Varsinkin ID3:n hinta on kyl houkutteleva ja paljon parempi diili kuin Autoverkkokaupan Kona- tai Ioniq-diili: https://www.autoverkkokauppa.fi/uusivuodeksi. Pikkuakkuiselle Konalle tuo 409e/kk per 15tkm on tavallaan aika paljon, mutta vuoden diili kyl kompensoi.
Sähköautoilua (Kona 64kWh)
Re: Kahden sähköauton taloudessa
Harrastimena Saab 900i MY88 + Jonkun verran kokemusta sähköisestä etenemisestä autolla ja polkupyörällä.
Re: Kahden sähköauton taloudessa
Tulevat tiukennukset päästöissä autovalmistajia kohtaan pitäisi parantaa tarjontaa ja ehkäpä valtioltakin saadaan kannustimia sähköautojen hankintaan. Varhain hankkivat ehkä pääsevät hyötymään kulujen edullisuudesta, mutta hankintahinta on kova. Toisaalta jossain vaiheessa tulee eteen ongelma, että valtion totuttu lypsylehmä on ummessa, kun bensiiniä ei enää mene kaupaksi. Tuleekohan näillekin alati tiukkeneva "käyttövoimavero" vai tiemaksutko otetaan käyttöön? Sähkön hintaa ei minun mielestäni voida liikenneperustein lähteä nostamaan. On ihan riittävästi maksettavaa jo nyt.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: Kahden sähköauton taloudessa
Käyttövoimaverohan sähköautoilla ja lataushyrideillä jo onkin, tosin maltillinen dieselautoihin nähden. Varsinkin bensalataushybridin käyttövoimavero on mitätön, mun Mitsulle 12 senttiä/vrk eli 43,80 euroa vuosi. 64 kwh Konalle käyttövoimavero taitaa olla 33 senttiä per päivä, eli 120,45 euroa vuodessa, mutta matalamman co2-pohjaisen perusveron ansiosta kokonaisvuosivero on Konassa vain noin 55 euroa enemmän kuin Mitsussa. Sinänsä autoilun kuluissa aika mitätön summa jos vertaa johonkin dieselsaabin yli 700 oiron vuosiveroihin.
Mutta kyllä suunta on varmasti kohti tiemaksuja, ihan fiskaalisista syistä. Sähkön hintaahan halutaan tällä hetkellä ennemminkin alentaa kilpailukykysyistä, ja ensi vuonna teollisuuden sähkövero sen vuoksi laskee. Sitten taas jos kotitalouksien veroa korotettaisiin sen verran että kompensoitaisiin polttoaineverojen väheneminen liikenteen sähköistyessä, olisi korotustarve todella kova, ja se kohdistuisi monien mielestä väärin. Lisäksi tämä johtaisi siihen että verottaja joutuisi keksimään keinon suitsia autojen lataamista esim. työpaikoilla teollisuuslaitosten pihalla, jossa säkö olisi taas huomattavasti edullisempaa kuin kotitalouksille. Ja kun sähköä ei voi dieselin ja löpön tavoin väriaineistaa eli valvoa liikenteessä millä sähköllä kukin ajelee, olisi valvonta käytännössä mahdotonta.
Sitten taas kiinteän vuosiveron korottaminen vain sähköautoille ampuisi jalkaan valtion tavoitteita liikenteen sähköistämiseksi ja päästöjen vähentämiseksi. Eli vuosiveroja voisi korottaa, mutta niitä korotettaisiin sitten myös muinaisautoille. No tämä tietenkin kiihdyttäisi entisestään siirtymistä sähköisiin autoihin, mikä olisi tavoitteiden mukaista, mutta kyllä siitä iso meteli saataisiin aikaiseksi siitäkin. Tekee miten päin vain, niin fiskaaliset ja päästörajoitustavoitteet toimivat tässä yhtälössä hyvin pitkälti toisiaan vastaan, ja valtiolla on kuitenkin tarve optimoida molemmat. Tiemaksut mahdollistaisivat tähän melko neutraalin mallin, jota vielä paikannuksen avulla toteutettuna voitaisiin tehokkaasti käyttää ruuhkien verottamiseen ja haja-asutusalueiden säästämiseen kovilta veronkorotuksilta.
