Sähköautoilua (Kona 64kWh)

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
lauriolio
"Aero"
Viestit: 490
Liittynyt: Ke Elo 12, 2015 21:24
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Sähköautoilua (Kona 64kWh)

Viesti Kirjoittaja lauriolio »

Noniiin, tiivis yhteenveto viikosta Outlanderin kanssa. Ajot jäivät lopulta vähemmälle mitä piti, perusarki heittelee enemmän kuin on tarpeen eli oli enemmän tarve pysyä kotona. Kilometrejä tankkausten välille löytyi kuitenkin noin 418 kappaletta. Täydellä tankilla lähdettiin ja itse tankkasin toiseen naksuun asti, tuloksena 22,5 litraa - tästä kulutukseksi 5,4l/100km + 6 akullista sähköä eli oisko se noin 17kWh/100km bensankulutuksen lisäksi. Kuulostaa kyllä jotenkin todella isolta, tämä laskettu sillä, että 1x akullinen olisi 12kWh. Kovin tarkkaa insinöörilaskentaa tämä nyt ei toki ole.

Plussat:
+ Konaan verrattuna hiljaista ajelua, Saab taitaa silti olla vielä hiljaisempi
+ Erittäin väljät ja avarat (ja halutessa myös lämpimät) sisätilat
+ Riittävä takakontin koko
+ Etenee mukavasti, helppo ajaa maantiellä. Kokoistaan pienemmän oloinen nurkissa, jopa ketterä
+ Itselle hyvä ajoasento löydettävissä
+ Bensankulutus Saabiin verrattuna erittäin jees
+ Neliveto ja vetokyky
+ Sopivasti kaikenlaista pientä säädettävää, että pääsee maksimoimaan sähköajot :D

Miinukset:
- Bensaa kuluu, sähköä kuluu, bensamoottori paljon turhaan käynnissä (tähän on toki lääkkeitä olemassa)
- Ajotietokone ja piippaukset hämmentää. Tuo mediakeskus kokonaisuutena on aika... jännä.
- Kyllähän se sähkörange aka akun koko vähän riepoo, vaikka suuren osan vuodesta tuokin kapasiteetti riittää meidän kyläajoihin
- Oikeaa yksilöä vaikea löytää, vai onko?

Kyllä tämän viikon perusteella Outlander on vahvasti TOP-listan kärkipäässä perheen toista autoa etsiskellessä. Tietyissä asioissa tulee kompromisseja, mutta niinhän se on aina. Kiire ei onneksi ole, mutta eiköhän tässä varovasti uskalla käynnistellä sopivan yksilön etsintää, kunhan saa watchdog-työkalut viriteltyä. Sopiva vanha android-tabletti löytyi tämän yksilön omistajan hyllystä ja OBD-pulikka on tilauksessa. Niitä saa lainailtua. Outlander-tarjonta hintaluokassa <20ke on aika huimaa, ja jos kilometrit rajaa alle 200tkm kohdalle, niin lähietäisyydelläkin on useita yksilöitä tarjolla. Lopultahan sitten eroja tulee varusteissa (vetokoukku on tässä aika must, kattoikkuna kiva plussa mutta ei pakollinen, sisustan materiaalilla ei ole merkittävää väliä). Isoimmat erot tulevat varmaan rahoitusehdoissa, toki voisi pankista vakuudellista luottoa kysellä myös. Ja tässä on myös se heikkous ja asioiden meneminen kierteelle: olisi lopulta niin helppoa ottaa toiseksi autoksi Corolla/Yaris vuodeksi ja katsoa, missä ollaan vuoden päästä.
Harrastimena Saab 900i MY88 + Jonkun verran kokemusta sähköisestä etenemisestä autolla ja polkupyörällä.
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Sähköautoilua (Kona 64kWh)

Viesti Kirjoittaja AZP »

Akun nimelliskoko on 12 kWh, mutta akkuun jää sähköajosta käytännössä aina n. 30 % varausta ja yläpäässäkään sitä ei ladata aivan täyteen. Alapäähän jätetään varausta siis ihan jo sitä varten, että kun tehoa tarvitaan enemmän, sitä on polttomoottorin lisäksi pakko ottaa myös akusta, eli se on tehoreservinä akussa aina näitä tilanteita varten.

