Sähköautoilua (Kona 64kWh)

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
lauriolio
"Aero"
Viestit: 490
Liittynyt: Ke Elo 12, 2015 21:24
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Sähköautoilua (Kona 64kWh)

Viesti Kirjoittaja lauriolio »

tetammi kirjoitti:
Pe Elo 13, 2021 08:19

Toi on paha sähköautos kun hiljaisuus ja hyvä rullaus ei yleensä ole samoissa :mrgreen:
Jep, toki se pahin ostokrapula on juuri tuohon EfficientGrip Performance 2:een nähden, että oisko kuitenkin pitäny mennä hyväksi todetulla "tavallinen riittää"-linjalla :D Tätä ei onneksi montaa päivää kestä. Ja 14 vuorokauden tyytyväisyystakuu!
Harrastimena Saab 900i MY88 + Jonkun verran kokemusta sähköisestä etenemisestä autolla ja polkupyörällä.
lauriolio
"Aero"
Viestit: 490
Liittynyt: Ke Elo 12, 2015 21:24
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Sähköautoilua (Kona 64kWh)

Viesti Kirjoittaja lauriolio »

Rullailin aamusta toimistolle normaalia maantieajoa ja kyllähän tuota kohinaa autossa yhä edelleen on näillä hiljaisillakin renkailla. MUTTA. Äänikirjaa pystyy nyt kuuntelemaan selkeästi luukuttamatta stereoita todella kovalla, eli siinä mielessä ero on huomattava.

Kuinka iso osa melusta on sitten ilmanvastuksesta johtuvaa ja mikä renkaista, sitä en osaa sanoa, mutta ainakin se puhetaajuuksien kohina on selvästi vähentynyt.

Toinen iso juttu on vakaus moottoritienopeuksilla, joka on nyt parantunut huomattavasti. Vanhat renkaat eivät vissiin olleet ihan tasapainossakaan enää, mikä aiheutti kevyttä täristelyä 120+ nopeuksissa, nyt ne ovat poissa. Kyllä kelpaa! Energiatehokkuudesta ei yhden matkan perusteella osaa sanoa vielä mitään, mutta noin 2kWh/100km korkeampi kulutus oli kuin se, mitä olen referenssinä pitänyt. Tässä on toki muistettava se, että renkaiden kehä kasvoi vähän koon vaihtuessa, mikä aiheuttaa pienen muutoksen mittariin ja matkamittariin ja sitä myöden nostaa mitattua kulutusta, vaikka ehkä nyt aika marginaaleissa mennäänkin. Kysehän on jakolaskusta ja kulutettu energia pysyy vakiona.
Harrastimena Saab 900i MY88 + Jonkun verran kokemusta sähköisestä etenemisestä autolla ja polkupyörällä.
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3541
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Sähköautoilua (Kona 64kWh)

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

^Onhan renkailla iso merkitys ! Hyvin huomannut tuossa Mustassa, jossa on alla 5-vuotiaat Dunlopin SportResponset, joissa pintaa on vielä ihan riittävästi, että eivät rungot enää ole ihan iskussa. Justiinsa moottoritienopeuksissa tulee rattiin sellaista erittäin tiheätaajuuksista tärinää, joka tulee ja menee sinne tänne. Samaten kylmänä kun lähtee liikkeelle, niin ratti vemputtaa kevyesti kun sormenpäillä pitelee, kunnes rengas lämpenee ja saavuttaa muotonsa :D En hirveästi liene väärässä jos sanon, että rengaskerran uusimalla nuo ominaisuudet katoavat sen siliän tien. Vuodet tekee tehtävänsä, vaikka pintaa sinänsä vielä olisikin ja toki valmistajien erot sen suhteen, missä vaiheessa rungot alkavat antautua, ovat suuret.
Hyundai i20 1.0T-GDI Comfort-23 , Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
hei9n
"Aero"
Viestit: 432
Liittynyt: Ke Loka 03, 2012 12:21

Re: Sähköautoilua (Kona 64kWh)

Viesti Kirjoittaja hei9n »

Karvalakkinen Nissan Lefa hyvässä hinnassa 25.990,- toimituskuluineen
https://www.nissan.fi/ajoneuvot/henkilo ... ukset.html

Vaikuttaa ihan siedettävältä. Suorituskyky 150hv 320nm 0-100 7,9sek.

Huollot(tarkastushuoltoja) 1v /30tkm 200-300eur kpl

Range wlpt 375km. Onko se sitten talvella puolet tuosta?

