Sähköautoilua (Kona 64kWh)

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
lauriolio
"Aero"
Viestit: 490
Liittynyt: Ke Elo 12, 2015 21:24
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Kahden sähköauton taloudessa

Viesti Kirjoittaja lauriolio »

Kona kävi takaisinkutsussa ja neljä eri kampanjaa ajettiin autoon. Yksi näistä oli se, joka saattaisi johtaa ajoakun vaihtoon.

Ei johtanut. Höh.

Noin muuten ei paljon kerrottavaa jäänyt, kun tietoa ei itselleen saanut. "Tämmöset oli tarjolla ja merkattiin tehdyksi". Akun osalta taisi olla akuston mallin tarkistus, muuten lähinnä päivityksiä. Ilmeisesti akun osalta myös päivitysasioita, mikä ainakin Fabo-juttujen perusteella on joillakin johtanut hitaampiin pikalatauksiin. Eipä silti, ei tuo tuulennopea ole tähänkään asti ollut, kun olen pari kertaa huvikseni pysähtynyt nopeaa lisävarausta hakemaan.

Noin muuten on aika villiä tämä ns. julkinen keskustelu sähköautojen latauksista. Latausnopeus eli lisätehon tarve korostuu varmasti silloin, kun akun mitoitus omiin ajoihin on vähän liian pieni. Tämä on asia mitä pohdin aikoinaan itsekin 39kwh vs. 64kwh välillä; jos joka (arki)päivä liikkuu 150km, niin 39kwh ei enää välttämättä loppuviikosta palvele, kun maksimilataus kotona on 16A. Nyt kun kapasiteettia on enemmän, niin hitaampikin lataus (6-10A) riittää, ja normaalilla 3x25A kiinteistöliittymällä ladataan kahta autoa. Toki tuo toinenkin liikkuu tällä hetkellä todella vähän ja normaalitilanteessakin vain sen 30-60km päivässä.

On todella ymmärrettävää ja hyvä tiedostaa, että sähköauto konseptina ei sovi kaikille. Itse pidän kynnysasiana sitä, että pystyykö autoa lataamaan siinä parkkipaikassa, jossa auto makaa vähintään kolmanneksen ajasta. Tämähän tietty tarkoittaa sitä, että jos kotitalon pihalla, hallissa/tallissa tai kadun varressa ei ole latausmahdollisuutta ja vaikkapa työpaikan pihalla on, niin lataus on riittävän mahdollista. Omakotitalo on toki selkein tilanne tämän osalta - jos latausmahdollisuutta ei ole, niin rahalla sellaisen todennäköisesti saa järjestettyä. Onko tulevaisuus sellainen, että vaihtovirtaista hidaslatausta ei enää tueta? Tämä oli uutisoinnissa ihan jännittävä pointti. Ehkä tällaisiakin autoja tulevaisuudessa tulee, ja joillekin ne sopivat. All-in-all, en itse pidä kynnysasiana sitä, että onko autossa 1x16A vai 3x32A latausmahdollisuus, vaan sitä että pystyykö autoa yleensäkään lataamaan parkissa vai seisooko se täysin tyhjän panttina.

LEAN-henkilölle kaikki epähukka on arvokasta ajankäyttöä! :D
Harrastimena Saab 900i MY88 + Jonkun verran kokemusta sähköisestä etenemisestä autolla ja polkupyörällä.
aero
-
Viestit: 8682
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Kahden sähköauton taloudessa

Viesti Kirjoittaja aero »

lauriolio kirjoitti:
Ke Tammi 27, 2021 10:30
Nyt kun kapasiteettia on enemmän, niin hitaampikin lataus (6-10A) riittää, ja normaalilla 3x25A kiinteistöliittymällä ladataan kahta autoa. Toki tuo toinenkin liikkuu tällä hetkellä todella vähän ja normaalitilanteessakin vain sen 30-60km päivässä.
Tähän liittyen, onko kukaan bongannut markkinoilta sellaista kotilaturia, joka oletusarvoisesti lataisi hitaasti ja erikseen boostinapilla tehostaisi latauksen kovemmalle teholle ja ilmoittaisi sähkökeskukselle, että kytkee tarvittaessa pois sekundäärisiä kuormia?

