Sähköautoilua (Kona 64kWh)

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4618
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Kahden sähköauton taloudessa

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Ja vielä lisää pontta sähköauto kuumeeseen...

https://ylilauta.org/ajoneuvot/129090608
koeajossa MB EQC

Ja toki kannattaa katsoa Yle Areenasta jo aiemmin mainittu Ulkolinja: Likaista vihreää energiaa
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
lauriolio
"Aero"
Viestit: 490
Liittynyt: Ke Elo 12, 2015 21:24
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Kahden sähköauton taloudessa

Viesti Kirjoittaja lauriolio »

petrisa kirjoitti:
Su Maalis 28, 2021 10:17
Ja vielä lisää pontta sähköauto kuumeeseen...

https://ylilauta.org/ajoneuvot/129090608
koeajossa MB EQC
”Kesällä MB EQC:n ilmoittama 309 km:n matka lienee mahdollista.
100 km:n matka MB EQC sähköautolla maksaa siis talvella n. 45 € ja kesällä n. 30 € .”

Tämä kertoo vain julkisten latauspaikkojen toimintamallista ja hinnoittelun viidakon laeista tällä hetkellä (mm. roamingiin sortuminen on täysin kierrettävissä, mutta silti monet siihen sortuvat vahingossa tai saadakseen raflaavia numeroita aikaiseksi) .

Seison itse vieläkin sen takana, että jos sähköautoa ei pysty lataamaan kotona (tai siellä missä auto on parkkeerattuna suurimman osan ajasta) niin sen hankkimista kannattaa harkita todella paljon. Ja kotona riittää pienempikin latausvirta (8-10A), koska aikaa on useimmiten n. 12-16h ajojen välillä. Ja kahtakin autoa pystyy lataamaan yhtäaikaa ilman, että 3x25A pääsulakkeita pitää vaihdella isompiin. Toki meillä talo lämpiää maalämmöllä/puulla ja kiuas toimii myös puulla, mikä helpottaa piikkikulutusta.

Kaikilla ei toki ole näin, ja se kalliskaan sähköauto ei täten kaikille sovi järkiautoksi.
Harrastimena Saab 900i MY88 + Jonkun verran kokemusta sähköisestä etenemisestä autolla ja polkupyörällä.
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4618
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Kahden sähköauton taloudessa

Viesti Kirjoittaja petrisa »

lauriolio kirjoitti:
Su Maalis 28, 2021 16:14
Seison itse vieläkin sen takana, että jos sähköautoa ei pysty lataamaan kotona (tai siellä missä auto on parkkeerattuna suurimman osan ajasta) niin sen hankkimista kannattaa harkita todella paljon.
Itse olen samaa mieltä. Silti joutuisi pitämään kahta autoa, koska tällä kotilatauksella ei pitkiä matkoja ajella. Perinteisellä polttomoottorilla pitemmille matkoille ja sähköllä lyhyemmät ajot.
lauriolio kirjoitti:
Su Maalis 28, 2021 16:14
Ja kotona riittää pienempikin latausvirta (8-10A), koska aikaa on useimmiten n. 12-16h ajojen välillä.
Tämäkin toteutuu vain omakotitaloissa. Taloyhtiöissä on lähes poikkeuksetta, kuten myös työpaikoilla, kellokytkin minkä voi asettaa 2 h päälle. Joten 4 h lataus vuorokaudessa ei oikein riitä mihinkään :oops:
Mikäli taloyhtiössä poistetaan koko kellokytkin ja tolppaan jatkuva virta niin silloin se pitää mittaroida omalle mittarille ja käyttäjä maksaa. Normaalisti tolpat menevät taloyhtiön mittariin (ei asukkaan) niin käyttö maksetaan kiinteänä kuukausimaksuna. Tässä on huomioitu tuo kellokytkin. Tai sitten taloyhtiössä asennetaan kokonaan uusi liittymä sähköautotolpille ja oma mittarointi,
Tästä saa varmasti taloyhtiössä hyvin riitaa aikaiseksi.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13155
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Kahden sähköauton taloudessa

Viesti Kirjoittaja AZP »

Vanhoihin tolppiin löytyy ratkaisuna uusi sisusta, joka suunniteltu auton lataamiseen ja jossa paikallinen mittari. Jos vain yhtiön hallitus ei ole änkyröitä täynnä, niin tällä saadaan helposti vanhoja tolppia muutettua latauskelpoisiksi. Kunhan vain kaapelointi riittää siihen että jos tolppa on varattu kahdelle autopaikalle, niin sulake riittää molempien käyttöön.

