Sähköautoilua (Kona 64kWh)

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
koistha
"Hölösuu"
Viestit: 1344
Liittynyt: Ke Heinä 28, 2004 13:45
Paikkakunta: Epsoo

Re: Kahden sähköauton taloudessa

Viesti Kirjoittaja koistha »

Taitaa olla uusi takaisinkutsu tulossa Konalle vaikkei maahantuoja tiedäkään vielä mistään mitään....
Tuleen syttyneet sähköautot käyvät Hyundaille kalliiksi: Yksi autopaloista tapahtui Suomessa – 82 000 auton korjaus maksaa yli 700 miljoonaa euroa
#2332
Isompi idän ihme Skoda Superb Combi 2.0 TDI -19
ex. Skoda Octavia Combi -17, 9-5 2.3t wagon -03, 9-3 -01,Opel Vectra -98,VW Vento -96,Volvo 440 -91, 900i -88, 90 -85, 99 -79
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kahden sähköauton taloudessa

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

koistha kirjoitti:
Ma Maalis 01, 2021 09:21
Taitaa olla uusi takaisinkutsu tulossa Konalle vaikkei maahantuoja tiedäkään vielä mistään mitään....
Tuleen syttyneet sähköautot käyvät Hyundaille kalliiksi: Yksi autopaloista tapahtui Suomessa – 82 000 auton korjaus maksaa yli 700 miljoonaa euroa
Ehkä kuluttajien pitää konahtaa niille, jotta tajuavat asian? :wink: :lol:
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7323
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Kahden sähköauton taloudessa

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
lauriolio
"Aero"
Viestit: 490
Liittynyt: Ke Elo 12, 2015 21:24
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Kahden sähköauton taloudessa

Viesti Kirjoittaja lauriolio »

tetammi kirjoitti:
Ma Maalis 01, 2021 11:32
Suositus et ladataan vaan 90%
https://moottori.fi/ajoneuvot/jutut/hyu ... 2021-03-01
Tää on hyvä tieto todennäköistä uutta akkua ootellessa. Yleensä itellä on katto ollut merkittynä 80%, mutta reisupäiviksi nostan usein 100%:iin. Saanee jättää jatkossa rajan alas.
Harrastimena Saab 900i MY88 + Jonkun verran kokemusta sähköisestä etenemisestä autolla ja polkupyörällä.
McStadey
"Hölösuu"
Viestit: 1358
Liittynyt: Ti Maalis 24, 2015 11:59

Re: Kahden sähköauton taloudessa

Viesti Kirjoittaja McStadey »

Se on hyvä että on yleensä pitkät takuut noilla akustoilla.

Tuo sähköautojen vaikea sammutettavuus ja uusi vaatimus latausmahdollisuudesta on haastava yhtälö kellareissa. Pelastusviranomaisilta on ollut huolestuneita kommentteja noista kellaripaikoista, kun sammuttaminen on vaikeaa tai lähes mahdotonta :? Sprinklerit joka paikalle?

Anyway aikaista omaksujaahan tässä hellitään jos akkupaketit uusitaan muutaman vuoden ikäisenä :P
Nothing on earth comes close
Ex: 9-5 kombi 2,3t RE85 A 2004

Nyk: Citroen C5 Aircross Hÿbrid | ex:VW Touran 1.4TSI DSG MY16
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kahden sähköauton taloudessa

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

McStadey kirjoitti:
Ma Maalis 01, 2021 18:41
Tuo sähköautojen vaikea sammutettavuus ja uusi vaatimus latausmahdollisuudesta on haastava yhtälö kellareissa. Pelastusviranomaisilta on ollut huolestuneita kommentteja noista kellaripaikoista, kun sammuttaminen on vaikeaa tai lähes mahdotonta :? Sprinklerit joka paikalle?
Kirjoittelin jo tuossa aiemmin, että kävin noin puoli vuotta sitten tsekkaamassa Espoon uudella asuinalueella olevan Uuno Kailaan katu 6:n parkkihallin.

Siellä oli vieri vieressä sähköautojen latauspisteitä varmaan joku 4-6 kpl, ja sen lisäksi ympärillä "normaaleja" autopaikkoja.

Sanoin siinä, että jos tuosta yksi sähköauto roihahtaa, niin täällä hallissa palaa kaikki autot, kun
1) latauspisteet ovat pysäköintihallissa eikä taivasalla, ja
2) autopaikat ovat vieri vieressä.

