Sähköautoilua (Kona 64kWh)

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
aero
-
Viestit: 8673
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Kahden sähköauton taloudessa

Viesti Kirjoittaja aero »

AZP kirjoitti:
To Joulu 31, 2020 16:46
Siihenkin toki tottuu, eikä tuota pelliä tarvi usein olla aukomassa.
Jos kusijussin täyttöreikä olisi muualla kuin konehuoneessa, tarttisi normaalikäyttäjän aukoa konepeittoa tooooodella harvoin. Joissain harvoissa automalleissa (muistaakseni Audi A2:ssa ja yhdessä Volvon konseptissa, ehkä jossain muussakin) näin onkin.

Tuon kun sais, niin ei olis mitään väliä sillä konepeiton manuaalitikulla.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5312
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: Kahden sähköauton taloudessa

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Jaksaako joku oikeasti pikkuvaivan takia sitä tikkua käyttää? Vasemmalla kädellä pitää pelliä ylhäällä ja oikealla tsekkaa öljyt ja lisää pesunesteen. Etenki kun muistaa kattoa moottoriöljyt kylmästä koneesta, ei tartte tikkuakaan sotkea likasella rätillä.

Se on tietty toinen tarina, jos on K Astramainen öljytikku, joka ei hulahda putkeensa Saabimaisella helppoudella ja yhden käden tekniikkaa opetellessa tarttee toistaki kättä avuks.
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7341
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Kahden sähköauton taloudessa

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Sä Juho unohdit meidät pätkät :wink:
Melkein ite tulee hantin loksun kohdalta tsekattuu öljyt ettei joudu kurottelee :lol:

Mut joo. Ohan toi kaasujousi näppärä jos päivittäin tarvii kaapelii viskoo peiton alle. Mut hyvä idea toi ettei tarvii juosta ees taas autoo.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
VKe
"Hölösuu"
Viestit: 5357
Liittynyt: Ke Elo 15, 2007 20:37
Paikkakunta: Monipaikkakuntalainen

Re: Kahden sähköauton taloudessa

Viesti Kirjoittaja VKe »

JP_Vette kirjoitti:
To Joulu 31, 2020 17:41
Vasemmalla kädellä pitää pelliä ylhäällä ja oikealla lisää pesunesteen.
Ei kyllä itte tohon pysty :D
Sininen Saab 9-3, '99
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13195
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Kahden sähköauton taloudessa

Viesti Kirjoittaja AZP »

Pystyy siihen asti kun oikea käsi lipsahtaa pissipoikaa annostellessa ja automaattireaktiona vasen käsi rientää apuun. Sitten ollaan purilaisena koneen ja konepellin välillä taju kankaalla :D
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5631
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: Kahden sähköauton taloudessa

Viesti Kirjoittaja tturku »

autoissa joissa ei ole kaasujouset konepellissä ja on laiskottanu oon laskenu sen pellin päätä vasten, tietääpähän kyykkiessä ettei putoo päähän ja operatioonin jälkeen sen voi sit taas kädellä nostaa pois ja laittaa pellit säppiin :mrgreen:
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Avatar
pjv
"Hölösuu"
Viestit: 2068
Liittynyt: To Helmi 12, 2004 11:57
Paikkakunta: Paimio

Re: Kahden sähköauton taloudessa

Viesti Kirjoittaja pjv »

tturku kirjoitti:
Ma Tammi 04, 2021 12:33
oon laskenu sen pellin päätä vasten
Heh, sama tekniikka ollut käytössä täälläkin, on kyse sitten konepellistä tai laiskistuneista takaluukun kaasujousista.

Mut jos ootte nähneet JP_Vetten kädet läheltä niin tiedätte että hän voi hyvin pitää konepeltiä vasemman käden peukalolla samalla kun muilla sormilla ohjailee mittatikkua kohteeseen tai avaa sitä pesunestesäiliön korkkia. 8)
Petteri #507 | Klubin puhis 2018 - 2022 | IT- ja tiedotusvastaava 2016 - 2022
Enää yksi Saabi: 99 EMS '73
lauriolio
"Aero"
Viestit: 490
Liittynyt: Ke Elo 12, 2015 21:24
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Kahden sähköauton taloudessa

Viesti Kirjoittaja lauriolio »

Pakkaset tulivat ja tällä viikolla on päässyt pitkästä aikaa vähän ajelemaankin Konalla. Pikkupakkasissa eteneminen on ollut perusmukavaa ja huoletonta, auto tottelee niinkuin tämmöinen nyt voi totella. Nelivetofarmarigolfiin ei ehkä talviautona kannata verrata, mutta ajaa ainakin perinteisissä olosuhteissa asiansa.

