Sähköautoilua (Kona 64kWh)

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
lauriolio
"Aero"
Viestit: 490
Liittynyt: Ke Elo 12, 2015 21:24
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Kahden sähköauton taloudessa

Viesti Kirjoittaja lauriolio »

Tuossa meidän Leafissa on se iloinen asia, että lähivalot on led-tekniikalla ja hyvät. Halogeenikaukovalot onkin vakiona sitten niin huonot, että eivät oikeastaan edes erotu peruspolttimoilla lähivaloista, hieman tulee lisävalaistusta suuntauksen takia.

Led-palkki oli tähän oiva ratkaisu tuossa autossa.

Konaan hankin led-valoa keulalle lisää, jos löydän jostain mahdollisimman härskin valoraudan ja pystyn perustelemaan sen hinnan itselleni :roll: Kyljen astinlautoja näytti internetistä löytyvän, mutta valorautoja en vielä onneksi ole löytänyt :mrgreen:
Harrastimena Saab 900i MY88 + Jonkun verran kokemusta sähköisestä etenemisestä autolla ja polkupyörällä.
aero
-
Viestit: 8674
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Kahden sähköauton taloudessa

Viesti Kirjoittaja aero »

^Nyppää ne turhat halopitkät irti, niin säästät 110W sähköä pimeällä ajaessa. Se ledipalkki, joka valaistuksen nyt oikeasti hoitaa, hörppää varmaan 20-30W eli alle kolmanneksen tuosta. Muistaakseni auton omat kaukovalot on jopa laillista korvata jälkiasennusvalolla, tosin voi olla että niitä pitäisi olla vähintään 2.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7341
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Kahden sähköauton taloudessa

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Teknarist löysin maininnan et uudemman leafin ledivaloissa on sama kantama kun vanhemman halogeeneissa mut laajempi kuvio, umpio on siis muuttunut huonommaksi.

Toki harvas maassa ajetaan pimeel näin paljon, suurin osa ajelee varmaan päivävaloilla niin se sähkönsäästö on aika marginaalinen vs. hinta.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Avatar
mike
"Hölösuu"
Viestit: 1638
Liittynyt: To Touko 08, 2003 08:39
Paikkakunta: Oulu

Re: Kahden sähköauton taloudessa

Viesti Kirjoittaja mike »

aero kirjoitti:
Ke Syys 02, 2020 15:36
^Nyppää ne turhat halopitkät irti, niin säästät 110W sähköä pimeällä ajaessa. Se ledipalkki, joka valaistuksen nyt oikeasti hoitaa, hörppää varmaan 20-30W eli alle kolmanneksen tuosta. Muistaakseni auton omat kaukovalot on jopa laillista korvata jälkiasennusvalolla, tosin voi olla että niitä pitäisi olla vähintään 2.

On muuten noussu nuo LEDi palkkien tehot aika rajusti. Paljon näkyy jo 120W tehosia myynnissä. 75W alkaa olemaan melkein minimi ja 200W tehosiakin löytyy.
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
aero
-
Viestit: 8674
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Kahden sähköauton taloudessa

Viesti Kirjoittaja aero »

Joo, näkyy niissä hämmentäviä lukemia välillä. Tääkin on valitettavasti mennyt vähän semmoseen isompi on kovempi -touhuun, kun laatu ja optiikka olis kanssa tärkeitä. Mulla on tuollanen Hellan 20W palkki, joka voittaa Bemarin tehdastuplapitkät (bi-xenon + halogeeni siis, teknisesti vastaava setti kuin NG9-3:n keulalla usein näkyy).

Se on jännä että kun LEDeillä saa huikeen hyötysuhteen vanhempiin teknologioihin verrattuna, niin silti tarvii nitä watteja ladata keulalle jos valaisin muuten on mitä on. Tai sitten ne mainostetut watit on semmosia takavuosien stereosarjoista tuttuja PMPO (vai PLPO, L=light) -watteja...
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13196
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Kahden sähköauton taloudessa

Viesti Kirjoittaja AZP »

lauriolio kirjoitti:
Ke Elo 19, 2020 18:09
Mä alan uskomaan, että tuossa on käynyt yhdistetty ajatus- ja kirjoitusvirhe ja kyse on niistä bonuksettomista hinnoista. Niihin kuitenkin täsmää ainakin lähelle.
Veikkaus meni hieman pieleen, vaikka looginen päätelmä olikin. TM myöntää virheen, ja sen syntytapakin on nyt julkaistu:

https://tekniikanmaailma.fi/lehti/17a-2 ... -autoissa/

Sähköautojen vakuutusmaksut eivät siis alkuperäisestä jutusta poiketen ole sen kalliimpia kuin vastaavien muinaisautojenkaan. Harmi vaan että vahinko on jo tapahtunut ja monelle varmasti jäänyt mieleen että sähköauton alhaiset käyttökulut kuittaantuu hirmukalliilla kaskovakuutuksella.

