Sähköautoilua (Kona 64kWh)
Re: Kahden sähköauton taloudessa
https://www.vibilagare.se/nyheter/citro ... traffskatt
Täällä se tarkoittaa kumpaakin jarrut tai ei kärryssä, max 750kg.
Täällä se tarkoittaa kumpaakin jarrut tai ei kärryssä, max 750kg.
NG 9³ 2,0t Cab -05 M5 Silver met. Aero-Griffin Look. Nevs 9³ Aero -14 (-15) A6 Jet Black met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
Re: Kahden sähköauton taloudessa
Kovin moni ei kyllä pitäisi omaan käyttöönsä relevanttina noin erilaisia malleja (Outlander/Berlingo/Enyaq jne)
Toki JOS on mahdollista vähän vaihdella oman maun mukaan niin sehän on tosi jees.
Toki JOS on mahdollista vähän vaihdella oman maun mukaan niin sehän on tosi jees.
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
Re: Kahden sähköauton taloudessa
Oks ne lopulta niin erilaista autoja? Hyvät tilat viidelle, neljä pyörää, viis ovea, kohtalaiset tilat tavaroille (Enyaq ja Lander), maailmanluokan tilat tavaroille (Linko), tavan autoa korkeampi ajoasento, peräkoukku saatavilla, sähkömoottori, ei liikaa nonsensea... erot on enemmän mielikuvissa kuin autoissa lopulta. Joku Tesla Model3 tai e-Up olis sitten selkeästi erilaisia autoja kuin nuo kolme.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Kahden sähköauton taloudessa
Klonkswagen koukulla ja metallivärillä sisältää kaiken olennaisen keylessiä lukuunottamatta, ja menee vielä alle 50 k€. Skodasta puuttuu pikalatausmahdollisuus, adaptiivinen vakkari ja koukku, mutta hinta on silti miltei 50 k€, eli sitä ei saa isolla akulla hankintatuen piiriin oikein millään.
Alle 100Mm tuupatulle Turkaselle tuntuu olevan kysyntää. Näillä hyvitystarjouksilla arvonalenema olisi luokkaa 8 %/a. Laskelma tietysti muuttuu jos tinkisi rinnalle tiukan tarjouksen ilman vaihturia.
^ ^^ Sinällään e-linko ym. ajaisi itselle täysin saman asian. Buzzista olis kaupat jo sovittu, jos sen saisi tilattua samoilla numeroilla
Tilat kolmelle turvaistuimelle takapenkillä ja kohtalainen tavaratila on itselle minimivaatimukset. Patteriautossa rangea pitäisi olla riittävästi, jotta ainoa auto voisi olla täyssähköinen. Tässä ketjussa on tullut hyviä pointteja isomman akun puolesta, vaikka päivittäinen ajo ei täyttä kapasiteettia vaatisikaan.
Nuo munan malliset autot pärjää hyvin tuulitunnelissa, ja sähkärissä sillä on enemmän merkitystä. Tämä lienee yksi syy viistoperien yleistymisessä. Toisaalta Volkkarin rengaskoko 235/55R19 edessä ja 255/50R19 takana ei kuulosta erityisen säästeliäältä
Nothing on earth comes close
Ex: 9-5 kombi 2,3t RE85 A 2004
Nyk: Citroen C5 Aircross Hÿbrid | ex:VW Touran 1.4TSI DSG MY16
Ex: 9-5 kombi 2,3t RE85 A 2004
Nyk: Citroen C5 Aircross Hÿbrid | ex:VW Touran 1.4TSI DSG MY16
Re: Kahden sähköauton taloudessa
Kappas joo, näkyy olevan 5v/100km -speksillä bensatomaattiturakaiset hinnoissaan nettiautossa. Uudet on hinnat alkaen 37 k€ mutta viisivuotiaiden hinnat alkaa 24 t€:sta. Tuossa iässä ja noilla kilsoilla pitäis arvon normaalisti olla noin puolittunut.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Kahden sähköauton taloudessa
No näillä varusteilla tämä on ollut uutena suurinpiirtein 45k€ auto. 3v/52 tkm ostettiin 26 k€ ja nyt hyvitystarjous siis 22k€.
