Sähköautoilua (Kona 64kWh)

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3513
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Kahden sähköauton taloudessa

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Hinkkasin aikoinaan tuota Tampereen motaria 5.5 vuotta putkeen semmoset 175000 km työn ja kodin välillä, kyllähän siinä oppi kaikenlaista suomalaisesta ajokulttuurista. Nykyään kun harvoin enää motarilla ajelen vaikka sellainen tuosta kotikaupungin vierestäkin menee, tykkään siellä päästellä sen mikä on sallittu ja päästellä vähän höyryjä autostakin, enkä kitkutella siellä sitä samaa mitä muuallakin. Jokainen tavallaan, toki, itsekin vakkarilla etenen päättämääni vauhtia ja sen mukaan sitten väistellään, mitä tielle tulee, palaten aina tavoitteeseen, eipä se stressaa millään tavalla. Pääsääntöisestihän motarilla ajaminen on hyvin leppoisaa ja turvallista, kun pitää katseen tarpeeksi kaukana eteenpäin ja tsekkaa peilit riittävän usein jne. Enemmän minua hirvittää tuolla perusmaantiellä, kun ohi pitää jengin päästä, vaikka ja missä. Mutta se siitä, turvallista matkaa Team Ahmaa kompaten, kaikille, käyttövoimasta riippumatta :)
Hyundai i20 1.0T-GDI Comfort-23 , Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
lauriolio
"Aero"
Viestit: 490
Liittynyt: Ke Elo 12, 2015 21:24
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Kahden sähköauton taloudessa

Viesti Kirjoittaja lauriolio »

Ohos, onpas edellisestä aikaa..

Loppujen lopuksi mitään hauskaa raportoitavaa näistä autoista on aika vähän. Kona kulkee ja satunnaiset kuljetustarpeetkin ovat täyttyneet (lukuunottamatta yhtä Forssa-reissua, kun tarvittiin peräkärryä ja Superia). Konalla on käyty Tampereella ja Turussa "päivätöinä" ja ajeltu muutenkin ihan niinkuin autolla kuuluu ajaa: paikasta A paikkaan B, välillä kulkien välietapeiden kautta.

No nyt kuitenkin! Tuli tehtyä ensimmäinen koti - Helsinki (ydin) - koti -retki Konalla. Tämän reissun aikana tuli näköjään 10k täyteen Kona-ajelua! Aikamoista. Asiaan. Helsinkitoimiston parkkiluolaan on tullut mahdollisuus latailla sähköautoja huokeaan 12c/kWh-hintaan, mutta päätin jättää tuon mahdollisuuden käyttämättä, jos ei ole pakko.

Lähtötilanteessa range 443km, akku täynnä, elämä hymyilee. Edessä siirtymiä hieman reilun 330 kilometrin edestä, eli ei pitäisi olla ongelmia. Toki esim. Leafin rangemittari eli ns. Guess-o-Meter ei tässä kohtaa kovin paljon lohduttaisi :D

Lähtötilanne:
Kuva

Kohteena Helsinki. Takana 166,7km ja rangena 281km. Range on siis tavallaan lisääntynyt noin 5km verran matkalla! Ajoin normaalisti rajoitusten mukaan, en siis erityisen säästeliäästi. Turun motarilla taisin tosin ajella noin 110km sallittuun verrattuna, koska se sopi liikennevirtaan paremmin. Mitään ruuhkia ei tuossa aamuliikenteessä ollut. Akun prosentteja en huomannut ottaa talteen, mutta palkkimittari näyttää jotain sinnepäin eli noin kolmannes meni. Laskennallisesti virtaa kului hieman yli 24kWh (14,5x1,67)

Helsinki:
Kuva

Takaisin kotona. Auto lepäsi työpaikan hallissa pari yötä ja latausmahdollisuus oli, mutta en käyttänyt. Elin vaarallisesti. Matka suunnilleen sama, reitti muuttui lähinnä ytimessä. Takana siis yhteensä 333,3km ja tällä ajelulla range suli 443->105 eli 338km. Viiden kilometrin heitto siis, prosenteissa tämä on 1,1% (5/443). Ihailtavan tarkka tuo rangemittari Konassa, kilometrimittarin tarkkuutta ei ole tullut tarkistettua.

