Sähköautoilua eli kokemuksia >100tkm ajetusta Nissan Leafista

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
AZP
"Hölösuu"
Viestit: 9187
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Sähköautoilua eli kokemuksia >100tkm ajetusta Nissan Leafista

Viesti Kirjoittaja AZP » Ti Loka 22, 2019 17:29

Todennäköisesti normaalilataus on parempi. Se viimeisten 10-20 % lataaminen rasittaa akkuja monin verroin verrattuma vaikkapa väliin 20-80%.

Itsekin pohtinut tuon Mitsun kanssa, että miten täyteen se käytännössä lataa ja olisko syytä rajoittaa latausta ajoituksella tai käymällä repimässä piuha irti ajoissa. Akussa kuitenkin kapasiteettia n. 20 % enemmän kuin on käytettävissä, mutta en tiedä onko se nipistetty ylä- vai alapäästä, eli onko niin ettei lataa täyteen vai niin ettei päästä kokonaan tyhjäksi. Vai yhdistelmä näistä.

Pitää kaivella netistä, kai se tieto sieltä löytyy. Eri asia mihin tietoon voi luottaa.

tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 4823
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: Sähköautoilua eli kokemuksia >100tkm ajetusta Nissan Leafista

Viesti Kirjoittaja tturku » Ti Loka 22, 2019 20:10

Ainakaan niitä ei päästetä tyhjäksi asti. Hyvä hiomio ainakin plugarien kanssa on ettei niitä pidä seisottaa akut matalalla varaustasolla kuukausia käyttämättä tai lataamatta. Jostain semmoisesta muistelen lukeneeni.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
NG9-5 2.0Tid M6 Vector MY10 (KA), NG9-3 1.9Tid M6 Vector Hirsch Cab MY06 (HA), Volvo V60 D6 MY14 (paremmalla puoliskolla)
Ex: NG900 2.0T Cab by Rinspeed, OG9-3 2.2Tid, OG9-3 Aero, OG9-5 3.0Tid, parit OG900 ja 96

Avatar
jyyrä
"Hölösuu"
Viestit: 1065
Liittynyt: Ti Tammi 15, 2008 19:46
Paikkakunta: Uurainen

Re: Sähköautoilua eli kokemuksia >100tkm ajetusta Nissan Leafista

Viesti Kirjoittaja jyyrä » Ti Loka 22, 2019 21:18

Joo noi nykyakut ei tykkää siitä että ne imetään tyhjäksi. Sen takia esim. nykyään akkuporakone hyytyy kerrasta eikä pikku hiljaa niin kuin ennen vanhaan. Tänään olisikin akku riittänyt heittämällä päivän tarpeisiin. Mutta latasin samalla k-latauksessa kun kävin kaupassa. Ulkolämpötila tuntuu vaikuttavan tuohon rangeen aika merkittävästi. Tässä mesessä on 6kw vastus millä lämmitetään hyttiä ja jos akuston koko on 36kwh josta 28kwh on normaalisti käytössä, niin ei tuolla 20asteen pakkasessa varmaan pitkälle pötkitä. Se webasto tms. olis kyllä varmaan kova peli, mutta hinta voi olla aika suolainen kun pitäis asentaa myös polttoainetankki.. Laitoin kyllä kyselyä yhteen pajaan tuosta webastosta,mutta katsotaan mitä vastaavat. Jos jollain on tiedossa joku pätevä webasto/eber/binar asentaja jolle uskaltaisi antaa tuollaisen asennustehtävän, niin voisin ottaa vastaan yhteystietoja ja kysyä hintoja.
Mercedes-Benz B Electric Drive 2015
Saab 9-3 Aero SC TTID 2008, 230Hv 480Nm Turbotec
Saab 9-3 Turbo jubilee 2002

lauriolio
Matalapaineturbo
Viestit: 151
Liittynyt: Ke Elo 12, 2015 21:24
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Sähköautoilua eli kokemuksia >100tkm ajetusta Nissan Leafista