Itse en nähnyt sprinklereitä missään, enkä edes tiedä auttaisivatko ne, kun "legendan" mukaan auto pitää upottaa vesitankkiin, että se varmasti sammuu :roll:
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Rommitommi
"Hölösuu"
Viestit: 2706
Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 14:56
Paikkakunta: Espoo

Re: Kahden sähköauton taloudessa

Viesti Kirjoittaja Rommitommi »

Turbo Sensonic kirjoitti:
Ti Maalis 02, 2021 07:06
McStadey kirjoitti:
Ma Maalis 01, 2021 18:41
Tuo sähköautojen vaikea sammutettavuus ja uusi vaatimus latausmahdollisuudesta on haastava yhtälö kellareissa. Pelastusviranomaisilta on ollut huolestuneita kommentteja noista kellaripaikoista, kun sammuttaminen on vaikeaa tai lähes mahdotonta :? Sprinklerit joka paikalle?
Kirjoittelin jo tuossa aiemmin, että kävin noin puoli vuotta sitten tsekkaamassa Espoon uudella asuinalueella olevan Uuno Kailaan katu 6:n parkkihallin.

Siellä oli vieri vieressä sähköautojen latauspisteitä varmaan joku 4-6 kpl, ja sen lisäksi ympärillä "normaaleja" autopaikkoja.

Sanoin siinä, että jos tuosta yksi sähköauto roihahtaa, niin täällä hallissa palaa kaikki autot, kun
1) latauspisteet ovat pysäköintihallissa eikä taivasalla, ja
2) autopaikat ovat vieri vieressä.

Itse en nähnyt sprinklereitä missään, enkä edes tiedä auttaisivatko ne, kun "legendan" mukaan auto pitää upottaa vesitankkiin, että se varmasti sammuu :roll:
Palokuorma sähköautossa on lähtökohtaisesti pienempi kuin bensa-autossa, kun siihen polttoainetankkiin mahtuu järjetön määrä energiaa ja se todella räjähtää syttyessään, mutta harvemmin bensa-autoissakaan polttoaine pääsee räjähtämään palon sattuessa.
Sähköauton sammuttaminen vaatii toki paljon vettä ja se auton sammuttaminen liekeistä harvemmin on ongelma, vaan palon jääminen mahdollisesti kytemään ja sen syttyminen uudestaan on, sen takia se upotetaan sinne vesitankkiin odottelemaan.
Tesla-ketjuun joskus linkkasin noita tutkimuksia asiasta about vuosi sitten, jos kiinnostaa tarkemmin lueskella.

Ja toki dataa on vielä suht vähän, mutta ainakaan nykyisen tiedon valossa sähköautot palavat harvemmin kuin polttomoottorikäyttöiset autot, mutta jostain syystä sähköautojen palaminen on se, josta saadaan isoja otsikoita aikaan.

En siis menettäisi vielä toistaiseksi yöunia sen takia, että latauspisteitä on parkkihalleissa..
Tomppa & Saabit myyty :(
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13155
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Kahden sähköauton taloudessa

Viesti Kirjoittaja AZP »

Pitää myös muistaa että palava sähköauto on eri asia kuin palava sähköauton akku. Samoin kuin palava bensa-auto on eri asia kuin palava tankillinen bensaa. Kun perinteinen auto syttyy palamaan niin se tankillinen polttoainetta ei automaattisesti syty ja räjähdä, samoin kuin ei syty se akkukaan automaattisesti, jos sähköauto palaa.

Hallissa kuin hallissa on autot vierivieressa, ja jos yksi auto syttyy palamaan niin ettei sitä alkusammutuksella saada sammumaan, palaa melko varmasti muitakin autoja. Siihen ei vaikuta palavan auton käyttövoima. Ja jos halli on talon kellarissa, niin kyseinen palo aiheuttaa aina jonkinlaisen riskin kyseisen talon asukkaille tai muille käyttäjille. Ei tämä muutu siitä palaako siellä bensa-, diesel-, kaasu- vai sähköautoja. Sen sijaan sähköauton haasteet liittyvät palavan akuston käytännön sammuttamiseen ja siihen että pelastajilla on riski saada palavasta sähköautosta sähköisku, samoin kuin muissakin onnettomuustilanteessa.

Litiumakkuisten sähköautojen sammuttamisen haasteista ja termisestä karkaamisesta löytyy juttu TM 23/2019:sta otsikolla ” Sähköauto palaa harvoin, mutta sitä on vaikea sammuttaa”. Siellä todetaan mm. näin:
Sähköauton akusto muodostuu jopa tuhansista kennoista. Terminen karkaaminen alkaa, jos yksittäinen kenno altistuu noin sadan asteen lämpötilalle. Reaktio jatkuu, kunnes kenno repeää ja vapauttaa myrkyllisiä kaasuja, jotka yleensä syttyvät palamaan.