Helppoja päätöksiä ei siis ole edessä valtiovallalla, toisaalta aina olisi mahdollista vain todeta että liikennettä on tässä maassa aina verotettu enemmän kuin mitä liikenteeseen on panostettu, ja nyt liikenteen verotuksen annetaan vähentyä. Veroeurot kerätään sitten jostain muusta kuin autoilijoilta. Yhtä kaikki, me kansalaiset se huvi maksetaan tavalla tai toisella.
Mutta kyllä suunta on varmasti kohti tiemaksuja, ihan fiskaalisista syistä. Sähkön hintaahan halutaan tällä hetkellä ennemminkin alentaa kilpailukykysyistä, ja ensi vuonna teollisuuden sähkövero sen vuoksi laskee. Sitten taas jos kotitalouksien veroa korotettaisiin sen verran että kompensoitaisiin polttoaineverojen väheneminen liikenteen sähköistyessä, olisi korotustarve todella kova, ja se kohdistuisi monien mielestä väärin. Lisäksi tämä johtaisi siihen että verottaja joutuisi keksimään keinon suitsia autojen lataamista esim. työpaikoilla teollisuuslaitosten pihalla, jossa säkö olisi taas huomattavasti edullisempaa kuin kotitalouksille. Ja kun sähköä ei voi dieselin ja löpön tavoin väriaineistaa eli valvoa liikenteessä millä sähköllä kukin ajelee, olisi valvonta käytännössä mahdotonta.
Sitten taas kiinteän vuosiveron korottaminen vain sähköautoille ampuisi jalkaan valtion tavoitteita liikenteen sähköistämiseksi ja päästöjen vähentämiseksi. Eli vuosiveroja voisi korottaa, mutta niitä korotettaisiin sitten myös muinaisautoille. No tämä tietenkin kiihdyttäisi entisestään siirtymistä sähköisiin autoihin, mikä olisi tavoitteiden mukaista, mutta kyllä siitä iso meteli saataisiin aikaiseksi siitäkin. Tekee miten päin vain, niin fiskaaliset ja päästörajoitustavoitteet toimivat tässä yhtälössä hyvin pitkälti toisiaan vastaan, ja valtiolla on kuitenkin tarve optimoida molemmat. Tiemaksut mahdollistaisivat tähän melko neutraalin mallin, jota vielä paikannuksen avulla toteutettuna voitaisiin tehokkaasti käyttää ruuhkien verottamiseen ja haja-asutusalueiden säästämiseen kovilta veronkorotuksilta.
Helppoja päätöksiä ei siis ole edessä valtiovallalla, toisaalta aina olisi mahdollista vain todeta että liikennettä on tässä maassa aina verotettu enemmän kuin mitä liikenteeseen on panostettu, ja nyt liikenteen verotuksen annetaan vähentyä. Veroeurot kerätään sitten jostain muusta kuin autoilijoilta. Yhtä kaikki, me kansalaiset se huvi maksetaan tavalla tai toisella.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Kahden sähköauton taloudessa
Ei ole tullut pitkään aikaan (vai koskaan?) kirjoiteltua ns. tilinpäätöksiä kilometreistä ja hypoteettisista kuluista. Oma järjestelmällisyys ei ole ihan 100% kattava vaan varsinkin pienempiä kuluja hukkuu vähän liiankin helposti muiden menojen sekaan. Samaan aikaan olen ihminen, joka kerää näitä asioita johonkin vihkoon tai vastaavaan, ja sitten liian pitkin väliajoin katsoo kokonaisuutta. Ehkä sitä kokonaisuutta ei aina uskalla katsoa, ja siksi se on myös helppo jättää tekemättä Toisaalta oma mielenlaatu on sellainen, että tämmöiseen tekemiseen saa kulumaan kaiken ajan maailmassa, jostain syystä tämä kiehtoo ja imee mukaansa.
