Sähköautoilua (Kona 64kWh)

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10272
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Sähköautoilua (Kona 64kWh)

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Aisapaino? Ei sitä maantiellä punnita. Akselimassaa katsotaan.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Sähköautoilua (Kona 64kWh)

Viesti Kirjoittaja AZP »

Aivan. Eli jos auton sallittu vetomassa on 300 kg ja aisapaino 50 kg niin koukussa voi olla kiinni massaa yhteensä 350 kg. Eli 160 kg omamassaisessa kärryssä 190 kg tavaraa.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10272
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Sähköautoilua (Kona 64kWh)

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Aivan joo. Kyllähän sen näin voi ajatella. OIkein kuormattuna aisapainoa pitää tullakin. Muuten voi yhdistelmä olla varsin vaarallinen.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
McStadey
"Hölösuu"
Viestit: 1358
Liittynyt: Ti Maalis 24, 2015 11:59

Re: Sähköautoilua (Kona 64kWh)

Viesti Kirjoittaja McStadey »

AZP kirjoitti:
La Syys 04, 2021 22:34
No sieltähän sitä on tulossa, tosin Kia ja Arja ei kai ehtinnet mukaan kisaan:

https://tekniikanmaailma.fi/mustang-ja- ... rtailussa/
Tänään tuli juttu ulos ja testivoitto meni TM:n perinteitä kunnioittaen näillä kriteereillä:
Voiton ratkaisi Škodan ääritilannekäytös sekä paremmat ajovalot
:mrgreen:

Pitää perehtyä kunnolla, pitkän jutun ovat tehneet.
Nothing on earth comes close
Ex: 9-5 kombi 2,3t RE85 A 2004

Nyk: Citroen C5 Aircross Hÿbrid | ex:VW Touran 1.4TSI DSG MY16
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Sähköautoilua (Kona 64kWh)

Viesti Kirjoittaja AZP »

Vanha ja aikaisemminkin tässä ketjussa mainittu totuus toteutui taas: TM-autovertailu on sellanen, että porukka testaa kuukausikaupalla, kirjoittaa 20 sivua selostusta ja lopulta Skoda (tai sen puutteessa joku muu vaggine) voittaa. :mrgreen:

Ford sai isot haukut ajo-ominaisuuksista ja jousituksesta. Muuten ei mitään kauhean dramaattisia näyttänyt olevan.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Sähköautoilua (Kona 64kWh)

Viesti Kirjoittaja AZP »

Kona saanut julkisuutta kuluttajariitalautakunnan kautta viimeaikoina.

https://www.is.fi/autot/art-2000008440215.html
https://www.is.fi/autot/art-2000008435695.html

Tuohon sähköliittymäasiaan täytyy kyllä todeta, että aivan viime aikoihin asti on melko kehnosti löytynyt automyyjien sivuilta ja mainosmateriaaleista samoin kuin median koeajoraporteilta oikeaa ja tarkkaa tietoa siitä millä vaihemäärällä sähköautoa voi ladata. Usein näkyy vain maininta, että latausteho on 7,2 kW, mutta näistä osa onkin kaksi- ja osa yksivaiheisia. Ja kuten tuosta ekasta linkistä ilmenee, sillä on monelle merkitystä kummasta on kyse.

Melko harvalla lienee kotona niin isoa sähköliittymää että voi tuosta noin vain kytkeä latausaseman yhteen vaiheeseen 32A ottovirralla ilman että tämä vaatisi mitään muutoksia muuhun sähköjärjestelmään. Ensinnäkin tyypillinen pientalon 3x25A liittymä ei tähän virtaan yksinkertaisesti riitä, joten liitymää pitää korottaa. Toiseksi jos kiinteistöllä on jo 3x35A liittymä, on kiinteistöllä todennäköisesti sellaisia kuluttajia, jotka eivät salli yhden vaiheen lähes maksimivirtaa otettavaksi pelkkään auton lataukseen. Ja melko harvalla on sitten tuota isompaa liittymää pientalossa. Pienessä taloyhtiössä toki, mutta siellä tullaankin sitten pian siihen tilanteeseen, voiko muun tehontarpeen huomioiden kiinteistölle asentaa enempää kuin yhden 32A imaisevan latausaseman (jos sitäkään) ja jos ei voi, niin kenen käyttöön se ainoa asema asennetaan?