Uudemmissa taloyhtiöissä onkin varauduttu näihin jo paremmin. Kerrostalo, jossa oma duunipaikkani on, valmistui neljä vuotta sitten ja sinne asennettiin type2-latauspisteet osakkaille jotka latauspisteen halusivat rakennusvaiheessa ostaa. Yhtiö vieläpä tarjoaa lataussähkön.

Rivareita on monenlaisia ja monenkokoisia yhtiöitä. Monessa autoparkki on järjestettt asunnon eteen ikn kuin asunnon omalle pihalle. Siihen ei ole usein mitään ongelmaa asennuttaa asunnon keskuksesta sähkönsä ottavaa latauspistettä.

Eli ei se ihan pelkästään omakotiasujien puuhia ole. Mutta toki toistaiseksi sähköauton hankkimisen suurimpia kompastuskiviä on nuo asuntoyhtiöiden parkkipaikkojen ratkaisut, joita ei ole alun perin sähköautojen lataamiseen suunniteltu.

Jottei maailman monimuotoisuus pääsisi unohtumaan, niin ennen tankkaamaan lähtemistä kannattaa tutustua öljyteollisuuden vastuullisuuteen vaikkapa seuraavilla viihdeohjelmilla:

http://areena.yle.fi/1-50629445
https://youtu.be/b58b-BvWEpo
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
lauriolio
"Aero"
Viestit: 490
Liittynyt: Ke Elo 12, 2015 21:24
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Kahden sähköauton taloudessa

Viesti Kirjoittaja lauriolio »

Vähän kokemusasioitakin välillä. Suoritin tuon 9-vuotiaan Leafin elikkäs Nintendon kanssa tietoisen tyhjiinajo-operaation. Perjantaina oli muutama mukava puhelinpalaveri ja lähdin nätin ilman takia ulkoilemaan. Alunperin oli tarkoitus ajella Harjureitille kävelemään, mutta luistimia ei ollut mukana niin päätin jatkaa autoilua..

Alla huonosti rullaavat nastarenkaat, keli noin 3-6 astetta lämpimän puolella ja aurinko paistoi. Ilmastoinnin pidin päällä, mutta lämppärivastus oli pois (minimipyynti 16 astetta tekee tämän).

Lähtö:
Kuva

Torstaiaamun täydestä latauksesta vielä patteridataa, kun en perjantaina muistanut ottaa :facepalm_man:
Kuva

Akun täysi varaus oli siis noin 15,7kWh (torstain data kertoi 16kWh, mutta samalla hehtaarilla). Tarkempi lähtödata kertoo akuston olevan ihan ok balanssissa. Ajelin noin 1,5 tuntia pääosin maantietä, todellinen maksiminopeus noin 80km/h ja jonkun verran 50/60km/h alueita. Vielä kotihuudeilla ajelin noin 10-15km edestakaisin, kun very low battery warningia ja kilpikonnamoodia odottelin. Ensinmainittu tuli siinä kohtaa, kun akkua oli 2kwh jäljellä. Jatkoin vielä matkaa, laskennallisesti 2kWh riittää reilun 10km etenemiseen, kun kulutus pyörii 15kwh/100km tienoolla. Kotipihassa trippimittariin tuli 79,7km ja akkua oli jäljellä 1,5kWh:

Kuva

Tarkempi akkudata onkin jo kiinnostavaa ja löytyy jopa heikkoja kennoja! Balanssikin alkaa olla jo huono.

Kuva

Annoin auton vielä olla päällä pihassa lämppärin kanssa eli päästin akun täysin tyhjäksi. Meni samalla 12V patterikin nolliin ja piti se ladata ennen kuin sai isoa akkua ladattua :lol: :lol:

Eli tuossa ”pohjat”. Kesärenkailla vähän lämpimämmällä kelillä sama uusiksi, niin näkee mikä olisi maksimirange tuolle. Ennustan, että saa vieläkin 100km rikki. On tää aika harrastus tämäkin :lol:
Harrastimena Saab 900i MY88 + Jonkun verran kokemusta sähköisestä etenemisestä autolla ja polkupyörällä.
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13155
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Kahden sähköauton taloudessa