Ja sitten vielä sellainen että vaikka akun nimelliskapasiteetti on 12 kWh (40 Ah), niin "mainostettu" kapasiteetti, josta esim akkutakuun SOH lasketaan alkupään vuosimallien osalta on 11,4 kWh (38 Ah), eli viisi prosenttia on nipistetty tuosta nimellisestä kapasiteetista pois. Lisäksi sitten akun kapasiteetin alenema vaikuttaa siihen paljonko akkuun saa tungettua sähköä per lataus. Itselläni akkuun menee tyhjästä täyteen 6-7 kWh, ja akun SOH on 30,7 Ah eli 80,8 % tuosta 38 Ah kapasiteetista.

Todennäköisimmin siis tuon lasketun sähkökulutuksen voi jakaa kahdella, jotta ollaan oikeammassa luvussa.

Muuten huomiot on aika yksi yhteen omien reilun parin vuoden huomioiden kanssa. Mukaanlukien piipitysten ja tietoviihdejärjestelmän ihmettelyt.

Jos alkaa oikeaa yksilöä itselle etsimään, niin ei muuta kuin kauppoihin katselemaan. Tarjontaa on paljon ja autot on hyvin erikuntoisia. Sähköinen lämmityslaite ei sitten ole ollut vakiovaruste etelämpänä, eli kannattaa varmistaa että se löytyy autosta. Muuten esilämmitystä ei sitten ole, ja pienikin lämpötarve ajossa aiheuttaa polttomoottorin käynnistämisen, ja siihen ei vastuskikkailut auta. OBD-pulikka ja Watchdog mukaan, koska se akun SOH on kuitenkin niitä tärkeimpiä asioita auton kunnon tarkistamisessa, ja myyjillä ei tunnu siitä koskaan olevan tietoa (tai eivät halua tietojaan kertoa).

Näiden lisäksi sitten normaalit käytetyn auton tarkastuskohteet syyniin. Takamoottorin kiinnityspusla on jonkinasteinen tyyppivika, se ilmenee kolahduksena liikkeelle lähtiessä. Sähköisen lämmityslaitteen toiminta kannattaa tarkistaa, niissä on ollut joitain vikoja. Eli sisään pitää saada kuumaa ilman että moottori käy. Ja myyjältä tarkistaa että auton wifisalasana on tiedossa, jos ei ole niin sen saa marmorilta kaivettua hintaan 0-80 euroa riippuen marmorista.

Paljoa muuta ei nyt tule itselleni mieleen.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
lauriolio
"Aero"
Viestit: 490
Liittynyt: Ke Elo 12, 2015 21:24
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Sähköautoilua (Kona 64kWh)

Viesti Kirjoittaja lauriolio »

Kona-hommia taas välillä! Auto ehti tuossa viitisen päivää seisoksimaan paikallaan pihassa sään armoilla, kun joulureisut tehtiin (pientä vilua uhmaten) paremman tavarankuljetuskapasiteetin omaavalla Superilla. Ja mikäs sillä oli ajellessa, kuitenkin kaikilla matkustajilla talvivaatteet päällä niin arvauksella 5-10 asteen sisälämpö riittää. Mutta ei tästä sen enempiä.

Kuva

Viisivuotias kerkesi jo ennen kuvan ottoa harjailemaan kevyet lumet päältä, joten ei muuta ku ovet auki ja sisälle istumaan. Akussa (12V) oli virtaa (toim. huom. lainassa ollessaan oli akku valunnut tyhjäksi, tämä näköjään tekee sen vieläkin jos jätetään ovet lukitsematta pidemmäksi aikaa. Tehnyt sen meidänkin käytössä joskus). Mittari näytti autossa -17 astetta ja startin painallus ei tuottanut yhtään tuskaa. Hämmentävän sujuvasti kaikki näytötkin pelasivat suoraan.

Puhallin huutamaan ikkunoille +20 asteen pyynnillä. Kahden minuutin siirtoajon määränpäässä puhallin puhaltaa jo selkeästi lämmintä ilmaa.