Viime aikojen sähköautouutuuksissa on onneksi yleistynyt kolmivaihelaturit, ja nuo yksi- ja kaksivaiheiset on jäämässä vähemmistöön. Silti olisi suotavaa, että auton laturin kapasiteetista puhuttaessa tuotaisiin esille sekä maksimiteho kilowatteina että miten monelle vaiheelle virranotto jakautuu. Ei sinänsä että noista enemmistö tavan tallaajista sen enempää ymärtäisi, mutta ainakin tieto olisi näkyvillä, jotta tallaaja voi kysyä joltakulta joka sähköistä edes hieman ymmärtää.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10272
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Sähköautoilua (Kona 64kWh)

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Walle - laturit myy mallia, joka kykenee lataamaan 3*16A liitännästä 6kW teholla ja 25A yksivaiheisena. https://wallelaturit.fi/tuote/walle-sah ... kw-type-2/
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Sähköautoilua (Kona 64kWh)

Viesti Kirjoittaja AZP »

Joo noita vaiheet yhdistäviä on muutamia markkinoilla, hinnat on vaan aika suolasia.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10272
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Sähköautoilua (Kona 64kWh)

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Nii, no ei sekään ole ilmaista, jos joutuu sähköpääkeskuksen uusimaan, vetämään paksumpaa kaapelia käyttöpaikalle ja vielä päälle maksamamaan kalliimpaa sähköliittymää.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Sähköautoilua (Kona 64kWh)

Viesti Kirjoittaja AZP »

Ei ole ei, ja siksi kannattaakin varmistaa että hankkimassaan autossa olis se kolmivaihelataus.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7333
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Sähköautoilua (Kona 64kWh)

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Oisko joku tälläne sit sopiva harjoitteluversio, tarvittaessa sais vähä rajoitettuu jos rupee kyykkään kotiliittymä
Kuva
Maksimi syöttöteho 11 kW, säädettävissä sovelluksen kautta
- Latausteho 1,4 - 11 kW
- Latausvirta 6-16 A
- Type A -vikavirtasuoja sekä DC/DC -suojaus
- Kytkentä suoraan min. 16A kolmivaiheiseen voimavirtapistorasiaan (CEE)
- Bluetooth/WiFi -etäohjaus (Android sekä iOS) -latauksen seurantaan ja hallintaan
- Voidaan käyttää myös ilman etäyhteyttä (laitteen rekisteröinti vaaditaan)
- Sisäinen energiamittari: seuraa sähkönkulutusta ja vie raportti sähköpostiisi
- Integroidut ja kattavat turvaominaisuudet
- Virtakaapeli 1,5 metriä kiinteä, latauskaapeli 5 metriä kiinteä (tyypin 2 latausliitin)
- Kestävä, iskunkestävä kotelointi
- IP65, käyttölämpötila -30 C - +50 C
- Saatavilla lukittava seinäteline tuotekoodilla 45-01906 (lisävaruste)
- Paino: 4,3 kg
- Takuu: 2 vuotta


https://m.motonet.fi/fi/tuote/4501905/C ... vaihe-11kW
Voimapistoke olis sopivasti hollilla..
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Sähköautoilua (Kona 64kWh)

Viesti Kirjoittaja AZP »

^Mulle kelpais. Omat kriteerit:
- soveltuu ulkokäyttöön
- 11kW/3x16A
- säädettävä latausteho
- voimavirtapistorasiaan liitettävä, eli siirrettävissä vaikkapa tallin ja katoksen välillä
- kulutusmittari
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3522
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Sähköautoilua (Kona 64kWh)