Viesti Kirjoittaja lauriolio » Pe Loka 25, 2019 06:57

Vähän piti kokeilla markkina-arvoa Leafille. Autoverkkokaupalla on melkeinuusi-autona tarjolla Zoe 40kWh ajoakulla 269e/kk (alkaen?), 3 vuotta ja 15tkm/vuosi. Nopeasti vilkaistenhan se näyttää kovin halvalta ja melko varmasti sitä onkin, jos tuollaista leasing-henkistä juttua hakee.

Leafista tarjottiin hyvitystä 7500e. Jäisi vielä aika paljon käteistä heitettäväksi perään, eli tämä jäi ajatukseksi. Ensi vuonna voinee kysellä taas uudelleen eri puolelta, kun sähköiset ID.3 ja 208/Corsa ynnä muut ovat markkinoilla. Hyvitystarjous on kyllä hyvin linjassa sen ajatuksen kanssa, että neljän vuoden pitoajalle Leafilla on enää (toivottavasti) käyttöarvo jäljellä. Merkittäviä rahoja tuosta ei myymällä tule saamaan takaisin, ellei ole esim. ajoakkua vaihdettu (ja sekin lisännee enemmän käyttöarvoa kuin jälleenmyyntiarvoa).

Täytyy tosin myöntää, että oikeastihan enemmän on autokuumetta tuon Golfin vaihtamiseksi oikeanmerkkiseen...
Käyttikset: VW Golf Variant 1.6TDI 4motion -12 & Nissan Leaf -12
Harrastus: Saab 900i 4d -88

Avatar
jyyrä
"Hölösuu"
Viestit: 1065
Liittynyt: Ti Tammi 15, 2008 19:46
Paikkakunta: Uurainen

Re: Sähköautoilua eli kokemuksia >100tkm ajetusta Nissan Leafista

Viesti Kirjoittaja jyyrä » Su Loka 27, 2019 12:42

Hauska nähdä että tuleeko tulevaisuudessa jotain akkupakettien korjaamiseen erikoistuneita yrityksiä. Vai käykö niin että noiden akkujen hinnat laskee niin alas että niitä ei kannata lähteä purkamaan ja vaihtamaan kennoja.
Mercedes-Benz B Electric Drive 2015
Saab 9-3 Aero SC TTID 2008, 230Hv 480Nm Turbotec
Saab 9-3 Turbo jubilee 2002

lauriolio
Matalapaineturbo
Viestit: 151
Liittynyt: Ke Elo 12, 2015 21:24
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Sähköautoilua eli kokemuksia >100tkm ajetusta Nissan Leafista

Viesti Kirjoittaja lauriolio » Ma Loka 28, 2019 10:32

jyyrä kirjoitti:
Su Loka 27, 2019 12:42
Hauska nähdä että tuleeko tulevaisuudessa jotain akkupakettien korjaamiseen erikoistuneita yrityksiä. Vai käykö niin että noiden akkujen hinnat laskee niin alas että niitä ei kannata lähteä purkamaan ja vaihtamaan kennoja.
Vaasasta löytyy jo ainakin yksi: https://dalasevrepair.fi/
Käyttikset: VW Golf Variant 1.6TDI 4motion -12 & Nissan Leaf -12
Harrastus: Saab 900i 4d -88

Avatar
jyyrä
"Hölösuu"
Viestit: 1065
Liittynyt: Ti Tammi 15, 2008 19:46
Paikkakunta: Uurainen