Nothing on earth comes close
Ex: 9-5 kombi 2,3t RE85 A 2004
Nyk: Citroen C5 Aircross Hÿbrid | ex:VW Touran 1.4TSI DSG MY16
Ex: 9-5 kombi 2,3t RE85 A 2004
Nyk: Citroen C5 Aircross Hÿbrid | ex:VW Touran 1.4TSI DSG MY16
Re: Kahden sähköauton taloudessa
Melkosta pöhinää täällä! Aina hauska lukea spekulointeja
Mulla on tällä hetkellä todella vahvasti mielessä tuo Leafin laittaminen myyntiin, kun kesärengaskelit tulevat. Nyt on tuoretta tuulilasia ja akussa vielä tämänaamuisen mittauksen perusteella 16kWh kapasiteettia, niin jotain 20-40km työtaivalta (eli siis työmatkan menopaluu n. 80km) tuolla tuuppaisi hamaan tulevaisuuteen kesällä ja talvella (pitkät kalsarit jalassa). Ja eipä sillä, niin juuri meilläkin, jos vain olisi käyttöä. Valitettavasti tällä hetkellä ei ole, ja kärsimätön luonto ei kärsisi antaa auton kärsiä pihassa. Samaan aikaan tiedostan väkevästi, että pitämällä tämä investointi on kannattava, vaikkei akkupäivitystä tekisi vielä moneen vuoteen.. Yhdestä liikkeestä kysäisin, jotka näkyvästi haluavat ostaa sähköautoja niin pitkin hampain sain sellaisen tarjouksen, että ei tarvitse edes harkita tai lähteä tinkimään. Niin kaukana ollaan siitä, mitä itse voisi olettaa myymällä saavansa, saatika siitä mitä pyytäisi
Ihan viimeisen 10 minuutin päähänpistona voisi tietty ajatella niin, että laittaisi sekä Leafin ETTÄ Konan myyntiin ja jos saisi kaupaksi, niin ottaisi tähtäimeen Enyaq/ID4. Tuo on kyllä lukemieni speksien ja pikatestien ja kuvien perusteella pätevä laitos. Tästä voisi lähteä vielä pelottavia jatkoajatuksia..
Mulla on tällä hetkellä todella vahvasti mielessä tuo Leafin laittaminen myyntiin, kun kesärengaskelit tulevat. Nyt on tuoretta tuulilasia ja akussa vielä tämänaamuisen mittauksen perusteella 16kWh kapasiteettia, niin jotain 20-40km työtaivalta (eli siis työmatkan menopaluu n. 80km) tuolla tuuppaisi hamaan tulevaisuuteen kesällä ja talvella (pitkät kalsarit jalassa). Ja eipä sillä, niin juuri meilläkin, jos vain olisi käyttöä. Valitettavasti tällä hetkellä ei ole, ja kärsimätön luonto ei kärsisi antaa auton kärsiä pihassa. Samaan aikaan tiedostan väkevästi, että pitämällä tämä investointi on kannattava, vaikkei akkupäivitystä tekisi vielä moneen vuoteen.. Yhdestä liikkeestä kysäisin, jotka näkyvästi haluavat ostaa sähköautoja niin pitkin hampain sain sellaisen tarjouksen, että ei tarvitse edes harkita tai lähteä tinkimään. Niin kaukana ollaan siitä, mitä itse voisi olettaa myymällä saavansa, saatika siitä mitä pyytäisi
Ihan viimeisen 10 minuutin päähänpistona voisi tietty ajatella niin, että laittaisi sekä Leafin ETTÄ Konan myyntiin ja jos saisi kaupaksi, niin ottaisi tähtäimeen Enyaq/ID4. Tuo on kyllä lukemieni speksien ja pikatestien ja kuvien perusteella pätevä laitos. Tästä voisi lähteä vielä pelottavia jatkoajatuksia..