Kotona:
Kuva

Olisi pitänyt ottaa vielä kuva tämän aamun tilanteesta. Kun pääsin eilen illalla noin klo 17:30 pihaan, laitoin Konan samantien lataukseen. 16A latausvirraksi ja kovaa latailua. Lähdin uudelleen liikkeelle tänään klo 06:30 eli auto ehti lataamaan noin 13 tuntia. Akussa oli 87% virtaa ja riittävästi rangea vaikkapa uudelle edestakaiselle Helsinki-reissulle, olisikohan ollut noin 370-380km?

Yksivaiheisellakin latausvirralla pärjää, jos sillä haluaa pärjätä. Tämä toki vaatii sopivasti energiareserviä autoon, koska esimerkiksi jokapäiväiset matkat Helsinkiin ilman välilatausta eivät enää tällä yhtälöllä toimi. Onneksi ei tarvitse ajaa joka päivä +300km, autosta riippumatta se on jo hieman liian kuormittavaa touhua 7,5h toimistopäivätyön oheen liitettäväksi.
Harrastimena Saab 900i MY88 + Jonkun verran kokemusta sähköisestä etenemisestä autolla ja polkupyörällä.
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3513
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Kahden sähköauton taloudessa

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

^Eipä tuollaisella reilun 400 km rangella juuri hengenahdistusta tarvitsisi potea. Range anxiety on aika kaukaa haettu juttu tuon Konan kanssa. Hyvin menee, mutta menköön !
Hyundai i20 1.0T-GDI Comfort-23 , Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Avatar
pjv
"Hölösuu"
Viestit: 2066
Liittynyt: To Helmi 12, 2004 11:57
Paikkakunta: Paimio

Re: Kahden sähköauton taloudessa

Viesti Kirjoittaja pjv »

Missäs tilanteessa sähköauton mittaristossa loistaa tuo perinteinen latauksen merkkivalo? (Helsingin kuva.)
Petteri #507 | Klubin puhis 2018 - 2022 | IT- ja tiedotusvastaava 2016 - 2022
Enää yksi Saabi: 99 EMS '73
lauriolio
"Aero"
Viestit: 490
Liittynyt: Ke Elo 12, 2015 21:24
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Kahden sähköauton taloudessa

Viesti Kirjoittaja lauriolio »

pjv kirjoitti:
To Heinä 16, 2020 21:47
Missäs tilanteessa sähköauton mittaristossa loistaa tuo perinteinen latauksen merkkivalo? (Helsingin kuva.)
Tuossa on tavallaan samat ”virtalukon asennot” kuin missä tahansa autossa. Helsingin kuvassa on nimenomaan ”virta päällä” ja auto ei ole käynnissä ja liikkumisvalmiina -> 12V akkua kulutetaan, muttei ladata.

Konassa on myös pieni ja mystinen keltainen valo ulkopuolella nokassa. Jos se on aktiivisena, niin silloin auton ”battery saver” on käynnistynyt eli pikkuakkua ladataan ajoakuista.
Harrastimena Saab 900i MY88 + Jonkun verran kokemusta sähköisestä etenemisestä autolla ja polkupyörällä.
Uteip
Matalapaineturbo
Viestit: 199
Liittynyt: Ke Syys 19, 2018 20:53
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Kahden sähköauton taloudessa

Viesti Kirjoittaja Uteip »

Aika jännä ratkaisu tuo erillinen lyijyakku, luulisi tuovan turhaa painoa ja huonoa hyötysuhdetta verrattuna 12 v invertteriin matalajännitelaitteille suoraan ajoakuista. Tai miksi se apujännite pitää noin matala olla muutenkaan jotain tupakinsytytinpistoketta lukuunottamatta, saisi häviöitä pienemmäksi ja johtoja kevyemmiksi suuremmilla jännitteillä.
Ex:Saab 90i -86, (Micra -99, Punto -02)
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13155
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Kahden sähköauton taloudessa

Viesti Kirjoittaja AZP »

Kai se on niin että kun kaikki henkilöautoteollisuuden anturit ja elektroniikka on 12 voltille tehty, niin tulisi kalliiksi suunnitella ja teettää kaikki uusiksi korkeammalle jännitteelle vain yhtä tai muutamaa automallia varten. Eli autoteollisuuden pitäisi päästä yhdessä sopuun standardista ja vasta sitten voisi muu jännite yleistyä.