Re: Sähköautoilua eli kokemuksia >100tkm ajetusta Nissan Leafista

Viesti Kirjoittaja jyyrä » Ti Loka 29, 2019 14:49

No niin siitä se lähtee :-) Sain muuten suuntaa antavan tarjouksen siitä bensa/etanoli webastosta, ja hinta arvio oli n.2500€ kännykkä ohjauksella.. Eli ihanan kallista. Mutta menee kyllä harkintaa, muuten joutuu palelemaan autossa jos haluaa ajaa päivittäiset lenkit ilman välilatauksia. Talvirenkailla ja kun ulkona oli vielä lämpöasteita niin autolla olisi päässyt n.140-150km normaalilla latauksella. Eli varmaan tuolla voi päästä sen 160-180km kun kelit ym. on hyvät, ja range plus:aa käyttämällä varmaan lähelle 200km. Meillä tulee yleensä päivässä se 100-120km ja nyt pikkupakkasessa tuolla pääsee just ja just tuon. Autossa on kesärenkaina 225/45-18 continentalit ja jotenkin tuntuu että niillä kulutus on huomattavasti isompi kuin mitä telvirenkailla (jotka on muuten todella järkevän kokoiset 225/40-18.. 8O ) Ostin tuohon dieseli saabiin kesällä kans uudet continental premiumcontact 225/45-18 renkaat ja jotenkin tuntuu että kulutus nousi siinäkin heti muutamalla desillä edellisiin bridgestoniin verrattuna..
Mercedes-Benz B Electric Drive 2015
Saab 9-3 Aero SC TTID 2008, 230Hv 480Nm Turbotec
Saab 9-3 Turbo jubilee 2002

Avatar
mike
"Hölösuu"
Viestit: 1461
Liittynyt: To Touko 08, 2003 08:39
Paikkakunta: Oulu

Re: Sähköautoilua eli kokemuksia >100tkm ajetusta Nissan Leafista

Viesti Kirjoittaja mike » Ti Loka 29, 2019 21:50

Meidän kakkosauto vaihtui pääsiäisen nurkilla -13 malliseen Amperaan. Leaf oli silloin itellä hakusessa, mutta rouvan mielestä auto oli niin ruma ettei sitä voinut edes harkita. Lisää vastustusta aiheutti sekin, ettei hän ei olisi päässyt yhdellä istumalla käymään kotopuolessaan.

Ainoa järkevän hintainen sähkökulkine Leafin lisäksi olikin sitten tuo Ampera ja ainakin toistaiseksi auto on yllättänyt erittäin positiivisesti.

Ostettaessa mittarissa oli 128 tkm ja nyt on ylitetty 136 tkm. Matka-ajoa ei ole ajettu pääsiäisen jälkeen ja siitä johtuen onkin viimeiset reilut 6 tkm on ajeltu pelkästään sähköllä. Parhaimmillaan kesällä pääsin 94 km yhdellä latauksella, normaalin rangen ollessa aika lailla 70-80km. Nyt pakkasten myötä range on käytännössä puolittunut.

Toiveissa olisi kuitenkin päästä suurin osa työmatka-ajoista pelkällä sähköllä, edestakaisen matkan ollessa 30 km. -10 asteen jälkeen auto käyttää polttomoottoria lämmityksen tukena, joten jonkun verran bensaa tulee palamaan talven tullen vaikka akussa virtaa riittäisikin.

Kotona olevan mittarin mukaan sähköä on kulunut 15,64 kWh/100km. Ilmaiset asiointilataukset osaltaan ovat pudottaneet lukemaa jonkun verran. Pakkasella pätkäajossa näyttää kuluttavan reilusti yli 20 kWh sataselle. Amperassa lämmitys hoidetaan sähkövastuksella, joka lämmittää nestettä ja haukkaa parhaimmillaan noin 5kW.

Bensaa on kulunut viimeisen 6100 km matkalla 1,2 litraa siitä syystä, että auto käyttää polttomoottorin lämpimäksi 6 viikon välein mikäli polttomoottoria ei ole muuten tarvittu. Tällä hetkellä auton koko elinkaaren keskikulutus 2,1 l/100km joten aika hyvin aikaisemmatkin kuljettajat ovat sitä latailleet vaikka tutkimusten mukaan pistokehybridejä ei kuulemma paljon latailla. Pelkällä bensalla ajellessa kulutus oli vähän vajaa 6 litraa kesäkeleillä 80-100 rajotuksilla.