Harrastimena Saab 900i MY88 + Jonkun verran kokemusta sähköisestä etenemisestä autolla ja polkupyörällä.
Re: Kahden sähköauton taloudessa
Sen verran autan jäähdyttelyssä, että kun noita kansanauto-areenan keskusteluja lueskelee näiden patteri- ja osapatteriautojen kanssa on todella paljon ongelmia eritoten softapuolella. Eli jos järjellä ajattelee (mitä taas autojen kanssa ei kukaan tee), niin ei kannata mennä noihin VAG:n ekan vuosimallin vehkeisiin ellei halua elämäänsä jännitystä. Tai sitten kannattaa asua kävelymatkan päässä huollosta.
#2332
Isompi idän ihme Skoda Superb Combi 2.0 TDI -19
ex. Skoda Octavia Combi -17, 9-5 2.3t wagon -03, 9-3 -01,Opel Vectra -98,VW Vento -96,Volvo 440 -91, 900i -88, 90 -85, 99 -79
Isompi idän ihme Skoda Superb Combi 2.0 TDI -19
ex. Skoda Octavia Combi -17, 9-5 2.3t wagon -03, 9-3 -01,Opel Vectra -98,VW Vento -96,Volvo 440 -91, 900i -88, 90 -85, 99 -79
Re: Kahden sähköauton taloudessa
Oon paljon kuullut, että vaikka VAG-laitteita pidetään muuten järkivalintoina, niin viimeisten noin 10-15 vuoden track record ei kovasti ole sen puolella. Softahommissa tuolla Sähköautojen facebook-ryhmässä ainakin odotellaan OTA-päivityksiä kovasti, sehän helpottaa paljon. Ja ID3 on myös jo kaukana lähtötilanteesta. Eipä näissä silti takuut yllä samoihin mittoihin kuin korealaisissa, mikä on iso harmi.koistha kirjoitti: ↑To Maalis 25, 2021 09:32Sen verran autan jäähdyttelyssä, että kun noita kansanauto-areenan keskusteluja lueskelee näiden patteri- ja osapatteriautojen kanssa on todella paljon ongelmia eritoten softapuolella. Eli jos järjellä ajattelee (mitä taas autojen kanssa ei kukaan tee), niin ei kannata mennä noihin VAG:n ekan vuosimallin vehkeisiin ellei halua elämäänsä jännitystä. Tai sitten kannattaa asua kävelymatkan päässä huollosta.
Harrastimena Saab 900i MY88 + Jonkun verran kokemusta sähköisestä etenemisestä autolla ja polkupyörällä.
Re: Kahden sähköauton taloudessa
Minä tällä hetkellä mielenkiinnolla seuraan minkälainen tapaus tuo Hyundain Ionic 5 tulee olemaan. Auton ulkonäkö on itselle ehdottomasti plussaa, kun tykkään enemmän henkilöauton näköisistä peleistä.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Re: Kahden sähköauton taloudessa
Mitä ihmettä, eihän näissä patteriautoissa pitänyt olla mitään vikoja, kun niissä ei ole kuluvia osia.
Tätähän kaikki patteriautouskovaiset huutavat joka mediassa
Tämä on myös hyvää jäähykettä pahimpaan patterikuumeseen -> https://areena.yle.fi/1-50482461
Eski
Tätähän kaikki patteriautouskovaiset huutavat joka mediassa
Tämä on myös hyvää jäähykettä pahimpaan patterikuumeseen -> https://areena.yle.fi/1-50482461
Eski
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 7321
- Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Kahden sähköauton taloudessa
Vastenmielisen näköisiä laitoksia, mutta kauneushan on katsojan silmässälauriolio kirjoitti: ↑To Maalis 25, 2021 08:18Ihan viimeisen 10 minuutin päähänpistona voisi tietty ajatella niin, että laittaisi sekä Leafin ETTÄ Konan myyntiin ja jos saisi kaupaksi, niin ottaisi tähtäimeen Enyaq/ID4. Tuo on kyllä lukemieni speksien ja pikatestien ja kuvien perusteella pätevä laitos. Tästä voisi lähteä vielä pelottavia jatkoajatuksia..