Tässä vielä lyhyt viideonpätkä käynnistyksestä.

phpBB [video]
Viimeksi muokannut lauriolio, Ma Joulu 27, 2021 13:42. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Harrastimena Saab 900i MY88 + Jonkun verran kokemusta sähköisestä etenemisestä autolla ja polkupyörällä.
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Sähköautoilua (Kona 64kWh)

Viesti Kirjoittaja AZP »

^toi video täytyis laittaa video-tägien väliin että toimii, nyt on img-tagien välissä.

Kas näin:

phpBB [video]
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
lauriolio
"Aero"
Viestit: 490
Liittynyt: Ke Elo 12, 2015 21:24
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Sähköautoilua (Kona 64kWh)

Viesti Kirjoittaja lauriolio »

AZP kirjoitti:
Ma Joulu 27, 2021 13:41
^toi video täytyis laittaa video-tägien väliin että toimii, nyt on img-tagien välissä.
Tänks ja korjasin! Hämäännyin kun tuohon tuli selkeä works-on-my-machine-sertifikaatti img-tagilla :lol: iPhonella näkyy mukavasti upotettuna tuo img-tagien kanssa.
Harrastimena Saab 900i MY88 + Jonkun verran kokemusta sähköisestä etenemisestä autolla ja polkupyörällä.
lauriolio
"Aero"
Viestit: 490
Liittynyt: Ke Elo 12, 2015 21:24
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Sähköautoilua (Kona 64kWh)

Viesti Kirjoittaja lauriolio »

Vuoden ekan aurinkoisen aamun kunniaksi otin Excel-korvikkeen kauniisiin käsiini ja aloin syöttämään tietoja Konasta (ja vielä vanhoja Leafista, siitäkin on tilinpäätös tekemättä loppuun kun alkoi pyörryttämään liikaa :lol:) Eipä silti, se tuli tehtyä tuloksena 52c/km (tai 336e/kk). Leafissa vaikutti hyvin paljon varsinkin kilometrikuluun se, että sillä ei käytännössä voinut ajella pidempiä siirtymiä kuten omia työajoja ja loppuaikana auto oli enimmäkseen pihakoristeena. Myyntihinta tuli sovitettua niin, että se löytää nopeasti hyvän kodin. Se oli kokeilu ja sillä oli hinta :)

Kona tuli meille helmikuussa 2020, eli noin kuukauden ehdin ajelemaan aktiiviajoa siinä käytössä johon auton hankin, kunnes pandemia toi työt kotiin. Silti vuoden 2020 loppuun mennessä mittariin kertyi 21602 kilometriä. Vuonna 2021 laitettiin vähän paremmaksi tuloksella 24191 kilometriä. Jos nyt vain mennyttä vuotta tuijottelee, niin hajontaa on ollut aika paljon yksittäisten kuukausien välillä. Kolme vähäkilometrisintä kuukautta olivat 919km, 1036km ja 1422km, kun enimmillään ajeltiin 3030km, 3009km ja 2805km.

Konassa vuosittainen vero on 173,74 euroa. Liikennevakuutus ja kasko suurimmilla mahdollisilla bonuksilla täällä maaseudulla tekee 501,26 euroa vuodessa. Konaa huolletaan 15tkm välein ehkä hieman teennäisenkin huolto-ohjelman mukaisesti, mutta hintakaan ei ole älytön. Vaihteluväli huollosta riippuen on ollut 104 eurosta 170 euroon, kuluvien osien korjausta ei ole vielä ollut poislukien nelipyöräsuuntaus ja uusien kesärenkaiden hankinta. Jos vikoja on tullut, ne ovat menneet takuun piiriin ja luotan näin tapahtuvan vielä vuoteen 2025 saakka.

Arvonalenema on toki arvio niin kauan kun kauppoja ei ole vielä tehty, mutta elokuussa sain tästä noin 30ke hyvitystarjouksen, jos olisin Ioniq5:en halunnut vaihtaa. Tämä olisi tarkoittanut noin 7ke arvonalenemaa sillä hetkellä (pitoaika silloin 18kk ja omaa ajoa 35Mm), nopeasti laskien 388e/kk tai 20c/km. Taulukkoon laitoin arvonaleneman sillä summalla mikä tililtä kuukausittain irtoaa osamaksuna eli 344 euroa kuukaudessa.