Ajettavuudesta sen verran, että ainakin kitkojen kanssa on selkeästi aliohjautuva. Luistonesto ei ota kovin herkästi kiinni ainakaan vertaen Golfiin tai E90 Bemariin, joilla on ennen ajeltu. Varsinkin E90:ssa luistonesto oli todella jyrkkä ja herkkä. Aliohjautuvuuden kun tiedostaa, niin osaa sovittaa oikeat tilannenopeudet varsinkin näille mutkaisille ja jäisille sivuteille, mitä kotiseudulla on.

Alkuviikosta poikkesin Helsingissä ilman välilatauksia. Matkaa tuli noin 165km suuntaansa ja väliajan auto oli lämpimässä hallissa parkissa, kotoa lähdin esilämmittämättömällä autolla. Pakkasta 0-6 astetta koko etenemisten ajan.

Kuva
Kuva

Puolimatkassa eli määränpäässä akkua oli jäljellä 58%. Hauskana yksityiskohtana saapuessa range näytti 227km, mutta auton seistyä jonkun aikaa noin 15-20-asteisessa luolassa oli lähdön hetkellä rangemittarissa 242km.

Kuva
Kuva

Auton ja itseni päästyä takaisin kotihalliin rangea oli jäljellä enää 32km, akkua 9%. Tulin hieman eri reittiä takaisin ja käväisin kaupassa ja autopesussa, siitä neljän kilometrin ero.

Kaikki ajelu oli pääosin 80km/h rajoituksen alaista ajoa, jonkun verran myös 100km/h motaria. Rajoitusten mukaan mentiin. Helsingin päässä myös aitoa kaupunkiajoa reunoilta ytimeen eli Esplanadille asti, mutta ruuhkiin en onneksi osunut eli aika sujuvasti meni. Pakko todeta silti, että hyvin riitti akku, kun täydellä pääsi lähtemään. Pelivaraa ei liikaa jäänyt, hankala sanoa miten kovemmilla pakkasilla olisi mennyt. Välilataus (max. 16A, omalla matkalaturilla 12A) on onneksi työpaikan luolassa mahdollista (ja maksullista, mutta huokeaa 12c/kWh).

Kuva

Eilen ajelin vielä Turkuun pikkupakkasella ja kiinnosti, että paljonko auton lämmitykseen ja muuhun sähköä menee. Vastaus on ”noin viidennes”. Kesällä tällä olen päässyt parhaimmillaan noin 12kWh/100km kulutukseen tuolla välillä, kun on ajellut kokeilunomaisesti talvinopeuksilla. Todellisuudessa syksyllä kun tuli hetkellisesti käytyä joka päivä Turussa rajoitusten mukaan ajaen, niin kulutus oli 14-15kWh/100km.

Lämmitys ei kuitenkaan vielä näillä keleillä syö älyttömästi sähköä, mutta syö kuitenkin. Samaan hengenvetoon voi laskea, että energiankulutuksessa bensiinillä tämä 17kWh/100km tarkoittaa noin 1,9 bensiinilitraa/100km tai 1,4 diesel-litraa/100km. Hyötysuhde on siis aika hyvä ulkoisesta lämmityslaitteeata huolimatta.
Harrastimena Saab 900i MY88 + Jonkun verran kokemusta sähköisestä etenemisestä autolla ja polkupyörällä.
lauriolio
"Aero"
Viestit: 490
Liittynyt: Ke Elo 12, 2015 21:24
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Kahden sähköauton taloudessa

Viesti Kirjoittaja lauriolio »

Pitihän sitä nyt lähteä kokeilemaan työmatkailua, kun kerrankin oli pakkasta! Etappi 80km suuntaansa, aamulöa lähtiessä piuhan päästä esilämmityksellä ja iltapäivällä palatessa kylmästä hallista (-6 astetta) liikkeelle ilman esilämmittelyä. Tämmöistä tuloksena:

Kuva

Kuva

Kuva

Jos tuolla menopaluu-retkellä parhaimmillaan kuluu akkua n. 40% ja nyt meni 55% (+ esilämmitys oli näköjään hukannut 2%, ei ollut 10A:ssa tarpeeksi tehoa laturista). Olihan tuo kulutuskin tuolla 20kWh/100km tienoolla, kun lämpimillä keleillä pääsee paljon pienemmällä.