Lähdin takomaan lukuja taulukkoon sillä mentaliteetilla, että vain tililtä lähteneet rahat merkitsevät. No niin no, ladattu sähkö on laskettu kulutetun perusteella. Pääomakuluja en tässä kohtaa arvioi muuten kuin lyhennyserän muodossa, luopumisen arvosta kun ei ole mitään havaintoa. Auton/autojen muiden korvaamia kilometrejä en myöskään laske mukaan, ja taulukossa sähkö on aina itse maksettua kotisähköä ja maksaa keskimäärin 14c/kWh (muutaman laskun otannalla tämän verran meille sähkö maksaa kaikkine kuluineen eli sähkön loppusumma jaettuna energiamäärällä). Me lataillaan näitä niin paljon kotona, että poikkeukset tästä hukkuu kohinaan. Ladatun sähkön määrä on laskettu autojen ilmoittamasta kulutuksesta, tässäkin Leafin tarkkuus on 1kWh/100km ja Konassa 0,1kWh/100km.
Lähdetään puhtaista energiakuluista ja jatketaan tätä toisissa postauksissa myöhemmin, kunhan saan kaiken olennaisen datan syötettyä ja kliksuteltua taulukkoa riittävissä määrin. Näiden lisäksi pitäisi vielä ryöstää jostakin aikaa kirjoitella postaus, toki sehän lienee asioista suoraviivaisin kun ajattelu on jo valmiiksi tehty!
Leaf on ollut meillä helmikuusta 2019 ja 111700km lukemasta lähtien. Siihen rävähti juuri 127000km mittariin, mutta lokakuun alussa vihkoon on kirjattu lukema 126921km, eli ajoa on takana yhteensä 15221km. Kulutus on ollut haarukassa 13-21kWh/100km ja energiaa on ladattu autoon kulutuksiin perustuen yhteensä 2500kWh ja euroina kertoimella 14c/kWh tämä tekee 350 euroa. Keskikulutukseksi ja kulkemisen hinnaksi tulee siis 16,4kWh/100km ja 2,30e/100km. Leafin ajoista suurin osa on taajama-ajoa, pidempiä maantieretkiä tulee tehtyä ”joitakin vuodessa” ja niissä kulutus on varmasti 1-3kWh/100km suurempi mittarinopeuksilla 90-100km/h.
Konan noudin kotiin MetroAutosta 5.2.2020 23398km ajettuna ja mittarissa oli 1.10.2020 41125km, meidän käytössä sillä on siis ajettu 17727km. Kertonee hyvin tilanteen, että tällä ajetaan pääosa perheen ajoista sekä kaikki mun töissäkäyntiin/työhön liittyvät ajot. Kovimpina kuukausina on tullut 3400+km, vajain kuukausi tähän asti johtui koronasta ja jäi 566 kilometriin. Olen kirjannut ylös myös auton tuntikellon näytön joka kuukausi ja siitä päätellen autossa tulee vietettyä aika paljon aikaa, tänä vuonna lokakuun alkuun mennessä noin 288 tuntia. Ohhoijaa. Onneksi penkki on itselle sopiva ja muutenkaan Konassa istuminen ei liikaa puuduta, toki keski-ikäistyvä keho muistuttelee liikkumattomuudesta välillä aika kovaäänisesti. Energiaa Konaan on ladattu 2637kWh, eli keskikulutukseksi tulee 14,9kWh/100km eli 2,09e/100km.
Kulutushajonta Konan oman mittarin mukaan on 13,8...16,6kWh/100km, tämähän on pääosin maantieajoa eli 80-100km/h. Motaria ja taajama-ajoa mahtunee molempia yhtä paljon niin luulen niiden kompensoivan toisensa aika hyvin. Konassa on yksittäisen tripin aikainen kulutusmittari, joka nollaantuu noin parin tunnin pysähdyksen aikana. Tämän kanssa on hauska haastaa itseään välillä varsinkin tutulla kotoa kaupunkiin ja takaisin -reitillä, jossa paras tulos on ollut 11kWh/100km pinnassa. Välillä, kun aikaa on sopivasti niin tulee myös pidemmillä ysitien jyräyksillä mentyä kulutus edellä, ja silloin matkanopeudet jäävät 80-90km/h luokkaan. Kulutus alkaa nousemaan jopa jyrkästi tuon 90km/h jälkeen, kuten kaikissa ajoneuvoissa.
Tässä yksi ja erittäin vajaa näkökulma käyttökuluihin, tästä jatketaan raportointia edelleen. Ja tässä on lähtötaso, kaikki tämän jälkeen on lisäkulua, ellei näitä jotenkin saisi myytyä voitolla eteenpäin Sähköautoissa toki säästöjä syntyy käytössä energiaan menevästä rahasta (aja enemmän, säästä enemmän), verosta (paitsi jos vertaa uudehkoihin pieniin/vähähiilisiin bensa-autoihin) ja huoltokuluissa (jos verrataan uudehkojen autojen merkkihuollattamista).
