljyn energiasisältö on noin 10 kWh/litra", kertoo Wikipedia).
Harrastimena Saab 900i MY88 + Jonkun verran kokemusta sähköisestä etenemisestä autolla ja polkupyörällä.
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5252
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Re: Sähköautoilua eli kokemuksia >100tkm ajetusta Nissan Leafista

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

Vihreily on vaikea asia.
phpBB [video]
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
jyyrä
"Hölösuu"
Viestit: 1104
Liittynyt: Ti Tammi 15, 2008 19:46
Paikkakunta: Uurainen

Re: Sähköautoilua eli kokemuksia >100tkm ajetusta Nissan Leafista

Viesti Kirjoittaja jyyrä »

Veikkaan kanssa että saa olla melko nero että pystyy laskemaan kaikki autoilun tuomat päästöt. En nyt ole ite mikään ekohippi, enkä ostanut sähköautoa sen takia että alan tässä arjen kiireessä nyt vielä maailmaa pelastamaan. Vaan oma tarkoitus on ajaa mahdollisimman edullisesti, niin että verot on mahdollisimman pienet sekä energia on halpaa :D Sekä tuo oma saab kalusto (varsinkin og93 joka ei mennyt enään katsastuksesta läpi, ja vikalista oli piiiitkä) olisi vaatinut joka tapauksessa uudistusta ja nopeasti. Joskus ottaa päähän kun porukka itkee että paljos se sähkön tekeminen saastuttaa, tai mitä niiden akkujen tekeminen saastuttaa. Mutta harva kirjoittelee siitä mitä sen bensan tai dieselin valmistus saastuttaa siitä että se raakaöljy on saatu maan alta sinne auton tankkiin? Tarvitaan aika monta jakeluporrasta sieltä puppaamolta vaikka inariin. Lisäksi jostain muistan lukeneeni että polttoaineiden valmistuksessa käytetään myös valtavia määriä samoja raaka-aineita kuin mitä akuissa, oliko se just litiumia? Sitä paitsi sähköhän ei saastuta mitään kun sitä saa kotoa ja työpaikalta töpselistä :mrgreen:
Mercedes-Benz B Electric Drive 2015
Saab 9-3 Aero SC TTID 2008, 230Hv 480Nm Turbotec
Saab 9-3 Turbo jubilee 2002
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Sähköautoilua eli kokemuksia >100tkm ajetusta Nissan Leafista

Viesti Kirjoittaja AZP »

Jos Leafin akkujen co2-päästöt kuittaantuu 42 tkm ajolla, niin onhan se aika ekologinen valinta. Yleensä kun autoilla ajetaan luokkaa 200-300 tkm ennen paalausta, sähköautoilla ehkä vähemmän, mutta harvoin niitäkään paalataan tuossa 40 tkm paikkeilla.

Teslan akkujen päästöjen kuittaamiseen meneekin sitten enemmän aikaa, mutta se nyt onkin ihan päätöntä, että kaikkien sähköautoissa tarvitsisi olla 600 km rangea. Enpä ole esimerkiksi itse ajanut yli 500 km yhdessä päivässä sitten vuoden 2007, ja silloinkin tuli pidettyä muutama ihan riittävän pitkä tauko, jotta olisi ehtinyt pattereita ladata.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
McStadey
"Hölösuu"
Viestit: 1358
Liittynyt: Ti Maalis 24, 2015 11:59

Re: Sähköautoilua eli kokemuksia >100tkm ajetusta Nissan Leafista

Viesti Kirjoittaja McStadey »

Ainakin nykyinen hallitus haluaa näyttää esimerkkiä. Hallituksen esityksessä laiksi sähköisten ajoneuvojen latauspisteistä on kirjattu kaikille ei asuinrakennuksille, joiden kiinteistöllä on yli 20 parkkipaikkaa, velvoite rakentaa latauspiste 10% paikoista. :mrgreen:

Tämä koskee siis koko Suomea, jokikistä kiinteistöä joilla on väh. yksi lämmitetty rakennus jossa on vähemmän kuin 50% asuintilaa ja nuo parkkipaikat. Riippumatta siitä onko tuolla kiinteistöllä mitään käyttöä tai arvoa. Tai siitä onko kiinteistön omistajalla muita korjaustarpeita. Latauspisteiden pitää lisäksi olla normaalilataukseen sopivia, eli 16A ja type 2, lämmitystolppa ei riitä :roll:

Käytännössä esim syrjäkylän tanssipaviljongin, jota käytetään vain kesäisin, pitäisi asentaa helposti 10-30 latauspistettä seuraavien neljän vuoden aikana 8)

Go vihervasemmisto :facepalm_man:
Nothing on earth comes close
Ex: 9-5 kombi 2,3t RE85 A 2004

Nyk: Citroen C5 Aircross Hÿbrid | ex:VW Touran 1.4TSI DSG MY16
lauriolio
"Aero"
Viestit: 490
Liittynyt: Ke Elo 12, 2015 21:24
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Sähköautoilua eli kokemuksia >100tkm ajetusta Nissan Leafista

Viesti Kirjoittaja lauriolio »

McStadey kirjoitti:
Ti Loka 15, 2019 11:05
Ainakin nykyinen hallitus haluaa näyttää esimerkkiä. Hallituksen esityksessä laiksi sähköisten ajoneuvojen latauspisteistä on kirjattu kaikille ei asuinrakennuksille, joiden kiinteistöllä on yli 20 parkkipaikkaa, velvoite rakentaa latauspiste 10% paikoista. :mrgreen:

Tämä koskee siis koko Suomea, jokikistä kiinteistöä joilla on väh. yksi lämmitetty rakennus jossa on vähemmän kuin 50% asuintilaa ja nuo parkkipaikat. Riippumatta siitä onko tuolla kiinteistöllä mitään käyttöä tai arvoa. Tai siitä onko kiinteistön omistajalla muita korjaustarpeita. Latauspisteiden pitää lisäksi olla normaalilataukseen sopivia, eli 16A ja type 2, lämmitystolppa ei riitä :roll:

Käytännössä esim syrjäkylän tanssipaviljongin, jota käytetään vain kesäisin, pitäisi asentaa helposti 10-30 latauspistettä seuraavien neljän vuoden aikana 8)

Go vihervasemmisto :facepalm_man:
Tämän hallituksen esityksen haluaisin ihan mielenkiinnosta lukea, en ole tämmöisestä kuullut. Noin muuten tästä ketjusta voi puoluepolitiikan pitää ulkopuolella, jos kuitenkin keskityttäisiin sähköautoilukokemuksiin.
Harrastimena Saab 900i MY88 + Jonkun verran kokemusta sähköisestä etenemisestä autolla ja polkupyörällä.
Avatar
Juho80
"Hirsch"
Viestit: 751
Liittynyt: La Touko 24, 2003 11:39

Re: Sähköautoilua eli kokemuksia >100tkm ajetusta Nissan Leafista

Viesti Kirjoittaja Juho80 »

Tuolta löytyy esitysluonnos.
og900/9-3/9-5 vm.-88-05
Tech 2 china
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Sähköautoilua eli kokemuksia >100tkm ajetusta Nissan Leafista

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Akuston / sähköauton hyödyllinen elinikä on moninkertainen polttomoottoriautoon nähden joten vaikka ei edes huomioitaisi kaikkia öljyntuotannon ja polttoaineen jalostuksen päästöjä vertailussa niin sähkö on hyötysuhteeltaan yksinkertaisesti parempi ajoneuvokäyttöön. Polttomoottorilla on käyttönsä mm. energiantuotannossa kyllä.

Sähköautossa ei ole käytännössä kuluvia tai huoltoa vaativia osia voimalinjassa, sähkömoottori ja tehoelektroniikka kestää käyttöä paljon kauemmin kuin mäntämoottori, vaihteisto ja päästölaitteet. Mitä akuston kestoon tulee niin kunnollisella lämpötilanhallinnalla varustettu (ei siis jäähdyttämätön Leaffin akku, sen takia ne kuluu) akusto kestää satoja tuhansia kilometrejä ajoa ennenkuin kapasiteetti on heikentynyt oleellisesti (alle 80% alkuperäisestä). Tämänkin jälkeen ko. akuston voi hyödyntää muussa kuin ajoneuvokäytössä, esim. paikalliseen energian varastointiin. Käytetyn polttomoottorin voi sen sijaan kipata sulattoon.