Mitä käytetyllä energialla sai? Autossa ei tullut ajossa kylmä ja se lämpenee todella nopeasti ilman esilämmitystäkin. Aamulla kovemman pakkasen aikaan kuului erikoista ujellusta voimansiirrosta, ehkä alennusvaihteen öljyt olivat hieman jäykähköt? Melu loppui noin 10km jälkeen. Seurataan tilannetta ja täytynee raportoida, kun vien autoa kampanjatsekkauksiin. Muistivat vihdoin oikeen kirjeellä!
Harrastimena Saab 900i MY88 + Jonkun verran kokemusta sähköisestä etenemisestä autolla ja polkupyörällä.
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4621
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Kahden sähköauton taloudessa

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Tämän päivän Kalevassa oli mielenkiintoinen sähköauto ajotesti Liikenne-osiossa.

Kalevan toimittaja ja Tesla Model S 75D auton omistaja olivat viikolla kovilla pakkasilla testanneet miten sähköautolla pääsee kovilla talvipakkasilla.
Lyhyesti.
- varaustila oli ollut ajoon lähtiessä 70 %
- oli ajettu Oulusta 4-tietä 160 km Vaskikelloon, jossa latauspiste
- lämpötila auton sisällä oli aluksi ollut säädetty 19 asteeseen, mutta sitä oli jouduttu tiputtamaan 18 asteesen, jotta pääsee perille
- akku oli juuri ja juuri riittänyt, pari prosenttia oli jäänyt
- pakkasta oli -29 astetta

Itse tästä äkkiä tein johtopäätöksen, että Tesla oli kuluttanut n. 32 kWh/100 km, kun akun kapasiteettia teknisten tietojen mukaan on käytettävissä 73 kWh. Vaikka auto olisi ollut täyteen ladattu niin sillä olisi päässyt vain 228 km.

Ei ole minun auto sähköauto olleenkaan. En halua tinkiä sisälämmöstä, jotta pääsisin perille. Ja pääsinkö perille sinne minne olisin menossa ylipäätänsä ollenkaan.... :roll:
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Cona
"Hölösuu"
Viestit: 2845
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: Kahden sähköauton taloudessa

Viesti Kirjoittaja Cona »

Nämä empiiriset kokeet ovat mielenkiintoisia. Yllättävän huono range ollu Teslalla. Nyt varmaan alkaa pohdinta, että oliko akku ja kuski lämmitetty ja oliko auto parkattu myötä- vai vastatuuleen ja mikä kylki edellä. :mrgreen:
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
Avatar
viggen
"Hölösuu"
Viestit: 3095
Liittynyt: Pe Huhti 24, 2009 23:24
Paikkakunta: Trollhättan

Re: Kahden sähköauton taloudessa

Viesti Kirjoittaja viggen »

Hintaansa nähden sähköautoissa ois paljon kehittämisen varaa, että niitä pystyisi käyttämään talviolosuhteissa ja muutenkin erilaisiin käytännön tarpeisiin. Harkitsin :? itsekin ennen viimeisen auton ostoa sähkö tai -hybridiautoa, mutta päädyin lopulta öljyn polttajaan.
NG 9³ 2,0t Cab -05 M5 Silver met. Aero-Griffin Look. Nevs 9³ Aero -14 (-15) A6 Jet Black met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8087
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Kahden sähköauton taloudessa

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Hybridissä kun ois talvellakin semmonen 80km ja kesällä n.120km sähkörange, niin siinä olis aika soiva peli omiin ajoihin. Toki jossain kohtaa tulee varmaan raja, että kuinka raskasta akustoa JA polttomoottoria kannattaa ympätä samaan pakettiin. Vetypolttokennoautot lienevät aika kova luu myös pakkaskeleillä, mutta hallituksen kaavailussa niiden maahantuontia edistäviä toimia aloitellaan vasta joskus 6-7v päästä, ja infran (=tankkausasemien) rakentaminen on todella kallista.
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
lauriolio
"Aero"
Viestit: 490
Liittynyt: Ke Elo 12, 2015 21:24
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Kahden sähköauton taloudessa

Viesti Kirjoittaja lauriolio »

Välillä Nissan-juttuja tasapainoksi. Siitähän kaikki alkoi ja kaksi vuotta yli satatuhatta ajetulla Leafilla on tulossa täyteen. Kilometrit tällä ajalla ovat jääneet vähäisemmiksi kuin ajatus oli: n. 16tkm toteuma vs. 20-25tkm. Tähän on eniten vaikuttanut oman työnkuvan ja työn säännöllisyyden muuttuminen ja se, ettei Leaf palvele siinä. Kakkosautona perusajoissa tuo on kuitenkin mainio laite, mutta on tuon poismyynti ollut paljon mielessä viime kuukausina.