Joskus 10v sitten ennustettiin että autojen sähköjärjestelmät muuttuisi piakkoin 48-volttisiksi, kun elektroniikka lisääntyi niin hurjaa vauhtia. No 48 volttia on käytössä kevythybridien moottoreissa, mutta ei edelleenkään oikein missään muualla. Mitsussakin on 12 voltin akku takaluukussa, mutta ei sillä edes startata polttista, vaan se on sähköautojem tapaan vain auton elektroniikkaa varten. Ja tänään huomasin että vilahtaahan se perinteinen laturivalo Mitsunkim kojelaudassa kun auton laittaa ajokuntoon, vaikkei autossa perinteistä 12v laturia tietääkseni ole, vaan pikkuakkua ladataan isosta akusta.

Mutta hölmöähän se on penkin- ja lasinlämmittimiä käyttää hirveillä virroilla noin pienellä jännitteellä.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7323
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Kahden sähköauton taloudessa

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Mä kävin tuollaista testaamassa ku romanian rellu oli hoivattavana
Kuva

Aika väkevää menoo tuollaseen pikkukinneriin tarjoo sähkö. Tää oli vissiin paperilla 130heppaa.

Yllättävän tilavaa etupenkkeillä mut takana ei oo kiva ees tälläsen tapin takana.

On se niin vaivaton ajettava et saattais jopa tottuu, eGolf oli kyl enempi omaan mieleen vaikka tässä range taas huomattavasti parempi.

Ilmastointi tuntu melko vaisulta mut kai sillä pärjäis.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
duuduu
"Hirsch"
Viestit: 951
Liittynyt: Su Loka 07, 2012 20:54
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Kahden sähköauton taloudessa

Viesti Kirjoittaja duuduu »

Uteip kirjoitti:
Pe Heinä 17, 2020 14:09
Aika jännä ratkaisu tuo erillinen lyijyakku, luulisi tuovan turhaa painoa ja huonoa hyötysuhdetta verrattuna 12 v invertteriin matalajännitelaitteille suoraan ajoakuista. Tai miksi se apujännite pitää noin matala olla muutenkaan jotain tupakinsytytinpistoketta lukuunottamatta, saisi häviöitä pienemmäksi ja johtoja kevyemmiksi suuremmilla jännitteillä.
Syy on siinä, että se korkeajänniteakku pitää saada kytketyksi irti autosta silloin, kun autoa ei käytetä. Tämä onnistuu 12V järjestelmällä toimilla solenoideilla. Toisin sanoen sähköautokaan ei lähde "käyntiin" jos 12V lyijyakku kyykkää talvella
OG900S MY91
OG9-5 Aero MY00
NG9-3 Aero MY05
lauriolio
"Aero"
Viestit: 490
Liittynyt: Ke Elo 12, 2015 21:24
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Kahden sähköauton taloudessa

Viesti Kirjoittaja lauriolio »

:cry: Kohtalon ivaa, tänään päästiin antamaan Konalle apuvirtaa nimenomaan 12V akun zipattua 8O :lol:

Syy olisi kyllä mukava saada selville, vai veteleekö pieni akku jo viimeisiään. Paras googlailuarvaus tällä hetkellä on se, että kun ovet olivat auki niin avain ja auto huhuilevat toisiaan hieman liikaa. Toinen vaihtoehto on se, että oli jotain sisävaloja päälle eikä sammunut itsestään. Auto seisoi noin 8h paikallaan.

Mutta eipä siinä, tietääpä miten auto tuohon reagoi. Oli kyllä tietotekniikka sekaisin kuin seinäkello, sisällä kuului kaikenmoista chimeä ja releiden naksuntaa, mutta kojetauluun ilmestyi vain lukkologo (eka tulkitsinkin että avaimesta olisi ollut patteri loppu).