Toki samankaltainen kokonaiskulurakenne on missä tahansa tuoreessa autossa, halvin kokonaisratkaisu löytynee jostain ihan muualta kuin autoliikkeiden riveistä ja huoltokorjaamoissa jonottamalla.
Lähdin takomaan lukuja taulukkoon sillä mentaliteetilla, että vain tililtä lähteneet rahat merkitsevät. No niin no, ladattu sähkö on laskettu kulutetun perusteella. Pääomakuluja en tässä kohtaa arvioi muuten kuin lyhennyserän muodossa, luopumisen arvosta kun ei ole mitään havaintoa. Auton/autojen muiden korvaamia kilometrejä en myöskään laske mukaan, ja taulukossa sähkö on aina itse maksettua kotisähköä ja maksaa keskimäärin 14c/kWh (muutaman laskun otannalla tämän verran meille sähkö maksaa kaikkine kuluineen eli sähkön loppusumma jaettuna energiamäärällä). Me lataillaan näitä niin paljon kotona, että poikkeukset tästä hukkuu kohinaan. Ladatun sähkön määrä on laskettu autojen ilmoittamasta kulutuksesta, tässäkin Leafin tarkkuus on 1kWh/100km ja Konassa 0,1kWh/100km.
Lähdetään puhtaista energiakuluista ja jatketaan tätä toisissa postauksissa myöhemmin, kunhan saan kaiken olennaisen datan syötettyä ja kliksuteltua taulukkoa riittävissä määrin. Näiden lisäksi pitäisi vielä ryöstää jostakin aikaa kirjoitella postaus, toki sehän lienee asioista suoraviivaisin kun ajattelu on jo valmiiksi tehty!
Leaf on ollut meillä helmikuusta 2019 ja 111700km lukemasta lähtien. Siihen rävähti juuri 127000km mittariin, mutta lokakuun alussa vihkoon on kirjattu lukema 126921km, eli ajoa on takana yhteensä 15221km. Kulutus on ollut haarukassa 13-21kWh/100km ja energiaa on ladattu autoon kulutuksiin perustuen yhteensä 2500kWh ja euroina kertoimella 14c/kWh tämä tekee 350 euroa. Keskikulutukseksi ja kulkemisen hinnaksi tulee siis 16,4kWh/100km ja 2,30e/100km. Leafin ajoista suurin osa on taajama-ajoa, pidempiä maantieretkiä tulee tehtyä ”joitakin vuodessa” ja niissä kulutus on varmasti 1-3kWh/100km suurempi mittarinopeuksilla 90-100km/h.
Konan noudin kotiin MetroAutosta 5.2.2020 23398km ajettuna ja mittarissa oli 1.10.2020 41125km, meidän käytössä sillä on siis ajettu 17727km. Kertonee hyvin tilanteen, että tällä ajetaan pääosa perheen ajoista sekä kaikki mun töissäkäyntiin/työhön liittyvät ajot. Kovimpina kuukausina on tullut 3400+km, vajain kuukausi tähän asti johtui koronasta ja jäi 566 kilometriin. Olen kirjannut ylös myös auton tuntikellon näytön joka kuukausi ja siitä päätellen autossa tulee vietettyä aika paljon aikaa, tänä vuonna lokakuun alkuun mennessä noin 288 tuntia. Ohhoijaa. Onneksi penkki on itselle sopiva ja muutenkaan Konassa istuminen ei liikaa puuduta, toki keski-ikäistyvä keho muistuttelee liikkumattomuudesta välillä aika kovaäänisesti. Energiaa Konaan on ladattu 2637kWh, eli keskikulutukseksi tulee 14,9kWh/100km eli 2,09e/100km.