Termisessä karkaamisessa syntyvä lämpö on pääsääntöisesti yli 500 astetta, ja sitä seuraa ketjureaktio: kun yksi kenno lämpenee, se lämmittää viereisenkin kennon, ja reaktio jatkuu kennosta toiseen. Liekkejä nähdään vasta, kun kenno saavuttaa liekkipalon vaiheen. Vaikka liekit sammutettaisiin, terminen karkaaminen jatkuu kaikessa hiljaisuudessa kennosta toiseen.

”Se on pelastajan näkökulmasta petollista. Kaikki muut tulipalot toimivat niin, että palo saa tarvitsemansa energian liekistä, joka ruokkii termodynamiikkaa palossa. Terminen karkaaminen ei tarvitse jatkuakseen mitään näkyvää palotapahtumaa. Se ilmenee aika ajoin kohtalaisen aggressiivisena palona.”

Olennaista olisikin saada akun sisäosa jäähtymään siten, että terminen karkaaminen pysähtyisi.

”Se on ainoa tapa pysäyttää koko prosessi ja saada palotapahtumat loppumaan.”

Sähköautot ovat meille uutta teknologiaa, ja siksi ne nousevat pinnalle. Eivät siksi, että ne olisivat jotenkin palovaarallisempia.
Se veteen upottaminen liittynee siis tuohon termisen karkaamisen pysäyttämiseen. Eli ääritilanteissa auto voidaan ensin sammuttaa, ja kytemisriskin omaava raato siirtää vaikka hinurilla maauimalan portille ja kipata altaaseen :mrgreen:

Samassa jutussa mainitaan että Suomessa palaa vuosittain noin 1300 autoa. Tilastoissa ei ole luotettavasti eritelty sähköautoja, mutta hakusanalla ”sähköauto” oli tilastoista löytynyt viiden vuoden ajalta (2015-2019) kolme palanutta sähköautoa (joista yksi oli palanut kahteen kertaan koska oli jäänyt kytemään).

Yleisimmin autot palaa onnettomuuksien yhteydessä, eli ei parkkihalleissa tai autotalleissa.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
aero
-
Viestit: 8639
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Kahden sähköauton taloudessa

Viesti Kirjoittaja aero »

AZP kirjoitti:
Ti Maalis 02, 2021 10:31
Se veteen upottaminen liittynee siis tuohon termisen karkaamisen pysäyttämiseen. Eli ääritilanteissa auto voidaan ensin sammuttaa, ja kytemisriskin omaava raato siirtää vaikka hinurilla maauimalan portille ja kipata altaaseen :mrgreen:
Jep, siihen ja palokaasujen hallintaan, tuollainen ketjureaktiotyyppinen palo kun voi suoltaa ikäviä kaasuja vissiin kotvan aikaa, niin veteen upotettuna ja/tai umpikontissa ne on paremmin hallittavissa. Palokaasujen hallintamahdollisuus ei sinänsä rajoitu akkupaloihin tai sähköautoihin, mutta muissa paloissa vissiin pahimmat palokaasut loppuu yleensä aika nopeasti jo ns. tavallisella sammutuksella.
AZP kirjoitti:
Ti Maalis 02, 2021 10:31
Samassa jutussa mainitaan että Suomessa palaa vuosittain noin 1300 autoa. Tilastoissa ei ole luotettavasti eritelty sähköautoja
Ei siellä olisi eritelty Bemareita? :D, niillä on monia tapoja palaa iteksiin.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Avatar
YlimysN
"Turbo"
Viestit: 276
Liittynyt: Pe Loka 04, 2019 16:40

Re: Kahden sähköauton taloudessa

Viesti Kirjoittaja YlimysN »

Ite kävin just eilen kans tilaamassa uuden täyssähkön, tosin ite otin volkswagenilta sen e-Up! style ja kaikilla lisävarusteilla mitä sai... Osittain tilasin ihan vaan kokeilunhalustakin, siks otin tollasen edullisemman pään kiesin mutta kuitenkin siedettävällä WLTP matkalla

Toimitus joskus toukokuussa, tänään tuli vahvistus tilauksesta.

Vähän mietityttää, mutta toisaalta eiköhän tuonkin kanssa opi elämään :mrgreen:
lauriolio
"Aero"
Viestit: 490
Liittynyt: Ke Elo 12, 2015 21:24
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Kahden sähköauton taloudessa

Viesti Kirjoittaja lauriolio »

YlimysN kirjoitti:
Ti Maalis 02, 2021 12:52
Ite kävin just eilen kans tilaamassa uuden täyssähkön, tosin ite otin volkswagenilta sen e-Up! style ja kaikilla lisävarusteilla mitä sai... Osittain tilasin ihan vaan kokeilunhalustakin, siks otin tollasen edullisemman pään kiesin mutta kuitenkin siedettävällä WLTP matkalla

Toimitus joskus toukokuussa, tänään tuli vahvistus tilauksesta.