Suurimmat moitteet auto saa tavaratilan korkeasta nostokynnyksestä ja A-pilarien aiheuttamasta valtavasta katveesta. Nelipaikkaisuus myös pieni miinus, mutta sehän oli jo ostettaessa tiedossa.

Näin lyhyen kokemuksen perusteella on vaikea kuvitella tuon tilalle aikanaan mitään muuta kuin täyssähköautoa. Ja onhan tuohon helppo hypätä 9-5:n jälkeen kun samaa osaa löytyy mm aurinkolipoista, sisävaloista ja ikkunakytkimistä. Navi/radiopuoli on myös valikoineen samanlainen mitä NG9-5:ssä.
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334

Avatar
AZP
"Hölösuu"
Viestit: 9187
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Sähköautoilua eli kokemuksia >100tkm ajetusta Nissan Leafista

Viesti Kirjoittaja AZP » Ti Loka 29, 2019 22:09

Missä tutkimuksessa on todettu ettei töpselihybridejä juurikaan ladata? Aina välillä saa kuulla kommentteja ihmisiltä että töpseliautolla työsuhdeautoilevat eivät lataa, kun ei ole mitään väliä firman maksaessa poltyoaineet. Tai miljonäärit eivät lataa Mersujaan ja Audejaan, kun ei ole pikkurahoista kiinni. Nauttivat vain alhaisista veroista ja pössyttelevät hiilidioksidia pahemmin kuin tavan dieselautoilijat.

Tunnen useita töpseliautoilijoita, joista osa kuuluu yllämainittuihin ryhmiin, ja he _kaikki_ lataavat ahkerasti autoihinsa sähköä. En tunne ketään jolla olisi töpseliauto, mutta ei lataisi säännöllisesti. Perusteena lataamiselle rahansäästö (vaikka sitten firmalle), ympäristöystävällisyys, ajomukavuus ja jos ei muu niin innostuneisuus erikoisen tekniikan kayttöön.

Avatar
mike
"Hölösuu"
Viestit: 1461
Liittynyt: To Touko 08, 2003 08:39
Paikkakunta: Oulu

Re: Sähköautoilua eli kokemuksia >100tkm ajetusta Nissan Leafista

Viesti Kirjoittaja mike » Ti Loka 29, 2019 22:37

Joku eurooppalainen "tutkimus" taisi olla mitä joskus luin.
Omien havaintojen mukaan ihmiset latailee kyllä ahkerasti kauppareissuillakin.

Ite en koe tuota latailua mitenkään vaivalloiseksi, suurempi vaiva käydä erikseen tankilla kuin harrastaa johtojumppaa pari kertaa päivässä.


Amperoita kun kattelin, niin osassa oli keskikulutus yli neljää ja joissakin jopa yli viisi litraa. Joko niitä ei oltu juuri latailtu, tai sitten ne olivat olleet "vääränlaisessa" käytössä.
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334

Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 2530
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Sähköautoilua eli kokemuksia >100tkm ajetusta Nissan Leafista

Viesti Kirjoittaja tsaarela » Ke Loka 30, 2019 09:23

^Pistähän Amperasta viestiketjua pystyyn. Tämä on itseäni erityisen paljon kiinnostava malli
9-3 SS 1,9 TTiD Linear -11, 9-3 Cabriolet SE -00
Peugeot 206 1,4 XR -02
#621
”Niitähän saa vaikka minkä värisinä, kunhan ne ovat mustia.”