Mites tuollaista ladataan? Sähkökaapista voimavirtapistokkeella?
ex-my08 1.8t bp / ex-my08 1,9Tid / ex-9-5 2.0t A / ex-96 V4
TSI & TGI
Merkonomit ajaa turbo-Saabilla, käyvät salaa viinakaapilla.
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7334
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Sähköautoilua (Kona 64kWh)

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Tuosta puuttuu ainakin lämpöpumppu et lämmitys taitaa verottaa talvella enempi rangee kuin paremmin varustelluissa malleissa.
Ja ajovalot halogeenit.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
lauriolio
"Aero"
Viestit: 490
Liittynyt: Ke Elo 12, 2015 21:24
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Sähköautoilua (Kona 64kWh)

Viesti Kirjoittaja lauriolio »

hei9n kirjoitti:
Ma Elo 23, 2021 08:44

Range wlpt 375km. Onko se sitten talvella puolet tuosta?

Mites tuollaista ladataan? Sähkökaapista voimavirtapistokkeella?
Ampeerin sivuilla löytyy vähän lisätietoja, joskaan ei ehkä tuosta ILPittömästä mallista: https://www.autotaloampeeri.fi/sahkoautotietoa/

Talvirangessa riippuu tosi paljon siitä, että millaisilla olosuhteilla lähtee liikkeelle (lämmin talli on eri kuin ulkoilma) ja miten on latauksen ajoittanut (eli lämmin vs. kylmä akku). ILPitön lämmittää vain vastuksella (ILPillinen tiettävästi pumpulla ja vastuksella) ja siinä menee vähän energiaa hukkaan, mutta pitkillä kalsareilla on ihan terveellistä liikkua kovilla pakkasilla muutenkin (varautua vaikka siihen, että mikä-tahansa-auto voi kovalla pakkasella jättää tielle). Mutta itse laskisin WLTP:sta puolet talvirangeksi ja EPA-range voi olla jo lähempänä totuutta.

Ja mistä ladataan: mistä tahansa 10-16A sulakkeen takana olevasta modernista pistorasiasta pienemmällä latausvirralla (auton mukana taitaa tulla 8A latauslaite) joka on tietysti hidasta, mutta jokapäiväisessä kotilatauksessa erittäin pätevää. Meillä Konaa ladataan pääosin noin 10A virralla, auto on käytännössä aina piuhan päässä kotona, jos akkua on pihaan tullessa ollut alle 50%, ja jos miltään työreisulta tulen, niin silloin on.

16A+ -latauksiin ja/tai monivaihelatauksiin täytyy sitten hankkia eri latauslaite, ja niitä on moneen lähtöön. Löytyy joko voimavirtapistokkeeseen kytkettäviä tai kiinteällä asennuksella.
Harrastimena Saab 900i MY88 + Jonkun verran kokemusta sähköisestä etenemisestä autolla ja polkupyörällä.
hei9n
"Aero"
Viestit: 432
Liittynyt: Ke Loka 03, 2012 12:21

Re: Sähköautoilua (Kona 64kWh)

Viesti Kirjoittaja hei9n »

Lefa ajettu. Ei tosiaankaan ole tulossa pihaan.
Parasta koeajossa oli se kun palasin takaisin tsekkiläisen mopon rattiin niin tsekkimopo tuntui 20-vuotta uudemmalta.
Taisin valita huonoimman mahdollisimman tavan tutustua täyssähköön :D

Onko "perehtyneitä" arvioita sähköauton, tai plugarihybridin hankintatukeen 2022?
ex-my08 1.8t bp / ex-my08 1,9Tid / ex-9-5 2.0t A / ex-96 V4
TSI & TGI
Merkonomit ajaa turbo-Saabilla, käyvät salaa viinakaapilla.
lauriolio
"Aero"
Viestit: 490
Liittynyt: Ke Elo 12, 2015 21:24
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Sähköautoilua (Kona 64kWh)

Viesti Kirjoittaja lauriolio »

hei9n kirjoitti:
Ke Elo 25, 2021 12:00
Lefa ajettu. Ei tosiaankaan ole tulossa pihaan.
Parasta koeajossa oli se kun palasin takaisin tsekkiläisen mopon rattiin niin tsekkimopo tuntui 20-vuotta uudemmalta.
Taisin valita huonoimman mahdollisimman tavan tutustua täyssähköön :D

Onko "perehtyneitä" arvioita sähköauton, tai plugarihybridin hankintatukeen 2022?
Mulle itselle uudemman korimallin Leaf aiheutti välittömän kaipuun ekan korimallin Leafin ohjaamoon ja ajatuksen ”saispa vanhan Leafin isolla akulla”.