Apuvirran jälkeen eteneminen sujui normaalisti. Odotan lähes jännityksellä huomisaamua!
Harrastimena Saab 900i MY88 + Jonkun verran kokemusta sähköisestä etenemisestä autolla ja polkupyörällä.
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13155
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Kahden sähköauton taloudessa

Viesti Kirjoittaja AZP »

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/mar ... #gs.akpmww

Mites tarkkaa kululaskelmaa on Konan kanssa pidetty? Kilsoja on ainakin kertynyt sellaista tahtia että töpseli vs. bensapumpulla käynti on tuottanut ihan kivasti säästöä.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
duuduu
"Hirsch"
Viestit: 951
Liittynyt: Su Loka 07, 2012 20:54
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Kahden sähköauton taloudessa

Viesti Kirjoittaja duuduu »

lauriolio kirjoitti:
La Heinä 18, 2020 21:06
:cry: Kohtalon ivaa, tänään päästiin antamaan Konalle apuvirtaa nimenomaan 12V akun zipattua 8O :lol:
No kylläpäs sattui :lol: DC-DC-muuntaja antaa auton kaikille muille sähkölaitteille virtaa(korkeajänniteakusta) sen jälkeen, kun auto on käynnissä, joten tuon 12V akun ainoa käyttötarkoitus on tosiaan tuon korkeajänniteakun irti/päällekytkentä
OG900S MY91
OG9-5 Aero MY00
NG9-3 Aero MY05
lauriolio
"Aero"
Viestit: 490
Liittynyt: Ke Elo 12, 2015 21:24
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Kahden sähköauton taloudessa

Viesti Kirjoittaja lauriolio »

AZP kirjoitti:
La Heinä 18, 2020 21:31
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/mar ... #gs.akpmww

Mites tarkkaa kululaskelmaa on Konan kanssa pidetty? Kilsoja on ainakin kertynyt sellaista tahtia että töpseli vs. bensapumpulla käynti on tuottanut ihan kivasti säästöä.
Ei ole mitään koostetta vielä tehtynä, ja en ole eritellyt ilmaisia/maksullisia/kotilatauksia mihinkään. Kevät oli aika omituista aikaa auton suhteen, mutta nyt on jo maailma palautumassa. Oma hiha-arvaus on se, että omassa ajossa verrattuna samaan aikaan hankittuun ”puolet halvempaan” (40ke vs 20ke) polttikseen talous kääntyy 4-6 vuoden kohdalla sähkiksen puoleen.

Nopeaa matematiikkaa tueksi.
Oletetaan, että ajelisin noin 100tkm ja reilut 30tkm/vuosi, pitoaikana kolme vuotta.

Konan kulutus 15kWh/100km, 12c/kWh -> 1,8e/100km -> 1800e/100tkm. Huollot 15tkm välein noin 120e/kerta -> 7x120e=840e. Yhteensä 2640e.

Bensapolttiksen kulutus 5l/100km, 1,4e/l -> 7e/100km -> 7000e/100tkm. Huollot 20tkm välein noin 300e/kerta -> 5x300=1500e. Verohaitta/hyöty Konaan verrattuna nolla. Yhteensä 8500e.

Dieselpolttiksen kulutus 4l/100km, 1,25e/l -> 5e/100km -> 5000e/100tkm. Huollot 20tkm välein noin 350e/kerta -> 5x350=1750e. Verohaitta Konaan verrattuna 400e. Yhteensä 7150e.

Molemmissa rahoituksen kulut, rengaskulut ja vakuutuskulut ”vakio”. Polttoainehinnat laskettu suunnilleen nykyhinnoilla eli korotuspainetta on. Sähkön hinnan arvaus 12c/kWh on seuraavaan senttiin pyöristetty kotihinta, energia+siirto+vero. Huoltojen hinnat on kokemuspohjaisia arvauksia, Konan osalta ennustettavan arvion mukaan (2 eri hintaa riippuen parillisuudesta). Korjauskuluja ei ole huomioitu, alustan osat voivat hajota ja kulua molemmissa. Jälleenmyyntihintoja en edes lähde arvailemaan, nyt oli kyse siitä, että kattaako käyttökulujen alhaisuus ylimääräisen pääomakulun.