Viesti Kirjoittaja AZP »

Tuossa jutussa vähän tilsstoja suomalaisten asumismuodoista ja siitä mitä se vaikuttaa auton lataamiseen:

https://www.is.fi/autot/art-2000007879490.html

Kuvatekstissä mainitaan lämmitystolppien muutostöistä, mutta ikävä kyllä jutussa ei ole sen enemp asiaa käsitelty.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
lauriolio
"Aero"
Viestit: 490
Liittynyt: Ke Elo 12, 2015 21:24
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Kahden sähköauton taloudessa

Viesti Kirjoittaja lauriolio »

^Näistä lämmitystolppien muutostöistä ja änkyröistä taloyhtiöistä tai taloyhtiöiden osakkaista tulee mieleen se, että laki tuohonkin pitäisi laittaa. Nyt on lakeja (tulossa vai olemassa?), että uusiin rakennuksiin pitää niin ja näin paljon latauskapasiteettia, mutta omasta mielestä tärkeämpää, olennaisempaa ja kokonaisuuteen vaikuttavampaa olisi saada läpi muutokset lämmitystolppien muuttamisesta latauskäyttöön. Ja tässäkin ihan se perus-suko ja 8A riittää useimmille.

Kehtaan väittää, että jos vain muutos saadaan siinä paikallisyksikössä läpi, niin olemassaoleva tekniikka mahdollistaa suoraan sen, että lataaja (eli kirjautunut käyttäjä) maksaa lataussähkönsä itse tolpasta riippumatta. Malliesimerkkejä on vaikka millä mitalla, esim:

https://www.parkkisahko.fi/
https://igl.fi/ && https://etolppa.fi/
Harrastimena Saab 900i MY88 + Jonkun verran kokemusta sähköisestä etenemisestä autolla ja polkupyörällä.
aero
-
Viestit: 8639
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Kahden sähköauton taloudessa

Viesti Kirjoittaja aero »

AZP kirjoitti:
Su Maalis 28, 2021 09:42
Ei polttomoottorikaan kai yleensä kerralla räjähdä. Toki tarinoiden mukaan viritettyihin T7-saappeihin iskee mäntäpistiäisiä, penarit syttyy palamaan ja vaggineista menee jakoketjut solmuun aiheutten totaaliporsimuksen, mutta taitaa yleisimmät moottorin kunnosta johtuvat (tai sen edesauttamat) paalaukset johtua pienemmistä murheista yhdistettynä potentiaalisiin tai tulossa oleviin toisiin pieniin murheisiin. Siis eli kone syö ja vuotaa öljyä, nyt siitä meni laturi ja autossa muutenkin leima menossa umpeen, alusta kolisee ja helmat kukkii -> paaliin ilman että voisi sanoa yhtä selkeää syytä miksi auton elinkaari päättyi.
Tarkennetaan: polttokoneen kulumiset vaikuttaa päivittäiseen käyttöön oikeasti tosi vähän, kunnes joko auto tai inssi sanoo että ei enää. Siitä siis käytettävyys ei hiivu mainittavasti kulumisen myötä, ennenkö on aika lyödä kasa euroja tiskiin. Öljyä on helppo kaataa vaikka kuukausittain lisää, mutta esim. se laturi käytännössä katkaisee menon.

Sähkörin akun hiipuminen syö rangea eli käytettävyyttä auton mitattavissa ja logattavissa olevalla tavalla. Minusta noissa on selkeä ero.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4618
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Kahden sähköauton taloudessa

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Taloyhtiöissä tulee änkyröitä riittämään sen verran vielä pitkään, että yhtiön hallinnoimien lämpöpaikkojen saneerus ei ole heittämällä toteutettu. Eri juttu on, mikäli lämpöpaikka on osakekohtainen kuten äitini taloyhtiössä. Se on jo nyt sähköautolatuskelpoinen, kun tolppa on mittaroitu suoraan huoneiston mittariin.