Kokonaiskulut eli kaikki kirjatut kulut (tästä puuttuu kaikenlaista pientä tarviketta ja maksettuja pesuja) vuodelle 2021 olivat täten noin 533e/kk ja 26c/km, koko pitoajalta kulua on tullut 25c/km. Tämän kun heijastaa auton oletettuun arvonalenemaan, niin halpahan tällä on siirtyä paikasta toiseen. Ja uskon itse väkevästi, että arvonalenemakin tässä taittuu vielä vuosien kuluessa ja (Porvoo-Jinx) tämä voi olla hyvinkin pitkän ajan pitoauto meillä, kun tämä vielä saa uuden ajoakunkin. Sen kanssa ei niin kiire ole, kun vanha toimii hyvin ja mitä pidemmillä kilometreillä uuden akun saa, sitä parempi etu siitä pidempään pitävälle on!
Harrastimena Saab 900i MY88 + Jonkun verran kokemusta sähköisestä etenemisestä autolla ja polkupyörällä.
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3521
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Sähköautoilua (Kona 64kWh)

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

^Hyvää dataa. Aika win-win, jos ja kun auto miellyttää, kuten asianlaita tuntuu olevan, ei kyllä ainakaan takuun puitteissa kannata kauheasti vaihtoa miettiä. Varsinkin, kun sieltä on uusi akku tulossa. Vero on kovempi kuin Corollassa, täyssähköä rangaistaan vs. perushybridi. Vakuutus näyttää asettuvan sinne 500e nurkille mitä arvelinkin, se on ok. Tuo huoltohomma on tosiaan vähän väkinäisen oloista, toisaalta ihan ok, että auto käydään säännöllisesti läpi ja hoidetaan kampanjat tms. jos sellaisia on ja takuun puitteissa mahdolliset ongelmat vähin äänin. Ei kai noissa kulu kuin jarrut ja alustan osat, renkaat ja raitisilmasuodatin pitää vaihtaa. Oliko muuta ?

Mitä tuossa olen muiden Konailijoiden kokemuksia seurannut näillä pikkupakkasilla, eli -5 ja nollan välissä, niin näyttää kaikilla järjestään akku tarjoavan 350-400 kilometrin ajosuoritteita maantiellä. Vasta nuo -15 ja siitä pahemmat kelit verottavat rangea reilusti. Oikein kylmässäkin näyttää 250+ menevän helposti. Meikän ajoilla ei kyllä pahemmin tarvitse muualla kuin kotona latailla.

Accord kertoo parin työmatkan kulutukseksi niillä samaisilla pikkupakkasilla nyt 9.1 litraa :D Konan toimitusaika on Autoverkkiksessä uusille tilauksille taas pidentynyt, saa nähdä, koska oma yksilö saapuu, talvikokemuksia ei varmaan tältä talvelta ehdi saada.
Hyundai i20 1.0T-GDI Comfort-23 , Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
lauriolio
"Aero"
Viestit: 490
Liittynyt: Ke Elo 12, 2015 21:24
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Sähköautoilua (Kona 64kWh)

Viesti Kirjoittaja lauriolio »

^ Huolloissa on tosiaan joka toinen kerta (30tkm välein) jarrunesteen vaihto, muuten käsittääkseni sama lista käydään läpi + kamppispäivitykset, joita on joka kerralla tullut. Raikkari halutaan vaihtaa 15tkm välein, kuluvia osia tarvittaessa (vielä ei ole ollut tarpeen). Ei tunnu alustan osiakaan syövän. Viitosen osalta maahantuoja ymmärtääkseni teki hyvän ratkaisun ja laittoi huoltoväliksi pienen kritiikin jälkeen 30tkm, mikä olisi tällekin ihan ok. Pakollinen näyttö kerran vuodessa riittäisi.