Jos autojen hankintahinta on 20ke vs. 40ke, niin aika pitkään saa jauhaa. Todellisuudessa ero lienee kuitenkin ennemmin 25ke vs 35ke. Näihin laskelmiin on yhtä monta lopputulosta kuin niihin voi tehdä lähtöoletuksia, eli paljon. Oma lähtökohta on se, että pidetään pitkään ja jossain kohtaa se käy hyödyksi, eli pystyn ylläpitämään harrastesaab Superia säästetyllä rahalla :mrgreen:

Toki Golfilla kun olisi jatkanut vielä, niin ihan varmasti olisi ollut halvempaa kulkeminen kokonaisuudessaan. Kyllä siinä on vielä 100-150tkm suht huolettomia kilometrejä edessä, eikä tunnu menevän kaupaksi: https://www.nettiauto.com/volkswagen/golf/11140165. Tosin ilmoituksessa ei ole mainittu koukkua (ehkä eivät ole löytäneet sitä luukun takaa) eikä toisia renkaita, niin jäänee tarttumatta moniin filttereihin. Golfeja on niin paljon tarjolla, että löytöjen tekeminen käy harrastuksesta.

Leafiin taas tulee niin vähän kilometrejä rajoitteisuudestakin johtuen, että sillä pitoaika täytyy olla pitkä. Toisaalta se palvelee kakkosautona niin hyvin, että siitä luovutaan varmaankin vain ns. pakon edessä. Lyhyet matkat kylmään aikaan on kivempi taittaa sähköllä kuin kiduttaa polttista.
Harrastimena Saab 900i MY88 + Jonkun verran kokemusta sähköisestä etenemisestä autolla ja polkupyörällä.
lauriolio
"Aero"
Viestit: 490
Liittynyt: Ke Elo 12, 2015 21:24
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Kahden sähköauton taloudessa

Viesti Kirjoittaja lauriolio »

Mitä kotona sähköstä maksaa lienee asia, jota pystyy paljon optimoimaan sähköautotaloudessa. Itsekin päädyin lopulta ajattelemaan asiaa hieman sen kautta, että turvallisesta ja huolettomasta kiinteähintaisesta sopimuksesta aloin ruutupaperille hahmottelemaan, että onko kausittaisessa siirrossa (eli "yösähkö") ja SPOT-hinnoittelussa järkeä. Sekä Konassa että Leafissa pystyy ajastamaan latauksia helposti ja toisaalta on toteen näytetty, että meillä sähköliittymä kestää hyvin molempien latausta "täysillä" (Kona 16A ja Leaf 10A, vaiheista ei ole täyttä varmuutta, mutta ainakaan sulakkeet eivät ole paukkuneet..).

Meillä on paikallisena siirtoyhtiönä Sallila Yhtiöt (https://sallila.fi/), jonka toinen tytäryhtiö hoitaa siirtoa ja toinen energian myyntiä. Kolmas yhtiö hoitaa asennuksia. Sallilan siirtohinnasto löytyy täältä: https://sallilasahkonsiirto.fi/site/ass ... lu20-1.pdf. Kausisähköllä "talviarkipäivän" ulkopuolella hinta on 0,25c/kWh korkeampi kuin yleissähköllä, tämän kauden ulkopuolella hinta on taas selkeästi vähemmän eli 1,68c/kWh. Kuukausimaksussa on suuri ero, yleissähkö (3x25A) 17,35e/kk ja kausisähkö 30,00e/kk, kausisähkön kuukausimaksu on siis 12,65 euroa kuukaudessa kalliimpi. Tällä rahalla saa yllättävän paljon sähköä siirrettynä töpseliin, noin 100kWh.