Vähän rapisi TM:n uskottavuus. Jos tämäntyyppinen selkeä virhe ei pistä silmään ja aiheuta lisäselvityksiä ennen lehden julkaisua, niin voiko luottaa lehden muiden juttujen teknisiin mittaustuloksiin tai muihin tietoihin?

Alkukesästä lehdelle sattui myös melko nolo moka, kun numerossa 12/2020 julkaistiin otsikon mukaan TM:n ”Ensimmäinen lataushybridivertailu”. Historiallisella vertailulla mehusteltiin vähän jutun alussa:
Testiryhmä on uuden edessä. Ilmeet ovat poikkeuksellisen kirkkaat ja innostuneet. Ilmassa on paljon kysymyksiä ja ajatuksia. On aika muuttaa tunteet toiminnaksi ja aloittaa Tekniikan Maailman ensimmäinen lataushybridien vertailu.
Kukaan toimituksessa ei ilmeisesti hoksannut varmistaa asiaa TM:n lehtiarkistosta, tai sitten syy on kyseisen arkiston surkeassa hakutoiminnossa, sillä vuonna 2014 on julkaistu ihan yhtä laaja vertailu niinkin kryptisellä otsikolla kuin ”Lataushybridit”. Hoksasivat homman ilmeisesti vasta kun lukijat asiasta huomauttivat ja oikaisivat tämän postilaatikkopalstalla kolme numeroa myöhemmin.

Oudon tästä mokasta tekee vielä se, että tämän kesän jutun seitsemän hengen tekijätiimistä neljä oli mukana tekemässä myös vuoden 2014 lataushybridivertailua, ja jutun pääkirjoittajakin on tuolloin ollut autotoimittajana TM:ssä, vaikkei vanhempaa juttua ole tekemässä ollutkaan. Autotoimituksen tuottajanakin häärii sama heppu kuin vuonna 2014, joten luulisi jonkun hoksanneen että puhe historiallisesta ensimmäisestä plugarivertailusta on puppua.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
lauriolio
"Aero"
Viestit: 490
Liittynyt: Ke Elo 12, 2015 21:24
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Kahden sähköauton taloudessa

Viesti Kirjoittaja lauriolio »

Tuli niin sanotusti yllättäviä käänteitä syyskuun aikana, ja tästä johtuen Leaf jäi halliin seisomaan samaan aikaan kun Konalla on painettu edestakaisin ysitietä kolmisen tuhannen kilometrin edestä. Pahin jokapäiväinen ralli on onneksi takana, nyt seisovat kaikki autot ja aika kuluu enimmäkseen omien seinien sisällä :) Samalla on tullut pintapuolisesti testattua, että Konaan mahtuu nelihenkinen perhe, jossa kaksi henkilöä matkustaa erityyppisissä turvaistuimissa/kaukaloissa. Varsinainen kuljetuskapasiteetti mitataan sitten, kun ensimmäistä kertaa lähdetään viikonloppuretkelle lasten isovanhempien luokse. Konan kanssa kyllä näyttää jo nyt siltä, että vaunuja on aika turha tunkea mukaan, mutta kyllähän se kokeilla pitää.. Ja kattotelineet voisi toki pistää tilaukseen, josko vaunut mahtuisivat suksiboksiin :D

Leaf tosiaan seisoi vajaa kolme viikkoa täysin ajamatta ja tättärää, oli tietysti tyhjentänyt pikkuakkunsa. Eipä siinä sen erikoisempaa draamaa, laturiin kiinni ja odotuksen jälkeen kovaa ajoa. Näyttäisi siltä, ettei 12V akku ottanut pahasti siipeensä purkauksesta, mutta täytyy muistaa laittaa ylläpitolaturiin kiinni. Samalla tässä miettii koko ajan sitä, että pitäisikö hankkia Konan takakontin pohjan alle mukana kulkevaksi jokin kevyt boosteri vastaavien tilanteiden varalta. Paljon tuo ”käynnistys” ei virtaa vaadi, eli aika pienelläkin apuvoimalla saisi auton virrat päälle ja sitä kautta 12V akun latautumaan. Esimerkiksi tämmöinen olisi varmaan ihan pätevä: https://www.motonet.fi/fi/tuote/6500322 ... n-12000mah. Toki samaan aikaan, jos tilanne käy päälle jossain muualla kuin kotona, niin AL Plus-jäsenyydelläkin homma hoituu. Varavirtalähteelle en ole itse juurikaan vielä käyttötarvetta muuten kokenut, vaikka mobiililaitteiden (puhelin/läppäri/ipad) kanssa teen töitä kaikki päivät.

