Sähköautoilua (Kona 64kWh)

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
McStadey
"Hölösuu"
Viestit: 1358
Liittynyt: Ti Maalis 24, 2015 11:59

Re: Sähköautoilua eli kokemuksia >100tkm ajetusta Nissan Leafista

Viesti Kirjoittaja McStadey »

Ehkä sitä kysyntää löytyy upille ja viimeisille golfkärryille, kun Miin toimitusaika alkaa mennä 2021 puolelle.

Viimeksi eilen yksi duunikaveri pohti tosissaan eGolfia, samaan rahaan kun saa nyt uuden sähköauton tai vähän käytetyn GTI n

ID:t uudella meb alustalla taitaa olla "vuoden myöhässä" eu:n sakkoihin nähden :roll:

Itse odottelen sitä id-bussia, mutta varmaan tässä joutuu kerran autoa vaihtamaan vielä ennen kuin sellainen olisi realistinen. Käytettynä niitä alkanee saada vuonna 2025 :roll:
Nothing on earth comes close
Ex: 9-5 kombi 2,3t RE85 A 2004

Nyk: Citroen C5 Aircross Hÿbrid | ex:VW Touran 1.4TSI DSG MY16
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13167
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Sähköautoilua eli kokemuksia >100tkm ajetusta Nissan Leafista

Viesti Kirjoittaja AZP »

McStadey kirjoitti:
Pe Marras 22, 2019 08:48
samaan rahaan kun saa nyt uuden sähköauton tai vähän käytetyn GTI n
Samalla hankintahinnalla joo, mutta riippuen vähän ajomäärästä ja -profiilista sekä omista latausmahdollisuuksista, tulee samanhintainen GTI monelle kokonaiskuluiltaan merkittävästi kalliimmaksi kuin eGolf.

Kaveri tuossa harkistee autonvaihtoa, kilsoja tulee vuodessa jotain 15-20 tkm välille ja siitä suurin osa muutaman kymmenen kilsan työmatkaa ym. arkipyörittelyä. Vinkkasin sähköisestä voimalinjasta, mm. Amperaa, mutta kaveri sanoi että menee selvästi (eli muutaman tonnin) yli budjetin. Kehoitin laskemaan kokonaiskustannukset eikä tuijottamaan vain hankintahintaa, johon vastaus oli että Ampera on ruma, jolloin sellaista ei voi hankkia. NIin siinä aina käy, että kun järkisyillä koittaa jotain perustella ja järkivasta-argumentit loppuu, niin siirrytään tunnepuolelle :mrgreen:
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7537
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Re: Sähköautoilua eli kokemuksia >100tkm ajetusta Nissan Leafista

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Ehkä sitä kysyntää löytyy upille ja viimeisille golfkärryille, kun Miin toimitusaika alkaa mennä 2021 puolelle.
No ostaa sitten CITIGOe, samat legot eri paketissa.
https://www.skoda-auto.com/news/news-detail/citigo-e-iv

vag tuntuu puskevan oikein kunnolla sähköautorintamalle.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13167
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Sähköautoilua eli kokemuksia >100tkm ajetusta Nissan Leafista

Viesti Kirjoittaja AZP »

Lujaa laatua Tesla:

https://www.kauppalehti.fi/uutiset/nain ... e70bda16a8

Olisi kiinnostava tietää montako lataussykliä ekaan akkupakettiin ehti tulla. Varmaan parisen tuhatta. Tuskin Eloniakaan harmittaa kustantaa autoon takuuna uutta akkua ja moottoria, tällaisesta käyttötestistä ja PR:stä kannattaa valmistajan vähän maksaakin.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Rommitommi
"Hölösuu"
Viestit: 2706
Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 14:56
Paikkakunta: Espoo

Re: Sähköautoilua eli kokemuksia >100tkm ajetusta Nissan Leafista

Viesti Kirjoittaja Rommitommi »

AZP kirjoitti:
Su Marras 24, 2019 13:22
Lujaa laatua Tesla:

https://www.kauppalehti.fi/uutiset/nain ... e70bda16a8

Olisi kiinnostava tietää montako lataussykliä ekaan akkupakettiin ehti tulla. Varmaan parisen tuhatta. Tuskin Eloniakaan harmittaa kustantaa autoon takuuna uutta akkua ja moottoria, tällaisesta käyttötestistä ja PR:stä kannattaa valmistajan vähän maksaakin.
Mielestäni luin tästä jostain ennen kuin Teslaa ostin, että oli jo kyseisen auton toka sähkömoottori, joka vaihdettiin 600tkm kohdilla, ensimmäinen oli vaihdettu jossain 100tkm paikkeilla ulinan takia. Mutta kai toi puolisen miljoonakin on ihan tarpeeksi useimpiin tarpeisiin..
Tomppa & Saabit myyty :(
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Sähköautoilua eli kokemuksia >100tkm ajetusta Nissan Leafista

