Sähköautoilua (Kona 64kWh)

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
McStadey
"Hölösuu"
Viestit: 1358
Liittynyt: Ti Maalis 24, 2015 11:59

Re: Kahden sähköauton taloudessa

Viesti Kirjoittaja McStadey »

Käytetyn ranettaminen itse vois olla vaihtoehto jos on urheilumieltä :roll:
Nothing on earth comes close
Ex: 9-5 kombi 2,3t RE85 A 2004

Nyk: Citroen C5 Aircross Hÿbrid | ex:VW Touran 1.4TSI DSG MY16
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7334
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Kahden sähköauton taloudessa

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Ehkä miettisin jopa uutta venäläistä
https://www.teplostar.fi/tuote/binar-5s-bensiini/

Olin jo ite tilaamassa kunnes selvis et osalla ollu onkelmii et euro6 moottorin anturit menee iha sekasin..
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
aero
-
Viestit: 8669
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Kahden sähköauton taloudessa

Viesti Kirjoittaja aero »

Binariin ei vissiin vieläkään saa kaukosäädintä. Mutta mitä meinaa, että vakiokokoonpanoon kuuluu GSM-modeemi, mutta lisävarusteena voi ostaa GSM-modeemin, jonka ansiosta laitetta voi ohjata GSM:n yli? Onko se vakiona vai ei?

Hintaan saanee tuossakin lisätä ICPU-relesarjan (120e), jos haluaa myös sisätilaa pöhnöttää. Jos se modeemi ei kuulu mukaan niin se on toiset 120e, on siinäkin jo 900e ostoslista, mutta vastaava Webasto-paketti eeperikommilta on sen 1240e, on siinä selkeä ero kuitenkin.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13191
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Kahden sähköauton taloudessa

Viesti Kirjoittaja AZP »

Olisiko Leafissa tarkoitus lämmittää sisäilmaa vai nestettä, joka lämmittää sisäilmaa?
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
mike
"Hölösuu"
Viestit: 1638
Liittynyt: To Touko 08, 2003 08:39
Paikkakunta: Oulu

Re: Kahden sähköauton taloudessa

Viesti Kirjoittaja mike »

Jos uutta laittas, niin lähtisin ite liikkeelle tuolla.

Kuva


https://www.standheizungs-shop.de/ebers ... einbausatz 485,45€

+ kauko-ohjain

https://www.standheizungs-shop.de/ebers ... art-remote 193,01€

tai ajastin

https://www.standheizungs-shop.de/ebers ... tart-timer 65,31€


Toimituskulut alle 20€


Jos siis tarkoitus lämmittää nestettä.


Ilmalämmitin onkin sitten jo kalliimpi 730€

https://www.standheizungs-shop.de/webas ... einbausatz
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10276
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Kahden sähköauton taloudessa

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Planar tai Binar olisi budjettilaite...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
2.polvi
"Hölösuu"
Viestit: 1793
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2011 23:22

Re: Kahden sähköauton taloudessa

Viesti Kirjoittaja 2.polvi »

Ei hajuakaan miten autossa toimisi, mutta Kipparilehti teki ihan tiukan testin Ebaysta tilatusta kiinanpoikien ja -tyttöjen härvelistä. Hintaa reilu satku ja toimi. Toki osa osista taisi olla vähän ohuttua, esim. pakoputki ja moinen toki noissa kannattanee korvata vähän vahvemmalla. Mutta siltikin on halpaa.
Saab 93 CV 2.0T aut. Aero -05, MB GLA 200 CDI A -15, Volvo V70 Classic 2.5 10V -00, ex 93 SS 1.8t Vector -05
lauriolio
"Aero"
Viestit: 490
Liittynyt: Ke Elo 12, 2015 21:24
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Kahden sähköauton taloudessa

Viesti Kirjoittaja lauriolio »

Oma ennakkoajatus lämmittimeen oli se, että sen täytyy olla ilmalämmitin ja jotenkin täysin irrallaan Leafin omasta järjestelmästä. Aiheesta löytyi kuitenkin yllättävän pedantti tietopakkaus opinnäytetyön muodossa, jonka kahlaan läpi ennen kuin potentiaaliseen projektiin lähtisin joskus: https://www.theseus.fi/bitstream/handle ... sAllowed=y

Leaf oli jopa mainittu tyyppiesimerkkinä.
Harrastimena Saab 900i MY88 + Jonkun verran kokemusta sähköisestä etenemisestä autolla ja polkupyörällä.
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13191
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Kahden sähköauton taloudessa

Viesti Kirjoittaja AZP »

Tuolla volkkariharrastajien pähkäilyä ilmalämmittimistä:

https://volkkaripalsta.com/keskustelu/t ... mmittimet/
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
lauriolio
"Aero"
Viestit: 490
Liittynyt: Ke Elo 12, 2015 21:24
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Kahden sähköauton taloudessa