Konaan napsahti eräänä päivänä 40Mm mittariin, eli varmaan vielä tämän vuoden puolella päässee varailemaan 45Mm huoltoa, eilen taisi lukema olla jo lähellä 41Mm. Huollon sijainti antaa vielä odottaa itseään, kokeilisiko Huittisten Pelttaria (suhteellisen lähellä) vai ajelisiko Tampereelle (menisi työpäivän aikana).

Leafin osalta päätin viimekeväisten huonon hinta-laatu-suhteen huoltokokemusten jälkeen, että merkkihuoltoaika sille on päättynyt. Jarrut voisi käydä läpi talvirenkaita alle laittaessa, jarrunesteitä/jäähdytysnesteitä on aika turha vaihtaa vielä. Jarrulevyt ja palat saattavat mennä vaihtoon kyllä nyt. Katsastus alkuvuodesta kertonee, että täytyykö alustan osia vaihdella, ellei jotain hyvin selkeää ajossa (tai renkaanvaihdossa) ilmene. Leafin kanssa on meneillään kevyt eksistentiaalinen kriisi, kun ”juuri nyt” sille on tiedossa todella vähän ajoja, mutta toki se on paras mahdollinen kakkosauto näihin 15+15km siirtymiin kesällä ja talvella, kun niitä kuitenkin tulee. Antaisiko hetkeksi eli esim. puoleksi vuodeksi ”vuokralle” johonkin hyvään kotiin ja sähköautotestiin? Möisikö pois (todennäköisellä persnetolla)? Uskon itse, että tuon auton rahallinen arvo tulee esiin vuosien kuluessa käyttökulujen säästön ja erittäin pienen huoltotarpeen kautta (pl. mahdollinen tällä hetkellä noin kolmen tonnin akkupanostus ”joskus”). Samaan aikaan en haluaisi ainakaan Superia (viewtopic.php?f=29&t=193082) kuormittaa lyhyillä kylmälähdöillä.

Onko tämä nyt taas sitä autokuumetta?
Harrastimena Saab 900i MY88 + Jonkun verran kokemusta sähköisestä etenemisestä autolla ja polkupyörällä.
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13196
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Kahden sähköauton taloudessa

Viesti Kirjoittaja AZP »

Kuumeeltahan tuo kuulostaa :lol:

Leaf ei siis ilmeisesti lataa pikkuakkua ajoakusta seistessään? Mitsussa on parkissa ollessaan päivittäinen klo 14 lataus pikkuakulle, mikä on kyllä hyvä, kun 12V akku ei kauhean iso ole.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
lauriolio
"Aero"
Viestit: 490
Liittynyt: Ke Elo 12, 2015 21:24
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Kahden sähköauton taloudessa

Viesti Kirjoittaja lauriolio »

AZP kirjoitti:
Pe Syys 25, 2020 08:14
Kuumeeltahan tuo kuulostaa :lol:

Leaf ei siis ilmeisesti lataa pikkuakkua ajoakusta seistessään?
Mitään en tunnusta.. ei ole kuitenkaan mitään kuumotusta hankkia lisää kalustoa, vaan se pieni ”tarve” vähentää :oops: Ehkä kyse on siis muutoskuumeesta :mrgreen:

Kona latailee ajoakusta kerran päivässä, mutta Leafissa tämä on ehkä korvattu sillä aurinkopaneelitekeleellä, joka on takaspoilerin päälle asennettu. En ole kyllä ihan varma siitäkään. Tällekin mallille kerrotaan maailmalla paljon juttuja pikkuakun tyhjenemisestä, erilaisia syitä löytyy jotka liittyvät pitkälti erinäisten vempeleiden energiantarpeeseen ja toisaalta pieneen akkuun.
Harrastimena Saab 900i MY88 + Jonkun verran kokemusta sähköisestä etenemisestä autolla ja polkupyörällä.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10278
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Kahden sähköauton taloudessa

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Lienee lyijyakku? Ne vaan vanhenee, kuten starttiakut polttomoottoriautoissa. Ylläpitolaturi on hyvä idea minusta.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7341
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Kahden sähköauton taloudessa

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Itsellä on päässy muutaman kerran akku ihan tyhjäks saakka ja joka kerta on päässy akkukauppaan lähiaikoina kun varauskyky on romahtanut.
Kuukauden vanha znajder tjsp kuoli kerrasta.