Konassa on jännä logiikka tuossa lämmityksessä, painamalla käsin Heat:n pois, mutta jättämällä AC:n päälle saa jonkun verran lämpöä tupaan. Ihan en usko, että ILP pöhisee silloinkaan täysillä, mutta pelkkää pakkasilmaa ei tule sisään. Jo tuolla manööverillä tippuu kulutus aika kohtuulliseksi, ja muutenkin Heatin kanssa talvivaatteissa +18 asteen pyynti (jopa driveronlylla jos ei matkustajia ole) + takamuksen lämmitin on oikein hyvä kombo ja kulutus ei mene paljoa yli 20kWh/100km maantielläkään. GOM antaa kyllä välillä inhopessimistisiä arvioita pakkasilla, mutta adaptoituu matkan edetessä.
Harrastimena Saab 900i MY88 + Jonkun verran kokemusta sähköisestä etenemisestä autolla ja polkupyörällä.
lauriolio
"Aero"
Viestit: 490
Liittynyt: Ke Elo 12, 2015 21:24
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Sähköautoilua (Kona 64kWh)

Viesti Kirjoittaja lauriolio »

Nyt mää sen ehkä dekryptasin heti kahden vuoden käytön jälkeen, eli miten toimii Konassa lämmitys pelkällä ilmalämpöpumpulla. Todisteena tästä lähinnä se, että sai lämpöä tupaan ja toisaalta tieturi kertoo, että nyt lämmitetään (tai että ilmalämpöpumppu käyttää sähköä). Noin 80km:n ja hippasen reilun tunnin työmatkalla sain todettua, että noin 10% käytetystä energiasta (16kWh/100km -> 1,3kWh) meni lämmitykseen pikkuisen nollan alla olevassa kelissä esilämmitettyyn autoon, kun pyynti oli +20C.

Ja se magia on tässä:
- ilmastoinnin käyttö manuaalisena esim. tuulilasille ja jalkoihin
- HEAT-nappi pois päältä
- AC-nappi päälle
- Tavoitelämpötila tahdon mukaisesti, kuitenkin >18C
- Riittävästi puhallusvoimaa
- Tuloksen voi todeta valikoita surffaamalla (ulkomuistista): Home->Eco->Akun tila->Hetkellinen tehonkulutus per asia (ajaminen, ilmastointi, sähkölaitteet, Battery saver). Jos ilmastointi näyttää 0kw, ei tule lämpöä - lisää pyyntiä, lisää puhallusta, niin pitäisi mittarin värähtää. Nousee nopeasti noin 1-2 kilowatin tienoolle.
Harrastimena Saab 900i MY88 + Jonkun verran kokemusta sähköisestä etenemisestä autolla ja polkupyörällä.
lauriolio
"Aero"
Viestit: 490
Liittynyt: Ke Elo 12, 2015 21:24
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Sähköautoilua (Kona 64kWh)

Viesti Kirjoittaja lauriolio »

lauriolio kirjoitti:
Ma Joulu 13, 2021 19:42
Saabin lisäksi hintaluokan 15-20ke Outlanderin suurin kilpailija on ”vuoden Corolla” tai vähän edullisempi Auris omaksi. Outlanderiin verrattuna tuntuu kyllä olevan aika monta kompromissia niissä, eli sinänsä tässä ei ole mitään valittavana. Toki Superi on kiva koriste pihalla ja pienillä kilometreillä kulut pysyvät kurissa - halvin autokauppa on olla tekemättä autokauppaa.
Tässä meinasi olla vauhtiviikot käsillä. Tuli koeajeltua ja katseltua Corollaa, vilkuiltua Ioniq Plugaria hyvällä autoverkkokaupan diilillä ja sitten oli näitä Outlandereita mietinnässä. Corollassa oli parikin tutkintalinjaa käynnissä, kesälle toimitettavia Prestigeitä sai tämän päivän loppuun asti (ainakin) hyvillä diileillä vuodeksi tai pidemmäksi aikaa ja autovuodeksi.fi:n valikoimassakin oli/on mielenkiintoisia yksilöitä.

Lopulta tuli kuitenkin jokerikortti tiskiin. Kun asia sattui tulemaan puheeksi niin kävi ilmi, että tuo minulla viikon koeajossa ollut Outlander-yksilö yllätti olemalla hiljaisessa myynnissä tuoreemman vastaavan alta. Sovittiin siitä kaupat. Luovutus tapahtuu sopivasti joskus myöhemmin.