Torstaina poikkesin -20 asteessa Leafilla lähemmässä asutuskeskuksessa hakemassa talvidieseliä traktoriin. Leafspy jäi silloin kotiin. Akku oli lähtiessä ladattuna 80% limitterillä ja annoin hetken aikaa esilämmitystä, auto oli johdon päässä 10A virralla. Lämpöä sillä saa, mutta haukkaa hieman myös ajoakusta. Mittaristossa paloi 11/12 varauksena, prosentteja tai energiamäärää ei ilman Leafspytä näe. Auto lämpeni mukavaksi nopeasti ajossa, mutta kopin ja akun lämmitykseen meni mittariston mukaan lähemmäs 6kW teho. Eipä siinä. Ajelua tuli noin 15km ja kotipihassa mittari kertoo 3/12 akkua. Ei mikään älytön menestystarina tavallisella ajolla noissa pakkasissa. Akun lämpötilan indikaattori ei noussut nollasta tällä reissulla.

Tänään otin kokeen uudelleen, mutta akku täyteen ladattuna, Leafspy matkaan ja 15+15km etappi. Pienet esilämmitykset taas pohjille ja lukemia:
Kuva

Tuossa näkymässä ei tosin taida olla mitään kiinnostavaa kuin tuo energiamäärä, 13,6kWh. Ajelin enimmäkseen ECO-moodilla, joka rajoittaa sekä tehoa että lämmitystä. Ei mitään ongelmia, toki oli myös riittävästi vaatetta päällä. Osittaisen sisäkierron kliksautin päälle, eikä ikkunatkaan huurtuneet.

No, reisujen jälkeen pari kuvaa Leafspysta:
Kuva
Kuva

6kWh jäljellä eli matkalla kului noin 7,6kWh. Koska ajelua oli suunnilleen 30km niin kulutus oli 25kWh/100km. Tästä saa johdettua rangeksi reilut 50km. Iso osa menee tästä kulutuksesta lämmitykseen, lämpimillä keleillä kulutuksen saa pysymään 13-15kWh/100km. Tänään akku ehti hieman myös lämmetä, ja mittaristoon välähti yksi palkki. Noitakin lämpimillä keleillä 4-5. SOH näyttää olevan vielä 75% ja kennot mukavasti balanssissa, eli tällä kyllä uskaltanee ajella akun ihan loppuviivoillekin asti myös talvella.

Vaikka Leaf ei enää millään mittapuulla ja 9 vuotta vanhana uudenveroinen ole, niin kuitenkin tavoitteensa täytti tänäänkin eli kylille ja takaisin pääsee eikä tee edes liian tiukkaa. Alkaa käyttömahdollisuudet olemaan aika rajoittuneet näillä keleillä. Toki näitä pakkasjaksoja on hyvin vähän muihin jaksoihin verrattuna ja tilannehan korjaantuisi aiemmin spekuloidulla pa-lämmittimellä huomattavasti :mrgreen:
Harrastimena Saab 900i MY88 + Jonkun verran kokemusta sähköisestä etenemisestä autolla ja polkupyörällä.
9-5 3.0t
"Aero"
Viestit: 497
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 07:42
Paikkakunta: Joensuu

Re: Kahden sähköauton taloudessa

Viesti Kirjoittaja 9-5 3.0t »

V.J.S kirjoitti:
La Tammi 16, 2021 14:57
Hybridissä kun ois talvellakin semmonen 80km ja kesällä n.120km sähkörange, niin siinä olis aika soiva peli omiin ajoihin.
Mersun GLE 350 e 4Matic EQ Powerille ilmoittaa valmistaja sähkörangeksi 94 km - suomen talvessa päässee ehkä jonkun 70 kilsaa.
GLE on vaan liian kallis meikäläiselle, hinta alkaen 83 874,23 euroa ja varusteltuna luokkaa 95 kiloeuroa.
Mut kun uus GLC tulee (ilmeisesti parin vuoden sisällä), niin jos siinä on sähkörange samaa luokkaa - tai jopa suurempi, niin siinä on kyllä vahva ehdokas seuraavaks autoks mulle.
Volvo S60 T8 TwE R-Design Polestar -21
Oldsmobile 442 W-30 -71 (Aut)
Saab 9-5 3.0T V6 SE wagon -00, stegX/DionHPT&Suorsa (Aut)
Ex: 9-5 2.3T Aero wagon -09, Bp/jcarlson (Man)
Vastaa Viestiin