N. 100kWh akku on juuri sopiva jos harrastaa pidempää matka-ajoa, pienemmät sopii toki hyvin kaupunkiajoon ja etuna on auton pienempi koko/massa.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
McStadey
"Hölösuu"
Viestit: 1358
Liittynyt: Ti Maalis 24, 2015 11:59

Re: Sähköautoilua eli kokemuksia >100tkm ajetusta Nissan Leafista

Viesti Kirjoittaja McStadey »

Onhan noita leafien akkuja tosiaan jo käytetty varastointiin. Varmaan Suomessakin löytyy uusiokäyttöä akuille, kunhan niiden määrä ja sitä kautta hinta alkaa olla sellainen, että niitä voidaan järkevästi käyttää esim uusiutuvan energian varastointiin ja tehohuippujen tasaamiseen.
Nothing on earth comes close
Ex: 9-5 kombi 2,3t RE85 A 2004

Nyk: Citroen C5 Aircross Hÿbrid | ex:VW Touran 1.4TSI DSG MY16
peukalokeskellä
"Aero"
Viestit: 466
Liittynyt: Ma Loka 31, 2005 10:38

Re: Sähköautoilua eli kokemuksia >100tkm ajetusta Nissan Leafista

Viesti Kirjoittaja peukalokeskellä »

Fakiiri kirjoitti:
Ti Loka 15, 2019 07:09
Joku oululainen energiantuotto yksikkö ilmoitti , että eivät polta kivihiiltä, ja että jo voimalaitoksen tontilla oleva kivihiilikasa jätetään käyttämättä ja siirretään muualle, siis luultavsti myytiin johonkin. Eli ylimääräisiä päästöja kuljetuksesta, ja tiedosshan ei ole minkälaisessa voimalaitoksessa kyseinen kivihiili sen jälkeen käytettiin. Melkoinen ympäristöteko jättää jo kertaalleen paikalle kuljetettu polttoaine käyttämättä :facepalm_man:
Taisi olla Toppilan voimalaitos. Itsekin tuota nauroin hervottamasti joskus, kun uutisen luin Kalevasta. Mutta sehän näissä ratkaisee, että sitä ei poltettu Toppilassa eikä päästöt tulleet heidän piipusta. Aivan sama, jos päästöt tulee jostain muualla vaikka naapurikunnasta.
jcarlson kirjoitti:
Ke Loka 16, 2019 19:20
Mitä akuston kestoon tulee niin kunnollisella lämpötilanhallinnalla varustettu (ei siis jäähdyttämätön Leaffin akku, sen takia ne kuluu) akusto kestää satoja tuhansia kilometrejä ajoa ennenkuin kapasiteetti on heikentynyt oleellisesti (alle 80% alkuperäisestä).
Tätä en olekaan tiedostanut. Onko näissä pienemmissä muun merkkisissä sähköautoissa olemassa akuston jäähdytystä (siten, että sillä tähdätään nimenomaan akun kulumisen minimoimiseen) vai rajoittuuko tekniikka premium merkkeihin ja autoihin esim. Tesla. Hieman olen vilkuillut käytettyjä Leaffeja sillä silmällä, mutta monesti näyttää olevan maagisista 12 varaustolpasta jäljellä enää 11 tai joskus 10 (muistaakseni 11=80% varauskyvystä jäljellä). Eikä kilometrejä kuitenkaan ole ihan mahdottomasti ollut lasissa. Ajokokemusta Leaffista on jonkun verran ja ihan ok kippo se olisi työmatka-ajoon n. 40 km motaria edestakaisin päivässä. Olisiko se ekologisempaa kuin tämä vanha femma BioPower ohjelmalla :D.
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7537
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Re: Sähköautoilua eli kokemuksia >100tkm ajetusta Nissan Leafista

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Ympäristön kannalta vanhasta autosta sähköautoon vaihtaminen ei kuitenkaan kannata: jos omistaa vanhan auton, jolla ajaa vain vähän, sen aiheuttamat päästöt tulevat vain kertyvästä ajosta, sillä auton valmistukseen käytetty energia on jo kuitattu aikoja sitten.

Lähde.
https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000005933510.html
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Sähköautoilua eli kokemuksia >100tkm ajetusta Nissan Leafista

Viesti Kirjoittaja AZP »

peukalokeskellä kirjoitti:
Pe Loka 18, 2019 12:01
Ajokokemusta Leaffista on jonkun verran ja ihan ok kippo se olisi työmatka-ajoon n. 40 km motaria edestakaisin päivässä. Olisiko se ekologisempaa kuin tämä vanha femma BioPower ohjelmalla :D.
Riippuu pitkälti siitä minkälaista sähköä siihen lataat. Jätepohjaisella polttoaineella ajaminen on lähtökohtaisesti jo niin ekologista, että siitä on vaikea kauheasti enää parantaa, ja huonompaan mennään jos ostat sähköä jota ei ole tuotettu uusiutuvilla tai taattu co2-neutraaliksi.