Vähän mietityttää, mutta toisaalta eiköhän tuonkin kanssa opi elämään :mrgreen:
Onnea hankinnan johdosta ja kärsivällisyyttä odotukseen :D

Taisin katsella jostain mainoksesta, että hinnasta sai nyt romutuspalkkion kanssa 4500e pois. Näköjään netis sama: https://www.volkswagen.fi/fi/kampanjat/ ... lkkio.html. Toi on taas jo aika tuntuva alennus :)
Harrastimena Saab 900i MY88 + Jonkun verran kokemusta sähköisestä etenemisestä autolla ja polkupyörällä.
McStadey
"Hölösuu"
Viestit: 1358
Liittynyt: Ti Maalis 24, 2015 11:59

Re: Kahden sähköauton taloudessa

Viesti Kirjoittaja McStadey »

Nuo palavat akut noissa sähköautoissa juuri onkin se suurempi riski. Jos yksi akusto syttyy kellarissa ja noita ladattavia autoja on siellä 10 rivissä, miten sieltä hinataan ne palavat ulos savukaasujen täyttämästä parkkihallista. Harvemmin bensa-auto syttyy itsekseen samalla tavoin kuin sähköauto Tietysti pitää suhteuttaa onnettomuuden todennäköisyyteen, mutta jos yläpuolella on ihmisiä niin palo tai savukaasut ei saisi aiheuttaa vaaraa vaikka todennäköisyys olisi yksi miljoonasta... Pitäisikö latauspaikat sijoittaa niin että hinaaminen edes teoriassa olisi mahdollista? Mitä sitten kun 75 % parkkihallin autoista on ladattavia? Nyttenhän meidän lainsäädäntö velvoittaa rakentamaan latausvalmiuden kaikille paikoille esim. linjasaneerauksen yhteydessä, riittääkö vanhan rakennuksen osastointi palotapahtumassa?

Mulla ei oo mitään ladattavia autoja vastaan, ostaisin täyssähköauton tänään jos olis valuuttaa riittävästi, mutta mun mielestä näitä pitäisi miettiä kunnolla ennen kuin tilanne on päällä ja sattuu henkilövahinkoja :roll: Joka tapauksessa hyvä että viallisia akkuja vaihdetaan herkästi uusiin.

E:Heti löytyi esimerkki jossa vanha dieselauto oli syttynyt itsekseen :mrgreen: problematiikka on joka tapauksessa sama, oli alkulähde sitten mikä tahansa... Sprinklaus pysäyttäisi palon leviämisen mutta toki sen rakentaminen maksaa jotakin, joten ei kukaan sitä vapaaehtoisesti tee.
Nothing on earth comes close
Ex: 9-5 kombi 2,3t RE85 A 2004

Nyk: Citroen C5 Aircross Hÿbrid | ex:VW Touran 1.4TSI DSG MY16
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13155
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Kahden sähköauton taloudessa

Viesti Kirjoittaja AZP »

McStadey kirjoitti:
Ti Maalis 02, 2021 13:34
Harvemmin bensa-auto syttyy itsekseen samalla tavoin kuin sähköauto
Ei se ihan ennenkuulumatonta ole että polttomoottoriauto syyttyy itsestään palamaan. Ihan ilman että sitä ollaan lataamassa, tankkaamassa tai muutenkaan mitään tapahtumaa siinä auton ympärillä:

https://www.satakunnankansa.fi/satakunt ... 74959.html
https://keskustelu.suomi24.fi/t/1883436 ... yy-tuleen-!
https://www.ts.fi/uutiset/kotimaa/10741 ... an+Turussa
https://turvallisuustutkinta.fi/fi/inde ... la19..html

Kunnon akulla varustettu 12 voltin sähköjärjestelmä sytyttää palon siinä missä korkeajännitejärjestelmäkin, vaikka 12 voltin järjestelmästä ei sähköiskua saakaan. Mitä noita vanhojen kiesien sähköjärjestelmiä olen rakennellut uusiksi, niin kertaakaan ei ole tullut vastaan akun lähellä sulakerasialle menevässä syötössä mitään pääsulaketta. Eli kun siellä konehuoneessa oleva akunkaapeli lipsahtaa paikoiltaan vaikkapa kuuman pakosarjan kylkeen, eriste sulaa pahki ja elektroni pääsee hyppäämään niin siellä on nopeasti kilowatin lämpökaapeli laittamassa konehuoneen muoveja ja muita juttuja uuteen uskoon ja lopputuloksena tulipalo. Ja kohtalaisen isoilla sulakkeilla siellä on piirejä varustettu, eli ihan vaan vika jossain sähkölaitteessa auton seistessä voi aiheuttaa auton syttymisen. Ei siihen sähkömoottoria ja litiumakkua tarvita.