Niitähän on, jotka lataa täyyyysiä jos voi ja pudottelee latausta muun kuorman mukaan, mutta jos (tai yleensä kun) arkeen riittää hidaslataus niin tuo käänteinen priorisointi olisi ainakin omalla kohtaa paljon näppärämpi ja teknisesti isossa mittakaavassa mielestäni monella tapaa parempi.
lauriolio kirjoitti:
Ke Tammi 27, 2021 10:30
Onko tulevaisuus sellainen, että vaihtovirtaista hidaslatausta ei enää tueta? Tämä oli uutisoinnissa ihan jännittävä pointti.
Tää on todella huono asia, jos moinen toteutuu. Aika monet arkiajot kuitenkin kattaa hidaslatauksella järkevästi ja mm. siirtohäviöt on pienemmällä virralla pienempiä.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
lauriolio
"Aero"
Viestit: 490
Liittynyt: Ke Elo 12, 2015 21:24
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Kaksi sähköautoa, kaksi Saabia

Viesti Kirjoittaja lauriolio »

lauriolio kirjoitti:
Ke Helmi 05, 2020 21:30
Kuva

Tällä lähdettiin Tampereelta kohti kotia, auton takapää täynnä kesärenkaita. Noin sata kilometriä edessä ja alkua 75%, ilman minkääntasoista range anxietya. Eka vartti ratissa meni parkissa penkin ja ratin säätämiseen sekä tekniikkaan tutustuessa. Puhelin kiinni bluetoothilla, puhelimen langattoman latauksen ihmettely, kaikkien valikoiden läpikäynti ja niin edelleen. Paljon oli ihmeteltävää. Ajoasennosta saa sähköpenkeillä oikein itseä miellyttävän ja ratissa on paljon säätövaraa. Jos jotain pitäisi vielä toivoa, niin säädettävä reisituki olis kiva, mutta ilman on pärjättävä (ei sillä et mulla ois koskaan missään autossa sellaista ollut..).

Aamulla Golfilla matkatessa jäin miettimään, että jäänkö kaipaamaan Golfin valoja. Kääntyvät xenonit ovat kyllä herkkua. Se olikin aamulla nelivedon lisäksi ainoa asia, josta koin jääväni iltapäivästä alkaen paitsi. Eikä nyt ole talvikaan ollut haitaksi asti ainakaan etenemismielessä. Tietäjät toki tietävät tässä kohtaa, että tänne lounaaseenkin alkoi tulemaan lunta juuri tänään :lol:

Matka eteni sutjakkaasti kolmostien pienoisessa ruuhkassa ja adaptiivinen vakionopeudensäädin näytti kyntensä. Perusversioon tottuneelle on kyllä hienoa, kun auto pysyy jonossa omalla paikallaan (on se kaista sitten kumpi tahansa). Matka eteni, poppi soi ja tie kohisi. Rengasmelua tuohon kyytiin on saatu aika paljon noissa satasen nopeuksissa, tämä on monissa testeissäkin huomattu (ilmeisesti varsinkin kolmosteslaan verrattuna ero on huima). No, tähän on pieniä lääkkeitä olemassa ja ehkä kesämmällä voisi auton massauttaa ruostetta ehkäisemään ja samalla äänieristysmassaa ja itse asennellen äänieristysmatto pitkin autoa, varsinkin ovet tuntuvat soivan kovasti.

Tuossa vakioreiteillä on muutamia pätkiä, joissa Golf on mukaillut liiankin kanssa tien muotoja eli rynkyttänyt niin maan perusteellisesti. Vaikka Kona on lyhyt ja uskoisin akselivälinkin olevan pienempi (tosin renkaat on tuossa autossa aikalailla kulmissa, enpä sitten tiedä..), niin auto etenee maantiellä vakaasti ja suoraan. Kaistavahti korjailee välillä suuntaa, jos sitä ei laita pois päältä, ja tekee sen paljon sivistyneemmin kuin Leafin vastaava.