Avatar
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 1581
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Sähköautoilua eli kokemuksia >100tkm ajetusta Nissan Leafista

Viesti Kirjoittaja IC1970 » Ke Loka 30, 2019 10:28

Ampera, aikaansa edellä ollut malli, nykyiset plugarit hakevat edelleen samaa tasoa ja monesti vielä häviävät. Itsellä jäi aikoinaan -13 mallisesta kaupat kiinni parista tonnista, kun ei ALD:n kanssa päästy ihan viivan yli.
Sisarmallinsa Volt on osoittautunut erittäin kestäväksi peliksi, muutama sähköpuolen kummitus Amperassa on, mutta jos tuo yksilö on oikeasti -13 valmistettu, niin pitäisi olla niitä viimeisiä, päivitettyjä versioita. Amperan kanssahan saa olla tarkkana, yksi niistä, joita myydään uudempina kuin oikeasti ovatkaan.
Pirun hyvä auto, mutta tuli markkinoille ennen aikojaan. Nyt kun olisi lanseerattu, niin olisi menestys ollut vähän eri maata. Toki neljäpaikkaisuus ja aikoinaan hemmetin kova hinta olivat se suurin rajoite, nythän ne ovat käytettyinä parhaimmillaan ja tuonti pitää huolen siitä, että Suomen Ampera/Volt-kanta on monikertaistunut siihen nähden, mitä niitä muutamia kymmeniä myytiin aikoinaan.
Ford Focus Ecoboost 1.0 Wagon-16, Honda Accord 2.4 Sedan Executive A-08, Volvo V40 2.0t Classic Wagon A-04
Ex: 8 x og Saab 900, 1 x Saab 9000, 1 x ng Saab 900 / jäsen #4634

Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 2530
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Sähköautoilua eli kokemuksia >100tkm ajetusta Nissan Leafista

Viesti Kirjoittaja tsaarela » Ke Loka 30, 2019 10:36

Kakkosautoksi tuo Ampera sopisi itselle kuin nyrkki silmään. Harmi vain, kun ovat vielä kuitenkin hyvästi toisella kympillä noissa hinnat. On kakkosauton budjetiksi kuitenkin vielä aika hapokas.
9-3 SS 1,9 TTiD Linear -11, 9-3 Cabriolet SE -00
Peugeot 206 1,4 XR -02
#621
”Niitähän saa vaikka minkä värisinä, kunhan ne ovat mustia.”

Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 5155
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Sähköautoilua eli kokemuksia >100tkm ajetusta Nissan Leafista

Viesti Kirjoittaja tetammi » Ke Loka 30, 2019 10:47

AZP kirjoitti:
Ti Loka 29, 2019 22:09
Missä tutkimuksessa on todettu ettei töpselihybridejä juurikaan ladata?
https://moottori.fi/ajoneuvot/jutut/aja ... itsepetos/

No ei tuossakaan varsinaista tutkimusta ole.

Avatar
AZP
"Hölösuu"
Viestit: 9187
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Sähköautoilua eli kokemuksia >100tkm ajetusta Nissan Leafista

Viesti Kirjoittaja AZP » Ke Loka 30, 2019 10:59

Niin, tuo tuntui olevan taas yhden henkilön (toimittajan) oletus siitä miten toimitaan. Oletus siis ei perustu mihinkään tutkimukseen, vaan ihan samaan kuin se nettihuutelu että siellä ne pomot ajelee lataamatta, kun ei jaksa käsiään töpselillä liata (ja ilmeisesti nauttivat polttoainepumpulla värjöttelystä). On varmasti niitäkin töpseliautoilijoita jotka eivät koskaan lataa, koska kokevat sen vaivalloisena tai että firmalle säästetty raha ei hyödytä itseään. Ja toki dilemma kotilatauksen kustannusten ja täysetuauton jakamisten kanssa on ihan todellinen. Silti minun kokemukseni on sellainen, että lataamattomia hybiridiautoja ei ole tullut vastaan, eli uskoisin että on aika pienestä vähemmistöstä kyse.

Vastaa Viestiin