Kulutushajonta Konan oman mittarin mukaan on 13,8...16,6kWh/100km, tämähän on pääosin maantieajoa eli 80-100km/h. Motaria ja taajama-ajoa mahtunee molempia yhtä paljon niin luulen niiden kompensoivan toisensa aika hyvin. Konassa on yksittäisen tripin aikainen kulutusmittari, joka nollaantuu noin parin tunnin pysähdyksen aikana. Tämän kanssa on hauska haastaa itseään välillä varsinkin tutulla kotoa kaupunkiin ja takaisin -reitillä, jossa paras tulos on ollut 11kWh/100km pinnassa. Välillä, kun aikaa on sopivasti niin tulee myös pidemmillä ysitien jyräyksillä mentyä kulutus edellä, ja silloin matkanopeudet jäävät 80-90km/h luokkaan. Kulutus alkaa nousemaan jopa jyrkästi tuon 90km/h jälkeen, kuten kaikissa ajoneuvoissa.
Tässä yksi ja erittäin vajaa näkökulma käyttökuluihin, tästä jatketaan raportointia edelleen. Ja tässä on lähtötaso, kaikki tämän jälkeen on lisäkulua, ellei näitä jotenkin saisi myytyä voitolla eteenpäin Sähköautoissa toki säästöjä syntyy käytössä energiaan menevästä rahasta (aja enemmän, säästä enemmän), verosta (paitsi jos vertaa uudehkoihin pieniin/vähähiilisiin bensa-autoihin) ja huoltokuluissa (jos verrataan uudehkojen autojen merkkihuollattamista).
Toki samankaltainen kokonaiskulurakenne on missä tahansa tuoreessa autossa, halvin kokonaisratkaisu löytynee jostain ihan muualta kuin autoliikkeiden riveistä ja huoltokorjaamoissa jonottamalla.
Harrastimena Saab 900i MY88 + Jonkun verran kokemusta sähköisestä etenemisestä autolla ja polkupyörällä.
Re: Kahden sähköauton taloudessa
O-ou: https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/akk ... #gs.iazv26
Nyt pitää vain toivoa, että Konaan ei tule latauskieltoa töpselifordin tapaan. Bensakuponki ei paljon sähköautoilijaa lämmitä
Nyt pitää vain toivoa, että Konaan ei tule latauskieltoa töpselifordin tapaan. Bensakuponki ei paljon sähköautoilijaa lämmitä
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Kahden sähköauton taloudessa
Paitsi ehkä lankomiestä, siis sitä samaa, joka Konan tilattuaan koki ilmastoahdistusta ja osti Jaggen S-Type Ärrän, vissiin vielä viritettynä. Sen se taisi kyllä pistää kiertoon aika nopsaan, joko lähti tai oli lähellä kortin kuivumisen katselu.
Vaemo tuossa kertoi, että heppu olisi osallistunut johonkin sähköautojen "pisaralla pisimmälle kisaan" tässä kai hiljattain.
Onko tälläisia oikeesti? Luulen, että kysymykseen löytyy vastauksia tämän vitjan aktiiveista
Vaemo tuossa kertoi, että heppu olisi osallistunut johonkin sähköautojen "pisaralla pisimmälle kisaan" tässä kai hiljattain.
Onko tälläisia oikeesti? Luulen, että kysymykseen löytyy vastauksia tämän vitjan aktiiveista
Saab 93 CV 2.0T aut. Aero -05, MB GLA 200 CDI A -15, Volvo V70 Classic 2.5 10V -00, ex 93 SS 1.8t Vector -05
Re: Kahden sähköauton taloudessa
Joo, viime viikonloppuna oli Autoliiton EV-Challenge Nummelassa, https://www.autoliitto.fi/tutustu-toimi ... -challenge
Ohjastin tuolla Renault Zoeta, ihan hauskaahan se oli tuo cruisailu.
Ohjastin tuolla Renault Zoeta, ihan hauskaahan se oli tuo cruisailu.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: Kahden sähköauton taloudessa
Katohan. Ihan oikeet kisat ja sieltähän löytyi rakkausavioliiton kautta sukulaisiksi siunaantuneita nimiä tuloslistaltakin.
Saab 93 CV 2.0T aut. Aero -05, MB GLA 200 CDI A -15, Volvo V70 Classic 2.5 10V -00, ex 93 SS 1.8t Vector -05
Re: Kahden sähköauton taloudessa
Vissiin ”harjoituskilpailu” oli kyseessä ja sähköautojen Alastaroratapäiväänköön ei ollut kuin viikon verran eroa. Aktiivinen on tuo sähköautoilijoiden yhdistys! Nummela oli sen verran sivussa, etten itse lähtenyt sinne, Alastarolla käväistiin pojan kanssa haistelemassa sähkönhajua. Jännää touhua katsoa radalla lujempaa meneviä autoja, joista kuuluu vain ilmanvastuksen ja rengaskitkan ääniä.