Enemmän kuin voimalinjan mallista, uskon että noi syttymiset riippuu auton iästä ja huollosta. Ranen ropaama 25-vuotias kiesi on isompi riski kuin uusi tehtaalta tullut, oli voimanlähde mikä vain.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
YlimysN
"Turbo"
Viestit: 276
Liittynyt: Pe Loka 04, 2019 16:40

Re: Kahden sähköauton taloudessa

Viesti Kirjoittaja YlimysN »

lauriolio kirjoitti:
Ti Maalis 02, 2021 13:07
YlimysN kirjoitti:
Ti Maalis 02, 2021 12:52
Ite kävin just eilen kans tilaamassa uuden täyssähkön, tosin ite otin volkswagenilta sen e-Up! style ja kaikilla lisävarusteilla mitä sai... Osittain tilasin ihan vaan kokeilunhalustakin, siks otin tollasen edullisemman pään kiesin mutta kuitenkin siedettävällä WLTP matkalla

Toimitus joskus toukokuussa, tänään tuli vahvistus tilauksesta.

Vähän mietityttää, mutta toisaalta eiköhän tuonkin kanssa opi elämään :mrgreen:
Onnea hankinnan johdosta ja kärsivällisyyttä odotukseen :D

Taisin katsella jostain mainoksesta, että hinnasta sai nyt romutuspalkkion kanssa 4500e pois. Näköjään netis sama: https://www.volkswagen.fi/fi/kampanjat/ ... lkkio.html. Toi on taas jo aika tuntuva alennus :)
Kiitoksia, mielenkiinnolla odotetaan mitä tuleman pitää. ABB:n Terra AC on varmaan kotiin se latauspistoke johon päädyn

Joo valtion hankintatuki 2000 € ja romutuspalkkio 2500, mutta en laittanut mitään autoa romutukseen.
Avatar
YlimysN
"Turbo"
Viestit: 276
Liittynyt: Pe Loka 04, 2019 16:40

Re: Kahden sähköauton taloudessa

Viesti Kirjoittaja YlimysN »

McStadey kirjoitti:
Ti Maalis 02, 2021 13:34
Nuo palavat akut noissa sähköautoissa juuri onkin se suurempi riski. Jos yksi akusto syttyy kellarissa ja noita ladattavia autoja on siellä 10 rivissä, miten sieltä hinataan ne palavat ulos savukaasujen täyttämästä parkkihallista. Harvemmin bensa-auto syttyy itsekseen samalla tavoin kuin sähköauto Tietysti pitää suhteuttaa onnettomuuden todennäköisyyteen, mutta jos yläpuolella on ihmisiä niin palo tai savukaasut ei saisi aiheuttaa vaaraa vaikka todennäköisyys olisi yksi miljoonasta... Pitäisikö latauspaikat sijoittaa niin että hinaaminen edes teoriassa olisi mahdollista? Mitä sitten kun 75 % parkkihallin autoista on ladattavia? Nyttenhän meidän lainsäädäntö velvoittaa rakentamaan latausvalmiuden kaikille paikoille esim. linjasaneerauksen yhteydessä, riittääkö vanhan rakennuksen osastointi palotapahtumassa?

Mulla ei oo mitään ladattavia autoja vastaan, ostaisin täyssähköauton tänään jos olis valuuttaa riittävästi, mutta mun mielestä näitä pitäisi miettiä kunnolla ennen kuin tilanne on päällä ja sattuu henkilövahinkoja :roll: Joka tapauksessa hyvä että viallisia akkuja vaihdetaan herkästi uusiin.

E:Heti löytyi esimerkki jossa vanha dieselauto oli syttynyt itsekseen :mrgreen: problematiikka on joka tapauksessa sama, oli alkulähde sitten mikä tahansa... Sprinklaus pysäyttäisi palon leviämisen mutta toki sen rakentaminen maksaa jotakin, joten ei kukaan sitä vapaaehtoisesti tee.
Hei, just sytty viime viikolla yks e39 bemari tuleen konehuoneesta. Vikaselvityksessä lämmitettävistä pissapojan suuttimista lähtenyt! Että sellasta...
Vastaa Viestiin