Tässä vielä kuvaa mittareilta tuon taipaleen jälkeen:
Kuva

Pari outoutta heti kärkeen. Koska tuota lunta vähän pääsi maahan asti, niin tokihan peruutuskamera ei näytä kuin lonkerotuopin sisältöä. Samoin joku on keksinyt laittaa latausluukun etusäleikköön. Miksi? Sehän jäätyy joka kerta kiinni :lol:

Käväistiin vielä perheen eli vaimon ja lapsen kanssa kauppareissulla päivän päätteeksi eli ensimmäinen testipäivä sisälsi meidän perusarjen; minä yksin autossa pidemmän matkaa, koko porukka lyhyemmän matkaa. Lapsi mahtui istuimeensa ja vaimon takana ei pituusongelmia kummallakaan, vaikka eivät kumpikaan ei ole lyhyemmästä päästä. Eli ihan passeli tiloiltaan meille. Nähtäväksi jää, koska täytyy ensimmäistä kertaa ottaa Aero tallista tilantarpeen tähden :) Vetokoukulle veikkaan olevan ennemmin käyttöä.

Kona pääsi lopulta lataukseen omalla reissulaturillaan tuossa seitsemän aikaan, lähtö aamulla n. 200km edestakaisin-taipaleelle olisi kello 0630 aikoihin. Kävin yhdeksän aikaan toteamassa, että lataahan auto vielä ja samalla mitä kertoo: akun varaus 45%, range 171, latausteho 2,6kW (12A säädettynä pulikasta) ja aikaa 100 prosenttiin 16h30min. No ihan ei täyteen ehdi tulla.. mutta eiköhän sillä menopaluun tee, ja uskoisin saavani auton TTY-kampuksella huomenna lataukseen. Messupäivää pukkaa!

Omaa kirjoitusta lainaten.

Eilen tuli vuosi täyteen Konan omistamista! Kakkukahvit juodaan tänään perheen kesken. Vuosi on ollut leppoisa auton toiminnan osalta ja kilometrejä on nyt n. 46660, eli koronasta huolimatta ehdin kelailemaan noin 23tkm mittariin. Tämä vuosi on kilometrien osalta vielä täysi mysteeri, mutta en usko 30tkm menevän rikki tänäkään vuonna.

Kona on ehtinyt käymään vuoden aikana merkkiliikkeessä huomattavan monta kertaa:
- 30tkm määräaikaishuolto
- 12V akun vaihto takuuseen
- 45tkm määräaikaishuolto + kampanja-asioita (failed)
- kampanja-asiat uudelleen

Keraamisen pinnoituksen laitattaminen ei kuulu tähän listaan, mutta silloinkin auto oli pois ajosta hetken.

Täytyy vielä Vihosta(tm) ja excelistä tarkistaa päivityksen jälkeen vuoden keskikulutus, joka on jossain 14-18kWh/100km todennäköisesti. Kilometrit on halpoja, seisottaminen kalliimpaa..

Pääomakulua eli se mitä suoraan kuukausittain lähtee tililtä osuu itselle noin 340e/kk. Vakuutukset (liikenne+kasko) tekevät tähän noin 40e/kk (441,25e/vuosi), verot noin 15e/kk (173,74e/vuosi). Eli karkeasti 395e/kk ajamatta metriäkään ja mun metreillä noin 21c/km.

Kokonaiskuluja kun mietitään niin tähän ainakin sähköt ja huollot päälle. Huollot maksoivat yhteensä noin 200e ja sähköhän on noin 1,5—3c/km, eli jäädään reilusti alle 30c/km. Ajattelee tätä sitten kuukausieränä tai kilometrikustanteisesti, niin kuluva raha on soppeli maksu siitä, että matkaa voi taittaa mukavasti uudehkolla/takuunalaisella ja itseä miellyttävällä autolla.