Viesti Kirjoittaja lauriolio »

Vähän aiheesta toiseen: Vaasassa on tuo Daniel Österin DalasEVrepair-paja, joka vaihtelee akkuja. Hän oli tässä jonain päivänä julkaissut tämmöisen DIY-videon akunvaihtoprosessista :D https://www.youtube.com/watch?v=1Dwsk9l ... %C3%96ster. Tässä oli myös mielenkiintoisesti mainittu vanhan akun lunastushinta, jolle oli laitettu arvoa 1800 euroa. Firmalla on toimintamallina se, että asiakas maksaa akun, mutta vanha akku jää työpalkaksi. Eipä silti, tuota työtä ei ihan jokainen lähde itse autotallissa tekemään.

Mutta kiinnostavampaa oli tämä. Joku myy vanhempaa Leafia, johon on vaihdettu 24kwh akun tilalle 30kwh akku. Mukaan tulee kiinteä kotilatausasema eikä hintakaan ole mitenkään mahdoton! https://www.nettiauto.com/nissan/leaf/11698339
Harrastimena Saab 900i MY88 + Jonkun verran kokemusta sähköisestä etenemisestä autolla ja polkupyörällä.
lauriolio
"Aero"
Viestit: 490
Liittynyt: Ke Elo 12, 2015 21:24
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Kahden sähköauton taloudessa

Viesti Kirjoittaja lauriolio »

Leaf-akkujen vaihto kaupallistuu hyvää vauhtia, jo ainakin toinen avoimesti hinnat kertova firma bongattu! Löytyy täältä: https://pistokehybridi.fi/nissan_leaf_akkuvaihto.html. Hinnassa on vähän eroa Dalan 2700 euron listahintaan, voi tosin olla, että tuohon 4690 euroon EI olisi laskettu vanhan akun hyvityshintaa, jonka Dala youtube-videolla mainitsi noin 1800 euron suuruiseksi.

Firma näyttäisi domainin whoisin mukana sijaitsevan Saarijärvellä, mutta hankala sanoa millä metodilla ja missä toimivat. PS! Vaihtavat myös Outlanderin akkua, ilman asennusta paketin listahinta jää alle kolmen tonnin.

Konalla tein eilen pienen rengasmatkan Loimaalta Turkuun. Välimatkalle mahtui Kanta-Häme ja Uusimaa, samalla reissulla Superin uusvanhat 16” talvirenkaat jäivät matkan varrelle ja kyytiin tuli itselle uudet 17” talvirenkaat. Mahtava retki ja hyviä keskusteluita, kiitos näistä :)

Kilometrejä tuli noin 450km, ja oli jo lähtiessä selvää, että välilatailla pitää. Poikkesin Lohjan ABC:n suurteholaturilla (50c/min) ihan mielenkiinnosta, kun Konan pitäisi pystyä ottamaan 100kW teholla tasavirtaa sisäänsä. Teho jäi kuitenkin vähän alle 60kW:iin, mikä teki 10min latauspaussista vähän turhemman ja toisaalta kalliin. Vierestä kun olisin saanut 50kW teholla yli puolet halvemmalla (20c/min) noin saman lopputuloksen. Noin 10kWh maksoi 6e, eli tätä enää vain pakon edessä. En muutenkaan lataile minuuttitaksalla jos ei ole pakko, mutta aina ei voi valita. Virta toimisi palveluntarjoana tuossa muuten paremmin ja jopa maksan sinne 1e/kk asiakkuudesta. Alussa halusivat 30 euron krediitit sisään ja niitä on sieltä syöty, hintaan sisältyy euron edestä latailua joka kuukausi, mutta ei vaan ole osunut matkojen varrelle. Pääosin eli lähes aina lataan kotona.

Turussa latailin parkkihallin yleislaturista 7kW teholla. Autolle palattuani surukseni huomasin, että lataus oli katkennut aika alkuvaiheessa. Oliko kyseessä ns. kateellinen ohikulkija, tekninen vika, etänä sammutettu lataus vai mikä, mutta suoraan sanoen mieluummin maksaisin 15-20c/kWh toimivasta latauksesta parkkihinnan lisäksi kuin palaisin autolle huomaamaan, että tolppa on pimeänä.

Perille kotiin pääsin kuitenkin helposti näillä pienilläkin lisälatauksilla. Autossa istuminen oli pelkkää iloa ja puhelinkokouksiinkin sai taas paremman fokuksen kuin kotityöpisteellä.
Harrastimena Saab 900i MY88 + Jonkun verran kokemusta sähköisestä etenemisestä autolla ja polkupyörällä.
lauriolio
"Aero"
Viestit: 490
Liittynyt: Ke Elo 12, 2015 21:24
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Kahden sähköauton taloudessa

Viesti Kirjoittaja lauriolio »

Marraskuu ja joulukuu olivat sähköajojen suhteen todella hiljaisia. Leafilla ajettiin pääosin suuntaansa kilometrin matkaa päiväkodille ja Konalla muuta ajoa, mutta etätyön ja vauva-arjen takia ajoja ei yksinkertaisesti juurikaan ollut. Ehkä oli myös kotiin poteroitumista havaittavissa, että joulunvietto ei pääse vaarantumaan.