Monta asiaa on, jotka puhuisivat vieläkin Corollan puolesta, mutta vaikka se kokonaistaloudellinen onkin, niin lienemme perheessä jo liian vannoutuneita Lataajia.

Lienee pääosin tuon Superi-langan asiaa, mutta nyt on kovaa pohdintaa sen tulevaisuuden suhteen. Voisin pitää ja jättää tulevaisuuden latolöydöksi ja tapahtumissakäyntisaabiksi, toisaalta voisin luopua hyvään ja arvostavaan kotiin. Eli sekin lienee toistaiseksi ”hiljaisessa myynnissä”.
Harrastimena Saab 900i MY88 + Jonkun verran kokemusta sähköisestä etenemisestä autolla ja polkupyörällä.
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3521
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Sähköautoilua (Kona 64kWh)

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

^Nonni, siellä on kohta täyssähkö ja neljäsosasähkö ja siinä 1/4 on sitten se 4 x 4 myös, joka ei viime päivien perusteella ole haitaksi ollenkaan. Joku joka kulmasta raapiva tulee tännekin, vähän siitä riippuen, ajelenko Konalla sen 12kk kokonaan vai pystyykö vaikkapa ennen ensi talven tuloa kikkailemaan sen seuraavalle. Toki voihan olla, että ihastun ikihyviksi sähköiseen liikkumiseen, enkä luovu siitä ikinä.
Hyundai i20 1.0T-GDI Comfort-23 , Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
lauriolio
"Aero"
Viestit: 490
Liittynyt: Ke Elo 12, 2015 21:24
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Sähköautoilua (Kona 64kWh)

Viesti Kirjoittaja lauriolio »

lauriolio kirjoitti:
Ke Helmi 05, 2020 21:30
Kuva

Tällä lähdettiin Tampereelta kohti kotia, auton takapää täynnä kesärenkaita. Noin sata kilometriä edessä ja alkua 75%, ilman minkääntasoista range anxietya.
Tänään tuli kaksi vuotta täyteen tämän Kona-yksilön haltijana. Tarkkaa kilometrilukemaa ei tullut tätä varten katsottua, mutta lukema alkaa 72:lla eli aika lähellä 49tkm on tullut jyrättyä, tästä varmasti merkittävä osa sooloajoa Turun suuntaan eli työmatkoja. Ja mikäs on ollut liikkuessa! Matka jatkuu.
Harrastimena Saab 900i MY88 + Jonkun verran kokemusta sähköisestä etenemisestä autolla ja polkupyörällä.
lauriolio
"Aero"
Viestit: 490
Liittynyt: Ke Elo 12, 2015 21:24
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Sähköautoilua (Kona 64kWh)

Viesti Kirjoittaja lauriolio »

Tänään tuli vähän enemmän ajeltua päiväetappia ja niin lyhyillä tauoilla, että kaikki mahtui samaan ”yhden lähdön mittaukseen”:

Kuva

Latasin tämänhetkisistä 90% suosituksista välittelemättä akun 100%:iin, maalissa oli jäljellä 36%. Aamusta lähtiessä oli pakkasta -8 astetta, muuten päivä oli mittarin mukaan nollan tienoolla. Ajeltiin sekä isompia että pienempiä maanteitä, eli suurin osa ajelusta oli vakionopeudensäätimellä n. 80km/h todellista. Mukaan mahtui myös 40-60km/h aluetta riittävästi. Ihan mukavasti eteni matkanteko!

Aiemmin maaliskuussa Kona kävi vaihteeksi Tampereen Metroautossa huollossa ja palvelu oli kyllä kattavampaa ja parempaa kuin Huittisten merkkihuollossa. Pääsin lopulta myös ajoakun kampanjavaihdon jonoon, tarkkaa ennustetta ei vaihdon ajankohdalle annettu, mutta uskoisin syksyyn asti menevän. Parikymmentä autoa edessä jonossa ja pisimpään olleet asettuneet odottamaan syksyllä 2021.