Onhan noita ollut lehdissä juttua, kun lataustolpia ei ole saatu taloyhtiössä menemään läpi, niin muutamat osakkaat ovat kustantaneet ne itse. Kokonaan uusi liittymä latusasemille. Näin ne ovat sitten olleetkin jo kunnon 11kW asemia, eikä mitään suko latureiden kanssa pelaamista tarvita.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4618
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Kahden sähköauton taloudessa

Viesti Kirjoittaja petrisa »

lauriolio kirjoitti:
Su Maalis 28, 2021 16:14


Seison itse vieläkin sen takana, että jos sähköautoa ei pysty lataamaan kotona (tai siellä missä auto on parkkeerattuna suurimman osan ajasta) niin sen hankkimista kannattaa harkita todella paljon. Ja kotona riittää pienempikin latausvirta (8-10A), koska aikaa on useimmiten n. 12-16h ajojen välillä. Ja kahtakin autoa pystyy lataamaan yhtäaikaa ilman, että 3x25A pääsulakkeita pitää vaihdella isompiin. Toki meillä talo lämpiää maalämmöllä/puulla ja kiuas toimii myös puulla, mikä helpottaa piikkikulutusta.

Itse mikäli asuisin omakotitalossa ja omistaisin sähköauton, niin en miettisi hetkeäkään 11 kW latausaseman hankkimista. Oletuksena tietenkin, että on syöttökaapeli, joka sallii liittymän muuttaa 3 x 35A:ksi. Pitkään on jo maakaapelointina käytetty alumiinikaapelia AXMK 4 x 25S, joka käy hyvin. Sitä vastoin vanhempi MCMK 3 x 6 + 6 ei riitä 35A liittymään. Itse vaihdoin aikoinaan juuri noin kun ei oikein 25A liittymä riittänyt. Eipä tuossa muuta vaivaa oikeastaan ollut kuin kaivoi vain uuden kaapelin.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
lauriolio
"Aero"
Viestit: 490
Liittynyt: Ke Elo 12, 2015 21:24
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Kahden sähköauton taloudessa

Viesti Kirjoittaja lauriolio »

^ Meillä noi molemmat vermeet on vain yksivaihelatauksella, niin ei ole vielä ollut mahdollisuutta hyödyntää tehokasta latausta (pl. Wallen muuntolaturi tekisi useasta vaiheesta 1x32A).

Voi myös olla, että mielipide pienen tehon riittävyydestä muuttuu, kun päivittäinen työajelu taas alkaa ja myöhemmin lasten ilta-ajan harrastekuskaukset siihen päälle, jolloin latausaika voi jäädä lyhyemmäksi. Toki tämäkin on vain suunnitelmallisuutta vaativaa, ehkä :P
Harrastimena Saab 900i MY88 + Jonkun verran kokemusta sähköisestä etenemisestä autolla ja polkupyörällä.
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6427
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Kahden sähköauton taloudessa

Viesti Kirjoittaja Eski »

Onneksi en itse asu kerrostalossa, koska olisin änkyrä. Erityisesti, jos taloyhtiössä on parkkihalli, johon haluttaisiin latausmahdollisuus. Toisella foorumilla kerrottiin tällaisestä tapauksesta, jossa on useaman taloyhtiön kaksikerroksinen parkkihalli, jossa noin 200 autopaikkaa maanpinnan alla. Yksi luiska kerrosten välillä, joten jos palava auto pitäisi raahata alemmasta hallista ylempään ja sieltä ulos noin 150 mutkaista metriä, niin siinä olisi palokunnalle haastetta kerrakseen. Sammutuskonttia ei matalassa hallissa voi käyttää, koska autoa ei pysty nostamaan konttiin mitenkään... Patteriautouskovaisten mielestä sähköautot eivät pala. Itse en ainakaan pysäköisi omia autojani tuollaiseen halliin, jos siellä on yksikin patteriauto latauksessa :twisted:

Eski
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13155
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Kahden sähköauton taloudessa

Viesti Kirjoittaja AZP »

Kannattaa jättää suosiolla parkkihallit väliin joka tapauksessa, jos noin paljon pelottaa.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/nai ... #gs.wv6szk
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6427
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Kahden sähköauton taloudessa

Viesti Kirjoittaja Eski »

Jep, toivottavasti Marylla oli edes vakuutukset kunnossa. Mahtaa vakuutusyhtiökin innostua tuollaisesta 100 miljoonan vahingosta :twisted:

Eski
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13155
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Kahden sähköauton taloudessa

Viesti Kirjoittaja AZP »

Tämmönen 64 kWh Kona olis nyt uusi vuodeksi -tarjouksella 395 €/kk sisältäen kahdet renkaat ja 15 tkm/v. Ihan ok kuukausierä 45 t€ autolle.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Vastaa Viestiin