Mietin neljä kuukautta eli marraskuusta maaliskuuhun kestävää talviaikaa ja sitä, että tuona aikana on erittäin tärkeää ladata autoja yöaikaan. Nissania ladataan normikuukautena ehkä n. 100-150kWh/kk ja Konaa n. 350-450kWh/kk. Tämä lukema riippuu suoraan ajokilometrien määrästä ja toisaalta lämpötiloista eli sähkön kulutuksesta ja mahdollisista esilämmityksistä jne. Yhteensä siis autoon ladataan polttoainetta talviaikaan vaikkapa 500kWh/kk. Jos nämä lataukset saa ajoitettua yöaikaan, niin siirtohinnoittelun matematiikka menee seuraavasti:

Siirtokustannukset talviyöaikaan:
YLEISSÄHKÖ: 500kWh*4,00c/kWh = 20 euroa.
KAUSISÄHKÖ/YÖ: 500kWh*1,68c/kWh = 8,4 euroa.
Erotus eli säästö: 11,6 euroa. Kuukausimaksuissa maksan 30-17,35 = 12,65 euroa enemmän.

Eli ihan vielä 500kWh kuukausikulutuksella tämä ei ole vielä kannattavaa. Paljastuksena sopiva luku on melko lähellä 550kWh/kk. Onneksi sähköä kuluu muuhunkin ja toki sitä kuluu myös päiväaikaan, jolloin siirtohinta on taas talvikuukausina 0,25c enemmän. Huhtikuusta lokakuuhun saan nauttia vuorokauden ympäri tuosta halvasta siirtohinnasta, jolloin kaikki sähkönkulutus pitää huomioida. Jos lasketaan tuolla samalla työluvulla 500kWh/kk, niin...

Siirtokustannukset ympäri vuoden ja talvella yöllä:
YLEISSÄHKÖ: 12kk*500kWh/kk*4,00c/kWh = 240 euroa.
KAUSISÄHKÖ/YÖ: 12kk*500kWh/kk*1,68c/kWh = 100,80 euroa.
Erotus eli säästö: 139,20 euroa, kuukausimaksuja maksan 12*12,65e = 151,80 euroa enemmän. Vuositasolla eroa on siis 12,6 euroa yleissähkön hyväksi.

Jälleen, jos ylläoleva lasketaan 550kWh/kk, niin viivan alle tulee hyvin lähellä nollaa oleva luku. Ja taas oletuksena yökulutus.

Joka tapauksessa tästä huomaa, että säästöä pelkissä siirtomaksuissa vain lataukset huomioiden on vaikea perustella. Muistetaan silti, että sitä sähköä kuluu muuhunkin käyttöön noin 8000-10000kWh vuodessa, talo lämpiää maalämmöllä ja siihenkin voi talviaikaan pientä ajastusta laittaa. Vaihdoin kuitenkin samalla energian SPOT-hinnoitelluksi, Sallilan marginaali on 0,4c/kWh. Kuukausimaksu kaikissa Sallilan sopimuksissa on sama, eli sillä ei ole merkitystä. Toiselta toimijalta saisi melko varmasti kuukausihinnaltaan nollasuuruisen ja marginaaliltaan pienemmän hinnan energialle, jos haluaa optimoida pidemmälle. Itse haluan tukea paikallista sähköntuotantoa. Yöaikaan SPOT-hinta pyörii marginaali huomioiden noin sentissä per kWh ja kun autoja kannattaa ladata nimenomaan öisin, niin eiköhän loppulasku jää lopulta kausisähkön puolelle. Katsotaan mitä toteumat näyttävät, näitä voisi excelissä alkuoletuksia muuttelemalla simuloida mihin tahansa suuntaan tahansa, mutta vain toteumalla nähdään, että onko tässä mitään järkeä :D Siirtomielessä yleissähkön puolesta puhuu huolettomuus ja matala kk-hinta. Ja yleissähköönkin voi SPOT:in liittää, mikä saattaa hyvinkin olla ns. voittava kortti.