Aero on ajettu tallista ulos ihan muutamia kertoja vuoden aikana, lähinnä vetokoukun takia tai huvin/vaihtelun vuoksi. Yhden varaosareisun tein Aerolla tilan takia, mutta sitäkään reissua ei ilman Aeroa olisi ollut :mrgreen:
Harrastimena Saab 900i MY88 + Jonkun verran kokemusta sähköisestä etenemisestä autolla ja polkupyörällä.
900Caasutin
"Turbo"
Viestit: 226
Liittynyt: Pe Elo 25, 2006 20:50
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Kahden sähköauton taloudessa

Viesti Kirjoittaja 900Caasutin »

Meidänkin talouteen tuli Leaf N-Connecta 40 kWh, rekisteröity 2/2020. Huomenna tulee 2 viikkoa täyteen, kilometrejä on tullut 1400. Kotilatauksessa jatkuvasti ja välillä Lidlin ChaDeMo:sta vähän lisävirtaa, kun nopeasti tarvitaan.
#3142
9-3 SC TTid A -08 ja Nissan Leaf 40 kWh 2020
lauriolio
"Aero"
Viestit: 490
Liittynyt: Ke Elo 12, 2015 21:24
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Kahden sähköauton taloudessa

Viesti Kirjoittaja lauriolio »

Leaf kävi katsastuskonttorilla. Pienen hymähdyksen aiheutti kommentti tiskin toiselta puolelta avaimia sinne jätettäessä: ”Mites noi päästöt, onko sulla lappua?” Piti oikeen erikseen virkailijan kysyä toiselta, että sähköautossa ei tehdä päästömittausta. Ettei vaan nyt ole hybridistä kyse.

Noniin, se siitä huumortouhusta! Olin sillai tymä ihminen, että tiesin toisen parkkivalon olevan pimeänä (jo viimevuotisesta merkkihuolto-seikkailusta asti..) ja pakkasella en alkanut vaihtohommiin. Noin muuten eniten jännitti jarrutesterillä.

Kuva

Ei ollut syytä huoleen, kaikki riittävän ok. Autoa nosteltiin ylös ja se oli toinen hiolenaiheeni. Mitä kummaa mahtaa pohjasta ja helmoista löytyä? Siellä oli muovia, muovia, paljon muovia kaiken suojana. Vasen helma oli takapäästä hieman rusehtava, mutta kiinnostavampaa oli se, ettei pohjan tarkistelu katsastajaa juuri kiinnostanut. Ehkä pohja kaipaa vähän massausta, vielä ei olisi liian myöhäistä.

Kuva

Katsastaja ei tarkastanut takapyörän asioita mitenkään. Mutta onneksi keksi, että tuulilasinpesuneste oli joko loppu tai jäässä. Tästä korjauskehotus #2. Se kolmas ja ikävin lompakon kannalta oli merkintä tuulilasista, jossa on repsikan puolella pyyhkijän tekemään hioumaa/naarmua. Ei silti, aika ikävät naarmut, mutta ei näkökentässä kuskilla ja mennyt sukkana läpi 2v sitten. Nyt korjauskehotuksella eli lasi menee sopivassa hetkessä vaihtoon.

Ajoaikaa 4.4.2022 saakka, matka jatkuu!
Harrastimena Saab 900i MY88 + Jonkun verran kokemusta sähköisestä etenemisestä autolla ja polkupyörällä.
lauriolio
"Aero"
Viestit: 490
Liittynyt: Ke Elo 12, 2015 21:24
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Kahden sähköauton taloudessa

Viesti Kirjoittaja lauriolio »

Tähän piti tulla kuva Leafista lavetilla, mutta näillä pakkasilla ei imgur-kuvapalvelukaan toimi.

Vaimo vei lapsen aamusta päivähoitoon kilometrin päähän normaaliin tapaan: Leaf etäohjauksella lämpenemään hetkeä ennen lähtöä, autoon pakkautuminen ja liikkeelle. Hoitopaikan pihassa auto seis, lapsi sisään, kuulumisten vaihdot ja suunta kohti kotia.