Pieni takuukorjauskin Konaan tehtiin ja vaihtoon meni etupenkin istujaa ilmaiseva anturi, turvavyöhälytin huusi siis turhaan. Muuten arki ollut perinteistä. Kilsoja tulee, sähköä menee. Talven aikana keskikulutus ollut 16-19kWh/100. Vähän välillä mietityttää, että onko tässä jotain virtasyöppöä tai menoa jarruttavaa, koska alkuaikoina meni ehkä vähemmän. Täytynee tutkata omaa kk-tason exceliä vähän tarkemmin..
Harrastimena Saab 900i MY88 + Jonkun verran kokemusta sähköisestä etenemisestä autolla ja polkupyörällä.
lauriolio
"Aero"
Viestit: 490
Liittynyt: Ke Elo 12, 2015 21:24
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Sähköautoilua (Kona 64kWh)

Viesti Kirjoittaja lauriolio »

80 megametriä tipahti mittariin Wapun aaton ajeluiden myötä! Alkaa selkeästi olemaan jo ikäloppu laite, takuutakaan enää reilut kolme vuotta jäljellä.

Postissa tuli myös viikolla OBD-lukija, jonka tilasin enemmänkin tuota Outlanderia ja sen akun tilan lukua varten. Ilmaisella EVNotify-appiksella onnistuu tietojen kaivelu myös Konasta.

Kuva

Kiinnostavin luku on tuo akun SOH. Vajaa neljä vuotta ja 80tkm ajetulle akulle tuo 96% lienee erittäin siedettävä lukema. Noin muuten en saanut annetusta datasta mitään irti. Kumulatiivisen energian data vaikuttaa olevan vähän mitä sattuu. Toki voi olla, että huollossa on lukemia nollattu ja laskenta on lähtenyt uudelleen, nopea arvaus osuisi 45tkm huollon paikkeille.
Harrastimena Saab 900i MY88 + Jonkun verran kokemusta sähköisestä etenemisestä autolla ja polkupyörällä.
lauriolio
"Aero"
Viestit: 490
Liittynyt: Ke Elo 12, 2015 21:24
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Sähköautoilua (Kona 64kWh)

Viesti Kirjoittaja lauriolio »

Arki jatkuu nyt tuoreella ajoakulla, kilometrejä autossa on pikkuista vajaa 84tkm. Takaisinkutsuun liittyvä vaihto tosiaan takana ja nyt saa luvan kanssa ladata täyteen asti - joskin taidan ihan normikäytössä pitää limitin 80%:ssa. Liittyvä ja linkitetty uutinen siitä hauska, että nyt uutiskuvan yksilö on hoidettu kuntoon.

Kyseessä oli puolen päivän työ Tampereen MetroAutolla ja tuli samalla reissulla tapettua aikaa muun muassa ratikan kyydissä ja Tammelantorin grillillä lounastellen. Nuukana hämäläisenä ajoin tietty vanhan akun niin tyhjiin kuin pystyin ja MetroAuton pihassa oli varausta silti vielä 9% jäljellä, rangeakin 25km. Vaihdettu akku oli noin puolillaan, silkkaa profittia tämä reissu siis :lol:

Tuotosta puheenollen Autovexin koeponnistus on mietityttänyt viime aikoina kovasti, lähinnä samankaltaisten yksilöiden pyyntihintojen jyrkän nousun takia. Eli laittaako tämä nyt heti pois ja toisenmoinen hankintaan, odotellako vaihdon suhteen 2024-2025 vaihteeseen jolloin osamaksuaika alkaa olemaan lopussa ja kilsoja nykymenolla noin 160tkm ja jämäri odottaa, vai ajaako tämän ihan itse loppuun asti (eli maksaa sen jämärin ja kovaa ajoa).

Outlanderin ajoakun kanssa ei käynyt yhtä hyvin. Akun pikatesti osoitti 66,6% takuurajan ollessa 70%. Pitkä testi balansointeineen olikin sitten 70,3% ja yritetään ensi keväänä uudelleen, akkutakuuta on vielä kesään 2023 asti jäljellä.. nämä kulut (320 euroa + polttoaineet) jäivät nyt itselle. Harmitti, mutta ehkä tämän voi ajatella balansoinnin hinnaksi. Ehkä. No vielä tuolla pääsee reilut 30km sähköllä eli täyttää tarpeen.
Harrastimena Saab 900i MY88 + Jonkun verran kokemusta sähköisestä etenemisestä autolla ja polkupyörällä.
Vastaa Viestiin