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 8088
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
Re: Kahden sähköauton taloudessa
Ei niissä perinteisiä vikoja juuri olekaan. Kuten tuolla ylempänäkin mainittiin, kyseessä on pääsääntöisesti SOFTAongelmat. Sillä alueella esim. Teslan etumatka näkyy vielä näiden perinteisten valmistajien vehkeisiin, samoin kuin etänä tapahtuvien päivitysten yms.vastaavien suhteen. Ja ainakin pikaisen otannan perusteella noi autonvalmistajien puhelinäpit ovat vielä aika raakileita. Ainakin Fordin, VAG:n, Skodan, Mersun ja Volvon äpeistä saa lukea alan nettipalstoilta aika "kirjavaa" palautetta.
Re: Kahden sähköauton taloudessa
Ihan samoja vikoja sähköautoissa on kuin polttomoottoriautoissakin, pois lukien tietenkin varsinaisen polttomoottorin ja siihen liittyvien järjestelmien sekä vaihteistojen viat (siis siinä suurimmassa osassa sähköautoja joissa ei ole vaihteistoja). Tilalle sitten tulee potentiaalisia sähkövoimalinjan vikoja, mutta sähkömoottori on sen verran pitkäikäinen, yksinkertainen ja ikivanha konstruktio, että niiden hajoaminen on erittäin harvinaista. Akuissa ja tehoelektroniikassa on sitten omat potentiaaliset vikakohteensa.
Tuo polttomoottori ja siihen liittyvät järjestelmät on vain niin iso ja monimutkainen kokonaisuus, että potentiaalisten vikakohteiden määrä vähenee huomattavasti kun ne poistetaan.
Jarrut, alustarakenteet, korirakenteet, yleiselektroniikka ym. on melko perusautotekniikkaa, ja ne hajoaa siinä missä kaikista autoista. Eikä kukaan ole sähköautoja viattomiksi väittänytkään, mutta sopiihan sanojen toisten suuhun paneminen kaikenlaiseen nettitrollailuun.
Tuo polttomoottori ja siihen liittyvät järjestelmät on vain niin iso ja monimutkainen kokonaisuus, että potentiaalisten vikakohteiden määrä vähenee huomattavasti kun ne poistetaan.
Jarrut, alustarakenteet, korirakenteet, yleiselektroniikka ym. on melko perusautotekniikkaa, ja ne hajoaa siinä missä kaikista autoista. Eikä kukaan ole sähköautoja viattomiksi väittänytkään, mutta sopiihan sanojen toisten suuhun paneminen kaikenlaiseen nettitrollailuun.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Kahden sähköauton taloudessa
Itse en jaksa ymmärtää pakollisen väkinäistä vastakkainasettelun muodostamista, en sähköautoa kokeilleiden tai jopa omistavien tai niistä "omasta" periaatteistaan mahdollisimman kaukana pysyvien ihmisten toimesta.
Vähän ihmettelin myös sitä, että AL:n toimitusjohtaja nosti erään FB-ryhmän esille omassa kirjoituksessaan viimeisessä Moottorissa. Jotenkin en usko, että edes hän allekirjoittaa ihan kaikkea, mitä kyseisessä ryhmässä tapahtuu.
Vähän ihmettelin myös sitä, että AL:n toimitusjohtaja nosti erään FB-ryhmän esille omassa kirjoituksessaan viimeisessä Moottorissa. Jotenkin en usko, että edes hän allekirjoittaa ihan kaikkea, mitä kyseisessä ryhmässä tapahtuu.
Harrastimena Saab 900i MY88 + Jonkun verran kokemusta sähköisestä etenemisestä autolla ja polkupyörällä.