Paitsi että.

I-KEY SYSTEM FAULT.

Puhelimessa olin 98% varma, että 12V akku on päässyt tipauttamaan jännitteensä. No eipä siinä, vaimo pääsi kävellen kotiin pirtsakassa -24 aamupakkasessa ja tämän jälkeen mulla työ jousti, eli paikan päälle katsomaan. Mukaan otin vanhan vara-akun, jossa oli pikkasen yli 12V jännitettä, kaapelit, toiset autonavaimet (tässä siis keyless-tyyppinen homma) ja 10mm avaimen boottausta varten (akunkenkä irti siis). Pääsen paikalle, totean vikatilan ja mittaan Leafin akun: noin 12V. Ei huolestuta. Vara-akkua tulille, ei auta. Sattui siihen kyläläinenkin auton kanssa ja otettiin varavirtaa käynnissä olevasta autosta. Eipä apua siitäkään. Sähköjen hetkellinen irrottaminenkaan ei auta. Noh-nih. Tässä vaiheessa alkoi riepomaan enemmän, kun vian aiheuttajasta ei ole oikeasti tietoa.

Minä takaisin töihin ja lounastaukokävelyllä uusiksi. Nyt mukana myös obd-dongle, jota käytän Leafspyn kanssa. No tämä ei näköjään osaa lukea vikakoodeja tästä autosta, system on busy.

Iltapäivällä buukkailin hinausautoa paikalle ja soittelin samalla paikalliseen Nissan-liikkeeseen, josta toivotettiin auto tervetulleeksi. Minä odottamaan hinausautoa paikan päälle ja tyhjensin kyydistä samalla lasten istuimet. Ja pitihän sitä kokeilla vähä käyntiin. Ja se lähti. :facepalm_man: No eipä siinä, hinauskuskin kanssa tovi juteltiin hänen saavuttuaan ja auto lähti lavetilla toiseen suuntaan kuin minä Konalla.

Meneepä samalla reissulla tuo tuulilasi sitten vaihtoon ja määräaikaisvalohoitokin tullee tehtyä. Samalla vaivalla, pienillä lisäpanostuksilla :heart_eyes:

Netin mukaan tämä on ollut aika yleinenkin vikailmoitua. Facebookin Leaf-ryhmässä joku oli vastaavasta kärsinyt ja heitin sinne kommentin. Illalla oli jopa fiksua vastaustakin, akun maadoituspiste tykkää ruostua kovasti. Voisko se aiheuttaa jännää kovalla pakkasella? Hinausauton kuski jutteli jäätyneistä releistä. Ostan senkin selityksen. Huomenna/perjantaina selvinnee, jäikö vikakoodeja muistiin ja onko virallista meriselitystä tälle.

Päivän aktiviteetit päätti junailu toiselle paikkakunnalle, josta Superilla takaisin! :saab:
Harrastimena Saab 900i MY88 + Jonkun verran kokemusta sähköisestä etenemisestä autolla ja polkupyörällä.
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3561
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Kahden sähköauton taloudessa

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

^Nykyaikaista jännää. Vaan pääsipä vanha kunnon Saab taas hommiin kun Nintendo kyykähti :D Mutta yhtä kaikki, olen edelleen sitä mieltä, että yli -20 pakkaset ovat pelkkää *ittuilua. Bara problem, sanoo Porvoon ruåtsinkieliset ja minä komppaan nyökyttelemällä.
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
aero
-
Viestit: 8682
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Kahden sähköauton taloudessa

Viesti Kirjoittaja aero »

lauriolio kirjoitti:
Ke Helmi 17, 2021 22:07
Iltapäivällä buukkailin hinausautoa paikalle ja soittelin samalla paikalliseen Nissan-liikkeeseen, josta toivotettiin auto tervetulleeksi. Minä odottamaan hinausautoa paikan päälle ja tyhjensin kyydistä samalla lasten istuimet. Ja pitihän sitä kokeilla vähä käyntiin. Ja se lähti.
Et hoksannut tässä kohtaa kokeilla sitä leafspyytä, että vieläkö systeemi olisi busy?