Kona käväisi huollossa ja samalla selvittelin takaisinkutsuasiaa (ajoakku), mutta lähimmässä merkkipajassa onnistuivat rikkomaan testilaitteiston (tai ei ollut tahtotilaa tehdä tätä mahdollista akkuremonttia). No, ainakin perushuolto 15tkm täyttyessä tehtiin ja sille hintaa reilu satanen, odotusaikaa vaati pari tuntia aamupäivältä.

Leafin kulutus on nyt päässyt nousemaan aika huimiin lukemiin: marras/joulukuun keskiarvo näyttää 23kwh/100km, kilometrejä lienee tässä alle 500 kappaletta. Lähdöistä iso osa on tätä 2km kerrallaan ajoa, muut metrit tulleet kaupan suuntaan ajosta. Konan kulutus on pysynyt 15-19kwh/100km:ssa, sillä on ne pidemmät siivut ajeltu aina, poislukien joulun ajot, jotka ajelimme tilavammalla Femmalla.

Konaan tilasin kattotelineet ja niihin sopivan pyörätelineen täältä: https://www.rameder.fi/kattoteline-g3-c ... 087-1.html. Täytynee vielä joululoman aikana sovitella niitä katolle ja todeta samalla, miltä suksiboksi Konan katolla näyttää. Lisää tavaratilaa saa ainakin! Seuraava tavaratilaan liittyvä parannus lähtee jossain välissä tilaukseen täältä: http://www.frunk.at/en/products/
Harrastimena Saab 900i MY88 + Jonkun verran kokemusta sähköisestä etenemisestä autolla ja polkupyörällä.
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7334
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Kahden sähköauton taloudessa

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Onko leafin range tipahtanut ostohetkestä lisää vai onko ajo ollu niin pätkää ettei oo pystynyt tarkkailee?

Jossain sadan kilsan luokkaako se oli?

Tuo frunk boxi vaikuttaa ihan näppärältä varsinkin jos latausporttikin on edessä.
Onko konan konepellissä kaasujousi valmiina kun tuolla niitäkin kaupataan?
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
lauriolio
"Aero"
Viestit: 490
Liittynyt: Ke Elo 12, 2015 21:24
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Kahden sähköauton taloudessa

Viesti Kirjoittaja lauriolio »

^ Leafin range on tiettävästi pysynyt samana, mutta eipä sillä olen missään kohtaa yli 80km siivua ollut tarve ajella. Kerran käväisin Turussa toimistolla koeluonteisesti ja alkoi vähän ahdistamaan range, mutta riitti. Sillä ajetaan edelleen pääosin meidän nurkka-ajoja eli kaupunkiin n. 15km ja takaisin n. 15km, maksimilataus on säädetty useimmiten 80%:iin eli näin talvella se on yksi rangestressitön reisu kylille ja takas, lämmityskauden ulkopuolella kaksi.

Leaf on siitä karu vehje, että se alkaa muistuttelemaan latauksen tarpeesta melko varhaisessa vaiheessa. LeafSPY:n kanssa uskaltaa tarvittaessa äärirajoille. LeafSPY kertoo tämän hetken max. kapasiteetiksi noin 16kWh, täytyy keväämmällä tsekkailla jälleen. Mittariston mukaan mennään 10/12-tilanteessa. Jos tämä meillä pidempään pysyy, niin eiköhän Vaasan Dala saa meistä asiakkaan ja Leaf 30kWh:n akun.

Konan nokkapellissä ei ole kaasujousta vakiona, siksipä niille on hyvä jälkimarkkina. Tuo taitaa olla aasialaisissa aika yleistä, että pelti pysyy ylhäällä tukikepin voimalla eikä kaasujousella?
Harrastimena Saab 900i MY88 + Jonkun verran kokemusta sähköisestä etenemisestä autolla ja polkupyörällä.
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13191
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Kahden sähköauton taloudessa

Viesti Kirjoittaja AZP »

Ei ole Mitsussakaan kaasujousta keulilla. Siihenkin toki tottuu, eikä tuota pelliä tarvi usein olla aukomassa. Vähän siinä oli kuitenkin itsellä tottumista kahden saabin jälkeen, ja kun noissa 60-, 70- ja 80-lukulaisissa romuissakin pysyy molempi pää auki ilman mitään keppejä.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Vastaa Viestiin