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Alkupään ajomoottoreissa oli tyyppiongelmana yhden prikan hajoaminen joka aiheutti ulinan, menivät kuitenkin takuuvaihtoon kokonaisina käytännön syistä. Käsijarrussa oli taannoin myös tyyppivika joka myöskin johtui jousiprikasta.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5616
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: Sähköautoilua eli kokemuksia >100tkm ajetusta Nissan Leafista

Viesti Kirjoittaja tturku »

Pistäkääs pojat oma tesla topic pystyyn jos täälläkin olijoilla 3lla jo on kyseinen kiesi.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
lauriolio
"Aero"
Viestit: 490
Liittynyt: Ke Elo 12, 2015 21:24
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Sähköautoilua eli kokemuksia >100tkm ajetusta Nissan Leafista

Viesti Kirjoittaja lauriolio »

Aika kuluu ja sähköä palaa. Omassa ajossa tosin hieman vähemmän, säännöllinen junailu muuttui hieman pidemmän matkan autoiluksi ja koska kohteessa ei ole latausmahdollisuutta, niin Leaf ei valitettavasti ole nykyisellään ja talviaikana vaihtoehto. Vaimo hoitaa meillä nyt sähköistä ajelua paikallisesti ja toki Nissanilla tehdään siirtyminen aina, kun se on mahdollista.

Kohta, tai ainakin vielä tammikuun aikana, on 10tkm täynnä sähköautoilua meillä, kun aikaa kulunut noin 11kk. Ongelmia ei ole käytännössä tullut vastaan. Vuosihuollon kävin varaamassa takaisinkutsun yhteyteen, laittavat akun maadoituslevyt uusiksi. Vuosihuollon yhteyteen jarrulevyt ja -palat takaa uusiin, ovat aika loppu. Hieman on hidastetöyssyissä alkanut kuulumaan ulvahtelua, katsotaan ottavatko huollossa puheeksi.

Offtopicina se, että mitä enemmän ajelen kilometrejä Golfiin, sitä enemmän se kyllästyttää. Samaan aikaan se on meille täydellinen talvikäyttöauto nelivetoineen ja webastoineen. Tähän kyllästykseen löytyi lääke vaimon sukulaisen kautta ja tänään kaarran kotipihaan Oikeanmerkkisellä kesäkäyttöautolla, josta projektiketjua myöhemmin..

:saab: 9-5 Aero vm. 2003
Harrastimena Saab 900i MY88 + Jonkun verran kokemusta sähköisestä etenemisestä autolla ja polkupyörällä.
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3522
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Sähköautoilua eli kokemuksia >100tkm ajetusta Nissan Leafista

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

^Vaikka kuinka sähköistytään, niin Saabit valtaa alaa takaisin !
Hyundai i20 1.0T-GDI Comfort-23 , Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13167
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Sähköautoilua eli kokemuksia >100tkm ajetusta Nissan Leafista

Viesti Kirjoittaja AZP »

Kai se on niin että tosimiehet ajaa joko Sähköllä tai Saabilla, muita ei voi hyväksyä :mrgreen:
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
lauriolio
"Aero"
Viestit: 490
Liittynyt: Ke Elo 12, 2015 21:24
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Sähköautoilua eli kokemuksia >100tkm ajetusta Nissan Leafista

Viesti Kirjoittaja lauriolio »

Leaf kävi tänään takaisinkutsukampanjalla ja vuosihuollossa Loimaan Laatuautossa. Perusmeno, auto aamuseiskalta pajalle, kävellen asemalle, yhden jälkeen soiteltiin, että hae pois. Määräaikaishuoltoon liittyen perustarkistuksia ja jarrunesteen ja raitisilmansuodattimen vaihto, lisäksi juteltiin aikaa varatessa, että takapään jarrupalat ja ehkä levytkin voisi laittaa uusiksi. No palat meni. Noin 300 euroa on hieman suolainen hinta melko pienistä toimenpiteistä, mutta menipä nyt samalla tuon kampanjan kanssa ja ajan/säädön säästö oli nyt itselle tärkeämpää. Se vähän harmittaa, että huoltokirjaan ei tullut merkintää huolloista (pelkästään korroosiotarkistuksista), mutta tuli random-tuloste, jossa kerrotaan Nissan Assistance-matkanjatkamispalvelun voimassaolosta, mutta ei mitään huollosta mitä tehty. Huoh.

Noutaessa sitten totesin jälleen, että pihalla seisoo vieläkin tämä: https://www.nettiauto.com/nissan/leaf/9509538. Kyselin tästä tarjousta jo vuosi sitten, kun hieroin kauppaa nyky-Leafista. Tiedossa on, että tämä on seissyt liikkeen pihalla noin kaksi vuotta jo. Eli tulipahan kysäistyä tarjous tuoreempikoppaisesta, josko sillä pääsisi talvella >160km yhdellä latauksella, niin pystyisin vaihtamaan perus työajot sähköisiksi. Vaihtotarjous pitäisi kolahtaa laatikkoon ensi viikolla ja pitänee pyytää ZE1 koeajoon pariksi päiväksi niin näkee, että miten tuon kanssa pystyisi elämään omaa arkea.