Mutta ohan se ylläpitolaturi hyvä idea sen jälkeen jos vaihtaa akun.
Toki pikkuakku saattaa olla yllättävän kalliski jos on erikoista kokoa. Ylläpitolatureita itsellä ja isällä on ollut kymmenkunta, näyttäis halvemmat toimivan ihan yhtä hyvin tai oikeastaan paremmin mitä cteckit.

Onneks sä asut sen verta kaukana ettei tuu mitää hölmöjä mieleen :lol:
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10278
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Kahden sähköauton taloudessa

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Kaikkineen hemmetin mielenkiintoista ollut lukea ihan käytännössä sähköautoilusta. Taannoin kyseltiin mikä auto olisi kiinnostava Saabin jälkeen : vastasin Tesla Model S. En vielä tiedä onko se tuo vai muu, mutta kyllä se sähköllä melko varmasti kulkee. Aion enhän vanhojen Teslojen osalta katsoa, mitä käy autojen hinnoille, kun takuut on ohi. Ei ne autot romua vielä silloinkaan ole. Hinnat voisi olla itäsuomalaisen ulottuvilla. (Täällä ajetaan Suomen autot loppuun perinteisesti). Toisaalta joku muu uusi auto olisi kiinnostava. Ehkä muutaman vuoden päästä VW ID. 3 kun ensimmäisen vuosimallin viat on korjattu. Tai sitten odotellaan vielä Teslan $25000 autoa.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
lauriolio
"Aero"
Viestit: 490
Liittynyt: Ke Elo 12, 2015 21:24
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Kahden sähköauton taloudessa

Viesti Kirjoittaja lauriolio »

Käytännön sähköautoilusta kirjoittaminen onkin ollut vastaavasti työlästä ja tylsää; mitään erityistä mainittavaa ei kuherruskuukausien jälkeen ole tullut. Autot kulkevat kuten pitääkin ja vikoja on ollut vähän, yllättäen molempien autojen pikkuakuissa. Arki on todellakin arkea: matkaan riittävällä varauksella, auto parkkiin, ehkä jotain säätöä latailun kanssa JOS hyvä tilaisuus sattuu, matka takaisin kotiin, auto lataukseen, rinse and repeat. Arki on huoletonta, suhteellisen väritöntä ja käyttökulut edullisia. Pääomakuluista en jaksa murehtia, niistä ehtii sitten aikanaan vaihdon koittaessa menettämään yöunensa. Ei tosin riipu käyttövoimasta se..

Seikkailuhenkisiä retkiä Leafilla ei ole tullut juurikaan tehtyä, koska ei ole pakko, ja Konalla niitä ei ole tullut vielä vastaan. On pärjännyt aika kevyellä reittisuunnittelulla ja välilataustarpeilla. Enemmän jännyyttä oli tehdä reipas 200km varaosaretki Superilla, piti tarkistaa polttoaineen lisäksi öljyt ja muut nesteet lähtiessä ja palatessa :D
Harrastimena Saab 900i MY88 + Jonkun verran kokemusta sähköisestä etenemisestä autolla ja polkupyörällä.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10278
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Kahden sähköauton taloudessa

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Työkaveri hommasi Leafin. Sen lausunto oli juuri tuota samaa. Vaihtaa ilmansuodattimen ja herkistää jarrut. Siinä se oli. Renkaat vaihdetaan tietysti, kuten muihinkin keväällä ja syksyllä. Ruostuu nuo kuulemma, niinkuin muutkin autot.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
viggen
"Hölösuu"
Viestit: 3096
Liittynyt: Pe Huhti 24, 2009 23:24
Paikkakunta: Trollhättan

Re: Kahden sähköauton taloudessa

Viesti Kirjoittaja viggen »

Täällä on Volkswagen yksityis leasing tarjoukset olleet tapetilla, E-Golf 2990kr/kk ja ID3 3290kr/kk, silloin saa ajaa 10tkm/vuosi. ID4 olis kyllä kiinnostava, jos kaikki etukäteistiedot pitää paikkansa.
NG 9³ 2,0t Cab -05 M5 Silver met. Aero-Griffin Look. Nevs 9³ Aero -14 (-15) A6 Jet Black met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
Vastaa Viestiin