Kuriositeettina vielä laitoin myös vuokralle yhden aurinkopaneelin hintaan 4,60e/kk. Tuossa ei matematiikka perustele koskaan kustannusta takaisin, mutta teinkin tämän kannatuksen vuoksi. Tuolta voi vuokrata paneelin vaikka lahjaksi! https://sallilaenergia.fi/aurinkoenergi ... -vuokraus/
Harrastimena Saab 900i MY88 + Jonkun verran kokemusta sähköisestä etenemisestä autolla ja polkupyörällä.
lauriolio
"Aero"
Viestit: 490
Liittynyt: Ke Elo 12, 2015 21:24
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Kahden sähköauton taloudessa

Viesti Kirjoittaja lauriolio »

Tänään on Leafin ulkoilutuspäivä, kun siihen sattui sopiva tilaisuus. Siirtymää hieman vajaa 70km suuntaansa. Samalla hyvä tilaisuus testata LeafSPY-appia käytännössä! Johan OBD-BT-pulikka on ollut jo pidempään hallussa ja Loimaan sisäisillä siirtymillä on tullut tarkasteltua akuston tietoja, mutta pidempi matka on aina eri asia.

Kuva

Lähtötilanteessa akusto on täyteen ladattuna, mikä omalla SOH:lla 76,08% tarkoittaa latausta 88,3% täyteen. Auton mittarit väittävät kuitenkin 12/12, eli jo tässä on LeafSPY:sta iloa. Ekan kuvan näkymä kertoo samalla kennojen kunnosta ja tasapainosta, mitä pienempi ero kennojen välillä (mV) niin sitä parempi. Lähtöhetkellä tilanne ei ole huono, eli ainakaan yksittäiset kennot eivät näytä kärsineiltä. En huomannut ottaa tästä kuvaa matkan jälkeen, täytyy muistaa vielä myöhemmin.

Kuva

Kilowattitunteina täydessä akussa varausta on 15,2kWh. Tästä lukemasta en ole täysin varma, että onko se käytettävissä olevaa varausta vai kokonaisvaraus, eli voiko tuon mittarin ajaa nollaan. Oletan, että voi. Silloin kesäkeleillä pystyisi ajelemaan aika tarkat sata kilometriä, joista viimeiset 10-20km mennään kilpikonnavalo mittaritaulussa loistaen. Tämä tarkoittaa etenemista max. 60km/h ja kaikki ylimääräiset sähkölaitteet pois päältä.

Kuva

Itse matka sujui mukavasti. Latausmahdollisuus kohteessa ja aiemman tiedon perusteella matkan pystyy etenemään akulla. Ajelin kuitenkin lähes autiossa sunnuntaiaamun liikenteessä mittarissa ja vakkarissa 90-95km/h, eli satasen alueella etenimme perheen kanssa hiljempaa.

Matkalla jännin huomio liittyi rangemittariin. Kun lähtiessä rangea arvaileva mittari kertoi 119km ja ecomoodissa ilmastointi suljettuna jopa 131km, niin Leafspy kertoo sopivaksi säädetyllä kulutuslukemalla kilpikonnamoodin alkuun 86km. GOM tiputteli 20km pois jo ensimmäisen viiden kilometrin kohdalla, mutta LeafSPY:n lukema tippui tasaisemmin. Ne kohtasivat noin 65km kohdalla. Sitten tapahtui se pieni ihme, ne olivat siitä eteenpäin suunnilleen synkassa! Arvausmittarikin pitää siis paikkaansa vähintään siinä vaiheessa, kun sen on syytä pitää.

Kuva

Kuva

Perillä 67 kilometrin jälkeen varausta oli SPY:n mukaan jäljellä tasan 5kWh, eli vielä olisi uskaltanut edetä. Tarkoittaa sitä, että takaisinpäin voisin huvin vuoksi kokeilla ajaa hieman paremmin rajoitusten mukaan (eli lujempaa) ja ”säästää” noin viisi minuuttia matka-ajasta.


PS. Konaan tuli heinäkuussa 3400km keskikulutuksella 14,1kWh/100km, pääosin ”normaaleja ajoja”. Tulipaha siirryttyä.
Harrastimena Saab 900i MY88 + Jonkun verran kokemusta sähköisestä etenemisestä autolla ja polkupyörällä.
Vastaa Viestiin