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

^^Tuohan olisi todella näppärä. Täytyy laitaa muistiin. Jos sattuisi niin että Corollan seuraaja on plugari tai täyssähkö, mulla on punainen pistoke sekä etupihalla, että autotallin vieressä, jossa on myös uusitut sähkökeskukset. Etupihalle laitettiin silloin kun vedenpuhdistamohärdelli asennettiin ja autotallin viereen kaivettiin kaapelit maahan ja laitettiin uusi keskus sinnekin. Ainakin tuoteseloste vaikuttaa olevan just eikä melkeen mikä riittäisi oikein hyvin itsellekin. Toi 5m kaapelikin olisi riittävä, vaikka voimavirtapistoke on puuliiterin seinässä ja auto tallissa eri rakennuksessa, niin etäisyys on vaan muutama metri ja tallin rakenteen ansiosta johdon saa talliin sisään ja autoon kiinni näppärästi.
Hyundai i20 1.0T-GDI Comfort-23 , Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
lauriolio
"Aero"
Viestit: 490
Liittynyt: Ke Elo 12, 2015 21:24
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Sähköautoilua (Kona 64kWh)

Viesti Kirjoittaja lauriolio »

Kuva

Teaserilla postaukseen potkua ja kuvalla huomiota?

No, ei tässä mitään radikaaleja ole tehty. Lainasin lähisukulaiselta viikoksi Outlanderin, jotta nähdään miten tällainen korimalli ja voimalinja palvelisi meidän perhettä toisena kulkineena, ja millaisilla kustannuksilla. Nyt on sopivasti talvi, että voi jotain kevyitä johtopäätöksiä tehdä, mutta ei liian talvi, jotta lannistuisi täysin :mrgreen:

Satakunta kilometriä tullut ajeltua tänään nouto- ja normiajoja, ensimmäinen lataus hupeni maantieajossa ja toisesta latauksesta jäi jäljelle noin puolet päiväkodilla käydessä (n. 20km matka, eli mun makuun hieman liikaa ajeltiin polttiksen voimin). Polttomoottori näyttää tykkäävän olla paljon käynnissä nollakeleissäkin, kulutus pysyy ajotieturin mukaan 6,5l/100km ja sähköä mennyt n. 22kwh/100km. Tieturin logiikan perässä en ihan ole pysynyt, moodeja tuntuu olevan aika reippaasti. Tankki täynnä tuo tuli lainaan ja tankki täynnä palautuu, niin eiköhän bensankulutuskin selviä. Tuo lukema vaikuttaa kyllä lupaavalta.

Viikon aikana tulossa vielä noin 400-500km ihan näitä tavallisia ajoja. Eiköhän tässä hyvän kuvan saa. Ensipuraisuilla tilat on ainakin hulppeat ja auto on mukava ajaa ja matkustaa!
Harrastimena Saab 900i MY88 + Jonkun verran kokemusta sähköisestä etenemisestä autolla ja polkupyörällä.
2.polvi
"Hölösuu"
Viestit: 1793
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2011 23:22

Re: Sähköautoilua (Kona 64kWh)

Viesti Kirjoittaja 2.polvi »

Noniin, enpä ihmettelisi, vaikka tuollaisen ostaisitkin. Onhan tuo nyt aika monien ajoprofiilille järkevä laite ja samalla oikeastaan edullisin nelivetoinen katumaasturi tuossa kokoluokassa. Patteri tulee ns. kaupan päälle. Kuten monta kertaa on tullut todettua, moinen sopisi omiin ajoihin aika täydellisesti etenkin, kun konttorilla ei juuri tule käytyä, joten 90 prosenttia ajokerroista menisi kokonaan sähköllä.

Älä sitä Saabia kuitenkaan hukkaa, se on hieno!
Saab 93 CV 2.0T aut. Aero -05, Toyota Yaris 1.5 Hybrid Active -23, Volvo V70 Classic 2.5 10V -00, ex 93 SS 1.8t Vector -05
Vastaa Viestiin