Toki seuraavaksi istuin varusteltuun Konaan, jossa perstuntuma oli dekadia parempi kuin siinä vanhassa Leafissa JA rangekin parempi.
Harrastimena Saab 900i MY88 + Jonkun verran kokemusta sähköisestä etenemisestä autolla ja polkupyörällä.
McStadey
"Hölösuu"
Viestit: 1358
Liittynyt: Ti Maalis 24, 2015 11:59

Re: Sähköautoilua (Kona 64kWh)

Viesti Kirjoittaja McStadey »

hei9n kirjoitti:
Ke Elo 25, 2021 12:00
Lefa ajettu. Ei tosiaankaan ole tulossa pihaan.
Parasta koeajossa oli se kun palasin takaisin tsekkiläisen mopon rattiin niin tsekkimopo tuntui 20-vuotta uudemmalta.
Taisin valita huonoimman mahdollisimman tavan tutustua täyssähköön :D

Onko "perehtyneitä" arvioita sähköauton, tai plugarihybridin hankintatukeen 2022?
Mä oon tänä vuonna koeajanut id4:n ja polestar 2:n. Ens viikonloppuna pitäis käydä tyypittämässä hyundain vitosta. Toi Polestar nelivetona oli kyllä loistava auto kaikin puolin, vähän eri luokassa kyllä kuin leaf :roll: ID volkkari oli kaikin puolin hyvin volkkari, paitsi että kaikki tarpeellisetkin nappulat on viety kosketusnäytön taa :?

Tän hallituksen intresseissä voisi olla jatkaa/kasvattaa hankintatukea, joten uskoisin että sieltä jotain tulee. Ihan uskon varassa ei tarvitse olla, sillä budjetista sen pitäisi selvitä jos rahaa on tällaiseen on suunniteltu varattavan. Täältä vaan perehtymään aiheeseen, ite en jaksa :mrgreen: https://valtioneuvosto.fi/budjetti-2022

Edit:
Katsoin kuitenkin. Jos oikein ymmärrän, niin tuolla ei ole ehdotettu allokoitavaksi yhtään mitään romutuspalkkioihin tai hankintatukiin. Saas nähdä miten käy :roll:
Nothing on earth comes close
Ex: 9-5 kombi 2,3t RE85 A 2004

Nyk: Citroen C5 Aircross Hÿbrid | ex:VW Touran 1.4TSI DSG MY16
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13190
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Sähköautoilua (Kona 64kWh)

Viesti Kirjoittaja AZP »

^jollain taitaa olla vakavat sähköautonostoaikeet :mrgreen:

Onko Hynkyn femma koeajettavissa Raision Autoverkkokaupassa vai missä? Ens viikolla Mitsu menee Raisioon huoltoon ja pitäis siksi aikaa keksiä jotain hauskaa tekemistä. Ajattelin viime vuoden tapaan käydä koeajamassa jotain kiinostavaa ja vitoshynkky olis kyllä yksi sellaisista.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
lauriolio
"Aero"
Viestit: 490
Liittynyt: Ke Elo 12, 2015 21:24
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Sähköautoilua (Kona 64kWh)

Viesti Kirjoittaja lauriolio »

AZP kirjoitti:
Ke Elo 25, 2021 19:31

Onko Hynkyn femma koeajettavissa Raision Autoverkkokaupassa vai missä?
Käytin Konaa huollossa Huittisen Pelttarilla tänään ja siellä sai Ioniq5:en koeajoon. Lyhyesti Konaan verrattuna isompi ja tilavampi (paljon), hiljaisempi (huomattavasti) ja vakaampi (selkeästi). Muutenkin moderni kampe. Maantielenkillä kulutus oli samahkolla 15-20kWh/100km-sektorilla kuin Konassa.

Parasta koeajoautossa oli se, että se oli aito karvalakkimalli. Koska kuulin tämän vasta vajaan tunnin ajelun jälkeen, niin jopa vähän ällistyin. Ihan erittäin jeppis-ok varusteet vakionakin. Ei siis sellaisia puutteita joita ilman ei pärjää, mutta joitakin elämänlaatua parantavia puuttuu (esim. etupään parkkitutkat).

Kysäsin toki sitten tarjouksen myös, koska kiinnostaa, että mikä on Konan vaihtoarvo. Se on vähän reilu 30ke. Näin 1,5 vuotta Konaa pidettyäni saisin vajaan satasen kuukausipanostuksella vaihdettua 60Mm ajetun Konan tilaus-Ioniqiin, toki odotusaikaa on yksilöstä riippuen 1-6kk. Tästä voi johtaa myös Konan arvonlaskun, joka on mun haltija-aikana ollut noin 8ke, eli 444euroa/kk tai 23c/km. Karkeasti. Ioniqiin saisi samaan tyyliin rahoituksen nollakorolla pienillä kuluilla kuin Konaankin, eikä edes takuun loppumisaika muuttuisi merkittävästi, koska Konassa on 7 vuotta ja Ioniq5:ssa 5 vuotta. Ioniqin hinta on muuten juuri yli 50ke, niin edes 2ke hankintatukea ei ole saatavilla. Toinen tinkauskohta olisi talvirenkaat.