lauriolio kirjoitti:
Ke Helmi 17, 2021 22:07
Netin mukaan tämä on ollut aika yleinenkin vikailmoitua. Facebookin Leaf-ryhmässä joku oli vastaavasta kärsinyt ja heitin sinne kommentin. Illalla oli jopa fiksua vastaustakin, akun maadoituspiste tykkää ruostua kovasti. Voisko se aiheuttaa jännää kovalla pakkasella? Hinausauton kuski jutteli jäätyneistä releistä. Ostan senkin selityksen.
Molemmat kuulostaa ainakin teoriatasolla mahdollisilta. Pakkaseen kiteytyvä maaongelma tosin todennäköisemmin johtuisi (sen pakkasvaikutuksen osalta) akun pakkasessa laskevasta sähkötarjonnasta kuin itse maapisteen negatiivisesta lämpölaajenemasta, mutta tuolloin se apuvirta auttaisi - nyt ei auttanut, joten jos syypää on maapiste, on se yksin maapiste.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
lauriolio
"Aero"
Viestit: 490
Liittynyt: Ke Elo 12, 2015 21:24
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Kahden sähköauton taloudessa

Viesti Kirjoittaja lauriolio »

aero kirjoitti:
Ke Helmi 17, 2021 23:50

Et hoksannut tässä kohtaa kokeilla sitä leafspyytä, että vieläkö systeemi olisi busy?
Juu toki Leafspyn klikuttelin läpi ja se antoi akkutietoutta normaalisti, ajoakusta siis. Auto oli koko ajan selkeästi tietoinen ajoakustaan ja varauksesta jne, mutta jokin(tm) esti autoa ”käynnistymästä”. Vain vikakoodien luku ei onnistunut (enkä ihmettele vaikkei onnistuisi normaalitilanteessakaan).

Kohta Konalla Tampereelle. Pakkasmittari sanoi -27,5, teen reissun viimeistään kokemuksen tähden 8)

^^ Nintendo on kyl tähänastisista paras lempinimi Leafille. Se kun näyttääkin ihan Wiiltä (on valkoinen laatikko). Otan kovaan käyttöön :lol:
Harrastimena Saab 900i MY88 + Jonkun verran kokemusta sähköisestä etenemisestä autolla ja polkupyörällä.
McStadey
"Hölösuu"
Viestit: 1358
Liittynyt: Ti Maalis 24, 2015 11:59

Re: Kahden sähköauton taloudessa

Viesti Kirjoittaja McStadey »

Klonkswagenissa keylessin vika teki juuri tuon että auto ei saa lupaa käynnistyä. Toivottavasti selviät vähemmällä vianetsinnällä, oma auto oli viikon pajalla ihmeteltävänä vuosi sitten kun eivät keksineet vikaa :roll:
Nothing on earth comes close
Ex: 9-5 kombi 2,3t RE85 A 2004

Nyk: Citroen C5 Aircross Hÿbrid | ex:VW Touran 1.4TSI DSG MY16
lauriolio
"Aero"
Viestit: 490
Liittynyt: Ke Elo 12, 2015 21:24
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Kahden sähköauton taloudessa

Viesti Kirjoittaja lauriolio »

lauriolio kirjoitti:
To Helmi 18, 2021 05:44

Kohta Konalla Tampereelle. Pakkasmittari sanoi -27,5, teen reissun viimeistään kokemuksen tähden 8)
Ääh, ihan ”tylsä” retki Konalla. Lähtötilanteessa akku oli ladattu 90%:iin ja noin 210km ajojen jälkeen kotona 15% jäljellä. Lähdin molemmista päistä ilman esilämmitystä, aamun matkalla oli -23-27 pakkasta auton mittarin mukaan. Pitkät kalsarit laitoin varuilta jalkaan, ei tullut kylmä :) Kulutus oli aika hurja menomatkalla, n. 24kWh/100km ja palatessa -9 asteessa 19kWh/100km.