Taisi olla Sähköautoilevan motoristin blogissa rapsaa molemmista tapahtumista https://www.autotie.fi/tien-sivusta/sah ... lutuksella
EDIT: ja tänäänkin Alastarolla sähköistä menoa: https://m.facebook.com/events/3221197907956602 (paitsi että osoittautui peruutetuksi, aika pitkältä tosin piti tietoa kaivaa...)
Taisi olla Sähköautoilevan motoristin blogissa rapsaa molemmista tapahtumista https://www.autotie.fi/tien-sivusta/sah ... lutuksella
EDIT: ja tänäänkin Alastarolla sähköistä menoa: https://m.facebook.com/events/3221197907956602 (paitsi että osoittautui peruutetuksi, aika pitkältä tosin piti tietoa kaivaa...)
Harrastimena Saab 900i MY88 + Jonkun verran kokemusta sähköisestä etenemisestä autolla ja polkupyörällä.
Re: Kahden sähköauton taloudessa
Osuuko kohdalle Hyundai kutsuu yli 25 000 autoa tarkistuksiin tulipalovaaran takia ?
"Takaisinkutsu koskee syyskuun 2017 ja maaliskuun 2020 välisenä aikana valmistettuja Kona Electric -autoja."
"Takaisinkutsu koskee syyskuun 2017 ja maaliskuun 2020 välisenä aikana valmistettuja Kona Electric -autoja."
#2332
Isompi idän ihme Skoda Superb Combi 2.0 TDI -19
ex. Skoda Octavia Combi -17, 9-5 2.3t wagon -03, 9-3 -01,Opel Vectra -98,VW Vento -96,Volvo 440 -91, 900i -88, 90 -85, 99 -79
Isompi idän ihme Skoda Superb Combi 2.0 TDI -19
ex. Skoda Octavia Combi -17, 9-5 2.3t wagon -03, 9-3 -01,Opel Vectra -98,VW Vento -96,Volvo 440 -91, 900i -88, 90 -85, 99 -79
Re: Kahden sähköauton taloudessa
Harjoituskisa joo. Kuten sanottu, ihan kivaa cruisailua, mutta ei tuosta oikeaksi kilpailuksi ole - säännöt muuttui kesken lennon ja tuloksia pengottiin jälkikäteen mm. virheellisen datankeruun takia.
Vähän jäi auki sekin, että miksi kisatuloksissa on painokompensaatio helpottamaan raskaampien autojen tuloksia ja/tai rankaisemaan kevyitä kulkineita. Hämmentävä kokonaisuus.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: Kahden sähköauton taloudessa
Hauskana anekdoottina on se, että kuvituskuvassa on meidän auto Mutta tosiaan ei ole vielä tullut kutsua, eiköhän se sieltä tule. Saanee mennä 45tkm huoltoon samalla.koistha kirjoitti: ↑Ma Loka 12, 2020 07:41Osuuko kohdalle Hyundai kutsuu yli 25 000 autoa tarkistuksiin tulipalovaaran takia ?
"Takaisinkutsu koskee syyskuun 2017 ja maaliskuun 2020 välisenä aikana valmistettuja Kona Electric -autoja."
Harrastimena Saab 900i MY88 + Jonkun verran kokemusta sähköisestä etenemisestä autolla ja polkupyörällä.
Re: Kahden sähköauton taloudessa
^Tykkään tuosta harmaan sävystä. Onko käytännössä kuinka anteeksiantava kuran suhteen?
Kuinkas se Iltalehden mannekiiniksi päätyi?
Kuinkas se Iltalehden mannekiiniksi päätyi?