No, nopeana päätelmänä Ioniq5 jäänee toistaiseksi vaihtamatta, ja odotan innolla josko tuo tulisi uusivuodeksi-kamppiksiin järkihinnalla. Muutenkin jos tässä ostohousuja alkaa pukemaan, niin on velvollisuus koestaa myös Enyaq, ID4 ja Kian Ioniq-sisar (EV6 vai mikä).

Konan 60Mm huolto maksoi aika tarkan 170e, valohoitoa+raikkarin+jarrunesteen vaihto. 1,5 tuntia meni. Jotain päivityksiä joista ärsyttävin luo mustaa reunusta keskinäyttöön eli kuva-ala pienentyi. MIKSI? Senkin vielä kertoivat, että ajoakulle tulee lähikuukausina vaihtokutsu, jota olen tässä toki jo odotellut.
Harrastimena Saab 900i MY88 + Jonkun verran kokemusta sähköisestä etenemisestä autolla ja polkupyörällä.
McStadey
"Hölösuu"
Viestit: 1358
Liittynyt: Ti Maalis 24, 2015 11:59

Re: Sähköautoilua (Kona 64kWh)

Viesti Kirjoittaja McStadey »

Sielläpä hyvinkin. Hynkyn nettisivuilta ei löytynyt koeajosta mitään mutta autoverkkokaupan chatistä sain varattua.

En kyllä usko että vitosenkaan takapenkille saa meidän istuimia soviteltua. Pitänee varmaan odottaa sitä isoakkuista kirahvinkuljetinta :roll: :mrgreen:
Nothing on earth comes close
Ex: 9-5 kombi 2,3t RE85 A 2004

Nyk: Citroen C5 Aircross Hÿbrid | ex:VW Touran 1.4TSI DSG MY16
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13190
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Sähköautoilua (Kona 64kWh)

Viesti Kirjoittaja AZP »

lauriolio kirjoitti:
Ke Elo 25, 2021 19:53
Ioniq5
...
Enyaq, ID4 ja Kian Ioniq-sisar (EV6 vai mikä).
Nuo, Mustang Mach-E ja pian saapuva Datsun Arja kun saadaan TM:n vertailuun, niin olis ekaa kertaa TM:n sähkökärryvertailussa selkeästi saman luokan kisaajat rinnakkain. Tähän astihan sähköautivertailuissa on ollut aika sekalainen ryhmä, kun samassa vertailussa on olleet esim. Taycan ja Kona.

Edellä mainittu lista on sellainen joka pitäisi käydä itse koeajamassa ja tuosta listasta hyvin todennäköisesti löytyy myös meikäläisen seuraava kärry. Toki muiltakin valmistajilta on varmasti tuohon luokkaan tulossa tarjontaa lähivuosina. Ja jokerina voi puun takaa aina yllättää ë-Berlingo, jos sen toteutus pieksee nuo muut sähkökiesit yhtä tehokkaasti kuin polttisberlingo pieksee polttis-Kugat, Kodiaqit ja vastaavat nonsensettäjät :mrgreen:

Edellä mainitun joukon kokoluokassahan on saksanpreemiumeilla ja Volvolla tarjontaa ja Tesla tietenkin kukkona tonkimassa kasan huippua, mutta se on taas eri hintasegmentti, ja kaipaisi omaa vertailuaan.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
McStadey
"Hölösuu"
Viestit: 1358
Liittynyt: Ti Maalis 24, 2015 11:59

Re: Sähköautoilua (Kona 64kWh)

Viesti Kirjoittaja McStadey »

Itseä kiinnostaa em. lisäksi tila-auton seuraaja id.Buzz, mutta se tulee vasta ensi vuonna (aikaisintaan) myyntiin ja varmaan hintakin karkaa jonnekin retro-spesiaaliluokkaan.

Noista mukamaastureista saisi vihdoin ihan kunnollisen vertailun.
Nothing on earth comes close
Ex: 9-5 kombi 2,3t RE85 A 2004

Nyk: Citroen C5 Aircross Hÿbrid | ex:VW Touran 1.4TSI DSG MY16
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13190
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Sähköautoilua (Kona 64kWh)

Viesti Kirjoittaja AZP »

McStadey kirjoitti:
Ke Elo 25, 2021 20:12
autoverkkokaupan chatistä sain varattua.
Nyt on varattu mullekin ens viikolle :D
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Vastaa Viestiin