Energiankäytön kannalta toki sähköautoilu lienee tehokkaampaa huomattavasti paremman hyötysuhteen vuoksi. Jätepohjainen polttoaine olisi tehokkainta käyttää lämmittämiseen, jolloin siitä saataisiin luokkaa 90 % hyötykäyttöön, polttomoottosissa energiasta menee väkisinkin 2/3 harakoille.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Sähköautoilua eli kokemuksia >100tkm ajetusta Nissan Leafista

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

peukalokeskellä kirjoitti:
Pe Loka 18, 2019 12:01
Tätä en olekaan tiedostanut. Onko näissä pienemmissä muun merkkisissä sähköautoissa olemassa akuston jäähdytystä (siten, että sillä tähdätään nimenomaan akun kulumisen minimoimiseen) vai rajoittuuko tekniikka premium merkkeihin ja autoihin esim. Tesla. Hieman olen vilkuillut käytettyjä Leaffeja sillä silmällä, mutta monesti näyttää olevan maagisista 12 varaustolpasta jäljellä enää 11 tai joskus 10 (muistaakseni 11=80% varauskyvystä jäljellä). Eikä kilometrejä kuitenkaan ole ihan mahdottomasti ollut lasissa. Ajokokemusta Leaffista on jonkun verran ja ihan ok kippo se olisi työmatka-ajoon n. 40 km motaria edestakaisin päivässä. Olisiko se ekologisempaa kuin tämä vanha femma BioPower ohjelmalla :D.
Aika harvassa noista pienemmistä taitaa olla, ei edes uudessa Leaffissa. Mutta uusissa ID. sarjan volkkareissa muistaakseni oli. Toinen tärkeä seikka akun keston kannalta on se, ettei sitä koskaan ladata aivan täyteen. Esim. Teslan 85kWh akusta käytettävissä tavallisesti on 78kWh (sama suhdeluku muissakin versioissa), sen sijaan esim. joissain kiinalaisissa on kaikki käytössä joka ei hyvää lupaa kestollle jos latailee tavanmukaisesti täyteen asti aina, etenkin pikalatauksella.

Tietysti mitä isompi akku niin sitä vähemmän on tarvetta koskaan ladata sitä täyteen. Omassa päivittäisessä ajossa pysyy jatkuvasti noin 60-80% sisällä aina kun hidaslataan työpäivän ajan työpaikalla. Matka-ajoonkaan ei tarvitse kovin täyteen ladata kun pikalatureita on alle 200km välein ja matka-aika optimoituu kun pikalataa matalalla lataustasolla eikä täyteen asti koska latausnopeus on moninkertainen esim. 20-50% välillä vrt. 70-100%
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
lauriolio
"Aero"
Viestit: 490
Liittynyt: Ke Elo 12, 2015 21:24
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Sähköautoilua eli kokemuksia >100tkm ajetusta Nissan Leafista

Viesti Kirjoittaja lauriolio »

Täs meidän vanhassa Leafissa pystyy latauksen rajoittamaan 80%:iin, ilmeisesti tuo ei enää tuoreemmissa onnistu. Pääosa latauksista jääkin tuohon. Toki SOH on jo 10/12 eli pakkaskeleillä tuolla latauksella ei välttämättä kahta kertaa kylillä käydä (30km/reissu).
Harrastimena Saab 900i MY88 + Jonkun verran kokemusta sähköisestä etenemisestä autolla ja polkupyörällä.
jyyrä
"Hölösuu"
Viestit: 1104
Liittynyt: Ti Tammi 15, 2008 19:46
Paikkakunta: Uurainen

Re: Sähköautoilua eli kokemuksia >100tkm ajetusta Nissan Leafista

Viesti Kirjoittaja jyyrä »

Tässä autoa ladatessa mietin että kumpiko olisi parempi tapa ladata akkuja. Se että lataan akut range plus toiminnolla eli akut lähes täyteen vai se normaali lataus mutta useammin🤔
Mercedes-Benz B Electric Drive 2015
Saab 9-3 Aero SC TTID 2008, 230Hv 480Nm Turbotec
Saab 9-3 Turbo jubilee 2002
Vastaa Viestiin