Kivoja nää oikeasti talvella on. Eilinen nintendon kernel sys error hässäkkä poikkeus feedissä. Huollosta soiteltiinkin jo aamusta, että 1,5 sivua vikakoodeja tallentunut :mrgreen: Ei kuitenkaan mitään päällä olevaa enää, vähän lupasivat tutkata vielä varsinkin sitä maadoituksen mahdollista ruostumista. Huomenna tekevät huoltojutut ja saisi iltapäivästä hakea kotiin.
Viimeksi muokannut lauriolio, To Helmi 18, 2021 20:25. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Harrastimena Saab 900i MY88 + Jonkun verran kokemusta sähköisestä etenemisestä autolla ja polkupyörällä.
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3561
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Kahden sähköauton taloudessa

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

^Mitä tässä on seurannut sinun ja toisen palstan Kona/Niro-sähköautoilijoita, niin vaikuttaa kyllä autolta, joka palvelee ilman suurempia mietintöjä ajossa kuin ajossa, jos nyt ei tarvitse Suomea päästä päähän sahata joka päivä. Tuollaisessa pakkasessa 210 km ja vielä on reserviä, ei ollenkaan huono, ei.
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Cona
"Hölösuu"
Viestit: 2846
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: Kahden sähköauton taloudessa

Viesti Kirjoittaja Cona »

Olen samaa mieltä edellisen kanssa, kuulostaa varsin pätevältä peliltä. 8)

Olikos Kona muuten se malli, jota on jossain päin maailmaa syttynyt itsestään palamaan?
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
lauriolio
"Aero"
Viestit: 490
Liittynyt: Ke Elo 12, 2015 21:24
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Kahden sähköauton taloudessa

Viesti Kirjoittaja lauriolio »

Cona kirjoitti:
Pe Helmi 19, 2021 10:20
Olikos Kona muuten se malli, jota on jossain päin maailmaa syttynyt itsestään palamaan?
Taitaa olla joitakin tapauksia, minkä johdosta ottivat sitten tuon takaisinkutsun. Koskee tiettävästi tietyn valmistajan (ehkä tiettynä aikana valmistettuja?) ajoakkuja, oma ei noihin yksilöihin valitettavasti kuulunut (lue: en saanut uutta ajoakkua n. 50tkm ajettuun autoon :D )
Harrastimena Saab 900i MY88 + Jonkun verran kokemusta sähköisestä etenemisestä autolla ja polkupyörällä.
lauriolio
"Aero"
Viestit: 490
Liittynyt: Ke Elo 12, 2015 21:24
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Kahden sähköauton taloudessa

Viesti Kirjoittaja lauriolio »

Nintendon saaga oli tosiaan niin tylsä loppujen lopuksi, että unohtui raportoida. Vian juurisyy jäi mysteeriksi. 12V jännite todennäköisesti droppasi ja tuli ikävämpää kipua siitä.

Mutta se täytyy myöntää, että hienosti toimi homma paikallisen Nissan-merkkihuollon kanssa ns. akuutissa tilanteessa. Jos olisin varannut puhelimitse ajan, niin ei olisi kahden viikon päähän saanut. Nyt auto vietiin kotikulmilta lavetilla kaupunkiin, akuutit asiat tarkisteltiin seuraavana päivänä ja määräaikaishuolto onnistui siitä seuraavalle päivälle. Ja kokonaishinta tälle kaikelle pikatyönä oli mielestäni huokea 205e, toki se on pääosin valohoidosta aika paljon. Olihan samalla vaihdettu 2 polttimoa ja ladattu auto, mutta tuulilasinpesunestettä ei sentään ollut lisätty :lol:
Harrastimena Saab 900i MY88 + Jonkun verran kokemusta sähköisestä etenemisestä autolla ja polkupyörällä.
Vastaa Viestiin