Jos sillä pystyy jännittämättä ajamaan tuon n. 150km yhdellä latauksella näillä nolla- tai jopa pakkaskeleillä, niin seuraavien ehtojen täyttyessä saattaa sähköauton väri vaihtua:
1) Vanhasta saa sen verran riittävän tarjouksen, että rahoitus kuolettuu eli omaa maksettavaa ei jää
2) Ei käsirahaa, suurempi viimeinen erä saa olla
3) kk-erä ei nouse >10% nykyisestä rahoituksen ollessa 4-5 vuotta.

Kovaa kokonaistarjousta luvattiin, mutta saapa nähdä mitä tulee. Ei myyjä suostunut paljastamaan mitään korttejaan vielä, mutta lupasi paneutua asiaan :lol: Tämän jälkeen pitänee kysäistä vastaava Länsiautosta sähkö-Corsaan. Tämänhetkinen fiilis on kuitenkin se, että tuskin kummastakaan saan miellyttävää vaihtotarjousta ja lähiajelu "loppuunajetulla" ZE0:lla jatkuu vielä, ja sitä kautta aggressiivinen pohdinta siihen, että kannattaisiko uudelleenkennotuttaa/päivittää akusto vaikkapa Vaasan pajalla: https://dalasevrepair.fi/
Harrastimena Saab 900i MY88 + Jonkun verran kokemusta sähköisestä etenemisestä autolla ja polkupyörällä.
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13167
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Sähköautoilua eli kokemuksia >100tkm ajetusta Nissan Leafista

Viesti Kirjoittaja AZP »

Siis unohtuiko huoltokirjaan merkitä tehty huolto vai oliko joku syy siihen ettei tullut merkintää?
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8084
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Sähköautoilua eli kokemuksia >100tkm ajetusta Nissan Leafista

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Tuntuvat kertovan todella huonosti paperilla noista "ylimääräisistä" töistä merkkihuolloissa. Skeidan huolloista saa aina sen ns. standardihuollon sisältävän tarkistuslistan merkintöineen (OK, korjattavaa, ei tehty - merkinnöillä) ja tiedon, että mihin aika/kilometrimäärään on ajoturva taas voimassa. Sen sijaan jos on jotain ekstraa, niin mitään lappua siitä ei tule. Esim. kakejen pattereiden vaihdot, DSG:n kytkinpakan uusiminen, etulaakereiden ja jarruosien (levyt ja palat) vaihdoista en ole saanut mitään lappuja Skeidaan.
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
lauriolio
"Aero"
Viestit: 490
Liittynyt: Ke Elo 12, 2015 21:24
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Sähköautoilua eli kokemuksia >100tkm ajetusta Nissan Leafista

Viesti Kirjoittaja lauriolio »

AZP kirjoitti:
Pe Tammi 17, 2020 18:56
Siis unohtuiko huoltokirjaan merkitä tehty huolto vai oliko joku syy siihen ettei tullut merkintää?
Todennäköisesti unohtui, koska viime vuonna oli kirjattu ja toisaalta tänä vuonna oli koritarkistus kirjattu. Mutta eiköhän siellä tule poikettua vielä leima hakemassa kirjaan. Voi myös olla että koko auton merkkihuoltohistoria olisi saatavana sähköisessä muodossa.
Harrastimena Saab 900i MY88 + Jonkun verran kokemusta sähköisestä etenemisestä autolla ja polkupyörällä.
lauriolio
"Aero"
Viestit: 490
Liittynyt: Ke Elo 12, 2015 21:24
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Sähköautoilua eli kokemuksia >100tkm ajetusta Nissan Leafista

Viesti Kirjoittaja lauriolio »

Täytyy myöntää, että mielenkiinnolla odotan millaista tarjousta pari vuotta varastossa maanneesta Leafista tekevät. Pyyntihinta nettiautossa on 35800e.

https://www.nissan.fi/ajoneuvot/henkilo ... ukset.html Tämän sivun mukaan ”pakasta revittynä” hinta on 32900e (31.1. asti), tuohon toki talvirengaskulua ja varmaan muutakin pientä. Eroa luulisi tulevan, mutta saapa nähdä.

Ja mikä pelin loppujen lopuksi ratkaisee on kokonaistarjous ja toisaalta mahdolliset kilpailevat tarjoukset. Ja tuskin 40kwh Leafien hinnat ainakaan nousevat tämän vuoden aikana.
Harrastimena Saab 900i MY88 + Jonkun verran kokemusta sähköisestä etenemisestä autolla ja polkupyörällä.
Vastaa Viestiin