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Re: Kahden sähköauton taloudessa
Tuo yksilö on vissiin ollut yksi Suomen ekoja maahantuotuja Konia ja maahantuojan esittelyautona, jota on sitten jaeltu testeihin ympäriinsä. Joskus kaivelin monta linkkiä, mistä tuo löytyy. Harmaan sävy on kyllä kiva, samaan aikaan mattamainen, mutta kiiltoakin löytyy auringonvalossa. Lika ei näy älyttömän paljon, mutta kyllä pesutuloksen aina huomaa ja varsinkin perä tässä kuraantuu kovasti. Itse olisin ehkä valinnut jonkun muun värin (todennäköisesti acid yellow), jos olisi valitsemaan päässyt.
Harrastimena Saab 900i MY88 + Jonkun verran kokemusta sähköisestä etenemisestä autolla ja polkupyörällä.
Re: Kahden sähköauton taloudessa
Lämmitys- ja talvirengaskausi on alkanut!
Tämä näkyy nousevana sähkönkulutuksena. Konalla ajelin eilen työmatkat ja lämmitystarve yhdistettynä talvirenkaisiin ja kesänopeuksiin tuotti 19-20kWh/100km kulutuksen 107km ajosuorituksessa. Aika kova kyllä. Paluumatkalla jäi alle 15kWh/100km.
Nissanin kanssa on itse tullut ajeltua nurkka-ajoa myös enemmän kuin normaalisti ja talven tulo näkyy siinäkin. Mukaan mahtui jopa yksi vähän pidempi retki perus maantienopeuksilla (60-80km/h) n. 30+30km. Eihän siinä normaalitilanteessa ole mitään, mutta näillä kulutuksilla akkua sai poltettua siirtymällä 11/12 palkkia, rangea oli perillä noin 15km. Akussa tosin oli vielä noin 5kWh kulutetun energian perusteella (max. noin 16kWh), eli mittaristo huutaa todella varhain. En ole vieläkään ajanut Leafia edes kilpikonnamoodiin asti, jolla saa ryömittyä 5-10km. Ennen tätä mittariston pitäisi kertoa pitkähkön ajan —— rangea.
Leafissa tuo lämmitys on niin iso energiasyöppö, että webaston asennuttaminen on yllättävän paljon mielessä. Se lisäisi talvikäytettävyyttä paljon, eikä siinä polttoainetta paljoa kulu. Lämpöä saisi sillä kabiiniin, myta akusto lämpeäisi yhä auton omilla vermeillä. Tuskin tuosta suunnitelmasta tulee toteutusta, hinnat karkaavat varmaan aika nopeasti ellei hanki jostain kiina-lämmitintä ja asennuta sen jossain pikku pajalla/itse..
Tämä näkyy nousevana sähkönkulutuksena. Konalla ajelin eilen työmatkat ja lämmitystarve yhdistettynä talvirenkaisiin ja kesänopeuksiin tuotti 19-20kWh/100km kulutuksen 107km ajosuorituksessa. Aika kova kyllä. Paluumatkalla jäi alle 15kWh/100km.
Nissanin kanssa on itse tullut ajeltua nurkka-ajoa myös enemmän kuin normaalisti ja talven tulo näkyy siinäkin. Mukaan mahtui jopa yksi vähän pidempi retki perus maantienopeuksilla (60-80km/h) n. 30+30km. Eihän siinä normaalitilanteessa ole mitään, mutta näillä kulutuksilla akkua sai poltettua siirtymällä 11/12 palkkia, rangea oli perillä noin 15km. Akussa tosin oli vielä noin 5kWh kulutetun energian perusteella (max. noin 16kWh), eli mittaristo huutaa todella varhain. En ole vieläkään ajanut Leafia edes kilpikonnamoodiin asti, jolla saa ryömittyä 5-10km. Ennen tätä mittariston pitäisi kertoa pitkähkön ajan —— rangea.
Leafissa tuo lämmitys on niin iso energiasyöppö, että webaston asennuttaminen on yllättävän paljon mielessä. Se lisäisi talvikäytettävyyttä paljon, eikä siinä polttoainetta paljoa kulu. Lämpöä saisi sillä kabiiniin, myta akusto lämpeäisi yhä auton omilla vermeillä. Tuskin tuosta suunnitelmasta tulee toteutusta, hinnat karkaavat varmaan aika nopeasti ellei hanki jostain kiina-lämmitintä ja asennuta sen jossain pikku pajalla/itse..
Harrastimena Saab 900i MY88 + Jonkun verran kokemusta sähköisestä etenemisestä autolla ja polkupyörällä.